Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • میزگرد تحلیل فنی و حقوقی قطعنامه1737 شورای امنیت میزگرد تحلیل فنی و حقوقی قطعنامه1737 شورای امنیت
    پنج‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۵ ساعت ۱۵:۲۵

    دکتر حسین موسویان معاون پژوهش‌‌های روابط بین‌‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک چهارشنبه سیزدهم دی ماه در نشستی با خبرنگاران رسانه ها به تحلیل قطعنامه 1737 شورای امنیت پرداخت. دکتر سید حسین موسویان با اشاره به مکانیسم تشدید تحریم ها در بخش ج بند 24 قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه کشورمان ، گفت: دامنه تحریم در زیر فصل 41 می تواند افزایش یابد آ اما این موضوع احتیاج به تصویب قطعنامه دارد . اشاره به بند 41 با این هدف در این قطعنامه گنجانده شده است که موضو

    دکتر حسین موسویان معاون پژوهش‌‌های روابط بین‌‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک چهارشنبه سیزدهم دی ماه در نشستی با خبرنگاران رسانه ها به تحلیل قطعنامه 1737 شورای امنیت پرداخت. دکتر سید حسین موسویان با اشاره به مکانیسم تشدید تحریم ها در بخش ج بند 24 قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه کشورمان ، گفت: دامنه تحریم در زیر فصل 41 می تواند افزایش یابد آ اما این موضوع احتیاج به تصویب قطعنامه دارد . اشاره به بند 41 با این هدف در این قطعنامه گنجانده شده است که موضوع عراق در خصوص ایران تکرار نشود و آمریکا بدون قطعنامه جدید یکجانبه عمل نکند. موسویان گفت : با صدور قطعنامه گذشته 1696 پرونده هسته ای ایران وارد فصل هفتم منشور ملل متحد شد، این فصل موضوع تهدید صلح وامنیت جهانی شامل می شود و بر این اساس با قطعنامه 1606 موضوع هسته ای ایران تهدید صلح و امنیت جهانی تلقی شد. وی در خصوص 4 ماده مهم مربوط به صلح و امنیت بین المللی در فصل هفتم منشور توضیح داد: ماده 39 منشور ملل متحد مبتنی بر تشخیص و احراز تهدید است ، ماده 40 بر اقدامات اجرایی و جلوگیری از وخامت اوضاع ، ماده 41 بر تحریم های سیاسی و اقتصادی و ماده 42 منشور ملل متحد بر بکارگیری و زور در رفع تهدیدات تاکید دارد. عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: در قطعنامه قبلی (1696) مواد 39 و 40 مودر تاکید قرار گرفته بود، یعنی شورای امنیت تشخیص داده بود که موضوع هسته ای ایران تهدید صلح و امنیت جهانی است و برای جلوگیری از وخامت اوضاع طبق ماده 40 تعلیق همه فعالیتهای هسته ای ایران را به عنوان امری الزامی و حقوقی تصویب کرد. وی با اشاره به اینکه قطعنامه 1737 نقاط شیطنت آمیز زیادی دارد، افزود: بر خلاف قطعنامه 1696 در قطعنامه 1737 ضمن آنکه در چهارچوب فصل 7 منشور ملل متحد است ماده 41 در خصوص ایران اعمال می شود. موسویان در خصوص این شیطنت های پنهانی در متن قطعنامه با بیان اینکه این قطعنامه ماهیتا می تواند تا تحریم های کامل اقتصادی و قطع کامل روابط دیپلماتیک کشور پیش رود، گفت: شورای امنیت این مسیر را از تحریم موشکی و هسته ای آغاز کرده است.

    وی با اشاره به اینکه قطعنامه 1737 نقاط شیطنت آمیز زیادی دارد، افزود: بر خلاف قطعنامه 1696 در قطعنامه 1737 ضمن آنکه در چهارچوب فصل 7 منشور ملل متحد است ماده 41 در خصوص ایران اعمال می شود. موسویان در خصوص این شیطنت های پنهانی در متن قطعنامه با بیان اینکه این قطعنامه ماهیتا می تواند تا تحریم های کامل اقتصادی و قطع کامل روابط دیپلماتیک کشور پیش رود، گفت: شورای امنیت این مسیر را از تحریم موشکی و هسته ای آغاز کرده است.
    وی با بیان اینکه مصوبات شورای امنیت در قالب فصل 7 منشور ملل متحد برای کلیه اعضای سازمان ملل الزامی است ، در خصوص الزامات و خواسته های قطعنامه توضیح داد و گفت: این قطعنامه هم خواسته قطعنامه 1696 را مبنی بر تعلیق کلیه فعالیتهای هسته ای ، تجدید نظر در ساخت نیروگاه اراک، تصویب فوری پروتکل و اجرای پیش از تصویب آن و همچنین دسترسی آژانس به موارد فراتر از پروتکل و دسترسی به افراد و پایگاه های نظامی را تکرار و مواردی سنگین را به آن افزوده است. معاون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با بیان اینکه قطعنامه 1737 نسبت به قطعنامه های قبلی شورای حکام و شورای امنیت ابعاد تعلیق را گسترش و الزامی کرده است، تحریم های اجباری و تحریم های اختیاری را از موارد دیگر قطعنامه بر شمرد و گفت: طبق قطعنامه 1737 تحریم هر نوع همکاری با ایران شامل خرید و فروش دانش فنی به طور مستقیم و غیر مستقیم در زمینه فعالیت های غنی سازی باز فراوری، برنامه های موشکی و آب سنگین تحریم اجباری شده است و حتی تاکید دارد این قطعنامه به مواردی که می تواند به این گونه فعالیت های ایران کمک کند نیز شامل می شود. موسویان با اشاره به اینکه "قطعنامه به طور بی سابقه ای به اسناد و قطعنامه های دیگر مرتبط شده است" ادامه داد: در قطعنامه به سند 814/2006/s اشاره شده است که 70 صفحه این صند شامل لیست کالاهایی است که در چارچوب کالاهای تحریم اجباری قرار می گیرد و 50 صفحه هم فهرستی است که تشخیص تحریم آن بر عهده خود کشورها ست. وی سند 715/2006/s را سند دیگری خواند که شامل موارد پنهان قطعنامه است و گفت: این سند 60 صفحه ای و شامل اقلامی است که می تواند به صنایع موشکی ایران کمک کند. این عضو ارشد تیم مذاکره کننده سابق با اشاره به قطعنامه استثناهای ذکر شده در تحریم هسته ای را موضوع نیروگاه بوشهر و استثنا در تحریم موشکی هواپیماهای بدون سرنشین ایران برشمرد. عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای به تشکیل کمیته تحریم برای ایران در شورای امنیت اشاره کرد و گفت: این کمیته از اختیارات شورای امنیت برخوردار است و می تواند لیست تحریم ها ، از جملله در زمینه نوع تحریم ، کالاها ، شرکتها و نفرات را افزایش دهد. وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر در قطعنامه ممنوعیت هر گونه مشارکت و سرمایه گذاری و آموزش در فعالیتهای موشکی و هسته ای است و کشورها را ملزم کرده است که از واردات و صادرات این کالاها به ایران خودداری کنند. این کارشناس مسائل هسته ای به مصادره اموال شرکت ها و افراد ذکر شده در قطعنامه و خود داری ازهرگونه ارتباط تجاری با آنان اشاره کرد و گفت: کمیته تحریم شورای امنیت می تواند لیست شرکت ها و افراد را افزایش دهد. موسویان ادامه داد: نکته شیطنت آمیز دیگر این است که این بند قطعنامه افرادی که از فعالیتهای هسته ای ایران حتی "حمایت" کرده اند را نیز شامل می شود و بر این اساس اگر نگوییم این کلمه حمایت می تواند همه افراد ملت را در بر بگیرد حداقل می تواند تمام مسئولان را شامل شود. این قطعنامه به خود کشورها اختیار داده است غیر ازاین دو سند اگر کالاهایی هست که خودشان تشخیص می دهند ممکن است به فعالیت های ممنوعه ایران کمک کند را هم تحریم کنند. موسویان با بیان اینکه قطعنامه آموزش کلیه اتباع در سراسر دنیا در ارتباط با فعالیتهای موشکی و هسته ای را منع کرده است گفت: این موضوع اثر منفی و ظالمانه بسیار گسترده ای در تحصیل دانشجویان ما در سراسر دنیا دارد. کمیته تحریم موظف است در 60 روز از تمام کشورها گزارش بگیرد که چگونه به طور موثر این قطعنامه را اجرا کرده اند و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز با توجه به اینکه در کمک فنی و علمی به فعالیتهای هسته ای ایران تحریم شده است ، باید شبیه این گزارش را بدهد. وی ادامه داد: کمیته تحریم وظیفه دارد برای برای نقض کنندگان این قطعنامه (همه کشورهای عضو سازمان ملل) تنبیهاتی در نظر گیرد و همچنین می تواند کالا و افرادی را که می توانند مشمول تحریم شوند را افزایش بدهد. همچنین کمیته تحریم وظیفه دارد کشورها را برای اجرای قطعنامه راهنمایی کند و این کمیته در هر 90 روز باید کل کار را گزارش دهد. معاون مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به یک بخش شیطنت آمیز دیگر قطعنامه گفت : قطعنامه می گوید اگر ایران کلیه فعالیتهای غنی سازی و کلیه فعالیت های بازفراوری و آب سنگین را تعلیق کرد، شورای امنیت نیز تحریم را تعلیق می کند، یعنی تعلیق در برابر تعلیق . و این یعنی اینکه موضوع ایران از دستور کار شورای امنیت خارج نمی شود. به گفته وی شرط دیگر قطعنامه برای تعلیق تحریم ها این است که آژانس تاکید کند به کلیه درخواست های شورای امنیت عمل شده است. "این نکته ظریف و پنهانی دارد و آن این است که می گوید باید اجرای همه قطعنامه های منشورهای امنیت تایید شود و این موضوع می تواند علاوه بر قطعنامه های 1696 و 1737 همه قطعنامه های جهانی خلع سلاح یا موارد دیگر شورای امنیت را با تفسیر این کمیته شامل شود و این تشخیص بر عهده شورای امنیت گذاشته شده است و نه شورای حکام آژانس." وی همچنین یاد آور شد طبق بند 24 قطعنامه اگر تعلیق فعالیتهای هسته ای ایران اجرای قطعنامه ها به تایید برسد کمک های فنی آژانس به فعالیتهای هسته ای ایران در زمینه غنی سازی و آب سنگین و بازفرآوری همچنین آموزش اتباع ایرانی همچنان در تحریم خواهد ماند. موسویان به مکانیسم تشدید تحریم ها در بخش ج بند 24 قطعنامه اشاره کرد و گفت: دامنه تحریم در زیر فصل 41 می تواند افزایش یابد اما احتیاج به تصویب قطعنامه دارد و این با این هدف در این قطعنامه گنجانده شده است که موضوع عراق در خصوص ایران تکرار نشود و آمریکا بدون قطعنامه جدید یکجانبه عمل نکند. موسویان پیش بینی کرد بعد از پایان مهلت قطعنامه 1737 موضوع ایران بار دیگر در اسفند و فروردین ماه آینده بررسی می شود و قطعنامه جدید در خصوص ایران احتمالا 4 الی 5 ماه آینده صادر خواهد شد. وی تاکید کرد: این نکته بسیار منفی است که ما به هر حال وارد ماده 41 منشور ملل متحد شده ایم. عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای در عین حال گفت: این قطعنامه شورای امنیت در خصوص عراق هنوز فاصله زیادی دارد و ورود ایران به ماده 42 منشور ملل متحد بسیار مشکل است. روسیه ، چین و اروپا با اشتباه استراتژیکشان ابتکار عمل خود را به آمریکا منتقل کردند برای همه طرفهای درگیر در این مساله دیپلماسی تنها راه حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران است و با صرف نامشروع خواندن و غیرقانونی دانستن قطعنامه شورای امنیت، نمی توان کمکی به حل موضوع کرد. چرا که قطعنامه‌های پی در پی صادر می‌شود و فضا رادیکال تر می شود. دکتر سید حسین موسویان معاون پژوهش های بین المللی مرکز تحقیقات استراتژیک که در ادامه نشست بررسی و تحلیل فنی و حقوقی قطعنامه 1737 ، سخن می گفت، تاکید کرد: ما نباید هیچ چیز را از به رسمیت شناختن حق ایران برای رسیدن به غنی سازی در انرژی هسته ای بالاتر بدانیم . ما باید بی نهایت در مورد به رسمیت شناختن حق ایران در خصوص چرخه سوخت، اجرای این حق و عدم تبعیض در اجرای آن حساس باشیم. وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر نوع مواجهه ایران با قطعنامه 1737 تاکید کرد: مهمترین نکته این است که دنیا استنباط کند که همه جناح های سیاسی، مجلس، دولت و تمام ارکان حکومت برای دفاع از این حق اجماع دارند و همگی در مورد دستیابی به انرژی هسته ای اتفاق نظر دارند. موسویان تاکید کرد: هرگونه اختلاف نظر در موضوع هسته ای لطمه جدی به حق ایران در این زمینه وارد می کند. وی با بیان اینکه بیشتر از ایران به نفع جامعه جهانی است که هر چه سریعتر مذاکرات با گروه 1+5 آغاز شود، خاطر نشان کرد: ما باید واقعیت حقوقی و قانونی رسیدگی به پرونده ایران از منظر جامعه جهانی را بشناسیم ، درک کنیم و بدور از احساسات و البته هوشمندانه و غیرتمندانه تصمیم بگیریم. موسویان، بزرگترین اشتباه استراتژیک روسیه ،چین و اروپا را تن دادن به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت دانست و گفت : تا پیش از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت ، آمریکا محتاج روسیه، چین و اروپا بود اما از این پس ریش و قیچی در دست آمریکا قرار دارد و همه این کشورها هستند که برای کنترل اوضاع به آمریکا احتیاج دارند. معاون پژوهش های بین المللی مرکز تحقیقات استراتژیک با تاکید بر اینکه وقتی پرونده کشوری به شورای امنیت وارد می شود، به راحتی ازدستورکار شورای امنیت خارج نمی شود، افزود: صرف نظر از عادلانه بودن یا نبودن قطعنامه ها ، تاریخ شورای امنیت نشان می دهد معمولا کشورهایی که به شورای امنیت رفته اند، پیروز و سرافراز بیرون نیامده اند. دکتر موسویان حل و فصل مسالمت آمیز مسئله هسته ای را به نفع هر دو طرف دانست و خاطر نشان کرد: با شتابزدگی و بی‌ صبری نمی توانیم مسئله را حل کنیم. وی در تحلیل ابعاد تحریم گنجانده شده در قطعنامه نیز گفت : ابعاد گسترش تحریم کاملا محتمل است و شورای امنیت با مدیریت آمریکا می تواند در قطعنامه بعدی مثلا به طرح موضوع تروریسم هسته ای علیه ایران متوسل شود و مباحث تروریسم را در قطعنامه های بعدی داخل کند. طبعا هر اندازه که دامنه مسائل توسط شورای امنیت علیه ایران گسترده شود حل و فصل مسئله دشوارتر می شود. موسویان درادامه در خصوص دیدگاه ایران نسبت به چین وروسیه قبل و بعد از تصویب قطعنامه و اینکه ایران بازهم به این دو کشور تکیه خواهد داشت، گفت : تن دادن چین وروسیه به ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت شکستی بزرگ برای آنهاست و از این بابت آنها نقش خود در پرونده هسته ای ایران را فوق العاده ضعیف کردند ونقش آمریکا راتقویت کردند. ما نباید حد تاثر روسیه و چین در پرونده را غیر واقعی ارزیابی کنیم ، بلکه باید بدانیم اگر روسیه و چین بر سر دو راهی انتخاب ایران یا اروپا و آمریکا قرار بگیرند، قطعا آمریکا و اروپا را به خاطر ایران نمی فروشند. وی با اشاره به اینکه پیشرفت های ایران در زمینه فعالیتهای هسته ای در بوشهر، بخش کشاورزی و پزشکی در تشدید قطعنامه های بعدی تاثیری ندارد، افزود: پیشرفت ایران در موضوع غنی سازی ، بازفرآوری و پروژه آب سنگین است که قطعنامه را تشدید می کند. سید حسین موسویان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا مدل قطعنامه تحریم ایران با مدل قطعنامه عراق مشابه است، گفت : در قطعنامه ایران با شیطنت صورت گرفته قصد آن دارند که مدل عراق را به اذهان عمومی متبادر کنند. در حالی که آن بخش از قطعنامه که به کمک های دارویی، غذایی وکشاورزی بر می گردد ، می خواهد به افکار عمومی مدل عراق را تلقین کند ، اما واقعیت این است که قطعنامه ایران با قطعنامه عراق بسیار فاصله دارد. موسویان تاکید کرد: بارزترین تفاوت قطعنامه ایران با عراق این است که در قطعنامه 1737 علیه ایران استفاده از زور کاملا ممنوع شده است. وی در پاسخ به این سئوال که کجای قطعنامه 1737 مشکل قانونی دارد، گفت : این که بگوییم قطعنامه مشکل قانونی دارد ، مسئله هسته ای ایران حل نمی شود ولی طبیعی است که همه ما قطعنامه را غیر قانونی و ظالمانه می دانیم. موسویان در خصوص مسوولیت کشورها در مقابل قطعنامه افزود: طبق ماده 25 منشور سازمان ملل همه کشورهای عضو ملزم به اجرای مصوبات شورای امنیت هستند و طبق منشور سازمان ملل تعهدات دولت ها در مقابل مصوبات شورای امنیت ، فراتر از تعهدات دولت ها در مقابل کنوانسیون های بین المللی است. عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: از آنجا که ایران عضو سازمان ملل بوده و منشور را امضاء کرده است، لذا تا وقتی که عضو سازمان ملل است نمی تواند مفاد منشور را نقض کند. موسویان تاکید کرد: هر چند از نظر ما قطعنامه نا مشروع است و با رویکرد سیاسی علیه ایران صادر شده است ، اما نباید فراموش کنیم که شورای امنیت این قطعنامه را صادر کرده است. این روش واقع بینانه نیست و مشکلی را حل نمی کند. معاون مرکز تحقیقات استراتژیک با تاکید بر اینکه آمریکا و اروپا به دنبال جلوگیری از رشد توان هسته ای ایران هستند افزود : از نظر جامعه بین الملل قطعنامه شورای امنیت علیه ایران کاملا قانونی است و ما باید دیدگاه داخلی نسبت به قطعنامه را با دیدگاه بین المللی و جامعه جهانی تفکیک کنیم. موسویان گفت: در این مقطع فکر نمی کنم خروج از NPT کمکی به حل موضوع کند، خروج از NPT مسیر پرونده را تشدید کرده و به اسرائیل و آمریکا نیز فرصت بیشتری برای فشار به ایران می دهد. دکتر حسین موسویان در بخش پایانی سخنان خود در نشست بررسی و تحلیل قطعنامه 1737 شورای امنیت ، درپاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد احتمال مذاکره ایران با آمریکا در موضوع هسته ای و مساعد بودن یا نبودن شرایط برای انجام این گفتگو، اظهار داشت : فکر نمی کنم مذاکره با آمریکا مثبت باشد و در شرایط فعلی جواب دهد و من هم با آن موافق نیستم چرا که مسائل ایران و آمریکا خیلی گسترده تر از این حرفها است و آنها به محض شروع مذاکره زیاده خواهی خواهند کرد. وی با اشاره به اقدامات خصمانه بی شماری که آمریکا در طول سالهای پس از انقلاب در حق ملت ایران روا داشته ، افزود : حتی به نظر من نمایش چراغ سبز برای مذاکره با آمریکا در خصوص عراق هم اشتباه بود و اینکه ما به نحوی برخورد کردیم که آمریکا تصور کند می خواهیم از طریق عراق موضوع هسته ای را مطرح کنیم ، اقدامی غلط بود چرا که ما چنین چیزی را نمی خواستیم . این عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد : امروز اصلا اعتقاد ندارم که مذاکرات ایران و امریکا به حل مسئله هسته ای کمک می کند و همچنان معتقدم طرف اصلی ما در این موضوع هنوز 1+5 است و هنوز هم فضای کار فوق العاده وسیع و باز است چرا که هنوز می توان با روسیه و چین و اروپایی ها کار کرد ضمن انکه غیر متعهدها هم جایگاه خودشان را دارند . موسویان در پاسخ به سئوالی که نظر وی را در مورد تحلیل برخی از محافل داخلی بر اینکه خروج از NPT می تواند پاسخ مناسبی به صدور قطعنامه شورای امنیت باشد و آیا درشرایط کنونی، این اقدام می تواند کمکی به حل مسئله هسته ای ایران کند، گفت : فکر نمی کنم این عمل کمکی به حل موضوع بکند، خروج از NPT مسیر پرونده را تشدید کرده و به اسرائیل و آمریکا نیز فرصت بیشتری برای فشار به ایران می دهد می دهد . وی در ادامه با اشاره به خروج کره شمالی از NPT، اظهار داشت : اگر کره شمالی از این پیمان خارج شد در پی دستیابی به بمب هسته ای بود . اما ما بنابر فتوای مراجع دینی برای این سلاحها حرمت شرعی قائل هستیم .معاون پژوهشهای بین المللی مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: اما ایران هیچ گاه در پی این موضوع و ساخت سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود ضمن آنکه فتوای شرعی مقام معظم رهبری در سال 1375و اصولا قبل از شروع بحران فعلی ، از هر گونه کنوانسیونی در این رابطه برای ما مهمتر است. موسویان در پایان تصریح کرد: دلیلی ندارد به گونه ای رفتار کنیم که دنیا تصور کند ما به سوی بمب حرکت می کنیم .



    گزارش
    نام منبع: خبرگزاری مهر
    شماره مطلب: 8245
    دفعات دیده شده: ۳۰۲۲ | آخرین مشاهده: ۳ روز پیش