Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • انتخاب رسانه در عملیات روانی انتخاب رسانه در عملیات روانی
    شنبه ۱ فروردین ۱۳۸۳ ساعت ۱۲:۰۰

    انتخاب رسانه در عملیات روانیگردآوری و ترجمه: پریسا کریمی‌نیااشاره یکی از پیچیده‌ترین گام‌ها در فرآیند عملیات روانی انتخاب رسانه است. پیام عملیات روانی با هدف تأثیرگذاری بر مخاطب انتخاب و طراحی می‌شود. بنابراین، انتخاب رسانه مناسب برای ارسال پیام به گیرنده پیام، نیز مستلزم دقت فراوان است. کارشناسان عملیات روانی با نگرشی منظم و با توجه به ویژگی‌های جامعه هدف و مخاطب آن، رسانه خود را انتخاب می‌کنند. در فرآیند انتخاب رسانه توجه به عناصر

    انتخاب رسانه در عملیات روانیگردآوری و ترجمه: پریسا کریمی‌نیااشاره یکی از پیچیده‌ترین گام‌ها در فرآیند عملیات روانی انتخاب رسانه است. پیام عملیات روانی با هدف تأثیرگذاری بر مخاطب انتخاب و طراحی می‌شود. بنابراین، انتخاب رسانه مناسب برای ارسال پیام به گیرنده پیام، نیز مستلزم دقت فراوان است. کارشناسان عملیات روانی با نگرشی منظم و با توجه به ویژگی‌های جامعه هدف و مخاطب آن، رسانه خود را انتخاب می‌کنند. در فرآیند انتخاب رسانه توجه به عناصر فرهنگ و آداب و رسوم مخاطبان اهمیت بسیاری دارد. بدیهی است استفاده از اعلامیه در جامعه‌ای که تعداد افراد بیسواد آن زیاد است چندان کارآیی ندارد. کارشناسان عملیات روانی باید ویژگی‌های جغرافیایی، روانی، قومی و ... جامعه هدف را مدنظر قرار دهند. در این مقاله سعی شده است شرایط و ویژگی‌های لازم برای انتخاب رسانه به منظور استفاده طراحان عملیات روانی معرفی گردد تا دست‌کم یک دستورالعمل گویا و مختصر برای آنها فراهم شود. مقدمه هنگامی که عناوین و نمادهای برنامه عملیات روانی انتخاب شد، مسئولان عملیات روانی باید تصمیم بگیرند که چگونه این عناوین و نمادها را به مؤثرترین روش به مخاطبان مورد نظر برسانند. این مرحله، مرحله انتخاب رسانه است. قبل از انتخاب یک یا چند رسانه برای رساندن پیام، مسئول عملیات روانی باید مزایا و معایب هر کدام از رسانه‌ها و همچنین معیار کلی آنها را مورد ملاحظه قرار دهد. تعاریف و توصیف‌ها رسانه‌ها عمدتاً به سه دسته شنیداری، دیداری و شنیداری ـ دیداری تقسیم می‌شوند. برای انتخاب رسانه مناسب، طراح عملیات روانی باید اطمینان حاصل کند که رسانه مورد نظر توانایی انتشار و رساندن پیام به مخاطبان مورد نظر را دارد. رسانه‌های شنیداری ـ دیداری رسانه‌های شنیداری ـ دیداری صدا و تصویر را با هم ترکیب می‌کنند. ارتباط چهره به چهره، تلویزیون، نمایش، صفحه‌های صوتی و اسلایدهای همراه با نوار از انواع این رسانه‌ها هستند. ارتباط چهره به چهره ارتباط چهره به چهره روشی است برای ابلاغ پیام به صورتی که فرستنده پیام و یا گیرنده در معرض دید باشند. ارتباط چهره به چهره ممکن است بین یک فرد با فرد دیگر یا یک فرد با گروهی باشد، این افراد به عنوان انجام‌دهندگان عمل مورد نظر فرض می‌شوند. ارتبط چهره به چهره می‌تواند شامل موارد زیر باشد: مجادله: برنامه‌های شایعه‌پراکنی، مباحثه‌های گروهی، ارایه کنفرانس، نمایش همراه با توضیحات، سخنرانی یا مصاحبه با افراد. انتخاب مناسب‌ترین شیوه برای ارتباط چهره به چهره کاملاً به موقعیت و میزان کنترل کارکنان عملیات روانی بر رسانه و پیام در آن موقعیت خاص بستگی دارد. در نوعی تئاتر که از میان خود مخاطبان افرادی برگزیده می‌شوند و با اجرای نمایش زنده یا عروسکی دیگر مخاطبان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و پیام را منتقل می‌کنند، پیام ممکن است در متن نمایش گفته شود یا می‌تواند به طور زیرکانه در متن آنها پنهان باشد. این نمایش زنده می‌تواند در مکان‌های متعدد اجرا شود. دکوراسیون و تجهیزات نمایش با توجه به الزامات اجرا، زمان و وسایل در دسترس می‌تواند گسترده و ساده باشد. در طول تاریخ، نمایش زنده در بسیاری از فرهنگ‌ها ابزاری برای آموزش بوده است. بعضی اوقات لازم است کارکنان عملیات روانی موقعیت ارتبط چهره به چهره را فراهم کنند، برای مثال ممکن است مجادله‌ای را ترتیب دهند. از آنجا که گروه‌های مردمی بر پایه علایق مشترک شکل می‌گیرند پیام‌های عملیات روانی را می‌توان در سطوح اقتصادی و اجتماعی مختلف سازماندهی کرد. باید در نظر داشت که آیا در زمان مورد نظر برای ارسال پیام، یک فعالیت اجتماعی مانند مراسم جشن یا نمایش وجود دارد. مردم در جشن‌ها، اعیاد و مراسم مذهبی گرد هم می‌آیند، این می‌تواند فرصتی بسیار عالی برای کارکنان عملیات روانی باشد تا مردم را تحت تأثیر قرار دهند. گروه‌های کوچک و بسیار منسجم را باید با روش‌های خاص تحت تأثیر قرار داد. یک گروه کوچک مطلوب، گروهی است که افراد کلیدی آن رابط کارکنان عملیات روانی باشند. تلویزیون: تلویزیون که رسانه‌ای انعطاف‌پذیر و فوری است می‌تواند با پخش برنامه‌های زنده مطالبی مانند اخبار،‌ ورزش و سرگرمی را ارایه دهد و یا می‌تواند از برنامه‌هایی که قبلاً تهیه شده استفاده کند. دوربین‌های فیلمبرداری که برنامه‌ها را بر روی نوارهای ویدئویی ضبط می‌کنند یا دوربین‌های خانگی مزایای زیادی دارند و برای تولید برنامه با آنها به تجهیزات تولید برنامه در فضای باز نیازی نیست. تصاویر متحرک: این تصاویر می‌توانند فیلم‌های داستانی، مستند، کارتون و اخبار باشند. در این تصاویر می‌توان از فنون ویژه از قبیل حرکت آهسته و بازگشت به زمان‌های مختلف استفاده کرد. اسلاید: اسلایدها، تصاویر یا فیلم‌های کوچکی هستند که بر روی سطحی صاف قرار دارند و در زمان نمایش آنها به صورت چهره به چهره توضیحاتی ارایه می‌شود. رسانه‌های دیداری رسانه‌های دیداری تمامی رسانه‌هایی هستند که از طریق دیدن تأثیر می‌گذارند. روزنامه‌ها، مجلات، اعلامیه‌ها، پوسترها، جزوه‌ها، کتابها و عکسهای گرافیکی جزو رسانه‌های دیداری هستند. همچنین رسانه‌های دیداری، طراحی، نقاشی و مجسمه‌سازی را نیز در بر می‌گیرد. رسانه‌های شنیداری در رسانه‌های شنیداری صدا تنها عامل تأثیرگذار است. رسانه‌های شنیداری برای پیام‌های ساده و کوتاه به کار می‌روند و کیفیت صدای افراد در تأثیرگذاری پیام ارسال شده از طریق رسانه‌های شنیداری اهمیت زیادی دارد. به هنگام استفاده از این رسانه‌ها، مخاطبان به تحرک یا رفتار خاصی نیاز ندارند. در رسانه‌های شنیداری برخلاف رسانه‌های دیداری، پایین بودن میزان تحصیلات مخاطبان نمی‌تواند مانعی بزرگ در راه دریافت پیام باشد. عامل اصلی در موفقیت رسانه‌های شنیداری تکرار است. رادیو و بلندگو رایج‌ترین رسانه شنیداری هستند. رادیو: از طریق رادیو می‌توان نمایش‌های زنده یا از قبل ضبط شده، برنامه‌های خبری، برنامه‌های ورزشی و موسیقی پخش کرد. حتی اگر مخاطبان مورد نظر دسترسی به رادیو نداشته باشند، باز هم پیام‌های رادیویی می‌تواند کارآیی داشته باشد، برای مثال، در مناطق دورافتاده ویتنام که روستاییان در منازل خویش رادیو نداشتند، می‌توانستند پیام‌های رادیویی را از طریق رادیویی که در داخل رودخانه شناور شده بود، دریافت کنند. بلندگوها: بلندگوها، گونه محدودی از ارتباط چهره به چهره هستند. می‌توان از طریق بلندگوها سخنرانی، موسیقی و هرگونه صدای مورد نظر را به گوش مخاطبان رساند. صداهایی که از طریق بلندگو پخش می‌شود هم می‌توانند اجرای زنده باشند و هم ممکن است بر روی نوار و لوح فشرده ضبط شده باشند. به هنگام استفاده از بلندگوها این فرصت وجود دارد که پیام‌ها از قبل تهیه و ضبط شوند و همچنین می‌توان آنها را، چه زنده و چه ضبط شده، بارها تکرار کرد. می‌توانیم بلندگوها را بر روی زمین نصب کنیم یا بر روی کامیون یا هواپیما قرار دهیم. عموماً پیام‌ها باید کوتاه باشند. اگر بلندگویی که پیام از آن پخش می‌شود در حال عبور باشد، نمی‌توان یک پیام طولانی را به طور کامل به مخاطب رساند. احتمال آن هست که دشمن یک بلندگوی پخش‌کننده پیام را که بر روی زمین نصب شده باشد شناسایی کند و با آتش خود آن را از کار بیندازد. می‌توان از طریق بلندگوها گروه‌های متعدد و بزرگی را به صورت هم‌زمان مورد خطاب قرار داد. می‌توان از این وسیله برای ترغیب نیروهای طرف مقابل به فرار و دست کشیدن از مقاومت استفاده کرد. همچنین فردی که پشت بلندگو صحبت می‌کند می‌توان دستورالعمل‌های مورد نظر را به گوش افرادی که در شهرها زندگی می‌کنند، برساند و در مورد پیشروی نیروهای خودی با آنها صحبت کند. اگر نیروهای ما در معرض کامل دید دشمن قرار نداشته باشند می‌توان با پخش صدای وسایل نقلیه یا سایر صداها دست به عملیات فریب زد. مزایا و معایب مسئولان عملیات روانی قبل از انتخاب این رسانه‌ها باید مزایا و معایب هر کدام از آنها را بررسی کنند. برخی از این مزایا و معایب مورد بررسی قرار می‌گیرد. رسانه‌های شنیداری ـ دیداری طراح عملیات روانی قبل از انتخاب رسانه‌های شنیداری ـ دیداری باید تمامی عوامل مؤثر را مد نظر داشته باشد. در برخی موارد برای حصول اطمینان از انتشار کامل و بدون نقض پیام لازم است که در چند نوع رسانه استفاده شود. به علاوه، انتشار فرآورده‌های عملیات روانی نه تنها به نوع رسانه انتخاب شده، بلکه به موجود بودن آن رسانه به اندازه کافی برای پوشش کامل و دسترسی مخاطب به آن رسانه بستگی دارد. ارتباط رودررو: در کل، ارتباط چهره به چهره مؤثرترین رسانه است. کسی که با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند نباید اهمیت و تأثیر یک سخنران و گوینده قدرتمند را دست‌کم بگیرد. برای نمونه، هیتلر، مارتین لوترکینگ و وینستون چرچیل می‌توانستند تأثیر شگرفی بر مخاطبان خود داشته باشند. یکی از مزایای ارتباط چهره به چهره این است که گوینده و شنونده می‌توانند بلافاصله از طریق حرکات بدن و همچنین کلمات پیام یکدیگر را ارزیابی کنند و گوینده می‌تواند بر اساس این ارزیابی، خود را تنظیم و تعدیل کند. مزیت دیگر ارتباط چهره به چهره این است که گوینده پیام می‌تواند از طریق تکرار و توضیح، اطلاعات طولانی و پیچیده را به مخاطب خود برساند. مزایای دیگر عبارتند از: • امکان انتخاب طیف وسیعی از مخاطبان. • امکان استفاده در مناطق دور افتاده‌ای که دسترسی به رسانه‌های جمعی وجود ندارد. • اعتبار بیشتر پیام (به دلیل ارتباط مستقیم شنونده با گوینده که منبع پیام محسوب می‌شود). • تسریع در انتشار پیام عملیات روانی. عیب عمده ارتباط چهره به چهره این است که نحوه کنترل تمامی موقعیت‌ها یکسان نیست و هر گوینده‌ای باید با توجه به مخاطب و موقعیت، اوضاع را کنترل کند. عیب دیگر این است که ممکن است در مورد رفتارها و گفتارهای گوینده سوء تفاهم پیش بیاید. همچنین، رابط عملیات روانی (گوینده) برای ترجمه پیام عملیات روانی و به دست آوردن اطلاعاتی در مورد آداب و رسوم آن محل باید به افراد بومی متکی باشد. معایب دیگر ارتباط چهره به چهره عبارتند از: • ناکارآمدی آن در بیشتر عملیات‌های متعارف. • انتشار پیام در حیطه جغرافیایی محدود. • لزوم وجود رابطان (گوینده) متبحر و ماهر. • لزوم صرف زمان کافی برای انس گرفتن و برقراری رابطه با مخاطبان. • احتمال آسیب‌دیدن شخص رابط (گوینده). تلویزیون: تلویزیون رسانه‌ای است که می‌تواند در زمینه متقاعد کردن مخاطب بسیار مؤثر باشد. این رسانه می‌تواند توجه افراد کثیری را به خود جلب کند. اگر کسی که از طریق تلویزیون با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند فردی شناخته‌شده، معتبر و مورد احترام مخاطبان باشد اعتبار پیام افزایش می‌یابد. تلویزیون همچنین می‌تواند طیف وسیعی را مورد خطاب قرار دهد و این امکان را برای هر کدام از مخاطبان فراهم می‌کند که بدون طی هیچ مسافتی با افراد دیگر ـ در یک امر ـ مشارکت کنند. برنامه‌های تلویزیونی را می‌توان به طور دلخواه ویرایش کرد. همچنین می‌توان بخش‌هایی را به آنها اضافه یا از آن حذف کرد تا مناسب نیازهای مخاطبان باشند. موسیقی متن نیز می‌تواند بر تأثیر احساسی پیام بیفزاید. مزیت دیگر دیگر تلویزیون این است که می‌توان مطالب ضبط شده بر روی نوارهای ویدئویی را از طریق آن مشاهده کرد. نوارهای ویدئویی می‌توانند در گروه‌های خصوصی یا کوچک مورد بررسی قرار گیرند و به صورت محرمانه نگهداری شوند. این نوار برای تأثیرگذاری مستقیم یا غیرمستقیم بر مردم ابزاری قدرتمند هستند. موضوع و محور اصلی این نوارها می‌تواند تأثیر مستقیم بر مخاطب داشته باشد. همچنین می‌توان با نمایش فیلم‌ها و تصاویر ضبط شده بر این نوارها تأثیر مستقیمی بر مخاطبان گذاشت. برای نمونه می‌توان تصاویری از یک زندگی امن و آرام را برای مخاطبانی که زندگی ناامن و ناآرامی دارند پخش کرد. یکی از معایب تلویزیون این است که در بسیاری از مناطق دنیا وجود ندارد یا از پراکندگی نامتوازن برخوردار است. با وجود این، با قرار دادن یک دستگاه تلویزیون در مکانی عمومی می‌توان تعداد زیادی از افراد را مورد خطاب قرار داد. اکثر گیرنده‌های تلویزیونی برای کار کردن به یک منبع برق بیرونی نیازمند هستند که این منبع در برخی مناطق دنیا در دسترس نیست. امواج تلویزیونی بر خلاف امواج رادیویی نمی‌توانند مسافت زیادی را طی کنند. ناهمواری‌ها، عوامل جوی و جغرافیا بر برد و قدرت سیگنال‌های تلویزیونی تأثیر می‌گذارند. می‌توان این سیگنال‌ها را از طریق ایستگاه‌های رله، مبدل‌های هوایی و رله ماهواره‌ای تقویت کرد تا برد آنها افزایش یابد. برای پخش پیام در مناطقی که خارج از برد این سیگنال‌ها هستند می‌توان از نوارهای ویدئویی استفاده کرد. یک کانال تلویزیونی هر قدر هم که محدود باشد، به مطالب و برنامه‌های تلویزیونی بسیار زیادی نیاز دارد. هر روز برای تأمین فهرست برنامه‌ها حجم عظیمی از فیلم، نوار ویدئویی و برنامه‌های زنده مورد نیاز است. تهیه یک برنامه جدید، کارکنان مجرب و زمان بیشتری را می‌طلبد. عیب دیگر تلویزیون این است که قطعات و تجهیزات آن ظریف و حساس و در برابر صدمات بسیار آسیب‌پذیر هستند. دشمن می‌تواند به راحتی ایستگاه‌های تلویزیونی را شناسایی کند و مورد هدف قرار دهد. دستگاه‌های تلویزیونی را نمی‌تواند در حین روشن بودن ـ پخش صدا و تصویر ـ در جایی پنهان کرد. مخصوصاً اگر تلویزیونی به آنتن نیاز داشته باشد. اسلایدها و تصاویر متحرک: مزیت تصاویر متحرک این است که برای مخاطبانی بیسواد نیز می‌توان از آنها بهره گرفت. درام ویژگی درونی فیلم و نمایش است. بنابراین، نمایش می‌تواند توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. تصاویر متحرک ممکن است کارتون یا جلوه‌های ویژه باشند. اگر در این تصاویر از حوادث واقعی و محیط‌ها و موقعیت‌هایی استفاده شود که مخاطب با آنها آشنایی داشته باشد، اعتبار آنها افزایش می‌یابد. تولیدکننده این تصاویر می‌تواند صحنه‌ها را قبل از این که به صورت فیلم درآیند، بارها تکرار کند تا محصول نهایی کاملاً واقعی و طبیعی به نظر برسد. جهانی که در نمایش‌ها خلق می‌شود می‌تواند بسیار وسیع‌تر و فراتر از جهان واقعی باشد و همین امر، جذابیت زیادی را برای مردم دارد. موسیقی متن نیز می‌تواند بر تأثیر احساسی تصاویر بیفزاید. نمایش تصاویر در مکان‌های بزرگ مانند صحنه تئاتر می‌تواند باعث گرد آمدن تعداد کثیری از مردم بشود. در این صورت، این امکان برای تماشاگران پیش می‌آید که بعد از نمایش در مورد آن با یکدیگر تبادل نظر کنند. بسیاری از مردم اطلاعات و مطالب ارایه شده در فیلم‌ها را بسیار جدی و واقعی می‌شمارند. معایب تصاویر متحرک عبارتند از: نیاز به زمان کافی برای تولید آنها، محدودیت‌های احتمالی ـ مانند منع از دیدار تصویر ـ که بر افراد بومی اعمال می‌شود، امکان آسیب رسیدن به فیلم‌ها در اثر تغییرات دما و رطوبت. عیب دیگر این تصاویر این است که امکان دارد لباس‌ها، وسایل نقلیه و سایر تجهیزاتی که در آنها نشان داده می‌شود، رفته رفته قدیمی و غیرمتداول شوند. در مناطق شهری تعداد مخاطبان تصاویر متحرک بسیار کمتر از مخاطبان تلویزیون است، زیرا این تصاویر بر روی پرده نشان داده می‌شوند. مزایای اسلایدها عبارتند از: هزینه پایین، سهولت کاربرد و امکان ارایه توضیحات چهره به چهره به هنگام نمایش آنها. رسانه‌های دیداری رسانه‌های دیداری برای ارایه و انتقال مطالب طولانی و پیچیده مناسب هستند. عموماً مطالب نوشته شده و کتبی در مقایسه با مطالب شفاهی اعتبار بیشتری دارند. مطالب کتبی را می‌توان نگهداری و بارها مطالعه کرد؛ اما ممکن است طرف مقابل، افرادی را که این مطالب را در اختیار دارند جریمه و تنبیه نماید. مخاطب مورد نظر باید از دانش و علاقه لازم برای مطالعه روزنامه‌ها و نامه‌ها برخوردار باشد. مطالب نیز باید به صورت فیزیکی به مخاطب ارسال شود. ممکن است اقدامات دشمن، شرایط جوی نامساعد، یا فراهم نبودن امکان ارسال، مانع از ارسال پیام و مطالب به مخاطبان شود. پوسترها می‌توانند چشم‌گیر باشند، اما احتمال دارد همانند سایر مطالب نوشتاری، به سرعت و به آسانی از بین بروند یا ممکن است دشمن از این تصاویر برای مقاصد خود استفاده کند. کتاب‌ها می‌توانند بر گروه‌های کوچک متفکران تأثیرات عمیقی داشته باشند، اما تهیه آنها هزینه گزافی را می‌طلبد. به علاوه، امکانات و تجهیزات لازم برای تولید رسانه‌های دیداری محدود است و تولید و انتشار آنها به زمانی طولانی نیاز دارد. رسانه‌های شنیداری رسانه‌های شنیداری از دو مزیت برد طولانی (رادیو) و قابلیت تحرک (بلندگو) برخوردارند. از آنجایی که ارسال پیام تنها به کلمات گفتاری و شفاهی بستگی دارد کارکنان عملیات روانی باید اطمینان حاصل کنند که آیا مخاطبان، پیام را به راحتی درک می‌کنند و این که آیا اعمال و اقدامات مورد نظر آنها برای شنونده واضح و مشهود است؟ رادیو: رادیو می‌تواند اطلاعات را به سرعت به مسافت‌های بسیار دور منتقل کند یا حتی می‌تواند رویدادها را در حین اتفاق افتادن منعکس نماید. پیشرفت‌های به عمل آمده در امکانات لازم برای ارسال و انتقال پیام باعث شده که کارکنان عملیات روانی توجه خود را به تأثیرات رادیو متمرکز کنند، اما دشمن و شرایط جوی می‌توانند ارسال پیام از طریق این رسانه را مختل سازند. رادیوهای ترانزیستوری کوچک را می‌توان از طریق هواپیما در میان نیروهای طرف مقابل پخش کرد یا اگر نیروهای دشمن در یک دره تجمع کرده باشند، این دره می‌تواند محل مناسبی برای استماع عمومی باشد. یک گوینده یا مجری رادیویی می‌تواند با حالت و کیفیت صدای خود و همچنین با کلماتی که به کار می‌برد، بر شنوندگان خود تأثیر بگذارد. بلندگوها: بلندگوها برای عملیات تاکتیکی مناسب هستند زیرا از طریق آنها می‌توان با توجه به نوع موقعیت‌های گذرا، پیام‌های آنی مناسبی را به مخاطبان منتقل کرد. بلندگو یکی از سلاح‌های عملیات روانی است که می‌توان با استفاده از آن از موقعیت‌های مناسب بهره‌برداری کرد. قابلیت تحرک بلندگو به کارکنان عملیات روانی این اجازه را می‌دهد که بتوانند برای دسترسی به مخاطبان به هر مکانی که بخواهند حرکت کنند. برای این که بلندگوها از تحرک بیشتری برخوردار شوند، می‌توان آنها را بر وسایل نقلیه یا زرهی، هواپیما یا بالگرد سوار کرد و در مناطقی که تردد این وسایل امکان نداشته باشد، برخی از نیروهای عملیات روانی می‌توانند بلندگوها را بر پشت خود ببندند و همراه نیروها حرکت کنند. گوینده‌ای که پشت بلندگو صحبت می‌کند، می‌تواند به صورت مستقیم و چهره به چهره شنونده خود را مورد خطاب قرار دهد. بنابراین، می‌تواند پیام خود را متوجه فرد یا گروه خاصی کند و در واقع پیام خود را به صورت شخصی ارایه دهد. محدود بودن برد و حیطه انتشار پیام، متأثر شدن از شرایط جوی نامساعد، آسیب‌پذیری در مقابل پخش امواج اختلال‌آفرین از معایب و محدودیت‌های استفاده از بلندگوهاست. عیب دیگر این رسانه این است که باعث می‌شود روند عملیات روانی، آشکار و مشهود باشد و نیروها متوجه اعمال این عملیات بشوند. معیارهای دیگر برای انتخاب رسانه کارکنان عملیات روانی باید برای انتخاب رسانه یک سلسله معیارهای کلی خاصی را مدنظر داشته باشند. یک فرمانده برای انتخاب ترکیبی از رسانه‌، می‌تواند از ماتریس انتخاب رسانه (جدول 1) استفاده کند. پرسش‌های مطرح شده در این ماتریس پنج مورد عمده را شامل می‌شوند که فرمانده باید برای انتخاب رسانه آنها را مدنظر داشته باشد. معیارها دیداری ـ شنیداری دیداری شنیداری رودررو تلویزیون تصاویر متحرک اسلاید اعلامیه روزنامه پوستر مجله کتاب دیوارنویسی رادیو بلندگو 1) آیا مخاطبان می‌توانند این رسانه را دریافت کنند؟ 2) آیا رسانه مورد نظر برای مخاطبان مناسب می‌باشد؟ 3) آیا واحد عملیات روانی به رسانه مورد نظر دسترسی دارد؟ 4) آیا زمان کافی برای ارایه پیام از طریق این رسانه وجود دارد؟ 5) آیا این رسانه برای این مرحله از روند عملیات مناسب می‌باشد؟ جدول 1) ماتریس انتخاب رسانه‌ها دریافت آیا مخاطبان می‌توانند این رسانه را دریافت کنند؟ مسئولان عملیات روانی باید با مطالعه اطلاعات خبری مشخص کنند که آیا شرایط جوی، اقدامات متقابل دشمن، جغرافیا، تجهیزات یا موقعیت سیاسی موجود به کارگیری یک رسانه خاصی را محدود یا غیرممکن خواهد کرد؟ برای مثال، ممکن است مخاطبان مورد نظر در منطقه‌ای کوهستانی که از امکانات رادیویی و تلویزیونی مناسب و پیشرفته‌ای برخوردار نیست زندگی کنند، بادهای شدید ممکن است اعلامیه‌هایی را که از طریق هواپیما به پایین ریخته می‌شوند، با خود به مکان دیگری منتقل کنند، طرف مقابل ممکن است با استفاده از توان دفاعی خود مانع از ریختن اعلامیه‌ها شود یا با فرستادن پارازیت پخش برنامه و پیام‌های رادیویی و تلویزیونی را مختل کند، ممکن است مخاطب مورد نظر هیچ‌گونه گیرنده رادیویی و تلویزیونی در اختیار نداشته باشد یا گیرنده او با تجهیزات کشوری مجری عملیات روانی سازگار نباشد یا ممکن است دولت مقابل برای افرادی که اعلامیه‌ها را در اختیار داشته باشند مجازات تعیین کند که در آن صورت استفاده از این رسانه عاقلانه نخواهد بود. تناسب آیا رسانه مورد نظر برای مخاطبان مناسب است؟ در این زمینه، ارتباط و اعتبار دو عنصر مهم هستند. اعلامیه‌ها و روزنامه‌ها نمی‌توانند با یک مخاطب بی‌سواد ارتباط برقرار کنند. این افراد بیشتر بر رادیو و تلویزیون متکی هستند، از سوی دیگر گروه نخبگان (که ممکن است برای انجام عمل مورد نظر مناسب باشند) به آنچه که می‌خوانند بیشتر از آنچه که می‌بینند اهمیت و اعتبار قائل هستند. با در نظر داشتن فرهنگ مخاطب می‌توان به پیام اعتبار بیشتری بخشید. برای مثال اگر مخاطبی امریکا را به عنوان شیطان بزرگ می‌شناسد، استفاده از پیام‌هایی که مطالب آنها به مادیات و امور جنسی مربوط می‌شود نامناسب خواهد بود. دسترسی آیا واحد عملیات روانی به رسانه مورد نظر دسترسی دارد؟ این پرسش در دسترس بودن کارکنان و تجهیزات را هم شامل می‌شود. برای پخش یک برنامه رادیویی واحد عملیات روانی به افراد متبحر در زبان جامعه هدف که صدایی زیبا دارند و به خوبی صحبت کنند، نیاز دارد. همچنین وجود تجهیزات رادیویی ضروری است. زمان مناسب آیا زمان کافی برای ارایه پیام از طریق این رسانه وجود دارد؟ ممکن است واحد عملیات روانی نتواند اعلامیه‌ها یا سایر مطالب چاپ شده را به سرعت برای یک موقعیت گذرا آماده کند، اما در این صورت می‌تواند از بلندگو، رادیو یا تلویزیون استفاده کند، اگر مسئولان عملیات روانی مطالبی نظیر نوارهای ضبط شده را از قبل آماده کنند، در مواقع اضطراری می‌توانند از آنها بهره‌گیری مناسب داشته باشند. تناسب رسانه با مرحله عملیات آیا این رسانه برای این مرحله از روند عملیات مناسب است؟ اگر مخاطب مورد نظر از نظر جغرافیایی نزدیک باشد، عملیات روانی تاکتیکی مهم است به استفاده از ارتباط چهره به چهره، بلندگو، اعلامیه، پوستر، تصاویر متحرک، نوار، اسلاید و نمایش زنده محدود شود. در عملیات روانی راهبردی می‌توان از سخنرانی، رادیو، تلویزیون، کتاب، مجله و روزنامه استفاده کرد؛ زیرا پیام عملیات روانی از این طریق و در این رسانه‌ها در حوزه وسیع‌تری پخش می‌شود. هدف پیام عملیات روانی در موقعیت‌های راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی متفاوت خواهد بود. برای نمونه در یک موقعیت راهبردی که هدف ما تضعیف اراده یک نیروی مقاوم بزرگ است، برنامه‌های رادیویی می‌توانند بهترین رسانه باشد، چنین برنامه‌هایی با توجه به مخاطب موردنظر می‌تواند باعث تقویت یا تضعیف روحیه طرف مقابل شود. همچنین می‌تواند به رفتار و عملکرد مخالفان در خاک کشور مقابل تأثیر بگذارد و آنها را جهت دهد. از طریق پخش چنین برنامه‌هایی می‌توان برای سیاست‌های دوره پس از جنگ، مخاطبان بیشتری را فراهم آورد. گروه‌های مخاطبان رادیویی نسبتاً کوچک‌تر هستند و می‌توان آنها را از طریق این برنامه‌ها به ترک جنگ و هر عمل دلخواه دیگر ترغیب کرد. هدف اصلی برنامه‌های رادیویی در سطح تاکتیکی ایجاد همکاری بین یک گروه در یک منطقه نزدیک مواضع خودی است تا از عملیات نظامی آتی حمایت و پشتیبانی کند. برنامه‌های تلویزیونی می‌توانند بر عملیات راهبردی و توان دفاعی داخلی کشور مقابل تأثیر بگذارند؛ زیرا این برنامه‌ها تعداد زیادی از مردم را مورد خطاب و تحت تأثیر قرار می‌دهند. این توان بالقوه باعث می‌شود که مشکل بودن تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی برای کارکنان عملیات روانی قابل تحمل‌تر شود. در جنگ‌های متعارف ارتباط چهره به چهره فقط به شایعات محدود می‌شود. در عملیات نظامی پایین‌تر از سطح جنگ، ممکن است از شایعه در جنگ غیرمتعارف و عملیات ضد چریکی استفاده شود؛ اما سایر شیوه‌های ارتباط چهره به چهره باید برای گسترش رفتارهای منسجم مورد استفاده قرار گیرد. عناوین برنامه‌های تلویزیونی باید پیشاپیش برنامه‌ریزی شوند ولی جملات اصلی می‌تواند همزمان با عملیات نوشته شود. به طور کلی یک مسئول عملیات روانی ممکن است طبق درک خود از موقعیت‌های موجود بهره‌برداری کند؛ اما سیاست برخی رسانه‌های دیگر از سوی مقامات بالاتر تعیین خواهد شد. در گرانادا گروه عملیات روانی از قبل می‌دانستند که باید در روزهای آینده از رادیو به عنوان یکی از رسانه‌های خود استفاده کنند. بنابراین، اعلامیه‌ها و امان‌نامه‌هایی را از قبل چاپ و آماده کرده بودند. هدف رسانه‌های ترکیبی و نحوه به کارگیری آنها پس از تکمیل ماتریس مربوط به انتخاب رسانه از سوی مسئول عملیات روانی ممکن است وی به این نتیجه برسد که برای افزایش کارآیی و تأثیرگذاری عملیات به بیش از یک رسانه نیاز هست. هدف از ترکیب چند رسانه افزایش میزان تأثیرگذاری پیام است. دو نکته اساسی در استفاده از رسانه‌های ترکیبی، تقویت پیام و اجتناب از ارایه تکراری پیام از یک رسانه است. تمامی رسانه‌های انتخاب شده باید تا حد امکان یکدیگر را تقویت کنند. برنامه‌های رادیویی می‌تواند با تکرار پیام ارایه شده در اعلامیه‌ها آن را تقویت کند. شایعات نیز می‌توانند باعث افزایش تیراژ روزنامه‌ها شوند. همچنین روزنامه‌ها می‌توانند گفتارها را تکرار یا آنها را تجدید چاپ کنند. بلندگوها می‌توانند با تکمیل شیوه پخش اعلامیه‌ها، به مخاطبان توضیح دهند که چگونه از این اعلامیه‌ها به عنوان امان‌نامه استفاده کنند. در نمایش‌های عروسکی نیز می‌توان اخبار و شایعات را به عنوان بخشی از نمایش تکرار کرد. برای فریب طرف مقابل و ایجاد توهم که تعداد زیادی کامیون در حال حرکت هستند، لازم است صدای این کامیون‌ها تولید و گاهی نیز بوی بنزین و نفت و گاز پخش شود. در سینما یا صحنه تئاتر علاوه بر نمایش یا فیلم ارایه شده، فرصت مناسبی برای ارتباط چهره به چهره پیش می‌آید و ارایه‌کننده پیام می‌تواند به طور زنده با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند. محدودیتی که برای ترکیب رسانه‌ها وجود دارد خطر ارایه بیش از حد پیام است. استفاده بیش از اندازه از بلندگوها یا اعلامیه‌ها ممکن است بر مخاطبان تأثیر معکوس بگذارد. احتمال دارد آنها از تکرار پیام خسته شوند یا ناراحتی آنها به حدی برسد که بر خلاف آن رفتار کنند. رسانه‌های ویژه به مفهوم تجارت باید بند دیگری نیز افزوده شود. در عملیات روانی، تجارت به معنای استفاده از هدایا برای رساندن پیام است. مسئول عملیات روانی باید در موقعیتی باشد که بتواند نوع رسانه خود را انتخاب کند. بهترین راه پخش پیام می‌تواند چاپ آن بر روی یک قوطی کبریت، یک اسباب‌بازی، شیئی تازه و اقلام کم‌ارزش باشد. دادن یک توپ فوتبال به یک جوان که روی آن عبارت هدیه ایران نوشته شده است، می‌تواند پیام دوستی ایران را به طور بسیار مؤثرتر از رسانه‌های عادی برساند. تجارتی که به غذا مربوط می‌شود، بسیار مؤثرتر است. اگر شخص گرسنه بداند که غذای او از سوی ایران فراهم می‌شود، به دوستی با ایران راغب‌تر خواهد بود. مخاطبان می‌توانند از طریق نوشته‌ها و تصاویر روی بسته‌های غذا پی ببرند که این غذا از سوی ایران اهدا شده است. پیام عملیات روانی را می‌توان بر روی وسایل آشپزخانه چاپ کرد. در این تجارت نکته اصلی این است که نسبت به فرهنگ مخاطبان و تصورات آنها آشنا باشیم، محدودیت اصلی این روش هزینه بالای آن و دشواری برقراری سنخیت بین پیام مورد نظر و کالای ارایه شده است. تولید رسانه و پیش‌آزمون فرآورده‌ها مرکز توسعه فرآورده‌های عملیات روانی بعد از انتخاب هدف، مخاطبان موردنظر، عنوان و رسانه، گونه اولیه یا یک مجموعه از فرآورده‌های عملیات روانی را به مجتمع‌های تولیدکننده این فرآورده‌های ارسال می‌کند. اگر برنامه عملیات روانی برخی اقدامات عملی را نیز شامل باشد، واحد عملیات روانی، مسئول تهیه فهرست عوامل اجرایی این اقدامات نیز خواهد بود. همچنین واحد عملیات روانی باید با اجرای پیش‌آزمون‌هایی در مورد کارآیی و اعتبار گونه‌های اولیه فرآورده‌های عملیات روانی نظر بدهد. تولید رسانه روند تولید در برخی رسانه‌ها بسیار ساده است. برای مثال گروهی که مسئول پخش پیام‌ها از طریق بلندگو هستند می‌توانند به سادگی پیامی صوتی را برای مخاطبان مورد نظر آماده کنند، اما تهیه یک فیلم در فضای باز برای حمایت از برنامه عملیات روانی به همکاری نزدیک بین واحد عملیاتی درخواست‌کننده و مجتمع تولیدکننده نیازمند است. کارکنان عملیات روانی برای تولید فیلم‌هایی با کیفیت بالا باید تجربه کافی و مطالعه جانبی داشته باشند و همچنین باید آموزش‌های رسمی ببینند. در این بخش، نکات لازم و روش‌های مربوط به تولید پیام‌ها برای پخش از رسانه‌های گوناگون از قبیل بلندگو، ارتباط رودررو، نوارهای ویدئویی، هدایا، مطالب چاپی و برنامه‌های رادیویی گنجانده شده است. همچنین دستورالعمل‌های کلی برای عوامل عملیات روانی ارایه می‌شود. زبان رسانه‌های دیداری، شنیداری و شنیداری ـ دیداری گونه اولیه ارتباط است. اگر پیام‌ها از طریق کسانی نوشته یا آماده شده باشد که از مهارت‌های زبان جامعه مقصد برخوردار نباشند، ممکن است یا مخاطبان در درک آن با مشکل روبه‌رو شوند یا به اعتبار پیام خدشه وارد شود. وجود افرادی که به زبان جامعه مقصد تسلط داشته باشند، نه تنها بر تولید رسانه بلکه برای پیش‌آزمون و پس‌آزمون فرآورده‌ها ضروری است. قبل از اجرای هر گونه عملیات روانی باید ملزومات زبانی ضروری برای بررسی حوزه عملیاتی تجزیه و تحلیل شود. کمبود زبان‌شناسان ماهر را باید از قبل تشخیص داد و نسبت به رفع آن اقدام کرد. تعداد کارکنان متخصص واحدهای عملیات روانی خارج از سازمان‌های نظامی باید افزایش یابند تا از عملیات روانی حمایت کنند. گاهی ممکن است دولت میزبان زبان‌شناس‌های مورد نیاز را تأمین کند. ارتباط رودررو آگاهی کامل از فرهنگ مخاطبان به همراه توان برقراری یک ارتباط رودرروی ماهرانه می‌تواند به عملیات روانی موفقیت‌آمیزی منجر شود. کارکنان عملیات روانی می‌توانند از ارتباط رودررو برای تهیه مطالب متقاعدکننده، مشروح و پیچیده استفاده کنند. آنها می‌توانند در صورت نیاز با اعمال تغییرات جزیی بخش‌هایی از این ارتباط را تکرار کنند تا مخاطبان مورد نظر را تحت تأثیر قرار دهند. استفاده به جا و ماهرانه کارکنان عملیات روانی از حرکات اعضای بدن و طرز ایستادن و نشستن می‌تواند ضمن ایجاد اعتماد بیشتر در مخاطب، پیام کلامی ارایه شده را تقویت کند. بنابراین، اهمیت این موضوع نباید نادیده گرفته شود. اهمیت حرکات اعضای بدن از فرهنگی به فرهنگی دیگر تفاوت می‌کند. اگر اجرای یک برنامه عملیات روانی به برقراری ارتباط رودرروی وسیعی نیاز داشته باشد، باید پیام از قبل و با دقت، بارها آزموده شود. لازم است کارکنان عملیات روانی نحوه برقراری ارتباط رودررو با مخاطبان را قبلاً بارها تکرار کنند تا حرکات مناسب حفظ و حرکات نامناسب حذف شود. زبان بدنی به اندازه زبان کلامی اهمیت دارد و باید طبیعی به نظر برسد، همچنین گوینده باید طوری رفتار کند که احساس نشود با شفقت صحبت می‌کند و در برابر مخاطب معذب است. کارکنان عملیات روانی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حالات، وضعیت‌ها و حرکات مختلف بدن در هنگام ارتباط رودررو، باید با افرادی که در کشور موردنظر زندگی کرده‌اند و با آداب و رسوم آنجا آشنایی دارند، مشورت کنند. دانشگاه بیرگهام یانگ یک سری کتابهایی را در مورد فرهنگ کشورهای مختلف تهیه کرده است که کالتوگرام نامیده می‌شوند. این کتابها که درباره موضوعاتی از قبیل سلام و احوالپرسی، عادات غذایی و مسافرت (تحت عنوان گمرک‌ها و کشورها) در کشورهای مختلف جهان هستند، می‌توانند منبع اطلاعاتی خوبی برای کارکنان عملیات روانی باشند. سرفصل‌های دیگر در این کالتوگرام‌ها عبارتند از: مردم، شیوه زندگی، ملت‌ها و بهداشت و سلامتی. در کتاب بایدها و نبایدها نیز که از سوی شرکت خودکار پارکر منتشر شده است، فصل‌هایی در زمینه حرکات دست، زبان بدنی، دادن و گرفتن هدیه، توضیحات مختصر و مفید درباره راه‌های موجود در سراسر جهان، اهمیت رنگها، اصطلاحات صنفی، اصطلاحات عامیانه و لطیفه‌ها وجود دارد. کارکنان عملیات روانی باید بدانند که در بسیاری از نقاط جهان نوع رفتار زنان با رفتار زنان جوامع غربی متفاوت است. برای مثال، یک زن هرگز اجازه ندارد بدون واسطه مردی، شیئی به دست روحانی بودایی بدهد. در ژاپن برخی از کوه‌ها بسیار مقدس محسوب می‌شوند و زن‌ها اجازه بالا رفتن از آنها را ندارند. ماکیزما خصوصیت رفتاری ریشه‌داری در میان مردان امریکای لاتین است، این افراد زنانی را که در صدد پیشرفت و ترقی باشند نمی‌پذیرند. اصول سخت‌گیرانه مذاهبی مثل مذهب بودا اجازه نمی‌دهد که زنان و مردان در محافل عمومی با هم مختلط باشند. افراد یک گروه عملیات روانی تا حد امکان باید از نژادها و اقوام مختلف باشند، این موضوع از انجام تبلیغات خصومت‌آمیز نسبت به این که تنها یک گروه نژادی در پی رسیدن به اهداف عملیات روانی است، جلوگیری می‌کند. ترکیب قومی مختلف نشان می‌دهد که ارتش می‌خواهد با همه نژادها و اقوام همکاری کند. بلندگو از میان تمامی رسانه‌هایی که برای ابلاغ پیام عملیات روانی به مخاطبان به کار گرفته می‌شوند تنها بلندگوها هستند که امکان برقراری ارتباط مستقیم و فوری را فراهم می‌کنند، در نتیجه بلندگوها در واقع نوعی ارتباط رودررو با نیروهای مقابل را میسر می‌سازد. طی پخش پیام از طریق بلندگوها مخاطبان موردنظر در واقع اسیر پیام هستند و از آن گریزی ندارند. اگر پیام با دقت تهیه شود و مناسب آن موقعیت خاص باشد، مخاطب پیام نمی‌تواند از تأثیر روان‌شناختی آن بگریزد. این واقعیت برای کارکنان عملیات روانی بسیار مهم است، زیرا بدین وسیله آنها می‌توانند تأثیر برونداد خود را بر مخاطب ارزیابی کنند. اگر پخش پیام منجر به افزایش تعداد اسرای جنگی بشود، می‌توان از طریق بازجویی از آن اسرا به نکات تأثیرگذار پیام پی برد. همچنین می‌توان فهمید که چه نکات و شرایطی می‌توانند در موارد مشابه دیگر کارآیی داشته باشند. واکنش‌های دیگر از قبیل شلیک گلوله به سوی محل‌های نصب بلندگو یا ایجاد سر و صدا برای جلوگیری از رسیدن پیام نیز می‌توانند اطلاعات باارزشی باشند. چنین واکنش‌هایی واهمه رهبران طرف مقابل را از تأثیر پیام نشان می‌‌دهند؛ در غیر این صورت، فقدان واکنش، لزوم در پیش گرفتن رویکرد دیگر را گوشزد می‌کند. مزیت بلندگوها این است که می‌توان آنها را به موقعیت‌های مناسب برای عملیات روانی منتقل کرد و همچنین اگر مخاطبان در حرکت باشند می‌توان آنها را با بلندگو تعقیب کرد. هرچند بلندگوها اغلب بر روی یک وسیله نقلیه عادی نصب می‌شوند، اما می‌توان آنها را بر روی کامیون، تانک، قایق، هواپیما یا بالگرد نیز نصب کرد. کارکنان عملیات روانی می‌توانند بدون در دست گرفتن بلندگو، از راه دور نیز پیام خود را پخش کنند. زمانی که امکان نزدیک شدن وسایط نقلیه به دشمن وجود ندارد افراد می‌توانند بلندگوها را تا مسافتی حمل کنند که نیروهای طرف مقابل بتوانند پیام را دریافت نمایند. بالگردها می‌توانند گروه عملیات روانی مجهز به بلندگو را به سرعت به مناطق صعب‌العبور برسانند یا این که می‌توان بلندگوها را بر روی آنها نصب کرد. بلندگوها نیز همانند یک سلاح متعارف به سوی مخاطب نشانه‌گیری می‌کنند و پیام برای گروهی مشخص از مخاطبان طراحی می‌شود. اگر شرایط اجرای عملیات روانی به طور ناگهانی فراهم شود یا اگر رسانه دیگری به سرعت در دسترس قرار نگیرد، بهترین رسانه بلندگوها هستند. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع سیستم‌های بلندگو و نحوه به کارگیری آنها در حمایت از عملیات روانی به جدول 2 مراجعه کنید. انواع سیستم‌های بلندگو میانگین برد حداکثر برد وزن قدرت ا.ای/اچ.پی.اس 250 700 متر 21 کیلوگرم باطری‌های لیتیوم غیرقابل شارژ (با وزن 1 کیلوگرم و دوام 4 تا 5 ساعت) ا.ای/اچ.پی.اس 450 1100 متر 22 کیلوگرم یک باطری قابل شارژ نیکاد (NICAD) یا یک باطری خودرو ا.ای/اچ.پی.اس 900 1500 متر 1700 متر 67 کیلوگرم دو باطری نیکاد یا دو باطری خودرو ا.ای/ اچ.پی.اس.اس‌ـ1 1300ـ1100 متر 1500 متر 17 کیلوگرم چهار باطری لیتیوم غیرقابل شارژ جدول 2) انواع سیستم‌های بلندگو ملاحظات: کارکنان عملیات روانی هنگام استفاده از بلندگو برای حمایت از عملیات تاکتیکی باید عوامل متعددی را مدنظر داشته باشند؛ عواملی از قبیل شرایط جوی، عوارض زمین، محدودیت‌های تجهیزاتی و واکنش دشمن، همکاری مسئولان پخش پیام از بلندگوها با واحدهای دیگر برای استفاده موفقیت‌آمیز از بلندگوها بسیار مهم است. شرایط جوی: شرایط جوی و عوارض زمین بر کیفیت پخش و امکان رسیدن پیام از طریق بلندگو به مخاطب مورد نظر تأثیر بسزایی دارد، زیرا هوای خشک بهتر از هوای مرطوب و هوای سرد بهتر از هوای گرم می‌تواند امواج شنیداری را به سوی مخاطبان منتقل کند. در هوای سرد و خشک امکان شنیدن پیام به بیشترین حد خود می‌رسد. اما در هوای سرد اگر زمین پوشیده از برف باشد، دیگر این امکان وجود ندارد، زیرا برف صدا را جذب و خاموش می‌کند. باد نیز عامل مهم دیگری است. اگر باد از پشت گروه حامل بلندگو به سمت نیروهای مقابل در حال وزیدن باشد، صدای بلندگوها تا چند صد متر می‌رسد. اما اگر جهت وزش عکس این باشد، برد صدا کاهش می‌یابد. اگر باد از کناره گروه حامل بلندگو (عمود بر جهت نیروهای دو طرف) در حال وزیدن باشد، صدای بلندگو را همانن گلوله یک تفنگ منحرف می‌کند. اگر سرعت باد بیش از 15 گره باشد، پخش پیام فقط از مسافت بسیار کوتاه ممکن خواهد بود. باران سنگین و توفان همراه با رعد و برق نیز امکان شنیده شدن پیام را در فاصله عادی از بین می‌برد. عوارض زمینی: عوارض زمینی نیز تأثیرات بسیار چشم‌گیری بر پخش پیام از طریق بلندگو دارد. در منطقه کوهستانی یا منطقه‌ای که پوشیده از تپه باشد، باید بلندگو را بر روی ارتفاعات مشرف به نیروهای مقابل نصب کرد. در مناطقی که ساختمان‌ها و سازه‌های مرتفع دارد، باید بلندگو را طوری نصب کرد که این ساختمان‌ها مابین بلندگو نیروهای مقابل قرار نگیرند. درختان و علف‌ها نیز همانند برف، صدا را در خود جذب و خاموش می‌کنند. انعکاس و بازگشت امواج صوتی نیز مانع از وضوح پیام می‌شوند، اما در عین حال این امر، باعث می‌شود که پیام پخش شده از بلندگو تا مدتی به گوش نیروهای مقابل برسد. استفاده از بلندگو در نزدیکی آب یا در مناطق هموار برد صدا را افزایش می‌دهد. محدودیت‌های تجهیزاتی: بلندگوهای جدید سه ویژگی قابل حمل، برد صدا و وزن را به صورت همزمان دارند. اگر یکی از این ویژگی‌ها افزایش داده شود، یک یا دو ویژگی دیگر ناگزیر کاهش خواهند یافت. اگر چه ممکن است در شرایط ایده‌آل برد یک بلندگو به 3200 متر نیز برسد، اما در صحنه نبرد واقعی برد آن به ندرت می‌تواند فراتر از 1400 متر باشد. افرادی که مسئول پخش پیام از بلندگو هستند ترجیح می‌دهند در صورت امکان در فاصله 1000 متری طرف مقابل قرار گیرند. واکنش دشمن: فرماندهان طرف مقابل اغلب، نیروهای خود را از گوش دادن به پیام‌های پخش شده از بلندگوها منع می‌کنند. آنها اکثراً به سوی بلندگوها شلیک می‌کنند تا آنها را منهدم و خاموش نمایند. کارکنان: عوامل انسانی مسئول در اجرای عملیات روانی از طریق بلندگو اهمیت بسیار بالایی دارند. تیم حامل بلندگوها نه تنها باید دارای مهارت‌های گوناگون و پیشرفته‌ای باشند، بلکه باید سربازانی کارآمد و آموزش‌دیده باشند تا بتوانند در موقعیت‌های تاکتیکی از انواع سلاح‌ها استفاده کنند. همکاری: ارتباط و همکاری نزدیک بین تیم حامل بلندگو و کارکنان واحد پشتیبانی شده و سایر عوامل پشتیبانی کننده امری مهم و حیاتی اما در عین حال دشوار است. فرماندهانی که در محدوده برد بلندگوها قرار دارند باید از نحوه تقویت پیام پخش شده آگاه شوند. این فرماندهان باید به سربازان خود در مورد واکنش احتمالی نیروهای مقابل آگاهی دهند. برای نمونه ممکن است نیروهای مقابل خود را تسلیم کنند یا برعکس احتمال دارد آتش خود را به سوی بلندگوها نشانه روند. بنابراین، فرماندهان باید اطلاعات مختصری را درباره چگونگی مواجهه با این واکنش‌های دشمن، به نیروهای خود بدهند. اگر پیام پخش شده از بلندگو بیانگر تهدید حمله توپخانه‌ای یا هوایی باشد، باید ترتیباتی اتخاذ شود که عملاً حملات اعلام شده اجرا شود. اگر نحوه استفاده از بلندگو در عملیات روانی از قبل طراحی شده باشد، واحد توپخانه نیز می‌تواند از این گروه حمایت کند، اما در موقعیت‌های غیرمترقبه، فرمانده واحد عملیات روانی باید لزوم استفاده از بلندگوها را تأیید کند. اگر فرماندهان محلی استفاده از بلندگوها را تأیید نکنند یا نسبت به حمایت توپخانه از بلندگوها یا حملات هوایی نظر مثبتی نداشته باشند، نشان‌دهنده تأثیر اندک بلندگوها در آن موقعیت خاص است. عملیات پشتیبانی: عامل اصلی در موفقیت عملیات بلندگوها ابلاغ صحیح پیام عملیات روانی در آن موقعیت خاص است. قانون اصلی در اجرای موفقیت‌آمیز عملیات تاکتیکی بلندگوها این است که پیام عملیات روانی و نحوه پخش آن باید با دقت طراحی شود تا با آن موقعیت خاص تناسب داشته باشد. بلندگوها می‌توانند در حمایت از موقعیت‌هایی از قبیل عقب‌نشینی نیروها، بهره‌برداری سریع از فرصت‌ها و شرایط پایدار، کارآیی بسیار زیادی داشته باشند و نیز در عملیات‌های ضد شورش و تحکیمی نیز می‌توانند بسیار مفید باشند. بهره‌برداری از فرصت‌ها: زمانی که نیروهای خود از درهم شکستن خطوط دشمن به نفع خود استفاده می‌کنند،‌بلندگوها می‌توانند بیشترین نقش خود را ایفا کنند. آن دسته از واحدهای دشمن که محاصره شده یا از واحدهای اصلی خود دور افتاده‌اند می‌توانند برای پیام پخش شده از بلندگوها هدف ایده‌آلی باشند. جاده‌هایی که مسدود شده‌اند، شهرهایی که نیروهای دشمن در آن اقامت دارند یا سایر نقاط مقاوم دشمن نیز می‌توانند اهداف بسیار خوبی باشند. مأموریت اصلی بلندگوها در مرحله بهره‌برداری، متقاعدکردن نیروهای مقابل به تسلیم شدن است. همچنین ممکن است از بلندگو برای ابلاغ ضرب‌الاجل استفاده شود. کاربرد دیگر بلندگوها این است که از فرمانده نیروهای مقابل یا جانشین وی خواسته شود که درباره استفاده از پرچم سفید ـ تسلیم شدن ـ بیندیشد. استفاده موفقیت‌آمیز از بلندگوها می‌تواند پیشروی نیروهای خودی را سرعت ببخشد و از میزان تلفات بکاهد. عقب‌نشینی: در زمان عقب‌نشینی، بلندگوها برای روان‌ساختن ترافیک وسایل نقلیه نظامی در جاده‌ها، کنترل فرار نیروها و هشدار دادن به مردم غیرنظامی نسبت به اقدامات خرابکارانه، می‌توانند از عملیات نظامی پشتیبانی کنند. موق



    مقالات مجله
    نام منبع: گردآوری و ترجمه: پریسا کریمی نیا
    شماره مطلب: 2141
    دفعات دیده شده: ۲۱۳۳ | آخرین مشاهده: ۳ ساعت پیش