Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • مرور مواضع مقامات و رسانه های غربی؛غرب صهیونی و اعراب چه واکنشی به پیروزی 'مرسی' نشان دادند؟
    دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۰:۱۴

    مردم در اولین انتخابات آزاد ریاست جمهوری، آخرین نخست وزیر مبارک را کنار زدند و یک اسلام گرا را بر بلاترین مسند کشور نشاندند. "محمد مرسی" با وجود تلاش های حامیان سابق فرعون مصر و کارشکنی های بسیار رئیس جمهور مصر شد.  این رویداد مهم که در راستای نتایج موج بیداری اسلامی ارزیابی می شود، بازتاب های زیادی در محافل سیاسی و رسانه ای دنیا بویژه غرب صهیونی داشته است که مرور آن حاوی پیام های معناداری است.در همین راستا باراک اوباما، رئیس



    مردم در اولین انتخابات آزاد ریاست جمهوری، آخرین نخست وزیر مبارک را کنار زدند و یک اسلام گرا را بر بلاترین مسند کشور نشاندند. "محمد مرسی" با وجود تلاش های حامیان سابق فرعون مصر و کارشکنی های بسیار رئیس جمهور مصر شد.
     این رویداد مهم که در راستای نتایج موج بیداری اسلامی ارزیابی می شود، بازتاب های زیادی در محافل سیاسی و رسانه ای دنیا بویژه غرب صهیونی داشته است که مرور آن حاوی پیام های معناداری است.

    در همین راستا باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با محمد مرسی به خاطر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مصر عنوان داشت: ما معتقدیم یکی از مهمترین وظایف رئیس جمهور منتخب مصر اتخاذ اقدامات مناسب جهت تحکیم وحدت ملی مصر و تشکیل دولت جدید است.
    رئیس جمهور آمریکا همچنین به ملت مصر به خاطر وقوع این حادثه تاریخی تبریک گفته و نسبت به موفقیت مرسی در پست ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد.

    همچنین فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه به محمد مرسی به دلیل انتخاب شدنش به عنوان رئیس جمهور جدید مصر تبریک گفت.
    دفتر اولاند طی بیانیه ای اعلام کرد: این مهم است که تحولی که از فوریه 2011 آغاز شد در مسیر تعهدات درباره سیستم سیاسی دموکراتیک توانست در مصر ایجاد شود و آزادی های سیاسی و اجتماعی تمامی شهروندان و اقلیت ها را تضمین کند.

    در همین زمینه سخنگوی کاخ سفید، شب گذشته ضمن تبریک به محمد مرسی به خاطر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و با اشاره به معاهده صلح مصر و رژیم صهیونیستی گفت: حیاتی است که دولت مصر به نقش خود به عنوان ستون صلح و ثبات منطقه ای ادامه دهد.

    دعوت به احترام به حقوق شهروندی!


    "ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه انگلیس نیز روز یکشنبه پیروزی مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر را تبریک گفت و از رئیس جمهور جدید مصر دعوت کرد به حقوق شهروندان خود احترام بگذارد.
    وی طی بیانیه ای گفت: من به مردم مصر و رئیس جمهور منتخب جدید به دلیل تعهدشان به روند دموکراتیک تبریک می گویم.
    هیگ پیروزی مرسی را لحظه ای تاریخی برای مصر توصیف کرد و از تعهد مرسی برای تشکیل کابینه ای فراگیر استقبال کرد و برای وی آرزوی موفقیت در چالش های پیش رو کرد.

    اما اندیشکده واشینگتن در گزارشی به قلم اریگ ترگر انتخابات ریاست جمهوری مصر را فارغ از نتیجه آن، تنش زا دانست و بی ثباتی بیشتری برای مصر پیش بینی نمود.
    تنش روزافزون میان اخوان المسلمین و شورای عالی نیروهای مسلح مصر، به احتمال بسیار مایه بی ثباتی سیاسی بیشتر می شود.

    وزارت امور خارجه انگلیس نیز در پیامی تبریک آمیز به رئیس جمهور منتخب مصر اعلام کرد: ما از محمد مرسی می خواهیم که به حقوق همه مردم مصر احترام گذاشته و از طریق انجام اصلاحات دموکراتیک رهبری بی نظیر خود در مصر را نشان دهد.

    سخنگوی کاترین آشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای پیروزی محمد مرسی، نامزد حزب اخوان المسلمین را در انتخابات ریاست جمهوری مصر تبریک گفته و آن را نقطه عطفی در انتقال دموکراتیک در مصر و یک روند تاریخی در منطقه دانست.

    همکاری با اسرائیل طبق معاهده صلح
     
    دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تل آویو انتظار دارد همکاری با دولت مصر براساس معاهده صلح ادامه داشته باشد.
     
    پیش از این موشه یعالون، معاون نخست وزیر اسرائیل، از کابینه خواسته بود در صورت پیروزی محمد مرسی در روابط با مصر تجدید نظر کند.
    رژیم صهیونیستی در اولین واکنش، پیروزی مرسی را صفحه سیاهی برای اسرائیل توصیف کرده بود.

    یک منبع اسرائیلی در کابینه رژیم صهیونیستی بلافاصله بعد از اعلام پیروزی محمد مرسی نامزد اسلامگرا در انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت که جهان سیاستمداران اسرائیلی را هنگامی که انقلاب های بهار عربی را به زمستان اسلامی تعبیر کردند، به سخره گرفت و همه دیدند که انقلابهای عربی به کجا رسیده است.
     
    این مقام اسرائیلی که به نام وی اشاره نشده است، افزود: اسرائیل باید منتظر بماند تا ببیند آیا دولت جدید مصر می خواهد به غرب نزدیک شود و اعتدال خود را در برابر جهان نشان دهد یا اینکه بعد از تسلط بر قدرت و پارلمان به سوی "افراط" روی خواهد آورد؟
     
    بنیامین بن الیعازر همزمان با اعلام پیروزی محمد مرسی در اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از سقوط رژیم «حسنی مبارک» متحد دیرین اسرائیل، نگرانی شدید درونی اسرائیل را نشان داد.
    وزیر جنگ سابق اسرائیل در این خصوص با انتقاد از سران تل آویو که هشدارهای وی را جدی نگرفته بودند، تاکید کرد که بهار عربی (انقلاب های عربی) به بهار اسلامی تبدیل شده است.

    نتیجه روند تحول دموکراسی

    از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز با صدور بیانیه ای به محمد مرسی به خاطر پیروزی بر رقیب انتخاباتی خود از طریق انتخاباتی آزاد و شفاف تبریک گفته و برای وی آرزوی موفقیت کرد.
    وی تاکید کرد: این پیروزی در حقیقت نتیجه روند تحول دموکراسی و یک تحول تاریخی برای ملت مصر است که از زمان آغاز انقلاب 25 ژانویه محقق شد.

    همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز به نوبه خود با ارسال پیام تبریک به محمد مرسی اعلام کرد که رهبران فلسطین و ملت فلسطین به انتخاب مردم مصر احترام می گذارند.
    وی در این پیام خود عنوان داشت: من به نمایندگی از ملت فلسطین با صادقانه ترین عبارات تبریک قلبی خود را به خاطر انتخاب شما به عنوان رئیس جمهوری مصر تبریک می گویم و امیدوارم که در تحقق خواسته های ملت برادر مصر و تحکیم ثبات و وحدت ملی در این کشور موفق باشید.

    در همین زمینه سازمان همکاری های اسلامی نیز ضمن تبریک به مرسی به خاطر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این واقعه را یک واقعه تاریخی دانست که همه خواسته های ملت مصر را محقق خواهد کرد.

    در همین حال دولت قطر با ارسال تبریک به ملت مصر و محمد مرسی به خاطر برگزاری انتخابات شفاف، پیروزی مرسی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را پیروزی دموکراسی در اولین انتخابات ریاست جمهوری این کشور توصیف کرد.

    مقامات اماراتی نیز در بیانیه ای جداگانه به مردم مصر و محمد مرسی به خاطر برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری آزاد از زمان برکناری حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق این کشور تبریک گفته و اعلام کردند: ما به انتخاب و نظر مردم مصر احترام می گذاریم.

    دولت اردن نیز ضمن تبریک و تهنیت به محمد مرسی به خاطر پیروزی در کسب بیشترین آرای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: ما برای عقیده و انتخاب مردم مصر احترام و ارزش قائلیم و از آن استقبال می کنیم چرا که به عقیده ما این انتخابات پاسخگوی همه خواسته های ملت مصر خواهد بود.
    رئیس جمهوری الجزایر نیز با تبریک به مرسی و ملت مصر برای رئیس جمهور منتخب این کشور در انجام وظایف سیاسی خود و نیز برای ملت مصر برای موفقیت در پیشرفت و تحقق خواسته هایشان آرزوی توفیق کرد.

    در همین حال حزب حاکم در سودان نیز ضمن تبریک به مصر به خاطر انتخاب محمد مرسی به عنوان رئیس جمهور منتخب این کشور ابراز امیدواری کرد که انتخاب محمد مرسی بتواند تاثیری مثبت و سازنده در روابط سودان و مصر به دنبال داشته باشد.

    در همین حال محمد طنطاوی، رئیس شورای نیروهای مسلح مصر و کمال جنزوری، نخست وزیر این کشور نیز به طور جداگانه پیام های تبریکی را به نامزد اخوان المسلمین مصر به خاطر پیروزی در این انتخابات تقدیم کردند.

    جالب توجه است احمد شفیق، رقیب شکست خورده محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری در مصر هم با ارسال پیامی به مرسی ضمن تبریک به وی به خاطر این پیروزی برای موفقیت مرسی در این پست ابراز امیدواری کرد.

    واکنش حماس و جنبشهای فلسطینی

    خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت مردمی فلسطین در تماسی تلفنی با محمد مرسی پیروزی وی را در انتخابات ریاست جمهوری مصر تبریک گفتند.

    مشعل طی تماس تلفنی با رئیس جمهوری منتخب ملت مصر، پیروزی وی در انتخابات، اعتماد ملت مصر به وی و این جشن دموکراتیک را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که مرسی بتواند امنیت و آسایش و پیشرفت و شکوفایی را برای ملت مصر به ارمغان بیاورد و خدمات ارزنده ای را به ملت مصر و امت عربی و اسلامی ارائه دهد.

    همچنین اسماعیل هنیه طی تماسی تلفنی، انتخاب مرسی به عنوان رئیس جمهوری مصر را به وی تبریک گفت.

    محمود الزهار، از رهبران ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، پیروزی محمد مرسی را لحظه تاریخی و پیروزی بزرگ توصیف کرد و گفت این لحظه شکست طرح عادی سازی با رژیم صهیونیستی و همکاری امنیتی با اسرائیل است.

    فضای دوگانه در میدان التحریر

    عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه القدس العربی در سرمقاله امروز این روزنامه به فضای دوگانه حاکم بر میدان التحریر قاهره، قبل و بعد از اعلام نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری مصر اشاره کرد و می نویسد: تا پیش از اعلام نتایج، میدان التحریر سرتاسر خشم و اعتراض بود اما پس از اعلام نتایج، غرق شادی و سرور شد و احیای انقلاب و لبخند رضایت میلیونها طرفدار انقلاب را به چشم خود مشاهده کرد.

    واکنش رسانه های غربی و عربی به خبر پیروزی مرسی

    روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در گزارشی با عنوان جهان به محمد مرسی به خاطر پیروزی در مصر تبریک گفت، این بخش از بیانیه وزارت خارجه ایران مبنی بر اینکه این پیروزی، مراحل پایانی بیداری اسلامی است را برجسته کرد.
     
    همچنین روزنامه القدس العربی چاپ لندن، پیروزی محمد مرسی را مایه تحکیم سایر انقلاب های عربی و بازگشت کرامت به ملت ها ی آنها دانست. این پیروزی، پایه های حکومتی اسرائیل را به لرزه درآورده است
     
    روزنامه هاآرتص نیز در گزارشی نوشت، رئیس جمهوری مصر از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین علیه اسرائیل حمایت خواهد کرد.
     
    روزنامه فرامنطقه ای "الشرق الاوسط" چاپ لندن، تیتر نخست خود را به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری مصر اختصاص داد و نوشت «محمد مرسی نامزد اسلام گراها رئیس جمهور مصر شد». سپس در تیتر دوم این خبر نوشت: طنطاوی و جنزوری تبریک گفتند..مفتی مصر خواستار آشتی ملی در مصر شد..رئیس جمهور منتخب مصر به حفظ معاهدات بین المللی و عدم دخالت در امور هیچ دولتی متعهد شد.
    این روزنامه نیز تیتر نخست خود را به پیروزی اسلام گرایان در انتخابات مصر اختصاص داد. این روزنامه نیز در تیتر اصلی خود بر روی وحدت و ضرورت پایبندی رئیس جمهور به معاهدات بین المللی تاکید کرد و نوشت: مرسی رئیس جمهور مصر: وحدت و پایبندی به معاهدات.
    در روتیتر این خبر نیز نوشته شد: امارات استقبال و آرزوی ثبات و دوستی کرد و واشنگتن این پیروزی را علامتی مهم دانست

    پیروزی مرسی زلزله ای در خاورمیانه


    شبکه سی بی ان با اشاره به پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر و متعاقب آن نگرانی های صهیونیست ها از این پیروزی نوشت که پیروزی مرسی زلزله ای در خاورمیانه است. هم اکنون یکی از اعضای اخوان المسلمون، رهبر بزرگترین و پرنفوذترین کشور عربی در خاورمیانه شده است.

    در همین زمینه پایگاه خبری الجزیرة از دیشب تاکنون تیتر درشت و نخست خود را به اعلام نتایج انتخابات مصر اختصاص داد و اکنون تیتر اصلی آن «استقبال عربی و بین المللی از انتخاب مرسی» است.
    این پایگاه خبری، پیام تبریک های آمریکا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، ایران، فرانسه،انگلیس، ایتالیا، قطر، کویت، مقامات مصری و احزاب و گروه های سیاسی مختلف در کشورهایی مثل لیبی، فلسطین را منتشر کرد.

    در همین حال روزنامه فرامنطقه ای الحیات چندین خبر از انتخابات مصر را منتشر کرد. تیتر نخست این روزنامه عبارت بود از «مرسی؛ نخستین رئیس جمهور مدنی مصر تحت نظارت نظامی» و در بالای این تیتر، عکسی از خوشحالی مردم مصر در حالی که عکس بزرگی از مرسی را در دست داشتند، درج شده بود.
    در این خبر آمده است: محمد مرسی نخستین رئیس جمهور مدنی در تاریخ مصر شد تا به 6 دهه یکه تازی نظامیان در راس قدرت پایان دهد. او از قلب جماعت "اخوان المسلمون" که پس از انقلاب 1952 در مصر درگیری های شدیدی با فرماندهی ارتش داشتند، روی کار آمده است.

    پایگاه خبری یمنی مارب پرس نیز بیشتر اخبار مهم خود را به تحولات مصر اختصاص داد و اخباری با تیترهای زیر کار کرد:
    - محمد مرسی از تمام پست های خود در جماعت اخوان المسلمون و حزبش استعفا کرد
    - ضاحی خلفان: انتخاب مرسی ناموفق بود..تا مرسی قدس را آزاد نکند من استعفا نمی کنم
    -  رئیس جمهور یمن به مرسی تبریک گفت
    - مرسی از زندان تا قصر ..مردی از میدان های مبارزه

    نامزد جایگزین؛ نیمی انقلابی نیمی سازمانی

    روزنامه لبنانی الاخبار با تیتر «نامزد جایگزین؛ نیمی انقلابی نیمی سازمانی» به انتخابات مصر پرداخت و سپس زندگینامه ای کوتاه از او چاپ کرد و نوشت که مرسی دارای شخصیت کاریزماتیکی نیست و افکار عمومی مصر تا پیش از نامزدی اش برای انتخابات، شناخت چندانی از او نداشتند اما به واسطه جماعت اخوان المسلمون او شناخته شد و مردم به او رای دادند.

    روزنامه القدس العربی با تیتر «محمد مرسی، نامزد اخوان المسلمون، نخستین رئیس جمهور مصر پس از مبارک» خبر پیروزی مرسی را منتشر کرد و نوشت: اعلام پیروزی مرسی، شادی را به میدان التحریر مصر به ارمغان آورد و هزاران نفر از طرفداران مرسی را که چند روزی است در این میدان تحصن کرده اند، خوشحال کرد.

    پایگاه خبری عراقی نهرین نت، با تیتر «انقلاب مصر با ریاست جمهوری مرسی، آخرین پیروزی خود را محقق کرد»، از شکست آخرین نخست وزیر دیکتاتور مصر در دستیابی به پست ریاست جمهوری خبر داد.

    شفیق به شکست اعتراف کرد

    پایگاه خبری شبکه "بی بی سی" نیز نوشت: مرسی بر پایبندی به وعده هایش تاکید کرد..شفیق به شکست اعتراف کرد...اوباما به ارتباط بر اساس احترام متعهد شد.

    این پایگاه خبری یک صفحه ویژه برای انتخابات مصر اختصاص داده است و در آن نخستین سخنرانی مرسی پس از انتخابات، پیام های تبریک متعدد برای او، زندگینامه اش و ...درج کرده است.
    پایگاه خبری العربیه نیز با پوشش اخبار مصر بار دیگر با زیرکی تلاش دارد تا نیمه خالی لیوان در مصر را نشان دهد.
    برغم اینکه این پایگاه خبری از پیروزی مرسی در انتخابات و سخنرانی او پس از اعلام نتایج خبر داد اما در گزارشی نوشت که مرسی با شورای نظامی بر سر اختیارات وارد معرکه خواهد شد و طی آن از چالش های متعدد فراروی مرسی به نقل از یک تحلیل گر و روزنامه نگار سخن به میان آورد.



    مقاله
    نام منبع: جهان نیوز
    شماره مطلب: 20162
    دفعات دیده شده: ۱۴۲۵ | آخرین مشاهده: ۳ روز پیش