Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • آفریقای جنوبی: اعضای دایم شورای امنیت از این شورا، استفاده ابزاری می‌کنند. آفریقای جنوبی: اعضای دایم شورای امنیت از این شورا، استفاده ابزاری می‌کنند.
    چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ ساعت ۶:۰۰

    سفیر آفریقای جنوبی در سازمان ملل متحد گفت، این کشور مخالف عدم توازن قدرت در شورای امنیت سازمان ملل و استفاده ابزاری قدرتهای جهانی از ظرفیتهای این شورا می‌باشد. دومیسانی خومالو در گفت وگو با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، اعضای دایمی شورای امنیت را به استفاده ابزاری از این شورا، برای دستیابی به مقاصد و اهداف سیاسی خود، متهم کرد. به گزارش ایرنا، خومالو گفت: آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین از اقتدار خود در شورای امنیت برای حمله به دشمنان این کش

    سفیر آفریقای جنوبی در سازمان ملل متحد گفت، این کشور مخالف عدم توازن قدرت در شورای امنیت سازمان ملل و استفاده ابزاری قدرتهای جهانی از ظرفیتهای این شورا می‌باشد. دومیسانی خومالو در گفت وگو با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، اعضای دایمی شورای امنیت را به استفاده ابزاری از این شورا، برای دستیابی به مقاصد و اهداف سیاسی خود، متهم کرد. به گزارش ایرنا، خومالو گفت: آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین از اقتدار خود در شورای امنیت برای حمله به دشمنان این کشورها و دفاع از دوستان خود، استفاده می‌کنند. وی تاکید کرد: شورای امنیت باید به نقش اصلی خود برای حل منازعات بین المللی پایبند باشد و از قدرت خود برای قلدری در مقابل کشورهای کوچک و توسعه حاکمیت خود به مرزهایی فراتر از وظایف شورای امنیت، استفاده نکند. وی اضافه کرد: برای مثال، پذیرش یا رد استقلال کوزوو در شورای امنیت، خارج از وظایف این شوراست و طرح اینگونه مسایل، مایه "نگرانی" آفریقای جنوبی است. سفیر آفریقای جنوبی در سازمان ملل متحد با رد انتقادات محافل غربی از سیاست خارجی این کشور تاکید کرد: پرتوریا همچنان به ارزشهای جنبش ضد آپارتاید پایبند است. آقای خومالو افزود: آفریقای جنوبی در سیاست خارجی خود از رویکرد واقع بینانه پیروی می‌کند که به گفته وی، خواستار تشویق گفتمان سیاسی در کشورهای بحران زده، مانند سودان، زیمبابوه و برمه، بجای اقدامات بحران آفرین در اینکشورها، می‌باشد. وی تصریح کرد: آفریقای جنوبی بدنبال این نیست که کسی را متهم کند، بلکه به حل مشکلات در این کشورها باور دارد. وی گفته است: ما مشکلات خودمان را بین سیاهان و سفیدپوستان حل کردیم و اکنون آمادگی داریم تا به دیگران برای حل مشکلاتشان کمک کنیم. واشنگتن پست نوشته است، مواضع آفریقای جنوبی در شورای امنیت سازمان ملل به تحکیم موقعیت این کشور در میان کشورهای جنبش عدم‌تعهد و گروه ‪ ۷۷‬و نیز شانس عضویت دایم آفریقای جنوبی در این شورا، در صورت توسعه اعضای آن، افزوده است. به نوشته این روزنامه، در همین حال مواضع آفریقای جنوبی، این کشور را در مسیر برخورد با ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی آن قرار داده و تلاشهای آنان را برای استفاده ابزاری از شورای امنیت در جهت تحت فشار قرار دادن ایران، به چالش کشیده است. آفریقای جنوبی ماه گذشته درخواست پنج عضو دایمی شورای امنیت را برای توسعه تحریمها بر علیه ایران به چالش کشید، هر چند پیشنهادهای پرتوریا مورد پذیرش این شورا قرار نگرفت و با شکست مواجه شد و در نهایت پرتوریا نیز به قطعنامه ‪ ۱۴۷۴‬رای مثبت داد. آقای خومالو همچنین از مواضع آفریقای جنوبی در قبال دولت رابرت موگابه در زیمبابوه دفاع کرده و گفته است: پرتوریا هیچ نیازی به عذرخواهی بخاطر این حمایتها نمی‌بیند. خومالو با اشاره به مبارزات مردم زیمبابوه بر علیه استعمار غرب گفته‌است، "انسانهای زیادی جان خودشان را تقدیم کردند، تا من امروز بعنوان نماینده آفریقای جنوبی در شورای امنیت سازمان ملل بایستم. وی تاکید کرد: شورای امنیت جای بحث درخصوص موضوعات حقوق بشر در کشورهایی مانند سودان و زیمبابوه نیست و اینگونه مسایل باید در شورای حقوق بشر که مقر آن در ژنو است، مورد بررسی قرار گیرد. هفته گذشته آفریقای جنوبی به پیشنهاد برخی از اعضای این شورا برای محکوم کردن وضعیت حقوق بشر در ایران و ازبکستان رای منفی داد و اعلام کرد، از نظر پرتوریا، اسراییل تنها کشوری است که بخاطر نقض قوانین بین‌المللی سزاور چنین محکومیتی است.



    خبر
    نام منبع: Anti War
    شماره مطلب: 10102
    دفعات دیده شده: ۱۰۲۸ | آخرین مشاهده: ۲ هفته پیش