Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • وزیر خارجه عراق: شرم الشیخ مصر به عنوان میزبان همایش وزرای خارجه کشورهای همجوار عراق انتخاب شده است. وزیر خارجه عراق: شرم الشیخ مصر به عنوان میزبان همایش وزرای خارجه کشورهای همجوار عراق انتخاب شده است.
    یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ ساعت ۹:۵۹

    پس از بحث و جدلهای جدی درباره برگزاری همایش وزیران خارجه کشورهای همجوار عراق، در نهایت موافقت شد که این همایش در شرم الشیخ مصر برگزار شود. در حالی که عراقی‌ها اصرار داشت این همایش در بغداد برگزار شود اما به نظر می‌رسد اوضاع امنیتی عراق و برخی فشارهای خارجی که وزیر خارجه عراق منکر آن شده‌است ، دولت عراق را ناچار کرد به برگزاری همایش در خارج از این کشور تن دهد. به گزارش ایرنا، هر چند که ترکیه به عنوان نامزد برتر میزبان این همایش مطرح شده بود و مص

    پس از بحث و جدلهای جدی درباره برگزاری همایش وزیران خارجه کشورهای همجوار عراق، در نهایت موافقت شد که این همایش در شرم الشیخ مصر برگزار شود. در حالی که عراقی‌ها اصرار داشت این همایش در بغداد برگزار شود اما به نظر می‌رسد اوضاع امنیتی عراق و برخی فشارهای خارجی که وزیر خارجه عراق منکر آن شده‌است ، دولت عراق را ناچار کرد به برگزاری همایش در خارج از این کشور تن دهد. به گزارش ایرنا، هر چند که ترکیه به عنوان نامزد برتر میزبان این همایش مطرح شده بود و مصر نامزد کم شانس تری قلمداد می‌شد، اما در آخرین لحظات وزارت خارجه عراق ترجیح داد همایش در شرم الشیخ مصر برگزار شود. البته مصر اصرار داشت این همایش در قاهره پایتخت این کشور برگزار شود اما وزارت خارجه عراق با داشتن حق تصمیم‌گیری که در همایش مقدماتی ماه گذشته به وی تفویض شده بود، شهر سیاحتی شرم الشیخ را انتخاب کرد. وزیر خارجه عراق روز شنبه به خبرنگاران گفت که شرم الشیخ مصر به عنوان میزبان همایش وزرای خارجه کشورهای همجوار عراق انتخاب شده است. هوشیار زیباری افزود که همایش در روزهای سوم و چهارم ماه آتی میلادی (‪ ۱۳‬و ‪ ۱۴‬اریبهشت ماه) برگزار می‌شود. وی گفت که تنها هدف انتخاب مصر برای این همایشها ، کاستن از تنشهای منطقه‌ای از طریق گفت وگو بین کشورهای خارجی و منطقه است. وی افزود : براساس توصیه‌های همایش مقدماتی که در دهم ماه مارس گذشته در بغداد برگزار شد، ‪ ۲۱‬تا ‪ ۲۲‬کشور به همایش تکمیلی در شرم الشیخ دعوت شده‌اند. وی گفت : دعوت‌شدگان را شش کشور همجوار عراق از جمله جمهوری اسلامی ایران ، پنج کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل، هشت کشور صنعتی دنیا به علاوه ژاپن ، ایتالیا ، مصر ، بحرین و سازمان ملل ، سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب تشکیل می‌دهند. وی تاکید کرد که عراق با حضور سازمان ملل ، همه کشورهای شرکت‌کننده را به منظور متوقف کردن اوضاع نابسامان امنیتی و همکاری در بازسازی عراق در برابر تعهدات و مسوولیتها قرار می‌دهد. وی افزود : بغداد از سازمان ملل خواهد خواست که کمیته‌ای برای پیگیری تعهداتی که کشورهای شرکت‌کننده در قبال امنیت عراق اعلام می‌سپارند، تشکیل دهد. وی در خصوص علت برگزار نشدن همایش در بغداد گفت : این مسئله در هیات دولت و شورای سیاسی امنیت ملی عراق بررسی شد و احتمال می‌رفت که حضور کشورها در همایش بغداد در سطوح بالایی نباشد. وی هرگونه فشار بر دولت عراق برای تغییر مکان همایش را رد کرد و گفت: گزینه‌هایی مانند اربیل و دیگر شهرهای امن عراق برای میزبانی همایش مطرح شد، اما به دلیل اوضاع عمومی نابسامان امنیتی عراق ترجیح دادیم که همایش در مصر برگزار شود. وی پیش بینی کرد که برای شکستن یخ روابط و همکاریهای بین کشورهای شرکت کننده ، گفتگوهای دو جانبه‌ای بین حاضرین در همایش انجام شود. هوشیار زیباری بازتاب این گفت و گوهای دو جانبه را برای دولت عراق مثبت ارزیابی کرد. همایش مقدماتی کشورهای همجوار عراق در دهم ماه مارس گذشته با حضور ‪۱۶‬ کشور ، سازمان ملل ، سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب برگزار شد. شش کشور همجوار عراق و پنج کشور عضو دایم سازمان ملل به علاوه مصر و بحرین در این همایش حضور داشتند.



    خبر
    نام منبع: Anti War
    شماره مطلب: 9858
    دفعات دیده شده: ۹۰۳ | آخرین مشاهده: ۲ روز پیش