Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • گاردین: راهبرد آمریکا در خاورمیانه بوی نفت و سلطه می‌دهد گاردین: راهبرد آمریکا در خاورمیانه بوی نفت و سلطه می‌دهد
    چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ ساعت ۱۴:۳۲

    به نوشته پایگاه اینترنتی گاردین، راهبرد آمریکا که توسط جنگ طلبان فرا ناسیونالیست و نئو محافظه‌کار مسیحی و یهودی واشنگتن مطرح شده، بوی نفت و سلطه می‌دهد. بر پایه این گزارش، راهبرد واشنگتن در این منطقه بر اساس دو هدف پایه‌گذاری شده است: "نخست، سلطه جهانی آمریکا است که باید جهانی‌سازی را شکل دهد. این در حالی است که قوانین کنونی اقتصاد جهانی فرصت‌ها را برای کشورهای نوظهوری مانند روسیه، چین و هند باز گذاشته است. در عین حال بر افراط گرایان واشنگتن

    به نوشته پایگاه اینترنتی گاردین، راهبرد آمریکا که توسط جنگ طلبان فرا ناسیونالیست و نئو محافظه‌کار مسیحی و یهودی واشنگتن مطرح شده، بوی نفت و سلطه می‌دهد. بر پایه این گزارش، راهبرد واشنگتن در این منطقه بر اساس دو هدف پایه‌گذاری شده است: "نخست، سلطه جهانی آمریکا است که باید جهانی‌سازی را شکل دهد. این در حالی است که قوانین کنونی اقتصاد جهانی فرصت‌ها را برای کشورهای نوظهوری مانند روسیه، چین و هند باز گذاشته است. در عین حال بر افراط گرایان واشنگتن آشکار است که آمریکا باید علاوه بر فناوری، نفت جهان را نیز در کنترل و اختیار خود بگیرد. دوم افزایش اهمیت اهداف اسراییل در این راهبرد است، بطوریکه منافع کشورهای عرب به کنار زده می‌شود، چنین اهدافی تنها در صورت انحطاط جوامع شرقی دست یافتنی می‌شود." به نوشته گاردین، از این رو اهداف واشنگتن به سرنگونی رژیم‌ها محدود نشده و تا زیر سووال بردن اساس و بنیاد ملتها گسترش می‌یابد. گاردین می‌افزاید، سیاستی برای تحریک فرقه‌گرایی، تقسیم قومی، بیگانه ترسی منطقه‌ای و تقسیم احتمالی کشورهای عرب خاورمیانه مانند کشورهای بالکان طراحی شده است.

    سیاستی برای تحریک فرقه‌گرایی، تقسیم قومی، بیگانه ترسی منطقه‌ای و تقسیم احتمالی کشورهای عرب خاورمیانه مانند کشورهای بالکان طراحی شده است.
    نتیجه چنین امری می‌تواند به تقسیم چندین کشور و ایجاد جوامع کوچکتر که می‌توان راحت‌تر آنها را اداره کرده و تحت تسلط قرار داد، منجر شود. گاردین افزود، دولت آمریکا لازم است سیاستهای خود را با وعده‌های آزادی و دموکراسی که منطقه خاورمیانه مدتها منتظر آن است، به طور فریبنده‌ای ظاهرسازی کند. در این حال گاردین خواستار عذرخواهی جنگ طلبان آمریکایی برای اجرای طرح خود و فراهم‌آوری زمینه حملات استراژیک ‪ ۱۱‬سپتامبر ‪ ۲۰۰۱‬شد. در چنین شرایطی بنظر می‌رسد اولویت اقدامات تلافی جویانه آمریکا کم‌رنگ شده و در حالی که مسوولان این کشور از بخشودگی مجازات لذت می‌برند، اما مردم عراق همچنان در حال پرداخت تاوان آن هستند. به نوشته گاردین، با وجودی که آمریکا در باتلاق عراق گیر افتاده است، "جرج بوش" رییس جمهوری آمریکا، پیشنهادات ابتکاری جدیدی را مطرح می‌کند. ظاهرا بدون توجه به گزارش اخیر "بیکر- همیلتون"، طرح بوش، خاورمیانه را به دو دسته تقسیم کرده: کشورهای موسوم به "میانه‌رو" وفادار به قوانین آمریکا و کشورهای افراط گرای "مرتد و خائن". این طرح همچنین درصدد افزایش تنش با ایران بمنظور فراهم‌آوری زمینه برای یک مواجهه احتمالی بسیار شدید و همچنین افزایش حضور نظامی آمریکا در عراق برای یک دوره زمانی کوتاه تا میانه است. گاردین افزود: این طرح ابتکاری بوش، آخرین تلاش برای حفظ کنترل انحصاری عراق است، غیرمنطقی نیست اگر فکر کنیم که این طرح به از هم پاشیدن این کشور منجر شود. این منبع در پایان، خواستار پاسخ به دو سووال شده است : یک، آیا هدف نهایی آمریکا سلطه، تجزیه و یا خروج آبرومندانه از منطقه است ؟ دوم، چرا همه تروریستهای القاعده و دیگر جوخه‌های مرگ فقط به شهروندان غیرنظامی بیگناه حمله می‌کنند در حالی که نیروهای مقاومت قانونی، عملیات خود را به اهداف نظامی محدود کرده‌اند. طبق گزارش این منبع، کنفرانس بغداد که بمنظور گفت‌وگو در مورد آینده عراق برگزار شد و در آن نمایندگان آمریکا، ایران و سوریه نیز حضور داشتند، می‌تواند مقدمه‌ای بر مذاکرات مفیدتری باشد. بنا بر گزارش گاردین، آمریکا باید به ایجاد جو تفاهم بین غرب و کشورهای عرب کمک کند چرا که از این منظر خاورمیانه باثبات و سکولار بهترین راه برای از بین بردن تروریسم است.



    خبر
    نام منبع: Anti War
    شماره مطلب: 9466
    دفعات دیده شده: ۱۲۱۰ | آخرین مشاهده: ۴ روز پیش