-
عراق، جنیست و رسانه
پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۶ ساعت ۱۱:۴۹
یک کتاب جدید نحوه بهره گیری رسانههای جریان اصلی (MSM) از بدن زنان به عنوان یک ماشین جنگی خطرناک و پیوند زدن آن با مسائل جنسی را نشان میدهد. کلی اولیور در کتابش به نام "زنان به عنوان ابزار جنگ: عراق، جنسیت و رسانه" که اخیرا توسط انتشارات دانشگاه کلمبیا منتشر شده است، رفتارهای یک زن بمب گذار عراقی را با رفتار سرباز انگلیسی، لیندی انگلند، مقایسه میکند که رفتار وحشیانهاش در زندان ابوغریب توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. این استاد فلسفه د
یک کتاب جدید نحوه بهره گیری رسانههای جریان اصلی (MSM) از بدن زنان به عنوان یک ماشین جنگی خطرناک و پیوند زدن آن با مسائل جنسی را نشان میدهد.کلی اولیور در کتابش به نام "زنان به عنوان ابزار جنگ: عراق، جنسیت و رسانه" که اخیرا توسط انتشارات دانشگاه کلمبیا منتشر شده است، رفتارهای یک زن بمب گذار عراقی را با رفتار سرباز انگلیسی، لیندی انگلند، مقایسه میکند که رفتار وحشیانهاش در زندان ابوغریب توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. این استاد فلسفه دانشگاه وندربیلت در مورد ساختن امپراطوری و بازار آزاد رابطه ای بسیار مهم را مشاهده میکند. او چنین رابطهای را در مورد استفاده از زنان هم به عنوان مقصران و هم به عنوان قربانیان جنگ بحث میکند. در این موارد آنها در مقابل آسیب رساندن و آسیب دیدن بیپناه هستند. وی نشان میدهد که چگونه یک سیستم اشغالگر جهانی میتواند به انگیزههای ناشی از سرکوب جنسیتی مرتبط شود. او در مصاحبه با آلترنت توضیح میدهد که ما به اسم گسترش امپراطوری، چگونه قربانی "مصرفگرایی جنسیتی شدهی" خود میشویم: جین لین استال: زنان به صورت واقعی و نمادین چگونه به ابزار جنگ تبدیل میشوند؟ کلی اولیور: رسانههای جدید مکرر سربازان زن را به عنوان سلاح توصیف میکنند. جنگجویان زن، زنانی با اسلحه شناخته نمیشوند بلکه بمبهای آنها همراهشان است، بدنهای آنان اسلحه است و خطرناک توصیف میشود. به عنوان مثال، یک مثال بسیار مهم از سلاح مدرن در انبار سلاح رسانه های غربی زنی به اسم "کلیر" بود که یک مسلسل در دستش بود و یک شاخه گل در کلاهش. اما بعد از اینکه خبرهایی در مورد بازجویان زن زندان گوانتانامو منتشر شد، نشریه تایم نوشت:"جنسیت زنانه به عنوان سلاح به کار گرفته شد" و لندن تایمز، زنان فلسطینی که در عملیاتهای شهادت طلبانه شرکت میکردند را "سلاحهای سری" و بمب ارزشمند انسانی توصیف کرد که از مردان کشندهتر هستند. جسیکا لینچ سرباز آمریکایی که گروگان گرفته شده بود و خیلی زود هم آزاد شد "سپر انسانی" نام گرفت و "به عنوان ابزاری در جنگ تبلیغاتی مورد بهره برداری قرار گرفت". عکس العملهای رسانهای و عمومی در مورد مساله بازداشت سربازان نیروی دریایی انگلستان به ویژه فای تورنی هم چنین تمایلاتی را نشان میداد. رسانههای انگلیسی رئیس جمهور ایران را متهم کردند که از تورنی به عنوان یک ابزار تبلیغاتی بهره گرفته است و از جهت دیگر محافظه کاران از تصویر یک مادر زندانی جنگ بهره گرفتند تا علیه زنان نظامی سخن بگویند. نماد سلاح در رسانههای عمومی باعث میشود که رابطهای میان زنان و جنسیت زنانه و خطر در تصور عمومی شکل بگیرد. گزارشها نشان میدهند که استفاده از زنان به عنوان بمبهای انسانی تا چه حد افزایش یافته است. چرا که آنها بدون جلب هر گونه توجه میتوانند وارد مراکز تجمع بشوند. به همین دلیل پوشش رسانهها آنها را خطرناکتر از همقطاران مردشان جلوه می دهد. - با توجه به مدل معصوم – فاسد، در مورد زنان توضیح دهید. بر اساس منطق رسانههای فراگیر، آنچه که زنان بمب گذار، قهرمانانی مانند جسیکا لینچ وفای تورنی و دختران بد ابوغریب به نمایش می گذارند همان مدل قدیمی معصوم – فاسد است که ریشهی دیرین در فرهنگ غربی دارد و زنان را فرشته یا اهریمن میداند. روی اهریمنی آنچه که برخی گزارشگران آن را "قاتلین با شانس برابر" میخوانند میتواند در سایه تصاویر قدیمیتر از زنان وحشی فیلمهای هالیوودی، ادبیات و سنتها تفسیر شود. اینها به تصورات قالبی دامن میزنند که زنان را به عنوان ابزارهای پنهانی میداند که ازجاذبههای جنسی خود به عنوان سلاح جنگی خطرناکی بهره میگیرند و مردان را به دام میاندازند. برخی سربازان هنوز نام برخی از این زنان وحشی هالیوود را بر روی هواپیماهای جنگنده خود میگذارند. بمب اتمی که به جنگ جهانی دوم خاتمه داد به نام یکی از همین زنان به نام گیلدا که ریتا هی ورث نقش او را بازی میکرد بود. درهیاهویی که تصاویر منتشر شده از ابوغریب ایجاد کرده بودند برخی تحلیلگران گفتند که این رفتارها که در "خانههای فساد" دیده میشود نتیجه حضور زنان است، که عکس العملهای جنسی طبیعی مردان را هدف گرفتهاند. گزارشهای زیادی مانند این حاکی از سوءاستفادههای ناشی از حضور زنان در ارتش بوده است. و بر این اصل تاکید داشتهاند که زنان، سکس و خشونت در فرهنگ ما در کنار یکدیگر قرار دارند. اگر در یک طرف ما زنانی را درابو غریب و گوانتانامو را داریم که رفتارهای مربوط به خانههای فساد را از خود بروز میدهند، در طرف دیگر زنان بیپناهی را در یک فاجعه یا مادرانی را میبینیم که جایشان در خانههایشان در کنار کودکانشان است. در حالی که زن جوان در ابوغریب مانند یک زن بدکار نمایش داده شد، لینچ مانند یک دختر دهاتی معصوم تصویر شد و تورنی به عنوان نماد مادرانگلیسی مطرح شد و زنان بمب گذارهم توسط رسانههای غربی به عنوان افراد معصوم معتاد به هروئینی نشان داده شدهاند که از مردان به مراتب خطرناکتر هستند. - آنچه که شما در مورد استفاده از زنان میشناسید در سالهای اخیر تغییر کرده است و نقش رسانه در آنچه که شما "شئ واره کردن زنان" میخوانید چه تاثیری دارد؟ ابتدا در فیلمها و تلویزیون نه تنها ما شئ واره شدن بدن زنان - با لباس روز به روز کمتر در ساعات پر بیننده- را بیش از پیش میبینم، بلکه ما تحسین خشونت علیه زنان را هم مشاهده میکنیم. به بیان دیگرما بدنهای زنانی را میبینیم که منفجر میشوند، از هواپیما بیرون پرتاب میشوند، از پنجره بیرون انداخته میشود یا پاره پاره میشوند. البته ما خشونت بیشتری هم علیه مردان میبینیم و به طور کلی خشونت بیشتر شده است. اما در فیلم های معاصر و در مواردی که خشونت علیه زنان را مشاهده میکنیم عموما این خشونت همراه نمایش بدنهای آنهاست که کامل لباس به تن ندارند و این خشونت را با مسائل جنسی پیوند میزند.
کتب
نام منبع: الف
شماره مطلب: 10920
دفعات دیده شده: ۵۸۰۷ | آخرین مشاهده: ۲ روز پیش