Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • یک تحلیلگر آمریکایی مقیم ایتالیا: رویکرد نظامی‌گری در حال بلعیدن جامعه آمریکاست
    چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۴۱

    یک تحلیلگر آمریکایی مقیم ایتالیا در مقاله‏ای تصریح کرد که نشانه‏های نظامی‏گری در همه جای آمریکا دیده می‏شوند و تمامی نهادهای اجتماعی آمریکا دهه‌هاست مشمول فرآیند نظامی‏گری شده‏اند. پایگاه اینترنتی "کامن دریمز " (Common Dreams) در مقاله‏ای به قلم خانم "استفانی وست‏بروک " (Stephanie Westbrook)، تحلیلگر آمریکایی مقیم ایتالیا و عضو جنبش‏های مدافع صلح و عدالت اجتماعی در این کشور تصریح کرد: شهروندان ساکن پایتخت ایالات متحده آمریکا در مکان‏های عمومی نظ

    یک تحلیلگر آمریکایی مقیم ایتالیا در مقاله‏ای تصریح کرد که نشانه‏های نظامی‏گری در همه جای آمریکا دیده می‏شوند و تمامی نهادهای اجتماعی آمریکا دهه‌هاست مشمول فرآیند نظامی‏گری شده‏اند. پایگاه اینترنتی "کامن دریمز " (Common Dreams) در مقاله‏ای به قلم خانم "استفانی وست‏بروک " (Stephanie Westbrook)، تحلیلگر آمریکایی مقیم ایتالیا و عضو جنبش‏های مدافع صلح و عدالت اجتماعی در این کشور تصریح کرد: شهروندان ساکن پایتخت ایالات متحده آمریکا در مکان‏های عمومی نظیر مترو با مواجهه با تصاویر تجهیزات نظامی نظیر جنگنده F35 دچار بهت و تشویش ذهن می‏شوند. در مکان‏های تبلیغاتی متروی واشنگتن که علی‏القاعده باید شاهد تصاویری از تلفن همراه یا تبلیغات نمایشگاهی باشیم، تصاویری تمام رنگی از مرگبارترین و گران‏ترین تسلیحات جنگی دیده می‏شوند. این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: تبلیغات مذکور از سوی شرکت‏هایی همچون "لاک‏هید مارتین " (Lockheed Martin) که بزرگترین شرکت تولیدکننده سلاح در دنیاست، "گودریچ " (Goodrich)، "کی بی آر " (KBR)، "ای جی آی " (AGI)، "بی ای ای سیستمز " (BAE Systems) و "نورتروپ گرامن " (Northrop Grumman) در بسیاری از ایستگاه‏های متروی پایتخت آمریکا دیده می‏شوند. بدیهی است که بیشترین تمرکز این تبلیغات نیز در نزدیکی مقر پنتاگون و اماکن دولتی در مرکز و جنوب واشنگتن است. بی‏شک، هدف این تبلیغات جز تاثیر گذاشتن بر تصمیم‏سازان آمریکایی چیز دیگری نیست اما تبلیغات مذکور همچنین در صدد این هستند تا به افکار عمومی مردم آمریکا بگویند که تنها قدرت نظامی برتر این کشور است که می‏تواند آمریکا را از گزند دشمنان محفوظ بدارد. بیلبوردهای تبلیغاتی علاوه بر در برگرفتن تبلیغات خاص برای هلیکوپترهای تهاجمی و سایر وسایل جنگی به شکل زیرکانه‏ای به تبلیغ برای شرکت‏های کمتر شناخته شده‏ای همچون "دی آر اس " (DRS) که متعلق به یک ایتالیایی به نام "فینمکانیکا " (Finmeccanica) بوده و بیست و ششمین شرکت در بین پیمانکاران پنتاگون محسوب می‏شود و همچنین برای کامپیوترهای سنگین شرکت "دل " (Dell) که در امور نظامی کاربرد دارند نیز می‏پردازند. * تبلیغات نظامی زیرکانه در بیخ گوش نمایندگان کنگره آمریکا! وست‏بروک افزود: زیرکانه‏تر از همه، رویکرد بازاریابی شرکت نورتروپ گرامن است که در ایستگاه جنوبی مترو و نزدیک به کنگره آمریکا اقدام به تبلیغات می‏کند. این سومین پیمانکار بزرگ نظامی آمریکا، در تهاجمی آشکار به حس بینایی شهروندان آمریکایی یک زنجیره تبلیغاتی در ایستگاه مذکور به راه انداخته است. تبلیغات این شرکت علاوه بر تصرف فضاهای اختصاص یافته به امر تبلیغات، چهار طرف درهای ورودی گردان را نیز به خود اختصاص داده و طول مسیر پله‏های برقی را نیز در برگرفته‏اند. شرکت "سی بی اس اوت‏دور " (CBS Outdoor) که مسئولیت فضاهای تبلیغاتی در متروی پایتخت را بر عهده دارد مدعی است که "اشغال ایستگاه‏های متروی نزدیک کنگره توسط اقلام تبلیغاتی تاثیرگذارترین راه برای ارسال پیام به تصمیم‏گیرندگان آمریکا است. " بنابر تخمین‏ها روزانه 17 هزار شهروند آمریکایی با تبلیغات اقلام نظامی شرکت نورتروپ گرامن از قبیل هواپیماهای بدون سرنشین (Drone)، هلیکوپترها، رادارها و ... مواجه می‏شوند. همگی این تسلیحات به ناامن ساختن جهان اختصاص دارند. به گزارش "موسسه مرکزی بروکینگز "، 90 درصد قربانیان حملات هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان شهروندان عادی هستند. با این حال همچنان تبلیغات مربوط به این هواپیماها که هزینه‏های چند صد میلیون دلاری برای خریدشان پرداخت می‏شود، کاملا قابل مشاهده است. نویسنده ادامه می‏دهد: احتمالا یکی از بدترین انواع تبلیغات مذکور تصویر یک ساختمان تخریب شده است که بر روی آن چنین شعاری نقش بسته که "به محض اینکه شما از چیزی احساس تهدید کنید، ما آن را از صفحه روزگار پاک می‏کنیم. " البته نورتروپ گرامن هیچ اشاره‏ای به سرنوشت ساکنان بی‏گناه آن ساختمان نمی‏کند! نظر به رویکرد شرکت‏های بزرگ تسلیحاتی آمریکا که همواره در حال راحت کردن خیال دلالان قدرت در کنگره و پنتاگون هستند، نورتروپ گرامن تصمیم گرفته است که دفتر مرکزی خود در کالیفرنیا را به واشنگتن منتقل کند. مقامات واشنگتن، ویرجینیا و مریلند همگی در تلاش بوده‏اند تا تصمیم مقامات نورتروپ گرامن را تحت تاثیر قرار داده و دفتر جدید را به ایالت خود بیاورند. ایالت کلمبیا حتی پا را از این فراتر نهاده و یک پیشنهاد تشویقی 25 میلیارد دلاری به این شرکت ارائه کرده‏اند تا دفتر خود را به این ایالت ببرد. 300 موقعیت شغلی این دفتر توسط کارکنان نورتروپ گرامن در لس‏آنجلس تصدی خواهد شد. * یادآوری شرایط جنگی به شیوه آمریکایی! این فعال صلح طلب اضافه کرد: وجود تبلیغات شرکت‏های پیمانکاری نظامی آمریکایی در متروی واشنگتن تنها یک نشانه از رویکرد نظامی‏گری است که در همه جای آمریکا وجود دارد. پرسنل نظامی آمریکایی با یونیفرم نظامی و ادوات استتار در همه جا، از فروشگاه مواد غذایی گرفته تا صف بانک حضور دارند. پس از حملات 11 سپتامبر، خستگی زیادی در تمامی پرسنل نظامی حتی پرسنل اداری دیده می‏شود. در سوال از این نظامیان استتار کرده که چرا این چنین لباس پوشیده‏اند تنها یک جواب شنیده می‏شود: " به خاطر کمک به نظامیانی که در میدان نبرد حضور دارند! " یکی از نظامیان مذکور که یک زن بود گفت: " این سوال خوبی است. شاید فکر کنید که این لباس مسخره باشد اما یادآور آن است که آمریکا درگیر یک جنگ است. " علاماتی که از مردم آمریکا برای حمایت از نیروهای نظامی این کشور دعوت به عمل می‏آورند در همه جا قابل مشاهده‏اند، از دیوارهای رستوران گرفته تا کامیون‏های حمل زباله! حتی در ایستگاه گاز طبیعی در آرلینگتون هم می‏توان این نشانه‏ها را یافت. در بالای هر پمپ گاز نوشته شده است که از "نظامیان خویش حمایت کنیم. " تمام این اقدامات از همان منطق نادرستی پیروی می‏کنند که خواهان تسلط آمریکا بر منابع نفتی خاورمیانه است. به نوشته وست‏بروک، در دفاتر نمایندگان کنگره آمریکا نیز یادبودهایی از سربازان کشته شده مربوط به ایالت‏های مختلف دیده می‏شوند. دفاتر نمایندگان سنا نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تنها چیزی که دیده نمی‏شود یادبودی از 2200 کهنه سرباز آمریکایی است که در سال 2008 در اثر کمبود امکانات درمانی جان باختند! * فرآیند چندین دهه‌ای نظامی‌سازی جامعه آمریکا در ایستگاه "یونیون "، مسافرین "امتراک " (Amtrak) نباید از دیدن یکی دو سرباز که در صف از ایشان جلو می‏زنند، تعجب کنند. علاماتی که در ایستگاه مذکور نصب شده از سربازان دعوت به عمل می‏آورد که بدون نوبت در اول صف بایستند. امتراک که تنها خط جابه‏جایی ریلی مسافر مورد تائید وزارت دفاع آمریکاست، این کار را روشی برای ابراز تشکر از نظامیان می‏داند. البته این خوب است اما چرا امتراک برای معلمین، پرسنل بخش درمان، آتش‏نشان‏ها، کتابداران یا داوطلبان خدمات اجتماعی چنین تسهیلاتی در نظر نمی‏گیرد؟ این تحلیلگر آمریکایی مقیم ایتالیا اذعان داشت: البته چنین اموری چندان هم جدید نیستند، دهه‏هاست که فرآیند نظامی‏سازی جامعه آمریکا در جریان است. این فرآیند مدارس، برنامه‏های تحقیق و توسعه، قانونگذاری و فرهنگ آمریکا را قبضه کرده است. هر چند که این فرآیند در واشنگتن پررنگ‏تر است اما هرگز محدود به این شهر نیست. سمبل‏های نظامی‏گری در آمریکا در همه جا حی و حاضرند و به طور ناخودآگاه جامعه آمریکا را بر آن می‏دارند که جنگ و خشونت را نه به عنوان تنها یکی از راه‌حل‌ها بلکه به عنوان تنها راه‌حل بپذیرند. وست‏بروک در پایان تاکید کرد: مردم عراق، افغانستان و پاکستان بهتر از هر کس دیگری ماهیت سلاح‏هایی همچون جت‏های جنگنده و هواپیماهای بدون سرنشین را درک می‏کنند. مردم آمریکا باید در برابر عادی شدن تصاویر این تسلیحات در خیابان‏هایشان بایستند.



    مقاله
    نام منبع: خبرگزاری فارس
    شماره مطلب: 13345
    دفعات دیده شده: ۲۳۸۱ | آخرین مشاهده: ۵ روز پیش