-
یک تحلیلگر آمریکایی مقیم ایتالیا: رویکرد نظامیگری در حال بلعیدن جامعه آمریکاست
چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۴۱
یک تحلیلگر آمریکایی مقیم ایتالیا در مقالهای تصریح کرد که نشانههای نظامیگری در همه جای آمریکا دیده میشوند و تمامی نهادهای اجتماعی آمریکا دهههاست مشمول فرآیند نظامیگری شدهاند. پایگاه اینترنتی "کامن دریمز " (Common Dreams) در مقالهای به قلم خانم "استفانی وستبروک " (Stephanie Westbrook)، تحلیلگر آمریکایی مقیم ایتالیا و عضو جنبشهای مدافع صلح و عدالت اجتماعی در این کشور تصریح کرد: شهروندان ساکن پایتخت ایالات متحده آمریکا در مکانهای عمومی نظ
یک تحلیلگر آمریکایی مقیم ایتالیا در مقالهای تصریح کرد که نشانههای نظامیگری در همه جای آمریکا دیده میشوند و تمامی نهادهای اجتماعی آمریکا دهههاست مشمول فرآیند نظامیگری شدهاند. پایگاه اینترنتی "کامن دریمز " (Common Dreams) در مقالهای به قلم خانم "استفانی وستبروک " (Stephanie Westbrook)، تحلیلگر آمریکایی مقیم ایتالیا و عضو جنبشهای مدافع صلح و عدالت اجتماعی در این کشور تصریح کرد: شهروندان ساکن پایتخت ایالات متحده آمریکا در مکانهای عمومی نظیر مترو با مواجهه با تصاویر تجهیزات نظامی نظیر جنگنده F35 دچار بهت و تشویش ذهن میشوند. در مکانهای تبلیغاتی متروی واشنگتن که علیالقاعده باید شاهد تصاویری از تلفن همراه یا تبلیغات نمایشگاهی باشیم، تصاویری تمام رنگی از مرگبارترین و گرانترین تسلیحات جنگی دیده میشوند. این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: تبلیغات مذکور از سوی شرکتهایی همچون "لاکهید مارتین " (Lockheed Martin) که بزرگترین شرکت تولیدکننده سلاح در دنیاست، "گودریچ " (Goodrich)، "کی بی آر " (KBR)، "ای جی آی " (AGI)، "بی ای ای سیستمز " (BAE Systems) و "نورتروپ گرامن " (Northrop Grumman) در بسیاری از ایستگاههای متروی پایتخت آمریکا دیده میشوند. بدیهی است که بیشترین تمرکز این تبلیغات نیز در نزدیکی مقر پنتاگون و اماکن دولتی در مرکز و جنوب واشنگتن است. بیشک، هدف این تبلیغات جز تاثیر گذاشتن بر تصمیمسازان آمریکایی چیز دیگری نیست اما تبلیغات مذکور همچنین در صدد این هستند تا به افکار عمومی مردم آمریکا بگویند که تنها قدرت نظامی برتر این کشور است که میتواند آمریکا را از گزند دشمنان محفوظ بدارد. بیلبوردهای تبلیغاتی علاوه بر در برگرفتن تبلیغات خاص برای هلیکوپترهای تهاجمی و سایر وسایل جنگی به شکل زیرکانهای به تبلیغ برای شرکتهای کمتر شناخته شدهای همچون "دی آر اس " (DRS) که متعلق به یک ایتالیایی به نام "فینمکانیکا " (Finmeccanica) بوده و بیست و ششمین شرکت در بین پیمانکاران پنتاگون محسوب میشود و همچنین برای کامپیوترهای سنگین شرکت "دل " (Dell) که در امور نظامی کاربرد دارند نیز میپردازند. * تبلیغات نظامی زیرکانه در بیخ گوش نمایندگان کنگره آمریکا! وستبروک افزود: زیرکانهتر از همه، رویکرد بازاریابی شرکت نورتروپ گرامن است که در ایستگاه جنوبی مترو و نزدیک به کنگره آمریکا اقدام به تبلیغات میکند. این سومین پیمانکار بزرگ نظامی آمریکا، در تهاجمی آشکار به حس بینایی شهروندان آمریکایی یک زنجیره تبلیغاتی در ایستگاه مذکور به راه انداخته است. تبلیغات این شرکت علاوه بر تصرف فضاهای اختصاص یافته به امر تبلیغات، چهار طرف درهای ورودی گردان را نیز به خود اختصاص داده و طول مسیر پلههای برقی را نیز در برگرفتهاند. شرکت "سی بی اس اوتدور " (CBS Outdoor) که مسئولیت فضاهای تبلیغاتی در متروی پایتخت را بر عهده دارد مدعی است که "اشغال ایستگاههای متروی نزدیک کنگره توسط اقلام تبلیغاتی تاثیرگذارترین راه برای ارسال پیام به تصمیمگیرندگان آمریکا است. " بنابر تخمینها روزانه 17 هزار شهروند آمریکایی با تبلیغات اقلام نظامی شرکت نورتروپ گرامن از قبیل هواپیماهای بدون سرنشین (Drone)، هلیکوپترها، رادارها و ... مواجه میشوند. همگی این تسلیحات به ناامن ساختن جهان اختصاص دارند. به گزارش "موسسه مرکزی بروکینگز "، 90 درصد قربانیان حملات هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان شهروندان عادی هستند. با این حال همچنان تبلیغات مربوط به این هواپیماها که هزینههای چند صد میلیون دلاری برای خریدشان پرداخت میشود، کاملا قابل مشاهده است. نویسنده ادامه میدهد: احتمالا یکی از بدترین انواع تبلیغات مذکور تصویر یک ساختمان تخریب شده است که بر روی آن چنین شعاری نقش بسته که "به محض اینکه شما از چیزی احساس تهدید کنید، ما آن را از صفحه روزگار پاک میکنیم. " البته نورتروپ گرامن هیچ اشارهای به سرنوشت ساکنان بیگناه آن ساختمان نمیکند! نظر به رویکرد شرکتهای بزرگ تسلیحاتی آمریکا که همواره در حال راحت کردن خیال دلالان قدرت در کنگره و پنتاگون هستند، نورتروپ گرامن تصمیم گرفته است که دفتر مرکزی خود در کالیفرنیا را به واشنگتن منتقل کند. مقامات واشنگتن، ویرجینیا و مریلند همگی در تلاش بودهاند تا تصمیم مقامات نورتروپ گرامن را تحت تاثیر قرار داده و دفتر جدید را به ایالت خود بیاورند. ایالت کلمبیا حتی پا را از این فراتر نهاده و یک پیشنهاد تشویقی 25 میلیارد دلاری به این شرکت ارائه کردهاند تا دفتر خود را به این ایالت ببرد. 300 موقعیت شغلی این دفتر توسط کارکنان نورتروپ گرامن در لسآنجلس تصدی خواهد شد. * یادآوری شرایط جنگی به شیوه آمریکایی! این فعال صلح طلب اضافه کرد: وجود تبلیغات شرکتهای پیمانکاری نظامی آمریکایی در متروی واشنگتن تنها یک نشانه از رویکرد نظامیگری است که در همه جای آمریکا وجود دارد. پرسنل نظامی آمریکایی با یونیفرم نظامی و ادوات استتار در همه جا، از فروشگاه مواد غذایی گرفته تا صف بانک حضور دارند. پس از حملات 11 سپتامبر، خستگی زیادی در تمامی پرسنل نظامی حتی پرسنل اداری دیده میشود. در سوال از این نظامیان استتار کرده که چرا این چنین لباس پوشیدهاند تنها یک جواب شنیده میشود: " به خاطر کمک به نظامیانی که در میدان نبرد حضور دارند! " یکی از نظامیان مذکور که یک زن بود گفت: " این سوال خوبی است. شاید فکر کنید که این لباس مسخره باشد اما یادآور آن است که آمریکا درگیر یک جنگ است. " علاماتی که از مردم آمریکا برای حمایت از نیروهای نظامی این کشور دعوت به عمل میآورند در همه جا قابل مشاهدهاند، از دیوارهای رستوران گرفته تا کامیونهای حمل زباله! حتی در ایستگاه گاز طبیعی در آرلینگتون هم میتوان این نشانهها را یافت. در بالای هر پمپ گاز نوشته شده است که از "نظامیان خویش حمایت کنیم. " تمام این اقدامات از همان منطق نادرستی پیروی میکنند که خواهان تسلط آمریکا بر منابع نفتی خاورمیانه است. به نوشته وستبروک، در دفاتر نمایندگان کنگره آمریکا نیز یادبودهایی از سربازان کشته شده مربوط به ایالتهای مختلف دیده میشوند. دفاتر نمایندگان سنا نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تنها چیزی که دیده نمیشود یادبودی از 2200 کهنه سرباز آمریکایی است که در سال 2008 در اثر کمبود امکانات درمانی جان باختند! * فرآیند چندین دههای نظامیسازی جامعه آمریکا در ایستگاه "یونیون "، مسافرین "امتراک " (Amtrak) نباید از دیدن یکی دو سرباز که در صف از ایشان جلو میزنند، تعجب کنند. علاماتی که در ایستگاه مذکور نصب شده از سربازان دعوت به عمل میآورد که بدون نوبت در اول صف بایستند. امتراک که تنها خط جابهجایی ریلی مسافر مورد تائید وزارت دفاع آمریکاست، این کار را روشی برای ابراز تشکر از نظامیان میداند. البته این خوب است اما چرا امتراک برای معلمین، پرسنل بخش درمان، آتشنشانها، کتابداران یا داوطلبان خدمات اجتماعی چنین تسهیلاتی در نظر نمیگیرد؟ این تحلیلگر آمریکایی مقیم ایتالیا اذعان داشت: البته چنین اموری چندان هم جدید نیستند، دهههاست که فرآیند نظامیسازی جامعه آمریکا در جریان است. این فرآیند مدارس، برنامههای تحقیق و توسعه، قانونگذاری و فرهنگ آمریکا را قبضه کرده است. هر چند که این فرآیند در واشنگتن پررنگتر است اما هرگز محدود به این شهر نیست. سمبلهای نظامیگری در آمریکا در همه جا حی و حاضرند و به طور ناخودآگاه جامعه آمریکا را بر آن میدارند که جنگ و خشونت را نه به عنوان تنها یکی از راهحلها بلکه به عنوان تنها راهحل بپذیرند. وستبروک در پایان تاکید کرد: مردم عراق، افغانستان و پاکستان بهتر از هر کس دیگری ماهیت سلاحهایی همچون جتهای جنگنده و هواپیماهای بدون سرنشین را درک میکنند. مردم آمریکا باید در برابر عادی شدن تصاویر این تسلیحات در خیابانهایشان بایستند.
مقاله
نام منبع: خبرگزاری فارس
شماره مطلب: 13345
دفعات دیده شده: ۲۳۸۱ | آخرین مشاهده: ۵ روز پیش