-
انتقاد یک نویسنده آمریکایی از معضل «انحصار رسانهای» در این کشور
دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۱۶
یک نویسنده و کارشناس مطالعات رسانهای آمریکا در مقالهای با عنوان «مالک واقعی رسانهها کیست؟» مینویسد: رسانهها در آمریکا در انحصار 6 شرکت «تایم وارنر»، «وایاکام»، «والت دیسنی»، «نیوز کورپ»، «وایوندی یونیورسال» و «سونی» قرار دارد. برنا کولمن (Brenna Coleman) نویسنده آمریکایی و کارشناس مطالعات رسانه در مقاله تحلیلی که در سایت «سواد رسانهای» درج شده است، اذعان دارد که هم اینک انحصار رسانهای در ایالات متحده پدید آمده که با قبضه کردن خروجیهای رسا
یک نویسنده و کارشناس مطالعات رسانهای آمریکا در مقالهای با عنوان «مالک واقعی رسانهها کیست؟» مینویسد: رسانهها در آمریکا در انحصار 6 شرکت «تایم وارنر»، «وایاکام»، «والت دیسنی»، «نیوز کورپ»، «وایوندی یونیورسال» و «سونی» قرار دارد. برنا کولمن (Brenna Coleman) نویسنده آمریکایی و کارشناس مطالعات رسانه در مقاله تحلیلی که در سایت «سواد رسانهای» درج شده است، اذعان دارد که هم اینک انحصار رسانهای در ایالات متحده پدید آمده که با قبضه کردن خروجیهای رسانهای این کشور، از قدرت و تأثیر فراوانی در عرصه زندگی اجتماعی آمریکاییان برخوردار شده است. از نظر وی مخاطبان آمریکایی بایستی از طریق تفکر آزاد خود را از حیطه نفوذ صاحبان منافع رسانهای در این کشور آزاد سازند. مشروح این مقاله در پی میآید: صدها روزنامه، ایستگاه رادیویی و تلویزیونی، یا نوعی انحصار رسانهای؟ آیا معضلی به نام انحصار رسانهای وجود دارد؟ باید اذعان داشت که هم اینک رسانههای ایالات متحده در اختیار افراد معدودی قرار دارند. تعداد انگشتشماری از شرکتها خروجیهای رسانهای در این کشور را در قبضه خود گرفتهاند. فیالمثل براساس گزارش نشریه مرور ژورنالیسم کلمبیا، شرکت CBS، سی ایستگاه تلویزیونی محلی و 135 ایستگاه رادیویی را در سرتاسر ایالات متحده در اختیار خود دارد. شرکت «نیوز کورپ» که معمولاً پدر فاکسنیوز دانسته میشود، مالکیت کامل یا بخشی از سه کمپانی تولید یا توزیع فیلم، 5 شرکت انتشاراتی، سه نشریه، 8 روزنامه مهم، و همچنین سایتهایی همانند LA Dodgers ،LA Lakers ،Dodger Stadium ،WebMD و MySpace.com را داراست. شرکتهای انحصاری رسانهای نه تنها خروجیهای ارتباطاتی را در تملک خود دارند، بلکه همچنین از طریق تعامل هیئتمدیرهها با دیگر کمپانیهای رسانهای نیز در پیوند هستند (چرا که مدیر یک شرکت بر روی صندلی هیات مدیره شرکت دیگر نیز مینشیند). از این رو صاحبان منافع بطور مستقیم بر رسانههای تاثیر میگذارند. پس استلزام این مساله بر جامعه آمریکا چیست؟ آیا همگان میدانند که مالکیت رسانهها در اختیار کیست؟ * تأثیر رسانه بر جامعه در جامعه تکنولوژیک کنونی، تردیدی در مورد تأثیر رسانهها بر جامعه وجود ندارد. تماشای تلویزیون، انجام بازیهای رایانهای، کاوش در اینترنت و به سینما رفتن از جمله شایعترین فعالیتها در بین کودکان و بزرگسالان به شمار میآید. عمومیت گونههای مختلف رسانههای نوین موجب میشود تا کمپانیهای رسانهای از قابلیت نفوذ سیاسی چشمگیری بر افکار و نظرات مخاطبین برخوردار شوند. تبلیغاتچیها مبالغ کلانی را برای پژوهش در مورد تاثیر روانی آگهیها در رسانهها صرف میکنند. گروههای دلمشغول به رفاه عمومی و دانشگاهها نیز تاثیر تلویزیون، سینما و حتی بازیهای رایانهای بر روندهای اخلاقی خشونتبار و عادات دخانیاتی نوجوانان را مورد مطالعه قرار میدهند. از این رو واضح است که رسانه بر جامعه تاثیر میگذارد. پس آیا مالکان رسانهها نیز در جامعه از قدرت برخوردارند؟ * مالک واقعی رسانهها کیست؟ پس مالک واقعی رسانههای ایالات متحده کیست؟ انحصارات اصلی رسانهای کدامند؟ پس از کش و قوسهای فراوان در دهه اخیر هم اینک شش شرکت مالک اصلی رسانههای ایالات متحده هستند. این شرکتها «تایم وارنر»، «وایاکام»، «والت دیسنی»، «نیوز کورپ»، «وایوندی یونیورسال» و «سونی» هستند. این شرکتها نشریات عمده، روزنامههای محلی و سراسری، ایستگاههای رادیویی و تلویزیونی، شرکتهای فیلمسازی، تیمهای ورزشی، مراکز انتشاراتی، و تمامی شرکتهای عمده موسیقی را در هم تلفیق کرده و روز به روز دایره نفوذ و مالکیت خود را گسترش میدهند. * زندگی تحت انحصار رسانهای در عصر انحصارات فشرده رسانهای افراد قادر به انجام چه کاری هستند؟ آیا راهی برای گریز از نفوذ این شرکتهای معدود وجود دارد؟ شاید تأثیر صاحبان منافع چندان هم نامطلوب نباشد. شاید آنها این قدرها هم قدرتمند نباشند. در هر حال هم اینک به نظر میرسد که بایستی تلویزیون، رادیو و کامپیوتر را خاموش نموده و یا به مطالعه کتابی مناسب پرداخت یا اینکه درباره ماهیت واقعیت با یک دوست به بحث نشست. شاید این کار یک راهحل محسوب شود، ولی هنوز هم امکان دارد که از مزایای دنیای رسانهمحور بهرهمند شده و هنوز هم به صورت مستقل به تفکر پرداخت. هوشیاری، پاسخ زیستن در دنیای انحصارات رسانهای است. بایستی از اطلاعات و پیامهای ورای هیجانات و سرگرمیهای رسانهای آگاهی یافت.
خبر
نام منبع: خبرگزاری فارس
شماره مطلب: 14336
دفعات دیده شده: ۷۴۹ | آخرین مشاهده: ۴ روز پیش