-
عملیات روانی ارتش آمریکا با استفاده از مطبوعات عراق
یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۴ ساعت ۱۰:۲۲
سایت عملیات روانی- وزارت دفاع آمریکا در عملیات روانی جدیدی به طور مخفیانه اقدام به تطمیع روزنامههای عراقی برای چاپ اخبار و گزارشهایی که نویسندگان اجیر ارتش این کشور مینویسند، کرده است. به نوشته روزنامه لسآنجلس تایمز به نقل از مقامات وزارت دفاع عراق و اسناد و مدارک مربوطه، این مقالات و گزارشها که از سوی نیروهای یگان «عملیات اطلاعاتی» ارتش نوشته و به عربی ترجمه میشوند، در روزنامههای بغداد تحت عنوان گزارشهای بیطرفانه روزنامهنگاران مستقل
سایت عملیات روانی- وزارت دفاع آمریکا در عملیات روانی جدیدی به طور مخفیانه اقدام به تطمیع روزنامههای عراقی برای چاپ اخبار و گزارشهایی که نویسندگان اجیر ارتش این کشور مینویسند، کرده است. به نوشته روزنامه لسآنجلس تایمز به نقل از مقامات وزارت دفاع عراق و اسناد و مدارک مربوطه، این مقالات و گزارشها که از سوی نیروهای یگان «عملیات اطلاعاتی» ارتش نوشته و به عربی ترجمه میشوند، در روزنامههای بغداد تحت عنوان گزارشهای بیطرفانه روزنامهنگاران مستقل منتشر می شوند. در این گزارشها کارآمدی نیروهای آمریکایی بزرگنمایی، شورشیان محکوم و فعالیتهای آمریکا برای بازسازی کشور تبلیغ می شود. اسناد و مصاحبههای انجام شده حاکی از آن است که ارتش آمریکا تاکنون دهها مورد از این نوع مقالات را به روزنامههای عراق سفارش داده است، مقالاتی با عناوینی همچون «عراقیان بدون توجه به تروریسم به زندگی عادی خود ادامه میدهند.». علاوه بر این، به نوشته لسآنجلس تایمز ارتش آمریکا اقدام به خرید یک روزنامه و یک ایستگاه رادیویی برای تبلیغ اخبار و گزارشهای مورد نظر خود کرده است. این عملیات اطلاعاتی طوری طراحی شده که هرگونه ارتباط آن با ارتش آمریکا پنهان باقی بماند. پنتاگون برای انجام پروژه با یک شرکت خصوصی به نام «گروه لنیکلن» در واشینگتن قرارداد منعقد کرده که در امر ترجمه و چاپ مقالات به یگان های عملیات روانی پنتاگون کمک می کند. کارکنان عراقی شرکت لینکلن یا در واقع پیمانکاران ثانویه، هنگام ارایه گزارشهای ساخته و پرداخته خود به روزنامههای عراقی، گاهی اوقات خود را گزارشگران مستقل یا مدیران تبلیغاتی معرفی میکنند. عملیات اطلاعاتی آمریکا در رسانههای گروهی عراق در حالی صورت میگیرد که مقامات آمریکایی از ارتقای اصول دموکراسی، شفافیت سیاسی و آزادی بیان در کشوری که دهها سال تحت دیکتاتوری و فساد بوده است، سخن می رانند. در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا دوره های آموزشی برای گزارشگران و روزنامهنگاران عراقی درباره مهارتهای روزنامهنگاری و اصول اخلاقی رسانهای برگزار کرده است. از جمله این دورهها میتوان به «نقش مطبوعات در یک جامعه دموکراتیک» اشاره کرد. دونالد رامسفلد، وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته با اشاره به اهمیتی که مقامات آمریکا برای توسعه رسانههای گروهی طبق استانداردهای غربی قایلند، اظهار داشت گسترش آژانسهای خبری در عراق یکی از موفقیتهای بزرگ آمریکا پس از سرنگونی صدام بوده است. وی ادعا کرد صدها روزنامه، شبکه تلویزیونی و سایر انواع رسانه های گروهی «سوپاپ اطمینانی» برای ملت عراق است که با استفاده از آنها به بحث درباره دموکراسی نو پایشان بپردازند. افشای عملیات روانی فوق از سوی ارتش آمریکا در عراق، واکنشهای منفی فراوانی را از جانب مقامات بلند پایه ارتش عراق و نیز پنتاگون برانگیخته است. این افراد استدلال میکنند که تلاش برای تحریف رسانه ها می تواند منجر به تخریب اعتبار ارتش آمریکا چه در داخل کشور و چه در سطح بین المللی شود. یکی از مقامات پنتاگون که مخالف این قبیل عملیات روانی در مورد رسانه هاست میگوید: «ما سعی داریم اصول دموکراسی را در عراق تثبیت کنیم. سخنرانی هایمان همگی درباره دموکراسی است در حالی که خودمان با انجام چنین اقداماتی اصول اولیه دموکراسی را زیر پا می گذاریم.» قرارداد منعقده بین پنتاگون و شرکت لینکلن نشان دهنده این موضوع است که پنتاگون تا چه اندازه مرزهای ما بین فعالیت های روابط عمومی ارتش – اشاعه اطلاعات درست به رسانه ها- و عملیات روانی و اطلاعاتی را مخدوش کرده است و با استفاده از تبلیغات و اطلاعات نادرست اهداف نظامی خود را پیش می برد. همچنین دولت بوش به دلیل انتشار گزارشها و اخبار تلویزیونی در آمریکا بدون این که اعلام کند منبع آنها دولت بوده، و نیز پرداخت پول به روزنامهنگاران برای پیشبرد سیاستهای دولت هدف انتقادهای فراوانی قرار گرفته است. این قبیل اقدامات از سوی «دفتر مسؤولیت پذیری دولت» با نام «تبلیغات پنهان» نامیده شده است. طبق قوانین آمریکا، ارتش این کشور از انجام عملیات روانی یا برنامههای تبلیغاتی در رسانههای گروهی آمریکا منع شده است. با وجود این ، به گفته مقامات با در نظر گرفتن جهانی شدن رسانهها ناشی از تاثیر اینترنت، پنتاگون با علم به این موضوع که مطالب منتشر شده از سوی رسانههای خارجی ظرف چند ساعت به رسانههای گروهی آمریکا نیز نفوذ میکنند، اقدام به عملیات روانی داخلی می کند. یکی از مقاطعهکاران پنتاگون که به انجام عملیات اطلاعاتی برای وزارت دفاع آمریکا میپردازد نیز با تایید این مساله میگوید هیچ راهی برای مجزا کردن رسانههای خارجی و داخلی وجود ندارد و مرزها از بین رفتهاند. پس از حملات یازده سپتامبر 2001 بحث های دامنه داری درباره نحوه استفاده از اطلاعات از سوی پنتاگون مطرح شد. در سال 2002 این وزارتخانه مجبور شد «دفتر نفوذ استراتژیک» خود را که سال قبل تاسیس کرده بود، تعطیل کند زیرا گزارشهایی منتشر شده بود که حاکی از تلاش این دفتر برای انتشار اخبار و گزارشهای غیر واقعی در رسانههای بین المللی بود. علاوه بر این، یک گروه کاری وزارت دفاع آمریکا در طول سال 2005 روی تهیه سیاستی در مورد نقش عملیات اطلاعاتی در زمان جنگ کار می کرده است. به گفته مقامات پنتاگون این گروه هنوز سرگرم تعیین محدوده و مرزهای بین فعالیتهای روابط عمومی ارتش و عملیات اطلاعاتی است. شرکت لینکلن تنها یکی از شرکتهای متعددی است که ارتش برای انجام عملیات روانی در کشورهای محل استقرار نیروهای آمریکا استخدام کرده است. گروه لینکلن علاوه بر قرارداد با فرماندهی ارتش در عراق، قرارداد دیگری با فرماندهی نیروهای عملیات ویژه منعقد کرده تا در زمینه گسترش عملیات اطلاعاتی همراه با نیروهای عملیات ویژه در سرتاسر جهان فعالیت کند. ارزش این قرارداد طی پنج سال بالغ بر یکصد میلیون دلار خواهد شد.
گزارش
نام منبع: فایننشال تایمز
شماره مطلب: 1072
دفعات دیده شده: ۱۴۸۳ | آخرین مشاهده: ۳ روز پیش