Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • نگاهی به یک مناظره و آشنایی با چند تکنیک رسانه ای
    شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۲

    نگاهی به یک مناظره و آشنایی با چند تکنیک رسانه ای  کانال تلگرامی عصر هوشمندی به نقل از معصومه نصیری درباره آشنایی با چند تکنیک رسانه ای نوشت: مساله اصلی این نوشتار نه صادق زیباکلام است و نه خسرو معتضد. مساله اصلی

     کانال تلگرامی عصر هوشمندی به نقل از معصومه نصیری درباره آشنایی با چند تکنیک رسانه ای نوشت: مساله اصلی این نوشتار نه صادق زیباکلام است و نه خسرو معتضد. مساله اصلی آشناسازی مخاطب با تکنیک های به کار رفته در این مناظره است تا در ماه های آینده که به انتخابات نزدیک تر می شویم بدانیم وزن افراد در مناظره ها را چگونه باید مورد سنجش قرار دهیم.

    یکی از روش های رایج در مناظره مخصوصا وقتی که دست یکی از طرفین برای اثبات ادعایش یا رد ادعای طرف مقابل خالی است، توسل به مغالطه است. یکی از روش های مغالطه حمله به فرد به جای نقد گفتمان یا اظهارات اوست که از آن به عنوان «مسموم کردن چاه» هم یاد می شود. این روش یکی از غیراخلاقی ترین روش ها برای انحراف مسیر بحث، عصبانی کردن طرف دیگر مناظره، منحرف ساختن افکار عمومی و فرار از پاسخگویی است. این روش بر مبنای شخص ستیزی مورد استفاده قرار می گیرد نه رد استدلال. استفاده از عباراتی مثل دروغ گو و خائن به جای نقد اظهارات فرد مقابل توسل به این گونه از مغالطه است.

    یکی دیگر از روش ها برچسب زنی است. برچسب زنی باعث می شود فرد و گفته هایش ذیل آنچه به او نسبت داده شده، قرار گیرد و مخاطب بر اساس همان برچسب، دچار انحراف در استنتاج شود. استفاده از عناوینی همچون مورخ حکومتی، عوام فریب، تاریخ حکومتی، پوپولیست و... نمونه هایی از این روش هستند.

    پاره حقیقت گویی موضوع دیگری است که اکثرا در مناظره ها مشاهده می کنیم. گاهی سخنی یا ادعایی از نظر منبع، محتوای پیام، مجموعه ای بهم پیوسته و مرتب هستند اما بیان بخشی از آن و حذف بخش دیگر، جهت و نتیجه تصمیم و درک مخاطب از موضوع را تغییر می دهد. درواقع در روش «پاره حقیقت گویی» حذف یکی از عناصر به عمد صورت می گیرد. در این روش نداشتن استدلال و تحلیل ذیل تکه پاره کردن اصل موضوع پنهان می شود.

    هنگام مشاهده مناظره ها و پذیرش اظهارات یک فرد، به برنامه ها و استدلال هایش پیرامون موضوع بحث دقت کنید تا آسمان ریسمان بافتن ها.

    منبع: مشرق



    خبر
    شماره مطلب: 24708
    دفعات دیده شده: ۲۲۵ | آخرین مشاهده: ۳ هفته پیش