Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • "عبدالله الاشعل" :کمپ دیوید غیرمنطقی است/ اسرائیل بعد از سوریه به سراغ مصر می آید
    شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۸

     معاون وزیر خارجه اسبق مصر و نامزد ریاست جمهوری اخیر این کشور گفت: معاهده کمپ دیوید غیر منطقی است و اسرائیل قصد دارد بعد از اتمام بحران در سوریه به سراغ مصر بیاید و به این کشور حمله ور شود "عبدالله الاشعل" معاون وزیر خارجه اسبق مصر و نامزد سابق ریاست جمهوری اخیر این کشور  در قاهره، درباره آ

     معاون وزیر خارجه اسبق مصر و نامزد ریاست جمهوری اخیر این کشور گفت: معاهده کمپ دیوید غیر منطقی است و اسرائیل قصد دارد بعد از اتمام بحران در سوریه به سراغ مصر بیاید و به این کشور حمله ور شود

    خبرگزاری فارس: کمپ دیوید غیرمنطقی است/ اسرائیل بعد از سوریه به سراغ مصر می آید

    "عبدالله الاشعل" معاون وزیر خارجه اسبق مصر و نامزد سابق ریاست جمهوری اخیر این کشور  در قاهره، درباره آخرین تحولات سیاسی مصر، سیاست خارجی این کشور در رابطه با آمریکا، رژیم صهیونیستی، ایران و سوریه، همچنین دیدگاهش درباره وزارت خارجه، دفاع، نخست وزیر و شخص رئیس جمهور، معاهده کمپ دیوید، و کمیته چهارجانبه بیان کرد. 

     

    اشعل گفت: ممکن است محمد مرسی واقعا کاری کند که مردم را تحریک کند و باعث شود مردم در انتخابات مقابل اخوان المسلمین بایستند و بالعکس ممکن است کاری کند که مردم شیفته اخوان المسلمین و جریان اسلامی شوند.

     

    این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ابراز عقیده کرد که معاهده کمپ دیوید غیر منطقی است حتی مفاد آن نیز با یکدیگر متناقض است به عنوان مثال گفته شده اگر مصر و اسرائیل به توافقنامه پایبند باشند ضرری از سوی اراضی یکدیگر متوجه دیگری نمی شود و در همین حال بخش نخست توافقنامه متناقض این امر است، هیچ معاهده ای ابدی نیست و هر کشوری حق دارد از آن عدول کند و خواهان اصلاح یا لغو کامل توافقنامه شود.

     

    وی در بخش دیگری از مصاحبه خود با اشاره به کمیته چهارجانبه درباره بحران سوریه افزود: به نظر من ایران و حماس و حزب الله مهمترین ابزار استراتژیک در مصر محسوب می شوند لذا بحران سوریه باید در اسرع وقت به پایان برسد و اگر من رئیس جمهور مصر بودم در نخستین سفر راهی دمشق می شدم و با بشار اسد رئیس جمهور و تمامی طرف های سوری دیدار می کردم و بحران سوریه در سطح منطقه ای و بین المللی حل و فصل می کردم.

     

    عبدالله الاشعل در بخش دیگری از گفته های خود هشدار داد که اسرائیل قصد دارد پس از پایان بحران سوریه به سراغ مصر بیاید و به آن حمله ور شود.

     

    همچنین وی تأکید کرد که روابط مصر و ایران از منظر روابط 2 جانبه باید توسعه یابد، میان از سرگیری روابط و توسعه روابط اختلاف وجود دارد از سرگیری روابط باید سریعا صورت بگیرد زیرا واقعا به تاخیر افتاده است.

     

    معاون اسبق وزارت امورخارجه مصر درباره تحریم ها علیه ایران نیز چنین گفت: من معتقدم تحریم ها باید پایه و اساس قانونی داشته باشد زیرا تحریم ها همواره زمانی اعمال می شوند که کشوری قوانین را نقض کرده باشد و این در حالی است که ایران چیزی را نقض نکرده از همین رو ایران بارها مورد ظلم قرار گرفته است.

     

    وی خطاب به محمد مرسی رئیس جمهور مصر نیز گفت که به دنبال احیای روابط با ایران باشد چرا که منافع ما در برقراری روابط با ایران است.

     

    اشعل همچنین خطاب به سفیر مصر در تل آویو نیز گفت: هنگامی که به اسرائیل می رود دوست اسرائیلی نباشد.

     

    ****متن کامل این گفت وگو به شرح ذیل است****

    نظر شما مصر و فعالیت های سیاسی این کشور و تاسیس احزاب و جریان های سیاسی مختلف بعد از انقلاب چیست؟

    قانون اساسی باید تنها از 7 ماده تشکیل شود اما قانون اساسی جدیدی که پیش روی ما قرار دارد بیشتر از 600 ماده را در خود جای داده است نمی دانم برای چه؟ احتمالا می خواهند درباره حیوانات و پرندگان نیز ماده قانونی وجود داشته باشد. تصور کنید طراحان قانون اساسی بگویند حداقل سن ازدواج 12 سال است آیا این منطقی است که قانون اساسی از حداقل سن برای ازدواج سخن بگوید.

    همچنین برخی از قانون اساسی انتقاد می کنند که چرا به ممنوعیت ختنه اشاره ای نکرده است آیا منطقی است که قانون اساسی به ممنوعیت ختنه بپردازد امثال این افراد جاهل هستند زیرا قانون های اساسی را مطالعه نکرده اند و هیچ شناختی از قانون ندارند لذا من معتقدم این افراد باید در مورد خود بازنگری کنند. جامعه مصر به آگاهی و هوشیاری واقعی و برگزاری سمینارها و نشست ها برای آگاهی بخشی نیاز دارد. کسی که می خواهد نظر خود را مطرح کند باید پیش از طرح آن در مورد آن آگاهی داشته باشد.

    برخی وجود دارند که می گویند این قانون اساسی بیهوده است و اسلامگرایان آن را تدوین و نام آن را قانون اساسی اسلامی نامیده اند و زمانی که از آنها سوال می کنی معنی قانون اساسی اسلامی و قانون اساسی غیر اسلامی چیست جواب آن را نمی دانند. از سوی دیگر برخی وجود دارند که می گویند می خواهند ماده ای را در قانون اساسی وضع کنند که در آن ازدواج مرد با مرد جایز باشد آیا شما از این موضوع رضایت دارید؟ آیا این افراد در آینده و در سایه همه پرسی درباره قانون اساسی بر آراء مردم تاثیر گذار خواهند بود؟

    ما در نهایت رای گیری خواهیم کرد 40 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند و اگر از این تعداد 20 میلیون نفر در همه پرسی شرکت کنند 15 میلیون نفر وابسته به جریان های اسلامی و بقیه غیر اسلامی هستند و من پیش بینی می کنم 18 میلیون نفر به همه پرسی رای مثبت دهند.

    نظر شما درباره مجلس خلق در پارلمان جدید چیست؟

    این مسئله بستگی به دوره قبل مجلس دارد در حال حاضر نمی توان به طور قطع در مورد آن نظر داد ممکن است محمد مرسی واقعا کاری کند که مردم را تحریک کند و باعث شود مردم در انتخابات مقابل اخوان المسلمین بایستند و بالعکس ممکن است کاری کند که مردم شیفته اخوان المسلمین و جریان اسلامی شوند و این موضوع باعث شود آنها در انتخابات به نفع جریان اسلامی رای دهد بنابراین اوضاع مصر در مورد انتخابات به طور عموم همچون بورس تابع فراز و نشیب است.

    معیارهای انتخاب سفیر مصر در رژیم صهیونیستی پس از انقلاب 25 ژانویه چیست؟

    معیارهای مشخصی وجود ندارد تنها فرد مناسب تعیین می شود من از قدیم به یاد دارم زمانی که روابط مصر و اسرائیل آغاز شده بود برخی با کار در سفارت مصر در اسرائیل مخالفت می کردند اما اکنون تا زمانی که [می دانند] آنجا دولت وجود دارد اوضاع آرام است.

    اظهارات سفیر مصر در اسرائیل مبنی بر اینکه توافقنامه کمپ دیوید اصلاح نخواهد شد را چطور ارزیابی می کنید؟

    دستوراتی برای مقامات سیاسی وجود دارد و وی نیز مجری آن است و چیزی را از خود ابداع نمی کند و اقدامی را که به مثابه رابطه ویژه با اسرائیل است را انجام نمی دهد. صحبت های وی درباره اینکه تصمیمی برای اصلاح معاهده صلح با اسرائیل وجود ندارد طبق همین دستورات ایراد شده است.

    توافقنامه صلح کمپ دیوید را چطور می بینید آیا این معاهده در راستای منافع مصر است؟

    من معتقدم این معاهده غیر منطقی است حتی مفاد آن نیز با یکدیگر متناقض است به عنوان مثال گفته شده است اگر مصر و اسرائیل به توافقنامه پایبند باشند ضرری از سوی اراضی یکدیگر متوجه دیگری نمی شود و در همین حال بخش نخست توافقنامه متناقض این امر است.

    چگونه ممکن است من به عنوان کشور مصر بر صحرای سینا سیطره کامل داشته باشم و در عین حال به توافقنامه صلح پایبند باشم. هر روز شاهدیم اسرائیل نسبت به حمله تروریستی در صحرای سینا توسط گروه های جهادی هشدار می دهد من چگونه مانع از هر گونه تجاوز به صحرای سینا شوم برای تحقق این مسئله باید شرایط عملی آن برای من فراهم شود اما اگر تمایلی نسبت به این موضوع وجود نداشته باشد من آزادم امنیت اراضی را به طور کامل برقرار کنم و پس از آن مسئول آنچه رخ می دهد نیستم.

    از سوی دیگر معاهده کمپ دیوید مبتنی بر یک فلسفه عمومی است ما نمی توانیم قسمتی از مفاد آن را بپذیریم و بخش دیگر را رها کنیم. در مورد این توافقنامه یک ترتیب عمومی وجود دارد مبنی بر اینکه توافقنامه کمپ دیوید مقدمه ای برای برقراری صلح فوری و پایدار در منطقه باشد اما اسرائیل معاهده صلح را بدین شکل تفسیر کرده که مصر کاملا از دایره مناقشه اعراب و اسرائیل خارج شده است.

    در حال حاضر یک نظام ملی وجود دارد این نظام زمانی که مثلا در غزه هدف حمله قرار می گیرد در همین حال گروه های جهادی تشکیل خواهند شد که علیه اسرائیل فعالیت خواهند کرد. از همین رو من معتقدم اگر اسرائیل به توافقنامه صلح پایبند است پس باید به هدف اصلی آن یعنی ورود به مذاکرات واقعی سازنده نیز پایبند باشد و طرح های [توسعه طلبانه] خود را در اراضی فلسطین اجرا نکند.

    در نهایت اسرائیل می خواهد که ما به معاهده صلح پایبند باشیم زیرا فلسطین بخشی از مصر است فلسطین عمدتا البوابه الخلفیه مصر است و مصر دائما از طریق فلسطین با دشمنان خود مبارزه می کند.

    آیا در توافقنامه کمپ دیوید بندی وجود دارد که اگر یکی از طرفین بخواهد آن را اصلاح کند حق چنین کاری را داشته باشد؟

    بالطبع ماده 4 بند 4 توافقنامه از متمم ضمیمه سخن می گوید اما قوانین بین المللی ویژه معاهدات می گوید هیچ معاهده ای ابدی نیست و هر کشوری حق دارد از آن عدول کند و خواهان اصلاح یا لغو کامل توافقنامه شود.

    در شرایط مناسب فعلی و در سایه وقایع اخیر در رفح و امثال آن که امنیت مصر را هدف قرار داد آیا اکنون فرصت درخواست اصلاح توافقنامه کمپ دیوید برای مصر فراهم است؟

    برای اصلاح توافقنامه ملاحظات عمومی وجود دارد اگر اسرائیل مخالفت کند مصر حق دارد از لحاظ قانونی یک طرفه معاهده را اصلاح کند اگر اسرائیل مخالفت کند بدین معنی است که قصد دارد بگوید مصر گرفتار است و نمی تواند امنیت خود را در داخل صحرای سینا محقق کند.

    لذا من متذکر می شوم هرگونه تحرکی از سوی مصر در صحرای سینا برای تامین امنیت اراضی مصری و حاکمیت مصر بر صحرای سینا ارتباطی به معاهده کمپ دیوید ندارد. لذا مصر تجهیزات نظامی همچون تانک، خودروی زرهی و هواپیما وارد این منطقه می کند این امر اسرائیل را به خشم وا می دارد.

    اما اسرائیلی ها نباید از این مسئله خشمگین شوند زیرا این تجهیزات برای حمله به آنها نیستند بلکه با هدف تامین امنیت صحرای سینا و برقراری حاکمیت مصر بر اراضی خود در این منطقه مستقر شده اند.

    روابط مصر و اسرائیل از ارتش و اینکه مصر می تواند نیروهای خود را در صحرای سینا مستقر کند سخن می گوید. بند نخست معاهده کمپ دیوید مبتنی بر این است که مصر حاکمیت خود را بر صحرای سینا برقرار کند اما خود معاهده متناقض است زیرا هدف اصلی این معاهده بدون هیچ چون و چرایی برای نشان دادن حسن نیت بوده است اما اگر در متن آن تغییراتی ایجاد شود دیگر فایده ای ندارد.

    نمی توان تمامی معاهده کمپ دیوید را در آن واحد اصلاح کرد این توافقنامه به نفع اسرائیل بود و طرف دیگر را به حال خود رها کرده بود و در دوره حسنی مبارک به طریقه ای اجرا می شد که نمونه تسلیم و فرمانبرداری مصر از اسرائیل بود.

    برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند اگر صحرای سینا بازسازی شود نیازی به اصلاح توافقنامه کمپ دیوید نیست نظرتان در این باره چیست؟

    بالطبع بازسازی صحرای سینا ما را از اصلاح معاهده کمپ دیوید بی نیاز می کند.

    آیا از نظر سیاسی مانعی بر سر راه بازسازی صحرای سینا وجود دارد؟

    از نظر من مشکلی وجود ندارد و تحقق این مسئله تنها نیازمند برخی امکانات است ما از متخصصان و شرکت ها می خواهیم مشروط بر اینکه صحرای سینا را تحت مالکیت خود قرار ندهند این منطقه را بازسازی کنند. ما نمی خواهیم شرکت های خارجی در این رابطه سهیم باشند و بازسازی صحرای سینا باید تنها به دست خود مصری ها انجام شود.

    روابط مصر و آمریکا چگونه است آیا با وجود محمد مرسی نخستین رئیس جمهور منتخب مردمی پس از انقلاب 25 ژانویه روابط 2 کشور همچون رژیم سابق مصر است؟

    بالطبع رابطه فعلی مصر با آمریکا متفاوت از دوره حسنی مبارک است دوره وی دوره تسلیم در برابر دستورات و دیکته های [خارجی] بود اما در دوره کنونی یعنی محمد مرسی موضوعی پیش نیامده است که رابطه مصر با آمریکا را سنجید اما نظام جدید مصر تمایل دارد روابط قاهره – واشنگتن مبتنی بر مساوات و منافع متقابل باشد و تاکنون موردی پیش نیامده است که عکس این قضیه را ثابت کند.

    روابط آمریکا و اسرائیل و موضع آنها در قبال کشورهای عربی چگونه است؟

    طبعا آمریکا حامی درجه یک اسرائیل است و هرگز به دنبال سازش نهایی نیست که این مسئله اقتضا می کند کشورهای عربی با یکدیگر متحد باشند اما من شاهد چنین چیزی نیستم بلکه می بینم اسرائیل در عدم اتحاد کشورهای عربی موفقیت چشمگیری حاصل کرده است.

    ما شاهد هولوکاست سوریه هستیم و اسرائیل قصد دارد در نهایت به گزینه نظامی [علیه سوریه] روی بیاورد و نظام مورد علاقه خود را در این کشور برقرار کند که در آن هنگام کشورهای عربی انگشت ندامت خواهند گزید.

    به نظر من ایران و حماس و حزب الله مهمترین ابزار استراتژیک در مصر محسوب می  شوند لذا بحران سوریه باید در اسرع وقت به پایان برسد و اگر من رئیس جمهور مصر بودم در نخستین سفر راهی دمشق می شدم و با بشار اسد رئیس جمهور و تمامی طرف های سوری دیدار می کردم و بحران سوریه در سطح منطقه ای و بین المللی حل و فصل می کردم. به نظر من سوریه وارد مناقشه منطقه ای شده است.

    به نظر شما راه حل بحران سوریه چیست؟

    2 راه وجود دارد یا بحران سوریه را به حال خود رها کرد تا از طریق گزینه نظامی حل و فصل شود که در نهایت مردم سوریه تاوان آن را خواهند داد یا طرف های منطقه ای را متقاعد کرد که با برپایی نشست هایی بحران سوریه را حل و فصل کنند.

    به نظر من راه حل بحران سوریه در دستان عربستان سعودی، قطر، ترکیه و ایران قرار دارد اما من همواره به ارتش سوریه چشم دوخته ام همانطور که همواره به ارتش مصر چشم می دوختم اسرائیل در حال حاضر می خواهد پس از پایان بحران سوریه به سراغ مصر بیاید و به آن حمله ور شود.

     

    جنابعالی درباره اینکه آمریکا تلاش می کند منطقه پرواز ممنوع در سوریه ایجاد کند چه نظری دارید؟

    بالطبع اوضاع سوریه با عراق تفاوت دارد در مورد عراق باید گفت کردها در شمال و در یک منطقه مرتفع و اهل تسنن و شیعه در مرکز و برخی شیعیان نیز در جنوب این کشور متمرکز هستند در این مورد هدف آمریکا تشدید طائفه گرایی در عراق و ناتوان کردن دولت عراق در شمال و جنوب این کشور است اما در مورد سوریه اوضاع فرق دارد.

    ازریابی شما از کمیته 4 جانبه برای حل بحران سوریه چیست؟

    کمیته 4 جانبه می توانست دستاوردهایی داشته باشد اما از اراده سیاسی کافی برخوردار نیست و هر یک از اعضای این کمیته به دنبال محقق کردن اهداف خود است و این کمیته در واقع برای ملت سوریه تلاش نمی کند.

    آیا معتقدید اعضای کمیته 4 جانبه دارای تضاد منافع هستند؟

    اینکه اعضای کمیته 4 جانبه هر کدام در یک طرف و در مقابل یکدیگر قرار داشته باشند مثلا مصر و ترکیه یک طرف، ایران یک طرف و عربستان سعودی یک طرف دیگر قرار داشته باشند درست نیست.

    اعضای این کمیته نباید در مورد بحران سوریه با یکدیگر درگیر باشند. مصر تا حدودی در رابطه با بحران سوریه یک طرف واقعی محسوب می شود کمیته 4 جانبه تنها با وجود تحقق این 2 شرط مهم به نتیجه خواهد رسید: 1- مصر درگیر [درگیر مسائل داخلی خود نباشد و فراغ بال داشته باشد] و دیدگاه آن در قبال حل بحران سوریه یک دیدگاه کامل و فراگیر باشد 2- طرف های دیگر کمیته 4 جانبه قانع شوند که هیچ طرفی نمی تواند بر طرف دیگر سیطره یابد.

    روابط مصر و ایران از منظر روابط 2 جانبه باید توسعه یابد. میان از سرگیری روابط و توسعه روابط اختلاف وجود دارد از سرگیری روابط باید سریعا صورت بگیرد زیرا واقعا به تاخیر افتاده است.

    ایران از گذشته خواستار تحقق این مسئله بوده است و مصر باید به این در خواست پاسخ می داد اما دستورات و دیکته های آمریکا در رژیم سابق مصر برای جلوگیری از برقراری رابطه میان تهران و قاهره کاملا مشهود بود اما اکنون چه بسا این دستورات وجود نداشته باشد. از سرگیری رابطه میان تهران و قاهره به رایزنی نیاز دارد. توسعه روابط تهران و قاهره باید در سطح اقتصادی و گردشگری و زمینه های مختلف توسعه یابد تا این امر به ایجاد روابط قوی میان 2 کشور در آینده کمک کند.

    در سایه عدم وابستگی کنونی مصر به آمریکا که فرمودید فکر می کنید دولت مصر و محمد مرسی برای از سرگیری یا توسعه روابط تهران – قاهره چه اقداماتی باید انجام دهد؟

    من معتقدم در این رابطه در ایران و مصر باید نهادها و سازمان های جامعه مدنی تشکیل شود و این نهادها به طور یکسان فعالیت کنند و دولت در راستای افزایش روابط مردمی صدور ویزا را افزایش دهد تا این اقدامات مقدمه ای برای احیای روابط قدیمی دیپلماتیک مصر و ایران باشد.

    تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران در چارچوب سلسله تحریم های اقتصادی اخیر علیه این کشور که تعداد آنها بالغ بر 72 مورد بوده است را چطور ارزیابی می کنید و از نظر شما تاثیر این تحریم ها بر اقتصاد ایران و جهان عرب چگونه است؟

    من معتقدم تحریم ها باید پایه و اساس قانونی داشته باشد زیرا تحریم ها همواره زمانی اعمال می شوند که کشوری قوانین را نقض کرده باشد و این در حالی است که ایران چیزی را نقض نکرده است از همین رو ایران بارها مورد ظلم قرار گرفته است.

    به عنوان مثال از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 تاکنون ایران بارها مورد ظلم قرار گرفته است. ایران تلاش می کند که از  تحریم ها عبور کند و از آنجایی که ایران کشوری مستقل است پس بهای آن را می پردازد و تحریم ها نیز به عنوان یک واکنش در قبال مستقل بودن ایران مطرح می شود.

    بحران فلسطین را چگونه می بینید و راه حل آن از نظر شما چیست؟

    من معتقدم پرونده فلسطین روز به روز در حال بحرانی تر شدن است زیرا عوامل قدرت در آن کاهش می یابد من مقاله ای نوشتم تحت عنوان انقلاب های عربی و تاثیر حکومت اسلامگرایان بر قضیه فلسطین.

    ای کاش انقلاب های عربی از اساس انجام نمی شد اما انقلاب هنگامی که در مصر رخ داد این اصل را متوقف کرد و مفاد قانون اساسی مصر در حمایت از سوری ها و مقابله با اسرائیل خیلی تغییر نخواهد کرد.

    اگر از شما دعوت شود در چارچوب یک هیئت مردمی به ایران سفر کنید این دعوت را خواهید پذیرفت؟

    اولا من از دوستداران واقعی ایران هستم و از معدود کسانی هستم که در ایران سکونت داشته اند و از دوستان ایران محسوب می شوم نه دشمنان آن. من از سفر به ایران بسیار خوشحال می شوم اما باید هدفی برای دیدار این هیئت وجود داشته باشد اگر سفر چنین هیئتی هدفمند باشد من در آن مشارکت و از آن استقبال می کنم اما اگر هدف این هیئت از سرگیری روابط باشد مشکل در ایران نیست بلکه مشکل در پایه و اساس است و باید هیئتی از ایران راهی مصر شود و در جریان این سفر خواستار احیای روابط باشد.

    پیام شما به محمد مرسی رئیس جمهور مصر چیست؟

    مهمترین پیامی که به ایشان خواهم گفت این است که به دنبال احیای روابط با  ایران باشد چرا که منافع ما در برقراری روابط با ایران است ما از شما به عنوان یک رهبر ملی حمایت کردیم و می خواهیم که اهداف و آرزوهایمان محقق شود. من معتقدم شما باید از تمامی طرف های سیاسی مصر صرف نظر از مواضع یا گرایشاتشان کمک بگیرید ما به وزیران مبارز نیاز داریم و از این طریق مصر را به ساحل آرامش می رسانیم. مصر همچنان درگیر رژیم سابق است و باید تا زمان احداث نظام جدید و پاک به پاکسازی بپردازد.

    برای هشام قندیل نخست وزیر چه پیامی دارید؟

    من مسئولیت بزرگی را بر عهده شما گذاشتم و شما و دیگر وزیران حاضر در دولت به پاکی مزین هستید اما مصر در این مرحله  و شرایط فعلی به افراد پاک نیاز ندارد [بلکه به افراد دلسوز و کاربلد برای تحقق خواسته های ملت] نیاز دارد.

    پیامتان برای وزیر اطلاع رسانی مصر چیست؟

    امیدوارم آنچه شنیدم اشتباه باشد اما وزیر اطلاع رسانی مصر رابطه خود را با تمامی مردم قطع کرده است ما چیزی را نمی خواهیم مگر اینکه آن را ازریابی و به آن کمک کنیم اما اگر تصور شود وی وزیر شده است و تصمیماتی را اتخاذ می کند که می بیند و دارای دیدگاه کاملی است.

     ما نتیجه می خواهیم و همه انچه را که درباره وی شنیده ایم که با فساد در وزارت اطلاع رسانی همزیستی پیدا کرده است اگر چنین چیزی درست باشد هرگز اجازه نخواهیم داد این موضوع ادامه پیدا کند چرا که ما شما را آورده ایم تا فساد را از بین ببرید.

    پیامتان برای وزیر خارجه مصر چیست؟

    وی دولت من هستند و به وی می گویم نبض خارجی مصر اجازه نمی دهد کسی قدرتمندتر از شما در این مرحله وجود داشته باشد.

    و اما وزیر دفاع؟

    آرزوی توفیق وی را دارم ما همگی نظر مثبتی به ارتش مصر داریم ارتش نهادی اصیل است و یک ارتش ملی و قدرتمند است ارتش عامل امنیت و قوای کشور است و دارای عقیده روشنی است و من امیدوارم ارتش مصر درگیر نبردی که نتواند از ان سربلند بیرون بیاید نشود.

    سفیر مصر در اسرائیل؟

    من به ایشان می گویم هنگامی که به اسرائیل می رود دوست اسرائیلی نباشد.

    سخن شما خطاب به خبرگزاری فارس؟

    از خبرگزاری فارس و مسئولان آن تشکر می کنم این رسانه بسیاری از چیزهایی را که می خواهیم پوشش می دهد و امیدواریم به زودی خبر از سرگیری روابط مصر و ایران را پوشش دهد.

     



    خبر
    نام منبع: خبرگزاری فارس
    شماره مطلب: 21189
    دفعات دیده شده: ۸۰۲ | آخرین مشاهده: ۱ هفته پیش