Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • طرح‌ریزی و هدف‌یابی مأموریتی در عملیات روانی/داوود علمایی
    پنج‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۶ ساعت ۱۱:۵۶

    اشاره طرح‌ریزی درست و به موقع عملیات روانی در تمامی سازمان‌های عملیات روانی از ضرورت‌های کسب موفقیت به شمار می‌آید. از سوی دیگر، پیش‌بینی و تحلیل نادرست حوادث مهم و نبود طرح‌ریزی، عامل مؤثری در کاهش مقبولیت جایگاه عملیات روانی و موجب تزلزل در ادامه کار آن خواهد بود. موضوع طرح‌ریزی عملیات روانی در دوران پس از جنگ سرد از اولویت‌های سازمان عملیات روانی امریکا به شمار آمده و در دستورکار این سازمان‌ها قرار گرفته است. مقاله حاضر با اشاره به سیر و روند

    اشاره طرح‌ریزی درست و به موقع عملیات روانی در تمامی سازمان‌های عملیات روانی از ضرورت‌های کسب موفقیت به شمار می‌آید. از سوی دیگر، پیش‌بینی و تحلیل نادرست حوادث مهم و نبود طرح‌ریزی، عامل مؤثری در کاهش مقبولیت جایگاه عملیات روانی و موجب تزلزل در ادامه کار آن خواهد بود. موضوع طرح‌ریزی عملیات روانی در دوران پس از جنگ سرد از اولویت‌های سازمان عملیات روانی امریکا به شمار آمده و در دستورکار این سازمان‌ها قرار گرفته است. مقاله حاضر با اشاره به سیر و روند تغییر و تحولات در فرایند طرح‌ریزی عملیات روانی روند طراحی و اجرای آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و نکات ارزنده‌ای را پیش روی کارشناسان عملیات روانی، تصمیم‌سازان و سیاست‌گذاران قرار می‌دهد. هرچند این فرایند مبتنی بر ساختار و سازمان عملیات روانی نظامی ارتش امریکا می‌باشد ولی ما را با فرایند طرح‌ریزی عملیات روانی در این کشور آشنا می‌نماید. واژگان کلیدی: طرح‌ریزی، تصمیم‌سازی نظامی، عملیات روانی، هدف‌یابی مأموریتی. مقدمه هدف در تمام طرح‌ریزی‌های عملیات روانی عبارت است از: فراهم آوردن محیطی که عملیات روانی را با جسارت به موفقیت در رسیدن به اهداف فرمانده، ترکیب کند. فرماندهان باید عملیات روانی را از شروع فرایند طرح‌ریزی، مورد توجه قرار دهند تا از اقدامات همزمان‌سازی و ترکیب نیرویی، اطمینان حاصل شود. عملیات روانی برای آنکه تأثیرگذار باشد، باید مرتب ارزیابی شود تا در صورت نیاز اصلاح اقدامات مشخص و انجام شود. طرح‌ریزی طرح‌ریزی یک فرایند است و تغییر در طرح‌ریزی جنگی همیشگی است، به ویژه وقتی در روند طرح‌ریزی اشتباهی صورت گیرد، عملیات‌ها موفق یا کمتر موفق می‌شوند و وقایع سیاسی اهداف نظامی را تغییر می‌دهند. حتی وقتی یک طرح در آستانه اجرا قرار می‌گیرد، طراحان توجه خود را به عملیات پیش‌بینی شده بعدی معطوف می‌کنند. در تمام طرح‌ریزی‌ها مواردی همچون انعطاف‌پذیری، سازگاری و تطبیق، بسیار حیاتی‌اند. اهمیت تطبیق طرح‌ها و اقدامات عملیات روانی در واکنش به وقایع در فضای رزم را نمی‌توان نادیده گرفت. طراحان عملیات روانی برای موفقیت در محیطی که نیازمندی‌های همزمان دارند به منظور طرح‌ریزی برای واقعه‌ای که فی‌النفسه در حال جریان است باید بسیار چالاک باشند. نیروهای عملیات روانی در هر لحظه ممکن است پیام‌ها را منتشر کنند، این در حالی است که نیروهای نظامی در پشتیبانی از اهداف عملیات روانی در حال اجرای یک عملیات‌اند. در عین حال، طراحان در حال آماده کردن اقدام و پیام بعدی هستند و یا تأثیرات مأموریت در حال اجرا را ارزیابی می‌کنند. مدیریت این دینامیک‌ها و مجموعه وقایع در حال جریان در تدوین یک طرح عملیات روانی مؤثر، بسیار حیاتی است. بنابراین، ضروری است طراحان وضعیت‌هایی را پیش‌بینی کنند که ضروری بودن عملیات روانی در عملیات نظامی را نشان دهد. بیشتر اقدامات و موفقیت‌های عملیات روانی در پاناما مورد توجه نظامیان و غیرنظامیان امریکایی قرار نگرفت. اما سازمان‌های عملیات ویژه به آن اهمیت دادند. دروس برگرفته در پاناما در روش‌های جاری عملیاتی ترکیب شدند و هر کجا مقدور بود، برای استفاده از موفقیت‌های عملیات روانی عملیات دلیل مشروع و "ارتقای آزادی" تغییرات سریع به عمل آمد. این مسئله به ارتقای عملکرد و تأثیر عملیات بعدی تنها شش ماه پس از بازگشت از پاناما انجامید. عملیات سپر و طوفان صحرا بسیار تأثیرگذار بود این در حالی است که بسیاری آن را نتیجه تجارب برگرفته از عملیات در پاناما دانستند. گزارش فرماندهی عملیات ویژه در پاناما از عملیات دلیل مشروع و ارتقای آزادی. مارس 1994 محیط براساس مقررات، فرماندهان هر نیرو مسئول توسعه آن نیرو برای برآورده ساختن نیازمندی‌های فرماندهی رزمی‌اند. به عبارت دیگر فرماندهان رزمی مسئولیت به کارگیری نیروها را بر عهده دارند. در نتیجه، رئیس ستاد مشترک و فرماندهان رزمی عمدتاً مسئول اجرای طرح‌ریزی عملیاتی‌اند. به همین دلیل، طرح‌ریزی به کارگیری نیرو در محیط طرح‌ریزی عملیاتی مشترک اجرا می‌شود. استراتژی امنیت ملی، استراتژی نظامی ملی، طرح فرماندهی متحد و طرح توانمندی استراتژیکی مشترک‌ ارائه‌‌دهنده دستورالعمل‌هایی به فرماندهی‌های رزمی در تدوین استراتژی‌های صحنه است. فرماندهی‌ رزمی، طرح‌ها و دستورهای عملیاتی را تدوین می‌کنند که مورد بازبینی ستاد مشترک قرار می‌گیرند. استراتژی‌های صحنه پایه طرح‌ریزی به کارگیری نیرو و طرح‌ریزی زمان صلح بوده و مشخص کننده نقطه شروع عملیات اعزام نیرو و طرح‌ریزی‌های جنگی‌اند. طرح‌ریزی که برای تکمیل طرح‌های همکاری امنیتی صحنه متعلق به فرمانده مؤلفه زمینی اجرا می‌شود، اغلب انتقال به مرحله طرح‌ریزی اضطراری و یدکی را تسهیل می‌بخشد. دانش و تخصص به وجود آمده برای پشتیبانی از وظایف در عملیات‌ روانی زمان صلح، در آماده‌سازی طرح عملیات روانی و پشتیبانی از فرایندهای طرح‌ریزی مشترک، در خلال بحران‌ها و درگیری‌ها بسیار حائز اهمیت است. فرایندها طراحان عملیات روانی مجبوراند طرح‌ریزی را در محیط‌ها و زمینه‌های مختلفی اجرا کنند: طرح‌ریزی در نیروی زمینی، مشترک، چندملیتی و میان‌سازمانی. این طراحان با استفاده از فرایند تصمیم‌سازی نظامی نیروی زمینی در همزمان‌سازی جابه‌جایی و به کارگیری یگان‌های نظامی به شروع طرح‌ریزی اقدام می‌کنند. فرایند تصمیم‌سازی نظامی نیروی زمینی این امکان را به طراحان می‌دهد تا چارچوب تحلیلی سختی را در مأموریت‌ها به کار گیرند. از آنجا که فرماندهان رزمی نیروهای امریکا را به کار می‌گیرند، طراحان برای ترکیب یگان‌های عملیات روانی با نیروهای مشترک از سیستم طرح‌ریزی و اجرای عملیات مشترک استفاده می‌کنند. این تلفیق و ترکیب ممکن است مستلزم فرایند طرح‌ریزی تعجیلی یا سنجیده با توجه به وضعیت باشد. چون عملیات‌ روانی اغلب چندملیتی است، طراحان هرگونه دستورالعمل رئیس‌جمهور یا وزیردفاع را برای عملیات چندملیتی و فرایندهای طرح‌ریزی متحدان مورد استفاده قرار می‌دهند. چشم‌انداز طرح‌ریزی مشترک طرح‌ریزی عملیات مشترک در تمام سطوح ساختار ملی هماهنگ می‌شود. که طرح‌ریزی در سطوح رئیس‌جمهور، وزیردفاع، نیروی مشترک و سازمان‌های اجرایی را دربر می‌گیرد. تمرکز اصلی در این فرایند بر فرماندهی‌های رزمی است، در اینجا بهترین روش انجام وظایف محول شده و هدایت اقدامات لازم برای اجرای مأموریت‌ها با سیستم طرح‌ریزی و اجرای عملیات مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرد. طرح‌ریزی مشترک شامل آماده‌سازی و تدوین موارد زیر است: 1. دستورات عملیاتی؛ 2. طرح‌های عملیاتی؛ 3. تدبیر در طرح‌ها؛ 4. طرح‌های عملکردی؛ و 5. طرح‌های نبرد توسط فرماندهان گروه‌های رزمی مشترک. طرح‌ریزی مشترک همچنین اقدامات مشترکی را که از تدوین طرح‌ها و دستورها پشتیبانی می‌کنند، دربر می‌گیرد. این فرایند متوالی همزمان در سطوح استراتژیکی، عملیاتی و تاکتیکی جنگ انجام می‌گیرد. طرح‌ریزی عملیات مشترک اقداماتی پشتیبانی از بسیج امکانات و نفرات، استقرار، به کارگیری، تداوم و استقرار مجدد (ضداستقرار) نیروها را شامل می‌شود. در زمان صلح، این به کارگیری در طرح‌های سنجیده نمایان می‌شود. طرح‌ریزی عملیات مشترک در زمان کشمکش برای واکنش به وقایع متغیر و دینامیک بسیار کوتاه است و در زمان جنگ، در طرح‌ریزی عملیات مشترک امکان تمرکززدایی از اقدامات طرح‌ریزی مشترک به طرز وسیعی فراهم می‌شود. در طرح‌ریزی مشترک، سیستمی به کار می‌رود که اقدامات سازمان طرح‌ریزی و اجرای مشترک را از طریق این سیستم که ارائه‌دهنده خط‌مشی‌ها، مقررات و ساختارهای گزارش‌دهی است تلفیق و ترکیب می‌کند. سیستم طرح‌ریزی و اجرای عملیات مشترک، سیستمی است که بهترین ارائه کننده موارد استاندارد زیر است: 1. مقررات؛ 2. قواره‌ها (فرمت‌ها)؛ 3. پرونده‌های داده‌ها؛ 4. شناسایی کمبودها؛ 5. اصلاح و بازبینی طرح‌ها؛ 6. تبدیل سریع طرح‌های نبرد و عملیاتی به دستورهای عملیاتی برای اجرا. سیستم طرح‌ریزی و اجرای عملیات مشترک شامل اصلی‌ترین مقررات و دستورهایی است که فعالیت‌های طرح‌ریزی عملیات مشترک را برای نیروها هدایت می‌کند. «بسیج و استقرار نیروهای عملیات روانی با توالی هم‌پوشان اقدامات مؤلفه‌های احتیاط و کادر (تحت پرچم) شکل می‌گیرد. نیاز به تقویت گردان هشتم عملیات روانی احتیاط و دیگر یگان‌های استقرار یافته با اقدام گروه طرح‌ریزی به نیابت از فرماندهی مرکزی شناسایی شد. این اقدام استقرار گروه چهارم عملیات روانی کادر و فراخوان تیم‌های عملیات روانی احتیاط را در پی داشت.» تجزیه و تحلیل‌های پس از عملیات روانی سپر و طوفان صحرا فرماندهی عملیات ویژه طرح‌ریزی نبرد فرایند طرح‌ریزی نبرد مبین هنر پیوند دادن عملیات‌ها، رزم‌ها و درگیری‌ها در طرحی عملیاتی برای رسیدن به اهداف استراتژیکی صحنه است. فرماندهان رزمی استراتژیک ملی و صحنه را با تدوین طرح‌های نبرد به تدابیر عملیاتی و استراتژیکی تبدیل می‌کنند. این طرح‌ها دیدگاه استراتژیکی آنها را نسبت به عملیات‌ لازم برای رسیدن به اهداف استراتژیکی صحنه نشان می‌دهند. طرح‌ریزی نبرد را می‌توان قبل و در خلال طرح‌ریزی سنجیده آغاز کرد، اما تا پس از طرح‌ریزی تعجیلی، کامل نمی‌شود، بنابراین هر دو فرایند با هم ترکیب می‌شوند. نبرد عبارت است از همزمانی عملیات‌ هوایی، زمینی، دریایی، فضایی، ویژه، میان‌سازمانی و چندملیتی در هماهنگی با اقدامات سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی برای دستیابی به اهداف ملی. طرح‌ریزی سنجیده و تعجیلی (عملیات بحران) طرح‌ها با توجه به تأکیدات مختلف در فرایندهای متنوع دسته‌بندی می‌شوند. آنها را می‌توان به طرح‌های سنجیده یا تعجیلی (عملیات بحران) تقسیم کرد، اما هر دو به یکدیگر مربوط‌‌اند. • فرایند طرح‌ریزی سنجیده روشی است برای تدوین طرح‌های عملیاتی مشترک با توجه به بهترین اطلاعات موجود، نیروهای مورد استفاده، منابع اختصاص یافته در طرح توانمندی‌های استراتژیکی مشترک. این فرایند که عمدتاً در زمان صلح به‌وقوع می‌پیوندد به طور عمده به فرضیات مربوط به شرایط موجود در زمان اجرای طرح بستگی دارد. این فرایند به قدر کافی ساختارمند، هماهنگ و با اسلوب است و برای تمام عملیات‌ اضطراری و موارد انتقال به شرایط جنگی کاربرد دارد. • طرح‌ریزی تعجیلی (عملیات بحران) مستلزم روند ساختاری با دستورالعمل‌های موجود در سیستم طرح‌ریزی و اجرای عملیات مشترک است. این طرح‌ریزی برای به کارگیری نیروهای اختصاص یافته با توجه به نیازهای وضعیتی اجرا می‌شود و روندی شش مرحله‌ای را طی می‌کند. تدوین‌کنندگان، این نوع طرح‌ریزی را به اتفاقات موجود و وضعیت‌های حساس زمانی وابسته می‌دانند. «طراحان طرح عملیات روانی از این فرایندها (طرح‌ریزی سنجیده و تعجیلی) در ایجاد کارایی و انعطاف‌پذیری عملیاتی استفاده می‌کنند. سه ماه فعالیت طراحان بالاخره به تدوین طرح نبرد عملیات روانی منجر شد که پشتیبان استراتژی صحنه فرماندهی مرکزی باشد. تجزیه و تحلیل پس از عملیات روانی عملیات سپر و طوفان صحرا "فرماندهی عملیات ویژه" طرح‌ریزی چندملیتی طرح‌ریزی چندملیتی در سطوح ملی و بین‌المللی اجرا می‌شود و طرحی پیچیده است. در این طرح‌ریزی ارزش برنامه‌های تخصصی و هماهنگی‌های زمان صلح نباید نادیده انگاشته شود. ائتلاف‌ها اغلب دو ساختار عمومی را دربرمی‌گیرند: فرماندهی موازی یا فرماندهی ملی‌محور. فرماندهان صحنه با هماهنگی مقامات عملیات‌ چندملیتی اقدامات طرح‌ریزی مناسب را در سطح خود انجام می‌دهند. فرایندهای درونی عملیات‌های ائتلافی ممکن است مبتنی بر فرایند طرح‌ریزی (سنجیده یا تعجیلی) برای واکنش به وضعیت باشد. طراحان عملیات روانی باید توانایی‌های شرکای چندملیتی را بشناسند تا مطمئن شوند به خوبی در طرح کلی ترکیب شده‌اند. این طراحان باید دکترین و فرایندهای طرح‌ریزی عملیات روانی شرکای چندملیتی را تجزیه و تحلیل کنند. ملاحظات دیگر در طرح‌ریزی عملیات چندملیتی عبارت‌اند از: فرماندهی و کنترل عملیات روانی، اهداف ملی شرکای چندملیتی، انتشار مطالب طبقه‌بندی شده، شراکت اطلاعاتی و تجهیزات ناهماهنگ اعضا. واضح است که مقام تصویب کننده اقدامات در منطقه عملیات مشترک و اهداف ادامه عملیات، جزء مهم‌ترین مسائل محسوب می‌شوند. وحدت تلاش‌ها برای اطمینان از هماهنگی تمام عملیات‌ روانی در منطقه عملیات مشترک، بسیار ضروری است. نیروهای عملیات روانی همچنین می‌توانند با آموزش مقررات، روش‌ها و طرح‌ریزی عملیات روانی نیروهای چندملیتی را یاری کنند. طراحان عملیات روانی در زمان تلفیق و ترکیب عملیات روانی دیگر کشورها باید از شناخت محدودیت‌ها، مقاصد، توانمندی‌ها، خواست سیاسی و منافع ملی دیگر کشورها شناخت کامل داشته باشند. زمانی که یک گروه رزمی عملیات روانی امریکایی، هسته اقدامات عملیات روانی چندملیتی را شکل می‌دهد، تلفیق سریع تمام ابعاد فرایند عملیات روانی باید اجرا شود. اقدامات اثربخشی اقدامات اثربخشی در عملیات روانی، مجموعه‌ای از روش‌های سیستماتیک ارزیابی و گزارش‌دهی تأثیر اقدامات و محصولات عملیات روانی بر افکار دیگران است. این اقدامات مانند همه اقدامات اثربخشی در حوزه‌های دیگر در هر مأموریتی تغییر می‌کند و عوامل متنوعی را که تأثیر زیادی بر عملیات روانی دارند دربر می‌گیرد. شاخص‌های تأثیرگذار عملیات روانی در مجموع، ارائه‌کننده کارایی کلی در مأموریت عملیات روانی‌اند. اقدامات اثربخشی و شاخص‌های مربوط به آنها باید در خلال فرایند طرح‌ریزی توسعه یابند. طراحان عملیات روانی با تعیین این اقدامات در فرایند طرح‌ریزی اطمینان حاصل می‌کنند که امکانات سازمانی و عوامل برترساز در عملیات روانی (مثل اطلاعات) برای کمک به ارزیابی اقدامات اثربخشی در اجرای عملیات روانی شناسایی شده‌اند یا خیر. ارزیابی و برآورد اثربخشی عملیات روانی با توجه به مشکلات ذاتی و پیچیدگی تعیین علت و معلول روابط مبتنی بر رفتار انسانی، ممکن است هفته‌ها یا حتی بیشتر طول بکشد. فرایند تصمیم‌سازی نظامی طرح‌ریزی عملیات روانی مانند هر فرایند دیگری به داده‌های ورودی نیازمند است. این فرایند توصیف کننده چگونگی تدوین طرح عملیات روانی مؤثر با استفاده از منابع داخلی و خارجی یگان است و روشی است برای نشان دادن نتیجه کار. به عبارت دیگر، خروجی و برونداد این فرایند باید مؤثر و اجرا شدنی باشد و در طرح عملیات روانی به خوبی ترکیب شود. فرایند تصمیم‌سازی نظامی روندی مستقل، قطعی و اثبات شده تحلیلی است (جدول 1) و نسخه رویکرد تحلیلی نیروی زمینی در حل مسائل و ابزاری است که در تدوین طرح توسط فرمانده و ستاد مؤثر است. هفت گام فرایند تصمیم‌سازی نظامی در آیین‌نامه نظامی 0-5 (تدوین دستورها و طرح‌ریزی نیروی زمینی) هفت گام برای تصمیم‌سازی با جزئیات فهرست شده است. آنچه در این آیین‌نامه با تفصیل شرح داده نشده است رابطه طرح‌ریزی عملیات روانی با فرایند تصمیم‌سازی نظامی است. عضو گردان یا گروه عملیات روانی به عنوان عضو ستاد چندملیتی یا نیروی مشترک در فرایند تصمیم‌سازی نظامی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. افسر عملیات روانی در زمینه کاری خود و عضو تیم طرح‌ریزی یک متخصص محسوب می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به فصل چهارم آیین‌نامه نظامی 301/05-3 رجوع شود. گام اول: دریافت مأموریت طرح‌ریزی عملیات روانی پس از دریافت مأموریت باید برای تحلیل مأموریت ابزارهای لازم را جمع‌آوری کند. این گام مستلزم جمع‌آوری داده‌ها و واقعیات مربوط است که شاید مأموریت را تحت تأثیر قرار دهند. اصولاً این وظیفه به منظور کمک به یگان مورد پشتیبانی در تدوین طرح خود از لحاظ عملیات روانی انجام می‌گیرد. گام دوم: تحلیل مأموریت تحلیل مأموریت شامل 17 وظیفه است که الزاماً پی‌درپی نیستند و به توجیه فرمانده توسط ستاد منجر می‌شود. این 17 وظیفه عبارت‌اند از: 1. تجزیه و تحلیل دستور قرارگاه بالاتر؛ 2. اجرای مقدماتی آماده سازی اطلاعاتی میدان رزم؛ 3. تعیین وظایف خاص، ضروری و تلویحی؛ 4. بررسی امکانات موجود؛ 5. تعیین محدودیت‌ها؛ 6. شناسایی فرض‌ها و واقعیات مهم؛ 7. اجرای برآورد خطر؛ 8. تعیین اولیه نیازمندی‌های مهم خبری فرمانده؛ 9. تعیین پیوست اولیه شناسایی؛ 10. تدوین برنامه زمانی موجود؛ 11. تدوین مأموریت تصریح شده؛ 12. اجرای توجیهات تحلیل مأموریت؛ 13. تصویب مأموریت تصریح شده؛ 14. مشخص کردن نیت اولیه فرمانده؛ 15. صدور دستورالعمل فرماندهی 16. صدور دستور آگهی؛ و 17. بازبینی فرض‌ها و واقعیات. جدول 1-5 فرایند تصمیم سازی نظامیعملیات‌ روانی زمانی که با واقعیات فرهنگی، سیاسی و نظامی همراه شدند، به موفقیت رسیدند. فرماندهان ارزش ویژه‌ای برای تیم‌های عملیات روانی قائل شدند که این مسئله تسلیم یگان‌های دشمن را در پی داشت و به فروکش کردن خشونت‌های غیرنظامیان علیه یکدیگر کمک کرد. با این حال، حملات نظامی در ترکیب با تأثیرات عملیات روانی که با هدف به دست آوردن نتایج سودمند، اجرا می‌شدند، زمانی که واقعیات فرهنگی، سیاسی و نظامی به خوبی در فرض‌های نهان در عملیات‌ نظامی منعکس نشدند، برعکس عمل کردند و ضد تولیدی شدند. این چنین وضعیتی در موگادیشو پایتخت سومالی، درخصوص حملات بالگرد و توپخانه‌ای امریکا علیه زاغه‌های مهمات، ایستگاه رادیویی و قرارگاه‌های ژنرال محمد فرح عیدید در ماه‌های ژوئن و جولای 1993 رخ داد. درست است که این حملات در خنثی‌سازی و نابودی سلاح‌ها و ایستگاه رادیویی عیدید مؤثر بودند، اما تأثیرات متراکم این حملات به لحاظ سیاسی و روانی کاملاً ضد تولیدی بودند. گزارش مرکز مطالعاتی رند عملیات‌های اطلاعاتی کوچک مقیاس، سال انتشار 1998 طراحان عملیات روانی در خلال گام دوم (تحلیل مأموریت) عملیات روانی را برآورد می‌کنند. جدول 2-5 انجام برآورد عملیات روانی را نشان می‌دهد. این فرم ابزاری است که در فرایند تصمیم‌سازی نظامی به کارگرفته می‌شود. البته این امر به آن معنا نیست که فرم در این مرحله تکمیل می‌شود، اما طراحان باید از گردان در خط عملیات روانی و افسر عملیات روانی بخواهند بر روی فرم کار کنند (افسر عملیات روانی در چرخه طرح‌ریزی یگان مورد پشتیبانی فعالیت می‌کند). رکن دوم یگان مورد پشتیبانی ممکن است در تکمیل بخش‌های فرم برآورد مؤثر باشد. طبقه بندی قرارگاه: مکان: گروه تاریخ: برآورد عملیات روانی از وضعیت شماره … مأخذ: الف: فهرست نقشه‌ها و جداول. ب: اسناد مربوط دیگر. 1-ب زمانی که برآورد عملیات روانی خارج از قرارگاه صادرکننده توزیع می‌شود، نخستین سطر مربوط به ترتیبات رسمی فرماندهی صادرکننده و آخرین سطر به مقامات تصحیح کننده مربوط می‌شود. 2-ب برآوردهای عملیات روانی معمولاً در تقویم سالیانه شماره‌گذاری می‌شوند. فرم برآورد اغلب به عنوان پیوست در ضمیمه عملیات توزیع می‌شود. 1- مأموریت: 1-1 مأموریت تصریح شده یگان مورد پشتیبانی از تحلیل مأموریت به دست می‌آید. 1-2 اعلام مأموریت عملیات روانی. توصیف مأموریت برای پشتیبانی از فرمانده مانوری. این مسئله باید با فرم پشتیبانی از عملیات روانی (یگان مورد پشتیبانی) انجام گیرد. 2- وضعیت و ملاحظات: 1-2- ویژگی‌های منطقه عملیات: 1-1-2 آب و هوا. 2-1-2 عوارض. 3-1-2 تجزیه و تحلیل زیرساخت‌های رسانه‌ای. 2-2 گروه‌های مهم هدف: 1-2-2 گروه‌های هدف‌های دشمن. برای هر یک از گروه‌های هدف دشمن، باید توانایی‌ها، ترکیبات، جابه‌جایی‌ها و راهکارهای احتمالی مربوط به عملیات روانی شناسایی شوند. 2-2-2 گروه‌های هدف‌های دوست. برای هر یک از گروه‌های هدف دوست، باید توانایی‌ها، ترکیبات، جابه‌جایی‌ها و راهکارهای احتمالی مربوط به عملیات روانی شناسایی شوند. 3-2-2 گروه‌های هدف‌های خنثی. برای هر یک از گروه‌های هدف خنثی، باید توانایی‌ها، ترکیبات، جابه‌جایی‌ها و راهکارهای احتمالی مربوط به عملیات روانی شناسایی شوند. 3-2 نیروهای دوست: 1-3-2 راهکارهای یگان مورد پشتیبانی. بیان راهکارهای مورد توجه و نیازهای خاص عملیات روانی برای پشتیبانی از هر راهکار. 2-3-2 وضعیت موجود نیروها و منابع سازمانی. 3-3-2 وضعیت موجود نیروها و منابع غیرسازمانی. 4-3-2 مقایسه نیازها نسبت به توانایی‌ها و راه‌حل‌های توصیه شده 5-3-2 ملاحظات اساسی برای پشتیبانی از راهکار. معیارهای مهم مورد استفاده در تجزیه و تحلیل و مقایسه راهکار، فهرست شود. 4-2 فرض‌ها. بیان فرض درباره وضعیت عملیات روانی برای انجام برآورد. (به عنوان مثال، فرض: تأسیسات پخش تبلیغات دشمن پیش از روز دوم عملیات توسط نیروهای خودی نابود خواهد شد). 3- تحلیل راهکارها: 1-3 تجزیه و تحلیل راهکار از منظر عملیات روانی برای تعیین نقاط ضعف و قوت به منظور اجرای عملیات روانی. 2-3 ارزیابی معیارهای فهرست شده در بند 3-2. 4- مقایسه راهکارها: 1-4 مقایسه راهکارهای پیشنهادی برای تعیین بهترین راهکار از لحاظ عملیات روانی. 2-4 تعیین روش‌هایی برای غلبه بر مشکلات احتمالی موجود در راهکار. 3-4 بیان نتیجه کلی راهکاری که فرصت موفقیت از لحاظ عملیات روانی را فراهم می‌آورد. 5- پیشنهادها و نتایج: 1-5 فهرست کردن راهکارها براساس اولویت. 2-5 مسائل، کمبودها و خطرات هر یک از راهکارها همراه با توصیه‌هایی برای کاهش خطرات. افسر عملیات روانی / رکن سوم پیوست‌ها: توزیع: طبقه‌بندی جدول 2-5 برآورد وضعیت عملیات روانی زمان در طرح‌ریزی و اجرای عملیات‌ موفق، بسیار مهم است و به عنوان بخش تفکیک‌ناپذیر تحلیل مأموریت مورد توجه قرار ‌می‌گیرد. ابزارهای زیادی برای ثبت اتفاقات داخلی و خارجی رزم وجود دارد. گام‌های مرتبط با اتفاقات و زمان‌های طرح فرمانده مورد پشتیبانی باعث می‌شود چشم‌انداز جامعی از چگونگی برملا شدن مأموریت، ارائه شود. برای مثال، ماتریکس وقایع گروه رزمی عملیات روانی ابزاری است برای ثبت اتفاقات ضروری برای پشتیبانی از برنامه عملیات روانی. طراحان همچنین باید اقدامات برترساز عملیات روانی را با فرایند ثبت وقایع و طرح‌ریزی تلفیق کنند. اقدام برترساز در عملیات روانی اقدامی است که مورد نیاز در یگان‌های غیر عملیات روانی و سازمان‌های غیر وزارت دفاع است تا عملیات روانی به سهولت اجرا شود. و از فرمانده نیروی مشترک پشتیبانی به عمل آید. اقداماتی مثل نمایش قدرت یا تک‌های محدود ممکن است تأثیر روانی داشته باشند، اما عملیات روانی محسوب نمی‌شوند، مگر آنکه برای تحت تأثیر قرار دادن هیجانات، انگیزه‌ها، استدلالات عینی یا رفتارهای گروه مخاطبان اهداف خاصی داشته باشد. انتشارات مشترک 53-3 گام سوم: تدوین راهکار از آنجا که عملیات روانی یک اقدام برترساز رزمی محسوب می‌شود، روش‌های زیادی برای درگیر کردن گروه مخاطبان وجود دارد. تیم‌های عملیات روانی در مجموعه وسیعی از عملیات از مأموریت‌های زمان صلح گرفته تا جنگ‌های پرشدت منطقه‌ای، از اقدامات پس از جنگ و درگیری گرفته تا بازگشت و انتقال به حالت زمان صلح شرکت می‌کنند. این تیم‌ها از راهکارهایی پشتیبانی می‌کنند که به دلیل اختلاف در به کارگیری تلاش اصلی، سازمان رزم، گروه‌های مخاطب، هدف‌ها، استفاده از ترکیب نیروها و طرح مانور متفاوت باشند. «آیا نبوغ می‌تواند سرنوشت یک نبرد را تغییر دهد، عبارت عامیانه است. نبرد یک عملیات پیچیده است که شما با سختی و مرارت آن را آماده می‌کنید. اگر دشمن "این کار" را بکند، شما به خودتان می‌گویید من "آن کار" را می‌کنم. شما به هر راهکاری فکر می‌کنید و در خصوص وضعیت به وجود آمده، تصمیم می‌گیرید. یکی از این تصمیمات به تدوین راهکار و طرح عملیاتی می‌انجامد. در اینجا هر کسی می‌گوید، چه نبوغی … در حالی که اعتبار این کار به زحمتی است که برای آماده‌سازی متحمل شده‌اید.» مصاحبه با فردیناند فوچ آوریل 1919 در زمان تجزیه و تحلیل تلاش اصلی، سطح عملیات روانی لازم برای حصول به هدف‌های فرمانده باید مدنظر قرار گیرد: استراتژیکی، عملیاتی یا تاکتیکی. جدول 3-5 نمونه ماتریکس همزمان‌سازی گام اول دوم سوم چهارم پنجم قبل از استقرار استقرار / عملیات رزمی مخاصمات عملیات‌های انتقالی عملیات‌های ارتش – مردم نقطه تصمیم‌‌گیری • تصویب اختصاص امکانات هوایی. • آماده‌باش برای تخلیه غیرنظامیان. • تأیید اطلاعات هواشناسی. • انتقال به فرمانده گروه رزمی عملیات ویژه مشترک. • اعتبارسنجی فرض‌ها. • دستیابی‌ به هدف‌ها. • تأخیر در ترک منطقه. • تشکیل پلیس داخلی. • دریافت عملیات ائتلافی. • شروع عملیات ترخیص. • شروع عملیات انتقالی. • کاهش اقدامات بحران. • انتساب مقامات دولتی. • شروع عملیات استقرار مجدد یگان‌های خاص.روز ر-2 ر-1 ر+1 ر+2 ر+3 ر+6 ر+7 ر+8 ر+9 ر+10 ر+14 گروه رزمی عملیات روانی مشترک • استقرار مرکز رسانه‌ای و تولید خبر در صحنه. • نام‌گذار هدف‌ها برای فرمانده مؤلفه هوایی نیروی مشترک. • کسب پشتیبانی رسانه‌ای کشور میزبان. • تکمیل طرح اطلاعات خارجی. • اجرای عملیات روانی در سطح استراتژیکی، عملیاتی و تاکتیکی (عملیات‌های رادیویی، با بلندگو و پخش تراکت). به جدول بعدی رجوع شود. • پشتیبانی از طرح عملیات ارتش – مردم. • کمک به استقرار نیروهای تثبیت و آرام‌سازی. • تکمیل تیم برآورد عملیات روانی برای گام پنجم. • ترکیب نیروهای عملیات روانی در طرح عملیات ارتش – مردم. • تکمیل استقرار مجدد. • طرح انتقال. نیروهای زمینی • استقرار یگان بال‌گرد 53-H در منطقه تجمع‌میانی. • رسیدن یگان بال‌گرد 48-H به منطقه تجمع میانی. • تأسیسات بازداشتگاه. • تکمیل اولیه برآورد عملیات ارتش – مردم. • تکمیل انتقال گروه رزمی عملیات ویژه مشترک. • روز سوم ایجاد نقاط ایست و بازرسی. • تأمین تأسیسات مهم. • کمک به استقرار سازمان‌های غیردولتی در صورت لزوم. • تکمیل برآورد نهایی عملیات ارتش – مردم. • انتخاب نیروها برای گروه رزمی مشترک. • شروع عملیات نیروهای پشتیبانی رزمی و پشتیبانی خدمات رزم. • اجرای عملیات ارتش – مردم در منطقه عملیات. • ادامه تأمین تأسیسات مهم. • حفظ نظم عمومی. • حفظ گروه رزمی احتیاط. • تأمین نیروهای پشتیبانی خدمات رزم برای گروه رزمی. گروه رزمی عملیات ویژه مشترک • برقراری قرارگاه. • ادامه ورود نیروهای گروه رزمی. • تکمیل برآورد عملیات ارتش – مردم. • تکمیل انتقال گروه رزمی عملیات ویژه مشترک. • کمک به استقرار سازمان‌های غیردولتی در صورت لزوم. • هماهنگی با گروه رزمی مشترک درباره انتقال نیروهای مترجم یگان امور غیرنظامی به گروه رزمی مشترک. • توسعه عملیات ارتش. • مردم به مناطق دورافتاده. • پشتیبانی از تثبیت دائمی. • تکمیل استقرار مجدد نیروهای انتخابی. • انتخاب نیروها، برای گروه رزمی مشترک. • توسعه دفاع داخلی نیروهای خارجی. • حفظ نظم عمومی. • آمادگی برای کمک به تخلیه غیرنظامیان. • آمادگی برای استقرار مجدد. نیروهای هوایی • ارسال دستور رزم هوایی. • هواپیماهای 135-KC به منطقه عملیات مشترک وارد می‌شوند. • ترابری هوایی. • پایان دستور رزم هوایی. • استقرار مجدد فرماندهی مؤلفه هوایی نیروی مشترک. • هماهنگی نهایی انتقال. • انتخاب نیروها، برای گروه رزمی مشترک. • تأمین ترابری هوایی و تخلیه پزشکی (از هوا). • راه‌اندازی امکانات ترابری هوایی کشور میزبان. • آمادگی برای کمک به تخلیه غیرنظامیان. نیروهای دریایی • استقرار کشتی‌ها در موضع. • تکمیل نیروی هدف‌یاب پیشرفته. • الحاق نیروهای زمینی و دریایی. • تأسیسات بازداشتگاهی. • عملیات‌های امنیتی. • تفنگداران دریایی. • انتقال عملیات به مرکز هماهنگی نجات در ساحل. • آمادگی نیروهای تفنگدار برای تفویض وظایف به نیروهای عملیات ویژه. • شروع عملیات ترخیص. • اجرای عملیات اطلاعاتی در منطقه عملیات. • آمادگی برای استقرار مجدد. اطلاعات • مکان‌یابی گره‌های شورشی. • مکان‌یابی رهبری شورشیان. • برآورد خسارت رزم در منطقه هدف. • شناسایی دشمن برای گروه رزمی مشترک و عملیات‌های استقرار و ترخیص. • شناسایی سازمان‌های جنایتکاری. • شناسایی تروریست‌ها برای استقرار مجدد نیروها. • آمادگی برای انتقال.آتش‌ها • جنگ الکترونیک در صورت لزوم. • حفظ پشتیبانی هوایی نزدیک در دسترس. • حفاظت از نیروها.C412 • هواپیماهای 135 – EC. • گروه رزمی مشترک مقدم. • شناسایی نیازهای 2C. • شناسایی یگان‌های منتخب. • نهایی کردن نیروی ائتلاف و روابط فرماندهی. • مرحله چهارم انتقال قرارگاه ائتلاف. • تعیین منطقه عملیات ائتلاف و روابط فرماندهی.گروه رزمی مشترک • تمرینات. • آمادگی گردان دوم برای استقرار. • استقرار افسر رابط مقدم. • استقرار گروه رزمی مشترک احتیاط. • شروع عملیات‌های اولیه ترخیص. • شروع استقرار نیروهای خط دوم (دنبال) در منطقه عملیاتی مشترک. • اجرای انتقال با نیروهای خط دوم گروه رزمی مشترک. جدول 4-5 مرحله سوم (از روز ر-2 تا س-2) مرحله سوم (از س-2 تا س-25) مرحله سوم (از س+25 تا س+57) مرحله سوم (از س+57 تا س+105) روز ر-1 روز ر س 21 روز ر+1 روز ر+2 روز ر+3 هواپیمای EC-135 بیهودگی اقدامات نظامی لشکر یکم پیاده رها کردن تجهیزات نظامی / تمایل به تسلیم لشکر سوم موتواریزه عدم دخالت / افسر امور غیر نظامی (رکن 5) تمایل به تسلیم هواپیمای Mk-129 شکست اجباری / بیهودگی اقدامات نیروهای شمال تمایل به تسلیم / رها کردن تجهیزات نظامی / زمین‌گیر شدن غیرنظامیان گردان دوم راکت انداز گردان اول راکت انداز گردان سوم راکت انداز آتشبار دوم آتشبار سوم ل یکم توپخانه گردان دوم راکت‌انداز آتشبار یکم آتشبار هشتم ل یکم توپخانه ل دوم توپخانه هنگ 31 موتوریزه یگان (الف) تک الکترونیکی یگان (ب) تک الکترونیکی آتشبار سوم گروهان سوم اداری گردان اداری ل توپخانه آتشبار سوم آتشبار دوم آتشبار اول آتشبار هشتم ل دوم توپخانه ل یکم توپخانه ریزش تیم‌های عملیات روانی با چتر حرکت با تیپ دوم پاکسازی آماد راه اصلی حرکت به منطقه هدف – موضع‌گیری پخش برنامه به دفعات متعدد رکن پنجم به اطلاعات نیاز دارد (مشروعیت مأموریت) رادیو امریکا کنفرانس‌های وزارت دفاع، مصاحبه‌های نیروهای امریکا و نمایش قدرت آتش امریکا کنفرانس‌های وزارت دفاع، نمایش رفتار با اسرا، نمایش پیروزی‌های تاریخی امریکا مصاحبه فرمانده گروه رزمی، مصاحبه سربازها و نمایش رفتار با اسرا تلویزیون کنفرانس‌های نظامی، حمایت رهبران سیاسی ائتلاف روابط عمومی پوشش زنده عقب‌نشینی نیروهای دشمن تیم 910 عملیات روانی حرکت به سمت پایگاه هوایی برای رهایی پشتیبانی از تازش هوایی در منطقه هدف الف در ساعت س پشتیبانی از تیپ و گروه زرهی و پاکسازی دشمن از منطقه تیم 930 عملیات روانی حرکت به سمت پایگاه هوایی برای رهایی ورود یگان آبخاکی شمال در س + 24 پاکسازی دشمن از منطقه تیم 920 عملیات روانی حرکت به سمت هدف ب پشتیبانی از تازش هوایی در منطقه هدف ب در ساعت س تصرف هدف ب اطلاعات الکترومغناطیسی هدفیابی: شبکه اف . ام نیروهای دشمن هر سطحی ممکن است به امکانات متفاوت و منحصر به فرد و نیز آماده‌سازی زمان نیاز داشته باشد. توانمندی‌های موجود و امکانات، از عوامل مهم در ترکیب‌بندی گروه رزمی عملیات روانی به حساب می‌آیند. چنانچه فرمانده رزمی نیاز داشته باشد نیروهای عملیات روانی با توانمندی‌های پخش و چاپ مطالب کشور میزبان استقرار یابند، این راهکار منحصربه‌فرد خواهد بود. موجود بودن ترابری هوایی استراتژیکی برای جابه‌جایی تجهیزات سازمانی نیز بی‌شک بر هر راهکاری تأثیر می‌گذارد. به کارگیری اصل صرفه‌جویی در قوا، ساختار نهایی تلاش اصلی و حداقل نیروهای لازم برای دستیابی به اهداف فرمانده مورد پشتیبانی را شکل می‌دهد. با این حال، تلاش اصلی ممکن است هدف‌محور، مکان‌محور یا مخاطب‌محور باشد، شاید نیز ترکیبی از همه اهداف بالا را با خود داشته باشد. تعیین استعداد عناصر جلودار، عقبه و چگونگی تعامل این نیروها در زمان بررسی برش رزمی بسیار با اهمیت است. رساندن پیام‌ها اگر منطقه مسئولیت و عناصر جلودار به قدر کافی تجهیز شده باشند، با سرعت بیشتری ارسال می‌شوند. از این گذشته، رساندن پیام‌ها به مخاطبان، به افزایش نیروهای توزیع‌کننده پیام‌ها و تقویت نیروهای تاکتیکی بستگی دارد. طراحان باید گستره نیروهای اولیه و پیرو را تعیین کنند. برش رزمی (سازمان‌دهی رزمی) ممکن است شامل مؤلفه‌های احتیاط، تحت پرچم یا دیگر نیروهای زمینی شود که از مناطق مختلف وارد می‌شوند. البته این سناریو بدترین طرحی است که باید از آن اجتناب شود. طراحان باید در هر زمان که ممکن است انسجام یگانی را حفظ کنند و قبل از هر عملیاتی یگان را در خاک کشور سازمان‌دهی کنند. به کارگیری پشتیبانی سازمانی (از لحاظ امکانات و نیروی انسانی) در کاهش نیاز به ترابری استراتژیکی و نیرویی کشور تأثیر به‌سزایی دارد، زیرا دسترسی به امکانات کشورهای خارجی نیز در برخی مواقع ممنوع است. نیروهای عملیات روانی نیز از لحاظ تعداد، محدود و منحصر به فرد‌اند. به‌ندرت امکان دارد فرمانده رزمی به نیروهای تنها گردان عملیات روانی خود اجازه دهد به طور کامل در یک منطقه عملیات مشترک، حضور داشته باشند، وقتی می‌توان این نیروها را در جایی دیگر و در پشتیبانی از اقدامی دیگر به کار گرفت. علاوه بر تغییر استعداد نیرو برای کسب موفقیت در مأموریت، گروه مخاطب و هدف در خلال تدوین راهکارها شناسایی می‌شوند. سازمان‌دهی منحصربه‌فرد عنصر پشتیبانی عملیات روانی برای عملیات‌ حفظ صلح و عملیات اضطرای بلندمدت انتقال به وضعیت صلح می‌تواند یک ملاحظه جدی باشد. این عملیات‌ها به احتمال فراوان مستلزم حضور بلندمدت نفرات عملیات روانی برای تخمین برآورده شدن اهداف فرمانده رزمی منطقه‌ای‌اند. اکنون، بیش از هر زمان دیگری، مؤلفه احتیاط در عملیات‌هایی که در طولانی‌مدت کامل می‌شوند، نقش ایفا می‌کنند. به کارگیری یگان‌های احتیاط عملیات روانی از گام طرح‌ریزی عملیات بحران تا گام عملیات رزمی قطعی و عملیات‌های انتقال به وضعیت صلح، متفاوت است. هر گام و مرحله با هر تغییر در ترکیب مؤلفه احتیاط ممکن است دچار تغییر شود. روش ورود به مأموریت، استعداد و ماهیت مؤلفه احتیاط، مستلزم ملاحظات ویژه‌ای در طرح‌ریزی‌اند. بنابراین تصمیم‌گیری در این‌باره که چه زمانی نیروهای احتیاط باید به یک عملیات وارد شوند، مستقیم یا غیرمستقیم بر هر راهکاری تأثیر می‌گذارد. روش به کارگیری و چگونگی استقرار نیرو در منطقه عملیات در طرح مانور عملیات روانی لحاظ می‌شود. عنصر عملیات روانی از لحاظ استعداد، گستره و شکل مأموریت می‌تواند متفاوت باشد و به تبع آن بر راهکارها تأثیر گذارد. برای مثال، تیم برآورد عملیات روانی در خلال مرحله قبل از استقرار ممکن است با دریافت دستور استقرار برای تقویت رکن سوم (عملیات) در عملیات روانی مستقر شود. در این مرحله، این تیم شاید به تهیه تولیدات ویدئویی، صوتی و مکتوب اقدام کند. نیروهای تاکتیکی عملیات روانی ممکن است به عناصر مورد پشتیبانی مانوری به‌منظور مشاوره‌دهی و طرح‌ریزی استقرار ملحق شوند. افسران رابط به احتمال فراوان برای پشتیبانی از فرمانده مؤلفه هوایی و فرمانده گروه رزمی عملیات ویژه مشترک استقرار می‌یابند تا مطمئن شوند عملیات روانی با مؤلفه‌ هوایی برای پخش اعلامیه‌ها و … تلفیق شده است. تیم برآورد عملیات روانی در خلال مرحله استقرار ممکن است در پایگاه میانی اعزام نیرو مستقر شود و سپس با عناصر برآورد عملیات روانی در خط مقدم تلفیق شود. این تیم در خط مقدم با امکاناتی نظیر تلویزیون، رادیو و مطالب مکتوب مستقر می‌شود، در حالی که تیم برآورد عملیات روانی عقبه شاید همه عملیات‌های واگذاری از مرکز را اجرا کند. زمانی که تیم خط مقدم در منطقه مسئولیت، منطقه عملیات مشترک یا در کشور میزبان تشکیل می‌شود، تیم عقبه ممکن است نقش پشتیبانی را بر عهده گیرد یا در نقش منبع اصلی عملیات روانی فعالیت خود را ادامه دهد. نیروهای عملیات روانی تاکتیکی با عناصر مورد پشتیبانی در صحنه مستقر می‌شود یا شاید به طور مستقل با یگانی که از قبل در صحنه حضور دارد، ترکیب شود. به کارگیری نیروها ممکن است شامل نیروهای تاکتیکی باشد که برای اجرای عملیات‌ رزمی با عناصر مورد پشتیبانی مانوری حرکت می‌کنند. در صورت مقتضی و نیز چنانچه ترابری در دسترس باشد، تیم عملیات روانی عقبه شاید در منطقه عملیات مشترک، منطقه مسئولیت یا کشور میزبان برای پشتیبانی از فرمانده گروه رزمی مشترک، و بدون تداخل در امور، مستقر شود. نکته: مثال فوق تنها یک سناریو یا طرح مانور نیروهای عملیات روانی است، اما تعداد ملاحظات، وقتی بخشی از بسته مراحل قبل از استقرار و استقرار دچار تغییر می‌شود، نامحدود خواهد شد. گام چهارم: تجزیه و تحلیل راهکار تجزیه و تحلیل راهکار شامل آزمایش عملی بودن راهکار، بازی جنگ، برآورد خطر و ارزیابی نتایج بازی جنگ می‌شود. بازی جنگ در مورد راهکار برای فرمانده و ستاد به منظور اطمینان از ترکیب کامل و هم‌زمان‌سازی جامع تمام عناصر، بسیار حیاتی است. با تصمیم سریع برای محدود کردن تعداد راهکارها با توجه به بازی جنگ یا تدوین یک راهکار، می‌توان از اتلاف زمان بسیار زیاد در این مرحله، جلوگیری کرد. طراحان عملیات روانی قبل از بازی جنگ معیاری را انتخاب می‌کنند تا با آن نتایج بازی جنگ هر راهکار را ارزیابی کنند. تأثیرات مثبت یا منفی عملیات بر مردم محلی، معیار خوبی برای ارزیابی است. راهکارهای یدکی پس از بازی جنگ و با توجه به انطباق آنها با معیار انتخابی ارزیابی می‌شوند. هر راهکاری باید مناسب، اجرا شدنی، مقبول، قابل فهم و جامع باشد. گام پنجم: مقایسه راهکار پس از آنکه بازی جنگ در مورد هر راهکار اجرا و معلوم شد که این راهکار با معیار انتخابی منطبق است یا خیر، راهکارها با یکدیگر مقایسه می‌شوند. هر یک از اعضای ستاد معایب و محاسن راهکارها را بررسی می‌کنند. طراحان عملیات روانی نیز هر راهکاری را ارزیابی می‌کنند تا معلوم شود کدام یک از آنها با امکانات عملیات روانی منطبق است و برای عملیات‌های اضطراری انعطاف‌پذیر است و احتمال بیشتری برای کسب موفقیت از لحاظ عملیات روانی دارد. گام ششم: تصویب راهکار پس از انجام گام پنجم، راهکارها همراه با پیشنهادهای ستاد، برای فرمانده ارسال و یا برای او توضیح داده می‌شود. فرمانده نیز تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند. زمانی که تصمیم گرفته شد و فرمانده تدبیر یا راهنمایی نهایی خود را ارائه داد، ستاد بلافاصله دستور آگهی را صادر، راهکار را اصلاح و طرح را تکمیل می‌کند. گام هفتم: صدور دستورها بخش عملیات روانی در خصوص طرح‌ریزی به‌رغم راهکار انتخابی، باید اطمینان حاصل کند که اطلاعات زیر در طرح یا راهکار گنجانده شده‌اند: • تجزیه و تحلیل رسانه‌ای. • فهرست گروه‌های احتمالی مخاطب. • هدف عملیات روانی. • مقررات تصویب فرایندها. • مقررات درخواست پشتیبانی عملیات روانی. • برنامه‌های پیش‌بینی شده تبلیغاتی. • اقدامات اثربخشی در عملیات روانی. طرح‌ریزی در زمان محدود (طرح‌ریزی تعجیلی) محور اصلی در هر فرایند طرح‌ریزی، تدوین طرحی انعطاف‌پذیر، جامع، همزمان و معقول از نظر تاکتیکی است که با موفقیت زیاد و تلفات محدود همراه باشد. این وظیفه هر چند مشکل است، فرماندهان باید فرایند طرح‌ریزی را با کم کردن زمان کوتاه کنند. در آیین‌نامه نظامی 0-5 عنوان می‌شود که چند روش عمومی برای کوتاه کردن زمان در طرح‌ریزی وجود دارد که می‌تواند برای سرعت‌بخشی به فرایند طرح‌ریزی مدنظر قرار گیرد. این روش‌ها عبارت‌اند از: • به حداکثر رساندن طرح‌ریزی موازی. طرح‌ریزی موازی هرچند قاعده است، به حداکثر رساندن کاربرد آن با محدودیت زمانی بسیار حیاتی است. در محیطی با محدودیت زمانی، اهمیت دستورهای آگهی همزمان با کاهش زمان موجود افزایش می‌یابد. دستورهای شفاهی برای انجام کاری فوری که با دستورهای مکتوب بعدی همراه باشد نسبت به این دستورها برای انجام کاری فوری، زمان بیشتری نیاز دارد. همین دستور آگهی مشابه که در فرایند طولانی تصمیم‌سازی نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید زمانی که فرایند تصمیم‌سازی کوتاه می‌شود صادر شود. یگان‌ها نیز باید هر چه سریع‌تر تمام اطلاعات در دسترس و به ویژه محصولات اطلاعاتی میدان رزم را با واحدهای تابعه تقسیم و ستاد نیز از هر فرصتی برای انجام طرح‌ریزی موازی با قرارگاه بالاتر و تقسیم اطلاعات با واحدهای تابعه استفاده کند. • افزایش همکاری در طرح‌ریزی. طرح‌ریزی فوری با همکاری قرارگاه بالاتر و واحدهای تابع ارتقای تلاش کلی طرح‌ریزی را در پی دارد. سیستم‌های نوین اطلاعاتی و تصویر عمومی عملیاتی که به صورت الکترونیکی در اختیار همه عوامل طرح‌ریزی قرار می‌گیرند امکان همکاری واحدهای تابعه از فواصل دور را فراهم می‌کند و می‌تواند تقسیم اطلاعات را افزایش دهد و تجسم صحنه نبرد را برای فرمانده بهبود بخشد. از این گذشته، استفاده از اطلاعات و اخبار واحدهای تابع درباره منطقه عملیاتی آنها، اغلب به تدوین سریع‌تر راهکار می‌انجامد. • به کارگیری افسران رابط. افسران رابط مأمور به قرارگاه‌های بالاتر به فرماندهی امکان می‌دهند نماینده‌ای در فرایند طرح‌ریزی در قرارگاه بالاتر داشته باشند. این افسران در انتقال به موقع اطلاعات به قرارگاه بالاتر مؤثرند و می‌توانند سرعت طرح‌ریزی را در قرارگاه خود و بالاتر افزایش دهند. • افزایش فعالیت فرمانده در طرح‌ریزی. هرچند فرمانده نمی‌تواند تمام وقت خود را در ستاد طرح‌ریزی بگذراند، اما فعالیتش در طرح‌ریزی می‌تواند سرعت طرح‌ریزی ستاد را افزایش دهد. در شرایطی که محدودیت زمانی وجود دارد، فرماندهی که در طرح‌ریزی شرکت می‌کند می‌تواند بدون فوت وقت (برای توجیه شدن) تصمیماتی را اتخاذ کند. اولین روش کم‌کردن زمان در طرح‌ریزی، افزایش اشتغال فرمانده در طرح‌ریزی است. این روش باعث می‌شود فرماندهان بی‌درنگ تصمیماتی را اتخاذ کنند. • محدود کردن راهکارها. محدود کردن راهکارها و بازی جنگ می‌تواند از اتلاف زمان زیاد جلوگیری کند. چنانچه زمان خیلی کوتاه باشد، فرمانده می‌تواند دستور دهد فقط یک راهکار تدوین شود. در این صورت، هدف یک راهکار پذیرفته خواهد شد که بتواند نیازهای مأموریتی را در زمان کوتاه برآورده کند، حتی اگر راهکار مطلوب نباشد. در این روش زمان زیادی حفظ می‌شود. در تمام وضعیت‌های بالا، وقتی طراحان عملیات روانی فرایند طرح‌ریزی را کوتاه می‌کنند، دستورالعمل اولیه باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد: 1. وظایف ضروری سازمان در آن مشخص شده باشد. 2. مأموریت تصریحی واحد تصویب شود. 3. دستور آگهی در آن وجود داشته باشد. عملیات روانی در فرایند هدف‌یابی هدف‌یابی، روند انتخاب هدف‌ها و تطبیق آنها با واکنش مناسب، با توجه به نیازهای عملیاتی و توانایی‌های نیرو پیش می‌رود. هدف‌یابی برای ایجاد تأخیر، اختلال، منحرف یا منهدم کردن توان نظامی دشمن در عمق منطقه عملیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نفوذ نظامی از طریق اقدام اطلاعاتی یا نظامی بر زیرساخت‌های اقتصادی یا نظامی دشمن تحمیل می‌شود. توانمندی‌های ارتباطی در سطوح تاکتیکی و عملیاتی ابزار دستیابی به این نفوذ را تشکیل می‌دهند. طراحان عملیات روانی برای حفظ چارچوب اصلی عملیات باید از اصطلاحات و عبارات مورد استفاده دیگر طراحان عملیات که با آنها همکاری می‌کنند، استفاده کنند. اقدامات اثربخشی ارتباط تنگاتنگی با هدف‌یابی دارند. اقدامات اثربخشی در عملیات روانی (مانند همه اقدامات اثربخشی) در مأموریت‌های مختلف، متنوع‌اند و در فرایند عملیات روانی مهم تلقی می‌شوند. با تعیین اقدامات اثربخشی در فرایند طرح‌ریزی، طراحان عملیات روانی باید برای اجرای بر



    مقالات مجله
    نام منبع: Scientific - Research Quarterly on Psychological Operations
    شماره مطلب: 10694
    دفعات دیده شده: ۳۹۲۵ | آخرین مشاهده: ۵ روز پیش