Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • نفوذ واشنگتن در آمریکای لاتین هر روز کم رنگ تر می شود نفوذ واشنگتن در آمریکای لاتین هر روز کم رنگ تر می شود
    شنبه ۵ اسفند ۱۳۸۵ ساعت ۸:۰۰

    روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشته است هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا برای مقابله با آمریکا ، بر حوزه تحت نفوذش در آمریکای لاتین افزوده است. این روزنامه روز جمعه نوشت: چاوز اخیرا اعلام کرده که دولتش در ساخت یک پروژه مسکن و یک بزرگراه و یک پالایشگاه در نیکاراگوئه مشارکت خواهد کرد و این امر بخشی از بسته پیشنهادی رئیس جمهوری ونزوئلا برای کمک به یکی از نزدیک‌ترین همپیمانان واشنگتن در دوران جنگ سرد یعنی "دانیل اورتگا" رئیس جمهوری نیکاراگوئه

    روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشته است هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا برای مقابله با آمریکا ، بر حوزه تحت نفوذش در آمریکای لاتین افزوده است. این روزنامه روز جمعه نوشت: چاوز اخیرا اعلام کرده که دولتش در ساخت یک پروژه مسکن و یک بزرگراه و یک پالایشگاه در نیکاراگوئه مشارکت خواهد کرد و این امر بخشی از بسته پیشنهادی رئیس جمهوری ونزوئلا برای کمک به یکی از نزدیک‌ترین همپیمانان واشنگتن در دوران جنگ سرد یعنی "دانیل اورتگا" رئیس جمهوری نیکاراگوئه است. به نوشته واشنگتن پست، ونزوئلا گام به مناطق جنوبی‌تر نیز گذاشته و قول داده یک میلیارد دلار اعتبار در اختیار اکوادور قرار دهد و حتی قرار است با ایران صندوق سرمایه‌گذاری آمریکای لاتین را با اختصاص ‪ ۲‬میلیارد دلار راه‌اندازی کند. واشنگتن پست نوشته است: اقتصاددانان و کسانی که روند دولت ونزوئلا را دنبال می‌کنند، می‌گویند این سرمایه‌گذاری‌ها، تاکیدی بر تلاش چاوز برای قطع دست نفوذ دولت آمریکا بر منطقه است دولتی که نفوذش بر آمریکای لاتین رنگ باخته است. این روزنامه افزوده است:از دیدگاه چاوز، هدف اصلی از بین بردن آن چیزی است که اجماع واشنگتن در منطقه خوانده می‌شود اجماع واشنگتن همان دستورالعملی‌اقتصادی است که از سوی صندوق بین‌المللی پول و وزارت خزانه‌داری آمریکا تدوین شده و دولت‌های منطقه را به کاهش هزینه‌ها و افزایش نرخ سرمایه‌گذاری و بازکردن درهای اقتصاد خود به روی سرمایه‌گذاری‌ها و تجارت خارجی وا می‌دارد. واشنگتن پست تصریح دارد: آن دسته از کشورهایی که اقتصاد خود را هم راستا با خطوط آمریکا ترسیم می‌کنند بطور کلی با نرخ ناامیدکننده اقتصادی و تشدید فقر همراه هستند و به عقیده اقتصاددانان، پیروزی چپ‌گراهایی چون چاوز، اورتگا، اوو مورالس ‪‬در بولیوی و "رافائل کورآ" ‪‬در اکوادور بخشی از ناکامی سیاست‌های پیشین در ایجاد رشد اقتصادی در این کشورها و افزایش درآمدهای مردم است. "هرناندو دی سوتو" ‪ ‬یکی از اقتصاددانان پرو که کشورش به نوشته واشنگتن پست ، در بازار آزاد موفق است و عناصر سیاست‌های چاوز را مورد انتقاد قرار داده در این‌باره می‌گوید:صندوق بین‌المللی پول سود اندکی در بخش‌های اقتصادی ما دارد و این همان حفره‌ای است که چاوز تلاش در نفوذ از آن دارد زیرا این ناکامی‌ها ناخشنودی به همراه داشته است. واشنگتن پست نوشته است: تازه‌ترین نظرسنجی‌های صورت گرفته از ‪ ۲۰‬هزار و ‪ ۲۰۰‬نفر از ‪ ۱۸‬کشور آمریکای لاتین که توسط یک شرکت شیلیایی انجام شده نشان می‌دهد که آنها چاوز را با کاسترو مقایسه می‌کنند و بوش را رهبری بد می‌شمارند و رئیس جمهوری برزیل و شیلی را بهترین می‌خوانند.

    تازه‌ترین نظرسنجی‌های صورت گرفته از ‪ ۲۰‬هزار و ‪ ۲۰۰‬نفر از ‪ ۱۸‬کشور آمریکای لاتین که توسط یک شرکت شیلیایی انجام شده نشان می‌دهد که آنها چاوز را با کاسترو مقایسه می‌کنند و بوش را رهبری بد می‌شمارند و رئیس جمهوری برزیل و شیلی را بهترین می‌خوانند.
    به نوشته واشنگتن‌پست ،در ونزوئلا چاوز صنایع را ملی اعلام و پول نفت را برای توسعه بهداشت عمومی و برنامه‌های آموزشی برای فقرا صرف کرد. وی کمک‌های مالی خود را برای کمک به دیگر کشورها و کاهش وابستگی آنها به صندوق بین‌المللی پول به کار بست و از اجماع واشنگتن کاست. ملی کردن صنایع و هزینه‌های عمومی در صورت بروز تورم مسئله‌ای بود که صندوق بین‌المللی پول اجازه چنین کاری را نمی‌داد. این روزنامه افزوده است:رابطه نزدیک چاوز با اکوادور و نیکاراگوئه در کنار اعلامیه جدید رئیس جمهوری ونزوئلا برای ملی کردن مراکز وتاسیسات و کنترل بیشتر بر پروژه‌های نفتی این کشور برای کاهش حضور شرکت‌های خارجی بر حیرت حامیان چاوز که اعتقاد دارند ونزوئلا پیشدار حرکتی نو در دوره تازه از آمریکای لاتین است، افزوده و ونزوئلا در همین راستا از تاسیس بانک بین‌المللی تازه که جایگزین وام‌دهندگان آمریکایی شود، حمایت کرده است. "هیمن ال‌ترودی" ‪ Haiman El Troudi‬رئیس پیشین کارکنان چاوز که در امور اقتصادی تحصیل کرده در مرکز بین‌المللی دولتی "میراندا" ‪ Miranda‬در کارکاس ، اعتقاد دارد: ما خود را بطور اساسی از امپریالیسم آمریکا دور کرده‌ایم. به نوشته این روزنامه ،الگوی ونزوئلا که به شکست رابطه همه نهادهای مالی با واشنگتن خواهد انجامید در برخی از کشورهای آمریکای لاتین ریشه دوانده است . آرژانتین در سال گذشته با احیای فروپاشی اقتصادی خود که در سال ‪ ۲۰۰۱‬با آن مواجه شده بود و با نادیده گرفتن برخی از نصایح صندوق بین‌المللی پول دستکم ‪ ۱۰‬میلیارد دلار از بدهی‌هایش را صاف کرد. "ونزوئلا به این کشور کمک کرد تا ‪ ۲/۵‬میلیارد دلار از بدهی‌هایش را بدهد. در بولیوی مورالس صنایع گاز این کشور را ملی اعلام کرد و توافقات خود را با سرمایه‌گذاران خارجی بازبینی کرد اقدامی که توسط اقتصاددانان تندرو مورد مخالفت قرار گرفت بولیوی پس از سپری کردن دو دهه از سلطه صندوق بین‌المللی پول پایان داد". در ادامه این گزارش با اشاره به کمک‌های چاوز به اکوادور آمده است: اکوادور نیز با کمک‌های ونزوئلا به سوی کاهش رابطه با صندوق بین‌المللی پول و همراهان آن حرکت کرد. رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد که توافقی امضاء نخواهد کرد که طی ان طرح‌های اقتصادی دولت زیر نظارت قرار گیرد. واشنگتن پست نوشته است:مسئله این است که این کمک‌ها تا کی ادامه خواهند یافت اگر چه اقتصاد این کشور به لطف قیمت زیاد نفت بهبود یافته است اما این کشور سرمایه‌گذاری خصوصی اندکی داشته و مشاغل اندکی ایجاد کرده است.



    خبر
    نام منبع: Anti War
    شماره مطلب: 9115
    دفعات دیده شده: ۱۴۶۵ | آخرین مشاهده: ۵ روز پیش