Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • دیوید آلبرایت: توقف تحریم ها تنها راه حل موافقت ایران با تعلیق است دیوید آلبرایت: توقف تحریم ها تنها راه حل موافقت ایران با تعلیق است
    سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ ساعت ۰:۴۸

    دیوید آلبرایت از بازرسان سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان مذاکره سریع با تهران شده و گفته است که سرعت کار دانشمندان هسته ای ایران بیش از انتظارات و براوردها بوده است. آلبرایت درگفت و گو با هفته نامه آمریکایی نیوزویک که روز سه شنبه منتشر شد، افزود: ایران حدود یک هزار دستگاه سانتریفیوژ را در زیر زمین نصب کرده که به شش یا هفت آبشار تقسیم شده و احمدی نژاد نیز در سخنرانی روز دوشنبه خود اعلام کرد این غنی‌سازی به مقیاس صنعتی است. وی گفته است :

    دیوید آلبرایت از بازرسان سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان مذاکره سریع با تهران شده و گفته است که سرعت کار دانشمندان هسته ای ایران بیش از انتظارات و براوردها بوده است. آلبرایت درگفت و گو با هفته نامه آمریکایی نیوزویک که روز سه شنبه منتشر شد، افزود: ایران حدود یک هزار دستگاه سانتریفیوژ را در زیر زمین نصب کرده که به شش یا هفت آبشار تقسیم شده و احمدی نژاد نیز در سخنرانی روز دوشنبه خود اعلام کرد این غنی‌سازی به مقیاس صنعتی است. وی گفته است : اظهارات احمدی نژاد در حقیقت تلاشی است تا واقعیات را مطرح سازد و به چالش کشیدن حق ایران به داشتن برنامه هسته‌ای توسط جهان و شرایط برای هرگونه مذاکره را در آینده دشوارتر سازد. وی گفت: این مساله در اوایل سال گذشته آغاز شد که ایرانیان به تعلیق برنامه هسته‌ای خود پایان دادند . ایران در ماه ژانویه ‪ ۲۰۰۶‬پلمب آژانس انرژی اتمی در ‪ ۵۲‬دستگاه سانتریفیوژ موجود در تاسیسات آزمایشگاهی خود را شکست و یک ماه پس از آن اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات زیر زمینی نطنز نمود. این مساله پایانی بر تعلیقی بود که ایران به میل خود در اکتبر سال ‪ ۲۰۰۳‬پذیرفته بود. بنابراین سرعت پیشرفت ایران بسیار بیشتر از چیزی بوده که انتظار آن را داشته‌ایم. هرچند ایران هنوز باید نشان دهد که می‌تواند در این یک هزار دستگاه سانتریفیوژ اورانیوم غنی کند، ولی این مساله فراتر از برآورد اطلاعات ملی آمریکا رفته‌است. وی در پاسخ این سوال که چه کاری می‌توان در مورد آن انجام داد؟ گفته است : اگر ایران غنی‌سازی را آغاز نکند مذاکره هنوز امکان پذیر است. ولی اگر غنی‌سازی در زیر زمین را آغاز کند، آنگاه مذاکرات بسیار بعید خواهد بود. این بازرس سابق آژانس گفته است تنها چیزی که می‌تواند ایران را متوقف کند خود ایران است. هیچ راهی برای متوقف کردن آنها جز از طریق بمباران تاسیسات هسته-‌ای وجود ندارد که آن هم بسیار بعید است و قطعا مورد پسند نیست. تاسیسات سانتریفیوژ ایران نیز بسیار پراکنده هستند و ما نمی‌دانیم آنها سانتریفیوژهای جدید خود را درکجا نگهداری می‌کنند یا اینکه آیا تاسیسات جدیدی در دست ساخت دارند. البرایت افزود: راه حل ، احتمالا یافتن راهی ظریف برای تعلیق است تا مذاکرات بتواند آغاز گردد. در صورتی که آمریکا و اروپا موافقت کنند تحریم‌ها را علیه آن متوقف کنند، ایران نیز با تعلیق مجدد برنامه خود موافقت خواهد کرد اما در صورتی که این اقدام هرچه سریع تر انجام نگیرد، آنگاه غنی‌سازی در هر روزی ممکن است آغاز شود و پس از آن مذاکرات بسیار دشوارتر خواهد شد.



    خبر
    نام منبع: Anti War
    شماره مطلب: 9911
    دفعات دیده شده: ۱۰۶۰ | آخرین مشاهده: ۲ ساعت پیش