Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • زیباری: هیچ عراقی حاضر نیست اشغالگری را بپذیرد. زیباری: هیچ عراقی حاضر نیست اشغالگری را بپذیرد.
    دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۶ ساعت ۱۶:۴۹

    به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه هوشیار زیباری در مصاحبه اختصاصی بااین شبکه در پاسخ به سوالی درباره مشروع بودن حمله امریکا به عراق گفت: بیشتر مردم عراق از سرنگونی رژیم دیکتاتور صدام استقبال می کنند. درباره قانونی بودن حمله امریکا دیدگاههای متفاوتی وجود دارد، اما برای ما عراقیها اقدام امریکائیها در کمک به ملت عراق برای رها شدن از ظلم مشروعیت داشت. زیباری در ادامه این مصاحبه افزود: البته هر جنگی پیامدهای منفی هم دارد. زمینه جنگ را ه

    به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه هوشیار زیباری در مصاحبه اختصاصی بااین شبکه در پاسخ به سوالی درباره مشروع بودن حمله امریکا به عراق گفت: بیشتر مردم عراق از سرنگونی رژیم دیکتاتور صدام استقبال می کنند. درباره قانونی بودن حمله امریکا دیدگاههای متفاوتی وجود دارد، اما برای ما عراقیها اقدام امریکائیها در کمک به ملت عراق برای رها شدن از ظلم مشروعیت داشت. زیباری در ادامه این مصاحبه افزود: البته هر جنگی پیامدهای منفی هم دارد. زمینه جنگ را هم پایبند نبودن رژیم صدام به قوانین و تعهدات بین‌المللی فراهم کرد. وی در پاسخ به این سوال که اگر صدام اجازه می داد بازرسان از همه پایگاههای نظامی و دولتی بازدید کنند جنگ رخ نمی داد گفت : اگر صدام به ‌این خواسته پاسخ مثبت می داد باعث اختلاف در کشورهای حامی حمله به عراق‌ می شد. این سوال مطرح بود که اگر رژیم صدام سلاح کشتار جمعی در اختیار ندارد، چرا در دادن اجازه به بازرسان برای بازدید از بعضی مکانها کوتاهی می کند. به اعتقاد من رژیم صدام در تعامل با قطعنامه های شورای امنیت مرتکب اشتباه راهبردی شد. وزیر امور خارجه عراق درباره وعده های امریکا به ایجاد دولت دموکراتیک وبازسازی عراق گفت: اهداف اصلی در عرصه سیاسی در عراق عملی شده است. انتخابات برگزار شد و اکنون هم دولت منتخب به کار خود ادامه می دهد. آزادیهای اساسی هم که در زمان رژیم صدام محدود شده بود، اکنون به مردم عراق داده می شود. اما با توجه به خشونتها بسیاری از طرحهای بازسازی بادشواری و موانعی روبرو شده است. وی تصریح کرد: مهمترین چالش در اوضاع کنونی عراق برقراری امنیت و ثبات است. بدون امنیت اجرای طرحهای بزرگ عمرانی و طرحهای توسعه بسیار دشواراست. طرح امنیتی بغداد هم در همین چارچوب اجرا می شود. هوشیار زیباری افزود: موضوعی که شرایط را پیچیده کرده است خشونتها و کشمکشهای طایفه‌ای پس از انفجار در اماکن مقدس بود که آتش فتنه رابرافروخت. زیباری درباره اشتباههای امریکا پیش و بعد از جنگ گفت: من در نشستهای مختلفی با حضور معارضان عراقی و مقامات امریکایی شرکت کردم . ما در آن زمان درباره بعضی مسایل به امریکائیها هشدار دادیم. ما تاکید می‌کردیم که سرنگونی رژیم صدام ساده ترین کار در این ماجراست، زیرا ما می‌دانستیم که رژیم صدام منزوی است و مردم عراق حاضر نخواهند بود برای آن بجنگند. وقایع جنگ نیز پیش بینی ما را ثابت کرد. وی خاطر نشان کرد : به اعتقاد من مرحله دشوار اصلی پس از اشغال عراق‌ بود . باید طرح سیاسی مشخصی برای پرکردن خلاء سیاسی و امنیتی وجود می‌داشت. به اعتقاد من در این مرحله اشتباههای زیادی رخ داد. زیباری افزود: خلاء سیاسی و امنیتی به وجود آمده پس از سقوط رژیم سابق ‌اشتباه بسیار بزرگی بود. اشتباه اصلی نیروهای امریکایی در تبدیل ماموریتشان از آزاد کردن ملت عراق به اشغالگری و استناد به قطعنامه شورای امنیت بود. این تصمیم امریکائیها مانند صاعقه‌ای بر سر ما فرود آمد.

    زیباری افزود: خلاء سیاسی و امنیتی به وجود آمده پس از سقوط رژیم سابق ‌اشتباه بسیار بزرگی بود. اشتباه اصلی نیروهای امریکایی در تبدیل ماموریتشان از آزاد کردن ملت عراق به اشغالگری و استناد به قطعنامه شورای امنیت بود. این تصمیم امریکائیها مانند صاعقه‌ای بر سر ما فرود آمد.
    ما به آنها هشدار دادیم که این تصمیم معادله را تغییر خواهد داد، زیرا مردم عراق نیروهای امریکایی را نیروهای آزادی بخش می دانستند، اما آنها خود بر اساس قطعنامه شورای امنیت عنوان اشغالگر به این نیروها دادند. هیچ عراقی حاضر نیست چنین اشغالگری را بپذیرد. وزیر امور خارجه عراق درباره دیگر اشتباههای امریکا در اشغال عراق گفت: ما به امریکا هشدار داده بودیم که نقش کشورهای همسایه عراق را دست کم‌نگیرد. ایران , سوریه , ترکیه , عربستان و اردن نقش زیادی در عراق دارند. امریکائیها به این موضوع در طرح حمله به عراق توجه نکردند. وی گفت :در زمان اداره عراق توسط یک امریکایی هم اشتباههایی رخ داد و بسیاری از تصمیمها عجولانه بود که ما امروز شاهد پیامدهای آن هستیم. زیباری درباره عملکرد گروههای سیاسی و دولت عراق تصریح کرد: تصمیمها پس از تشکیل دولت عراق در واقع موضع ملت عراق بود زیرا دولت با رای مردم‌انتخاب شده بود. ریشه کنی حزب بعث و انحلال ارتش عراق تعهداتی بود که براساس قانون اساسی دولت عراق باید انجام می داد. ما ریشه کنی حزب بعث را موضوعی حقوقی می دانستیم. زیباری در پایان گفت: البته ما مانند پیامبران نیستیم که از اشتباه مبری باشیم .



    خبر
    نام منبع: Anti War
    شماره مطلب: 9875
    دفعات دیده شده: ۱۲۷۱ | آخرین مشاهده: ۳ ساعت پیش