Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:

Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • افشای ابعاد تازه ای از کمک های مالی رژیمهای منطقه به صدام
    دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۴ ساعت ۷:۱۶

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اینترنتی اکد ،" حنا رزوقى الصائغ "معاون وزیر دارایى دوران رژیم صدام گفت : در اواخر اکتبر سال 1980 میلادی، یکی دو ماهی از آغاز جنگ عراق و ایران نگذشته بود که " ثامر الشیخلی " وزیر دارایی عراق از من خواست ساعت شش نیم و فردا صبح در وزارت دارایی حاضر شوم. وی افزود: هنگامی که من سر قرار حاضر شدم با محمود عثمان کارشناس دفتر وزارتی و صادق حسون طه مدیرکل وامها در بانک مرکزی عراق و عادل السنجقلی کارشناس حقوقی وزارت نفت مواجه شدم . معاون وزیر دارایی دوران صدام ادامه داد : پس ازآن وزیر از ما خواست به مقر جیش الشعبی ( ارتش مردمی) حرکت کنیم . وی افزود : پس از ورود به مقر جیش الشعبی ، وزیر برای ملاقات و دیداربا طه یاسین رمضان معاون اول نخست وزیر( صدام ) نزد وی رفت و دراین هنگام بود که پی به دلیل دیدارمان بردم زیرا به ما ابلاغ کردند که به زودی برای گرفتن وامی به ارزش شش میلیارد و 500 میلیون دلار به پایتخت های چند کشور عربی منطقه سفر میکنیم . آنها تاکید کردند که این وامها بدون بهره است . حنا رزوقی تصریح کرد : پس از آن ما مقر فرماندهی جیش الشعبی را ترک و به فرودگاه نظامی الولید در نزدیکی مرزعراق و اردن حرکت کردیم . از آنجا ما سوار یک هواپیمای نظامی از نوع فالکون کوچک شدیم که به رنگ هواپیماهای خطوط هواپیمایی عراق رنگ آمیزی شده بود و راهی جده عربستان شدیم . به گفته این معاون وزیر دارایی دوران صدام ، هنگامی که به جده رسیدیم گروهی از مسئولان سعودی به استقبال ما آمدند و ما را به هتل الحمراء بردند. از آنجا نیز عازم دیدار شیخ محمد ابوالخیل وزیردارایی وقت عربستان سعودی شدیم . الصائغ در ادامه خاطر نشان ساخت : وزیر دارایی عراق با وزیر دارایی عربستان سعودی قرارداد وامی به ارزش سه میلیارد دلار را امضا کرد و پس از آن برای سفر به امارات متحده عربی عازم فرودگاه شدیم . در ابوظبی شیخ سرور به استقبال ما آمد و به ما ابلاغ کرد که شیخ زاید به شما خوش آمد گفته و تاکید می کند درود و سلام مرا به صدام رئیس جمهوری عراق برسانید و بگویید از نظر من هر قطره خون یک عراقی که در میدان جنگ با ایران بر زمین ریخته شود میلیاردها دلار ارزش دارد و بدین جهت یک میلیارد دلار ناقابل را نه به عنوان وام که به عنوان یک هدیه تقدیم صدام می کنم . معاون وزیر دارایى دوران رژیم صدام افزود : در هر صورت ما در ابو ظبی بودیم که به ما خبر دادند که این مبلغ به حساب بانک مرکزی عراق واریز خواهد شد . سپس ما به قطر رفتیم و در دوحه خودروهای تشریفاتی ما را برای دیدار با وزیر دارایی به مقر دولت بردند و پس از دیداری کوتاه ما را به سالن نهاردعوت کردند. الصائغ افزود : پس از صرف نهار قرارداد وامی به ارزش 500 میلیون دلار با دولت قطر امضا شد و شماره حساب بانک مرکزی عراق برای پرداخت این مبلغ در اختیار آنها گذاشته شد . پس از آن ما دوحه را به مقصد کویت ترک کردیم . وی می گوید : در کویت وضعیت را متفاوت با کشورهایی که به آنجا سفر کرده بودیم، دیدیم به طوری که شیخ جابر الاحمد الصباح امیر کویت به وزیر دارایی عراق پیشنهاد کرد که مبلغ دو میلیارد دلار به عنوان وامی میان دو کشور تلقی نشود بلکه وامی از بانک مرکزی کویت به بانک مرکزی عراق باشد . وی افزود : وزیر دارایی عراق از پذیرفتن این پیشنهاد سر باز زد و برای بررسی این پیشنهاد نزد هیات همراه آمد اما توصیه هیات این بود که این پیشنهاد پذیرفته نشود بلکه این مبلغ به عنوان وام میان دو کشورباشد .در این چارچوب صادق حسون طه مدیر وامهای بانک مرکزی عراق نیز گفت : قبول این پیشنهاد این فرصت را به بانک مرکزی کویت برای فروش اسناد وام در بازارهای دارایی بین المللی می دهد و موضع عراق را در تنگنا قرارمی دهد زیرا شرایط مالی بغداد اجازه پرداخت این مبلغ را نمی دهد. به گفته الصائغ، همین که امیر کویت با اصرار وزیر عراقی برای امضای قرار داد وام میان دو کشور مواجه شد با امضای قرارداد دو میلیارد دلاری موافقت کرد. وی افزود : پس از پایان ماموریت مان درکویت به عراق بازگشتیم و تمام سفرمان تنها یک روز به طول انجامید و ظرف یک روز از چهار کشور عربی دیدارکردیم . معاون وزیر دارایى دوران رژیم صدام افزود : حاصل این سفرها کسب 5 میلیارد و 500 میلیون دلار وام بدون بهره بود ضمن اینکه امارات متحده عربی نیز یک میلیارد دلار به عنوان هدیه به عراق بخشیده بود . خبرگزاری مهر در ادامه می افزاید، وی یاد آور شد : سفرهای ما به پایتخت کشورهای عربی سه بار تکرار شد به طوری که آمار این مبلغ درجریان شش ماه به 19میلیارد و 500 میلیون دلار رسید که هریک از کشورها مبلغی به شرح ذیل به عراق کمک کردند. عربستان سعودی 9 میلیارد دلار کویت 6 میلیارد دلار امارات متحده عربی سه میلیارد دلار و قطر یک میلیارد و 500 میلیون دلار . وی افزود : دربهار سال 1982 راشد بن عبدالله وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی در امور خارجی با یک هواپیمای ویژه به عراق سفر کرد که ثامر رزوقی وزیر دارایی عراق نیز به همراه منشی ویژه برای استقبال از عبدالله به فرودگاه آمدند و در همانجا متن قراداد وام یک میلیارد دلاری دیگری تهیه و از سوی دو وزیر امضا شد زیرا ظاهرا میزان کل وام توافق شده میان دو کشور سه میلیارد دلار بود ولی یک میلیارد وام هدیه شیخ زاید نیز به آن اضافه گردید و با این هدیه، دولت امارات متحد عربی چهار میلیارد دلار به عراق کمک نمود. اما عربستان سعودی علی رغم باز پرداخت سهم توافق شده از وام های عربی به عراق همچنان به پرکردن موجودی حساب بانک مرکزی عراق با دلارهای آمریکایی ادامه می داد و هر وقت که درخواست می شد و به هنگام کاهش موجودی حساب های بانک مرکزی عراق از دلارها، وزیر دارایی عراق با شیخ محمد ابو الخیل وزیر دارایی عربستان سعودی تماس می گرفت و او مبالغ لازم را که هربار حداقل چهارصد تا ششصد میلیون دلار بود ، برای عراق ارسال می کرد . معاون وزیر دارایى در دوران رژیم صدام درپایان گفت : من معتقدم مجموع کمکهای پرداختی دولت عربستان سعودی به عراق از 11 میلیارد دلار نیز بیشتر شد زیرا تا آنجا که می دانم بخشی از این پرداخت ها حتی بر اساس قرارداد نیز نبود و لذا امکان مشخص کردن مبلغ واقعی که به عراق پرداخت شده است وجود ندارد.

خبر
    نام منبع: خبرگزاری مهر
    شماره مطلب: 338
    دفعات دیده شده: ۸۸۶ | آخرین مشاهده: ۵ روز پیش
jpg   افشای ابعاد تازه ای از کمک های مالی رژیمهای منطقه به صدام | حجم فایل: 40.87 KB