Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • بازنشر مقاله:

تکنیک ها، تاکتیک ها و ابزار های عملیات روانی دشمن و مخالفان

در انتخابات 22 خرداد بازنشر مقاله:
    تکنیک ها، تاکتیک ها و ابزار های عملیات روانی دشمن و مخالفان
    در انتخابات 22 خرداد

    یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۲۳

    تکنیک ها، تاکتیک ها و ابزار های عملیات روانی دشمن و مخالفان در انتخابات 22 خرداد1388 نویسنده: حمید حاذق نیکروبسم الله الرحمن الرحیم   بخش اول: گذاراز جنگ سخت به جنگ نرم مقدمه : عملیات روانی جزء کارآمد ترین ،  پویا ترین و

    تکنیک ها، تاکتیک ها و ابزار های عملیات روانی دشمن و مخالفان

    در انتخابات 22 خرداد1388

    نویسنده: حمید حاذق نیکرو

    بسم الله الرحمن الرحیم

     

    بخش اول: گذاراز جنگ سخت به جنگ نرم

    مقدمه :

    عملیات روانی جزء کارآمد ترین ،  پویا ترین و در عین حال موثرترین ترین اقدامات شمرده می شود که هر کشوری در جهت خنثی سازی اثرات این اقدامات تمامی تلاش و امکانات خود را به کار می گیرد چون به دلیل گستردگی ابعاد و همچنین موثر بودن آن ،  این عملیات قادر است افراد یک ملت یا ملت ها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

    در طول تاریخ با استفاده از شیوه های جنگ روانی توانسته اند به پیروزی های چشم گیری دست یابند و بر حریف چیره شوند هرجا که تاکتیک های جنگ نظامی با تمامی ابعادش نتوانسته خللی در روحیه و اراده نیروهای دشمن خدشه ای وارد سازد از ابزار جنگ روانی در جهت شکستن اراده ملت ها و جنگجویان دشمن استفاده شده است . خطر این جنگ ناشی از هدف قرار دادن اندیشه،  بینش،  عقل، قلب و در نهایت رفتار نیروهای درگیر َو یا مخاطبان است که روحیه آنان را تضعیف کرده و عزم و اراده آنان را سست  می نماید و سپس به سوی شکست می کشاند و از سوی دیگر روحیه نیروهای خودی و ملت و مخاطبان خود را بالا برده و منجر به وحدت و همبستگی می گردد. اغلب حاکمان به ویژه فرماندهان نظامی در طول تاریخ از اثرات جنگ روانی غافل نبوده و نسبت به اجرای آن در جنگ و یا حتی صلح اهتمام ویژه ای داشته اند.

    عملیات نظامی به دلیل پر هزینه بودن،  تلفات انسانی بالا،  خسارات اقتصادی و زیر بنایی و محتمل نبودن پیروزی (رسیدن به اهداف)؛ عملیات روانی جایگزین مناسبی برای جنگ های نظامی می باشد چون جنگی کم هزینه و بدون تلفات انسانی اما اثرگذار تر از جنگ های نظامی است.

    دراین خصوص مناسب است اسنادی ارایه گردد. این سند که به پروژه دلتا یا استراژی آمریکا علیه جمهوری اسلامی وهمچنین جنگ نرم شهرت یافته ازجمله آنست بیان بخش کوچکی از آن تاکیدی بر پیگیری عملیات روانی از طرف دشمن علیه انقلاب اسلامی است(متن کامل این سند در آرشیو خبرگزاری مهر، فارس و روزنامه کیهان موجود و دردسترس است) : کمیته خطر جاری (The committee on the present danger ) عنوان کمیته ای است که در دهه 1970 و در اوج جنگ سرد، توسط گروهی از سناتورهای آمریکایی، مسولان ارشد وزارت خارجه، اساتید برجسته علوم سیاسی، موسسه مطالعاتی «امریکن اینترپرایز» و گروهی از مدیران باسابقه سیا و پنتاگون با هدف   خروج از بن بستی بود که در دوران جنگ سرد میان دو ابرقدرت آن زمان یعنی ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در توازن هسته ای به وجود آمده بود. به گونه ای که کارشناسان ارشد نظامی به صراحت اعلام کرده بودند، در صورت وقوع جنگ هسته ای میان دو ابرقدرت، هر دو طرف جنگ بازنده نهایی خواهند بود، تاسیس شد. اعضای این کمیته با منتفی دانستن «جنگ سخت» بین دو ابرقدرت، تنها راه به زانو درآوردن رقیب را در «جنگ نرم» و «فروپاشی از درون» طراحی و به مرحله اجرا درآوردند. براساس این طرح «جنگ نرم» با اتخاذ راهبرد های «دکترین مهار»، «نبرد رسانه ای» و «ساماندهی نافرمانی مدنی» همراه گردید. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، فعالیت این کمیته برای یک دهه به حالت تعلیق درآمد و پس از وقایع 11 سپتامبر2001 بار دیگر عناصری چون مارک پالمر، کنت پولاکف، مارتین ایندیک، ریچارد پرل، داگلاس فیث، کاندولیزا رایس و مارگ گرچت در این کمیته گرد هم آمدند واین بار نام آن را کمیته صلح جاری نهاده، تا به تجزیه و تحلیل فرصت ها و تهدیدهای فراروی دولت ایالات متحده آمریکا بپردازند. «مارک پالمر»، از اعضای برجسته این کمیته و چهره بانفوذ دستگاه سیاست خارجی آمریکا، در گفتگویی با «دبوراه سولومود»، خبرنگار روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، صراحتاً با ایده تهاجم نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران مخالفت کرده و اعلام نمود:

    «ایران به لحاظ وسعت سرزمینی، کمیّت جمعیت، کیفیت نیروی انسانی، امکانات نظامی، منابع طبیعی سرشار و موقعیت جغرافیایی ممتاز در منطقه خاورمیانه و هارتلند نظام بین الملل به قدرتی کم بدیل تبدیل گردیده که دیگر نمی توان با یورش نظامی آن را سرنگون کرد»

    در گزارش کمیته خطر جاری که در دسامبر 2005 توسط "مارک پالمر" جمع بندی و تدوین شد، براندازی نظام جمهوری اسلامی با تمرکز فعالیت ها بر سه محور دکترین مهار، نبرد رسانه ای و ساماندهی نافرمانی مدنی، مورد تاکید و توصیه قرار گرفت. گزارش کمیته خطر جاری که با عنوان «ایران و آمریکا، رهیافت جدید» تنظیم شده است، دارای پانزده محور کلی بود که اشاره به برخی کفایت میکند....

     - دامن زدن به نافرمانی مدنی در تشکل های دانشجویی و نهادهای غیر دولتی و صنفی از ابزارهای مهم فشار بر ایران است.

    باید شبکه های متعدد رادیو تلویزیونی را برای ایرانیان تدارک دید و پیام های خود را با پیشرفته ترین تکنولوژی های روز، به دست مردم ایران برسانیم.

    تضعیف ستون های حمایتی حکومت ایران که همانا سرویس های امنیتی و نظامی این کشور می باشند، باید در دستور کار قرار گیرند.

    باید قدرت بسیج و سپاه را از میان برد و در وزارت اطلاعات تغییرات اساسی و یا بطور کلی آن را حذف کرد.....

     درخصوص جنگ یا عملیات روانی تعاریف زیادی توسط افراد، کشور ها و سازمان های نظامی صورت گرفته است که با همدیگر تفاوت دارد اما اکثر آنان در برخی واژه ها اشتراکات فراوانی دارند می توان به کلید واژه هایی چون، بهره گیری از هر نوع امکانی برای تاثیر گذاری بر مخاطب  برای رسیدن به هدف، یا تغییر رفتاریا تغییر نگرش و وادار کردن نفرات دشمن به فرار یا تسلیم و... در این خصوص نویسنده مصری صلاح نصر در کتاب خود در خصوص عملیات روانی چنین می نویسد: «جنگ روانی یعنی استفاده از هر نوع وسیله ای به منظور تاثیر گذاری بر روحیه و رفتار یک گروه، با هدف نظامی مشخص»(نصر، 1380، ص85)

    حال با توجه به تمام تعاریفی که وجود دارد می توان تعریفی تقریبا جامع به شرح زیر جهت روشن شدن اذهان ارایه نمود.

    عملیات روانی عبارت است از : فرآیند بهره برداری صحیح و طراحی شده از همه امکانات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی، تبلیغی و رسانه ای به منظور تاثیرگذاری براذهان، عقاید، احساسات، تمایلات، اراده و رفتار گروههای مخاطب برای پشتیبانی از اهداف یا بر ای رسیدن به اهداف

    برای جنگ یا عملیات روانی از گذشته تا کنون نامهایی همچون؛ جنگ سرد، جنگ افکار، جنگ برای تسلط بر فکر مردم، جنگ فکری، جنگ ایدئولوژیک یا عقیدتی، جنگ اعصاب، جنگ سیاسی، فعالیت های اطلاعاتی و بین المللی، فعالیت های اطلاعاتی ماورایی، مبارزه اطلاعاتی، تبلیغات، تبلیغات بین المللی، جنگ تبلیغاتی، جنگ کلامی، خصومت غیرمستقیم، تحریک، ارتباطات بین المللی و... به کاربرده شده یا به کار می رود.

    برای عملیات روانی  اهداف، سطوح ، مدار اطلاعاتی،  مخاطبین، تکنیکها ، تاکتیک ها ، شیوه های عملیات روانی، ابزار های عملیات روانی و ... در نظر گرفته می شود . برای پرداختن به مقوله عملیات روانی در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در 22 خرداد بررسی تاکتیک ها و شیوه ها ی عملیات روانی بکار رفته در آن توسط دشمنان کشور ومخالفان خالی از لطف نخواهد بود. در این خصوص به بیان وبررسی مصادیق خواهیم پرداخت.

    معمولاً در جریانات داخلی و مردمی و مبارزات سیاسی ارزشمند در راستای حفظ تمامیت ارضی کشور و اعتقاد به کلیت نظام در جهت ترغیب، برانگیختن و ایجاد شور ونشاط در بین مخاطبین (هواداران) از روش های عملیات روانی تحکیمی و تثبیتی بهره می برند که با هدف ایجاد روحیه پایداری، مقاومت، سلحشوری و نهایتاً در انتخابات برای ترغیب هوادران، جلب توجه، ایجاد رضایت و در یک کلام اقناع آنان نسبت به کاندیدای مربوطه صورت می پذیرد. اما بر خلاف این رویه در این انتخابات احزاب، جمعیت ها، گروهها، ستادها و در رأس آنان کاندیدها برای پیروزی از تکنیکها، تاکتیکها و شیوه های مرسوم علیه دشمن بهره بردند. علت پرداختن به این مهم نیز ناشی از همین راهبردی است که برخی از گروهها و احزاب و کاندایدها در کنار دشمنان این کشور و همراه آنان علیه نه یک کاندید بلکه علیه یک دولت و شاید یک نظام بکاربردند.

    از شیوه ها، تکنیک ها و تاکتیک های عملیات روانی به عنوان تدبیر عملی مجری (متخصصین و کارشناسان عملیات  روانی) برای رسیدن به اهداف مورد نظرنام برده شده است.  با توجه به اینکه در جنگ و عملیات روانی ده ها شیوه، روش، تاکتیک و تکنیک وجود دارد در این مکتوب فقط به برخی از آنها که بیشتر کار برد داشته اشاره شده است.

    1- برچسب زدن

    «براساس این تکنیک، رسانه ها واژه های مختلف را به صفات مثبت و منفی تبدیل می کنند و آنها را به آحاد و یا نهادهای مختلف نسبت می دهند. گاهی هدف از این عملکرد آن است که ایده، فکر و یا گروهی محکوم شوند؛ بی آنکه استدلالی در محکومیت آنها آورده شود» (مهرداد، 1380، ص190).

    در موارد متعدد و با استفاده از الفاظی چون "شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات و صداوسیما "، "صحنه آرایی خطرناک "، "متصدیان بی امانت "،"متقلبان "، "خائن به آرای مردم "، "برنامه ریزی پشت پرده برای دستکاری در انتخابات " وهمچنین "طرح بازی بزرگ توسط مقامات "، "حاکمیت دروغ و استبداد "، "روند پرمخاطره "، "تخلفات و کارشکنی های متعدد و نارسایی های گسترده "، "تزلزل ارکان نظام "، وجود "توجیه گران دروغگو " در نیروهای مؤثر نظام، "برخوردهای غیرقانونی و خشونت بار با منتقدان " منجر به مصدومیت و شهادت هموطنان، "اقدامات وحشیانه در کشتار مردم "، "برخوردهای سبعانه " و "حمله به بانکها و ادارات و اموال مردم توسط اصحاب "، "تقلب و دروغ برای تکمیل طرح خود " در سه مرحله قبل، حین وبعد از انتخابات توسط احزاب، گروها، شخصیتها، نخبگان و هوادران کاندیداها و خود کاندیدا ها، علیه یک کاندید در قالب سخنرانیها، مصاحبه ها، مقالات، فیلم ها، سی دی هاو صدور اطلاعیع ها و بیانیه ها ودر یک جمله توسط تمام ابزار های تبلیغی و رسانه های ارتباطی به کار گرفته شد. الفاظی که غیر از برچسب نام دیگری نمی توان بر آن نهاد.

    2- توسل به ترس

     در این تکنیک، از حربه تهدید و ایجاد رعب و وحشت میان نیروهای دشمن(مخاطبین)، به منظور تضعیف روحیه و سست کردن اراده آنها استفاده می شود. متخصصان جنگ روانی ضمن تهدید و ترساندن مخاطبان به طرق مختلف، به آنان چنین القا می کنند که خطرها و صدمه های احتمالی و حتی فراوانی بر سر راه آنان کمین کرده است و از این طریق، آینده ای مبهم و توام با سختی ها و مشکلات را برای افراد ... ترسیم می کنند (شیرازی، 1376). در این خصوص به نمونه هایی از آن توجه فرمیید.

    الان نه معلم، نه کارگر، نه دانشجو و نه استاد امنیت ندارند. (کروبی، اعتماد ملی، ش929، 5/3/88، ص24)

    اگر احمدی نژاد رأی بیاورد باید چادر به سر از کشور فرار کنیم. (وزیر سابق کشاورزی، اعتماد ملی، ش292، 5/3/88، ص24)

    فضاسازی خطرناک از وضیعت و موقعیت کشور با تیترهای ویژه (هشدارمیرحسین)البته کلمه هشدار«به رنگ قرمز» و سوتیتر ذیل این تیتر «نامه میرحسین موسوی خطاب به رهبر انقلاب» توسط روزنامه (اندیشه نو، ش912، 23/3/88، چاپ دوم) بازتاب ویژه داده شد.

    ما برای دانشگاه، آزادی می خواهیم، برای جوانان آزادی می خواهیم و می خواهیم از یک دولت انتظامی به سمت یک دولت خدمتگذار حرکت کنیم، می خواهیم بگوییم بین ملت و دولت نزدیکی و اعتماد باید باشد نه بدبینی (موسوی، مردم سالاری، ش2087، 12/3/88، ص3)

    ما گروهی از نویسندگان که برای کودکان و نوجوانان عزیز ایران اسلامی می نویسیم از سردل نگرانی، برای فردای کودکان و نوجوانان میهن از همه مادران و پدران ..... و همه هنرمندان و .... رأی خود را به .... بدهند. (کلمه سبز، ش18، ص8، بیانیه نویسندگان کودک)

    رییس جمهور سابق کشورمان پس از حوادث روز 30 خرداد با صدور بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از امنیتی و نظامی شدن فضای کشور تأکید کرد: (سایت کلمه، ۳۱ خرداد ۱۳۸۸)

    مهندس موسوی : در دولتهای آقایان هاشمی و خاتمی خیالم راحت بود اما در این دولت احساس خطر کردم ؟!!

    3- کلی گویی

    «محتوای واقعی بسیاری از مفاهیمی که از سوی رسانه های غربی مصادره و در جامعه منتشر می شود، مورد کنکاش قرار نمی گیرد. تولیدات رسانه های غربی در دو حوزه سیاست داخلی و خارجی، مملو از ارزش ها و مفاهیمی مانند جهانی شدن، لیبرالیسم، اقتصاد باز، امنیت ملی، پلورالیسم، نظام نوین جهانی، حقوق بشر، دموکراسی، تروریسم و... است. اینها مفاهیمی هستند که بدون تعریف مشخص، در جهت اقناع مخاطبان در زمینه ای مشخص بکارگرفته می شوند» (محمدی نجم، 1384، ص47). در واقع، کلی گویی عبارتست از مرتبط ساختن عقیده یا سیاستی خاص با مفهومی ویژه، تا مخاطب بدون بررسی شواهد و دلایل عقیده و یا سیاست مورد نظر را بپذیرد. از این رو «استاتس» (Stats)  از نظریه شرطی شدن کلاسیک در یادگیری نگرش استفاده کرده است. او که بر کاربرد نظریه شرطی شدن کلاسیک در یادگیری معنی احساسی زبان تاکید دارد، یادآوری می کند که در تجربه روزمره افراد، کلمات خاصی به طور منظم با تجربه های احساسی ویژه ای جفت می شود به عنوان مثال، واژه هایی مانند دموکراسی، آزادی و حقوق بشر با احساسات مثبت افراد جفت می شوند؛ در حالیکه واژه هایی مانند تروریسم، محور شرارت و تحجر، با احساسات منفی افراد جفت می شوند. استاتس اعتقاد دارد که هنگامی که کلمه به صورت یک محرک شرطی شده در آید، واکنش احساسی خاص خود را استخراج می کند (استاتس،1962)

    بیان کلی تقلب در انتخابات توسط برخی کاندیداها و احزاب، شخصیت ها و ... بدون ارایه اسناد و مدارکی در این خصوص و حتی پیگیری از مجاری مربوطه ، مستمسکی در دست رسانه های بیگانه قرار تا با کلی گویی برطبل عملیات روانی علیه انقلاب اسلامی هر چه بیشتر بکوبند.

    یکی از کاندیدها درایجاد جو وفضای نامناسب در انتخابات به کلی گوی می پردازد و یک روز قبل از انتخابات نامه ای را به رهبری نوشته و در آن به جانبداری شورای نگهبان، وزارت کشور از کاندیدی خاص و نقص قانون و دخالت نیرو های نظامی در انتخابات متهم می کند.

     «بعضی از اعضای شورای نگهبان در مرکز و تعدادی از ناظران در استان ها با جانبداری علنی از رئیس کنونی دولت، رعایت شئون بی طرفی را نمی نمایند. وزارت کشور، فرمانداران در پذیرش نمایندگان اینجانب ...تعلل می نمایند. شواهدی از مداخله تعدادی از فرماندهان و مسئولان سپاه و بسیج در انتخابات واصل گردیده است. ودر ادامه به این تاکتیک تاکید کرده ومی نویسد:بهره گیری رئیس دولت از امکانات دولتی در تبلیغات و مسافرت های تبلیغاتی مقامات رسمی و وزراء. (موسوی،اندیشه نو ، ش912، 23/3/88)

    همانطور که مشخص است عملیات روانی در این بخش از طریق کلی گویی در زمانی خاص بدون سند و انتشار این نامه در رسانه های مکتوب و الکترونیکی فقط در جهت تحریک احساسات و جهت دهی افکار مخاطبین صورت می گیرد زیرا محل شکایت و برخورد با تخلفات مقام و مسئول دیگری غیر از رهبری و رسانه هاست.

    4- گواهی

    «گواهی و یا شهادت، نقل قول هایی در داخل و خارج از پیام است که برای حمایت از یک سیاست، عقیده، برنامه و یا شخصیتی خاص آورده می شود. در این تکنیک، آوازه شهرت و یا جایگاه فرد (کارشناس، مسئول حکومتی و...) بکار گرفته می شود که از این طریق شهادت، گواهی، تایید و یا نفی فرد یا افراد محترم بر روی پیام تبلیغاتی قرار می گیرد. در تکنیک استناد یا گواهی، هدف آن است که مخاطب، خود را با فرد مورد استناد یکسان بداند و باورها و ایده های آنان را به منزله باورها و عقاید خود بپذیرد. به عبارت دیگر، تکنیک گواهی یا استناد، عبارت از آن است که یک شخص مورد احترام و یا منفور، فکر، برنامه و یا سیاست معینی را تایید یا نفی کند» (لی، 1934، ص74).

    از تکنیک گواهی، به طرق مختلف در جهت اقناع مخاطب استفاده می شود، از جمله زمانی که مبلغ با مخاطب فرهیخته سر و کار داشته باشد. در این حالت، پیام رسان بطور مستمر به منابع و مراجعی استناد می کند که او آنها را متقن تلقی می کند. حال آنکه قابلیت اعتبار و استناد آن منابع، جای بحث دارد (الیاسی،1381).

    «از جمله کارکردهای دیگر تکنیک گواهی، ترفندی است که در فرایند اقناع از آن با عنوان "عرفی سازی" یاد می شود. در این حالت، از طریق جمعی و همگانی نشان دادن سیاست و یا عقیده ای خاص، جمعیت مخاطب را به اتخاذ آن قانع می سازند. در این ترفند، رغبت طبیعی مردم به سمت مورد نظر مبلغ هدایت می شود و این گونه به مخاطب القا می شود که برنامه، سیاست و یا عقیده مربوطه، تجلی خواست اجتناب ناپذیر توده مردم است. بنابراین به سود مخاطبان است که به توده مردم ملحق می شوند» (محمدی نجم، 1384، ص50).

    پل وولفوویتز معاون وزیر جنگ در دولت بوش که از نظریه پردازان کلیدی نومحافظه کار و از طراحان اصلی جنگ علیه عراق بود در گفتگو با سی ان ان گفت: به نظر من لازم است که آمریکا با موسوی تماس مستقیم بگیرد. البته اگر او مایل به ارتباط نباشد نباید ما اصرار کنیم اما در هر حال بهتر است او بداند که می تواند یک  خط ارتباط مستقیم با ما داشته باشد.... وولفوویتز همچنین موسوی را «مردی بسیار شجاع» دانست که «در حال مقاومت است و جان خود را در معرض خطر قرار داده است».( لینک متن مطلب در سایت سی ان ان:)

    اگر با مسببین جنایت کوی دانشگاه در 18 تیر 1378 به گونه ای مناسب و قانونی برخورد می شد امروز شاهد تکرار آن فجایع در ابعادی وسیع تر و وارونه جلوه دادن واقعیتها به گونه ای جسورانه تر نبودیم. (بیانیه شماره 8 موسوی)

    بخش دوم: تکرار، مبالغه، دروغ تاکتیک های عملیات روانی در انتخابات ریاست جمهوری

    در بخش اول این مکتوب به کارآمدی عملیات روانی وبهره گیری حاکمان، به ویژه نظام سلطه  از این حربه برای رسیدن به منافع خود، و همچنین به کم هزینه بودن عملیات روانی در مقابل جنگ نظامی اشاره شد. ودربخشی به بررسی پروژه دلتا، با رویکرد نظام سلطه ازجنگ سخت به جنگ نرم بحث شد. در ادامه به ابعاد مختلف عملیات روانی و برخی از تاکتیک ها از جمله برچسب زدن، ترس، کلی گویی و گواهی پرداخته شده بود.حال در ادامه بحث به دیگر تاکتیک های روانی به ویژه تاکتیک تکرارمی پردازم.

    5- تکرار، تعقیب (پیگیری )

    همچنانکه از نام تکرار بر می آید، برای زنده نگه داشتن موضوع با تکرار زمان بندی شده، سعی می کنند این موضوع تا زمانی که نیاز هست، زنده بماند.  در این روش، با تکرار پیام، سعی در القای مقصودی معین و جا انداختن پیامی در ذهن مخاطب دارند (سلطانی فر، 1382).

    «تکرار از لحاظ روان شناسی در تشکیل عادت بسیار مفید است؛ به ویژه اگر با دقت توام باشد. بدون تکرار، تثبیت وتقویت دقیق تر عادت میسر نخواهد شد. روش تکرار، از قواعد خاصی پیروی می کند زیرا فاصله های تکرار فعل نباید چندان دراز باشد که سبب محو شدن آثار قبلی شود و نه چندان کوتاه باشد که ملال انگیز و خسته کننده شود» (دادگران، 1382، ص128).

     به عبارت دیگر، تکرار مثل ضربه های پیاپی چکش است که سرانجام میخ را به داخل می راند. بنابراین فرستنده پیام امیدوار است که این شکل از ضربه زدن مداوم، باعث دریافت نکات پیام شود. «لئونارد دوب» (Leonard Doob)

    «بسیاری از مردم درباره تبلیغ می اندیشند، ویا در محراب، عبادت را تکرار می کنند. آنها مشاهده کرده اند که ظاهرا تکرار می تواند معجزه های روانشناسانه ای انجام دهد. البته تکرار در حقیقت مهم است، اما نباید در این اهمیت مبالغه کرد و یا درباره آن به خطا رفت.» (لربینگر، 1376، ص95).

    با توجه به توضیح و مطالب پیش گفته می توان نتیجه گرفت که برخی از کاندیدا ها یا مشاوران و متولیان امر تبلغیات آنان با آگاه بودن از این تاکتیک مبادرت به بهره گیری ازاین تاکتیک نمودند.

     معروف است که سعید حجاریان که از آن به عنوان تئوریسین اصلاحات یا به نوعی مغز عملیات روانی جبهه دوم خرداد یاد می شود، جمله ای دارد که به موسوی شفارش کرده در رابطه با آقای احمدی نژاد آنقدر کلمه دروغ را به کار ببر؛ که وقتی احمدی نژاد؛ به مردم گفت ماست سفید است مردم باور نکنند. بر اساس این راهبرد همه ی مرتبطین، مبلغین و هواداران این کاندیدا با پیروی از این تاکتیک یکی از اقدامات موثر ومداوم خود را به موضوع دروغگو بودن احمدی نژاد ودروغ بودن برنامه ها واقداماتش معطوف می کنند. بر این منوال بود که وقتی در تجمعات تبلیغاتی طرفداران این کاندید حضور می یافتی و یا آنان با طرفدراران  احمدی نژاد مواجه می شدند. بر زبانشان  فقط دو کلمه به صورت پی در پی جاری بود: دروغگو، دروغگو، دروغگو .........

    حال خارج از فضای تبلیغات میدانی و خیابانی، اظهار نظر ها، مصاحبه ها، مقالات وگفته  های شخصیتها، نخبگان، و خود کاندیداها خواندنی است.! البته آنچه دراین مکتوب نقل قول شده فقط شمه ای ناچیز از هزاران مطلب نوشته شده،  گفته شده و  نشر و پخش شده در رسانه های مکتوب، دیداری، شنیداری،انترنتی داخلی و خارجی می باشد.

    "ایرانی دور از دروغ و تحجر می خواهیم." (موسوی، مردم سالاری، ش2087، 12/3/88، ص3)

    "من تمام وقتم را می دهم تا ایشان سه برابر من اینجا صحبت کنند و هر دروغی که می خواهند بگوید. وقتی ایشان اینجا دروغ می گوید هیچکس یقه اش را نمی گیرد. اسم کسی را نبردم. ... ایشان مملکت را به جایی کشانده است که پر از دروغ و نفاق است. "(جلسه مناظره موسوی و کروبی، 18/3/88، شبکه3)

    مردم با پدیده شگفت آور دروغ روبه رو هستند. (موسوی، کلمه سبز، ش18، ص11)

    "خداوند به مهندس موسوی کمک کرد که آمارهای دروغ احمدی نژاد را در کمتر از 10 دقیقه برملا کند." (حمیدرضا جلایی پور، کلمه سبز، ش18، ص2)

    "این احساس به وجود آمده که آقای موسوی به این نتیجه رسیده بود که اگر واقیعت ها را منعکس نکند حمل بر ضعف نفس می شود. بنابراین باید آمارهایی که رئیس جمهور به دورغ به خورد مردم داده بود را ملموس و حتی به زبان عامیانه برای مردم می گفت حتی به نظر من ایشان باید به رئیس جمهور که می گوید همه قیمت ها و تورم پائین آمده است می گفت که در دولت شما غیر از آبروی نظام و کرامت انسانی چه چیزی ارزان شده است." (کیان ارثی، کلمه سبز، ش18، ص2)

    "موسوی همچنین در سخنان خود حقیقت تلخ و تاسف آوری را برای ایرانیان عیان ساخت و آن تمسک دولتمردان نهم به دروغ و بی اخلاقی برای حفظ قدرت و موقعیت خود بود."(محسن آرمین، کلمه سبز، ش18، ص3)

    "ده ها میلیون نفر در داخل و خارج ناظر دروغ پردازی ها و خلافگویی هایی بودند که برخلاف شرع و قانون و اخلاق و انصاف، افتخارات نظام اسلامی مان را نشانه گرفته بود."(نامه سرگشاده آیت الله هاشمی به رهبری)

    "اگر نظام نخواهد یا نتواند با پدیده های زشت و گناه آلودی مثل تهمت ها، دروغ ها و خلاف گویی های مطرح شده در آن مناظره برخورد کند. .."(نامه سرگشاده آیت الله هاشمی به رهبری)

    "من زمانی که این دروغ ها و بی نزاکتی ها را از آقای احمدی نژاد دیدم، حرف خود را پس گرفتم و هیچ جایگاهی برای او در دولتم قایل نیستم." (محسن رضایی، اندیشه نو، ش912، ص2)

    سه دروغ دیگر احمدی نژاد تکذیب شد. (تیتر روزنامه کلمه سبز، ش17، 18/3/88)

    "هنرمند ضد دروغ است." در نمایشگاه رنگ هایی برای سبز. شعار حاضرین بعد از صحبت خاتمی- ما "دولت دروغ نمی خواهیم." (خاتمی، کلمه سبز، ش17، 18/3/88، ص8)

    "مثل نقل ونبات دروغ می گویند تا قوه مجریه را در اختیار گیرند. دروغ گوها شاید چند صباحی صاحب قدرت شوند، اما به بهشت نمی روند. می توان روبه روی ملت ایران نشست و بی وفقه و مکث، و در نهایت اعتماد به نفس، دروغ ها را ردیف کرد و رای ملت ایران را با نیرنگ و فریب از آن خویش نمود اما این ره که می روی به هیچستان است و می توان چشم در چشم ملت ایران دوخت و بی هیچ شرم وحیا دروغ ردیف کرد و قافیه ها را از سخنان کذب آکند." (مرتضی کاظمیان، کلمه سبز، ش17، 18/3/88، ص13)

     "تخلفاتی که در دهمین انتخابات ریاست جـمـهـوری صـورت گـرفته است بسیار جدی اسـت و رنـجـش عـمـیـق شـمـا کـاملا به حق اســـت."( موسوی،۲۴ خرداد ۱۳۸۸)

    مجمع روحانیون مبارز در جلسه ای فوق العاده به این نتیجه رسید که برای دفاع از جمهوریت  نظام وبازگرداندن اعتماد عمومی و نگاهبانی از موج آشتی ملی با صندوق های رای ،ابطال این انتخابات و تجدید آن در فضایی عادلانه تر و منطقی تر راهکار مناسب است یا دست کم تعیین هیاتی بی طرف و کاردان وشجاع برای حقیقت یابی و اعلام نظر نهایی به ملت و رهبری تصمیمی درست در جهت آرمان های والای انقلاب و اندیشه های حضرت امام و تقویت اعتماد ملی است.(24/ 3/88/ سایت کلمه)

    ...تجمع عظیم و بی سابقه شما در روز 25 خرداد که در دفاع از حق صیانت از رایتان و دفاع از جمهوریت و اسلامیت نظام انجام گرفت اصحاب دروغ را آنچنان به خشم آورد که تحمل نیاوردند و کوشیدند شیرینی این همایش پرشکوه را با برخوردهای سبعانه به کام دوستداران ایران عزیز تلخ کنند....( موسوی /27/3/88 )

    "هرچند نتیجه آن را طوری دیگر جلوه دادند و با وارونه نشان دادن نتیجه آن خود را بناحق و همانند سایر موارد فاتح این عرصه هم معرفی کردند؛ ولی شور و شعور اجتماعی ملت ایران در حافظه تاریخ خود این بی عدالتی و قانون شکنی را باور نخواهد کرد."( نامه موسوی به شورای نکهبان ۳۰ خرداد ۱۳۸۸، سایت قلم)

    "اما آن چنان که می دانید همگی ما در راه این تجدید حیات ملی و تحقق آرمان هایی که در دل و جان پیر و جوان ما ریشه دارند با دروغ وتقلب روبرو شدیم و آن چیزی که از عواقب قانون گریزی پیش بینی کرده بودیم به صریح ترین شکل ممکن و در نزدیک ترین زمان تحقق یافت. ... اگر حجم عظیم تقلب و جابه جایی آرا، که آتش به خرمن اعتماد مردم زده است، خود دلیل و شاهد فقدان تقلب معرفی شود، جمهوریت نظام به مسلخ کشیده خواهد شد... "(  موسوی، ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ ، سایت کلمه)

    "ما با کجروی ها و دروغ گویی ها روبرو هستیم و در پی اصلاح آنیم؛ ا صلاحی با برگشت به اصول ناب انقلاب اسلامی."(  موسوی، سایت کلمه30 خرداد ۱۳۸۸)

    بیانیه شماره 5میرحسین موسوی خطاب به مردم ایران: نگذارید دروغگویان و متقلبان پرچم دفاع از نظام اسلامی را از شما بربایند.(  موسوی، ۳۰ خرداد ۱۳۸۸، سایت کلمه)

    "در ایران انتخاباتی برگزار شده است و انبوهی از مردمان بزرگوار که آن حماسه حضور را آفریدند نتیجه اعلام شده را باور ندارند و به آن معترض اند. تمام ظرفیت علیه اعتراضات مشروع و قانونی شما علیه تخلفات و تقلبات گسترده در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم بسیج شده اند. اقتدارگرایان می کوشند ضمن وارونه نمایی حقایق و تحریف واقعیات ضمن وجاهت و مشروعیت بخشیدن به انتخاباتی که به عنوان تجسم کامل قانون شکنی و بدعهدی و بی رسمی در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد."( بیانیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ سایت کلمه)

    "همان ها هستند که هنوز با اتکاء به امکاناتی که متعلق به عموم مردم است در راستای منافع گروهی خود بی پروا به دروغ گویی و پرونده سازی برای دیگران ادامه می دهند."(بیانیه شماره 8 موسوی)

    دومین محور انتخابی تیم عملیات روانی این کاندیدا، برای بهره گیری از تاکتیک تکرار و پیگیری مسئله تقلب در انتخابات بود که به کرات توسط رسانه های خارجی وشبکه های ماهواره ای وانترنتی از قول افراد وابسته به این جریان فکری و عوامل تبلیغی آنان و برخی از کاندیدا ها به فراوانی مطرح شد. برخی نقل و قولها از این جنس اند.

    "لیندسی گراهام " سناتور جمهوری خواه ادعا کرد: حقیقت این است که این انتخابات تقلبی بوده است و مردم در ایران در تلاش هستند تا بی پرده سخن بگویند و ما نیاز داریم تا به آنها کمک کنیم. "

    گزارش تکمیل شده تخلفات و تقلبات انتخابات که توسط کمیته صیانت از آرا ستاد انتخاباتی مهندس موسوی تدوین شده است به زودی به اطلاع مردم شریف ایران می رسد.( ۲ تیر، سایت کلمه)

    "معترضان به تقلب وسیع صورت گرفته در انتخابات به قانون شکنی متهم می شوند"(بیانیه شماره7 موسوی)

    "واقعیتی که آنان بیهوده تلاش می کنند نادیده انگارند آن است که در این انتخابات تقلبی بزرگ اتفاق افتاده و پس از آن، معترضان به این وضعیت به گونه ای غیرانسانی مورد هجوم قرار گرفته و کشته، زخمی و یا بازداشت شده اند.... از مجموع آرای ریخته شده در صندوقها تنها یک رأی متعلق به من است و شما به خوبی می دانید که مشکل آنها با میلیونها رأیی است که جوابی برای سرنوشت آنها ندارند. "(بیانیه شماره 8 موسوی)

    زهرا رهنورد در گفت وگویی با شبکه ماهواره ای دولت انگلیس(B.B.C) مهم ترین دلایل تقلب در انتخابات دهم ریاست جمهوری را تشریح کرد.

    در تشریح بداهت پیروزی موسوی و وضوح تقلب در انتخابات گفت: " یک سری نقاطی هستند که اصلا مشخص است که خودش ملاک تشخیص نادرست بودن نتایجی است که وزارت کشور اعلام کرده است. مثلا آذربایجان و ترک زبان ها هیچ وقت فرزند خودشان را نمی گذارند که به کس دیگری رای بدهند. "

    "مگر اینها 57 میلیون تعرفه چاپ نکردند یعنی 17 میلیون بیش از رأی دهنده ها؛ پس این 17 میلیون کجا رفت ؟ اینها را پرکردند و ریختند داخل صندوق ها، صندوق ها را کامل کردند."( فائزه هاشمی در سخنرانی خیابانی)

    "این کاندیدا به سبب شکست خود در انتخابات رکن «جمهوریت» نظام را به چالش می کشد و حاکمان را متهم به «تقلب» و «خیانت» می کند. چالش جمهوریت نیز برای اذهان عمومی باید به «بحران مشروعیت» رژیم تعبیر و تفسیر شود تا در ذهن مردم، مقدمات روانی «مبارزات مدنی» شکل گیرد. پیدایش این زمینه، مستلزم پشتیبانی یک کمپ رسانه ای قدرتمند است تا در جنگی تبلیغاتی، هیجان های کاذب اجتماعی را به اوج برساند. جنگ روانی، باید به «کودتای روانی» علیه عقلانیت سیاسی مردم بیانجامد."(پیام فضلی نژاد،کیهان)

    6- دروغ

    تاکتیک قدیمی دروغ که هنوز هم رسانه ها به طور فراوان استفاده می کنند، عمدتا برای مرعوب کردن حریف و یا حتی برای مرعوب کردن افکار عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. بدین معنی که پیامی را که به هیچ وجه واقعیت ندارد، بیان می کنند.«گوبلز(وزیر تبلغات هیتلر) می گوید: دروغ هر چه بزرگتر باشد، باور آن برای مردم راحت تر است» ( سلطانی فر، 1382، ص25).

    از چمله دروغ های بزرگ در انتخابات 22خرداد 88  اعلام اینکه فلان کاندید 30 میلیون رای داشته یا 19 میلیون رای فلان کاندیدا گم شده یا اینکه احمدی نژاد 5/24 رای نداشته است. البته دروغ های دیگری نیز در قالب نظرسنجی، گراف، نمودار، عکس و فیلم و سی دی ارایه نمودند.از جمله حذف برخی کلمات از سخنان دکتر محمود احمدی نژاد در میدان ولی عصر(عچ) دروغ بزرگی را مبنی برتوهین ایشان به مردم ساخته و منتشر نمودند. مطلب زیر از آن جمله است.

    " در این جشن غیر قانونی مردم شریفی را که انتقاداتی نسبت به عملکرد وی و دولتشان دارند را به خار و خاشاک تشبیه کرده اند که علاوه بر این حاضران را نیز به سرکوب آنها تحریک می کند." ( محتشمی پور)

    7- مبالغه

     مبالغه یکی از روش هایی است که با اغراق کردن و بزرگ نمایی یک موضوع، سعی در اثبات یک واقعیت دارد. کارشناسان تبلیغات از این فن در مواقع خاص و وقایع مشخص استفاده می کنند. بزرگ جلوه دادن توان وقدرتمندی کشور خودی و مبالغه در انعکاس نقاط ضعف دشمن، از این مقوله است. این فن به ویژه هنگامی که دشمن دچار شکست و هزیمت  شده و یا در زمان بحران و اغتشاش، موثر است (سلطانی فر، 1382).

    در برخی مواقع برای اینکه مخالف را در هیبت هیولا، خطرناک، ... نشان دهند سعی در نسبت دادن رفتار، کردار و تملایات، عادات، شخصیت و مشخصه های خاص این تکنیک را مدام برشماری، بزرگنمایی و القاع می کنند.با نگاهی سطحی به برخی مطالب گفته شده این موضوع به خوبی آشکار می شود.

     «به ما دستور ندادند که از طریق خواب نما شدن جهان را اداره کنیم و ما باید با عقل و دانش با جهان روبرو شویم. امام در اوایل انقلاب هرگز خواب ندیدند و کشور را با خواب و پیش گویی های واهی اداره نمی کردند اکنون این چه وضعی است که در کشور حاکم است. (موسوی، مردم سالاری، ش2087، 12/3/88، ص3)

    دولت ایران در چهارسال اخیر، ضد تجربه ترین و ضدتعقل ترین دولت در تاریخ ایران است. اداره امور هیچگاه در ایران به این اندازه بی سامان نبوده ... (عطاا... مهاجرانی، اعتماد ملی، ش292، 5/3/88، ص24)

    خطر در پیش است. نظامی که به مدت سی سال به اعتماد مردم متکی بود نمی تواند یک شبه قوای امنیتی را جایگزین این نقطه اتکا کند. این اعتماد لطمات جدی دیده است؛ اگر انکار این واقعیت سودی می رساند،  ما نیز با منکران آن هم صدا می شدیم، از بس که خطر عظیم است. اگر آنچه انکارش می کنیم واقعا صحت ندارد، چرا به دیگران اجازه اجتماع نمی دهیم تا معلوم شود که چقدر اندکند.(بیانیه موسوی)

    وقتی خرافه رواج می یابد و عده ای اظهار می کنند که دولت با امام زمان(عج) در ارتباط است به این معنی است که نیازی به مردم وجود ندارد و این مردمند که باید مرید دولت باشند. (حسن روحانی، شهاب نیوز)

    من اگر در شورای نگهبان بودم بدون هیچ تردیدی و با توجه به عملکرد و بی صداقتی اش اعلام می کردم، احمدی نژاد به هیچ وجه شایستگی کاندیداتوری برای ریاست جمهوری آینده را ندارد. (مسیح مهاجری، سایت خبری تحلیلی تابناک)

    امروز با تبلیغات مسمومی که علیه روحانیت، یاران انقلابی امام و مدیران ارشد نظام جمهوری اسلامی در حال انجام است، صدای پای خطر تکرار فجایع مشروطیت به گوش می رسد. (مسیح مهاجری، جمهوری اسلامی، 17/3/88)

     بار دیگر شاهد رفتارها و گفتارهایی از آقای رئیس جمهور هستیم که آشکارا با مسئولیت های سنگین او در قانون اساسی مقایر و موجب خدشه دار شدن چهره درخشان نظام گردیده است. گرچه این وضع اسفبار از آغاز دوره ریاست جمهوری نهم مشاهده می شد. (بیانیه مجمع روحانیون مبارز، کلمه سبز، ش17، ص2)

    مهندس موسوی رسانه ندارد. لطفا پیام های زیر را از طرف او به هر کسی که دسترسی دارید در اولین فرصت برسانید. (سایت کلمه، ۲۵ خرداد ۱۳۸۸)

    نسخه توقیف شده روزنامه کلمه سبز را از اینجا ببینید

    نتایجی که برای دهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد بهت آور است. مردمی که در صف های طولانی اخذ رای شاهد ترکیب آرا بودند و خود می دانند که به چه کسی رای داده اند با حیرت تمام به شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات و صدا و سیما نگاه می کنند. (موسوی،23 خرداد ۱۳۸۸)

    موسوی : ما دولت رمال و کف بین نمی خواهیم 

    8- ایجاد تفرقه و تضاد

    «از جمله اموری که در فرایند جنگ روانی مورد توجه قرار می گیرد، تضعیف دشمن بویژه به لحاظ روانی است.  دشمن باید به شکست خوردن انس بگیرد. آنچه در این زمینه می تواند موثر باشد، ایجاد و یا تلقین تضادهای مختلف در جبهه دشمن است. رسانه می تواند با ایجاد و یا تلقین درگیری میان اقلیت ها، قومیت ها، نخبگان و حاکمیت، وحدت را بین نیروهای دشمن متزلزل سازد» (سپال، 2002، ص6).

    در طول سالهای گذشته و همچنین در اوج مبارزات انتخاباتی، دشمنان انقلاب اسلامی از این تاکتیک بسیار فراوان استفاده نموده وبرای پشتیبانی از اهداف نظام سلطه مبادرت به ایجاد اختلاف در بین اقوام ایرانی نموده ودر جهت تکمیل پروژه های خود به اختلافات مذهبی نیز تاکید کردند، اما باتوجه به بیداری ملت مسلمان ایران این تاکتیک آنان برایشان نتیجه ای در بر نداشت. از جمله آن می توان به پخش شب نامه هایی در خصوص صحبتهای آقای احمدی نژاددر باب ویژه خواری در تاریخ اسلام توسط جنابان طلحه و زبیرکه در نسخه های زیادی در استان های کردستان و سیستان وبلوچستان توزیع شد اشاره نمود.

    9- ترور شخصیت

    در راهبرد های جدید، ترور فیزیکی جای خود را به ترور شخصیت داده است. در زمانه ای که نتوان فردی را ترور فیزیکی کرد و یا نباید افراد مورد ترور فیزیکی قرار گیرند، سعی می کنند از طریق عوامل تبلیغاتی، جنگ روانی و با استفاده از وسایل ارتباط جمعی شخصیت های مطرح و موثر در جناح مقابل را به زیر ذره بین کشیده و با بزرگ نمایی برخی موارد از جمله تهمت، دروغ، کلی گویی، ابهام افزایی و... آنان را ترور شخصیت کنند. هدف آن، ترور شخصیت های سیاسی و مهم از طریق به تصویر کشیدن نقاط مبهم  عملکرد یا رفتار و حرکات نادرست احتمالی و اعمال  طراحی شده مخالفان و دشمنان برای آنهاست. متولیان عملیات روانی با این تاکتیک و شیوه  سعی می کنند مسئولان ورهبران ذی نفوذ نزد مخاطبان، دچار بی منزلتی و تخریب چهره شوند. که در طول سه دهه انقلاب اسلامی از این موارد بسیار فراوان داریم. اما در انتخابات دهمین دوره دوره ریاست جمهوری با ساختن فیلم 90 سیاسی ، بزرگنمایی مسئله کردان، محصولی و هاله نور سعی نمودند شخصیت دکتر محمود احمدی نژاد را در اذهان و افکار عمومی مخاطبان تخریب نموده تا بلکه بتوانند به اهداف از پیش طراحی شده برسند.

    بخش سوم: شایعه، خشونت، فریب اهرمی در جهت ظلم به نظام اسلامی

    دربخش قبلی (بخش دوم) به مقوله تکرار، تعقیب و پیگیری به عنوان یکی از موثرترین تاکتیک های عملیات روانی، که با اشاره کوتاه به مفهوم آن و بیان مصادیق فراوان آن در انتخابات ریاست جمهوری پرداخته شد که مورد توجه ویژه دشمنان و مخالفان بوده است. در ادامه بحث به دیگر تاکتیک ها، همچون دروغ، مبالغه، ایجاد تفرقه و تضاد و ترور شخصیت که هر کدام به نحوی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توسط دشمنان نظام و مخالفان به کار گرفته شد، اشاره گردید و مصادیق آن با سند ارایه شد. در این بخش به برخی دیگر از تاکتیک ها ی عملیات روانی که در جریان انتخابات مورد بهره برداری قرار گرفت می پردازیم تاکتیک مهم شایعه وکاربردهای آن و بیان خشونت، پاره حقیقت گویی و فریب در راستای رسیدن به منافع  از جمله موارد مطرح شده در این بخش می باشد.

    10- شایعه

    شایعه در جایی مطرح می شود که زمینه دسترسی به اخبار موثق امکان پذیر نباشد. «شایعه انتقال شفاهی پیامی است که برای برانگیختن باور مخاطبان و همچنین تاثیر در روحیه آنان ایجاد می شود. مطالب کلی شایعه باید حول محورهای اساسی و مهمی باشد که مخاطب نسبت به آن حساسیت بالایی دارد»

    «بهترین شیوه برای القای پیام مورد نظر فرستنده پیام، در زمان هایی که پخش پیام به طور شفاف و روشن امکان پذیر نیست و یا در مواقعی که فکر می کنند با مشکلات قانونی روبرو می شوند، استفاده از کنایه و اشاره است» (سلطانی فر، 1382، ص56و 136)

    شایعه کابردی ترین تاکتیکهای مطرح در عملیات روانی است که در اثر خلاء خبری توسط عوامل و عناصر دشمن و مخالفان به فاز اجرایی تبدیل می شود. شایعه را دشمن می سازد و عواملش پخش می کنند، ودر این بین مخاطبان فاقد بصیرت و بینش آن را پذیرفته و به آن دامن می زنند. البته برخی در این بین شایعه را مطابق منافع خود دیده آنرا ترویج می کنند. حال از بین شایعات فراوان پخش شده فقط به نمونه هایی از آن می پردازیم. موضع گیریها وبیانات مطرح شده هر کدام به نحوی در پخش شایعه انجام تقلب در انتخابات موثر بوده و می باشد.

    مقامات سابق و اسبق وزارت کشور مانند مصطفی تاج زاده از نگرانی درباره سلامت انتخابات سخن می گفتند و پیگیری موضوع صیانت از آرا به بهزاد نبوی سپرده شد و او دنبال جمع آوری افرادی برای معرفی آنها به عنوان ناظران بر انتخابات بود که این مسئله نشانگر سمت و سوی القای نگرانی و تاکید بر لزوم صیانت از آرا بود. (سید امیر حسین مهدوی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، ایسنا، 2/3/88)

    من در رأی خود نام میرحسین موسوی را نوشتم و امیدورام که تقلبی صورت نگیرد. اگر تقلب شود از مردم می خواهم با حضور در خیابانها واکنش نشان دهند اما در صورتی که تقلب انجام نشود مطمئن هستم که میرحسین موسوی رأی خواهد آورد. (خانم عفت مرعشی، همسر آیت الله هاشمی، کلمه سبز، ش21، ص2)

    اگر مردم ببینند برخلاف نظر آنان شخص دیگری رئیس جمهور شده است دیگر از انتخابات استقبال نخواهند کرد و چهره ایران در عرصه بین المللی مخدوش می شود. (سید هادی خامنه ای، کلمه سبز، ش21، ص3)

    هیچ اقدامی به اندازه تقلب در انتخابات نمی تواند بر علیه نظام کارساز باشد و تخلف در انتخابات اقدامی ضد انقلابی است. (مجید انصاری کلمه سبز، ش21، ص3)

    تخلف در انتخابات خیانت آشکار به ملت است وجود رفتارهایی است که می تواند کشور را نابود کند. (بیژن نامدار زنگنه، کلمه سبز، ش21، ص3)

    مخالفت با صیانت از آراء مخالفت با انقلاب و امام و مخالفت با رأی مردم است. کسانی که مخالف امام هستند می خواهند هربلایی بر سر رای مردم بیاورند تا آنها نتوانند از آرای خود صیانت کنند ولی این را بدانند که ما از حق مردم دفاع می کنیم و تا آخر ایستاده ایم و اجازه نمی دهیم با آرای مردم بازی کنند. (علی اکبر محتشمی پور، کلمه سبز، ش21، ص3)

    کمیته صیانت از آرا میرحسین موسوی و مهدی کروبی در نامه ای به دبیر شورای نگهبان از احتمال تخلفات گسترده در انتخابات ابراز نگرانی کرد. (کلمه سبز، ش18، 18/3/88، ص2)

    برخی شایعات مربوط به موضع گیر ی منتسب به رهبر معظم انقلاب در خصوص پاسخ گویی به نامه های سرگشاده وبرخورد با دکتر احمدی نژاد بو دکه دو روز قبل از انتخابات در سطح  وسیعی از طریق پیامک بین مخاطبان پخش شده بود. که بلافاصله توسط دفتر معظم له با صدور اطلاعیه ای تکذیب شد. و در روز رای گیری توسط مقام معظم رهبری به شکل روشنگرانه ای افشاء شد.

    "به شایعات هم خیلی گوش نکنند من دیدم دیروز و دیشب این پیامکهای فراوانی که دست مردم هست یک شایعاتی از قول من نقل می کنند که دروغ محض بود. واقعیت نداشت. (رهبر معظم انقلاب، کلمه سبز، ش21، ص14)

    "تاکنون هیچ پاسخی به این نامه (نامه آیت الله هاشمی) داده نشده و طرح شایعاتی از این دست که در پی تامین اغراض سودجویانه و فرصت طلبانه برخی غافلان است." (دفتر مقام معظم رهبری، کلمه سبز، ش21، ص14)

    " رقابت بین کاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در واقع رقابتی بین جناح های سیاسی انقلاب اسلامی بود اما دشمنان تلاش کردند با شایعه پراکنی ها و دروغ پردازی های خود این رقابت را بین هواداران جلوه دهند و آنها را به جان هم بیندازند."( حجت الاسلام صدوقی امام جمعه یزد)

    بعد از انتخابات حجم وسیعی از شایعات در جهت زیر سئوال بردن انتخابات با شکوه مردم ایران و همراهی با دشمن شکل گرفت

    از جمله مشهورترین شایعاتی که در روزهای بعد ازانتخابات در جامعه منتشر شد، تحریف سخنان دکتر کدخدایی در گفتگوی ویژه خبری سیما درباره سرنوشت سه میلیون رای است.

    تلویزیون بی بی سی فارسی و دیگر شبکه های ماهواره ای به همراه تعدادی از سایت های حامی آقایان موسوی و کروبی با حذف «اگر» در سخنان آقای کدخدایی، چنین تبلیغ می کنند که شورای نگهبان وجود تقلب در 3 میلیون رای را پذیرفته و انتخاباتی که تقلب در 3 میلیون رای آن در گام اول اثبات شود، خود به خود باطل خواهد بود!

    شایعه دیگر؛ ترور یکی از کارمندان وزارت کشور که نتیجه مثلاً واقعی انتخابات (پیروزی مطلق آقای موسوی، رای آبرومندانه آقای کروبی و شکست مطلق آقای احمدی نژاد و رضایی) را افشا کرده بود و تعدادی از شایعات دیگر، در روزهای بعد از انتخابات با شدت هر چه تمام تر بصورت غیر مستقیم توسط تلویزیون بی بی سی و برخی سایت های داخلی و نیز توسط تلویزیون های لس آنجلسی تبلیغ می شود.(سایت الف،06 تیر ۱۳۸۸)

    عسکری، همان کسی که آرای نوزده میلیونی یکی از کاندیداها رو لو داده بود، در تصادف ساختگی رانندگی کشته شد؛ بنا بر  این شایعه که با نام گزارش های تأیید نشده، منتشر شد و در اندک زمانی، به سرعت در کشور دهان به دهان چرخید و بر التهابات دامن زد، مردی که نتایج واقعی انتخابات را از وزارت کشور به بیرون درز داده بود، در یک تصادف مشکوک کشته شد!

    در ادامه این خبر آمده بود که محمد عسکری ـ که مسئول امنیت شبکه تکنولوژی اطلاعاتی IT وزارت کشور بوده ـ روز گذشته در تهران کشته شد. بنا بر این گزارش، عسکری نتایجی را به بیرون درز داده که نشان می داده است در انتخابات با استفاده از نرم افزار جدیدی توسط دولت، آرای دریافتی از شهرستان ها تغییر داده می‏شده و گزارش‏ها نیز نشان می‏داد که موسوی با نوزده میلیون رأی، برنده انتخابات است.

    فضا آنچنان ملتهب بود که حتی برخی از اهالی رسانه نیز به طرزی عجیب به این خبر گرایش نشان داده بودند و شاید همین افزایش باورپذیری بدون تجزیه و تحلیل، باعث شد که رسانه‏های بیگانه نیز که در خط مقدم انتشار و یا بازنشر این شایعات بودند، به این مسأله دامن بزنند و شرایط به گونه‏ای رقم بخورد که حتی تکذیب این شایعه نیز نتواند مردم را به این باور برساند که شاید این خبر از بیخ و بن دروغ باشد(سایت تابناک)

     لازم به توضیح است که محمد عسکری بعداز پخش این شایعات در مصاحبه با رسانه ها ضمن تکذیب کشته شدن خود، اعلام کرد من اصلا کارمند وزرات کشور نبوده وچنین مسئولیتی هم ندارم. بلکه جانشین یکی از فدراسیونهای ورزشی هستم.

    70 نفر از اساتید عضو انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه های کشور دستگیر شدند.به گزارش «سایت کلمه۳ تیر ۱۳۸۸ »، عصر امروز مهندس میرحسین موسوی جلسه ای با اساتید عضو انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه های کشور داشت که بعد از این دیدار 70 نفر از افراد حاضر در جلسه دستگیر شدند.درباره مکانی که این اساتید دانشگاه را به آنجا منتقل کردند اطلاعی در دسترس نیست. اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام می شود. در این خصوص بلافاصله این شایعه تکذیب می شود وصدای هیچ یک از مدعیان در نمی آید.

     خبرسازی برخی سایتهای خبری مبنی بر دستگیری 70 نفر از اساتید دانشگاه بعد از دیدار با میرحسین موسوی تکذیب شد.( خبرگزاری فارس:)

    لاریجانی تهدید به استیضاح می شود!روزنامه اعتماد ملی نوشت: موضع مقتدرانه علی لاریجانی در مقام رئیس مجلس در برابر موج تخریب ها ،تلاش حامیان احمدی نژاد برای مطیع کردن وی را وارد فاز جدیدی کرد. اعضای فراکسیون انقلاب (حامیان احمدی نژاد در مجلس) با مطرح کردن پروژه استیضاح هیات رئیسه درصدد تخریب بیش از پیش علی لاریجانی به خاطر حمایت های تلویحی اش از موسوی برآمدند.

    حجت الاسلام حمید رسایی با رد این خبر که جمعی از نمایندگان در تلاش هستد تا رییس مجلس را استیضاح کنند، این خبر را کذب محض عنوان کرد.( سایت الف،۰۵ تیر ۱۳۸۸)

     شایعات منتشر شده در خصوص سعید حجاریان که در بازداشت به سر می برد تکذیب شد.

    پیگیری های  پایگاه خبری اقلیت، حاکی از آن است که سعید حجاریان که بعد از ترور از ناراحتی های متعدد رنج می برد و نیاز به مراقبت ویژه پزشکی دارد در سلامت نسبی قرار دارد و خدمات پزشکی در زندان کم و بیش به او ارائه می شود.گفتنی است از صبح روز5تیر در برخی سایت ها شایعه فوت سعید حجاریان منتشر شده بود که منابع آگاه این شایعه را به شدت تکذیب کردند.   (الف،۰۵ تیر ۱۳۸۸) 

     خبرگزاری رویترز و شبکه خبری العربیه که به موضع ضد ایرانی مشهور است با انتشار تصاویری آرشیوی سعی دارند جو تهران را ناآرام جلوه دهند.

    شبکه العربیه تصاویری را با عنوان تجمع 200نفری در مقابل مجلس شورای اسلامی ایران به نقل از خبرگزاری رویترز نشان داد.در تصاویر پخش شده تعداد کمتر از 30 نفر در حال تردد هستند و هیچ تصویری از درگیری یا شعار دادن یا تحرک غیر عادی وجود ندارد .

    ساعتی بعد شبکه قطری الجزیره گزارش داد که هیچ تجمع یا تظاهرات یا درگیری در مقابل مجلس شورای اسلامی واقع در بهارستان صورت نگرفته است بعد از این خبر شبکه العربیه تاکید کرد که خبرنگار رویترز خود این تصاویر را گرفته است و این تصاویر مربوط به درگیریهای صورت گرفته مقابل پارلمان است و این تصاویر را مجددا پخش کرد.

    در این تصاویر برجهای بلند و درختان تنومند کنهسال دیده میشود که با بافت ساختمانی اطراف مجلس شورای اسلامی هیچ شباهتی ندارد.(سایت الف،۰۵ تیر ۱۳۸۸  )

    دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم: برخی افراد معرفی شده برای هیات ویژه، بی طرف نیستند (ایلنا )

    یک خبرگزاری روسی در آغاز یک مقاله خبری ـ تحلیلی مدعی شد که «حسن خمینی نوه امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به اپوزیسیون پیوسته و پیشنهاد داده که فعالان لیبرال را در آرامگاه امام خمینی، پدربزرگ خود در جنوب تهران جمع کند که این چالشی بزرگ برای حکومت کشور است.»

    فیفا در نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران در مورد برخی شایعات اخیر درباره ی آنچه که آن را برخورد با برخی از بازیکنان ملی پوش خوانده؛ توضیح خواسته است. برخی از رسانه های خارجی اخیرا با اشاره به بستن دستبند سبز شش ملی پوش ایران در دیدار با کره ی جنوبی در چارچوب رقابت های مقدماتی جام جهانی 2010 مدعی شده بودند که این بازیکنان اجازه ی حضور در تیم ملی را نخواهند داشت و از این پس با محدودیت هایی در ادامه فوتبال خود مواجه خواهند شد. شبکه 4 انگلیس و روزنامه ی گاردین نیز کناره گیری علی کریمی و مهدی مهدوی کیا از تیم ملی فوتبال را در این راستا تعبیر کرده بودند.

    کاظم فرزند آیت الله رضا استادی امام جمعه موقت قم شایعات اخیر برخی رسانه های معاند در ارتباط با اعتصاب و استعفای پدرش از نماز جمعه قم را تکذیب کرد و به خبرنگار ایرنا در قم گفت: درسخنان پدرم تحریف ایجاد کرده اند والا پدرم بطور شفاف حرفش را در نماز جمعه بیان کرد.   

    11- خشونت گرایی

    بسیاری از رسانه ها با شیوه های روانی و تبلیغاتی، جنگی را به راه می اندازند که هیچ لشگر و سپاه نظامی نمی تواند آنچنان خاک وخون به پا کند. «استفاده از تعابیر تحریک آمیز و تند در برابر جناح مقابل، از شیوه های رایج این گونه رسانه هاست. شیوه نگارش مطالب به گونه ای است که اشخاص و جریان های مخالف را به بدترین شیوه زخمی، ترور و ناکار می کنند.» این در حالی است که این نوع رسانه ها با ظاهری آراسته می توانند خود را مخالف سرسخت خشونت های اجتماعی قلمداد کنند. هتاکی و پرده دری، تعابیر تند و غیراخلاقی، حرف های نیشدار و دوپهلو، سوء ظن نگاری، حمله به حریم های مورد تائید جامعه و حرمت شکنی از اشخاص صاحب نام و بانفوذ و موثق، افشاگری و انتشار اسرار و مطالب محرمانه، تمسخر و تحقیر و ایجاد التهاب و هیجان در تعابیر خبری از این نوع خشونت هاست. استفاده از کلماتی نظیر سرمایه داران خونخوار، خوباخته، تروریست، جنگ طلب و خشونت طلب... از این جمله اند» (سلطانی فر، 1382، ص48). در استفاده از چنین الفاظی در بند مربوط به برچسب زنی برخی از آنها برشماری شد.

    دراین خصوص رسانه های بیگانه و وابسته تا می توانستند بر طبل خشونت، درگیری و اغتشاش نواختند تا شاید از این طریق به نوایی برسند.

    در این رابطه سایت های  اینترنتی متعلق به سلطنت‏طلبان، گروهکهای ضد انفلاب و کشورهای زیاده طلب وهمراه نظام سلطه؛ جدیدترین اخبار و تصاویر از این درگیریها را با فاصله کوتاهی بر روی سایت های خود قرار می دادند.

    این سایت ها همچنین با انتشار مطالبی نظیر آموزش مقابله با گاز اشک آور ،آموزش نحوه شرکت در تظاهرات و تجمعات خیابانی،آموزش ساخت بمب دستی و ...سعی می کردند دامنه این اغتشاشات را گسترش دهند.

    انتشار عکس هایی از آشوب گران که در آن سلاح های فوق پیشرفته و مسلسل های خودکار روز دنیا دیده می شود ابعادی از پشت پرده تهیه و تامین سلاح برای آشوب گران را فاش کرد.

    بر اساس گزارش های موثق، منافقین که با به کارانداختن ابزارهای ماهواره ای و سایت های اینترنتی خود به پخش شدن هر چه بیشتر آشوب و بحرانی شدن فضا دامن می زدند در تازه ترین اقدام خود با استقرار تک تیراندازهایی در برخی مناطق تهران مردم بی گناه و به خصوص زنان را مورد هدف قرار داده و با استفاده از عوامل خود از صحنه کشته شدن زنان تصویربرداری کرده و به سرعت در رسانه های عمومی و سایت های اینترنتی منتشر می کردند.

    12- پاره حقیقت گویی

    «گاهی خبر یا سخنی مطرح می شود که از نظر منبع، محتوای پیام، مجموعه ای به هم پیوسته و مرتب است که اگر بخشی از آن نقل و بخشی نقل نشود، جهت و نتیجه پیام منحرف خواهد شد. این رویه رایج رسانه هاست که معمولا متناسب با جایگاه و جناح سیاسی که به آن متمایل هستند، بخشی از خبر نقل و بخشی را نقل نمی کنند. خبر هنگامی کامل است که عناصر خبری در آن، به شکل کلی مطرح شوند. اما چنانچه یکی از عناصر خبری شش گانه (که، کجا، کی، چه، چرا، چگونه) در خبر بیان نشود، خبر ناقص است. در تاکتیک پاره حقیقت گویی، حذف یکی از عناصر به عمد صورت می گیرد و بیشتر اوقات، عنصر چرا حذف می شود » (سلطانی فر، 1382، ص47)

    نمونه بارز این تاکتیک را در حذف یک کلمه از مصاحبه نمایند ه شورای نگهبان جناب آقای کدخدایی، که قبلا ذکر شد دنبال چیدن منافع خود برآمدند.و نمونه دیگر این روش حذف ابتدا و انتهای یک بخش از سخنرانی جناب آقای احمدی نژاد در میدان ولی عصر(عج) وتبدیل آن به جمله دلخواه خود دراین راستا بود،کهبه خوراک چند هفته ای برای رسانه های ضد انقلاب و نظام سلطه تبدیل شد.

    13-  فریب

    دادن اطلاعات دروغین و جهت دار و یا تصویری وارونه از وقایعی است که با ارائه تصاویر ناقص و دگرگون شده ای از واقعیت می توانند گروه های گوناگون مخاطبان مورد نظر در عملیات روانی را تحت تاثیر قرار دهد

    از این روش نیز به وفور در مقوله؛ حتما پیروز می شویم ، ویا باید انتخابات ابطال شود، ویا تقلب بسیار زیاد بوده است و همچنین تعداد زیادی در اغتشاشات کشته  شده اند.و... استفاده شد. همچنین برای برون رفت از فشار بسیار سنگین اعترافات عوامل محرک وبرنامه ریز اغتشاشات؛ مبادرت به فریب افکار عمومی و فعال نگهداشتن رسانه های دشمن، طرح آزار جنسی زندانیان توسط آقای کروبی کلید خورد، اما به دلیل عدم ارایه سند و مدرک با شکست مواجه گردید. که بلافاصله برای پوشاندن شکست پروژه آزار جنسی زندانیان آقای کروبی؛ پروژه دفن اجساد بدون هویت در قطعه 302 بهشت زهرا به فاز عملیات روانی مخالفان تبدیل شد. بیان برخی نوشته ها و گفته ها این موضوع را عنیت می بخشد. "اما موضوع مطرح شده از این قرار است: عده ای از افراد بازداشت شده مطرح نموده اند که برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده اند که منجر به ایجاد جراحات و پارگی در سیستم... آنان گردیده است. از سوی دیگر افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشیانه تجاوز کرده اند به طوری که برخی دچار افسردگی و مشکلات جدی روحی و جسمی گردیده اند و در کنج خانه های خود خزیده اند."(مهدی کروبی، ۷ مرداد ۸۸، سحام نیوز)

    نصیرپور: از طریق مجلس خبر دفن دسته جمعی کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات را پیگیری می کنیم ‏پارلمان نیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از درخواستش برای بررسی خبر منتشر شده دفن دسته جمعی برخی از کشته شدگان حوادث پس از ‏انتخابات از کمیسیون مربوطه از طریق سازمان بهشت زهرا خبر داد.‏

    مجید نصیرپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان نیوز»، در خصوص خبر منتشر شده در سایت نوروز در ‏مورد دفن پیکر ده ها نفر از شهروندان تهرانی در تاریخ های 21 و 24 تیرماه بدون اسم و مشخصات فردی در قطعه 302 بهشت زهرای تهران، ‏گفت:«صحت و سقم این خبر مشخص نیست، اما باید پیگیری شود.»

    بخش چهارم: القاء، اقناع، ارعاب، خشونت در خدمت نظام سلطه

    دربخش گذشته به تاکتیک هایی پرداخته شده که معمولا متخصصان جنگ روانی در همه صحنه ها از آن بهره می برند . و یکی از آن تاتکیک ها شایه بود که یک ترفند و روش بسیار قدیمی است که در جوامع مورد استفاده قرار گرفته و می گیرد . شایعه زمانی ظهور و بروز می یابد که افکار عمومی با خلاء خبری ، فقدان منابع مناسب و به نوعی جامعه در وضعیت خاصی باشد. برخی از اندیشمندان سرعت شایعه را 600 کیلو متر در ساعت عنوان کردند .باتوجه به اهمییت اینروش ، مخالفان از آن در قبل ، حین ، و بعد از انتخابات در جهت تضعیف ارکان نظام استفاده نمودند . همچنین به تاکتیک های دروغ ، پاره ی حقیقت، فریب و خشونت گرایی نیز به تفکیک مصادیق مربوطه پرداخته شد حال در ادامه به تاکتیک های القاء، اقناع، روشنگری، تحریک وتشجیع، ترور و ارعاب بهمراه مصادیق مربوطه  می پردازیم

    14- القاء

    عبارت است از ایجاد تغییر رفتار در مخاطب بدون اطلاع او که بر اساس تغییر ذهنیتهای فردی و اجتماعی صورت می گیرد . القاء به دو روش اجرا می شود:

    1.مستقیم : این روش هنگامی اجرا می شود که مخاطب آمادگی پذیرش پیام را به صورت مستقیم داشته باشد

    2.غیر مستقیم : منظور و پیام خود را در قالب موضوعاتی به ظاهر بی ارتباط و یا دو پهلو بیان می کند

    القاء پیام در قالب فیلم ، موسیقی ، نمایش ، نقاشی ، سخنرانی، سی دی، اعلامیه، بیانیه، مصاحبه و...در جهت تاثیرگذاری بر مخاطبین صورت می گیرد. نمونه های موردی آن در انتخابات به شرح زیر می باشد.

    القاء فضای فساد و تباهی به ویژه اعتیاد به جامعه و مخاطبین در جهت تخریب چهره نظام با ساخت و پخش فیلم مستند یکی از کاندیدها صورت گرفت.

     دراین خصوص "صحنه هایی از سفر کاندید به مازندران و اشک های مادری از بابل که در غم اعتیاد و بی کاری فرزندان می گریست" نمونه ای از مشکلات مناطق شمالی را بازتاب داد. (مردم سالاری،ش2087، 12/3/88)

     در توضیح این صحنه ها می توان گفت حتی اگر این فیلم ساختگی نباشد یعنی واقعی هم که باشد نوعی تاکتیک القایی در راستای جهت دهی به افکار مخاطب قابل ارزیابی است.

    فضاسازی و جهت دهی به مخاطبین در جهت ایجاد انتظار و مطالبه با هدف خاصی نیز از طریق تاکتیک القاء  صورت می گیرد یکی از اهدافی که احزاب، گروهها و شخصیتهای طرفدار یک کاندیدا در صدد محقق شدن آن بودند ترغیب جو پیروزی و القاء پیروزی حتمی یک کاندید بود که در قبل و روز انتخابات با استفاده از این تاکتیک صورت پذیرفت.

    دکتر مومنی(عضو ستاد موسوی):مهندس قطعا" 30 میلیون رای دارد

    «تردید ندارم که اصلاح طلبان پیروز انتخابات خواهند شد.»(الویری، اعتماد ملی، ش929، 5/3/88)

    القاء فضای نظامی، اطلاعاتی و امنیتی توسط برخی کاندیدها و احزاب و گروههای وابسته و طرفدار،در جهت ایجاد فضای استرس زاو ترس آور، از دیگراهداف عملیات روانیمخالفان بود،که در قالب الفاظ، کلمات و تعابیر مستقیم و غیرمستقیم به مخاطب منتقل می شد.

     «آزادی بیان، قلم و اندیشه حق نسل سومی ها است و همچنین برداشتن فضای امنیتی حق این نسل است.(موسوی، مردم سالاری، ش2087، 12/3/88، ص3)

    نماینده رسمی نیوزویک در تهران و همکار رسانه های انگلیسی: جریان معتقد به انقلاب رنگین همیشه خود را قبل از انتخابات پیروز انتخابات معرفی کرده و تاکید هم می کند که هر چه غیر از پیروزی این جریان رخ دهد، نشانگر بروز تقلب است و رسانه های غربی هم با حمایت از جریان مذکور تلاش می کنند نظریه فوق را در قالب واقعیت به مردم القاء کنند. (خبرگزاری فارس)

    از قبل، فرایندی برای انتشار نظرسنجی ها و نتیجه از پیش اعلام شده انتخابات طراحی شده بود و بر اساس این برنامه بود که موسوی ساعت 21 روز 22 خرداد و پیش از اتمام رای گیری در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد در مرحله اول پیروز می شود و هر نتیجه ای غیر از این نادرست است و نشان می دهد که در انتخابات تقلب شده است

    فضاسازی ها در باور عمومی برای القاء تقلب در انتخابات به صورت گسترده پیگیری می شد و مدام تکرار می شد که نظرسنجی ها نشان می دهد موسوی پیروز انتخابات است و نوعا نهادهایی به عنوان مرجع نظرسنجی مطرح می شدند که مورد اعتماد هستند تا کسی خواستار ارائه سند در این زمینه نشود. (سید امیر حسین مهدوی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، ایسنا، 2/3/88) برخی القاء ها در جهت دستکاری ذهن و احساسات مخاطب برآمده و منافع آنان را در معرض خطر نابودی تبلیغ کردند.مانند این جمله: پول نفت بر سر سفره دیگران و کمک های مالی دولت نهم به کشورهای خارجی... (کلمه سبز، ش18، ص6)

    با تغییر دولت فعلی ایران احتمال تعامل دوجانبه ایران و آمریکا پررنگ تر می شود. دولت کنونی در سال 2005 میلادی با هدف خدمت به مردم روی کار آمد ولی امروز تورم به مرز 25 درصد و میزان بیکاری به 12 درصد رسیده است درآمدهای نفتی ایران نیز به هیچ وجه نتوانسته است از میزان فقر در کشور بکاهد. (روزنامه فرانسوی، لاوادونورد، کلمه سبز، ش12، ص6)

     همچنین سایت "گذار" ،ارگان اینترنتی "خانه آزادی" مقاله "دانیل کالینگرت" عضو رسمی سازمان جاسوسی امریکا (CIA) که در حال حاضر به عنوان معاون مدیریت برنامه های «خانه ی آزادی» فعالیت می کند را با عنوان "انتخابات مهندسی شده، و راه های مقابله با آن" منتشر کرد و در آن توصیه های سازمان متبوع خود را برای زیر سوال بردن سلامت انتخابات در ایران مطرح نمود.

    تخلفاتی که در دهمین انتخابات ریاست جـمـهـوری صـورت گـرفته است بسیار جدی اسـت و رنـجـش عـمـیـق شـمـا کـاملا به حق اســـت.(موسوی، ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ سایت کلمه)

    اینجانب امروز طی نامه ای تقاضای خود را مبنی بر ابطال نتایج انتخابات اخیر به شورای نگهبان ارائه کردم(موسوی،۲۵ خرداد ۱۳۸۸سایت کلمه)

    مهندس میرحسین موسوی با انتشار بیانیه ای از مردم شریف ایران خواست برای همدردی با خانواده های شهدا و مصدومان وقایع اخیر، روز پنج شنبه با نماد سوگواری در مساجد و تکایا اجتماع کنند. (سایت کلمه۲۷ خرداد ۱۳۸۸ )

     اینجانب با ابراز همدردی عمیق با خانواده های شهیدان و مصدومان از ابتکار دلسوزانی که صمیمانه با خانواده های این عزیزان همدردی و همراهی کرده اند سپاسگذاری می کنم و این سنت حسنه را بر آمده از عواطف پاک دینی و انسانی آنان می دانم. (میرحسین موسوی 27/3/88 )

    فشار های اخیر بر من برای کوتاه آمدن از موضع ابطال انتخابات است . به هر حال دولت با وضعیت فعلی با بحران مشروعیت سیاسی روبرو خواهد بود. ارجاع امر به مرجع یا مراجعی که باید حافظ حقوق مردم و مجری انتخابات سالم و آزاد و ناظر بر آن باشند، ولی خود مورد انتقاد و شکایت اند راه حل مسأله نیست. (موسوی31 خرداد ۱۳۸۸سایت کلمه)

     ملت شریف ایران برای پاسداشت یاد شهیدان روزهای گذشته و تأکید بر حقوق قانونی مردم، مطابق اصل 27 قانون اساسی، از مراجع ذی ربط درخواست مجوز گردهمایی داشته ایم که متأسفانه جواب مثبتی دریافت نکرده ایم (۴ تیر۱۳۸۸ سایت «کلمه»)

    همان گونه که انتظار می رفت شورای نگهبان، پس از نمایش هایی که توجه هیچ کس را جلب نکرد، و با چشم بستن بر روی انبوه تقلب ها و تخلف های صورت گرفته، سرانجام نتایج دهمین دورة انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد.( بیانیه شماره 9 موسوی)

     همانگونه که در نامه حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای کروبی (دامت افاضاته و برکاته) و یا در بیانیه دوست مکرم، مؤمن و یار باوفای امام امت (سلام الله علیه) جناب آقای مهندس موسوی (دام عزه و توفیقه) آمده است؛ از نظر سیاسی و قانونی مشروعیت دولت را مورد سوال قرار داده و آنرا نفی می نمایند که نشانگر عدم اقناع آنان و توده زیادی از مردم از شبهات پیش آمده در انتخابات است که خود بواسطه کاهش پشتوانه و حمایت های مردمی، می تواند موجب ناکارآمدی دولت گردد و ممکن است ادامه اش موجب مشکلات حقوقی و مدنی شود.( بیانیه آیت‏الله صانعی: 12/4/1388،خبر)

    15-  اقناع

    به معنای قانع ساختن ، خشنود گردانیدن و راضی کردن است . واژه اقناع در شکل مناسب به معنی دخل و تصرف در نمادها است که برای ایجاد عمل از سوی دیگران طراحی شده است و در واقع توسل به کلام و احساس به خاطر رسیدن به نوعی رضایت روانی در مخاطب صورت می گیرد.

    بطور خلاصه و مختصر می توان گفت که روش اقناع روش پاسخگویی به سوالات مخاطب است.

    با توجه به انتظارات ایجاد شده در مخاطب مبنی بر پیروزی حتمی و به دنبال عدم پیروزی در انتخابات، به مخاطب قول داده شد که حداقل ابطال انتخابات را به دست خواهیم آورد، اما وقتی این هم نشد حال باید برای حفظ مخاطب با ید او را اقناع کرد. صدور بیانیه ها و لفاظی در آن از این نمونه است.

    "اینجانب اعتراف می کنم که در این امر پیرو آنان بودم. و نسلی که به دوری از مبانی دینی متهم می شد در شعارهای خود به تکبیر رسید و به «نصر من الله و فتح قریب» و «یاحسین» و نام خمینی تکیه کرد تا ثابت کند این شجره طیبه هرگاه که به بار می نشیند میوه هایش شبیه به هم است. این شعارها را کسی جز آموزگار فطرت به آنان نیاموخته بود. چقدر بی انصافند کسانی که منافع کوچکشان آنها را وا می دارد تا این معجزه انقلاب اسلامی را ساخته و پرداخته بیگانگان و «انقلاب مخملین» بنامند."( بیانیه شماره 5میرحسین موسوی ۳۰ خرداد ۱۳۸۸)

    "جشنواره ای که تجدید حیات ملت ما را مژده می داد با تقلب و تخلف از عهدهای اسلام و انقلاب با ناگوارترین صحنه ها به پایان رسید؛ با حمله به خوابگاه دانشجویان، با خون های ریخته شده، جوانان کتک خورده و مورد اهانت قرار گرفته، صدا و سیمای از انظار جامعه افتاده، قلم های شکسته، روزنامه های بسته، با فضای امنیتی کودتاگونه و بی اعتمادی تلخ و گستردة مردم نسبت به نتایج اعلام شده برای انتخابات و دولت ناشی از آن...".

     16- روشنگری

    آشنا ساختن مخاطبان با اهدافی که باید در پیش بگیرند . در این روش تلاش بر این است تا درک منحرف و نامتوازن مخاطبان با حقیقت همسان و هماهنگ شود.

    این تاکتیک ، تاکتیکی بود که توسط برخی کاندیداها ی معترض هر گز مورد بهره برداری قرار نگرفت.

     

     

     

    17- تحریک و تشجیع

    در این روش با شیوه تحریک ، چهره بی رحم و ضد انسانی (واقعی یا ساختگی) از دشمن به نمایش می گذارند و با ترسیم چهره ای از قربانیان این بی رحمی ها ، سعی می کنند بر روی حالات و رفتار مخاطبان تاثیر بگذارند و حس دفاع از دین ، نژاد ، وطن،افراد و یا قومیت ، حس تنفر از مخالفین و ... روحیه تلاش بی وقفه به سوی هدف را در مخاطبان پرورش می دهند. در خصوص، آقای موسوی با ایراد سخنانی خلاف واقع علیه نظام و ایراد اتهامات متعدد  در بیانیه های خویش مانند "طرح بازی بزرگ توسط مقامات "، "حاکمیت دروغ و استبداد "، "روند پرمخاطره "، "تخلفات و کارشکنی های متعدد و نارسایی های گسترده "، " تزلزل ارکان نظام "، وجود " توجیه گران دروغگو " در نیروهای مؤثر نظام، "برخوردهای غیرقانونی و خشونت بار با منتقدان " منجر به مصدومیت و شهادت هموطنان، "اقدامات وحشیانه در کشتار مردم "، "برخوردهای سبعانه " و "حمله به بانک ها و ادارات و اموال مردم توسط اصحاب " ، "تقلب و دروغ برای تکمیل طرح خود " به نوعی پیلم های مورد نیاز رسانه های بیگانه را فراهم آورده ودر این راستا خوراک عملیات روانی دشمن را مهیا و به تحریک احساسات مخاطبین و افکار عمومی پرداختند.

    در این راستا، دو شبکه  CNN و BBC   در خصوص خلق اسطوره برای این دوره از اغتشاشات در تهران مدعی می شود همان طوری که احمد باطبی در 18 تیر با آن لباسی که در دست بود لباس خونین شان سمبلی از مقاومت دانشجویان را در برابر سرکوب هیجده تیر به نمایش گذاشتند، به قتل رسیدن ندا صالحی بی تردید سمبل این دوره از مقاومت قهرمانانه خواهد شد و به یک سمبل همگانی تبدیل خواهد شد.

     سوژه قتل طوری انتخاب شده که تا حداکثر ممکن، افکار عمومی بسیاری را تحت تاثیر قرار دهد. خانم، جوان، خوش رو، دانشجو

     فیلم و خبر کشته شدن این مرحومه با آب و تاب از نحوه کشته شدن و حتی اطلاعاتی از قاتلان بلافاصله در اینترنت پخش شده و هواداران مجاهدین خلق(منافقین) در اروپا و آمریکا بلافاصله با چاپ عکس های بزرگی از این مرحومه، تظاهرات راه انداخته اند و نیروهای امنیتی کشورمان را خشن و خونخوار معرفی می کنند.

     فیلم تکان دهنده این جنایت، شنبه شب در اینترنت قرار گرفته و روز یکشنبه بسیاری از کاربران اینترنتی و بینندگان ماهواره آنرا دیدند. زمان انتخاب شده برای پخش این فیلم هم بسیار مشکوک است چرا که از روز یکشنبه 31 خرداد با حضور موثر پلیس و نیروهای بسیجی در میادین و چهارراه های تهران، آشوب ها فروکش کرد و سازمان دهندگان آشوب برای گرم نگه داشتن فضا، به شدت به یک «شوک روانی» برای تهییج مجدد معترضان نیاز داشته اند.( ثانیه‏نیوز)

    18- ترورواقدامات تروریستی

    ترور،انفجار و اقدامات مخرب همچون آتش زدن اموال و امثال آن از جمله اقداماتی است که دشمنان برای تاثیر گذاری بر اراده ملت ها از آن بهره می برند. و این اقدمات به منظور عقب نشینی مخاطبین همراه، ایجاد ترس در آنان بمنظور سست کردن اراده و تضیعف روحیه و قدرت نمایی دشمن انجام می پذیرد . البته این اقدامات در هر جامعه ای متناسب با فرهنگ آن جامعه و مردم متفاوت بوده و عکس العمل ها هم فرق می کند از آن جمله می توان به روحیه ایثارگری و شجاعانه مردم همیشه در صحنه ایران که در مقابل چنین اقداماتی عکس العمل های مشخص دارند اشاره می شود. در همین خصوص ایادی نظام سلطه از قبل انتخابات این روش و تاکتیک را برگزید. و اما به حول قوه الهی موفق نشد. در این مورد می توان مواردی بر شمرد.

    بمب گذاری و انفجار در مسجد امام علی (ع) در زاهدان

    اقدمات خشونت بار بعد از انفجار مسجد امام علی (ع) در زاهدان که در این اقدامات، 5 نفر از هموطنان مسلمان در آتش سوختند در این خصوص 20تا 30 نفر دستگیر شدند.

    نا آرامی ها و بمب گذاری در تبریز که منجر به دستگیری 11 نفر شد.

    بمب گذاری در هواپیمای مسیر اهواز - تهران  که با هوشمندی گارد حفاظت و امنیت هواپیمایی خنثی شد. که در این خصوص 2 نفر دستگیر شدند.

    اقدامات خشونت بار تعدادی از عوامل اغتشاشگردر حمله به وزارت کشور در شب انتخابات و روز های بعد از انتخابات در خیابانهای تهران و دانشگاههای اصفهان و شیرازکه اقدامات آنان منجر به از بین رفتن امکانات زیادی از اموال عمومی گردید.

    مسجد لولاگر واقع در تقاطع خیابان آذربایجان و خیابان نواب توسط اغتشاشگران به آتش کشیده شد.

    افشای طرح بمب گذاریهای وسیع ضد انقلاب، بعد از انتخابات توسط وزیر اطلاعات که قرار بوده در اماکن مختلف در تهران، قبل و روز انتخابات منفجرکنند از جمله اقدامات خشونت آمیز دشمنان انقلاب بود.

    حجت الاسلام احمد سالک نماینده سابق مردم خمینی شهربا اشاره به اینکه در این حوادث از مواد منفجره سوئدی و سلاح گرم و سرد و حضور جاسوسان آمریکایی و اسرائیلی در لباس خبرنگاری استفاده شد، بیان داشت: در این حوادث شهر تهران و چند نقطه از آن مورد هدف بود و با تجهیزات کامل ماهواره ای و عکسبرداری وارد این قضایا شده بودند. (خبرگزاری فارس)

    19-  ارعاب و تهدید

    ازجمله شیوه های موثر رعب و وحشت در صفوف مخاطبان و مردم می باشد، استفاده از حربه تهدید و ایجاد رعب و وحشت میان نیروی درگیر به منظور تضعیف روحیه دشمن و سست ساختن اراده آنان است. در این روش متخصصان جنگ روانی می کوشند آینده ای مبهم و تاریک توام با سختی و مشکلات فراوان برای مخاطبین و کسانیکه تلاش دارند با مخالفینش همکاری کرده و یا او را مورد پشتیبانی و حمایت قرار دهند، ترسیم نمایند. از برخی اقدامات و مطالب عنوان شده چنین خواسته ای برداشت می گردد.

    "البته در موقع مناسب انحرافات و حق کشی های ناگفته انتخابات و اعمال دولت نهم در اختیار مردم و تاریخ قرار خواهد گرفت"(نامه سرگشاده آیت الله هاشمی به رهبری)

    "بی شک بخشی از مردم و احزاب و جریانها این وضع را بیش از این بر نمی تابند و آتش فشانهایی که از درون سینه های سوزان تغذیه می شوند، در جامعه شکل خواهد گرفت که نمونه های آن را در اجتماعات انتخاباتی در میدانها، خیابانها و دانشگاه ها مشاهده می کنیم. (نامه سرگشاده آیت الله هاشمی به رهبری)

    "از جناب عالی با توجه به مقام و مسئولیت و شخصیتتان انتظار است برای حل این مشکل و برای رفع فتنه های خطرناک و خاموش کردن آتشی که هم اکنون دودش در فضا قابل مشاهده است، هرگونه که صلاح می دانید اقدام مؤثری بنمایید و مانع شعله ورتر شدن این آتش در جریان انتخابات و پس از آن شوید." (نامه سرگشاده آیت الله هاشمی به رهبری)

    در عملیات و جنگ روانی شیوه های دیگری نیز غیر از موارد یاد شده وجود دارد که مورد استفاده قرار می گیرد که البته برخی از آنها استفاده هم شد اما به دلیل طولانی شدن این مکتوب، فقط به ذکر عناوین، تاکتیک ها و روش ها اکتفا می شود.

    روشهاییچون: تطمیع، تبلیغات، تنویر افکار، تنظیف افکار، تایید افکار، تشریح، تطمیع، تبشیر، تبصیر، تثبیت، تحکیم، همراهی، انگیزش، گام به گام، تردید، تسلیم، تحمیل، تصمیم رسانی، تحریف، تشویش، تشویق، تقویت و تعالی، تفرقه افکنی، سانسور، شستشوی مغزی، ... نیز مورد استفاده متولیان جنگ نرم می باشد.

    بخش پنجم: رسانه ها، برجستگان ابزار جنگ نرم دشمن

    ابزارهای مورد استفاده در عملیات روانی :

    دست اندر کاران جنگ نرم، رسانه ها و ابزار های عملیات روانی را به سه یا چهار گروه تقسیم می کنند که البته در این مکتوب به دلیل فراوانی ابزار ها و استفاده گسترده سردمداران جنگ نرم و مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری ، آن را می توان به شش گروه تقسیم کرد. (ابزارهای دیداری، شنیداری، نوشتاری یا مکتوب، الکترونیکی، کمکی و انسانی) . بر همین اساس هر یک از ابزارها را متناسب با به کارگیری آن  به همراه مصادیق آن  مورد ملاحظه قرار گرفته است.که قبل از پرداختن مصادیق کلی بیان شده توسط رسانه ها و افراد قید می گردد.

    "،شاید مردم آمریکا هرگز متوجه نشوند که آیا انتخاباتی که اخیرا در ایران برگزار شد صحت داشت یا آنکه تقلبی صورت گرفته بود. رسانه های آمریکا به عنوان ابزار تبلیغاتی عمل می کنند نه ابزار انتقال حقیقت."( پاول روبرتس Paul Roberts دستیار وزیر خزانه داری آمریکا در زمان ریاست جمهوری ریگان)

    ماجرا ، از تیراندازی به ندا و انتشار فیلم کوتاهی از آخرین لحظات زندگی و جان دادن او آغاز شد.

    این فیلم به سرعت ، ابتدا در فضای اینترنت و سپس در رسانه های جهان منتشر و متعاقب آن ، فشارهای سیاسی و تبلیغی علیه جمهوری اسلامی در جهان تشدید شد.

    آیت الله خاتمی درخطبه های نماز جمعه تهران اظهار داشت: از دولت محترم انتظار می رود که از بخشی از رسانه های اروپایی که آتش بیار های برخی آشوب های اخیر شده اند و به دروغ برخی شائبه ها را در سطح جامعه از جمله کشته شدن خانمی که غرب یک معرکه ای برای وی به راه انداخته است، تصمیم قاطع اتخاذ کرده و این رسانه های دروغ پرداز نیز بدانند که زمستان تمام می شود و سیاهی آن برای آنها باقی می ماند.

    سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه اسنادی در خصوص کارشکنی رسانه های غربی در امور داخلی ایران در دست است، اظهار داشت: حجم خشونت ها پس از کشته شدن چند نوجوان در فرانسه بسیار بالا بود اما آیا CNN و BBC برای آن مسئله هم برنامه ای داشتند؟ این که حقیقت است که امروز شبکه CNN آموزش هک کردن سایت های اینترنتی، دولتی و خبرگزاری های معتبر ایرانی همچون ایسنا را می دهد.

    ارسال پارازیت و اختلال در برنامه های تلویزیون به خصوص آیتم های مناظره نامزدها از مناظره رضایی و کروبی آغاز و در مناظره میرحسین و احمدی نژاد به اوج خودرسید.

    پس از بررسی های کارشناسان رسانه ملی مشخص شداین سیگنال های ایذایی از کویت، امارات و سرزمین های اشغالی ارسال می شود اما با توجه به آنکه ماهواره های مخابراتی به ابزارهایی مجهزند که می تواند محدوده جغرافیایی فرستنده را تشخیص دهد ولی این اطلاعات فقط در اختیار مدیران شبکه ماهواره ای اینتل ست است از همین رو به دلیل عدم همکاری مدیران این ماهواره، مکان دقیق و جزئیات بیشتری از این اقدام تخریبی به دست نیامده است.(منهدس ضرغامی رئیس صدا و سیما)

    روزنامه گلوبو که خبرنگار خود را به ایران اعزام کرده، می نویسد: رقابت اصلی میان محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی است، احمدی نژاد سعی دارد دومین دوره ریاست جمهوری خود را تثبیت کند و در مقابل رقیب اصلی وی موسوی با استفاده از شبکه ارتباطی اینترنتی و رسانه های مختلف در نظر دارد به پیروزی دست یابد.

    1- ابزارهای دیداری : ماهواره ها تلویزیون سینما خبرگزاریها سی دی - فیلم

    وی(مک کین) افزود که اهداف دیگر شامل ارتقای رادیو و تلویزیون صدای آمریکا بوده و همچنین کمک به ایرانیان برای دستیابی به سایت های اینترنتی نظیر تویتر، فیس بوک و یو تیوب است.

    مفسرروسی تلویزیون بی بی سی: همین چند روز پیش دانشجویی ایرانی در برنامه بی بی سی شرکت کرد و در پاسخ به این سوال که "اکنون چه کسی چهره شما در جهان را به نمایش می گذارد؟ " پاسخ داد: اکنون "بی بی سی فارسی " در درجه اول قرار دارد. برنامه تلوزیونی"صدای آمریکا " رتبه دوم را داراست، "تویتر " در درجه سوم و "فیس بوک " در رده چهارم اهمیت قرار دارد. (خبرگزاری فارس)

    مهدی هاشمی فرزند (آیت الله)اکبر رفسنجانی اواخر اسفند 1387، قرادادی را با یک واسطه با شبکه فارسی BBC ، امضا کرده است. بر اساس این قرارداد، شبکه فارسی BBC ، موظف است برخی از فیلم‏های مستندگونه‏ای که از ایران برای این شبکه ارسال می‏شود و در چارچوب استانداردهای BBC ، است را پخش نماید. (اصول‏نیوز)

    از دیگر تولیدات دیداری تهیه، تدوین و تولید میلیونها نسخه از سی دی نود سیاسی علیه رئیس جمهور نهم بودکه در گستره وسیعی توزیع شد.

    2- ابزارهای شنیداری : رادیو موسیقی سخنرانی آهنگ- خبرگزاریها سرود و... می باشد که مخالفان و دشمنان انقلاب اسلامی با بهره گیری فراوان از تولیدات و ابزارهای شنیداری همچون موزیک،آهنگ، شو، ترانه و ساخت ده ها نمآهنگ ، انجام هزاران سخنرانی توسط کاندیدا ها و حامیان و... در جهت تضعیف نظام اسلامی اقدام نمودند. گفته های برخی شخصیت های آمریکایی و ... قابل تامل است.

    گراهام، مک کین و "جو لیبرمن " گفتند که قصد دارند رادیوی خبری مورد حمایت آمریکا در ایران را ارتقا دهند.

    مک کین گفت که قانونگذاران در تلاش هستند تا بودجه رادیو فردا که بخشی از رادیو آزادی است را افزایش دهند

    3- ابزارهای نوشتاری شامل :  مطبوعات ( روزنامه . نشریات ) جزوات پوستر اعلامیه تراکت -کتاب  شبنامه خبرنامه اوراق تبلیغی که جزء لاینفک ابزارهای جنگ نرم است که نظام سلطه تاکنون در جنگهای جهانی اول و دوم، جنگ ویتنام، جنگ کره، جنگ بالکان و به ویژه در دو جنگ خلیج فارس علیه عراق به خوبی از آن بهره برده اند.

    این بخش از ابزار ها به طور وسیعی توسط کاندیدا ها مورد استفاده قرارگرفت.که می توان، شمار نسخ و اوراق چاپ شده را به صد ها میلیون برگ تخمین زد. به گونه ای که هر تجمعی که برگزار می شد کف خیابان ها از انواع اوراق تبلیغی و انتخاباتی فرش می شد.

    4- ابزارهای الکترونیکی شامل : اینترنت موبایل تلفن تلکس فاکس و... که این پدیده نو ظهوربار بسیاری از دیگر ابزار ها را هم به دوش کشید از جمله استفاده ویژه از تلفن همراه و بخش پیامکی آن بسیار مورد توجه بود.که البته در این بین انترنت با تمام توانمندی که دارد نیز فراموش نشد.

    توجه ناگهانی رسانه های بیگانه به سوی سایت هایی همچون یو تیوپ ، تویتر ، فیس بوک و... از یک سو وتحول به وجود آمده در این سایت ها وایجاد زبان فارسی در آنها آنهم به شکل ناگهانی از سوی دیگر سئوال زیادی را در میان تحلیلگران در رابطه با نحوه شکل گیری این نوع رویکرد با وجود تمام پیش نیازهای آن به وجود آورد.

    به اعتقاد کارشناسان صهیونیستی امروز شبکه اینترنت به یکی از مهمترین منابع شکل گیری وانتقال اخبار ایران به رسانه های غربی تبدیل شده است ، اما این اعتقاد وطرز تلقی چگونه به وجود آمده ومهندس ومدیر آن چه طرف هایی هستند.

    با نگاهی به سایت تویتر ملاحظه می کنیم که وزارت امور خارجه آمریکا برای ادامه فعالیت این سایت به  رغم نیاز آن به تعمیرات اساسی وارد عمل شد تا این تریبون اطلاع رسانی غربی در این برهه خاص همچنان فعال باقی مانده وبتواند اطلاعات مخالفان جمهوری اسلامی را منتشر کند.

    آنچه در قوانین بین المللی آمده است، کسانی که قصد دارند سایت ها یی را تعطیل کنند، باید به مالک سایت یا سرور فرصت بک آپ گیری بدهند اما پلیس آمریکا بدون هشدار و اجازه بک آپ گیری این سایت ها (سایت های ایرانی) را از دسترس خارج کرده است.

    تنها دلیل اعلام شده برای مسدود کردن این سایت ها، انتشار یک خبر در یکی از این 80 سایت بود که محتوای آن عکس هایی از آشوبگران هفته اخیر است و این در حالی است که صدها هزار سایت در حمایت از اغتشاشگران در حال فعالیت هستند.

    مک کین نماینده جمهوری خواه گفت: در زمان جنگ سرد ما برای مخالفان لهستانی دستگاه های چاپ را فراهم کردیم تا آنها بتوانند اطلاعات را منتشر کنند اما امروز تویتر، فیس بوک و یو تیوب مدل امروزی دستگاه های چاپ هستند. (خبرگزاری فارس)

    محمد حسنین هیکل نویسنده و اندیشمند مصری؛ کشورهای خارجی را مسئول دخالت در آشوب ها و اغتشاشات خیابانی در ایران دانست و تاکید کرد: در حوادث داخلی اخیر ایران به سختی می توان دست های ایادی و مزدوران خارجی را نادیده گرفت. وی در این رابطه افزود: پیش از برگزاری انتخابات ایران هزاران سایت اینترنتی تاسیس شد که صاحبان آن تلاش می کردند مردم را سر درگم کرده و آنها را برای اعتراض به نتایج انتخابات تحریک کنند و بسیاری از این پایگاههای اینترنتی توسط اسرائیل راه اندازی شده بود. (خبرگزاری فارس)

    نقش دانشگاه کلمبیا در اغتشاشات و ناآرامی های اخیر با برگزاری سمینار:

    هدف اصلی این سمینارآن بود تا وبلاگ نویسان بتوانند با آموزش آخرین روش ها و تکنیک وبلاگ نویسی در نقش هماهنگی و رهبری جنبش های اجتماعی و اعتراضات خیابانی نقش خود را ایفا کنند.

    دانشگاه کلمبیای آمریکا در نیویورک روزهای پنج شنبه و جمعه 14 و 15 آذر سال گذشته سمیناری دو روزه با عنوان نقش وبلاگ نویسان در هماهنگی و ایجاد و گسترش جنبش های اجتماعی و اعتراضی در کشورهایی که دیکتاتوری و استبدادی نامیده شده اند، برگزار کرد که کارشناسان رسانه ای و وبلاگ نویسانی از کشورهای ایران ، لبنان و چند کشور عربی و آسیایی در آن حضور داشتند . (سایت الف، شنبه ۶ تیر۱۳۸۸)

    5- ابزار های کمکی در عملیات روانی:  بالن، خودرو، نمادها ،ابزار های تزئینی و پرچم ودیگر وسایل تبلیغی و... می باشدکه در این انتخابات  از تعداد زیادی خودرو برای نصب پوستر وهمچنین نماد انتخاباتی (نوار های سبز) وستاد های  سیار انتخاباتی به فراوانی استفاده شد.

    همچنین با تولید انواع مختلف وسایل تزئینی و مورد استفاده مخاطبان به رنگ سبز سعی در پوشش فضای محیطی و پیرامونی  انتخابات نمودند. در این خصوص از تولید و پخش انواع مانتو، روسری، شال، کمربند، دست بند، مچ بند، انگشتر، موبند، سربند، گیره مو،دستکش، تی شرت،کلاه، کیف و... برای فضاسازی و پوشش تبلیغی به فراوانی استفاده شد.

    6- انسان به عنوان ابزار : چهره به چهره جاسوسی-  اعلام مواضع چهره هنری، ورزشی

    فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به این که قتل «ندا آقاسلطان» یک سناریوی از پیش تعیین شده بود، گفت: «آرش حجازی» یکی از شاهدان این ماجرا که در این پرونده نقش داشته است و اقدام به سم پاشی علیه نظام کرده، فراری است و وزارت اطلاعات در پی دستگیری این فرد است.

    نخبگان و برجستگان؛ ابزاری در دست نظام سلطه

    یکی از ترفندهای نظام سلطه بهره گیری ابزاری از انسانهاست، نخبگان ابزاری در اختیار نظام سلطه برای پیاده کردن اهداف پلیدشان است. البته این موضوع جامعیت نداشته و همه نخبگان را شامل نمی شود اما آنقدر زیاد و قابل توجه است که به ابزاری موثر تبدیل شده است با نگاهی به متن کتاب «جنگ سرد فرهنگی سیا در عرصه فرهنگ و هنر، نوشته فرانسیس استانرساندرس» که از سوی موسسه فرهنگی پژوهشی غرب شناسی در 820 صفحه در سال 1382 ترجمه و چاپ شده، نشان از آن دارد که نظام سلطه برای غلبه بر دیگر کشورها بویژه اتحاد جماهیر شوروی و اروپای شرقی از این ابزار نهایت استفاده را نموده. وی در فصل دوم کتاب از شعرا و نویسندگان، سردبیران، گزارشگران و ... چون رابرت لول، نیکولاکیا رمونته، آرتور شلینجر، ویلیام فیلیپس، فلیپ راو، آرنولد بیچمن، دیوید دوبینکی، کارلیس لامونت، جی.پی. مورگان و در فصل پنجم به برگزاری کنفرانس مهمی که نماینده وزرات دفاع امریکا از این کنفرانس به عنوان عملیات ظریف و محرمانه که در بالاترین سطح روشنفکری برگزار شد به عنوان جنگی غیرمتعارف در بهترین شکل خود ستایش شده یاد نموده که در این کنفرانس بیش از 200 نفر از اروپا و امریکا شرکت نموده که از جمله آنان آرتور کاستلر و همسرش، ژان پل سارتر، سیمون دوبوار(فمینیست)، کاستر، آلبرکامو، خیمزتن فارل، تنسی ویلیامز، رابرت مونت کومری، دیوید لیلینتال، سول لویتاس، کارسون مک کولرزسار، جورج شویلر، مارکی یرگان و .... شرکت داشتد وی در فصل ششم کتاب به حضور شخصیتهای معروف علمی، هنری، نویسندگان و روزنامه نگاران و دانشمندان اشاره نموده و از افرادی چون برتراندراسل (ریاضی دان) نام می برد.

    در فصل نهم کتاب، نویسنده از تمجید هنری کیسنجر از پیوستن نخبگان آمریکایی به طرحهای سازمان سیا اشاره نموده و به جذب نقدینگی، دریافت کمک و حمایت 170موسسه از جریان نقدینگی سیا که شامل موسسات خیریه و سرمایه گذاری و ... اشاره می نماید.

    و به کنفرانس بین المللی موسیقی قرن بیستم، اجرای کنسرت هایی از طریق کمیته اروپای آزاد در راستای اهداف سازمان سیا پرداخته است.

    البته نویسنده دراکثر فصل های 26گانه به حضور نخبگان، سیاسی، علمی، فرهنگی، هنری، خیریه، سرمایه دار، مطبوعاتی، که خودشان را وتوانمندیشان را در اختیار سازمان سیا قرار داده بودند می پردازد. (خوانندگان محترم می توانند معرفی و خلاصه این کتاب راکه توسط نویسنده مقاله در فصلنامه عملیات روانی شماره 14 و سایتهای arnet.ir  , antiwar.ir چاپ و نشریافته مشاهده نمایند.)

    حال با توجه به شرح بالا، اتفاقات و حضور در صحنه برخی از همین جنس افراد که به نوعی نخبه نیز هستند در قبل و بعد از انتخابات بی دلیل نیست هر چند نام بردن ازبرخی دلیل بر وابسته دانستن آنان نیست لاکن اقدام آنان عین اهداف دشمن را تامین نموده است.

    در این خصوص می توان به اقدامات و تحرکات و موضع گیریهای شیرین عبادی اشاره نمود که شاید نظام سلطه با اهدای جایزه نوبل، ایشان را برای چنین مواقعی تراشیده بوده، یا تحریکات افرادی چون کدیور که دشمن از او بعنوان آیت الله یاد نموده و یا محسن مخلباف که طی سالیان گذشته فیلمهایی را علیه اسلام، انقلاب ساخت و درسال گذشته پذیرش تبعیت فرانسه را به ایرانی بودن ترجیج داد از آن جمله اند که به موضع گیریهای سفت و سخت به نفع کاندیدایی روی آوردند.

    یا شنیدن حرفهای آقایان و خانمهای هنرمند همچون کامبوزیا پرتوی، حمیدنژاد، یحیوی، سهیل محمودی، لیلی رشیدی، بهاره رهنما و .... در مجموعه ورزشی 12هزار نفری آزادی در دوم خرداد نیز می تواند به ابزاری بودن برخی از برجستگان در موقعیت های حساس اشاره نمود. یا ساخته شدن فیلم مستند مشکوک یکی از کاندیدها توسط هنرمندی چون مجید مجیدی نیز در همین راستا قابل ارزیابی است و یا برخوردو اعتراض غیر منطقی آقای شجریان به صداوسیما، هنرمندی که در حوزه انقلاب، امام، دفاع مقدس، اسلام، حقوق بشر، فلسطین، غزه، مظلومان عالم و ... فاقد اثر است به عنوان نمونه دیگری برشمرد. صدور نامه توسط چهارتن از کارگردانان این کشور نیز بعد از انتخابات در اوج هجمه دشمن و اقدامات اغتشاش گران نیز آنان را در حد ابزاری در دست مخالفان، احزاب و گروهها تنزل داد.

    تراته خوانی گوگوش برای یک جریان و تقدیم آهنگی توسط شادمهر عقیلی،نمآهنگ های ساخته شده در این خصوص .... نیز در این راستا قابل تامل است.

    پیوستن برخی اعضای کانون منحله نویسندگان به حامیان اغتشاش از جمله سیمین بهبهانی با سرودن شعری که در سایت مدرسه فمینیستی منتشر نمود نظام را تهدید و آشوبگران را تحریک نموددر همین راستا قابل ارزیابی است.

    "اقدام شجاعانه! بازیکنان تیم ملی؛ حضور با دست بند سبز در زمین فوتبال نیز از این نوع است." چند بازیکن تیم ملی ایران در اقدامی افتخارآمیز با دست بندهای سبز در میدان مسابقه با کره جنوبی حضور یافتند.به گزارش کلمه، علی کریمی، مهدی مهدوی کیا، مسعود شجاعی، جواد نکونام، حسین کعبی در مسابقه امروز با کره جنوبی با دستبند سبز به میدان رفتند.( سایت کلمه، 27خرداد ۱۳۸۸)

    بان کی مون دبیر کل سازمان ملل بیانیه داده بود و در آن از کلماتی استفاده کرده بود که به نظر می رسد تکرار بیانیه سنای آمریکا بود(ایرنا)

     سرپلهای آن آشوبها (18تیر) - همچون منوچهر محمدی، احمد باطبی، محسن سازگارا، علی افشاری و... اکنون به استخدام رسمی سازمان سیا در آمده اند. مطمئن باشید طولی نخواهد کشید که عناصر اصلی کودتای مخملی ناکام اخیر نیز سر از دامان شیطان بزرگ در خواهند آورد و مگر عطاءالله مهاجرانی را ندیدید که در استودیوی BBC به طور زنده برای اسلام و نظام خط و نشان می کشید؟! و باز مگر غلامحسین کرباسچی را در VOA ندیدید که چگونه برای تلویزیون سازمان سیا خوراک تبلیغاتی مهیا می کرد؟

    دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه خود نوشته است  :"وضعیت در ایران موجب نگرانی جامعه بین المللی است" وی همچنین خواستار "توقف فوری بازداشت ها، تهدیدها و استفاده از زور "شده است. ، از مقام های ایرانی خواسته شده تا از کاربرد خشونت و قوه قهریه برای برخورد با معترضان به نتایج انتخابات خودداری شود.( سایت عصر ایران)

    عبدالحسن برزیده، کمال تبریزی، مجید مجیدی و سیدرضا میرکریمی در روز ـ 25 خرداد ماه ـ نامه ای را خطاب به میرحسین موسوی منتشر کردند. .... جوانان را که گسسته از انقلاب می نمودند، با تمسک به اهل بیت عترت و طهارت، به جریانی عظیم در صحنه بزرگ انقلاب بدل ساخت، این تلاش را ارج می نهیم و بزرگ می شماریم. همه توفیق بزرگ شما، که از دیده های ملت بزرگ ایران، منتخب محبوب ملتید، آن بود که بخش عظیمی از جمعیت خاموش را به صحنه آوردید، جمعیتی که نامردیها و ریاکاری ها را به چشم می دید و لاجرم سکوت پیشه کرده بود. (سایت کلمه)

    همزمان با فروکش کردن اغتشاشات خیابانی و ناامید شدن مخالفان جمهوری اسلامی ، در روزهای اخیر تلاش گسترده ای صورت گرفت تا  اعتصاب بعنوان نماد اعتراض به نتیجه انتخابات در دستور کار گروههای مختلف جامعه قرار گیرد . به رغم تبلیغات و جوسازیهای گسترده این پروژه نه تنها مورد توجه کارکنان و کارمندان دولتی و غیردولتی قرار نگرفت که با بی توجهی بازار هم همراه شد . 

    اگرچه با انتشار اخبار کذب و استفاده از تصاویر قدیمی و مناسبتی تلاش شد اعتصاب در بازار واقعی و فراگیر جلوه داده شود اما عدم اقبال بازار از این موضوع باعث گردید که حتی رسانه ها و بنگاههای خبرپراکنی خارجی هم به شکست این پروژه اعتراف کنند .         ( جهان )

    منابع:

    1.  فصلنامه عملیات روانی، سال دوم، شماره7.

    2. الیاسی، محمدحسین  افکار عمومی آمریکا وعملیات روانی دستگاه حکومتی وتبلیغاتی آن کشور برای مجاب سازی؛ فصلنامه عملیات روانی، سال اول، شماره2تهران: 1382

    3. تانکارد جیمز و سورین ورنر، نظریه های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، انتشارات دانشگاه تهران، تهران: 1381

    4. پراتکانیس، آنتونی و الیوت آرنسون ، عصر تبلیغات استفاده وسوء استفاده روزمره از اقناع، ترجمه کاووس سیدامامی و محمدصادق عباسی، انتشارات سروش، تهران: 1379.

    5. داقرتی، ویلیام. جنگ روانی، تبلیغات وجنگ روانی، ترجمه حسین حسینی، انتشارات دانشگاه امام حسین (ع).چاپ دوم، تهران: 1377

    6. سلطانی فر، محمد وشهناز هاشمی، پوشش خبری، انتشارات سیمای شرق، تهران: 1382

    7. شیرازی، محمد، جنگ روانی وتبلیغات مفاهیم و کارکردها، انتشارات نمایندگی ولی فقیه در سپاه، تهران: 1376

    8. لطفیان، ابراهیم،عملیات روانی در نبرد سلطه، فصلنامه عملیات روانی، سال دوم، شماره7 تهران1383

    9. محمدی نجم، سیدحسین (1384). فصلنامه عملیات روانی، سال سوم، شماره 9.

    10. نصر، صلاح (1380). جنگ روانی، ترجمه محمودحقیقت کاشانی، سروش،  چاپ دوم، تهران:.

    11. www.farsnews.ir

    12. www.mahrnews.ir

    13.www.tabnak.ir

    14. http://www.fardanews.com/

    15. http://www.asriran.com/

    16.  http://www.isna.ir/ISNA/

    17. http://alef.ir/1388/

    18. قلم نیوز

    20 . سایت کلمه

    21. Lee A.M, and E.B Lee (1939). The Fine Art of Propaganda: A Studyof Father Coughlins Speeches. New york; Harcourt, Brace, and copany.

    22. Sepal. Tina (2002). New Warsand Old Strategies: From Traditional Propaganda to Information

     

     



    خبر
    شماره مطلب: 24671
    دفعات دیده شده: ۸۵۰ | آخرین مشاهده: ۲ روز پیش
-1  
1 امتیاز دهنده  
امتیاز شما: 0    [ 2 سال پیش ]