-
ولایتی: برداشتن گامهای بلند همچون داشتن چرخه سوخت هستهای، هزینه دارد و هزینه آن، تحمل فشارهای بینالمللی است.
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ ساعت ۱۶:۲۰
علیاکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل که ۱۶سال تصدی وزارت امور خارجه را برعهده داشت، روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی ، پرداخت هزینه در قبال دستیابی به چرخه سوخت هستهای را برای جمهوری اسلامی ایران قابل پیش بینی دانست و گفت: چرخه سوخت هستهای، خط قرمز نظام در مساله هستهای است. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از این خط قرمز عقب نشینی نخواهد کرد اما از اهرمهای مختلف سیاسی، بینالمللی و اقتصادی بر
علیاکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل که ۱۶سال تصدی وزارت امور خارجه را برعهده داشت، روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی ، پرداخت هزینه در قبال دستیابی به چرخه سوخت هستهای را برای جمهوری اسلامی ایران قابل پیش بینی دانست و گفت: چرخه سوخت هستهای، خط قرمز نظام در مساله هستهای است. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از این خط قرمز عقب نشینی نخواهد کرد اما از اهرمهای مختلف سیاسی، بینالمللی و اقتصادی برای کاهش هزینهها استفاده میکند. ولایتی که در زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق ، مسوولیت مذاکرات صلح را بر عهده داشت، مساله دفاع از انرژی صلح آمیز هستهای را به مثابه دفاع ایران از "مساله اروند رود" در دوران جنگ تحمیلی دانست و گفت: مردم ایران همیشه از تمامیت ارضی و منافع ملی خود دفاع کرده و خواهند کرد. مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل همچنین گفت که کشورهای ۵+۱ در مورد تحریمهای جدیدی علیه ایران در قالب قطعنامه دیگری به توافق خواهند رسید اما تحریمهای آنها "بیشتر دارای آثار روانی و سیاسی" است. مشروح این گفت و گو بدین شرح است: خبرنگار بعنوان اولین سووال از دکتر ولایتی پرسید: با توجه به پایان یافتن مهلت قطعنامه ۱۷۳۷و تلاش کشورهای ۵+۱برای صدور قطعنامهای دیگر علیه ایران، به نظر شما آیا این کشورها میتوانند به راحتی قطعنامه دیگری شامل تحریمهای جدید را تصویب کنند ؟ ولایتی در پاسخ گفت: احتمال صدور قطعنامهای دیگر علیه ایران وجود دارد و این قطعنامه احتمالا شامل تحریمهای جدیدی علیه ایران خواهد بود. از وی سووال شد: کشورهای غربی در تلاشند در قطعنامه جدید، تحریمهای تسلیحاتی و اقتصادی علیه ایران را بگنجانند. ارزیابی شما در خصوص اعمال تحریمهای جدید چیست ؟ ولایتی پاسخ داد: اینکه میخواهند تحریمهای تسلیحاتی علیه ما اعمال کنند، اول بگویند که چه کسی به ما تسلیحات میفروشد که با اعمال این تحریم ها، فروش تسلیحاتیاش دچار مشکل میشود ؟ وی تاکید کرد: یکی از ویژگیهای جمهوری اسلامی ایران این است که در بخش امکانات و تجهیزات دفاعی به خودکفایی رسیده است البته این بدان معنا نیست که از دیگران امکانات و تجهیزات دفاعی دریافت نکنیم. مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل به قراردادهای ایران با روسیه و چین در این زمینه اشاره کرد اما در عین حال اظهار داشت: قطعنامه های شورای امنیت، بیش از آنکه آثار عملی داشته باشد، آثار روانی و سیاسی دارد. وی تصریح کرد: هر کشوری که بخواهد گام بلندی بردارد، بخصوص اگر این گام، مورد توافق برخی قدرتهای صاحب نفوذ نباشد، هزینهای دارد که باید پرداخت کند. ولایتی این هزینه را "تحمل فشارهای بینالمللی" خواند و گفت: این هزینهها برای جمهوری اسلامی ایران از قبل، قابل پیش بینی بود لیکن سیاست نظام این است که این هزینهها را به حداقل برساند. وی تلاشهای جمهوری اسلامی ایران را در عرصه بینالمللی برای کاهش این هزینهها دانست و گفت: هر چه در جهت اهداف صلحآمیز فعالیتهای هستهای خود، بیشتر روشنگری کنیم، هزینهها کمتر خواهد شد. وی درپاسخ به این پرسش که: شما میگویید حتی گنجاندن تحریمهای اقتصادی برای ایجاد فضای روانی و سیاسی است اما برخی در داخل و خارج کشور معتقدند حتی تحریمهای قطعنامه ۱۷۳۷بر حوزه اقتصاد تاثیر داشته است، گفت: ما میخواهیم انرژی هستهای داشته باشیم و این خواسته، قطعا بدون هزینه نیست. مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل به اجلاس اخیر سران اتحادیه اروپا در بروکسل و تصمیم این اتحادیه برای کاهش قابل ملاحظه تولید گاز دی اکسید کربن تا سال ۲۰۲۰اشاره کرد و گفت: امروز به ما میگویند که چون سوخت فسیلی دارید، به انرژی هستهای نیاز ندارید فردا نیز جلوی مصرف نفت و گاز ما را خواهند گرفت زیرا بکارگیری آن را موجب تولید دی اکسید کربن میدانند. وی افزود: دفاع از محیط زیست و فضا، حرف حقی است اما ممکن است با بیان این حرف حق، مقصد باطلی را دنبال کنند. ولایتی اظهار داشت: نمیتوان به حرف کشورهای دارنده فنآوری هستهای اطمینان کرد زیرا ممکن است دست مصرفکنندگان را در پوست گردو بگذارند و ارسال سوخت هستهای را متوقف کنند و همه سرمایهگذاریها در زمینه انرژی اتمی بینتیجه بماند. سپس این پرسش مطرح شد: برخی تحلیلگران با توجه به مشکلات اقتصادی، تاثیر تحریمهای اقتصادی را کمتر از جنگ نمیدانند، آیا آمادگی لازم را برای اعمال تحریمهای اقتصادی داریم ؟ ولایتی پاسخ داد: اینکه عدهای میگویند تحریمهای اقتصادی مانند جنگ و یا بدتر از آن است، نظر خود را مطرح میکنند اما برداشت ما این نیست. مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل تصریح کرد: آنچه ما خواستار آن هستیم، هزینههایی دارد و ایران نیز برای پیشبرد اهداف خود، اهرمهای سیاسی، بینالمللی و اقتصادی در اختیار دارد. وی افزود: باید تلاش کنیم از طریق ارتباط با کشورها بخصوص کشورهایی که در عرصه بینالمللی صاحب نفوذ هستند، هزینه این تحریمها به حداقل برسد. وی به حداقل رسیدن هزینه تحریمها را منوط به تلاشهای بینالمللی جمهوری اسلامی دانست. ولایتی همچنین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همچنین با ۱۵کشور مرزهای آبی و خشکی دارد که به ندرت میتوانید کشوری را پیدا کنید که این تعداد همسایه داشته باشد. وی افزود: وقتی تعداد همسایگان کشوری آن هم با دیدگاههای خاص سیاسی که دارند زیاد باشد، امکان اینکه در مورد کشوری به شکل موثر محاصره اقتصادی را اعمال کنند، بسیار کاهش مییابد. مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل گفت: مردم ما هشت سال جنگ تحمیلی را برای اینکه عراق میخواست نیمی از اروند رود را بگیرد، تحمل کرد. در حقیقت، جوهره اصلی جنگ ایران و عراق ، دفاع ایران از اروند رود بود. وی گفت: چند روز قبل از شروع جنگ، صدام قرارداد ۱۹۷۵الجزایر را پاره کرد و گفت، زمانی که این قرارداد بین ما و ایران امضا شد، ما ضعیف بودیم و ایران قوی اما امروز، ایران ضعیف است و ما قوی هستیم، اروند رود باید متعلق به عراق باشد. ولایتی افزود: مردم ایران هشت سال برای طول رود اروند رود که کمتر از ۱۰۰کیلومتر است، جنگیدند و هزاران شهید و چند هزار مجروح دادند. وی ادامه داد: زمانی که با طارق عزیز مذاکره میکردم، وی میگفت شما این همه دسترسی به آبهای آزاد دارید، اروند رود برای ما باشد چون دسترسی ما به آبهای آزاد خیلی کم است. وی افزود: اما مردم ما حاضر شدند بایستند برای اینکه بحث منافع ملی و تمامیت ارضی مطرح بود، الان هم کسی از اینکه از خاک ایران دفاع کرده است، پشیمان نیست. مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل تصریح کرد: امروز نیز در بحث منافع ملی و آینده توسعه این کشور که بستگی به انرژی هستهای دارد، مردم ایران کوتاه نمیآیند. آنقدر وطن پرستی و هوشمندی دارند که پای منافع ملی خود بایستند. خبرنگار پرسید: شما مساله حمایت از انرژی هستهای را مساوی با دفاع از اروند رود عنوان کردید اما برخی جریانهای سیاسی، دستیابی به چرخه سوخت هستهای را نه تنها دارای اهمیت زیادی نمیدانند بلکه حتی معتقدند که باید قطعنامه ۱۷۳۷شورای امنیت را بپذیریم. نظر شما چیست ؟ ولایتی در پاسخ گفت: در زمان جنگ بویژه از سال ۶۱به بعد، بعضی از گروههای داخلی اعلامیه میدادند و میگفتند، جنگ را متوقف کنید. درست، مثل حرفی که رادیو بغداد میزد. وی افزود: گروههای داخلی آزاد بودند و حرفشان را میزدند اما اکثریت مردم به چیزی که معتقد بودند، عمل میکردند. دیپلمات کهنهکار و بلندپایه ایرانی اظهار داشت: امروز نیز که یک یا چند گروه سیاسی معتقدند انرژی هستهای اینقدر ارزش ندارد، نظرشان برای خودشان محترم است اما برای تصمیم گیریهای ملی و کلان کشور، بر اساس قانون اساسی ساز و کاری وجود دارد. مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل گفت: تصمیم نظام که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شد، داشتن انرژی هستهای است و این یک تصمیم راهبردی و استراتژیک است زیرا دیر یا زود، نفت ما تمام میشود و ما برای بهرهگیری از انرژی هستهای باید از امروز، برنامهریزی کنیم. ولایتی سپس به مثالی در خصوص داشتن شبکه سراسری راهآهن اشاره کرد و گفت: همسایگان ما ۱۰۰سال پیش شبکه راهآهن را در کشورهای خود ایجاد کردند و امروز از آن بهرههای فراوان میبرند ولی ما امروز کمترین بهره را در این زمینه میبریم زیرا وقتی علت این امر را جست و جو میکنیم، علت آن به زمان قاجار برمیگردد، اگر قاجار به فکر کشور بود، امروز باید بیشترین بهره را از شبکه راهآهن در ایران میبردیم. وی تاکید کرد: در بحث انرژی هستهای نیز بحث آیندهنگری مطرح است. در ادامه گفت و گو با دکتر ولایتی، از وی خواسته شد در خصوص نحوه استفاده ایران از اهرمهای سیاسی، اقتصادی و بینالمللی توضیح دهد. مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل گفت: ایران امکانات زیادی دارد و با ۱۵کشور همسایه است و نفوذ و تاثیرگذاری سیاسی هیچ کشوری در خاورمیانه به اقرار دوست و دشمن به اندازه ایران نیست. ولایتی افزود: یعنی اگر امروز بخواهند به حکومت فعلی عراق برای استقرار آرامش و پایداری کمک کنند، ایران نقش اساسی دارد. اگر بخواهند مساله فلسطین عادلانه و موثر حل شود، ایران نقش موثری دارد. اگر بخواهند موضوع لبنان حل شود و در افغانستان نیز آرامش و سازندگی ادامه یابد، ایران نقش اساسی دارد. وی تصریح کرد: همچنین ایران، در توازن و تعادل سیاسی در قفقاز و آسیای میانه، خلیج فارس، شبه قاره هند و جهان عرب نقش اساسی دارد. خبرنگار سووال کرد: شما از همسایگی ایران با ۱۵کشور بعنوان ویژگی و امتیاز یاد میکنید اما با توجه به تجارب تاریخی و اختلافاتی که با برخی همسایگان خود داریم، آیا این همسایگان برای کمک در شرایط اضطراری قابل اعتماد هستند ؟ ولایتی پاسخ داد: باید اعتماد را ایجاد، تقویت و نگهداری کرد. ممکن است زمانی بین شما و همسایهای اعتماد وجود داشته باشد اما به واسطه عدم مراقبت از آن، این اعتماد از بین برود. وی با تاکید بر وجود ظرفیتهای اعتمادسازی گفت: همسایه داشتن هم فرصت است و هم تهدید. ولایتی خاطرنشان کرد: زمانی از "پرز دکوئیار" (خاویر پرز دکوئیار دبیر کل اسبق سازمان ملل که اهل کشور پرو است) پرسیدم، بهترین همسایه شما چه کشوری است ؟ پاسخ داد، اقیانوس آرام ! مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل گفت: در واقع معنای حرف دکوئیار این بود که "همسایه داری" آسان نیست. داشتن همسایه صرفا ظرفیتی نیست که همه امکانات در جهت مثبت شدن این ظرفیت باشد. اگر بیتوجهی کنید، همان ظرفیت مثبت ، تبدیل به ظرفیت منفی میشود. خبرنگار سوال کرد: آیا دیپلماسی موجود میتواند از ظرفیت داشتن همسایگان بسیار، در جهت مطلوب استفاده کند ؟ ولایتی پاسخ داد: تلاش دیپلماسی ما این است که از این ظرفیت در جهت مثبت استفاده شود البته این امر به میزان تلاشهای ما نیز بستگی دارد. "برخی تحلیلگران و کارشناسان روابط بینالملل معتقدند که ما از همه ظرفیتها در دیپلماسی بخوبی استفاده نکردهایم. در صحنه روابط بینالمللی بیشتر آرمانگرایانه عمل کردهایم تا رئالیستی ؟" مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل پاسخ داد: ژاپنیها زمانی مطرح کردند که ظرفیتهای بشر زیاد است اما بشر هر چقدر هم از این ظرفیتها استفاده کند، فقط از پنج درصد آنها استفاده میکند و ۹۵درصد ظرفیتها، بالقوه میماند و بالفعل نمیشوند. وی تصریح کرد: اینکه ظرفیتی وجود دارد و باید ۱۰۰درصد از آن استفاده کنیم، ایدهآل است اما واقع بینی نیز مهم است. ولایتی گفت: اینطور نیست که ۱۵همسایه ما منتظر نشسته باشند که ما برویم با آنها رابطه برقرار کنیم قطعا این کشورها، همسایگان دیگری جز ما هم دارند. "مثلا آذربایجان علاوه بر اینکه با ما همسایه است با گرجستان، ارمنستان و ترکیه نیز همسایه است و آمریکا هم پایگاههایی در این مناطق دارد. آمریکاییها رابطه خوب ایران و آذربایجان را خلاف مصالح غیرقانونی خودشان میدانند لذا بسیار تلاش میکنند که ذهن سیاسیون آذربایجان را علیه ایران مشوه کنند." وی ادامه داد: رادیوهای آذری زبان به راه میاندازند تا علیه دو کشوری که پیوند تاریخی، دینی و فرهنگی مشترک دارد، تبلیغ کنند. ما در رادیوی خودمان، آمریکاییها را امپریالیست و توسعه طلب میخواهیم و آنها نیز علیه ما مطالب دیگری را مطرح میکنند و سرانجام، این مسایل بر مردم آذربایجان تاثیر خود را بر جای میگذارد. مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل به مشترکات تاریخی، دینی و فرهنگی میان ایران و عراق اشاره کرد و گفت: با وجود همه این مشترکات، صدام به تحریک بیگانگان به ایران حمله کرد و یکی از بدترین جنگهای تاریخ ایران را به ما تحمیل کرد. امروز نیز آقای زلمای خلیل زاد، سفیر آمریکا در عراق مدام علیه ایران در عراق فعالیت میکند. ولایتی سپس اظهار داشت: پس باید ضمن انتقاد از دیپلماسی، کاری نکنیم که کسی جرات کند در عرصه عمل حضور یابد و ببیند تحت فشار عدهای قرار دارد که هر چه تلاش میکند، علیه او حرف میزنند. وی تاکید کرد: انتقادها باید سازنده باشند و تبدیل به عیب جویی نشود زیرا انتقاد آسان اما کار کردن سخت است. باید بگونهای انتقاد کرد که افراد از حضور در عرصههای خطیر منصرف نشوند. باید با مسوولیت نقد کرد. مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل در عین حال گفت: البته مسوولان نیز باید درست تصمیمگیری کنند و از همه ظرفیتها استفاده کنند. خبرنگار از دکتر ولایتی پرسید: کارشناسان و تحلیلگران حقوق بینالملل معتقدند، اگر چه ما قطعنامههای شورای امنیت را سیاسی میدانیم ولی ما عضو سازمان ملل هستیم و قطعنامههای سازمان ملل نیز بار حقوقی الزامآوری دارند که نمیتوان آنها را نادیده گرفت زیرا پس از مدتی با انبوهی از قطعنامهها مواجه خواهیم شد که ممکن است در عرصه بینالمللی ما را با مشکلاتی مواجه کند. ارزیابی شما چیست ؟ ولایتی در پاسخ گفت: این حرف کاملا درستی است. اما اینکه میگوییم مهم نیست که قطعنامه صادر شود به این معناست که با صدور قطعنامهها، حیات سیاسی ما به پایان نمیرسد، در عین حال، این سخن به این معنا نیست که قطعنامهها بیتاثیر است. مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل افزود: همچنین اگر کسانی میگویند که باید مراقب شویم، قطعنامهای صادر نشود، اگر منظورشان این باشد که باید در برابر هر تهاجم سیاسی آمریکاییها عقب نشینی کنیم، در حقیقت علامتی دادهایم که در مقابل هر فشار سیاسی او عقب نشینی خواهیم کرد. ولایتی گفت: اگر هرچه آنها تا بینهایت گفتند، عقب نشینی کنیم، چیزی از کشور باقی نمیماند قطعا بعد از مساله هستهای مسایل دیگر از جمله مسایل نظامی را مطرح میکنند. وی سپس به جنگ میان صربها علیه مسلمانان بوسنی اشاره کرد و گفت: در نهایت غربیها با وساطت آمریکا بگونهای حکومت این کشور را تعریف کردند که رییس جمهوری یک دوره باید صرب، یک دوره کروات و یک دوره مسلمان باشد. حتی تعداد نیروهای نظامی را بر اساس قرارداد دیتون مشخص کردند. وی تصریح کرد: فشار غربیها برای اینکه کشورهای اسلامی به جایی نرسند، هر روز بیش از گذشته است و "حد یقف" ندارد. مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل گفت: باید از کسانی که میگویند هرچه غربیها در مساله هستهای میگویند بپذیرید، سووال کرد آیا خط قرمزی ترسیم کردهاند که اگر غربیها خواستند از این خط قرمز جلوتر بیایند، آنوقت مقاومت کنیم ؟ وی افزود: آیا تضمین میکنند که فشارهای آنها ادامه نمییابد ؟ یا اینکه بعد از مساله هستهای، مساله حقوق بشر را مطرح میکنند و میگویند حقوق بشر شما باید منطبق با معیارهای غرب سکولار باشد وگرنه تحریم میشوید. خبرنگار از دکتر ولایتی سووال کرد: پس اینکه کشورهای ۵+۱شرط از سرگیری مذاکرات هستهای، را تعلیق فعالیتهای غنیسازی مطرح میکنند، آیا تعلیق از نظر شما نوعی تهاجم سیاسی است که اگر در برابر آن تسلیم شویم، فشارهای آنها ادامه مییابد ؟ وی در پاسخ گفت: قطعا آمریکا به تعلیق راضی نخواهد شد و پس از آن مسایل و موضوعاتی چون عراق، لبنان و فلسطین را مطرح میکند و از این موضوعات بعنوان "ظرفیتهای نیمه خفته نگهداشته شده" استفاده میکنند. ولایتی اضافه کرد: بعد از مساله هستهای، موضوعات عراق، فلسطین و لبنان را مطرح میکنند. وی افزود : اگر مساله هستهای پایان یابد، در موضوعات عراق، فلسطین و لبنان فعالتر وارد میشوند و همین گروه ۵+۱این موضوعات را نیز به سازمان ملل میکشاند. مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل افزود: چه کسی گفته است که گروه ۵+۱صلاحیت دارد، راجع دنیا تصمیم بگیرد، چه کسی گفته است که هشت کشور صنعتی حق دارند، راجع به مسایل کلان سیاست جهانی تصمیمگیری کنند، چه کسی گفته است که شش کشور حق دارند راجع کره شمالی تصمیمگیری کنند ؟ وی اضافه کرد: هر طور که بخواهند اقدام میکنند تا آنچه که آمریکا میخواهد در نهایت حاصل شود. در ادامه گفت و گو با دکتر ولایتی، خبرنگار پرسید: شما تعلیق غنیسازی را یک فشار سیاسی برای عقب نشینیهای بیشتر عنوان میکنید اما اخیرا در مصاحبه با روزنامههای فرانسوی گفته بودید که تعلیق هم میتواند روی میز مذاکره باشد. پس میتوان در مورد تعلیق هم صحبت کرد ؟ ولایتی پاسخ داد: من چنین چیزی را نگفتم بلکه گفتم غربیها از ما میخواهند هر طرحی را که مطرح کردند، بپذیریم. وی سپس به مذاکرات تهران - بغداد در پایان جنگ تحمیلی عراق بر ایران اشاره کرد و گفت: در آن زمان، آقای دکوریار به من پیشنهاداتی میکرد، ما هر جا که به نفعمان بود، میپذیرفتیم و هر جا که به نفعمان نبود،قبول نمیکردیم. مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل اظهار داشت: مطرح کردن یک مساله، غیر از تحمیل آن است . برای تعلیق غنیسازی که نیاز به آقای البرادعی نیست. اگر آقای البرادعی شخصیت بینالمللی است، موضوعات بینالمللی را روی میز بگذارد و با طرف مقابل صحبت کند تا به توافق مرضیالطرفین برسند. ولایتی گفت: اینکه به ما ابلاغ کنند، یا تعلیق کنید یا به شورای امنیت بروید، نیازی به آقای البرادعی ندارد. میتوانند این را در کاغذی بنویسند تا یک پست چی آن را به سفارت ایران در وین ارایه دهد. وی تصریح کرد: اگر بحث ایران، بینالمللی است، طرفین هر طرحی را میتوانند مطرح و در مورد آن بحث کنند اما نتیجه آن باید مرضی الطرفین باشد. وی در خصوص ایده آقای البرادعی مبنی بر تعلیق همزمان گفت: ما این ایده را قبول نداریم ، اما آنها اصلا مجال نمیدهند که ایران ، اظهار نظر کند. مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل به مذاکرات لاریجانی - سولانا اشاره کرد و گفت: آقای سولانا آن زمان، حرفهایی را مطرح کرد، بعد به او گفتند که زیاده روی کردهای و سولانا از حرف خود برگشت. وی اظهار داشت: اینها، مطلبی را بعنوان تابو که اصلا قابل بحث نیست، مطرح میکنند و میگویند یا بپذیرید با بروید شورای امنیت. این تهدید است نه مذاکره است. ولایتی گفت: اگر مطابق ان.پی.تی عمل نکردهایم، بحث کنید تا روش خود را اصلاح کنیم. زیرا وقتی معاهدهای را پذیرفتهایم، تبعات و فواید آن را هم پذیرفتهایم. خبرنگار سوال کرد: پس از نظر شما، هر ایده و پیشنهادی که از سوی غربیها در مساله هستهای مطرح شده، به نوعی تحمیل نظر از سوی غربیها بوده است؟ ولایتی در پاسخ گفت: اینکه میگویند یا این طرحها را بپذیرید یا بروید شورای امنیت، تحمیل نظر است. خبرنگار مجددا سوال کرد: اما پیشنهاداتی هم مطرح بوده که ایران آن را پذیرفته ولی آمریکا با آنها موافق نبوده است. مشاور مقام معظم رهبری در پاسخ گفت: غرض آمریکاییها ایجاد یک فشار سیاسی بر ایران است و میخواهند، نظرات سیاسی خود را که پشت آن توسعه بلامنازع آنها در خاورمیانه و کشورهای اسلامی است، بر ایران تحمیل کنند. زیرا ایران از نظر موقعیت سیاسی، ستون فقرات جهان اسلام است. ولایتی اظهار داشت: اگر این ستون فقرات را بشکنند، کل جهان اسلام را شکستهاند. وی افزود: ما انقلاب کردیم و دست آمریکاییها را کوتاه کردیم. آنها را از در بیرون کردیم و حالا میخواهند از پنجره وارد شوند. تلاشهایی که آمریکا امروز انجام میدهد، جدید نیست در گذشته نیز تلاشهایی را انجام دادهاند اما نتیجه آن مقاومت مردم ایران بوده است. ولایتی در پاسخ به این سوال که: عدهای معتقدند که برای رعایت مصالح و منافع کلان نظام و خروج از یک "بحران" میتوان بحث تعلیق کوتاه مدت را مطرح کرد. نظر شما درباره این دیدگاهها چیست؟ گفت: آن زمان هم که تعلیق را پذیرفتیم، تعلیق کوتاه مدت نبود، دو سال و نیم طول کشید. لذا تعلیق بلند مدت بود و حاضر نیستیم این تجربه را دوباره تکرار کنیم. مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل افزود: در آن زمان که داوطلبانه تعلیق کردیم، اول برای یک دوره دو ماهه بود، بعد تبدیل به سه ماهه، بعد چهار ماهه و سرانجام دو سال و نیم طول کشید. اگر به اسناد مراجعه کنید میبینید که ماه به ماه و فصل به فصل به ما میگفتند صبر کنید و تعلیق را نگه دارید و حواله سراب میدادند. بالاخره نظام هم تصمیم گرفت که تعلیق را بشکند. وی تعلیق مجدد را تصور خوشبینانهای دانست و گفت: این تصور خوشبینانه، آن روزها طرفداران بیشتری داشت . وقتی تعلیق را پذیرفتیم، نه فقط نظارتهای بیشتر بر فعالیتهای هستهای ما را طلب کردند، بلکه گفتند پروتکل الحاقی را هم بپذیرید. گفتیم مجلس باید تصویب کند، گفتند قبل از تصویب مجلس، آن را اجرا کنید و ما هم اجرا کردیم. ولایتی اظهار داشت: اما پا را فراتر گذاشتند و خواستار بازرسی از مراکز نظامی شدند. عاقبت دیدیم که بعد از دو سال و نیم، از آنچه که در روز اول شروع کرده بودیم، عقب تر هستیم و آینده مبهمی را نیز پیش رو داریم. خبرنگار پرسید: شما دفاع از انرژی هستهای را به مثابه دفاع از اروند رود میدانید . عدهای هم قطعنامه ۱۷۳۷شورای امنیت را با قطعنامه ۵۹۸مقایسه میکنند و میگویند آن زمان بر اساس مصالح، قطعنامه ۵۹۸را پذیرفتیم.آیا در زمینه هستهای میخواهیم حرف خود را پیش ببریم یا اینکه در نهایت با غرب به تفاهم برسیم؟ مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل در پاسخ گفت: اولین قطعنامهای که به فاصله کوتاهی پس از حمله عراق به یایران، صادر شد، قطعنامه ۴۷۹بود و ما آن را به دلیل آنکه به ضرر ایران بود، نپذیرفتیم. وی افزود: ما میگفتیم، آتش بس، عقب نشینی تا مرزهای بینالمللی و سپس مذاکره اما این قطعنامه میگفت، آتش بس و مذاکره . ولایتی گفت: حدود هفت سال مقاومت کردیم و آن همه شهادتها و اسارتها برای آن بود که آنها عقب نشینی به مرزهای بینالملی ، مبادله اسرا و تعیین متجاوز را بپذیرند. مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل اظهار داشت: سرانجام به قطعنامه ۵۹۸رسیدیم . اما قبل از آن ، چندین قطعنامه در شورای امنیت تصویب شد و ما آن را قبول نکردیم. وی خاطر نشان کرد: قطعنامه ۵۹۸را به دلیل آنکه قطعنامه متعادلی بود، پذیرفتیم. حال اگر در مساله هستهای نیز قطعنامهای تصویب شود که متعادل باشد و در حد تعادل و توازن قطعنامه ۵۹۸باشد، آن را با نظر مثبت بررسی میکنیم. ولایتی تاکید کرد: اما قطعنامههای امروز سازمان ملل، همگی یکجانبه و شبیه قطعنامه ۴۷۹است. ما قطعنامه ۴۷۹را نپذیرفتیم چون اگر میپذیرفتیم ، ۴۰هزار کلیومتر مربع از خاک کشور را از دست داده بودیم و عراقیها در خوزستان مستقر شده بودند. ولایتی در پاسخ به این سوال که: روسیه و چین از رایدهندگان به قطعنامه ۱۷۳۷هستند و با توجه به روابط آنها با غرب، چقدر به همراهی این دو کشور با ایران امیدوارید؟ گفت: ما به توان داخلی خود متکی هستیم اما با کشورهای دیگر نیز تعامل داریم. اما اگر قرار شد، کشورهای دیگر تا جایی همراه ما باشند و پس از آن با ما همراهی نکنند، ما سرنوشت خود را به دست هیچ یک از آنان نمیدهیم. مشاور مقام معظم رهبری در عین حال اظهار داشت: البته از ترس اینکه مبادا کشوری که امروز دوست ماست تا آخر دوست باقی نماند، امروز از مواضع خود در ارتباط با آنها عقب نشینی نمیکنیم. خبرنگار سوال کرد: روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران را وتو نکردند اما چین در مورد کره شمالی، از وتو استفاده کرد. ولایتی پاسخ داد: ایران، ایران است و کره شمالی، کره شمالی. هر کشوری قدر و حیثیت و موقعیت سیاسی خاص خود را دارد. ایران، کشوری مستقل و تاثیرگذار بر جهان اسلام، منطقه و کل دنیاست و نباید با کره شمالی مقایسه کرد. وی با بیان اینکه ارتباط چین و کره شمالی بین هیچ کشور دیگر دنیا وجود ندارد، گفت: ایران، هزینههای استقلال خود را میپردازد.ما روزی گفتیم، نه شرقی ، نه غربی. سلطه کشوری را نمیپذیریم اما از دوستی ها استفاده میکنیم و هر کشوری که برای ایران سرمایهگذاری سیاسی کند، در طول رابطهاش میتواند بیشتر روی ایران حساب باز کند.
ایران، هزینههای استقلال خود را میپردازد.ما روزی گفتیم، نه شرقی ، نه غربی. سلطه کشوری را نمیپذیریم اما از دوستی ها استفاده میکنیم و هر کشوری که برای ایران سرمایهگذاری سیاسی کند، در طول رابطهاش میتواند بیشتر روی ایران حساب باز کند.ولایتی اظهار داشت: این به این معنا نیست که ما امید داشته باشیم که چین و روسیه مواضعی را اتخاذ کنند که این مواضع نجاتدهنده ما باشد. وی در عین حال گفت: اگر روسیه بخواهد یکبار دیگر بعنوان یک قدرت تاثیرگذار بینالمللی بخصوص در مناطقی که در حواشی مرز این کشور است، تاثیرگذار باشد و مانع از نفوذ سیاسی - نظامی آمریکا و ناتو در قفقاز و آسیای مرکزی شود، باید رابطه با ایران را حفظ کند. مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل اضافه کرد: همچنین اگر چین بخواهد موقعیت خود را حفظ کند و از گسترش آمریکا در حوزه تحت نفوذش جلوگیری کند، باید اقدامات اساسی انجام دهد. وی تصریح کرد: چین و روسیه میدانند با سرمایهگذاری در ایران، در مقابل توسعهطلبی آمریکاییها ایستادهاند و این ارزش بزرگی است. وی اظهار داشت: هر کس در روسیه و چین به فکر منافع ملی این کشورها باشد، ایران را از دست نمیدهد. ولایتی تاکید کرد: برداشت شخصی من این است که روسیه و چین تصور میکنند ایران به واسطه قطعنامههای پی در پی شورای امنیت، سرانجام از مساله هستهای دست برمیدارند و عملا مشکلی که این کشورها در صحنه بینالمللی به خاطر ایران دارند، حل میشود. وی اظهار داشت: به نظر من، اگر روسیه و چین فکر میکنند با استمرار قطعنامههای شورای امنیت، ایران از فعالیتهای هستهای صلحآمیز خود دست برمیدارد، دچار یک اشتباه استراتژیک شدهاند.
خبر
نام منبع: ایرنا - زهرا هژبری
شماره مطلب: 9464
دفعات دیده شده: ۲۰۷۴ | آخرین مشاهده: ۴ روز پیش
