-
انتقاد نیویورک تایمز از ناتوانی مدیران اروپایی در کنترل بحران آتشفشان ایسلند
شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۳۷
روزنامه نیویورک تایمز با انتشار مقالهای مشترک از سه تحلیلگر غربی با اشاره به اینکه تبعات بحران ناشی از فوران آتشفشان ایسلند آنقدر زیاد نبوده است که مقامات اروپا تصور کردهاند، ناتوانی آنها از مواجهه صحیح با تبعات این بحران را مورد انتقاد قرار داد. سه خبرنگار نیویورک تایمز در مقاله مشترکی که در پایگاه خبری اینترنتی این نشریه منتشر شد، با بررسی عملکرد کشورهای مختلف اروپایی در مدیریت بحران ناشی از فوران آتشفشان ایسلند، ضعف مدیریتی این کشورها را عام
روزنامه نیویورک تایمز با انتشار مقالهای مشترک از سه تحلیلگر غربی با اشاره به اینکه تبعات بحران ناشی از فوران آتشفشان ایسلند آنقدر زیاد نبوده است که مقامات اروپا تصور کردهاند، ناتوانی آنها از مواجهه صحیح با تبعات این بحران را مورد انتقاد قرار داد. سه خبرنگار نیویورک تایمز در مقاله مشترکی که در پایگاه خبری اینترنتی این نشریه منتشر شد، با بررسی عملکرد کشورهای مختلف اروپایی در مدیریت بحران ناشی از فوران آتشفشان ایسلند، ضعف مدیریتی این کشورها را عامل اصلی ضرر مالی بسیاری از خطوط هوایی مهم اروپا عنوان کردند. "آلن کوول " (Allan Cowell) از لندن، "نیکولا کلارک " (Nicola Clark) از پاریس و "مارک مکدونالد " (Mark McDonald) از هنگکنگ در این مقاله مشترک نوشتند: چندین کشور اروپایی روز دوشنبه اعلام کردند که تصمیم دارند ممانعت پروازها در کشور خود را برداشته و یا قدری آن را سبک کنند. این تصمیم در پی کمتر شدن فورانهای آتشفشان تازه فعال شدهای در ایسلند و کاهش یافتن مقدار خاکستر آن در آسمان اروپا گرفته شده است. طبق این مقاله، "سازمان بینالمللی حمل و نقل هوایی " (International Air Transport Association) که ناظر بر صنعت هواپیمایی است، از آنچه که آن را "فقدان مدیریت " در دولتهای کشورهای اروپایی نامید، انتقاد کرد که در حال حاضر با رکود بیسابقهای در صنعت هواپیمایی در مقیاس قارهای مواجه شدهاند. این وقفه در پروازها بهخاطر حجم بالای خاکستر ناشی از فوران آتشفشان در آسمان بوجود آمده است و اینک این خاکسترها در آسمان سراسر اروپا پخش شده و مانع هرگونه جابجایی هوایی، از گل رز کنیایی گرفته تا سربازهای انگلیسی که در افغانستان گرفتار شدهاند، گردیده است. به گفته آنها، همزمان با افزایش و تشدید انتقادها از خطوط هوایی، وزرای حمل و نقل اروپا روز دوشنبه نشستی اضطراری در مادرید برپا کردند ولی برخی از این وزرا بهخاطر ناتوانی از سفر با هواپیما، تنها از طریق ویدئو توانستند در این جلسه حضور بهم رسانند. این مقاله ادامه داد: پس از پنج روز بحران در اروپا، شرایط سفر در چندین کشور اروپایی هر چند به آرامی در حال بهبود است. "خدمات ترافیک هوایی ملی انگلیس " (Britain’s National Air Traffic Service) اعلام کرد که پرواز بر فراز آسمان اسکاتلند و به فرودگاههای آن ساعت هفت صبح به وقت محلی روز سهشنبه از سر گرفته میشوند. این سازمان در بیانیهای اظهار کرد که با آنکه شرایط جوی "پویا و در حال تغییر " است، میتوان محدودیتهای هوایی بر فراز آسمان انگلیس و ولز را از اواخر روز سهشنبه برداشت. به گزارش نیویورک تایمز، مقامات ایسلند اعلام کردند که دود و خاکستر در ارتفاعی کمتر از دو مایل در هوا معلق است که حدود یک سوم ارتفاع آن در روزهای گذشته است. مقامات انگلیس هم عنوان کردند که آتشفشان در حال حاضر تا ارتفاعی که بر روی آسمان انگلیس تاثیر بگذارد، فوران نمیکند. این مقاله به نقل از شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت هانزا نوشت که این هواپیمایی از سوی سازمان ملی هواپیمایی آلمان اجازه پرواز 50 هواپیما که 15 هزار مسافر سرگردان از آمریکای شمالی و جنوبی، آسیا و آفریقا را جابجا میکنند، دریافت کرده است. بنا به گفته "آملی شوویرهولز " (Amelie Schwierholz) سخنگوی این هواپیمایی این شرکت همچنین اجازه "تعداد بسیار محدودی " پرواز از آلمان به آمریکا و به مقصدهایی در اروپا از ساعت شش به وقت محلی روز دوشنبه را دریافت کرده است. به گفته وی، این هواپیماها موظف به پرواز از مسیرهای معین و در ارتفاعهای پایین 10 تا 23 هزار فوتی هستند. * تسری بحران تعطیلی پرواز هواپیماها تا کانادا این مقاله ادامه داد: ولی در سوی دیگر آتلانتیک، فرودگاه شهر "سنت جانز " (St. John’s) در "نیوفاند لند " (Newfoundland) اولین فرودگاه آمریکای شمالی بود که تحت تاثیر خاکستر و دود آتشفشان قرار گرفت. پروازهای فرودگاه نزدیک شرقیترین نقطه کانادا در اواخر روز یکشنبه و پس از آنکه مقامات پیشبینی کردند که توده غبار به آن سمت خواهد رفت، با تاخیر مواجه یا کنسل شدند. سخنگوی این فرودگاه به "صدا و سیمای کانادا " (Canadian Broadcasting Corporation) گفت که طبق برآوردهای وزارت حمل و نقل کانادا و سیستم ناوبری هوایی آن 30 درصد احتمال وجود دارد که توده خاکستر به محدوده هوایی سنت جانز برسد. از آنجا که این شهر در روزهای گذشته میزبان مراسم جوایز موسیقی کانادا بود، بسیاری از موسیقیدانهای برجسته، مجریان این صنعت و سیاستمداران تحت تاثیر این تعطیلی احتیاطآمیز قرار گرفتند. انتظار میرود این فرودگاه از صبح روز دوشنبه بازگشایی شود. طبق نوشته این مقاله، دولت انگلیس اظهار داشت که تصمیم دارد نیروی دریایی سلطنتی را برای بازگرداندن سربازانش گسیل دارد. بسیاری از شرکتهای عظیم هوایی آسیا همچنان پروازهای خود را به اروپا کنسل میکنند که این مسئله به بهای مالی این بحران دامن میزند که طبق برآوردهای یک شرکت، معادل دو میلیارد دلار بوده و همچنان در حال افزایش است. به گزارش نیویورک تایمز، به نقل از خبرگزاری چک، فرودگاههای جمهوری چک از ظهر روز دوشنبه به وقت محلی کار خود را از سر گرفتهاند. گزارشها حاکی از آن است که اسلواکی هم اجازه پرواز در قسمت شرقی کشور را صادر کرده است. مقامات هواپیمایی مجارستان اعلام کردند که این کشور فعالیت هوایی خود را برای هواپیماهایی که در ارتفاع 24 هزار و 600 فوت یا بیشتر پرواز میکنند، از سر گرفته است. آژانس هواپیمایی "یورو کنترل " (Eurocontrol) که مقر آن در بروکسل است و مدیریت ترافیک هوایی منطقه اروپا را بعهده دارد، اعلام کرد که تنها هشت یا 9 هزار پرواز از 28 هزار پرواز برنامهریزی شده در روز دوشنبه قابل اجرا خواهد بود. این مقاله ادامه داد: "جیووانی بیسینیانی " (Giovanni Bisignani) مدیرکل و رئیس اجرایی "انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی " (International Air Transport Association) اعلام کرد که ما آنقدر در این بحران گرفتار شدهایم که دیگر نمیتوانیم نارضایتی خود را از نحوه مدیریت این بحران توسط دولتها که بدون ارزیابی خطر، بدون مشاوره و بدون هدایت درست انجام گرفت، ابراز کنیم. این بحران برای خطوط هوایی دستکم روزانه 200 میلیون دلار ضرر به بار آورده است و این در حالی است که اقتصاد اروپا پیش از این نیز میلیونها دلار از تجارتهای مختلف آسیب دیده است. "ویلی والش " (Willie Walsh) مدیر اجرایی هواپیمایی انگلیس نیز اظهار کرد که شرکتهای هواپیمایی دست به دامان اتحادیه اروپا شدهاند و دولتهای ملی آنها بهدنبال غرامت مالی بهخاطر بسته شدن فرودگاهها هستند. این تحلیلگران به نقل از این مقام بریتانیایی نوشتند: در مورد حادثه تروریستی 11 سپتامبر که به تعطیلی فرودگاههای آمریکا منجر شد، به شرکتهای هوایی غرامت پرداخت شد و واضح است که عمق بحران کنونی بیشتر و ملموستر است. سایر برآوردهای گستردهتر از خسارات مالی این بحران، بسیار بیشتر است. "مرکز حمل و نقل هوایی آسیا و اقیانوسیه " (the Center for Asia Pacific Aviation) که یک گروه کارشناسی مستقر در سیدنی استرالیاست، روز دوشنبه در پایگاه اینترنتی این مرکز عنوان کرد: مجموع ضررهای صنعت هواپیمایی (شامل خطوط هواپیمایی، فرودگاهها، فراهم کنندگان خدمات، مسئولان جابجایی محمولههای هوایی، کارکنان و غیره) در این بحران میتواند بیش از دو میلیارد دلار باشد. برخی از خطوط هوایی اروپا، گزینه خاتمه دائمی اضطراری فعالیتهای خود را مورد بررسی قرار میدهند. به گزارش نیویورک تایمز، فرودگاه وین پایتخت اتریش ساعت 5 صبح به وقت محلی روز دوشنبه بهطور رسمی کار خود را آغاز کرد در حالی که بسیاری از پروازهای ورودی و خروجی آن بدلیل شرایط جوی کنسل شده بود. فرودگاه استکهلم سوئد هم با خدمات محدود کار خود را از سر گرفت. طبق گزارش خبرگزاری "آنسا " (ANSA )، مقامات هوایی ایتالیا، فرودگاههای اصلی شمال این کشور در میلان و ونیز را در ساعت هفت صبح بازگشایی کردند ولی دو ساعت بعد دوباره آنها را تعطیل نمودند و علت این اقدام خود را شرایط جوی بد پیشرو عنوان کردند. "ویتور ریجیو " (Vito Riggio) رئیس سازمان هواپیمایی شهری ایتالیا اعلام کرد که فرودگاهها تا ساعت 8 شب روز سهشنبه بسته خواهند ماند ولی فرودگاههای رم و مناطق جنوبی این کشور باز خواهند ماند. این مقاله ادامه داد: بسیاری از خطوط هوایی آسیایی پروازهای خود به مقصدهای اروپایی را کنسل کردهاند. طی روزهای گذشته، خطوط هوایی مختلف که به طرز روزافزونی امید خود را برای بهبود اوضاع از دست میدهند، مانند "ایر فرانس " (Air France)، لوفت هانزا، "کی.ال.ام " (KLM) و "ایر برلین " (Air Berlin)، پروازهای آزمایشی ترتیب دادند تا نشان دهند پروازهای آنها امنیت دارد و با مشکلی مواجه نمیشود و از مقامات هوایی خواستند ممنوعیتهای پرواز را سبک کنند. * وزیر حمل و نقل آلمان: واکنش اروپا به آتشفشان بیش از اندازه زیاد بود طبق این مقاله، آقای بیسینیانی رئیس انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی به خبرنگاران در پاریس گفت که وی امیدوار است این بحران به فرصتی برای مذاکره درباره یک سیستم کنترل ترافیک هوایی متحد در اروپا منجر شود که با نام "سینگل یوروپین اسکای " (Single European Sky) شناخته میشود و بحث در مورد راهاندازی آن مدت 20 سال است که در اروپا جریان دارد. وی در این باره گفت: این مسئله واقعاً شکستی برای اروپا محسوب میشود. با وجودی که اروپا توانسته مرزهای زمینی خود را بردارد، نتوانستهایم مرزهای هوایی خود را از بین ببریم. این انجمن، در بیانیهای که در روز دوشنبه منتشر کرد، فرآیند تصمیمگیری کشورهای اروپا را در مورد بستن فرودگاهها مورد انتقاد قرار داد. این سیستم، مورد قبول نیست، بویژه آن هم در زمانی که پیآمدهای امنیتی و اقتصادی آن تا این اندازه گسترده باشد. وی روش کار این فرآیند را که رایانهمحور است، مورد انتقاد قرار داد. مقاله نیویورک تایمز با بیان اینکه بنظر میرسد کشورهای اروپایی در این زمینه اتفاق نظر ندارند، نوشت: "کامیل اورلینگز " (Camiel Eurlings) وزیر حمل و نقل آلمان روز دوشنبه در مصاحبهای به شبکه تلویزیونی "ان.او.اس " (NOS) گفت که واکنش اروپا نسبت به این توده خاکستر بیش از اندازه زیاد بوده است. این در حالی است که "اندرو آدونیس " (Andrew Adonis) وزیر حمل و نقل انگلیس روز یکشنبه هر گونه تغییر فوری در برداشتن محدودیتها را مردود دانست و اعلام کرد که پرواز در شمال اروپا در روز دوشنبه امن و بیخطر نخواهد بود. گوردون براون نخست وزیر انگلیس هم روز دوشنبه اعلام کرد که مقامات این کشور دو شناور نیروی دریایی سلطنتی خود از جمله ناو هواپیمابر "آرک رویال " (Ark Royal) را برای بازگرداندن بریتانیاییها به خانه، اعزام خواهند کرد. وی این اظهارات را پس از جلسهای با "کمیته برنامهریزی کبری " (Cobra planning committee) عنوان کرد که در زمان موقعیتهای اضطراری ملی گردهم میآید. (نام "کبرا " (Cobra) مخفف عبارت (Cabinet Office Briefing Room A) به معنی "گروه اصلی توجیهی کابینه " است.) به گزارش نیویورک تایمز، انگلیس بهخاطر جدایی از راههای زمینی قارهای اروپا بهخاطر کانال انگلیس از این قاعدهها مستثنی است. "هیثرو " (Heathrow) فرودگاه اصلی لندن یکی از شلوغترین مراکز عمومی در سراسر جهان است. به گفته تحلیلگران سیاسی، در حالی که این کشور در تب و تاب شدید سیاسی پیش از انتخابات ششم ماه می به سر میبرد، نحوه مدیریت این بحران توسط دولت به دقت توسط رقبای سیاسی مورد بازبینی قرار میگیرد تا از هرگونه اشتباه به نفع خود استفاده کنند. طبق این مقاله، آقای براون اظهار کرده که کشورش به اسپانیا که فرودگاههایش مشغول فعالیت هستند، بهعنوان نقطه انتقال بریتانیاییهای سرگردان از طریق قایق، قطار و جاده به انگلیس چشم دوخته ولی عنوان نکرده که نقش ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی انگلیس در این قضیه دقیقاً چیست. دهها هزار بریتانیایی از جمله گروهی از معلمان و دانشآموزان که برای تعطیلات به سفر رفتهاند و قرار بود روز دوشنبه در کلاسهای خود حاضر باشند، در خارج از کشور سرگردان و منتظر بازگشت به خانه هستند. به گفته تحلیلگران، اگر این بحران ادامه پیدا کند، میتواند خطوط هوایی ضعیفتر را کاملاً ورشکست کند. هواپیماییها پیش از این طی دهه گذشته بیش از 50 میلیارد دلار بهخاطر پیامدهای 11 سپتامبر 2001، شیوع بیماری "سارس " (SARS) در سال 2003، افزایش قیمت سوخت در سال 2008 و رکود اقتصادی ضرر متحمل شدهاند. مقامات از این مسئله نگرانند که اگر هواپیمایی وارد توده خاکستر که محتوی سطوح بالای "سیلیکا " (silica) که غباری شیشه مانند است، شود، ممکن است موتورهای هواپیما بد کار کرده یا کاملاً متوقف شوند ولی خطوط هوایی که در روز یکشنبه پروازهای آزمایشی در این توده خاکستر انجام دادهاند میگویند که هیچ آسیبی در این هواپیماها مشاهده نشده است. در پایان این مقاله آماده است: فوران آتشفشان ایسلند هرگونه تصمیمگیری در رابطه با پروازها را با پیچیدگیهایی روبرو کرده است. در حالی که بسیاری از فرودگاههای شمال اروپا کماکان با تعطیلی مواجه هستند، فرودگاه "ریکجاویک " (Reykjavik) پایتخت ایسلند تا هنگامی که بادهای جنوبی خاکستر را از آسمان این کشور دور میکردند، برای امور تجاری باز بود.
مقاله
نام منبع: خبرگزاری فارس
شماره مطلب: 13357
دفعات دیده شده: ۲۷۰۶ | آخرین مشاهده: ۵ روز پیش