Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • حقوق بشر آمریکا 2011/از کشتار غیر نظامیان تا آزمایش های غیر قانونی بر روی زندانیان
    پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰:۵۶

     در بخشی از گزارش نقض حقوق بشر در آمریکا آمده است: آمریکا گرچه خود مدعی حمایت از حقوق بشر است اما بیش از پنج هزار نفر را در یک برنامه آزمایشی به ویروس ها و باکتری های گوناگون مبتلا کرده است.  خبرگزاری "شینهوا" در گزارشی به نادیده گرفته شدن وضعیت حقوق بشر در آمریکا پرداخته که "نقض حقوق بشر علیه ملت های دیگر"، پنجمین مصداق این گزارش تفصیلی است و می نویسد: آمریکا در اقدامات به اصطلاح "مداخلات انسان دوستانه" و برای

     در بخشی از گزارش نقض حقوق بشر در آمریکا آمده است: آمریکا گرچه خود مدعی حمایت از حقوق بشر است اما بیش از پنج هزار نفر را در یک برنامه آزمایشی به ویروس ها و باکتری های گوناگون مبتلا کرده است.

    خبرگزاری فارس: از کشتار غیر نظامیان تا آزمایش های غیر قانونی بر روی زندانیان

     خبرگزاری "شینهوا" در گزارشی به نادیده گرفته شدن وضعیت حقوق بشر در آمریکا پرداخته که "نقض حقوق بشر علیه ملت های دیگر"، پنجمین مصداق این گزارش تفصیلی است و می نویسد: آمریکا در اقدامات به اصطلاح "مداخلات انسان دوستانه" و برای "پرورش یک ملت دموکراتیک جدید"، دست کم  بیش از صد هزار غیرنظامی در عراق را به کشتن داد.

    * آزمایشات انسانی بدون اطلاع افراد، رسوایی ننگین در کارنامه امریکا

    آمریکا به دنبال برتری و سلطه در جهان بوده و استقلال کشورهای دیگر را لگدمال کرده و حقوق بشر ملل دیگر را نقض می کند. "به نظر می رسد آمریکا بیش از پیش در نابسامانی بین المللی ایفای نقش می کند" ("پس از امپراطوری: تجزیه نظم آمریکائی" به قلم "امانوئل تاد").

    افشاء تاریخ آزمایشات انسانی در آمریکا رسوائی دیگری است که پس از رسوائی سوء استفاده از زندانیان در آمریکا منجر به برانگیختن خشم عمومی شد. روزنامه انگلیسی "تلگراف" در 30 آگوست 2011 گزارش داد که از سال 1946 تا 1948 در یک برنامه آزمایش پزشکی با هزینه دولت آمریکا حدود 5500 نفر در گواتمالا در معرض آزمایشات تشخیصی قرار گرفتند و محققین تعمداً بیش از 1300 نفر از جمله سربازها، فاحشه ها، زندانی ها و بیماران روانی را در معرض بیماری های سیفیلیس و دیگر بیماری های مقاربتی قرار دادند. به هفت زن مبتلا به بیماری صرع در ناحیه زیر جمجمه سیفیلیس تزریق شد و یک زن بیمار مبتلا به سیفیلیس و یک بیماری لاعلاج از طریق چشم هایش و دیگر قسمت های بدن دچار عفونت سوزاک شد.

    این آزمایش ها منجر به مرگ بیش از 80 نفر شد. در مقاله ای که در وبسایت یک روزنامه امریکائی منتشر شده گفته شده که "این افشاگری ها تنها نمونه اخیر یک سری از رسوائی ها در رابطه با آزمایشات غیرقانونی و غیراخلاقی دولت است و آزمایشات غیرقانوی و وحشتناک بسیار دیگری نیز وجود دارد که مهم هستند اما گزارش نشده اند."

    این مقاله می گوید لیست این نوع آزمایش های غیر قانونی تقریباً بلند است و شامل آزمایشات تابشی، آزمایش های کنترل ذهن انسان (به نام MKULTRA)، آزمایش های CIA و DoD (وزارت دفاع) روی "مبارزان دشمن در جنگ علیه تروریسم" می باشد (Pubrecord.org). روزنامه "هندو" در تاریخ 30 آگوست 2011 گزارش داد که در سال 1932 "اداره خدمات بهداشت عمومی" آمریکا مطالعه ای درباره بیماری لاعلاج سیفیلیس در بدن انسان را در آلاباما آغاز کرد. محققین به شزکت کنندگان در مطالعه گفتند یک نوع بیماری در آنها بررسی می شود و حدود 400 مرد آمریکائی-آفریقائی بدون رضایت آگاهانه خودشان مبتلا به عفونت سیفیلیس شدند.

    در واقع این مردان تحت درمان مناسب موردنیاز قرار نگرفتند. این مطالعه تا سال 1972، پس از افشاسازی رسانه ها به طول انجامید. تلویزیون ملی اتریش گفت که این یک رویداد شرم آور در تاریخ آمریکا و دوره ای سیاه در اخلاقیات پزشکی آمریکا است.

    * بیش از صد هزار کشته غیر نظامی در حمله آمریکا به عراق

    آمریکا در اقدامات به اصطلاح "مداخلات انسان دوستانه" و برای "پرورش یک ملت دموکراتیک جدید" فاجعه های انسانی به بار آورد. در عراق، میزان مرگ و میر در جنگی که آمریکا آغازگر آن بود به 655 هزار مورد رسید (تریبون بیزنس نیوز، 15 دسامبر 2011). طبق آمار منتشرشده توسط مرکز "شمارش اجساد عراق" دست کم 103536 غیرنظامی در جنگ عراق کشته شدند (رویترز، 18 دسامبر 2011).

     

    در سال 2011 بطور متوسط روزانه 5/6 مورد مرگ در اثر حملات انتحاری و بمبگذاری در خودروها وجود داشت (www.iraqbodycount.org). برآورد می شود که مرگ و میر غیرنظامیان در جنگ های مسلحانه در افغانستان ممکن است متجاوز از 31 هزار مورد باشد (تریبون بیزنس نیوز، 17 اکتبر 2011). طبق یک گزارش خبری در 28 می 2011، در یک حمله هوایی ناتو به رهبری آمریکا در منطفه جنوبی افغانستان باعث کشته شدن 14 غیرنظامی و زخمی شدن شش تن دیگر شد (نیویورک تایمز، 29 می 2011).

    در 25 ماه می نیز در یک حمله هوایی دیگر توسط ناتو در استان نوریستان 18 افغانی غیرنظامی و 20 پلیس کشته شدند (بی بی سی نیوز، 29 می 2011). روزنامه انگلیسی "گاردین" در 11 مارس 2012 گزارش داد که یک سرباز آمریکائی در افغانستان صبح روز 11 مارس خانه سه غیرنظامی در دو روستا را زیر رگبار بست و 16 روستائی افغان را در خواب کشت و منجر به زخمی شدن پنج تن دیگر شد و اجساد مردگان را به آتش کشید. در میان قربانیان نه کودک و سه زن بودند. طبق گزارش رویترز، شاهدان ماجرا می گویند در این حادثه چند سرباز امریکائی دخیل بودند (رویترز، 11 مارس 2012).

    در گزارش "Presse-Agentur" آلمانی از یکی از اعضای تیم تجسس مجلس افغانستان نقل شده که 15 تا 20 سرباز در چند منطقه در روستا حملات شبانه انجام داده اند. این منبع همچنین به DPA گفت طبق یافته ها تعدادی از زنان افغانی که کشته شدند قبل از مرگ مورد تجاوز قرار گرفتند (DPA، 18 مارس 2012). این "قتل عام به سبک آمریکائی" علیه غیرنظامیان بی گناه بار دیگر واهی بودن ادعای مجلس آمریکا مبنی بر "داشتن کشوری تحت قانون" و "مدافع حقوق بشر" را نشان داد.

    * 15 درصد افزایش مرگ و میر غیر نظامیان افغان در 2011

    آمارهای ناقص نشان می دهد آمریکا بیش از 60 حمله هوایی بدون سرنشین در سال 2011 در پاکستان انجام داده که منجر به کشته شدن دست کم 378 نفر شده است (یواس آ تودی، 11 ژانویه 2012؛ Newamerica.net). تعداد مرگ و میر غیرنظامیان در افغانستان در نیمه اول سال 2011 نسبت به همان دوره در سال 2010، 15 درصد افزایش یافت (نیویورک تایمز، 6 آگوست 2011).

     

    طبق گزارش های رسانه ها در شب 20 فوریه 2012 تعدادی سرباز آمریکائی از گروهان های ناتو در پایگاه هوایی بگرام در افغانستان کپی هایی از قران و دیگر کتب مقدس را داخل یک سطل زباله ریخته و به آتش کشیدند (بی بی سی نیوز، 23 فوریه 2012). هتک حرمت قران منجر به برانگیخته شدن آتش خشم مردم و اعتراضات گسترده در میان مردم افغانستان و کشورهای پاکستان و بنگال شده است (www.pakistantoday.com.pk; www.firstpost.com). 

    * آمریکا تنها مخالف "حق توسعه" برای کشورهای در حال توسعه است

    آمریکا از حقوق توسعه که نگرانی اکثر کشورهای درحال توسعه است حمایت نمی کند. در سپتامبر 2011، در هجدهمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه ای درباره "حق توسعه" اتخاذ شد. تمام اعضای این شورا بجز یک رای ممتنع از آمریکا به این قطعنامه رای دادند.

    آمریکا همچنان به نقض جدی حق امرار معاش و حق توسعه مردم کوبا ادامه می دهد. در 26 اکتبر 2011، در شصت و ششمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای تحت عنوان "ضرورت خاتمه تحریم تجاری و اقتصادی آمریکا علیه کوبا" تصویب شد که بیستمین قطعنامه متوالی در این زمینه بود. 186 کشور به نفع قطعنامه رای دادند، سه کشور رای ممتنع داشتند و تنها آمریکا و اسرائیل علیه قطعنامه رای دادند.

    این قطعنامه آمریکا را وادار به لغو یا باطل کردن تحریم تقریباً 50 ساله اقتصادی، تجاری و مالی علیه کوبا در اولین فرصت ممکن می کرد (www.un.org). با وجود این، آمریکا همچنان از قطعنامه سرپیچی می کند. تحریم کوبا توسط آمریکا طبق ماده 2 "کنوانسیون جلوگیری از کشتار جمعی و مجازات آن" که در سال 1948 تصویب شد به نوعی یک عمل کشتار جمعی تلقی می شود.

    حقایقی که در بالا ذکر شد تنها گوشه ای از سابقه تیره آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر را نشان می دهد. سابقه تاریک خود آمریکا در زمینه حقوق بشر به هیچ وجه مبنایی اخلاقی، سیاسی یا قانونی برای این کشور بعنوان "عادل حقوق بشر" دنیا بودن و بالاتر قرار دادن خود نسبت به کشوری دیگر و صدور گزارش سالانه درباره حقوق بشر و اتهام کردن کشورهای دیگر ایجاد نمی کند. به دولت آمریکا توصیه می شود به مشکلات حقوق بشر در کشور خودش بنگرد و استفاده از حقوق بشر به عنوان ابزاری سیاسی برای مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر، تخریب تصویر کشورهای دیگر و تامین منافع استراتژیک خود را متوقف کرده و از بکاربردن رویکردهای دوگانه در زمینه حقوق بشر و تعقیب سلطه و برتری تحت لوای حقوق بشر دست بردارد.



    گزارش
    نام منبع: خبرگزاری فارس
    شماره مطلب: 20041
    دفعات دیده شده: ۱۲۳۵ | آخرین مشاهده: ۳ روز پیش