Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • البرادعی: نگرانی‌های امنیتی ایران در منطقه باید درک شود البرادعی: نگرانی‌های امنیتی ایران در منطقه باید درک شود
    سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵ ساعت ۴:۵۵

    محمد البرادعی مدیر کل "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" روز دوشنبه در لندن تاکید کرد: باید به جای تهدید و فشار بر ایران، نگرانی‌های امنیتی و منطقه‌ای این کشور را درک کرد. البرادعی در بخش پرسش و پاسخ سخنرانی خود در "مدرسه عالی اقتصاد و سیاست" دانشگاه لندن با عنوان "امنیت جهانی - چالشها و فرصتها" تصریح کرد: ایران همسایه دو قدرت هسته‌ای پاکستان و روسیه است و ‪ ۱۵۰‬هزار نیروی نظامی آمریکائی در نزدیکی مرزهای ایران مستقرند. وی ادامه داد: باید به ایران اط

    محمد البرادعی مدیر کل "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" روز دوشنبه در لندن تاکید کرد: باید به جای تهدید و فشار بر ایران، نگرانی‌های امنیتی و منطقه‌ای این کشور را درک کرد. البرادعی در بخش پرسش و پاسخ سخنرانی خود در "مدرسه عالی اقتصاد و سیاست" دانشگاه لندن با عنوان "امنیت جهانی - چالشها و فرصتها" تصریح کرد: ایران همسایه دو قدرت هسته‌ای پاکستان و روسیه است و ‪ ۱۵۰‬هزار نیروی نظامی آمریکائی در نزدیکی مرزهای ایران مستقرند. وی ادامه داد: باید به ایران اطمینان داده شود به نگرانی‌ها و نیازهای امنیتی این کشور در منطقه توجه خواهد شد. حل مشکل هسته‌ای ایران بدون توجه به مساله امنیت خاورمیانه به صورت کلی آن ممکن نیست. البرداعی در پاسخ به سوال دیگری همچنین اظهار داشت، تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر مغایرتی با مفاد قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران ندارد. وی غنی‌سازی را کانون چالش کنونی توصیف و اضافه کرد: حضور کارشناسان روس و همکاریهای این کشور در تکمیل نیروگاه بوشهر کوچکترین منافاتی با مصوبه شورای امنیت در قبال برنامه هسته‌ای ایران ندارد. البرادعی در ابتدای سخنان خود، مهمترین چالشهای جهان امروز را فقر و محرومیت، جنایات سازمان یافته، تروریسم، جنگهای داخلی و درگیریهای منطقه‌ای، و سلاحهای کشتار جمعی دانست. وی درباره راههای برخورد با این مشکلات گفت: هر چقدر قدرتمند باشیم، بدون همکاری بین‌المللی و تعامل همه جانبه تمام کشورهای جهان نمی‌توانیم به صورت ریشه‌ای و بلند مدت این مشکلات را کاهش داده یا از بین ببریم. "در حال حاضر، مشکلاتی که کشورهای بزرگ و ثروتمند جهان با آن مواجهند، بسیار نمایان‌تر و جدی‌تر از مشکلات کشورهای کوچکتر و ضعیف‌تر جلوه می‌کنند." وی برای نمونه به خسارات انسانی جنگ در عراق اشاره و اضافه کرد: تمام جهان تعداد و نام سربازان کشته شده انگلیسی و آمریکائی در عراق را نفر به نفر شنیده‌اند. "ولی هیچکس نه تنها از نام و نشان کشته‌شدگان غیرنظامی عراقی خبری ندارد، بلکه جامعه بین‌الملل به خود این زحمت را نمی‌دهد حتی آماری دقیق از این کشته‌شدگان غیرنظامی داشته باشد. از این رو، سازمانهای مختلف آمار کشته‌شدگان غیرنظامی عراقی را در محدوده وسیعی بین ‪ ۵۰‬هزار تا ‪ ۶۰۰‬هزار نفر برآورد می‌کنند." به گزارش البرادعی، با وجود تمام تلاشهای بین‌المللی صورت گرفته پس از پایان دوره جنگ سرد، همچنان ‪ ۲۷‬هزار کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های جهان وجود دارد و ‪ ۲۸‬کشور نیز مسلح به جنگ افزار اتمی هستند. وی با بیان اینکه در سالهای پس از جنگ سرد، رقابت هسته‌ای متوقف نشده و گسترش نیز یافته است، افزود: کشورهای قدرتمند به جای اجرای مصوبات پیمان عدم اشاعه هسته‌ای و عمل کردن به مسوولیتهای خود، همچنان در فکر گسترش و نوسازی زرادخانه هسته‌ای خود هستند.

    وی با بیان اینکه در سالهای پس از جنگ سرد، رقابت هسته‌ای متوقف نشده و گسترش نیز یافته است، افزود: کشورهای قدرتمند به جای اجرای مصوبات پیمان عدم اشاعه هسته‌ای و عمل کردن به مسوولیتهای خود، همچنان در فکر گسترش و نوسازی زرادخانه هسته‌ای خود هستند.
    مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان این سخنرانی دو گزینه اساسی را در ارتباط با امنیت جهانی و در پیش روی جامعه بین‌الملل متصور دانست. وی گزینه اول را برخورد تمدنها، فرهنگها، نژادها و قومیتها و گزینه دوم را همکاری و مشارکت بین‌المللی بر اساس احترام به ارزشهای مشترک برای حل معضلات بشری معرفی و تاکید کرد: برای رسیدن به گزینه دوم همچنان فرصت باقی است. البرداعی همچنین در پاسخ به سوالی، سه اولویت کاری خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را "گسترش حیطه اختیارات حقوقی و اجرائی، مسوولیت پذیری و همکاری بیشتر کشورهای بزرگ در راه صلح و خلع سلاح هسته‌ای و افزایش منابع مالی، انسانی و تدارکاتی آژانس برای انجام بازرسی‌های بیشتر و نظارت بر مصوبات بین‌المللی خلع سلاح هسته‌ای" اعلام کرد.



    خبر
    نام منبع: Scientific - Research Quarterly on Psychological Operations
    شماره مطلب: 8960
    دفعات دیده شده: ۷۳۶ | آخرین مشاهده: ۴ روز پیش