-
سرمایه گذاری آمریکا در رسانه های عراق
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۴ ساعت ۱۳:۱۰
دیوید ایسنبرگ سایت عملیات روانی- خبر تطمیع روزنامههای عراقی از سوی یگان های عملیات روانی آمریکا برای چاپ گزارشهایی مبنی بر موفقیتآمیز بودن جنگ در عراق موضوع عجیبی نیست. پنتاگون حتی قبل از تصرف عراق نیز برای تبلیغات و عملیات اطلاعاتی خاص خود برنامهریزی داشته است. ظاهراً این برنامه پس از مخالفت شدید منتقدان درمورد احتمال راهیابی آسان اخبار جعلی به رسانههای داخلی آمریکا لغو شده بود. با این وجود جنگ عراق عملاً باعث شد پنتاگون بیش از پ
دیوید ایسنبرگ سایت عملیات روانی- خبر تطمیع روزنامههای عراقی از سوی یگان های عملیات روانی آمریکا برای چاپ گزارشهایی مبنی بر موفقیتآمیز بودن جنگ در عراق موضوع عجیبی نیست. پنتاگون حتی قبل از تصرف عراق نیز برای تبلیغات و عملیات اطلاعاتی خاص خود برنامهریزی داشته است. ظاهراً این برنامه پس از مخالفت شدید منتقدان درمورد احتمال راهیابی آسان اخبار جعلی به رسانههای داخلی آمریکا لغو شده بود. با این وجود جنگ عراق عملاً باعث شد پنتاگون بیش از پیش درگیر چنین عملیات استراتژیکی شود: شبکة خبری پنتاگون یا شبکه رادیو و تلویزیونی نیروهای ائتلاف (که اکنون به ظاهر تحت کنترل دولت عراق است، اما در واقع با بودجههای پنتاگون و دولت آمریکا فعالیت میکند) و میلیونها دلار هزینه که صرف شرکتهای تبلیغاتی و مشاورانی میشود که برای اشاعة تبلیغات نیروهای ائتلاف در عراق فعالیت میکنند، همگی نشانگر این واقعیت هستند. در واقع تطمیع رسانههای عراق برای اشاعة اخبار مثبت از جنگ شبیه به کاری است که دولت بوش در داخل کشور انجام میدهد. به عنوان مثال، سال گذشته فاش شد که دولت بوش برای تبلیغ قانون آموزشی جدیدی که شدیداً از سوی جورج بوش حمایت میشود، بالغ بر 250 هزار دلار به آرمسترانگ ویلیامز (گزارشگر برجستة خبری) پرداخت کرده است. وزارت آموزش و پرورش آمریکا، برای ساخت فیلم ویدیویی و گزارش خبری درباره قانون فوق، به یک شرکت روابط عمومی هزینة هنگفتی پرداخت. جیمز گاکرت معروف به جف گانون (گزارشگر) نیز با چاپ کلمه به کلمهی اخبار منتشر شده از سوی کاخ سفید، قانون منع نشر اکاذیب را زیر پا گذاشته است. در راستای این اقدامات، گزارش هایی منتشر شده است مبنی بر این که ارتش آمریکا از اوایل سال جاری برای پررنگ جلوه دادن فعالیتهای خود در عراق به طور پنهانی به روزنامههای این کشور پول پرداخت میکند. این عمل در گسترهی اطلاع رسانی یک توهین آشکار محسوب میشود. کمیسیون نیروهای مسلح سنا در پاسخ به افشای این عمل مفتضحانه مقامات عالیرتبه وزارت دفاع را فراخواند. بر همین اساس جان وارنر، رییس کمیسیون مزبور اظهار کرد، هیچ عملی که باعث تضعیف اعتبار آمریکا در کمک به برقراری دموکراسی در عراق شود، بیپاسخ نخواهد ماند. کاخ سفید نیز اعلام کرد از این مسأله بسیار نگران بوده و به دنبال اطلاعات بیشتری است. گزارشهای نوشته شده توسط یگان های عملیات روانی آمریکا به زبان عربی ترجمه و با کمک شرکت تبلیغاتی «گروه لینکلن» به عنوان اخبار بی طرفانه در روزنامههای بغداد به چاپ میرسند. گروه لینکلن علاوه بر تطمیع روزنامههای عراقی برای چاپ تبلیغات دولت آمریکا، طی یک ماه به چندین روزنامهنگار عراقی بیش از صدها دلار پرداخت کرده است. این روزنامهنگاران به دلیل نداشتن سابقه مخالفت با آمریکا مورد توجه گروه لینکلن قرار گرفتهاند. مسؤولان آمریکایی در واشنگتن گفتهاند، این پرداختها از طریق «انجمن نشریات بغداد» که یک سال قبل از سوی افسران ارتش آمریکا تاسیس شد، صورت گرفته است. هر یک از اعضای این انجمن با توجه به تعداد گزارشی که به چاپ میرسانند حدود دویست دلار در ماه دریافت میکنند. ژنرال دیک لینچ، یکی از سخنگوهای ارتش آمریکا در بغداد اظهار داشت با توجه به اینکه شبه نظامیان نیز برای تبلیغات از رسانهها استفاده میکنند، جنگ تبلیغاتی در جریان است چرا که شبه نظامیان با آدمربایی، قتل و انفجارهایی که صورت میدهند، قصد دارند به دروغ نشان بدهند که از تواناییهای زیادی برخوردار هستند. بر خلاف این اظهارات، گزارشهای موجود نشان میدهند که گروه لینکلن حتا احمد چلبی را نیز برای چاپ گزارش های تبلیغاتی آمریکایی در روزنامه خود، المؤتمر، اجیر کرده است. گفتنی است که حتّا قبل از شروع جنگ عراق به چلبی (که از عراق تبعید شده بود) و جانشینان وی نیز میلیونها دلار کمک مالی تعلق گرفت. اکنون چلبی معاون نخستوزیر عراق است . او در اشاعهی خبر دستیابی صدام حسین به تسلیحات کشتار جمعی، به دولت بوش کمکهای زیادی کرد. به هر حال این گزارشها بخشی از فعالیتهای بلندمدت و مستمر آمریکا برای شکلدهی افکار عمومی در عراق است که «عملیات روانی» نامیده میشود. گروه لینکلن تنها سازمانی نیست که در حیطة عملیات روانی به فعالیت مشغول است. واشنگتن پست در ماه ژوئن گزارش کرد که پنتاگون در پنج سال اخیر سه قرارداد به ارزش 300 میلیون دلار منعقد کرده است که تمامی این قراردادها در راستای عملیات روانی این سازمان و برای جلب افکار عمومی کشورهای خارجی درباره آمریکا و به خصوص ارتش این کشور به امضاء رسیدهاند. شرکت های آرلینگتون، گروه لینکلن و Science Application International Corp همگی در جهت ارائه ایده و الگوهای تبلیغاتی رادیو-تلویزیونی، برنامههای مستند ، تبلیغات سه بعدی اینترنتی، تابلوهای اعلانات و دیگر نوآوریهای تبلیغاتی فعالیت کردهاند. لازم به ذکر است که خبرنگاران و گزارشگران آمریکایی در عراق بنا به دلایل امنیتی کمتر قادرند برای تهیه گزارش، منطقه امن یا دیگر قرارگاههای ارتش آمریکا را ترک کنند. بنابراین آنها مجبورند به آنچه که روزنامهنگاران عراقی در روزنامههای خود مینویسند اکتفا کنند. اما خبر تحت کنترل بودن نشریات عراقی از سوی ارتش آمریکا و استفادة تبلیغاتی از آنها، اعتبار این منبع اطلاعاتی را نیز زیر سوال برده است. گزارش شده است که فرماندهان ارشد ارتش آمریکا از جمله ژنرال پیتر پیس، رییس ستاد مشترک ارتش، دربارة قرارداد گروه لینکلن تا قبل از چاپ این خبر در روزنامه لوسآنجلس تایمز، چیزی نمیدانستند. ماموران پنتاگون اظهار کردهاند که ژنرال پیس و دیگر افسران عالیرتبه از شنیدن این خبر بسیار آزرده شده و از افسران ارشد مستقر در عراق خواستار توضیحاتی در این زمینه شدهاند. مطالب مندرج در نشریات عراقی نه تنها مستقل نیستند، بلکه هویت عراقی هم ندارند. **************** دیوید ایسنبرگ، تحلیلگر ارشد شورای اطلاعات امنیتی آمریکا و انگلیس، (مستقر در واشنگتن)در زمینه کنترل تسلیحات و مسائل امنیت ملی تجربههای زیادی دارد. مطالب مطرح شده در این مقاله همگی ایدههای وی میباشد.
مقاله
نام منبع: آسیا تایمز
شماره مطلب: 1099
دفعات دیده شده: ۲۸۴۸ | آخرین مشاهده: ۲ ساعت پیش