Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • فرید زکریا: زمان به نفع آمریکا نیست.نفوذ آمریکا در عراق ماه به ماه رو به کاهش است. فرید زکریا: زمان به نفع آمریکا نیست.نفوذ آمریکا در عراق ماه به ماه رو به کاهش است.
    پنج‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۵ ساعت ۱۲:۵۶

    فرید زکریا از سردبیران ارشد هفته نامه آمریکایی نیوزویک می‌گوید تا زمانی که مساله نیروهای آمریکایی در عراق حل نشود و ماموریت اصلی این نیروها در آن کشور مشخص نگردد، نمی‌توان به موفقیتی در عراق دست یافت. زکریا در مقاله‌ای که روز پنجشنبه در نیوزویک به چاپ رسید، تصریح دارد: این نکته مهم چیزی است که در گزارش کمیته تحت رهبری جیمز بیکر ، نادیده گرفته شده است. وی افزوده است: آمریکا اکنون سه سال است که مابقی منطقه خاورمیانه را در استراتژی خود صرفا بخاطر

    فرید زکریا از سردبیران ارشد هفته نامه آمریکایی نیوزویک می‌گوید تا زمانی که مساله نیروهای آمریکایی در عراق حل نشود و ماموریت اصلی این نیروها در آن کشور مشخص نگردد، نمی‌توان به موفقیتی در عراق دست یافت. زکریا در مقاله‌ای که روز پنجشنبه در نیوزویک به چاپ رسید، تصریح دارد: این نکته مهم چیزی است که در گزارش کمیته تحت رهبری جیمز بیکر ، نادیده گرفته شده است. وی افزوده است: آمریکا اکنون سه سال است که مابقی منطقه خاورمیانه را در استراتژی خود صرفا بخاطر عراق، نادیده گرفته که چنین امری نمی‌تواند اتفاقی باشد. « ذهنیت نومحافظه‌کاران همیشه این بوده که عراق از نو ساخته شود،عراقی به دور از بیماری‌ها و خطاهای دیگر کشورهای دنیای عرب. قبل از آغاز تهاجم، سیاستگذاران برجسته آمریکا اینگونه پیش بینی کردند که دولتی که پس از پایان جنگ در عراق روی کار خواهد آمد،اسراییل را بلافاصله به رسمیت خواهد شناخت!» نیوزویک افزوده است:هیچکدام از ملتهای همسایه عراق از سقوط این کشور و آغاز مناقشه‌های منطقه‌ای، هجوم پناهندگان به خاک کشورشان و صدور بی‌ثباتی از عراق سود نخواهند برد. بنابراین، از کمیسیون بیکر و همیلتون توقع می رود که تلاش منطقه‌ای گسترده‌ای را پیشنهاد کنند. وی نوشته است: این کمیسیون به طور حتم خواهان تلاشی گسترده از سوی تمامی گروههای عراقی خواهد شد تا به یک پیمان ملی دست یابند.عناصر چنین پیامی کاملا مشخص است:خودمختاری منطقه‌ای،تقسیم درآمدهای نفتی،عفو و توقف فعالیت‌های گروههای نظامی و یا ادغام آنها در ارتش. امید می‌رود که این راه حل سیاسی تا حد زیادی از خشونتها در این کشور بکاهد. سردبیر بخش بین‌الملل هفته نامه نیوزویک افزوده است: اما اگر کمیسیون در همینجا متوقف شود، آنگاه موقعیت خود را از دست خواهد داد. این توصیه های آسانی است که کمیسیون می‌تواند آنها را پیشنهاد کند،پیشنهادهایی که همه بجز اندکی ایدئولوگ با آنها موافقت خواهند کرد. « آمریکا تاکنون نیز تلاش بسیاری کرده تا عراقی‌ها را به عقد قراردادی سیاسی متقاعد سازد، در ضمن دولت بوش در این اواخر مذاکراتی نیز با کشورهای همسایه عراق داشت و حتی کوشید با ایران هم مذاکره داشته باشد اما این کافی نیست.» زکریا می‌نویسد:« خشونت در عراق ریشه دوانده و کل ساختار سیاسی این کشور نیز تکه تکه و مرکز گریز شده است. » نیوزویک افزوده است: اگر نخست وزیر نوری المالکی و آیت اله سیستانی نتوانند خشونت شیعیان عراق را متوقف سازند،آیا ایران و سوریه خواهند توانست؟ و سوال سخت این است که اهداف آمریکا در عراق چیست و راههای دست یابی به آنها چه می‌باشد؟به بیان تلخ تر،با ‪ ۱۴۰‬هزار نیروی آمریکایی که در این کشور مستقر هستند، چه باید کرد؟ و ماموریت آنها در آن کشور چیست؟ زکریا بر این باور است در صورتی که آمریکا به این مسئله نپردازد،هر توصیه و استراتژی جدیدی بی‌فایده و بیشتر مانند مدارکی پر حاشیه می‌ماند که هیچ چیزی در مرکز خود ندارند. وی نوشته است:برای پاسخگویی به این سوالات باید سه فاکتور را در نظر داشته باشیم: « اول اینکه عراق صفحه شطرنج نیست. دولت عراق بر تمام مسایل سیاسی این کشور احاطه دارد.ما ممکن است ایده‌های فوق‌العاده در مورد فدرالیسم، تقسیم درآمد و عفو داشته باشیم، اما این ائتلاف حاکم است که باید با چنین امری موافقت کند.

    اول اینکه عراق صفحه شطرنج نیست. دولت عراق بر تمام مسایل سیاسی این کشور احاطه دارد.ما ممکن است ایده‌های فوق‌العاده در مورد فدرالیسم، تقسیم درآمد و عفو داشته باشیم، اما این ائتلاف حاکم است که باید با چنین امری موافقت کند.
    تاکنون باوجود تلاشهای گسترده آمریکا،آنها با این امر مخالفت کرده‌اند از سوی دیگر تقاضاهای ملتمسانه‌ای نیز از سوی نومحافظه‌کاران برای استقرار نیروهای بیشتر در عراق بوده تا یک بار دیگر شانس خود را بیازمایند اما یک استراتژی نظامی جدید حتی در صورت دارا بودن نیروهای کافی،اگر از اقدامات سیاسی لازم برای پشتیبانی از آن برخوردار نباشد،موفق نخواهد بود. در واقع امروز خلاف این مطلب در حال اجرا است و تمامی تلاشهای نظامی آمریکا توسط دولت عراق بی‌اثر شده اند.حقیقت تلخ این است که ما دارای یک شریک عراقی که خواهان اتخاذ تصمیمات سخت باشد، نیستیم. زمان به نفع آمریکا نیست.نفوذ آمریکا در عراق ماه به ماه رو به کاهش است، پیمانهایی هم که ما در سال ‪ ۲۰۰۳‬می‌توانستیم بر گروههای مختلف عراقی تحمیل کنیم ،اکنون دیگر غیر ممکن گشته‌اند. یک سال پیش،سفیر آمریکا در عراق از نفوذ زیادی برخوردار بود،اما امروز وی به حاشیه رانده شده است. در نتیجه هر سیاستی که نیازمند روشهای جدید نسبت به همسایگان و مذاکرات طولانی مدت باشد، به اندازه وقت تلف کردن،مخارج بالاتری خواهد داشت. »



    گزارش
    نام منبع: Scientific - Research Quarterly on Psychological Operations
    شماره مطلب: 6947
    دفعات دیده شده: ۱۶۹۰ | آخرین مشاهده: ۱ روز پیش