Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • تاکتیک ها و ابزار های عملیات روانی دشمن در انتخابات 22 خرداد /ابزارهایی برای فریب -قسمت ششم(پایانی) حمید حاذق نیکرو
    یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۲۲:۱۸

    برای عملیاتی کردن شیوه ها و تاکتیک های عملیات روانی درجنگ نرم نیازبه ابزار و تجهیزات وامکانات خاصی می باشد.رسانه ها به جهت نوع کارکرد، ابزاری موثربرای اجرای مقاصد متخصصان عملیات روانی به شمار می رود. دست اندر کاران جنگ نرم، رسانه ها و ابزار های عملیات روانی را به سه یا چهار گروه تقسیم می کنند که البته در این مکتوب به دلیل فراوانی ابزار ها و استفاده گسترده سردمداران جنگ نرم و مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری، آن را می توان به شش گروه؛ شامل ابزارها

    برای عملیاتی کردن شیوه ها و تاکتیک های عملیات روانی درجنگ نرم نیازبه ابزار و تجهیزات وامکانات خاصی می باشد.رسانه ها به جهت نوع کارکرد، ابزاری موثربرای اجرای مقاصد متخصصان عملیات روانی به شمار می رود. دست اندر کاران جنگ نرم، رسانه ها و ابزار های عملیات روانی را به سه یا چهار گروه تقسیم می کنند که البته در این مکتوب به دلیل فراوانی ابزار ها و استفاده گسترده سردمداران جنگ نرم و مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری، آن را می توان به شش گروه؛ شامل ابزارهای دیداری، شنیداری، نوشتاری یا مکتوب، الکترونیکی، کمکی و انسانی تقسیم کرد. بر همین اساس هر یک از ابزارها متناسب با به کارگیری وبیان مصادیق آن مورد ملاحظه قرار گرفته است. با توجه به اینکه رسانه ها در اختیار نظام سلطه قراردارد. وبا اعتراف سران نظام سلطه و اعتقاد برخی شخصیت ها، که رسانه نه در بیان و کشف حقیقت که برای فریب، تبلیغ، سلطه و... مورد بهره برداری قرارمی گیرد. درج اظهارنظر برخی از مسئولان و صاحب نظران داخلی و خارجی دراین خصوص بی تاثیر نیست. «شاید مردم آمریکا هرگز متوجه نشوند که آیا انتخاباتی که اخیرا در ایران برگزار شد صحت داشت یا آنکه تقلبی صورت گرفته بود. رسانه های آمریکا به عنوان ابزار تبلیغاتی عمل می کنند نه ابزار انتقال حقیقت.» ( پاول روبرتس Paul Roberts دستیار وزیر خزانه داری آمریکا در زمان ریاست جمهوری ریگان) آیت الله خاتمی در خصوص تاثیر رسانه های غربی درتشدید اغتشاشات چنین عنوان می نمایند : از دولت محترم انتظار می رود که از بخشی از رسانه های اروپایی که آتش بیار های برخی آشوب های اخیر شده اند و به دروغ برخی شائبه ها را در سطح جامعه از جمله کشته شدن خانمی که غرب یک معرکه ای برای وی به راه انداخته است، تصمیم قاطع اتخاذ کرده و این رسانه های دروغ پرداز نیز بدانند که زمستان تمام می شود و سیاهی آن برای آنها باقی می ماند. نظام سلطه حتی برای بی اثر کردن رسانه های دیگرکشور ها نیز برنامه ریزی می کند.در این رابطه سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه اسنادی در خصوص کارشکنی رسانه های غربی در امور داخلی ایران در دست است، گفت: »حجم خشونت ها پس از کشته شدن چند نوجوان در فرانسه بسیار بالا بود اما آیا CNN و BBC برای آن مسئله هم برنامه ای داشتند؟ این که حقیقت است که امروز شبکه CNN آموزش هک کردن سایت های اینترنتی، دولتی و خبرگزاری های معتبر ایرانی همچون ایسنا را می دهد.» یا رئیس رسانه ملی در مورد اینگونه مطرح کردند:ارسال پارازیت و اختلال در برنامه های تلویزیون به خصوص آیتم های مناظره نامزدها از مناظره رضایی و کروبی آغاز و در مناظره میرحسین و احمدی نژاد به اوج خودرسید. پس از بررسی های کارشناسان رسانه ملی مشخص شداین سیگنال های ایذایی از کویت، امارات و سرزمین های اشغالی ارسال می شود اما با توجه به آنکه ماهواره های مخابراتی به ابزارهایی مجهزند که می تواند محدوده جغرافیایی فرستنده را تشخیص دهد ولی این اطلاعات فقط در اختیار مدیران شبکه ماهواره ای اینتل ست است از همین رو به دلیل عدم همکاری مدیران این ماهواره، مکان دقیق و جزئیات بیشتری از این اقدام تخریبی به دست نیامده است. روزنامه «گلوبو» که خبرنگار خود را به ایران اعزام کرده، در باره استفاده مخالفان از رسانه ها، می نویسد: رقابت اصلی میان محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی است، احمدی نژاد سعی دارد دومین دوره ریاست جمهوری خود را تثبیت کند و در مقابل رقیب اصلی وی موسوی با استفاده از شبکه ارتباطی اینترنتی و رسانه های مختلف در نظر دارد به پیروزی دست یابد. سناتور جان مک کین در خصوص بهره گیری از رسانه ها برای کمک به مخالفان چنین می گوید: ارتقای رادیو و تلویزیون صدای آمریکا و همچنین کمک به ایرانیان برای دستیابی به سایت های اینترنتی نظیر تویتر، فیس بوک و یو تیوب از اهداف آمریکا است. با توجه موارد کلی گفته شده در خصوص ابزارهای جنگ نرم گروه های مختلف این ابزارها مورد بررسی قرار می گیرد. 1- ابزارهای دیداری شامل: شبکه های تلویزیونی ماهواره ای، گزارشات تصویری خبرگزاری ها، تهیه و تولید سی دی مختلف تصویری، ساخت فیلم های تبلیغی و مستند، تولید و پخش نما آهنگ و... مفسر بی بی سی درباره تاثیر شبکه های تلویزیونی ماهواره ای در مخاطب ایرانی با اغراق می گوید: همین چند روز پیش دانشجویی ایرانی در برنامه بی بی سی شرکت کرد و در پاسخ به این سوال که «اکنون چه کسی چهره شما در جهان را به نمایش می گذارد؟ » پاسخ داد: اکنون «بی بی سی فارسی » در درجه اول قرار دارد. برنامه تلوزیونی«صدای آمریکا » رتبه دوم را داراست، «تویتر » در درجه سوم و «فیس بوک » در رده چهارم اهمیت قرار دارد. البته قابل ذکراست که شبکه های مختلف ماهواره ای کشور های غربی، عربی و... در جهت دهی افکار، ایجاد شک و شبهه وتردید در مخاطبان ایرانی با پخش هزاران ساعت برنامه زنده خبری، گزارشی و تولیدی از رسانه های دیداری در جهت اهداف خود به عملیات روانی علیه انقلاب اسلامی اقدام نمودند. از دیگر تولیدات دیداری تهیه، تدوین میلیونها نسخه از سی دی «نود سیاسی» علیه رئیس جمهور نهم بودکه در گستره وسیعی توزیع شد. 2- ابزارهای شنیداری مورداستفاده قرار گرفته شامل : رادیو، موسیقی، سخنرانی، آهنگ، سرود و... می باشد که مخالفان و دشمنان انقلاب اسلامی با بهره گیری فراوان از تولیدات و ابزارهای شنیداری همچون خبرپراکنی، گزارشات لحظ ای با استفاده از صدها شبکه رادیویی و ساخت ده ها موزیک،آهنگ، شو، ترانه و نمآهنگ، به کمک یکی از کاندیدا های مخالف آمده و بعد از انتخابات نیز در شیپور تغلب و اغتشاش دمیدند. گفته های برخی شخصیت های آمریکایی و... در این خصوص قابل تامل است. گراهام، مک کین وجو لیبرمن گفتند: که قصد دارند رادیوی خبری مورد حمایت آمریکا در ایران را ارتقا دهند. مک کین گفت که قانونگذاران در تلاش هستند تا بودجه رادیو فردا که بخشی از رادیو آزادی است را افزایش دهند همچنین مخالفان برای رسیدن به هدف وتاثیر گزاری بر مخاطبین با برنامه ریزی برای انجام هزاران سخنرانی توسط کاندیدا ها و حامیان آنان و... با بهره گیری از تاکتیک های عملیات روانی در جهت تضعیف نظام اسلامی گام برداشتند. 3- ابزارهای نوشتاری مورد استفاده شامل: روزنامه، نشریات، جزوات، پوستر، اعلامیه، بیانیه، تراکت،کتاب، شبنامه، خبرنامه، اوراق تبلیغی که جزء لاینفک ابزارهای جنگ نرم است که نظام سلطه تاکنون در جنگهای جهانی اول و دوم، جنگ ویتنام، جنگ کره، جنگ بالکان و به ویژه در دو جنگ خلیج فارس علیه عراق به خوبی از آن بهره برده اند. در اتنتخابات 22 خرداداین بخش از ابزار ها به طور وسیعی توسط کاندیدا ها مورد استفاده قرارگرفت.که می توان، شمارگان نسخ و اوراق چاپ شده را به صد ها میلیون برگ تخمین زد. به گونه ای که هر تجمعی که برگزار می شد کف خیابان ها از انواع اوراق تبلیغی و انتخاباتی فرش می شد. شبنامه های تهیه شده توسط ستادهای برخی کاندیدا ها علیه یک کاندید در شهرهای مختلفی پخش شد، به ویژه در شهر قم واستان های کردستان و سیستان و بلوچستان. برخی ازروز نامه های داخلی و خارجی قبل وحین و به ویژه بعد از انتخابات به وفور برطبل شایعه، تشکیک، تقلب، تحریک افکار، التهاب آفرینیو... کوبیدند. هزاران مقاله و گزارش درسه مرحله انتخابات علیه نظام اسلامی به ویژه دولت نهم و دهم به رشته تحریر در آمد. 4- ابزارهای الکترونیکی مورد استفاده شامل : اینترنت، موبایل، تلفن، فکس و... که این پدیده نو ظهوربار بسیاری از دیگر ابزار ها را هم به دوش کشید از جمله استفاده ویژه از تلفن همراه و بخش پیامکی و بلوتوثی آن بسیار مورد توجه بود.که البته در این بین انترنت با تمام توانمندی و ظرفیتی که دارد بخش وسیعی از این مسئولیت را به عهده داشت. توجه ناگهانی رسانه های بیگانه به سوی سایت هایی همچون یو تیوپ ، تویتر ، فیس بوک و... از یک سو وتحول به وجود آمده در این سایت ها وایجاد زبان فارسی در آنها آن هم به شکل ناگهانی از سوی دیگر سئوال زیادی را در میان تحلیلگران در رابطه با نحوه شکل گیری این نوع رویکرد با وجود تمام پیش نیازهای آن به وجود آورد. مک کین نماینده جمهوری خواه در استفاده از اینترنت گفت: در زمان جنگ سرد ما برای مخالفان لهستانی دستگاه های چاپ را فراهم کردیم تا آنها بتوانند اطلاعات را منتشر کنند اما امروز تویتر، فیس بوک و یو تیوب مدل امروزی دستگاه های چاپ هستند. باز در رابطه با بهره گیری دشمنان انقلاب اسلامی از فضای سایبر می توان به اظهار نظر یکی از نخبگان عرب اشاره کرد. محمد حسنین هیکل نویسنده و اندیشمند مصری؛«کشورهای خارجی را مسئول دخالت در آشوب ها و اغتشاشات خیابانی در ایران دانست و تاکید کرد: در حوادث داخلی اخیر ایران به سختی می توان دست های ایادی و مزدوران خارجی را نادیده گرفت. پیش از برگزاری انتخابات ایران هزاران سایت اینترنتی تاسیس شد که صاحبان آن تلاش می کردند مردم را سر درگم کرده و آنها را برای اعتراض به نتایج انتخابات تحریک کنند و بسیاری از این پایگاههای اینترنتی توسط اسرائیل راه اندازی شده بود.» البته استفاده ای که دشمنان از اینترنت و فضای سایبری علیه نظام نموده و می نمایند بسیار گسترده و وسیع بوده و می تواند موضوع مقاله ای مستقل و مفصل باشد. 5- ابزار های کمکی استفاده شده در عملیات روانی در انتخابات اخیرشامل: نمادها ،ابزار های تزئینی وسایل تبلیغی و... می باشدکه در این انتخابات از تعداد زیادی خودرو برای نصب پوستر وهمچنین نماد انتخاباتی (نوار های سبز) وستاد های سیار انتخاباتی استفاده شد. با تولید انواع مختلف وسایل تزئینی و مورد استفاده مخاطبان به رنگ سبز سعی در پوشش فضای محیطی و پیرامونی انتخابات نمودند. در این خصوص از تولید و پخش انواع مانتو، روسری، شال، کمربند، دست بند، مچ بند، انگشتر، موبند، سربند، گیره مو،دستکش، تی شرت،کلاه، کیف، کفش و... برای فضاسازی و پوشش تبلیغی به وفور استفاده شد. 6- نخبگان انسان به عنوان ابزاری برای مقاصد باندی و گروهکی نیز مورد بهره برداری قرار گرفت، که می توان به اقدامات چهره به چهره، جاسوسی، اعلام مواضع،و استفاده از چهره های هنری، ورزشی و... اشاره کرد. یکی از ترفندهای نظام سلطه بهره گیری ابزاری از انسان هاست، نخبگان ابزاری در اختیار نظام سلطه برای پیاده کردن اهداف پلیدشان است. البته این موضوع جامعیت نداشته و همه نخبگان را شامل نمی شود اما آنقدر زیاد و قابل توجه است که به ابزاری موثر تبدیل شده است با نگاهی به متن کتاب «جنگ سرد فرهنگی سیا در عرصه فرهنگ و هنر، نوشته فرانسیس استانرساندرس» که از سوی بنیاد فرهنگی پژوهشی غرب شناسی در 820 صفحه در سال 1382 ترجمه و چاپ شده، نشان از آن دارد که نظام سلطه برای غلبه بر دیگر کشورها به ویژه اتحاد جماهیر شوروی و اروپای شرقی از این ابزار نهایت استفاده را نموده. وی در فصل دوم کتاب از شعرا و نویسندگان، سردبیران، گزارشگران و ... چون رابرت لول، نیکولاکیا رمونته، آرتور شلینجر، ویلیام فیلیپس، فلیپ راو، آرنولد بیچمن، دیوید دوبینکی، کارلیس لامونت، جی.پی. مورگان و در فصل پنجم به برگزاری کنفرانس مهمی که نماینده وزرات دفاع امریکا از این کنفرانس به عنوان عملیات ظریف و محرمانه که در بالاترین سطح روشنفکری برگزار شد به عنوان جنگی غیرمتعارف در بهترین شکل خود ستایش شده یاد نموده که در این کنفرانس بیش از 200 نفر از اروپا و امریکا شرکت نموده که از جمله آنان آرتور کاستلر و همسرش، ژان پل سارتر، سیمون دوبوار(فمینیست)، کاستر، آلبرکامو، خیمزتن فارل، تنسی ویلیامز، رابرت مونت کومری، دیوید لیلینتال، سول لویتاس، کارسون مک کولرزسار، جورج شویلر، مارکی یرگان و .... شرکت داشتد وی در فصل ششم کتاب به حضور شخصیتهای معروف علمی، هنری، نویسندگان و روزنامه نگاران و دانشمندان اشاره نموده و از افرادی چون برتراندراسل (ریاضی دان) نام می برد. در فصل نهم کتاب، نویسنده از تمجید هنری کیسنجر از پیوستن نخبگان آمریکایی به طرحهای سازمان سیا اشاره نموده و به جذب نقدینگی، دریافت کمک و حمایت 170موسسه از جریان نقدینگی سیا که شامل موسسات خیریه و سرمایه گذاری و ... اشاره می نماید. البته نویسنده دراکثر فصل های 26گانه به حضور نخبگان، سیاسی، علمی، فرهنگی، هنری، خیریه، سرمایه دار، مطبوعاتی، که خودشان را وتوانمندیشان را در اختیار سازمان سیا قرار داده بودند می پردازد. حال با توجه به شرح بالا، اتفاقات و حضور در صحنه، برخی از همین جنس افراد که به نوعی نخبه نیز هستند در قبل و بعد از انتخابات بی دلیل نیست هر چند نام بردن ازبرخی دلیل بر وابسته دانستن آنان نیست لاکن اقدام آنان عین اهداف دشمن را تامین نموده است. ــــــــــــــــــــــــ پی نوشت ها در دفتر روزنامه موجود است.



    مقاله
    نام منبع: روزنامه کیهان یکشنبه 10 آبان 1388- شماره 19500
    شماره مطلب: 12230
    دفعات دیده شده: ۳۹۸۲ | آخرین مشاهده: ۱ هفته پیش