Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • کارشناس انگلیسی: آمریکا در جنگ با تروریسم اخلاق را فراموش کرده است کارشناس انگلیسی: آمریکا در جنگ با تروریسم اخلاق را فراموش کرده است
    چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ ساعت ۱۵:۴۳

    یک استاد انگلیسی روابط بین‌المللی گفت، دولت آمریکا در نبرد با تروریسم ارزشهای اخلاقی را زیر پا گذاشته است. پروفسور کریستوفر کوکر ‬استاد مدرسه عالی علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه لندن (ال.اس.ای) روز سه‌شنبه در "موسسه سلطنتی متحد خدمات در امور دفاعی و امنیتی" (راسی) با عنوان "اخلاق در جنگ علیه تروریسم" سخنرانی کرد. پژوهشگر انگلیسی، از بازداشتگاه گوانتانامو، رسوایی زندان ابوغریب و افشای پروازهای سری و بازجویی‌های پنهانی مظنونان تروریستی توسط سازمان

    یک استاد انگلیسی روابط بین‌المللی گفت، دولت آمریکا در نبرد با تروریسم ارزشهای اخلاقی را زیر پا گذاشته است. پروفسور کریستوفر کوکر ‬استاد مدرسه عالی علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه لندن (ال.اس.ای) روز سه‌شنبه در "موسسه سلطنتی متحد خدمات در امور دفاعی و امنیتی" (راسی) با عنوان "اخلاق در جنگ علیه تروریسم" سخنرانی کرد. پژوهشگر انگلیسی، از بازداشتگاه گوانتانامو، رسوایی زندان ابوغریب و افشای پروازهای سری و بازجویی‌های پنهانی مظنونان تروریستی توسط سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در کشورهای مختلف به عنوان نمادهای انحطاط اخلاقی آمریکا در مبارزه جهانی با تروریسم یاد کرد. کوکر با اشاره به بی‌اخلاقی‌های متعدد واشنگتن در شش سال اخیر جنگ را "یک تجربه خشن و بی‌رحم" توصیف کرد که با بدون رحم و مدارا، زشتی‌ها و پلیدی‌های نهفته دولت‌ها و ملت‌ها را بیرون می‌ریزد. استاد دانشگاه لندن، در ادامه سخنان خود از سخنان سال گذشته "جان رید" وزیر سابق دفاع و وزیر کشور کنونی در دولت کارگری انگلیس درباره ضرورت تعدیل و چشم پوشی از برخی ارزش‌های اخلاقی و انسانی برای حفظ ثبات و امنیت جامعه و جنگ با تروریسم بین‌المللی انتقاد کرد. وی گفت: کشورهایی که در زمینه اخلاق و ارزش‌های معنوی و انسانی شکست بخورند، نمی‌توانند در جنگ به پیروزی برسند و محکوم به شکست هستند. کوکر همچنین با اشاره به تجربه الجزایر تاکید کرد: قدرت نظامی یا اقتدار استقلال طلبان الجزایری منجر به شکست فرانسه نشد، بلکه بی‌قانونی‌ها و رفتار غیرانسانی فرانسوی‌ها بود که زمینه شکست آنان را در این نبرد نابرابر ایجاد کرد. استاد انگلیسی در مثالی دیگر با بیان اینکه که رژیم صهیونیستی از زمان تاسیس خود در سال ‪ ۱۹۴۸‬در جنگهای کلاسیک شکست نخورده، اعلام کرد: اما از سال ‪ ۱۹۸۲‬به بعد این رژیم به دلیل تشدید رفتار ظالمانه در مواجهه با مردم بی‌دفاع فلسطین و لبنان و ارتکاب فجایع متعدد، به مرور در جنگ قلوب و افکار شکست خورد. اسرائیل اکنون نه تنها میان مخالفان و رقیبان بلکه در میان متحدان اروپایی و حامیان آمریکایی خود نیز منزوی شده است. پروفسور کوکر ادامه داد: آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی ممکن است در کوتاه مدت با اعمال سیاست‌های غیراخلاقی به نتیجه مطلوب خود در جنگ علیه تروریسم برسند، ولی با ادامه این شیوه در بلندمدت موفق نخواهند شد.

    آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی ممکن است در کوتاه مدت با اعمال سیاست‌های غیراخلاقی به نتیجه مطلوب خود در جنگ علیه تروریسم برسند، ولی با ادامه این شیوه در بلندمدت موفق نخواهند شد.
    به گفته این کارشناس روابط بین‌المللی، انگیزه اصلی حکومت آمریکا در جنگ علیه تروریسم از دست دادن بخش مهمی از سیطره این کشور بر تحولات جهانی به خصوص پس از فروپاشی اردوگاه عقیدتی و نظامی شرق و تک قطبی شدن جهان است. کوکر در این خصوص به سخنان ژنرال "دوایت آیزنهاور" رییس جمهوری پیشین آمریکا استناد کرد که در اوج جنگ سرد گفته بود: تنها چیزی که برای آمریکا خطرناکتر و فاجعه بارتر از شکست در جنگ سرد با اتحاد شوروی است، پیروزی در این نبرد است. به گفته این استاد دانشگاه لندن، تجربه و دانش بشری به همراه آمارهای موجود در ادوار مختلف به خوبی نشان داده که شکنجه برای کسب اعتراف از متهمان به نتیجه مطلوب و مورد نظر حکومت‌های خودکامه منجر نشده و نتایج و فواید احتمالی این شیوه‌ها از خطرات و مضرات قطعی آن به مراتب کمتر است. وی با استناد به چند مورد محاکمه شکنجه‌دهندگان انگلیسی و آمریکایی مردم عراق اعلام کرد، این محاکمات به ندرت به صورت جدی انجام شده و در موارد معدودی به صدور احکام عادلانه علیه مرتکبان رفتارهای غیرانسانی منجر شده است. کوکر با استناد به ‪ ۱۱۰‬پرونده جاری و مفتوح نظامیان انگلیس در زمینه آزار و سوء رفتار و جنایت علیه مردم غیرنظامی عراق گفت، در بین این پرونده‌ها تنها یک مورد به صدور حکمی خفیف علیه متهمان منجر شده و بقیه موارد که همگی با سر و صدا آغاز شده، یا مسکوت مانده و یا به صدور رای برائت و یا احکام تعلیقی انجامیده است. استاد انگلیسی تصریح کرد: فرهنگ خشونت طلب آمریکایی طرفدار سنت اعمال سیاست فیلم‌هایی از قبیل "رمبو" است که تنها در یک فیلم سینمایی ‪ ۱۲۳‬نفر را جلوی دوربین و صدها نفر دیگر را بدون نمایش در فیلم می‌کشد. کوکر تاکید کرد، با چنین فرهنگ و سنتی خشن و بی‌رحم نمی‌توان توقع داشت که مردم کشورهای جهان شیفته منش و مرام آمریکایی‌ها شده و به عنوان الگوی آزادگی، لیبرالیسم و اخلاق به دولتمردان آن کشور نگاه کنند. این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه لندن در پایان سخنان خود گفت که لیبرالیسم و دمکراسی غربی در هر شرایطی با شکنجه مخالفان و متهمان و دفن ارزش‌های اخلاقی در جنگ یا صلح مغایرت دارد. وی هشدار داد: اگر این مساله بنیادی مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد نمی‌توان امیدی به گسترش لیبرالیسم غربی در جهان سوم داشت.



    خبر
    نام منبع: Anti War
    شماره مطلب: 9773
    دفعات دیده شده: ۱۵۱۴ | آخرین مشاهده: ۳ روز پیش