Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • شرم الشیخ و ناکامی دولت عراق شرم الشیخ و ناکامی دولت عراق
    جمعه ۱۷ فروردین ۱۳۸۶ ساعت ۰:۰۹

    پس از بحث و جدلهای جدی درباره برگزاری همایش وزیران خارجه کشورهای همجوار عراق، در نهایت موافقت شد که این همایش در شرم الشیخ مصر برگزار شود. در حالی که عراقی‌ها اصرار داشت این همایش در بغداد برگزار شود اما به نظر می‌رسد اوضاع امنیتی عراق و برخی فشارهای خارجی که وزیر خارجه عراق منکر آن شده‌است ، دولت عراق را ناچار کرد به برگزاری همایش در خارج از این کشور تن دهد. هر چند که ترکیه به عنوان نامزد برتر میزبان این همایش مطرح شده بود و مصر نامزد کم شانس

    پس از بحث و جدلهای جدی درباره برگزاری همایش وزیران خارجه کشورهای همجوار عراق، در نهایت موافقت شد که این همایش در شرم الشیخ مصر برگزار شود. در حالی که عراقی‌ها اصرار داشت این همایش در بغداد برگزار شود اما به نظر می‌رسد اوضاع امنیتی عراق و برخی فشارهای خارجی که وزیر خارجه عراق منکر آن شده‌است ، دولت عراق را ناچار کرد به برگزاری همایش در خارج از این کشور تن دهد. هر چند که ترکیه به عنوان نامزد برتر میزبان این همایش مطرح شده بود و مصر نامزد کم شانس تری قلمداد می‌شد، اما در آخرین لحظات وزارت خارجه عراق ترجیح داد همایش در شرم الشیخ مصر برگزار شود. البته مصر اصرار داشت این همایش در قاهره پایتخت این کشور برگزار شود اما وزارت خارجه عراق با داشتن حق تصمیم‌گیری که در همایش مقدماتی ماه گذشته به وی تفویض شده بود، شهر سیاحتی شرم الشیخ را انتخاب کرد. صاحب نظران عراقی برپایی همایش وزیران خارجه کشورهای همجوار در خارج عراق را نوعی ناکامی برای بغداد می‌دانند. رییس مرکز گفت وگو و تحقیقات و پژوهشهای بین‌المللی در عراق روز یکشنبه به گفت: انتخاب شرم‌الشیخ بی‌شک نوعی ناکامی برای دولت عراق به شمار می‌رود.

    صاحب نظران عراقی برپایی همایش وزیران خارجه کشورهای همجوار در خارج عراق را نوعی ناکامی برای بغداد می‌دانند. رییس مرکز گفت وگو و تحقیقات و پژوهشهای بین‌المللی در عراق روز یکشنبه به گفت: انتخاب شرم‌الشیخ بی‌شک نوعی ناکامی برای دولت عراق به شمار می‌رود.
    دکتر فاضل الشویلی افزود : عراق در حال حاضر مرکز راهبردی جهان است و محل اهتمام کشورهای مختلف جهان و منطقه است و بی‌تردید برپایی این همایش در بغداد می‌تواند دستاوردهای بهتری به دنبال داشته باشد. وی اضافه کرد: مصر در طول سالهای گذشته نشان داده است که در پناه دادن به تروریستها و تفرقه مذهبی در عراق نقش داشته است. وی تاکید کرد : با وجود این ، عراق در راستای توسعه روابط خود با دیگر کشورها و اثبات این نکته که درهای عراق به روی همه کشورهای باز است ، با برپایی همایش در شرم‌الشیخ موافقت کرد. وی در خصوص علت انتخاب نکردن ترکیه به عنوان محل برپایی همایش گفت : ترکیه در طول سالهای گذشته دخالتهای آشکاری در امور داخلی عراق داشته و چند ماه قبل پذیرای یکی از همایشهای تفرقه افکن مذهبی پیرامون عراق بود. وی علت رد درخواست دولت ترکیه توسط دولت عراق را ناشی از رفتارهای فتنه انگیز ترکیه بین بافتهای اجتماعی و مذهبی عراق عنوان کرد. وی درباره مطالبات عراق از کشورهای همجوار و خارجی که در همایش شرکت خواهند کرد ، گفت : عراق درصدد توسعه روابط خود با جهان است. دکتر الشویلی افزود: عراق از رهگذر همایش کشورهای همجوار عراق و همایش پیمان بین‌المللی برای بازسازی عراق که متعاقب همایش در شرم‌الشیخ برگزار می شود ، در صدد توسعه و تحکیم روابط اقتصادی ، سیاسی و امنیتی است. وی تاکید کرد که کشورهای شرکت‌کننده در این دو همایش می‌توانند همگی در بازسازی و سازندگی عراق و لغو بدهیهای عراق نقش موثر داشته باشند.



    گزارش
    نام منبع: Anti War
    شماره مطلب: 9859
    دفعات دیده شده: ۲۸۷۸ | آخرین مشاهده: ۵ ساعت پیش