Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • چامسکی: تنها ایران و سوریه در برابر آمریکا تسلیم نشده‌اند چامسکی: تنها ایران و سوریه در برابر آمریکا تسلیم نشده‌اند
    یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ ساعت ۹:۱۰

    نوآم چامسکی سیاستمدار سرشناس آمریکایی هدف کاخ سفید از افزایش تبلیغات منفی علیه ایران را تسلط بر نفت منطقه خاورمیانه توصیف و ایران و سوریه را تنها کشورهای مقاومت‌کننده مقابل اهداف واشنگتن معرفی کرد. استاد موسسه تکنولوژی ماساچوست (ام.آی.تی) در مقاله‌ای که روز جمعه در روزنامه گاردین چاپ لندن منتشر شد، نوشت: (((در منطقه نفت خیز خاورمیانه تنها دو کشور ایران و سوریه از تسلیم شدن در برابر خواسته‌های آمریکا خودداری کرده‌اند. با وجود اینکه آمریکا هر دو ک

    نوآم چامسکی سیاستمدار سرشناس آمریکایی هدف کاخ سفید از افزایش تبلیغات منفی علیه ایران را تسلط بر نفت منطقه خاورمیانه توصیف و ایران و سوریه را تنها کشورهای مقاومت‌کننده مقابل اهداف واشنگتن معرفی کرد. استاد موسسه تکنولوژی ماساچوست (ام.آی.تی) در مقاله‌ای که روز جمعه در روزنامه گاردین چاپ لندن منتشر شد، نوشت: در منطقه نفت خیز خاورمیانه تنها دو کشور ایران و سوریه از تسلیم شدن در برابر خواسته‌های آمریکا خودداری کرده‌اند. با وجود اینکه آمریکا هر دو کشور را دشمن محسوب می‌کند، ایران مهمترین دشمن اهداف آمریکا تلقی می‌شود.

    در منطقه نفت خیز خاورمیانه تنها دو کشور ایران و سوریه از تسلیم شدن در برابر خواسته‌های آمریکا خودداری کرده‌اند. با وجود اینکه آمریکا هر دو کشور را دشمن محسوب می‌کند، ایران مهمترین دشمن اهداف آمریکا تلقی می‌شود.
    چامسکی افزود: بر اساس قاعده‌ای که در جنگ سرد نیز از آن استفاده شد، ارتکاب خشونت معمولا به عنوان واکنشی در برابر نفوذ بدخواهانه دشمن اصلی و معمولا با توسل به دلایل سست مورد توجیه قرار می‌گیرد. تعجب آور نیست که همزمان با اعزام سربازان بیشتر به عراق توسط بوش خبرهایی با مضمون دخالت ایران در مسائل داخلی عراق نیز منتشر می‌شود. (اگر چه با توجه به فرض فرمانروایی واشنگتن بر جهان، کشور خارجی دیگری در عراق دخالت ندارد.) رییس گروه زبان شناسی ام.آی.تی افزود: بر اساس تصوری مشابه دوران جنگ سرد که اکنون در واشنگتن رایج است، ایران مرکز هلال شیعی است که از ایران آغاز شده و با عبور از مناطق شیعه‌نشین جنوب عراق و سوریه تا حزب الله لبنان ادامه می‌یابد. چامسکی در ادامه این مقاله گسترش نفوذ ایران در "هلال شیعی" را چالشی برای منافع دولت آمریکا توصیف و اضافه کرد: بزرگترین منابع نفتی و گازی جهان عمدتا در مناطق شیعه‌نشین خاورمیانه هستند و کنترل این منابع توسط یک اتحاد شیعه به صورت مستقل از آمریکا، بزرگترین کابوس واشنگتن است. در صورت بروز چنین وضعیتی، آنگاه اتحاد شیعه خواهد توانست حتی به "شبکه امنیت انرژی آسیا" در چین بپیوندد و ایران نیز می‌تواند به یک نقطه ثبات تبدیل شود که چنین وضعیتی به صورتی جدی موقعیت قدرتمند آمریکا در جهان را به خطر خواهد انداخت. در این مقاله همچنین تصریح شده است: مهمترین مساله برای آمریکا در خاورمیانه همواره کنترل موثر منابع انرژی منطقه بوده است. در این راه دسترسی به منابع انرژی در درجه دوم اهمیت قرار دارد زیرا زمانی که نفت به دریای آزاد رسید، می‌تواند به هر مقصدی انتقال یابد اما سلطه بر منابع، عنصر اصلی تسلط جهانی است.



    خبر
    نام منبع: ایرنا
    شماره مطلب: 9394
    دفعات دیده شده: ۹۲۷ | آخرین مشاهده: ۵ روز پیش