-
همایش کاربرد قابلیت های صنعتی و علمی در عملیات روانی
دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۴ ساعت ۶:۵۱
کانزاس - مرکز لونورث - به گزارش باب کِر، افسر اطلاعاتی ارتش امریکا چگونگی استفاده از مراکز صنعتی، علمی و سایر نهادهای دولتی برای مقاصد نظامی موضوع بحث همایش دو روزه عملیات اطلاعاتی به میزبانی مرکز تسلیحات ترکیبی طی روزهای 20 و 21 آوریل بود. این همایش به تبادل عقاید و مفاهیم بین ارتش، نمایندگان و اعضای مراکز صنعتی و علمی اختصاص یافته بود. به گفته سرهنگ دوم چارلز اسا، معاون عملیات اطلاعات مرکز تسلیحات ترکیبی حصول درک نسبت به علوم اجتماعی، رایانه
کانزاس - مرکز لونورث - به گزارش باب کِر، افسر اطلاعاتی ارتش امریکا چگونگی استفاده از مراکز صنعتی، علمی و سایر نهادهای دولتی برای مقاصد نظامی موضوع بحث همایش دو روزه عملیات اطلاعاتی به میزبانی مرکز تسلیحات ترکیبی طی روزهای 20 و 21 آوریل بود. این همایش به تبادل عقاید و مفاهیم بین ارتش، نمایندگان و اعضای مراکز صنعتی و علمی اختصاص یافته بود. به گفته سرهنگ دوم چارلز اسا، معاون عملیات اطلاعات مرکز تسلیحات ترکیبی حصول درک نسبت به علوم اجتماعی، رایانهای و رفتار اِسنادی انسان از اهداف ویژه همایش بود. عملیات اطلاعاتی قابلیتهای جنگ الکترونیکی، عملیات شبکههای رایانهای، عملیات روانی، فریبهای نظامی و امنیت عملیاتی را با سایر قابلیتهای پشتیبان جهت تأثیرگذاری یا دفاع از اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی و نیز تأثیرگذاری بر امر تصمیمگیری در یکدیگر آمیخته است. اسا ادامه میدهد، افسران عملیات اطلاعاتی با تبدیل شدن به گروههای تیم محور هماکنون درکلیه سطوح حتّا در آموزشهای مقدماتی حضور دارند. تا سه سال قبل افسران عمدتاً روی راه حلهای فنی در عملیات جنگی تأکید داشتند، نه روی ابعاد انسانی درکل دامنه عملیات. وی اظهار میدارد: «در حال حاضر شروع به تحقیق در مورد نحوه اتخاذ رویهای منضبط و سختگیرانه در شناسایی الزامات و دستیابی به توازن میان ابعاد فنی و انسانی کردهایم.» در این زمینه، مرکز تسلیحات ترکیبی و معاونت عملیات اطلاعات به کارشناسان خارج از ارتش روی آوردهاند. سپهبد ویلیام اس والاس فرمانده مرکز تسلیحات ترکیبی، دریافته است که ابزارها، فرآیندها و قابلیتهای فکرییی در صنایع و علوم وجود دارد که از آنها بهرهبرداری نشده است. وی می گوید: « ما نیاز داریم قابلیتها را بفهمیم، این که چطور میتوانند به ما کمک کنند و چگونه میتوانند به ارتش ایالات متحده در انجام مأموریتهایش یاری رسانند.» والاس اعضای اصلی مرکز تسلیحات ترکیبی و فرماندهی آموزش و دکترین را به این همایش دعوت کرده بود. از مراکز صنعتی دیوید کنسینجر از یک شرکت مشاورهای و تام نیمن از یک شرکت بازاریابی و تبلیغات در مراسم حضورداشتند. نمایندگان بخش علمی دکتر فیل اشکرودت، استاد علوم سیاسی و دکتر مونتگمری مک فیت مردم شناس فرهنگی دفتر تحقیقات دریایی، و نیز نمایندگانی از دانشگاه کانزاس و دانشگاه کورنل بودند. اسا میگوید: «این کنفرانس نه برای ارایه توجیهات نظامی بلکه جهت تسهیل مجموعهای از بحثها و مذاکرات روی موضوع برگزار شد و این موضوعی پراهمیت است زیرا شرکت کنندگان با عقاید و آرای مختلف توانستند نقطه نظرات خود را در طی جلسات توجیهی ارایه کنند. از شرکت کنندگان پرسشهایی درحوزه تخصصیشان شد اما از آنها خواسته نشد که نحوه کاربرد مهارتهایشان را در عملیات نظامی توضیح دهند. آنها میگفتند که چه کاری انجام میدهند و از چه ابزارهایی جهت تأثیرگذاری بر مردم استفاده میکنند، این راهنماییها در آینده به کار افسران نظامی خواهد آمد تا بر مردم تأثیر بگذارند. » اعضای هیئت نظامی به سرعت کاربردهای نظامی را درک میکردند. والاس اظهار نمود: «آنچه به نظر من میرسد این است که عملیات اطلاعاتی مانند سیاست محلی است. اگر چنین باشد چه معنایی دارد؟ ما عادت داریم حول موضوعات استراتژیک حلقه زنیم و در سطح محلی تمرکز نکنیم. ما تمایل داریم منابع را در سطوح بالاتر که تأثیر آن حداقل است. متمرکز کنیم. ما باید ابزارهای اجرای عملیات اطلاعاتی را در سطح تاکتیکی به کار بندیم.» مهارتهای معرفی شده در این همایش میتواند به فرماندهان کمک کند که عملیات اطلاعاتی موثری در سطح تاکتیکی انجام دهند. اسا برای نمونه عملیات آزادی عراق را مثال میآورد که طی آن مردم موصل نظام عقیدتی و دینی متفاوتی نسبت به مردم بصره داشتند. در این دو منطقه درون مایه ملی در سطح ملیگرایی عراقی به اشکال کاملاً متفاوتی بروز کرد. بنابراین، فرماندهان محلی مجبور بودند فرهنگ محیط خود را درک کنند و بتوانند پیامشان را طوری تنظیم کنند که در منطقه عملیاتیشان دریافت شود. همین طور فرمانده مجبور است منطقه عملیاتی خود را از لحاظ محیط اطلاعاتی درک کند یعنی چه شبکههای خبری، تلویزیونی و رادیویی در منطقه فعالند؟ مخاطبین آنها چه کسانی هستند؟ آنها به چه چیزهایی گوش میکنند؟ چه میگویند؟ چه عقایدی دارند؟ و ما چه کاری برای کمک به آنها انجام میدهیم؟» اسا ادامه میدهد: « برای انجام این کار، شما باید فرهنگ آنها را درک کنید. ما باید به سربازانمان آموزش دهیم که فرهنگهای مختلف و محیطهای اطلاعاتی متفاوت را درک کنند. آنگاه معین کنیم الزاماتی که ارتش جهت تقویت آگاهی فرهنگی و درک خود تا سطوح طراحی نظامی و سپس بخشهای اجرایی لازم دارد تا سربازان محیط خود را درک کنند چه هستند. این فرآیندی بسیار مشکل است که فقط یک فرآیند عملیات اطلاعاتی نیست بلکه فرآیندی به گستردگی سطوح ارتش است.» هماکنون اسا و سایر اعضای هیأت عملیات اطلاعاتی در حال تدوین سخنرانی های ارایه شده در همایش برای یافتن نکات اصلی و ارایه آنها به فرماندهان مرکز تسلیحات ترکیبی هستند. در آینده نزدیک افسران و فرماندهان عملیات اطلاعاتی ممکن است به این نتیجه برسند که ترکیب مهارتهای نظامی عملیات اطلاعاتی با کمک مهارتهای بازاریابی بازرگانی، مردمشناسی فرهنگی و علوم سیاسی تقویت میشود.
گزارش
نام منبع: Lamp Online
شماره مطلب: 341
دفعات دیده شده: ۱۴۰۱ | آخرین مشاهده: ۱ هفته پیش