Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • فرآیند طرح ریزی عملیات روانی نظامی، فنون و تاکتیکها فرآیند طرح ریزی عملیات روانی نظامی، فنون و تاکتیکها
    چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۲ ساعت ۱۲:۰۰

    فرآیند طرح‌ریزی عملیات روانی نظامی؛ فنون و تاکتیک‌ها مارکسی . دانکن پریسا کریمی‌نیا مقدمه از آنجا که نوع عملیات روانی به مأموریت واحد پشتیبانی شونده بستگی دارد، در این نوشتار، به فنون و فرآیندهای اساسی عملیات روانی، که فرماندهان و طراحان این گونه عملیات‌ها برای تکمیل مأموریت خود از آنها استفاده می‌کنند، پرداخته شود. در واقع، مقاله حاضر نشان می‌دهد که پرسنل عملیات روانی چگونه می‌توانند از این فنون و فرآیندها برای تغییر رفتار مخاطبا

    فرآیند طرح‌ریزی عملیات روانی نظامی؛ فنون و تاکتیک‌ها مارکسی . دانکن پریسا کریمی‌نیا مقدمه از آنجا که نوع عملیات روانی به مأموریت واحد پشتیبانی شونده بستگی دارد، در این نوشتار، به فنون و فرآیندهای اساسی عملیات روانی، که فرماندهان و طراحان این گونه عملیات‌ها برای تکمیل مأموریت خود از آنها استفاده می‌کنند، پرداخته شود. در واقع، مقاله حاضر نشان می‌دهد که پرسنل عملیات روانی چگونه می‌توانند از این فنون و فرآیندها برای تغییر رفتار مخاطبان مورد نظر، دستیابی به امکانات و سرمایه‌های دیگر، طرح‌ریزی و تقویت قدرت و حمایت از طرح عملیات فرماندهی و ستاد، بهره ببرند. البته، باید یادآور شد که نبرد عملیات روانی را نباید با طرح صحنه نبرد که در حمایت عملیات روانی است، اشتباه گرفت. جایگاه عملیات روانی در زنجیره عملیاتی (صلح، منازعه و جنگ) عملیات روانی می‌تواند در عملیات متعارف و ویژه نقش تقویت‌کننده نیرو را ایفا کند. برای نمونه، کارکنان عملیات روانی در طول عملیات تسخیر و پاک‌سازی شهر با استفاده از بلندگو به نیروهای مقابل القا کنند که موقعیت آنها غیرقابل دفاع است و بدین ترتیب آنها را به رها کردن خصومت و خشونت متقاعد می‌کنند. استفاده از بلندگوها به همراه اجرای آتش سنگین همچنین می‌تواند میزان تلفات را کاهش دهد؛ اقدامی که در عملیات شهر پاناما در سال 1989 بسیار مؤثر بود. عملیات روانی برای رسیدن به موفقیت، باید جزء جدایی‌ناپذیر طرح عملیاتی فرماندهی باشد. این عملیات می‌تواند در حوزه‌های زیر کارآیی داشته باشد: - کاهش شدت و مدت نبرد مسلحانه. - از بین بردن ضرورت نبرد مسلحانه. - بهره‌گیری از فشار روانی به طرف مقابل در طول نبرد مسلحانه: زمانی که نبرد مسلحانه بخشی از عملیات روانی است. دستورالعمل‌های عملیات ویژه عملیات روانی یکی از عناصر ویژه است که بر پایه دستورالعمل‌های آن، ‌طراحی و به کار گرفته می‌شود (جدول 1) دستورالعمل‌هایی که اهمیت نیروهای عملیات ویژه و دکترین این عملیات را در زنجیره عملیاتی آشکارتر می‌کنند. لازمه دستورالعمل‌های مزبور این است که پرسنل عملیات نظامی، عملیات روانی نظامی را در چهارچوب سیاست ملی طراحی و اجرا کنند. دستورالعمل‌های عملیات ویژه - فهم محیط عملیاتی - تشخیص کاربست‌های سیاسی - تسهیل فعالیت‌های بین سازمانی - تحلیل موشکافانه تهدید - ملاحظه تأثیرات درازمدت عملیات روانی - تضمین مشروعیت و اعتبار عملیات ویژه - پیش‌بینی و کنترل تأثیرات عملیات روانی - به کارگیری غیرمستقیم توانایی‌ها - توسعه نگرش‌های گوناگون - تضمین حفاظت طولانی مدت - فراهم کردن اطلاعات کافی - ایجاد موازنه امنیتجدول 1) دستورالعمل‌های عملیات ویژه توانایی‌ها و محدودیت‌های عملیات روانی توانایی یگان عملیات روانی برای اجرای مأموریتش مستقیماً، به حوزه مأموریت آن و امکانات عملیاتی موجود بستگی دارد و پشتیبانی و حمایت این عملیات از یک فرماندهی بر عوامل متعدد درونی و بیرونی مبتنی است (جدول 2) عوامل پشتیبانی درونی بیرونی - وضع آموزش - دسترسی به تجهیزات و افراد - کیفیت اطلاعات از مخاطبان و منطقه موردنظر - دسترسی به ابزارهای پخش (سازمانی، غیرسازمانی، یا در کل کشور) - توانایی همکاری با گروه‌های کشوری - زمان کافی برای طرح، توسعه و آزمون اولیه تولیدات و اقدامات عملیات روانی جدول 2) عوامل پشتیبانی درونی و بیرونی چرخه عملیات روانی چرخه عملیات روانی باعث می‌شود که یک مأموریت مجدداً خود به برنامه‌های پشتیبانی تبدیل شود. (نمودار 1) این چرخه از سه مرحله ارزیابی، طرح‌ریزی و اجرا تشکیل شده است که طی آنها، پرسنل عملیات روانی به فرآیندهای زیر می‌پردازند: - جمع‌آوری اطلاعات. - تجزیه و تحلیل مخاطبان مورد نظر. - توسعه تولید عملیات روانی. - انتخاب رسانه. - تولید رسانه. - پخش. باید یادآور شد که در طول این چرخه، همواره، مراحل مختلف کنترل اعمال می‌شود. طی مرحله ارزیابی، کارکنان عملیات روانی به جمع‌آوری اخبار اطلاعاتی می‌پردازند. آنها به عنوان بخشی از این فرآیند، موقعیت خود، اثرات محیطی و مخاطب مورد نظر را بررسی و اطلاعات را تطبیق می‌کنند. طی مرحله طرح‌ریزی (تجزیه و تحلیل مخاطب مورد نظر، توسعه تولید عملیات روانی و انتخاب رسانه) نیز، مأموریت خود را تجزیه و تحلیل، گزینه‌های مختلف عملیات را ارزیابی، دستورالعامل‌های لازم را تهیه و ابزارها و امکانات مورد نیاز را تأمین می‌کنند. مرحله اجرا نیز تولید رسانه و پخش را شامل می‌شود. کارکنان عملیات روانی پیش و بعد از به کار بستن این فرآیندها، تولیدات عملیات روانی را بر اساس بازخوردهای آن اصلاح می‌کنند. توانایی‌ها و محدودیت‌های عملیات روانی عملیات روانی ممکن است از عملیاتی با اهداف کلی و عملیات نیروهای ویژه حمایت کند، امکانات لازم برای مأموریت‌های بخش غیر عملیات روانی را فراهم آورد و روشی را در اختیار فرمانده عملیات قرار دهد تا بدین ترتیب، وی بتواند راه‌های جایگزین را به نیروهای طرف مقابل نشان دهد. در واقع، همان طور که یادآوری شد، توانایی عملیات روانی برای اجرای مأموریت خود به حوزه مأموریت و امکانات موجود عملیات روانی و پشتیبانی اساسی از موفقیت عملیات روانی به درک کامل از مأموریت فرمانده عملیات و نوع حمایت مورد نیاز بستگی دارد. نقش و مسئولیت‌ها یگان‌های عملیات روانی مانند یگان‌های پشتیبانی عمل می‌کنند، نه نیروهای مستقل. در واقع، نقش اولیه آنها حمایت از یگان‌های نظامی و دیگر سازمان‌های دولتی برای رسیدن به اهداف ملی است و مسئولیت‌های کلی آنها به شرح زیر می‌باشند: - ارزیابی تأثیر روان شناختی عملیات نظامی. - ارایه مشاوره به فرماندهان نظامی در رده صف و ستاد در امور عملیات روانی. - توسعه و اجرای نبرد عملیات روانی برای حمایت از عملیات نظامی. - مقابله با تبلیغات خصومت‌آمیز کشورهای بیگانه. استفاده دیگر از امکانات و تولیدات عملیات روانی یگان‌های عملیات روانی می‌توانند به چندین روش از یگان‌های نظامی دیگر حمایت کنند. همچنین، امکانات و کارشناسان عملیات روانی ممکن است در دیگر فعالیت‌های فرماندهی عملیات، مانند کمک‌های امدادی، که از مأموریت یگان‌های نظامی ناشی می‌شوند، به کار گرفته شوند. در موارد داخلی، یک فرمانده باید مطئمن باشد که از امکانات عملیات روانی نباید برای تولید پیغام عملیات روانی، بلکه تنها، برای پخش آن استفاده شود. امکانات عملیات روانی نیز ممکن است از طرح فریب فرماندهی یا فعالیت‌های نهادهای نظامی یا دیگر نهادهای دولتی حمایت کند، اطلاعاتی را در مورد مخاطبان منطقه و زبان مورد نظر فراهم آورد و اطلاعات و تولیدات عملیات روانی را در میان مخاطبان مورد نظر پخش کند که تا بدین ترتیب، هدف عملیات نظامی را برای آنها تشریح کند. برای نمونه، یک فرمانده می‌تواند با بهره‌گیری از این امکانات به افراد غیرنظامی تفهیم کند که هدف عملیات کاهش تلفات غیر نظامی و به حداقل رساندن مداخله افراد غیر نظامی در عملیات است. ملاحظاتی در زمینه استفاده از امکانات عملیات روانی فرماندهان به هنگام ایجاد هماهنگی بین عملیات روانی و عملیات نظامی باید توانایی‌های و محدودیت‌های عملیات روانی را مد نظر داشته باشند (جدول 3). در این نوع عملیات نیز، همانند تمامی عملیات‌های نظامی، زمان عامل اصلی است. برای تضمین حمایت مؤثر عملیات روانی، فرماندهان باید امکانات این عملیات را پیش از استقرار نیرو فراهم آورند. در واقع، نبرد عملیات روانی پیش از رسیدن بدنه اصلی نیروهای رزمی به منطقه آغاز می‌شود. همچنین، افسران عملیات باید بین ستاد خود و پیش‌قراولان عملیات روانی هماهنگی ایجاد کنند تا طی فرآیند طرح‌ریزی، اطلاعات مربوط به عملیات روانی در دسترس باشد. در این میان، اطلاعات دقیق و کامل درباره عوامل اصلی مؤثر بر مخاطب مورد نظر غالباً بخشی از سطح جمع‌آوری اطلاعات است و فقدان آنها امکان بهره‌برداری از نقاط آسیب‌پذیر را محدود می‌کند. به عبارت دیگر محدودیت‌های موجود در زمینه اخبار، مباحث عمومی و مسافرت، دسترسی به اطلاعات لازم برای سنجش کارآیی عملیات روانی را محدود می‌نماید. در واقع، لازمه عملیات روانی کارآمد وجود کارکنان خلاق و آشنا به زبان مخاطب می‌باشد که اوضاع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ایدئولوژیکی مخاطب مورد نظر را بفهمند. ممکن است عملیات روانی به دلیل محدودیت‌های فیزیکی و سیاسی نتواند مخاطبان مورد نظر خود را کاملاً تحت پوشش قرار دهد. در این گونه موارد، طراحان عملیات روانی باید اهداف عملیات روانی را به نهادهای دیگر واگذار کنند. ردیف توانایی‌ها محدودیت‌ها 1 افزایش تأثیرات عملیات روانی عدم بررسی امکانات عملیات روانی پیش از استقرار نیرو 2 آگاه کردن مخاطبان در مناطق دورافتاده اطلاعات ناکافی در زمینه عملیات روانی طی فرآیند طرح‌ریزی 3 غلبه بر سانسور، بی‌سوادی و یا قطع سیستم‌های ارتباطی در دسترس نبودن اطلاعات دقیق و کافی 4 ارایه راهنمایی و اطمینان بخشیدن به مخاطب‌های پراکنده و غیرمنسجم موانعی که دسترسی به اطلاعات لازم برای ارزیابی کارآیی عملیات روانی را محدود می‌کند 5 هدف قرار دادن مخالفان به منظور تقلیل روحیه یا کاهش اراده معطوف به مقاومت فقدان کادر باتجربه و ماهر 6 تقویت روحیه رزمندگان در نبردهای سخت عدم دسترسی به مخاطب بالقوه 7 بهره‌برداری از تفاوت‌های قومی، فرهنگی، مذهبی یا اقتصادی 8 ارایه راه‌های جایگزین منازعه به مخاطبان مخالف9 تأثیرگذاشتن بر حمایت‌های محلی از شورشیان10 حمایت از عملیات فریب11 ارایه تصویر مطلوبی از اقدامات در راستای منافع ملی12 استفاده از ارتباطات رودررو، افرادی با روابط عمومی قوی، رسانه‌های جمعی و توسل به هر گونه اقدام عملی برای تأثیرگذاشتن بر رفتار مخاطب مورد نظرجدول 3) توانایی‌ها و محدودیت‌های عملیات روانی زنجیره عملیاتی یگان‌های عملیات روانی هم در زمان صلح و هم در زمان منازعه و جنگ ایفای نقش می‌کنند و این عملیات می‌تواند در سطوح استراتژیک و عملیاتی، تاکتیکی یا تحکیمی باشد. عملیات روانی در سطح استراتژیک، عملیاتی و تاکتیکی به میزان و گستردگی مخاطبان مورد نظر، موقعیت جغرافیایی اجرای عملیات در برهه زمانی لازم برای دستیابی به نتایج مشهود بستگی دارد. منظور از طرح‌ریزی عملیات روانی تحکیمی، کنترل منطقه اشغال شده و برگشت آن به حالت عادی پس از یک جنگ یا منازعه است. عملیات روانی استراتژیک عملیات روانی استراتژیک بیشتر برای پیشبرد اهداف گسترده و بلندمدتی طراحی می‌شود که از طرح استراتژیک بزرگ حمایت می‌کنند. تأثیر ملموس عملیات روانی استراتژیک در آینده نامعلومی مشخص می‌شود. نیروهای عملیات روانی می‌توانند برای پشتیبانی از عملیات روانی استراتژیک، سازماندهی شوند. اهداف عملیات روانی استراتژیک و شرایط لازم برای رسیدن به آن اهداف در میان نیروهای دشمن در جدول 4 آمده است. اهداف عملیات روانی استراتژیک شرایط لازم برای موفقیت عملیات روانی استراتژیک - حمایت و تشریح خط مشی‌ها، آماج و اهداف سیاسی در خارج از کشور. - برقراری پیوند میان خط‌مشی‌ها و اهداف سیاسی با عواطف و افکار مخاطب مورد نظر. - تحریک افکار عمومی و اعمال فشارهای سیاسی موافق و مخالف یک عملیات نظامی. - نفوذ بر طراحی تاکتیک‌ها و استراتژی‌های خارجی. - تشدید آثار تحریم‌های اقتصادی یا اشکال مختلف تحریم‌های غیرخشونت‌آمیز علیه طرف متخاصم. - دامن‌زدن به بحث و جدل‌های موجود بین نخبگان نظامی و سیاسی دو طرف. - متزلزل کردن رهبری و اهداف طرف مقابل. - تضعیف روحیه و کارایی شهروندان غیرنظامی طرف مقابل. - تشدید اختلاف نظر و گلایه و شکایت در میان افراد طرف مقابل در زمینه‌های مذهبی، اجتماعی، سیاسی و غیره. - مداخله در سیستم ارتباطات و کنترل طرف مقابل. - جلب حمایت مخاطبان بی‌طرف یا تشویق و حمایت از تداوم بی‌طرفی آنها. - تقویت رهبران طرفدار و تضعیف رهبران مخالف. - حمایت از روحیه نیروهای مقاومت و امیدوار کردن آنها. - حمایت از نخبگان طرف مقابل. - جلب حمایت مناطق تازه تصرف شده. - تقویت و تکمیل عملیات روانی تاکتیکی. - موفقیت نظامی نیروهای خودی. - کمبود غذا، مسکن، پوشاک یا دیگر نیازمندی‌ها در منطقه مورد نظر. - فساد مالی و اخلاقی در میان مدیران و رهبران طرف مقابل. - کمبود نیروی انسانی در سازمان نظامی طرف مقابل. - تورم و نابرابری مالیات‌ها در کشور مقابل. - عدم اتحاد سیاسی و عدم اعتماد بین رهبران طرف مقابل. - توسل طرف مقابل به تروریسم، حملات و دستگیری‌های شبانه، سانسور، محدودیت مسافرت و اقدامات سرکوب‌گرانه دیگر. جدول 4) عملیات روانی استراتژیک عملیات روانی در سطح عملیاتی گستره عمل این نوع عملیات روانی در سطح منطقه‌ای یا ملی است و مخاطبان منطقه‌ای را مد نظر دارد. همچنین، هدف از طراحی این عملیات تغییر رفتار سریع‌تر مخاطبان مورد نظر از عملیات روانی در سطح استراتژیک می‌باشد. عملیات روانی در سطح عملیاتی ویژگی‌های هر دو عملیات استراتژیکی و تاکتیکی را دارا است و مانند پلی این دو را به یکدیگر متصل می‌کند. اهداف عملیات روانی در سطح عملیاتی و شرایط لازم برای رسیدن به آن اهداف در میان رزمندگان طرف مقابل در جدول 5 آمده است. اهداف عملیات روانی عملیاتی شرایط لازم برای موفقیت عملیات روانی عملیاتی - آماده کردن مردم کشور مورد نظر برای ورود نیروهای مهاجم. - به حداقل رساندن مداخله افراد غیرنظامی در عملیات کشور مهاجم. - تمرکز در نقاط ضعف طرف مقابل. - مقابله با تبلیغات دشمن. - دامن زده به نارضایتی نیروها و افراد طرف مقابل. - ناتوانی دولت مقابل برای تأمین نیازهای مردم. - ناموفق بودن طراحان یا افسران طرف مقابل در زمینه گزارش عملکردشان. - نافرمانی و فرار. - از بین رفتن ارتباطات داخلی (رادیو، تلویزیون، تلفن و شبکه‌های رایانه‌ای) - نقصان سیستم حمل و نقل. - شکست متحدان دولت مقابل برای ارایه کمک به آن. - افزایش حمایت بین‌المللی از تلاش‌های کشور مهاجم. - ناتوانی نیروهای مقابل برای شکست یا وارد کردن صدمات به کشور مهاجم یا نیروهای متحد. جدول 5) عملیات روانی در سطح عملیاتی عملیات روانی تاکتیکی عملیات روانی تاکتیکی برای حمایت مستقیم از عملیات تاکتیکی نظامی در نواحی مورد نظر طرح‌ریزی و اجرا می‌شود. اهداف عملیات روانی تاکتیکی و شرایط لازم برای رسیدن به آنها در میان رزمندگان طرف مقابل در جدول 6 آمده است. اهداف عملیات روانی تاکتیکی شرایط لازم برای موفقیت عملیات روانی تاکتیکی - تضعیف روحیه و کارآیی نظامی طرف مقابل. - افزایش تأثیر روان شناختی سلاح‌های کشنده. - حمایت از عملیات فریب. - تأثیر اشغال مناطقی از خاک دشمن با اعلام ضرب‌الاجل و فراهم کردن نقطه تجمع. - حمایت از عملیات روانی استراتژیک با ارایه اطلاعات مشروع و به موقع در زمینه نقاط ضعف محلی که می‌تواند در طرح‌ها و عملیات استراتژیک به کار برده شود. - دادن اطلاعات و دستورالعمل‌هایی به عناصر خودی که در منطقه مورد نظر عمل می‌کنند. - ارایه حمایت ویژه و مستقیم به فرماندهان تاکتیکی از طریق ارایه یادداشت‌های کوتاه. - ارایه تصویر مطلوبی از سربازان و رهبران کشور. - شکست‌های متعدد و تلفات سنگین طرف مقابل. - اجرای آتش توپخانه سنگین و مؤثر یا بمباران. - موقعیت نظامی پرمخاطره. - تجهیزات و تدارکات ناکافی و بسیار نازل. - خبرهای بد از پشت جبهه. - نبردهای متوالی. - وارد کردن اقلیت‌های مذهبی و سیاسی به نبرد به رغم میل‌شان. - رهبران و سربازان بی‌تجربه، آموزش‌ندیده و بسیار خسته. - سربازانی که هدف خاصی ندارند. - بیماری‌های فراگیر و فقدان خدمات پزشکی کافی. جدول 6) عملیات روانی تاکتیکی عملیات روانی تحکیمی عملیات روانی تحکیمی در مناطق تازه تصرف شده یا در نواحی‌ای که قبلاً، در دست دشمن بودند، به اجرا در می‌آید. تأکید این نوع عملیات بر بازگشت به حالت عادی می‌باشد. اهداف این عملیات روانی و شرایط لازم برای رسیدن به آنها در میان رزمندگان طرف مقابل در جدول (7) آمده است. اهداف عملیات روانی تحکیمی شرایط لازم برای موفقیت عملیات روانی تحکیمی - ترویج تصویر مطلوبی از نیروهای کشور و متحدانش. - به کارگیری گویندگان صاحب نفوذ. - یاری گرفتن از مردم برای اعاده نظم. - کاهش حمایت مردمی از نیروهای مخالف. - تقویت بازسازی و سازمان‌دهی مجدد سیستم کارکردی دولت. - تقویت احساس روان‌شناختی و فیزیکی مثبت از اشغال‌گران در مخاطبان مورد نظر. - تعمیر خرابی‌های جنگ. - استقرار مجدد آوارگان غیرنظامی. - از سرگیری ارایه خدمات اجتماعی. - احیای حقوق بشر. - از سرگیری صنعت و تجارت. جدول 7) عملیات روانی تحکیمی چرخه عملیات روانی و فرآیند طرح‌ریزی طرح‌ریزی جزئیات عملیات روانی، مانند دیگر عملیات‌ها برای موفقیت عملیات ضروری است. عملیات روانی باید کاملاً با طرح عملیات یا با سازمان و تطبیق عملیات منطبق باشد. بدین ترتیب چرخه عملیات روانی بر فرآیندهای طرح‌ریزی ویژه درونی و بیرونی مبتنی است. چرخه عملیات روانی طرح عملیات روانی باید از چرخه مشخصی تبعیت کند که در آن، ملزومات درونی و بیرونی طرح‌ریزی ارزیابی می‌شود. این چرخه مأموریت عملیات روانی را از مرحله مفهوم تا اجرا و سپس، ارزیابی‌های آینده پیش می‌برد. چرخه عملیات روانی سه مرحله اساسی ارزیابی، طرح‌ریزی و اجرا را در بر می‌گیرد. (نمودار 1) ارزیابی طی مرحله ارزیابی، فرمانده عملیات روانی عواملی چون موقعیت خود، تأثیرات محیطی و مخاطبان مورد نظر را تشخیص می‌دهد و ارزیابی می‌کند و سپس، با جمع‌آوری و پردازش اطلاعات مربوط به این عوامل در ارزیابی خود از عملیات روانی از آنها (اطلاعات) بهره می‌برد. طرح‌ریزی مرحله طرح‌ریزی تحلیل کلی مأموریت و مقایسه محورهای اقدامات را شامل می‌شود. در این مرحله، فرمانده عملیات برای اجرای موفقیت‌آمیز مأموریت خود بر پایه دستورالعمل‌های رسیده از ستادش، محورهای اقدام را انتخاب و بدین ترتیب، توانایی‌هایش را بر اساس آن ساماندهی می‌کند. بدین ترتیب، طرح عملیات یا سازمان و ترتیب عملیات محصول مرحله طرح‌ریزی می‌باشد. اجرا طی مرحله اجرا، فرمانده دستوراتی را برای پشتیبانی از یگان‌ها صادر می‌کند. تولیدات عملیات روانی پیش و پس از اجرای عملیات، آزمایش و بازخورد عملیات نیز ارزیابی می‌شود. باید یادآور شد که ارزیابی نهایی این عوامل می‌تواند به ارزیابی مجدد موقعیت و طرح‌ریزی بیشتر در مورد عملیات روانی منجر شود. فرآیند عملیات روانی چرخه عملیات روانی کمک می‌کند تا برخی از برنامه‌های پشتیبانی از مأموریت پایان یافته تلقی شود. کادر عملیات روانی در طول این چرخه فرآیندهای زیر را طی می‌کنند: جمع‌آوری اطلاعات کارکنان عملیات روانی با رویکرد دوگانه‌ای از محصولات اطلاعات استفاده می‌کنند. رویکرد نخست رویکردی تحلیلی است که در آن، کارکنان عملیات روانی از اطلاعات پایه‌ای قبلی برای ارایه تصویری از هدف استفاده می‌کنند. در رویکرد دوم نیز که هدف‌گراست، کارکنان مزبور به دنبال مخاطبانی‌اند که با تغییر رفتار آنها، نتایج مورد نظرشان را به دست آورند. آنها همواره، از این رویکرد دوگانه برای طرح‌ریزی و اجرای عملیات روانی استفاده می‌کنند. تحلیل مخاطبان مورد نظر بعد از تحلیل مخاطبان مورد نظر از سوی طراحان عملیات روانی، این مخاطبان بر اساس رفتارشان در دو گروه واسطه‌ای و نهایی طبقه‌بندی می‌شود. البته، باید یادآور شد که به هنگام انتخاب مخاطبان مورد نظر، طراحان عملیات روانی هدف از طبقه‌بندی گروهی را مد نظر قرار می‌دهند. نقش مخاطبان واسطه‌ای از جمله رسانه‌ها و وسایل ارتباطی مهم خارجی ارسال پیام و نقش مخاطبان نهایی نیز عمل بر اساس پیام است. توسعه تولید فرآیند توسعه تولید رسماً، بر عهده مرکز توسعه تولید است و موارد زیر را شامل می‌شود: - انسجام مأموریت عملیات روانی. - تحلیل مخاطبان مورد نظر. - تعیین توانایی طراحان عملیات روانی و کارشناسان محلی برای تهیه الگوی اولیه تولید و اقدامات عملیات روانی. انتخاب رسانه‌ها مرکز توسعه تولید ضمن توسعه تولید عملیات روانی و انتخاب عوامل، رسانه مناسب را نیز انتخاب می‌کند. این انتخاب بر میزان دسترسی به مخاطب مورد نظر و میزان تأثیرپذیری او مبتنی است. مرکز توسعه تولید با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امکانات انتشار، توانمندی‌های عوامل و طرح نبرد، اقدامات و محصولات این عملیات را تولید و منتشر می‌کند. تولید رسانه بعداز این که هدف، مخاطبان مورد نظر، موضوع و رسانه عملیات روانی انتخاب شد، مرکز توسعه تولید امکانات اولیه تولید محصولات خود را فراهم می‌آورد و سپس، یگان‌های عملیات روانی برای تعیین میزان اثرگذاری این تولیدات آزمایش‌های مقدماتی را روی آنها انجام می‌دهند. پخش کارکنان عملیات روانی به منظور انتخاب مخاطبان مورد نظر بهترین ابزارها را برای پخش تولیدات عملیات روانی تعیین و سپس، تأثیر این تولیدات را بر مخاطبان مورد نظر ارزیابی می‌کنند. فرآیندهای طرح‌ریزی بیرونی فرآیند طرح‌ریزی بیرونی روند طرح‌ریزی تعمدی، روند طرح‌ریزی مقطعی برای عملیات احتمالی آینده و مشخص کردن وظایف افسر ستاد عملیات روانی را شامل می‌شود. روند طرح‌ریزی تعمدی در طول این طرح‌ریزی، افسر ستاد عملیات روانی، برآورد عملیات روانی ضمیمه یا پیوست آن را فراهم می‌آورد و آنها را با دیگر قسمت‌های طرح هماهنگ می‌کند. این سطح طرح عملیات یا نظام عملیات است که ضرورت وجود ضمیمه یا پیوست را تعیین می‌کند. به طور کلی، اگر قسمت عملیاتی طرح عملیات به منزله ضمیمه برای طرح کلی عملیات باشد، افسر ستاد عملیات روانی پیوستی را برای این ضمیمه فراهم می‌کند تا در طرح عملیات، از آن استفاده شود. جلد اول کتاب سیستم طراحی و اجرای عملیات مشترک روند طرح‌ریزی تعمدی مربوط را تشریح می‌کند. برآورد عملیات روانی ارایه برآوردی از عملیات روانی نخستین گام برای طرح‌ریزی این عملیات به منظور حمایت از طرح یا سازمان و ترتیب عملیاتی است. افسر ستاد عملیات روانی برآورد این عملیات را فراهم می‌آورد؛ برآوردی که ارزیابی گزینه‌های مختلف پیشنهادی فرمانده برای اقدام از دیدگاه عملیات روانی هدف اصلی آن است، افسر ستاد عملیات روانی گزینه‌های مختلف اقدام را با توجه به توانمندی‌های نیروهای خودی و دشمن به گونه‌ای ارزیابی، اولویت‌بندی و پیشنهاد می‌کند که عملیات روانی بتواند به بهترین شکل، از آنها حمایت کند. وی باید با افسران اطلاعاتی (معاون ستاد (2 G)، افسر اطلاعاتی(2 J) و افسر حفاظتی(2 S همکاری نزدیک داشته باشد تا بتوان داده‌ها و اطلاعات لازم را برای ارزیابی مناسب موقعیت عملیات روانی به دست آورد. از آنجا که مخاطبان هم در داخل حوزه عملیاتی و هم در خارج از آن، قرار دارند، افسر ستاد عملیات روانی باید داده‌ها و اخبار اطلاعاتی را به گونه‌ای هماهنگ کند که منعکس‌کننده هر دو حوزه یاد شده باشد. وی افزون بر تهیه فهرستی از مخاطبان مورد نظر باید از خود بپرسد: چه کسی قدرت دارد (تا مرا در اجرای مأموریتم یاری کند) و آیا انجام این مأموریت(از طریق ابزارهای پخش عملیات روانی) امکان‌پذیر می‌باشد؟ اگر دستیابی مخاطبان مورد نظر بالقوه از طریق ابزارهای سازمانی پخش عملیات روانی ممکن نباشد، افسر ستاد باید در این زمینه از نهادهای دیگر تقاضای کمک کند. با تکمیل برآوردهای افسر ستاد عملیات روانی و دیگر افسران، فرمانده عملیات یکی از گزینه‌های اقدام را انتخاب و آن را به ستاد اعلام می‌کند. این گزینه ممکن است یکی از گزینه‌های پیشنهاد شده، یا ترکیبی از دو یا چند گزینه یا یک گزینه کاملاً جدید باشد. ضمیمه یا پیوست عملیات روانی افسران ستاد بخشی از طرح عملیاتی و سازمان و ترتیب عملیاتی محول شده را با توجه به گزینه انتخابی فرمانده و ابلاغیه مأموریتی اصلاح شده می‌نویسند. پیوست عملیات در سطح یگان‌ها و پایین‌تر، موقعیت و چهارچوب مأموریت عملیات روانی را مشخص و مفهوم عملیات را تشریح می‌کند. همچنین این پیوست، اطلاعات و راهنمایی‌های لازم را در اختیار کارکنان عملیات روانی قرار می‌دهد تا عملیات روانی به طور موفقیت‌آمیزی از کل عملیات حمایت کند. طرح‌ریزی مقطعی رویکرد منظم و سازمان‌یافته‌ای به منظور طرح‌ریزی برای موقعیت بحرانی است. زمانی از طرح‌ریزی مقطعی استفاده می‌شود که به دلیل شرایط خاص محیطی، زمان کافی برای طی مراحل مختلف طرح‌ریزی تعمدی وجود نداشته باشد. در شرایطی که طرح‌ریزی مقطعی ضروری بنماید، افسر ستاد عملیات روانی باید موقعیت عملیات روانی را به سرعت تجزیه و تحلیل ورودی‌های لازم را در مورد موقعیت عملیات روانی آماده و بدین ترتیب، گزارش عملیات خود را در مورد حوادث و رویدادهای مرتبط با منافع ملی تهیه کند. ورودی عملیات روانی از گزارش شماره 1 عملیات شامل برآوردهای فرماندهی، تهیه می‌شود. به دنبال ارزیابی‌های بیشتر از تولید عملیات روانی، داده‌ها و اخبار اطلاعاتی موجود و موضوعات مرجع، افسر ستاد عملیات روانی ورودی لازم را برای گزارش شماره 1 سازمان و ترتیب عملیات آماده می‌کند. تمامی این مراحل معمولاً، در برنامه‌ریزی مقطعی که فاقد هرگونه طرح‌ریزی قبلی است در مدتی کمتر از 24 ساعت، طی می‌شود. باید یادآور شد ساختار و ملزومات طرح‌ریزی مقطعی در سیستم طرح‌ریزی و اجرای عملیات مشترک یافت می‌شود. وظایف افسر ستاد عملیات روانی افسر ستاد عملیات روانی چهار وظیفه عمده را بر عهده دارد (جدول 8). طرح‌ریزی - مشارکت در طرح‌ریزی بلندمدت عملیات روانی برای حمایت از مأموریت‌های نظامی در صحنه نبرد. - کمک به طرح‌ریزی برای مقابله با بحران‌ها. - کمک به طرح‌ریزی برای جنگ احتمالی. - کمک به طرح‌ریزی برای تمرینات آموزشی. هماهنگی - کسب موافقت فرمانده کل قوا در مورد خط‌مشی عملیات روانی در میدان نبرد. - اعمال نظارت لازم برای اطمینان از اجرای کامل دستورات، مقاصد و فرمان‌های فرمانده کل قوا. - همکاری با عملیات روانی برای حمایت از جنگ غیرمتعارف. - دیگر برنامه‌ها یا اجزای عملیات روانی، نیروهای عملیات ویژه و عملیات روانی نیروهای متحدان. مشاوره - ارایه مشورت به فرمانده، ستاد و واحدهای تابعه در فعالیت‌ها و برنامه‌های عملیات روانی. - ارایه مشورت به اداره روابط عمومی در زمینه تأثیر عملیات روانی دشمن، تا از این مشورت‌ها در برنامه‌های اطلاعاتی یگان‌ها و برنامه اطلاعاتی فرماندهی استفاده شود. - ارایه مشورت در زمینه شرایط لازم برای فرماندهی بر کارکنان آموزش‌دیده عملیات روانی، واحدها، تجهیزات، تدارکات و تحقیق. - ارایه مشورت و کمک فنی در زمینه هدایت اسرای جنگی و عوامل دشمن. - فراهم‌آوردن ورودی‌هایی برای سازمان، تجهیزات، فنون، نیازها و توانمندی‌های جدید. آموزش - آماده‌سازی طرح‌های آموزشی عملیات روانی. - اعمال نظارت ویژه ستادی بر آموزش عملیات روانی از طریق فرماندهی. - کمک به آموزش نیروی نظامی خارجی در زمینه عملیات روانی. جدول 8) وظایف افسر ستاد عملیات روانی فرآیندهای طرح‌ریزی درونی طرح‌ریزی درونی عواملی را شامل می‌شود که فرمانده یگان عملیات روانی به دلیل ماهیت و موقعیت خود آنها را کنترل می‌کند. وی مأموریت، حدود وظایف و مقررات دیگری را که فرمانده به وی اعطا کرده است، بررسی و مشخص می‌کند که کجا، کی و تا چه حد تلاش باید برای این عوامل صرف شود تا عملیات روانی بتواند به بهترین شکل از کل عملیات حمایت کند. مرکز توسعه تولید فرمانده عملیات روانی بر مرکز توسعه تولید به طور مستقیم اعمال نفوذ می‌کند. این مرکز، که مأموریت توسعه مواد عملیات روانی را بر عهده دارد، نقطه مرکزی این فعالیت‌ها در واحد عملیات روانی است. کارکنان این مرکز از عناصر مختلف واحد عملیات روانی تشکیل یافته‌اند. همچنین، هنگامی که واحد عملیات روانی در یک کشور خارجی فعال است، از افراد بومی آن کشور نیز بهره می‌گیرد. این مرکز عموماً چهار بخش کارکردی دارد: 1) بخش طرح و برنامه. 2) بخش تجزیه و تحلیل مخاطب مورد نظر. 3) آزمون و ارزیابی. 4) توسعه تولید. تمامی این بخش‌ها با یکدیگر همکاری متقابل و نزدیکی دارند و از هم حمایت می‌کنند. در مورد کارکرد هر یک از این بخش‌ها به نمودار 2 مراجعه کنید. آمادگی آمادگی شرط اساسی و لازمی برای موفقت واحدهای عملیات روانی است. برای افزایش آگاهی زبان‌شناسان آموزش‌دیده و سربازان عملیات روانی ـ که فاقد مهارت‌های یک زبان خارجی‌اند ـ تلاش‌های مستمر، ضروری است. سربازان عملیات روانی به رغم انجام عملیات‌های روانی و استقرار در موقعیت مختلف، باید هم از نظر مهارت‌های عمومی و هم از نظر مهارت‌های مختص عملیات روانی، آموزش ببینند. همچنین، باید در زمینه موضوعات مربوط به حوزه مسئولیت خود به روز باشند. واحدهای عملیات روانی باید تمرینات آموزشی مداومی در زمینه حرکت به مأموریت‌های دور دست داشته باشند تا از آمادگی تمامی اعضای واحدها برای اعزام فوری به منظور استقرار در سراسر جهان اطمینان یابند. موضوعات اجرایی، عکس، وصیت‌نامه و وکالت‌نامه، اطلاعات شخصی و جیره را شامل می‌شود. بنابراین، واحدهای عملیات روانی باید سربازان هوانیروز را در عملیات هوابرد به طور فعالانه به کار گیرند تا از عملیات احتمالی یا ویژه حمایت کنند. همچنین، فرماندهان باید مطمئن شوند که واحدهایشان برنامه‌های آزمایشی را دنبال می‌کنند، این فرماندهان از برنامه‌های زیر برای ارزیابی توانایی واحدشان به منظور انجام موفقیت‌آمیز مأموریت‌های واقعی و تعیین هرگونه نقص آموزشی احتمالی بهره می‌گیرند: 1) برنامه‌های آموزشی مأموریت در غالب برنامه‌های آموزش و ارزیابی ارتش. 2) آزمون‌های طراحی شده محلی یا مجموعه آزمون‌های متناوب. فرماندهان باید اطمینان حاصل کنند که محصولات دیداری، شنیداری و شنیداری ـ دیداری کافی در زمینه حوزه‌های مسئولیتشان، که از پیش تعیین شده‌اند، در اختیار واحدهایشان قرار می‌گیرد. همچنین، آنها باید جدول زمانبندی استقرار نیروها را کنترل کنند تا بدین ترتیب، از زمان انتقال واحد خود یا عناصری از این واحد اطلاع یابند و اقدامات لازم را نسبت به تدارکات حمایت‌های مؤثر عملیات روانی پیش از انجام هر گونه عملیات نظامی انجام دهند. همچنین، برنامه‌های بارگیری و جدول انتقال و استقرار نیرو باید کاملاً به روز نگه داشته شود تا به هنگام دریافت مأموریت بدون اطلاع قبلی، واحد با کمترین مشکل روبه‌رو شود. فرماندهان نیز باید از طریق مطرح کردن برنامه‌های استقرار با نیروهای واحد با آنها ارتباط برقرار کنند تا بدین ترتیب، به مشکلات بالقوه آنها پی ببرند و از انجام عملیاتی آرام و روان مطمئن شوند. سازماندهی وظایف واحدهای عملیات روانی برای به دست آوردن توانایی لازم به منظور اجرای مأموریت‌های ویژه بر اساس وظایفشان سازماندهی می‌شوند و ممکن است فرماندهان عملیات روانی از مأموریت‌ها و عملیات‌های زیر حمایت کنند: 1) تقویت صلح. 2) عملیات ضد شورش. 3) عملیات مبارزه با مواد مخدر. 4) عملیات احتمالی غیرجنگی. 5) مبارزه با بلایای طبیعی. 6) نمایش نیروها. 7) عملیات پاک‌سازی غیرجنگی. 8) امداد. 9) حمله و یورش ناگهانی. 10) آزادی دریانوردی و حمایت از کشتی‌رانی. 11) نمایش. 12) عملیات فریب. 13) عملیات تحکیمی. 14) عملیات روانی بر روی اسیران جنگی دشمن / بازداشت‌شدگان غیرنظامی. 15) دیگر فعالیت‌های مشخص شده از سوی مقامات عالی‌رتبه کشور. یک نیروی ویژه عملیات روانی ممکن است با استفاده از عناصر کنترل و فرماندهی گردان، یک یا چند شرکت پشتیبانی‌کننده منطقه‌ای، امکانات فراهم شده گردان پشتیبانی تاکتیکی و عناصری از گردان پخش عملیات روانی سازماندهی شود. همچنین، ممکن است یک گروه ویژه عملیات روانی با خط سیر مشابهی شکل گیرد و از عناصر گردان پشتیبانی منطقه‌ای، گردان پشتیبانی تاکتیکی، گردان پخش عملیات روانی و گردان متشکل از اسیران جنگی استفاده کند. البته، ممکن است سازمان‌های دیگری نیز برای رویارویی با موقعیت‌های اضطراری ویژه شکل گیرند. طرح‌ریزی نبرد عملیات روانی هدف توسعه و به کارگیری عملیات روانی اصلاح رفتار مخاطبان مورد نظر به منظور حمایت از اهداف کشور می‌باشد. در عمل، اهداف ملی شامل اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی، ایدئولوژیکی یا مذهبی گستره عملیات روانی را تعیین می‌کنند. عملیات روانی، تنها یکی از ابزارهای اطلاعاتی قدرت ملی می‌باشد که هر ملتی در صدد است تا با تکیه بر این ابزار قدرت خود را حفظ و تقویت کند. ملاحظات هر چند نبرد عملیات روانی، که از طرح فرمانده کل قوا در میدان نبرد فعالیت می‌کند مستلزم اتخاذ و به کارگیری سلسله تصمیم‌هایی در سطح سیاست‌های ملی و فنون در سطح تاکتیک می‌باشد، اما ملاحظات اساسی طرح‌ریزی از سیاست تا فنون یکسان است. حال این پرسش‌ها مطرحند که وظیفه نبرد عملیات روانی چیست و با چه هدفی، چه زمانی و چگونه اجرا می‌شود؟ در پاسخ باید گفت طرح‌ریزی عملیات روانی، نه تنها باید در تمامی سطوح در چهارچوب سیاست ملی انجام گیرد، بلکه باید در طرح‌های عملیاتی، توانمندی‌های و اطلاعات را نیز مد نظر داشته باشد. طراح عملیات روانی باید تولیدات و اقداماتی را انتخاب کند که بروز رفتار مطلوب مخاطبان مورد نظر را باعث شود. برای اتخاذ چنین تصمیمی، وی باید اطلاعات موجود درباره مخاطبان مورد نظر، دانش نبرد عملیات روانی و توانمندی‌های واحد عملیات روانی را مد نظر داشته باشد. طراح عملیات روانی می‌تواند با یافتن پاسخ پرسش‌های زیر تولیدات و اقدامات لازم را انتخاب کند: کشور مقابل برای مخاطبان مورد نظر چه مطالبی را بیان کرده است؟ مخاطبان مورد نظر در مورد موضوع نبرد عملیات روانی چه می‌دانند و چگونه فکر می‌کنند؟ چه زمانی باید نبرد عملیات روانی آغاز شود تا بیشترین نتایج مطلوب به دست آید؟ آیا این نبرد به نیازهای مخاطبان مورد نظر می‌پردازد؟ آیا ابتکار عمل را به دست می‌گیرد و آن را حفظ می‌کند؟ آیا طرف مقابل موفق خواهد شد در برابر این نوع خاص از نبرد عملیات روانی مقاومت بکند؟ رسیدن به تغییرات مورد نظر نیازمند نبرد عملیات روانی کوتاه‌مدت می‌باشد یا نبردی بلندمدت؟ (برای نمونه، ترس و وحشت را می‌توان در یک مدت نسبتاً کوتاه ایجاد کرد، اما جاانداختن عادت همکاری نیازمند تلاشی مستمر می‌باشد) و سرانجام این که، آیا امکان دستیابی به نتیجه مطلوب وجود دارد و کانالیزه کردن نگرش‌های موجود می‌تواند تغییر مطلوب مورد نظر را ایجاد کند (روشی نسبتاً آسان) یا نبرد عملیات روانی مجبور است عقاید ریشه‌داری را تغییر دهد (روشی خیلی دشوار)؟ طراح عملیات روانی از فرم‌ها و ابزارهای متعددی برای پاسخ دادن به این پرسش‌ها و دیگر پرسش‌ها استفاده می‌کند. فرم‌هایی که در زیر آمده است، این امکان را برای طراح عملیات روانی فراهم می‌آورد تا توسعه و به کارگیری نبرد عملیات روانی را پی‌ریزی کند. • فرم تجزیه و تحلیل مخاطبان مورد نظر. • فرم تولیدات / اقدامات. • فرم کنترل برنامه. • فرم کنترل نبرد. طرح ریزی نبرد عملیات روانی با تجزیه و تحلیل مأموریت واحد هدایت شوند آغاز می‌شود. در واقع طراحی عملیات روانی، در نتیجه این تجزیه و تحلیل، مأموریت عملیات روانی را استنتاج می‌کند. پس از استنتاج مأموریت عملیات روانی، مشخص می‌شود چه کسی (مخاطبان مورد نظر) با انجام چه کاری (هدف عملیات روانی) می‌تواند به انجام مأموریت کمک کند؟ طراح عملیات روانی فهرستی از مخاطبان مورد نظر و اهداف عملیات روانی فراهم می‌کند و سپس، برای هر ترکیبی از مخاطبان مورد نظر و اهداف عملیات روانی فرم تجزیه و تحلیل جداگانه‌ای را تهیه می‌کند. نکته در خور توجه آن که اگر در مورد مخاطب مورد نظر هدف‌های متعددی وجود داشته باشد، برای هر یک از این هدف‌ها باید فرم تجزیه و تحلیل مخاطبان مورد نظر جداگانه‌ای تهیه شود. پس از تکمیل فرم‌های تجزیه و تحلیل مخاطبان مورد نظر، طراح عملیات روانی از فرم‌های تولیدات و اقدامات برای توسعه تولید و اقدامات مختلف عملیات روانی استفاده می‌کند تا مخاطبان را به انجام رفتار مطلوب وادار کند. فرم‌های تولیدات پس از تأیید دسته‌بندی شده و به صورت فرم کنترل برنامه در می‌آیند. این فرم‌های کنترل برنامه نشان دهنده تمامی تولیدات و اقدامات مؤثر بر مخاطبان خاص است. هنگامی که برنامه‌های عملیات روانی مربوط به مخاطبان خاص تأیید می‌شوند، به صورت فرم کنترل نبرد دسته‌بندی و تمامی برنامه‌های جاری و آینده عملیات روانی برای نبرد را منعکس می‌کنند. نمودار 3، ترتیب شکل‌گیری فرم‌های مختلف را نشان می‌دهد. نمودار 4، که در واقع شکل معکوس شده نمودار سه است، مشخص می‌کند که چگونه روند کنترل پس از تأیید شدن طرح نبرد عملیات روانی اعمال می‌شود. توجه: فرم‌های طرح‌ریزی عملیات روانی به ابعاد 5/8 در 11 اینچ طراحی می‌شوند تا استفاده از آنها آسان باشد. فرم تجزیه و تحلیل مخاطب فرم‌های تجزیه و تحلیل مخاطبان مورد نظر دو کارکرد مهم دارند. نخست این که، چهارچوبی منطقی را برای تجزیه و تحلیل مخاطبان مورد نظر ایجاد می‌کنند تا بدین ترتیب اطمینان حاصل شود که تمامی حوزه‌های تجزیه و تحلیل تحت پوشش قرار گرفته‌اند و دوم این که، در صورت توسعه تولیدات و اقدامات عملیات روانی، این فرم‌ها می‌توانند به صورت مجموعه کوچکی خلاصه‌ای از روند اجرای عملیات برای مراجعه‌کنندگان بعدی را ارایه دهد. فرم تجزیه و تحلیل عمیق هر مخاطبی ممکن است بیش از یک برگ باشد. (به فرم 1، مراجعه کنید) هر یک از بندهای این فرم نشان‌دهنده اطلاعات لازم تجزیه و تحلیل مخاطبان مورد نظر است. فرم تجزیه و تحلیل مخاطبان مورد نظر اهداف ملی مأموریت واحد حمایت‌شونده مأموریت عملیات روانی مخاطبان مورد نظر اهداف عملیات روانیشرایط کارآیی آسیب‌پذیری‌ها موضوعات و نمادها توانایی‌ها و استعدادها 1) 1. الف 1. الف ب ب ج ج 2) 2. الف 2. الف ب ب ج ج 3) 3. الف 3. الف ب ب ج ج قابلیت دسترسی شاخص تأثیرگذاری فرم 1) فرم تجزیه و تحلیل مخاطبان مورد نظر این ساختار نمونه پیشنهادی است. اهداف ملی در خانه شماره 1، فرم تجزیه و تحلیل مخاطبان مورد نظر مربوط به هدف اولیه کشور در حوزه عملیاتی را مشاهده می‌کنید. این خانه ممکن است با توجه به سطح منازعه و عملکرد افسر ستاد عملیات روانی اصلاح شود. همچنین موارد زیر نمونه‌هایی برای اهداف ملی هستند: • برای یک افسر ستادی عملیات روانی که در یک ستاد فرماندهی کل و در زمینه سناریوی شبیه به عملیات طوفان صحرا مشغول است، مورد زیر می‌تواند یک هدف ملی باشد: بیرون راندن نیروهای عراقی از کویت. • یک افسر عملیات روانی که تحت کنترل کشور در یک عملیات نظامی غیرجنگی مشغول به کار است می‌تواند از میان سه تا پنج هدف گروه کشور خود یکی را برگزیند. مانند تقویت توان دفاعی کشور X. مأموریت واحد حمایت‌شونده در خانه شماره 2 مأموریت واحد حمایت‌شونده را مشاهده می‌کنید. اطلاعات این خانه را که مستقیماً از طرح عملیاتی یا ترتیبات عملیاتی واحد حمایت‌شونده اخذ می‌شوند، در سطح عملیاتی یا تاکتیکی مورد استفاده قرار می‌دهند. برای نمونه، تیپ سوم از لشکر دوم برای به دست آوردن هدف زمینی 213314 GL باید زودتر از ژانویه 1992 اقدام کند. مأموریت عملیات روانی در خانه شماره 3، مأموریت عملیات روانی را مشاهده می‌کنید که از مأموریت واحد حمایت‌شونده استخراج می‌شود. در این خانه، با استفاده از مفاهیم عملیات روانی معین می‌شود که عملیات روانی برای حمایت از این مأموریت چه خواهد کرد. برای نمونه، عملیات روانی از طریق اجرای عملیات فریب از تیپ سوم پشتیبانی می‌کند تا توان حمله این تیپ تقویت شود. مخاطبان مورد نظر در خانه شماره 4، در مورد مخاطبان مورد نظر به صورت خلاصه توضیحاتی آورده می‌شود. برای نمونه، افسران لشکر 44 ضربت. اهداف عملیات روانی در خانه شماره 5، رفتار مطلوب مخاطبان مورد نظر به صورت خلاصه تشریح می‌شود. برای نمونه، افسران لشکر ضربت 44 نیروهای خود را به سمت جنوب غربی هدایت خواهند کرد. شرایط در خانه شماره 6، شرایط مؤثر بر مخاطبان مورد نظر به اختصار تشریح می‌شود؛ شرایطی که این مخاطبان کنترل بسیار اندکی بر آنها دارند یا اصلاً کنترلی بر آن ندارند. بنابراین تمامی جوانب محیطی که بر مخاطب تأثیر دارد مد نظر قرار می‌گیرد. برای نمونه: • حقوق اندک افسران گروهان. • تجهیزات ارتباطی معیوب. • فقدان تدارکات مجدد یا کمبود آن. • نبود افسران حرفه‌ای. • غیبت فرماندهان عالی‌رتبه (فرماندهان گردان / تیپ) • وظیفه سنتی نیروی نظامی به عنوان محافظان مردم. • فقدان خلاقیت در افسران جزء. کارآیی در خانه شماره 7، توانایی نیروها برای اجرای اهداف عملیات روانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این توانایی با سه درجه، کم، متوسط و زیاد درجه‌بندی می‌شود. برای نمونه، کارآیی افسران گروهانی از لشکر 44 ضربت برای هدایت نیروهای خود به سمت جنوب غربی می‌تواند از درجه کم تا متوسط درجه‌بندی شود. فقدان خلاقیت که در خانه شماره 6 مطرح شده، نشان می‌دهد که چنین تصمیمی باید در سطحی بالاتر از رده افسران اتخاذ شود. آسیب‌پذیری‌ها در خانه شمار 8، آسیب‌پذیری‌ها طرح می‌شوند که همان نیازهای برطرف نشده مخاطبان مورد نظرند؛ نیازهایی که می‌توان با بررسی شرایط مخاطبان مشخص کرد. موضوعات و نمادها در خانه شماره 9، موضوعات و نمادها نوشته می‌شوند. این موضوعات و نمادها مواردی هستند که برای مخاطبان مورد نظر معنا و مفهوم ویژه‌ای دارند و ممکن است موضوعاتی، مانند خانه و خانواده، بیهودگی مبارزه یا شکست‌ناپذیری نیروهای طرف مقابل را شامل شوند. نکته در خور توجه آن که، باید از طرح موضوعات و نمادهایی که مخاطبان مورد نظر را تحقیر کند یا شأن آنها را پایین بیاورد، خودداری کرد. توانایی‌ها و استعدادها در خانه شماره 10، میزان تأثیرگذاری و واکنش مخاطبان مورد نظر به موضوعات یا نمادهای خاص ارزیابی می‌شود. این ارزیابی بر تجزیه و تحلیل شرایط و آسیب‌پذیری‌های مخاطبان مورد نظر مبتنی است و با سه درجه کم، متوسط و زیاد درجه‌بندی می‌شود. قابلیت دسترسی در خانه شماره 11، رسانه یا رسانه‌های لازم برای رساندن پیام به مخاطبان مورد نظر و دلیل انتخاب آن بیان می‌شود. برای نمونه، افسران لشکر ضربت به راحتی می‌توانند تأثیر اعلامیه‌های تبلیغاتی امواج رادیویی تاکتیکی (اف ام) و بلندگوها قرار بگیرند. مخاطبان مورد نظر دسترسی اندکی به تلویزیون دارند. شاخص‌های تأثیرگذاری در خانه شماره 12، شاخص‌های تأثیرگذاری انعکاس می‌یابند. این شاخص‌ها همان رفتار قابل مشاهده‌ای‌اند که میزان موفقیت یا شکست عملیات روانی را برای رسیدن به اهداف خود نشان می‌دهند. برای نمونه، ممکن است شاخص‌های مزبور افزایش میزان گشت در قسمت جنوب غربی؛ کاهش میزان فعالیت در قسمت جنوب شرقی؛ میزان تحرک نیروها در قسمت جنوب غربی؛ و میزان افزایش تلاش برای استحکام بخش جنوب غربی باشند. فرم تولیدات / اقدامات طراحی الگوی اصلی تولیدات و اقدامات با استفاده از فرم‌های تولید / اقدام گام بعدی در توسعه نبرد عملیات روانی است. طراحان عملیات روانی از فرم‌های تولید / اقدام تقریباً همانند فرم‌های تجزیه و تحلیل مخاطبان مورد نظر بهره می‌گیرند. فرم‌های تولید / اقدام چهارچوبی را برای تو



    مقالات مجله
    نام منبع: مارک سی. دانکن
    شماره مطلب: 2112
    دفعات دیده شده: ۳۸۷۶ | آخرین مشاهده: ۱۷ ساعت پیش