Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • تاکتیک ها و ابزارهای عملیات روانی دشمن در انتخابات 22 خرداد ترور با سلاح رسانه قسمت سوم- حمید حاذق نیکرو
    جمعه ۸ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۲۰

    در دو قسمت قبلی این مقاله علاوه بر توضیحاتی مقدماتی درباره عملیات روانی، شش مورد از تاکتیک های آن که در انتخابات اخیر از سوی دشمن خارجی و برخی افراد و جریانات داخلی اعمال شده مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در ادامه به چند مورد دیگر از این تاکتیک ها اشاره می شود. 7- مبالغه مبالغه یکی از روش هایی است که با اغراق کردن و بزرگ نمایی یک موضوع، سعی در اثبات یک واقعیت دارد. کارشناسان تبلیغات از این فن در مواقع خاص و وقایع مشخص استفاده می کنند. بزرگ جلوه د

    در دو قسمت قبلی این مقاله علاوه بر توضیحاتی مقدماتی درباره عملیات روانی، شش مورد از تاکتیک های آن که در انتخابات اخیر از سوی دشمن خارجی و برخی افراد و جریانات داخلی اعمال شده مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در ادامه به چند مورد دیگر از این تاکتیک ها اشاره می شود. 7- مبالغه مبالغه یکی از روش هایی است که با اغراق کردن و بزرگ نمایی یک موضوع، سعی در اثبات یک واقعیت دارد. کارشناسان تبلیغات از این فن در مواقع خاص و وقایع مشخص استفاده می کنند. بزرگ جلوه دادن توان و قدرتمندی کشور خودی و مبالغه در انعکاس نقاط ضعف دشمن، از این مقوله است. این فن به ویژه هنگامی که دشمن دچار شکست و هزیمت شده و یا در زمان بحران و اغتشاش، موثر است. (سلطانی فر، محمد و شهناز هاشمی، پوشش خبری، انتشارات سیمای شرق، تهران: 1382) در برخی مواقع برای اینکه مخالف را در هیبت هیولا، خطرناک، ... نشان دهند سعی در نسبت دادن رفتار، کردار و تمایلات، عادات، شخصیت و مشخصه های خاص این تکنیک را مدام برشماری، بزرگنمایی و القاع می کنند. با نگاهی سطحی به برخی مطالب گفته شده این موضوع به خوبی آشکار می شود. «به ما دستور ندادند که از طریق خواب نما شدن جهان را اداره کنیم و ما باید با عقل و دانش با جهان روبرو شویم. امام در اوایل انقلاب هرگز خواب ندیدند و کشور را با خواب و پیش گویی های واهی اداره نمی کردند اکنون این چه وضعی است که در کشور حاکم است. (موسوی، مردم سالاری، ش 2087، 12/3/88، ص 3) دولت ایران در چهار سال اخیر، ضدتجربه ترین و ضدتعقل ترین دولت در تاریخ ایران است. اداره امور هیچگاه در ایران به این اندازه بی سامان نبوده...(عطاا... مهاجرانی، اعتماد ملی، ش 292، 5/3/88، ص 24) خطر در پیش است. نظامی که به مدت سی سال به اعتماد مردم متکی بود نمی تواند یک شبه قوای امنیتی را جایگزین این نقطه اتکا کند. این اعتماد لطمات جدی دیده است؛ اگر انکار این واقعیت سودی می رساند، ما نیز با منکران آن هم صدا می شدیم، از بس که خطر عظیم است. اگر آنچه انکارش می کنیم واقعا صحت ندارد، چرا به دیگران اجازه اجتماع نمی دهیم تا معلوم شود که چقدر اندکند. (بیانیه موسوی) وقتی خرافه رواج می یابد و عده ای اظهار می کنند که دولت با امام زمان(عج) در ارتباط است به این معنی است که نیازی به مردم وجود ندارد و این مردمند که باید مرید دولت باشند. (حسن روحانی، شهاب نیوز) من اگر در شورای نگهبان بودم بدون هیچ تردیدی و با توجه به عملکرد و بی صداقتی اش اعلام می کردم، احمدی نژاد به هیچ وجه شایستگی کاندیداتوری برای ریاست جمهوری آینده را ندارد. (مسیح مهاجری، سایت خبری تحلیلی تابناک) امروز با تبلیغات مسمومی که علیه روحانیت، یاران انقلابی امام و مدیران ارشد نظام جمهوری اسلامی در حال انجام است، صدای پای خطر تکرار فجایع مشروطیت به گوش می رسد. (مسیح مهاجری، جمهوری اسلامی، 17/3/88) بار دیگر شاهد رفتارها و گفتارهایی از آقای رئیس جمهور هستیم که آشکارا با مسئولیت های سنگین او در قانون اساسی مقایر و موجب خدشه دار شدن چهره درخشان نظام گردیده است. گرچه این وضع اسفبار از آغاز دوره ریاست جمهوری نهم مشاهده می شد. (بیانیه مجمع روحانیون مبارز، کلمه سبز، ش 17، ص2) مهندس موسوی رسانه ندارد. لطفا پیام های زیر را از طرف او به هر کسی که دسترسی دارید دراولین فرصت برسانید. (سایت کلمه، 25خرداد 1388) نتایجی که برای دهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد بهت آور است. مردمی که در صف های طولانی اخذ رای شاهد ترکیب آرا بودند و خود می دانند که به چه کسی رای داده اند با حیرت تمام به شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات و صدا و سیما نگاه می کنند. (موسوی، 23خرداد 1388) موسوی: ما دولت رمال و کف بین نمی خواهیم. 8- ایجاد تفرقه و تضاد «از جمله اموری که در فرایند جنگ روانی مورد توجه قرار می گیرد، تضعیف دشمن به ویژه به لحاظ روانی است. دشمن باید به شکست خوردن انس بگیرد. آنچه در این زمینه می تواند موثر باشد، ایجاد و یا تلقین تضادهای مختلف در جبهه دشمن است. رسانه می تواند با ایجاد و یا تلقین درگیری میان اقلیت ها، قومیت ها، نخبگان و حاکمیت، وحدت را بین نیروهای دشمن متزلزل سازد.» در طول سالهای گذشته و همچنین در اوج مبارزات انتخاباتی، دشمنان انقلاب اسلامی از این تاکتیک بسیار فراوان استفاده نموده و برای پشتیبانی از اهداف نظام سلطه مبادرت به ایجاد اختلاف در بین اقوام ایرانی نموده و در جهت تکمیل پروژه های خود به اختلافات مذهبی نیز تاکید کردند، اما با توجه به بیداری ملت مسلمان ایران این تاکتیک آنان برایشان نتیجه ای در برنداشت. از جمله آن می توان به پخش شب نامه هایی در خصوص صحبت های آقای احمدی نژاد در باب ویژه خواری در تاریخ اسلام توسط جنابان طلحه و زبیر که در نسخه های زیادی در استان های کردستان و سیستان و بلوچستان توزیع شد اشاره نمود. 9- ترور شخصیت در راهبردهای جدید، ترور فیزیکی جای خود را به ترور شخصیت داده است در زمانه ای که نتوان فردی را ترور فیزیکی کرد و یا نباید افراد مورد ترور فیزیکی قرار گیرند، سعی می کنند از طریق عوامل تبلیغاتی، جنگ روانی و با استفاده از وسایل ارتباط جمعی شخصیت های مطرح و موثر در جناح مقابل را به زیر ذره بین کشیده و با بزرگ نمایی برخی موارد از جمله تهمت، دروغ، کلی گویی، ابهام افزایی و... آنان را ترور شخصیت کنند. هدف آن، ترور، شخصیت های سیاسی و مهم از طریق به تصویر کشیدن نقاط مبهم عملکرد یا رفتار و حرکات نادرست احتمالی و اعمال طراحی شده مخالفان و دشمنان برای آنهاست. متولیان عملیات روانی با این تاکتیک و شیوه سعی می کنند مسئولان و رهبران ذی نفوذ نزد مخاطبان، دچار بی منزلتی و تخریب چهره شوند. که در طول سه دهه انقلاب اسلامی از این موارد بسیار فراوان داریم. اما در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری با ساختن فیلم 90سیاسی، بزرگنمایی مسئله کردان، محصولی و هاله نور سعی نمودند شخصیت دکتر محمود احمدی نژاد را در اذهان و افکار عمومی مخاطبان تخریب نموده تا بلکه بتوانند به اهداف از پیش طراحی شده برسند. 10-خشونت گرایی بسیاری از رسانه ها با شیوه های روانی و تبلیغاتی، جنگی را به راه می اندازند که هیچ لشگر و سپاه نظامی نمی تواند آنچنان خاک و خون به پا کند. «استفاده از تعابیر تحریک آمیز و تند در برابر جناح مقابل، از شیوه های رایج این گونه رسانه هاست. شیوه نگارش مطالب به گونه ای است که اشخاص و جریان های مخالف را به بدترین شیوه زخمی، ترور و ناکار می کنند.» این در حالی است که این نوع رسانه ها با ظاهری آراسته می توانند خود را مخالف سرسخت خشونت های اجتماعی قلمداد کنند. هتاکی و پرده دری، تعابیر تند و غیراخلاقی، حرف های نیشدار و دوپهلو، سوءظن نگاری، حمله به حریم های مورد تائید جامعه و حرمت شکنی از اشخاص صاحب نام و بانفوذ و موثق، افشاگری و انتشار اسرار و مطالب محرمانه، تمسخر و تحقیر و ایجاد التهاب و هیجان در تعابیر خبری از این نوع خشونت هاست. استفاده از کلماتی نظیر سرمایه داران خونخوار، خودباخته، تروریست، جنگ طلب و خشونت طلب... از این جمله اند.» (سلطانی فر، محمد و شهناز هاشمی، پوشش خبری، انتشارات سیمای شرق، تهران: 1382) در استفاده از چنین الفاظی در بند مربوط به برچسب زنی برخی از آنها برشماری شد. در این خصوص رسانه های بیگانه و وابسته تا می توانستند بر طبل خشونت، درگیری و اغتشاش نواختند تا شاید از این طریق به نوایی برسند. در این رابطه سایت های اینترنتی متعلق به سلطنت طلبان، گروهک های ضدانقلاب و کشورهای زیاده طلب و همراه نظام سلطه؛ جدیدترین اخبار و تصاویر از این درگیریها را با فاصله کوتاهی بر روی سایت های خود قرار می دادند. این سایت ها همچنین با انتشار مطالبی نظیر آموزش مقابله با گاز اشک آور، آموزش نحوه شرکت در تظاهرات و تجمعات خیابانی، آموزش ساخت بمب دستی و... سعی می کردند دامنه این اغتشاشات را گسترش دهند. انتشار عکس هایی از آشوب گران که در آن سلاح گرم دیده می شود ابعادی از پشت پرده تهیه و تامین سلاح برای آشوب گران را فاش کرد. براساس گزارش های موثق، منافقین که با به کار انداختن ابزارهای ماهواره ای و سایت های اینترنتی خود به پخش شدن هرچه بیشتر آشوب و بحرانی شدن فضا دامن می زدند در تازه ترین اقدام خود با استقرار تک تیراندازهایی در برخی مناطق تهران مردم بی گناه و به خصوص زنان را مورد هدف قرار داده و با استفاده از عوامل خود از صحنه کشته شدن زنان تصویربرداری کرده و به سرعت در رسانه های عمومی و سایت های اینترنتی منتشر می کردند.



    مقاله
    نام منبع: روزنامه کیهان یکشنبه 26 مهر 1388- شماره 19488
    شماره مطلب: 12217
    دفعات دیده شده: ۲۸۲۴ | آخرین مشاهده: ۱ هفته پیش