-
ترویج روح جنگطلبی و خصومت در کتابهای درسی اسراییل
یکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۳ ساعت ۵:۴۷
قاهره، 11 مارس 2005 طبق قانون جدید، آموزش و پرورش اسراییل برنامههای درسی خود را در جهت ترغیب جوانان به "جنگ، دشمنی، کینهتوزی و انزجار" و خدشهدار کردن وجههی اعراب تنظیم کرده است. صفا عبداله (Safa Abdel Aal)، یک کارشناس امر آموزش، روز پنجشنبه 10 مارس به خبرگزاری رویتر گفت: « هدف کتابهای درسی مدارس اسراییل ترویج میل به جنگ در روح دانشآموزان، به عنوان تنها وسیله برای دفاع از آنچه که آنها موجه و حق تاریخی خود میدانند و نیز آمادهسازی افکار ع
قاهره، 11 مارس 2005 طبق قانون جدید، آموزش و پرورش اسراییل برنامههای درسی خود را در جهت ترغیب جوانان به "جنگ، دشمنی، کینهتوزی و انزجار" و خدشهدار کردن وجههی اعراب تنظیم کرده است. صفا عبداله (Safa Abdel Aal)، یک کارشناس امر آموزش، روز پنجشنبه 10 مارس به خبرگزاری رویتر گفت: « هدف کتابهای درسی مدارس اسراییل ترویج میل به جنگ در روح دانشآموزان، به عنوان تنها وسیله برای دفاع از آنچه که آنها موجه و حق تاریخی خود میدانند و نیز آمادهسازی افکار عمومی اسراییل برای جنگی بیوقفه میباشد. » عبداله در کتاب خود « آموزش تبعیض نژادی در برنامهی درسی اسراییل »، اظهار داشته است : « اسراییل جوانان را برای از خودگذشتگی در جنگ آماده ساخته است، همانگونه که نخستین نسل از صهیونیستها برای احیاء آنچه که حق مشروع خود میدانستند، دست به انجام آن زدند. » وی در ادامه اظهار میدارد : « اسراییل با چنین دیدگاهی، هدف خود را « آماده ساختن دانشآموزان برای جانفشانی در راه آزادسازی سرزمینهای اجدادی یهود و استقرار فرمانروایی اسراییل » قرار داده است. "طبق گزارش دیدبان حقوق بشر: اسرائیل همچنان یکی از نظامی مآبترین جوامع دنیاست. در ابتدای پایهی یازدهم، جوانان اسراییلی، به مدت 5 روز فنون نظامی که شامل آموزش تیراندازی میباشد را فرا میگیرند، یک سال پس از آن، دانشآموزان به توصیههای یک سرباز جوان دربارهی روند اعزام به خدمت گوش فرا میدهند. خدمت در ارتش اسراییل که متشکل از 000/190 نیرو و 000/450 نفر افراد ذخیره میباشد، اجباری است. مردان اسراییلی پس از فارغالتحصیل شدن از دبیرستان سه سال خدمت را میگذرانند، در حالی که زنان یک سال کمتر از این مدت خدمت میکنند. انزجار و دشمنی این کارشناس آموزشی در کتاب خود، محتوای کتابهای درسی تاریخ و جغرافیا را در دورهی ابتدایی اسراییل مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد. عبداله اظهار داشت : « این کتابها در جهت دامنزدن به جنگ و خونریزی مانع تلاشهای دستیابی به صلح و یا استقرار یک دولت مستقل فلسطینی میشوند.» وی تأکید کرد : « هدف نظام آموزشی اسراییل پاشیدن بذر کینه و دشمنی نسبت به دیگران در بین جوانان اسراییلی و خدشهدار کردن وجههی اعراب در نظر نسلهای کنونی و آیندهی اسراییل است. » ایدئولوژیهای تبعیض نژادی حامد عمر، که یک کارشناس امور آموزش مصری است، نیز برآوردهای مشابهی انجام داده است. عمر در معرفی کتاب عبداله اظهار داشت: « آموزش تبعیض نژادی بر ذهنیت اسراییلی ها حاکم بوده و به نظر میرسد که برای تثبیت چنین تمایلات نژادپرستانهای در نسلهای آینده حساسیت ویژهای وجود دارد.» وی نظام آموزشی اسراییل را به دلیل تأثیر آن بر افزایش این عقاید نژادپرستانه، بسیار «خطرناک» توصیف کرد. عمر اظهار داشت که اسراییل خود را وقف ایدئولوژیهای نژادپرستانه، به ویژه در ارتباط با دنیای عرب کرده است. «بنابراین میتوان ثابت کرد که ادعای اسراییل مبنی بر تمایل این کشور برای استقرار یک صلح منطقی و همه جانبه در خاورمیانه بیاساس است. » اسراییل گلهمند بوده است که برنامهی آموزشی اعراب موجب ایجاد انزجار از یهودیان شده است. هرالد تریبیون اینترناسیونال در 18 دسامبر سال 2004 این چنین گزارش داد : به هرحال، با توجه به یافتههای مؤسسات تحقیقاتی اروپا و ایالات متحده، کتابهای درسی فلسطین فاقد محرکهایی برای ایجاد نفرت از یهودیان هستند. جورج بوش در 17 اکتبر سال 2004، بدون در نظر گرفتن موضع نژادپرستانهی اسراییل، لایحهای را مبنی بر مبارزه با تفکرات جهانی ضد یهود تصویب کرد. این قانون برای ارایه سند دربارهی اعمال خشونت جسمی بر ضد یهودیان، اموال آنها، قبرستانها و مکانهای عبادتی در خارج از شهر و نیز واکنش حکومت محلی نسبت به آنها و ذکر شواهدی از تبلیغات ضد یهود و آمادگی دولت برای ارتقاء برنامهی درسی مدارس بدون غرضورزی، به وزارت امورخارجهی ایالات متحده فرستاده شد.
خبر
نام منبع: سایت خبری islamonline
شماره مطلب: 149
دفعات دیده شده: ۱۵۳۰ | آخرین مشاهده: ۳ ساعت پیش