-
قدرت نرم: ابزار موفقیت در سیاست جهانی برخوردار بودن از قدرت نرم/ژوزف نای/عسگر قهرمانپور بناب
چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ ساعت ۹:۱۲
قدرت نرم: ابزار موفقیت در سیاست جهانی برخوردار بودن از قدرت نرم ژوزف نای/عسگر قهرمانپور بناب اشاره قدرت نرم توانایی دستیابی به اهداف و آمال مطلوب از طریق جلب حمایت افکار عمومی جامعه و نخبگان، و اقناع اذهان به جای اعمال فشار است. این بعد متأخر قدرت، از منابع فرهنگ، عقاید، باورها، و آداب و سنن اجتماعی نشئت میگیرد. پیشرفت چشمگیر فناوری اطلاعات در دوران جدید به رشد روزافزون ارتباطات منجر شده و مرزهای جغرافیایی را درنوردیده است. امروزه این قدرت نقش
قدرت نرم: ابزار موفقیت در سیاست جهانی برخوردار بودن از قدرت نرم ژوزف نای/عسگر قهرمانپور بناب اشاره قدرت نرم توانایی دستیابی به اهداف و آمال مطلوب از طریق جلب حمایت افکار عمومی جامعه و نخبگان، و اقناع اذهان به جای اعمال فشار است. این بعد متأخر قدرت، از منابع فرهنگ، عقاید، باورها، و آداب و سنن اجتماعی نشئت میگیرد. پیشرفت چشمگیر فناوری اطلاعات در دوران جدید به رشد روزافزون ارتباطات منجر شده و مرزهای جغرافیایی را درنوردیده است. امروزه این قدرت نقش مهمی در عرصه روابط بینالملل و مانور واحدهای سیاسی یافته است. با توجه به این مسئله، پرسش اساسی این است که تأثیر قدرت نرم در مدیریت تعارضات بینالمللی به چه میزان است. ژوزف نای بر این تأثیر تأکید میورزد و معتقد است امریکا در نقش کشوری که بیشترین توانایی را در این زمینه دارد میتواند با استفاده از این قدرت نقش مهمی در کنترل و هدایت تعارضات جهانی ایفا کند. این مقاله الگوی نگرش غربی به مقوله قدرت نرم را از منظر برجستهترین صاحبنظران آن ارائه، و فرصت شناسایی راهکارها و روشهای امریکا در پروژه فروپاشی نظامهای مخالف خود را به دست میدهد. واژگان کلیدی: قدرت نرم، قدرت سخت، ایالات متحده، منازعات بینالمللی، عصر اطلاعات.حکومتها برای ابراز تهدید و جنگافروزی از قدرت نظامی استفاده میکنند و با ترکیبی از مهارت و اقبال در زمان معقولی به نتایج دلخواه دست مییابند. به همینسان، قدرت اقتصادی نیز اغلب موضوع سادهای تلقی میشود. حکومتها حسابهای ارزی را به ناگهان مسدود میکنند یا به ناگاه رشوه میدهند یا اینکه کمک ضروری اهداء میکنند (اگرچه در تحریمهای اقتصادی اغلب زمان زیادی طول میکشد تا نتایج مطلوب به دست آید). قدرت نرم دشوارتر است؛ زیرا بسیاری از منابع مهم و اساسیاش خارج از کنترل حکومتها هستند و تأثیرات آن به شدت به پذیرش مخاطبان قبولکننده بستگی دارد. افزون بر این، منابع قدرت نرم اغلب به طور غیرمستقیم با شکلگیری محیط سیاستگذاری کارساز میافتند و گاهی سالها طول میکشد تا نتایج مطلوب به دست آید. البته، این تفاوتها بیشتر به ماهیت موضوعات یاد شده باز میگردد نه واقعیت آنها. به بیانی دیگر، همه جنگها یا اقدامات اقتصادی نتایج مطلوب را به سرعت به دست نمیآورند، برای نمونه میتوان به مدت طولانی و شکست نهایی جنگ ویتنام اشاره کرد یا این واقعیت که تحریمهای اقتصادی به لحاظ تاریخی نتایج مورد دلخواه را تنها در حدود یک سوم مواردی که تلاش کردهاند به دست آوردهاند.1 در عراق، صدامحسین به مدت بیش از یک دهه از تحریمها جان سالم به در برد و اگرچه جنگ چهارهفتهای این رژیم را شکست داد، اما آن تنها گام نخست برای به دست آوردن اهداف امریکا در عراق بود. همان طوری که یکی از افسران نظامی پیشین تصریح کرد، نشانه یک جنگ و مبارزه بزرگ چیزی نیست که ویران میکند بلکه چیزی است که به بار میآورد و به همین دلیل هیئت منصفه و داوری سالها از جنگ عراق در کنار خواهد ماند.2 علاوه بر این، گاهی انتشار اطلاعات میتواند به سرعت نتیجه مطلوب را به دست آورد و یا از آن جلوگیری کند. اما به طور کلی، منابع قدرت نرم، کندتر، پراکندهتر و خستهکنندهتر از به کارگیری منابع قدرت سخت هستند. تلاشهای اولیه این واقعیت که منابع قدرت نرم را به سختی و دشواری میتوان به کار برد مانع تلاش حکومتها برای توسعه آن نشده است. برای نمونه، فرانسه را در نظر بگیرید. فرانسه در قرون هفده و هجده، به ترویج فرهنگ خود را در سرتاسر اروپا پرداخت. زبان فرانسه نه تنها به زبان دیپلماسی تبدیل شد بلکه حتی در برخی از دادگاههای کشورهای خارجی همچون پروس و روسیه نیز به کار گرفته شد. در طول انقلاب فرانسه، این کشور با ارتقای ایدئولوژی انقلابیاش به دنبال جلب توجه سران حکومتها به توده مردم بود. حکومت فرانسه پس از شکست در جنگ پروس – فرانسه در پی اصلاح و بازیابی موقعیت از دست رفته کشورش برآمد و در این راستا تلاش کرد از طریق اتحاد فرانسیسیان که به سال 1883 پایهگذاری شده بود، زبان و ادبیاتش را توسعه دهد. همانطوری ک
مقالات مجله
شماره مطلب: 11130
دفعات دیده شده: ۲۶۳۳ | آخرین مشاهده: ۱ هفته پیش