Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • یکی از فعالان جنبش خودمختار سرخپوستان آمریکا:استعمار همیشه از در متمدن کردن اقوام وارد می‌شود
    جمعه ۲۲ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۵

    یکی از فعالان مبارزه با برگزاری "جشن روز کریستف کلمب" اظهار می کند اشغال کشورهای دیگری نظیر عراق و افغانستان از همان منطق حمله به بومیان آمریکا و تصرف سرزمین‌های آنان تغذیه می کند؛ وی معتقد است اصطلاح "سرزمین سرخپوستان"، در فرهنگ نظامیهای آمریکا به معنی این است که آن کشور باید مستعمره و متمدن شود. یکی از فعالان جنبش خود مختار سرخپوستان آمریکا و وکیل و استادیار علوم سیاسی دانشگاه کالورادو در "دنور"، به تحلیل جشن روز کریستف کلمب، ریشه‌های آن و برنا

    یکی از فعالان مبارزه با برگزاری "جشن روز کریستف کلمب" اظهار می کند اشغال کشورهای دیگری نظیر عراق و افغانستان از همان منطق حمله به بومیان آمریکا و تصرف سرزمین‌های آنان تغذیه می کند؛ وی معتقد است اصطلاح "سرزمین سرخپوستان"، در فرهنگ نظامیهای آمریکا به معنی این است که آن کشور باید مستعمره و متمدن شود. یکی از فعالان جنبش خود مختار سرخپوستان آمریکا و وکیل و استادیار علوم سیاسی دانشگاه کالورادو در "دنور"، به تحلیل جشن روز کریستف کلمب، ریشه‌های آن و برنامه‌های جنبش سرخپوستان برای مقابله با آن پرداخت. " دکتر گلن موریس" که در سال‌های 1991، 2000، 2004 و 2007 به اتهام اخلال در مراسم جشن عمومی روز کریستف کلمب دستگیر شده است، در مصاحبه با برنامه خبری ـ تحلیلی "دموکراسی ناو"، اظهار کرد دامنه مبارزات این جنبش، محدود به مخالفت ساده با برگزاری یک جشن نیست؛ وی افزود، جنبش خودمختار سرخپوستان آمریکا با مخالفت با برگزاری این جشن، در واقع به مبارزه با تجلیل آمریکا از نژادپرستی و استعماری می‌پردازد که هنوز هم فعالانه در بسیاری از نقاط دنیا رواج دارد. در زیر متن مصاحبه وی با "ایمی گودمن"، خبرنگار، تحلیل‌گر و مجری برنامه "دموکراسی ناو" می‌خوانیم. ـ ایمی گودمن: سوال اول من در مورد تاریخچه برگزاری جشن سالروز ورود کریستف کلمب به آمریکا است. لطفا در این مورد توضیح دهید. ـ گلن موریس: بیشتر افراد این مسئله را نمی‌دانند که سالروز کشف قاره آمریکا ابتدا در سال 1905 در ایالت "کلورادو" تعطیل اعلام شد. اما دانستن این نکته برای افراد مهتر است که ایدئولوژی روز کشف قاره آمریکا چیست و اینکه چرا اخیرا بحث‌های زیادی درباره این مسئله در آمریکا یا کلورادو انجام شده است. قبلا هم، همانطور که می‌دانید بحث‌های زیادی در مورد هوگو چاوز مطرح شده بود؛ هنگامی که وی در سازمان ملل کتاب "نوآم چامسکی" را با عنوان "هژمونی یا بقا" را بالا برد و به همگان نشان داد و بعد از آن هم روز 12 اکتبر را در ونزوئلا، روز "مقاومت بومیان" نامگذاری کرد. چامسکی: روز کشف آمریکا ابزاری در خدمت گسترش سلطه امریکاست ما باید ابتدا کمی درباره معنای واژه‌های "هژمونی" و "ایدئولوژی" توضیح داده و آنها را ساده‌تر کنیم: ایدئولوژی به معنای یک سری عقاید است که به یک ملت یا مردم، امکان توصیف حقیقت را می‌دهد و مهمتر از آن جهان را آن‌طور که باید باشد، توصیف می‌کند؛ از سوی دیگر "هژمونی" را نوعی ایدئولوژی ملی هدایت می‌کند که آنقدر جامع است که تقریبا نمی‌توان آن را مشاهده کرد: مانند آب برای ماهی یا هوا برای انسان؛ به یک مفهوم، ما می‌توانیم بگوئیم که جشن روز کریستف کلمب هم ـ آن‌طور که چامسکی بیان می‌کند ـ نوعی "ابزار هژمونیک" است؛ چون از لحاظ تاریخی معنایی ندارد که ما یک روز تعطیل ملی به مناسبت بزرگداشت کریستف کلمب در کشوری داشته باشیم که او هرگز آن را کشف نکرد؛ * برگزاری جشن به مناسبت کسی که تجارت برده می‌کرد بنابراین ما باید این سوال ساده را از خود بپرسیم: اصلا چرا این روز باید تعطیل باشد؟ پاسخ این سوال حداقل تا اندازه‌ای این است که تعطیلی این روز، بیشتر در راستای ترویج ایدئولوژی ملی غارتگری، سلطه و استعمارگری انجام شده است. طرفداران روز کریستف کلمب در "کلورادو" هیچ احساسی درباره اینکه روز استعمار آمریکا را جشن می‌گیرند، ندارند و بارها به ما این پام را القا کرده اند که "ببینید، ما می‌خواهیم جشن بگیریم. ما می‌خواهیم این جشن‌های عمومی را به افتخار کریستف کلمپ برگزار کنیم؛ بهتر است شما هم خودتان را با این برنامه‌ وفق دهید. و بگذارید یک چیز را روشن کنیم: اینکه اینجا دیگر کشور شما نیست. اینجا اکنون کشور ماست. و بهتر است شما خود را با شرایط جدید آن وفق دهید." بنابراین برای ما جشن گرفتن روز کشف قاره آمریکا که پیش از آمدنش به قاره آمریکا یک تاجر برده‌های آفریقایی بود و سپس به استعمار آمریکاییها پرداخت... [مجری حرفش را قطع می‌کند] * کریستف کلمب تاجر برده و قاتل سرخپوست‌ها بودـ ایمی گودمن: اگر می‌شود در مورد همین مواردی که گفتید، توضیح بدهید ـ گلن موریس: خوب کریستف کلمب، دریانوردی بود که از طرف پرتغال به ساحل طلایی آفریقا رفته بود؛ وی از آنجا طلا و برده وارد بازار برده‌های پرتغال می‌کرد. به همین دلیل است که وقتی وارد جزایر کارائیب شد، بازگشت به عادت‌های قبلی برایش آسان بود و برده‌داری با سرخ‌پوستان را آغاز کرد و آنها را در بازار بردگان "سویل" فروخت؛ بنابراین، ما معتقدیم که در نظر گرفتن روز کریستف کلمب به عنوان یک روز ملی اشتباه است و مطمئنا پیام نادرستی را به بچه مدرسه‌ایها درباره اینکه چه کسی را به عنوان قهرمان این نیم‌کره در نظر بگیرند، می‌فرستد. مطمئنا قهرمان‌سازی از کریستف کلمپ را نباید با اعلام تعطیلی ملی به بزرگداشت وی نیز همراه کرد. در واقع وی یک قهرمان نبود. وی یک برده‌دار بود که سرخ‌پوستها را می‌کشت. و به همین دلیل است که در اولین ایالت تعطیل شده در روز کشف قاره آمریکا، این مسئله اینقدر بزرگ شده است. * آمریکا همچنان میراث استعمارگری و امپریالیسم را جشن می‌گیرد ـ ایمی گلدن: جنبش شما چه اقداماتی برای مخالفت با این مواردی که گفتید انجام می‌دهد؟ ـ گلن موریس: خوب ما قصد داریم طبق روال سابق، آشکارا مخالفت خود را با تعطیلی روز کریستف کلمب و جشن‌های تجلیل از استعمار اعلام کنیم ـ منظورم این است که ما قصد داریم با حرکت‌های اعتراضی قدرتمند و سرزنده، مخالفت خودمان را با این "جشن نفرت‌افکنی" ـ نامی که ما برای این جشن‌ها انتخاب کرده‌ایم ـ اعلام کنیم. اما این نکته را هم باید گوشزد کنم که اعتراضات ما ربطی به مخالفت با برگزاری جشن یا تعطیل کردن یک روز ندارد، چرا که همه ما جشن و تعطیلی را دوست داریم؛ مسئله اصلی که ما مخالفت خود را با آن اعلام می‌کنیم، میراث به جا مانده از کریستف کلمب است؛ دیدگاه جنبش سرخپوستان کلورادو و بسیاری از بومیان آمریکا این است که روشی که آمریکا از این میراث استعمار و امپریالیسم تجلیل می‌کند، نادرست است. این مسئله در قانون فدرال سرخ‌پوستان آمده است. "دکترین کشف" در سال 1823 در مورد "جانسون وی مکینتاش" در دادگاه عالی به اجرا درآمد و در آن "جان مارشال" از این مسئله برای توجیه انکار حق سرخپوستان در قاره‌های آمریکا استفاده کرد. * دکترین کشف و نقض حقوق بومی‌ها ـ ایمی گودمن: درباره دکترین کشف توضیح دهید ـ گلن موریس: آنچه که "مارشال" درباره مورد "جانسون مکینتاش" می‌گوید این است که با ورود تمدن مسیحیت به یک مکان، حق افراد بومی نسبت به وطن و سرزمین‌هایشان از بین می‌رود و این به دلیل موهبتی است که تمدن مسیحیت آن را با خود به نیم‌کره غربی آورده است. و این نظریه بنیان قانون فدرال سرخ‌پوستان در آمریکاست که از سال 2006 تاکنون هر روز در حال اجراست. ما اکنون درگیر پرونده‌ای در منطقه "وسترن شوشونز" ایالت نوادا هستیم که در آن عنوان سرزمین آنها بر اساس دکترین کشف نه در سالهای 1823 یا 1890 بلکه در دهه 1980 حذف شده و این مسئله تاکنون نیز ادامه دارد به طوریکه در کمیته حذف تبعیض نژادی و کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر سازمان ملل اعلام شد که دکترین کشف در آمریکا منجر به نقض شدید حقوق اساسی بشر شده است. * قوانین ضدسرخ‌پوستان آمریکا به کشورهای دیگر نیز صادر شده است اکنون آمریکا همچنان به نادیده گرفتن این تصمیمات ادامه می‌دهد اما علاوه بر این، دکترین کشف و پایه‌های قانون فدرال سرخ‌پوستان از آمریکا صادر شده و در کانادا، استرالیا، نیوزلند و دیگر کشورهای انگلیسی‌زبان که قوانین مشترکی دارند مانند هند، کنیا و آفریقای جنوبی اجرا می‌شود. بنابراین این صرفا تصمیمی درباره یک جشن و یا یک تعطیلی برای گرامیداشت یک شخصیت تاریخی نیست. این مبارزه درباره میراثی است که همچنان به گسترش امپریالیسم کمک می‌کند. * آمریکا امروزه شیوه‌های مبارزه خود با سرخ‌پوستان را کشورهای دیگر ادامه می‌دهد و ما این مسئله را در دولت بوش شاهد بودیم. نمی‌دانم آیا شما کتاب "رابرت کاپلان" با عنوان"Imperial Grunts" (سرسپردگان امپریالیسم) را خوانده‌اید یا نه؛ کاپلان خودش یکی از طرفداران دولت بوش بود و گفته می‌شود که شخص بوش هم این کتاب را خوانده است. وی در این کتاب تصدیق می‌کند که امروزه آمریکا، همان روش‌های مبارزه با سرخپوستان را در عراق، افغانستان، فیلیپین و کلمبیا هم ادامه می‌دهد؛ بدین ترتیب که آنها در این مکان‌ها هر سرزمینی را که تحت یوغ نظامیان آمریکا نیست، "سرزمین سرخپوستان" می‌نامند و منظورشان این است که باید آن کشورها را مطیع خود کرده و اصطلاحا متمدن کنند. بنابراین می‌بینیم که این جنگ ـ این "برخورد تمدن‌ها" که در جهان امروز از آن صحبت می‌شود ـ چیز جدیدی نیست. جنگ تمدن‌ها، جنگی بوده است که درست در همین منطقه‌ای که ما نسل‌هاست در آن سکونت داریم، در جریان بوده است تا کافران را به جرگه مسیحیان متمدن فرا بخواند. بنابراین مسئله‌ای که ما امروز دنبال می‌کنیم این است که به مداقه در باب آن ایدئولوژی‌هایی که جنگ‌های سرخپوستان را به راه انداخت، بپردازیم و بگوییم که خط سیر چنین ایدئولوژی‌هایی را می‌توان از 12 اکتبر 1492 تا زمان حال دنبال کرد * لشکرکشی به کشور دیگر و نسل‌کشی افراد ساکن در آن درست نیست بنابراین، آنچه که ما از جنبش سرخ‌پوستان آمریکا در کلورادو و از جنبش اتحاد برای حذف روز کشف قاره آمریکا می‌گوییم این است که آینده‌ای متفاوت را بسازیم. و این همان چیزی است که قصد داریم آن را در خیابان‌های "دنور" انجام دهیم تا جنبشی را آغاز کنیم که می‌گوید: این کشور باید تاریخ خود را دوباره بررسی کند؛ این کشور باید تاریخ را طور دیگری به کودکانش بیاموزد؛ این کشور باید ارزشها و سنت‌های اخلاقی خاصی را به نسل‌های آینده منتقل کند، و اینکه لشگرکشی به یک کشور دیگر، غارت اموال آن و کشتار و نسل‌کشی افراد ساکن در آن درست نیست.



    گزارش
    نام منبع: خبرگزاری فارس
    شماره مطلب: 17447
    دفعات دیده شده: ۱۷۷۶ | آخرین مشاهده: ۲ روز پیش