-
تقابل چهره به چهره «گولاس» و «فیس بوک»
سهشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۰ ساعت ۷:۴۵
این روزها، بیش از پیش از سرویس جدید گوگل به عنوان «گوگلپلاس» میشنویم؛ شبکه اجتماعی که در هفته گذشته، آزمایشی راهاندازی و به رقیبی جدی برای بزرگترین کشور مجازی جهان (فیسبوک) تبدیل شد. درواقع، حضور کوتاهمدت و مؤثر فیسبوک در چند سال گذشته، باعث شد تا غولهای دیگر دنیای سایبر به صرافت بیفتند و این عرصه را امتحان کنند، چه اینکه هرچند گوگل پربازدیدکنندهترین سایت دنیاست و بازدیدهای آن در ماه، از مرز یک میلیارد نفر میگذرد، کاربران بیشتر وقت خود
این روزها، بیش از پیش از سرویس جدید گوگل به عنوان «گوگلپلاس» میشنویم؛ شبکه اجتماعی که در هفته گذشته، آزمایشی راهاندازی و به رقیبی جدی برای بزرگترین کشور مجازی جهان (فیسبوک) تبدیل شد. درواقع، حضور کوتاهمدت و مؤثر فیسبوک در چند سال گذشته، باعث شد تا غولهای دیگر دنیای سایبر به صرافت بیفتند و این عرصه را امتحان کنند، چه اینکه هرچند گوگل پربازدیدکنندهترین سایت دنیاست و بازدیدهای آن در ماه، از مرز یک میلیارد نفر میگذرد، کاربران بیشتر وقت خود را در فیسبوک میگذرانند و همین باعث شده است که این شبکه اجتماعی به محبوبترین درگاه اینترنتی کاربران تبدیل شود. «پلاس» یا «فیسبوک»؟ اگر این روزها سری به صفحات فیسبوک یا گوگلپلاس بزنید، چیزی که بیش از پیش به چشم میآید، کل کل میان کاربران این دو غول اینترنتی است، چنانکه صحنههایی از فیلم «فایت کلاب» برای شما تداعی میشود و دعواهای درگرفته در صفحات کاربران این شبکههای اجتماعی کم از دعواهای میان طرفداران ریورپلات و بوکاجونیورز نیست؛ به همان میزان پرشور، به همان میزان تعصبی و به همان میزان داغ و پرحرارت. اما به راستی کدام یک سرانجام پیروز میشوند؛ فیسبوک یا گوگلپلاس؟ گوگلپلاس ادعا میکند که نقایص فیسبوک را برطرف کرده و با امکانات منحصر به فردی که قرار داده، فضای بهتری برای کاربران فراهم میکند؛ برای نمونه، گوگل با تأکید بر این نکته که یکی از اشکالات اصلی فیسبوک این است که وقتی کاربری مطلبی را به اشتراک میگذارد و همه کسانی که با او پیوند دارند، میتوانند آن مطلب را ببینند، اقدام به طراحی امکان دایره (Circle) کرده که بنا بر آن، کاربران امکان ساخت دوایر مختلف با دستهبندی گوناگونی از دوستان را دارند که در هر حلقه مطالب مرتبط با آن به اشتراک گذاشته میشود یا از سوی دیگر، یکی از امکانات دیگر جدید این مجموعه چت ویدئویی گروهی آن است. از سوی دیگر، فیسبوک هم که پیشتر خبر راهاندازی پست الکترونیکیاش سر و صدای زیادی به راه انداخته بود، این روزها برای گسترش شبکه خود به دنبال همکاری با اسکایپ است. زوکربرگ همچنین این هفته، خبر از یک تحول فوقالعاده برای فیسبوک داد و آن، ورژنی جدید برای چت تصویری skype قابل اجرا در فیسبوک است. به هر حال، این روزها دعوای میان فیسبوک و گوگلپلاس چه در میان کاربران آن و چه در سطح مدیران آن به نقطه اوج خود رسیده و بنابراین، باید دید کدام یک سرانجام پیروز میشوند. ایرانیان در گوگلپلاس هرچند گوگل پروژه جدید خود را به صورت آزمایشی و محدود اجرا کرده و عضویت در آن، تنها با دعوتنامه امکانپذیر است، این روزها ایرانیان بسیاری را میبینیم که در گوگلپلاس فعالیت میکنند و بیش از هر چیز به دنبال فرا گرفتن ترفندها و استفاده از ابزارهای گوناگون آن هستند. این در حالی است که پیشتر سرویس گوگل ریدر که در ایران به گودر معروف است و در آغاز سرویسی برای خواندن فیدها بود، محبوبیت خاصی پیدا کرد و کاربران آن روز به روز افزایش یافتند، چنانکه این سرویس گوگل دست کم در ایران از کاربرد ویژه خود فیدخوان خارج شد و اکنون با آغاز به کار گوگلپلاس به نظر میرسد، بخش بزرگی از کاربران گوگل ریدر به آن روی خوش نشان دهند؛ هرچند گوگلپلاس هنوز محبوبیت خاص خود را پیدا نکرده اما باید دید این پروژه جدید گوگل که در ایران با دو عنوان «گولاس» و یا «گوپس» معروف است به سرنوشت پروژه شکستخورده «BUZZ» گوگل دچار میشود یا در کنار فیسبوک به شبکهای اجتماعی، محبوب و دوستداشتنی بدل خواهد شد؟ خط و نشان فیسبوک برای گوگل در حالی که گوگل با راه اندازی شبکه اجتماعی تازه ای به نام گوگل پلاس در حال خط و نشان کشیدن برای فیس بوک است، مدیر این شبکه اجتماعی می گوید روز چهارشنبه نوآوری تازه ای را رو خواهد کرد. مارک زوکربرگ که با رقیب تازه ای مواجه شده می گوید روز چهارشنبه چیزی را راه اندازی خواهد کرد که تعجب همگان را در پی خواهد داشت. وی به هیچ نوع جزییات بیشتری در این زمینه اشاره نکرده است، اما از هم اکنون گمانه زنی در این زمینه آغاز شده است. برخی منابع خبری می گویند برنامه جدید فیس بوک برای آی پد قرار است پس فردا عرضه شود و برخی هم می گویند ابزار به اشتراک گذاری عکس بر روی گوشی و تبلت از سوی فیس بوک عرضه می شود. در هر حال شکی وجود ندارد که فیس بوک که در ماه های اخیر شاهد کاهش رشد مخاطبان و خداحافظی تعدادی از آنان بوده می خواهد جلوی کاسته شدن بیشتر از کاربرانش را بگیرد، اما موفقیت این شرکت به میزان احترام آن به حریم شخصی کاربران و رفع مشکلات امنیتی فیس بوک بستگی دارد که توجه زوکربرگ به این دو مساله کافی نبوده است. برچسب ها: گوگل پلاس ، فیس بوک X Share Google Reader Stumble Upon Delicious Cloob Facebook Twitter Digg
خبر
نام منبع: تابناک
شماره مطلب: 16397
دفعات دیده شده: ۹۷۸ | آخرین مشاهده: ۲ هفته پیش