Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: حمله و یا تهدید به حمله علیه تاسیساتی که به مقاصد صلح‌آمیز اختصاص دارند، ایمنی هسته‌ای را به مخاطره می‌اندازد. سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: حمله و یا تهدید به حمله علیه تاسیساتی که به مقاصد صلح‌آمیز اختصاص دارند، ایمنی هسته‌ای را به مخاطره می‌اندازد.
    پنج‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۵ ساعت ۷:۳۰

    سفیر جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست این شورا در وین طی سخنانی گفت: : سه کشور اروپایی و طرف‌های دیگر بدانند مسیر شورای امنیت مسیری غیرقانونی و غیرحقوقی است. این مسیر کاملا جدای از مسیر مذاکرات و همکاری‌های درازمدت است و کمکی به حل موضوع نمی‌کند. ((( وی با اشاره به اقدامات با انگیزه سیاسی برخی کشورها در این زمینه گفت: این اقدامات روند رسیدگی به موضوع را بر خلاف اساسنامه آژانس از مسیر قانونی خارج ساخ

    سفیر جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست این شورا در وین طی سخنانی گفت: : سه کشور اروپایی و طرف‌های دیگر بدانند مسیر شورای امنیت مسیری غیرقانونی و غیرحقوقی است. این مسیر کاملا جدای از مسیر مذاکرات و همکاری‌های درازمدت است و کمکی به حل موضوع نمی‌کند.

    وی با اشاره به اقدامات با انگیزه سیاسی برخی کشورها در این زمینه گفت: این اقدامات روند رسیدگی به موضوع را بر خلاف اساسنامه آژانس از مسیر قانونی خارج ساخته و تلاش می‌کند از طریق شورای امنیت با تحمیل اراده سیاسی خود بر آژانس، جمهوری اسلامی ایران را از حقوق قانونی و مشروع خود محروم سازد.

    وی با اشاره به اقدامات با انگیزه سیاسی برخی کشورها در این زمینه گفت: این اقدامات روند رسیدگی به موضوع را بر خلاف اساسنامه آژانس از مسیر قانونی خارج ساخته و تلاش می‌کند از طریق شورای امنیت با تحمیل اراده سیاسی خود بر آژانس، جمهوری اسلامی ایران را از حقوق قانونی و مشروع خود محروم سازد.

    سلطانیه تاکید کرد، این قبیل اقدامات به منزله مجازات کشوری است که عضو تمامی معاهدات مربوط به خلع سلاح و کنترل تسلیحاتی و به تعهدات خود پایبند است.

    سلطانیه در ادامه فعالیت‌های هسته ای، تکثیر سلاح هسته‌ای و نیز تولید انواع جدید این قبیل سلاح‌ها از سوی برخی کشورها را تشریح کرد و افزود:
    این گروه با توسل به رویکردهای غیر قانونی و تهدید آمیز در پی ایجاد مانع برای جلوگیری از تلاش‌های علمی و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای دیگران هستند.

    وی تلاش این کشورها برای آنچه که حفاظت از "معاهده" خوانده می‌شود را شگفت آور توصیف کرد و گفت: برای انحراف افکار عمومی جهانی از زرادخانه های هسته‌ای خود انگشت اتهام را بر اساس اطلاعات گمراه‌کننده به سوی کشوری نشانه رفته‌اند که سلاح کشتار جمعی هیچ جایگاهی در استراتژی امنیتی و دفاعی آن ندارد.

    سلطانیه با ابراز تاسف از عملکرد برخی نهادهای بین‌المللی گفت:
    متاسفانه نهادها و سازمان‌های بین‌المللی که بی‌طرفی و نگاه برابر و عاری از غرض ورزی سیاسی مهمترین پایه مشروعیت آنان است، در این بین آلت دست شده اند.

    سلطانیه در ادامه به بازدیدهای مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی از ایران طی سال ‪ ۲۰۰۰‬و ‪ ۲۰۰۳‬میلادی و نیز اقدامات ایران برای اطلاع رسانی از فعالیتهای هسته‌ای خود به آژانس طی نامه‌های متعدد پرداخت و گفت: این نهاد، ‪ ۴‬سال زودتر از زمانی که تحت موافقت نامه جامع پادمان، موظف به انجام این اقدام بود از آن مطلع شد.

    وی افزود: برای مدیر کل تردیدی وجود نداشت که ایران مجبور نبوده طبق موافقتنامه پادمان پرسشنامه اطلاعات طراحی را قبل از این بازدیدها به آژانس ارایه نماید در حالیکه ‪ ۱۸۰‬روز قبل از معرفی مواد به این تاسیسات به شفاف‌سازی دست زد.

    سفیر ایران در آژانس تاکید کرد که با این اوصاف اطلاق "اظهار نشده یا پنهانکاری" در این خصوص کاملا و قطعا نادرست است.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس مفاد اساسنامه "احراز عدم پایبندی" بر عهده بازرسان آژانس است که باید آن را از طریق مدیر کل به شورای حکام گزارش کنند در حالی که تاکنون بازرسان نه تنها عدم پایبندی را در برنامه‌های هسته‌ای ایران احراز نکرده اند، بلکه به عدم انحراف این برنامه‌ها نیز اذعان کرده اند.

    وی همچنین با اشاره به اینکه اظهار نظر آژانس درباره فعالیتهای اظهار نشده فرآیندی زمان بر است گفت: مدیر کل در گزارش ‪ ۲۸‬آوریل سال ‪۲۰۰۶‬ میلادی به صراحت تاکید کرد که هیچگونه مواد هسته‌ای اظهار نشده در ایران وجود ندارد.

    سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفت: در حالی که ایران دسترسی کامل بازرسان را به تمامی مواد و تاسیسات هسته‌ای خود فراهم کرده و آژانس نیز عدم انحراف آن را تایید می‌کند، چند کشور و رژیم صهیونیستی به‌طور روزانه و در نقض آشکار منشور ملل‌متحد، حمله به تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را اعلام می‌کنند.

    وی افزود: جمهوری اسلامی ایران این تهدیدات خطرناک و غیر قانونی را با ارسال نامه‌هایی به دبیرکل سازمان ملل و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مستند نموده است.

    سلطانیه همچنین گفت: در حالی که اکثریت جامعه بین‌المللی خواستار یک راه‌حل بر مبنای مذاکره شده‌اند و ایران نیز آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده است، آمریکا و اسراییل که هر دو سابقه فعالیت اشاعه عمودی و افقی دارند به تهدیدات خود علیه تاسیسات تحت کامل پادمان ایران ادامه می‌دهند.

    وی به یک مصوبه قبلی شورای حکام مبنی بر "تجاوز علیه تاسیسات هسته‌ای تحت پادمان، به منزله حمله علیه آژانس است" و سند نهایی کنفرانس بازنگری معاهده اشاعه در سال ‪ ۲۰۰۰‬میلادی اشاره کرد و گفت: حمله و یا تهدید به حمله علیه تاسیساتی که به مقاصد صلح‌آمیز اختصاص دارند، ایمنی هسته‌ای را به مخاطره می‌اندازد.

    وی همچنین یادآور شد همچنین بر اساس بند ‪ ۳‬قطعنامه ‪ ۵۳۳‬کنفرانس عمومی آژانس، باید واکنش شورای امنیت را در پی داشته باشد و عدم اقدام این شورا در چنین مواردی منافع و امنیت ملی کشور تحت حمله یا مورد تهدید را به مخاطره می‌اندازد.

    وی با اشاره به رفتار حال و گذشته رژیم اسراییل در تهدید علیه تاسیسات هسته‌ای تحت پادمان سایر کشورها از آژانس و شورای حکام خواست که مسوولیت و تعهدات خود را در خصوص چنین نگرانی شدیدی به انجام برسانند.

    سلطانیه در بخش دیگری از سخنان خود، به سیاست‌های همکاری و رفع ابهام جمهوری اسلامی ایران پرداخت و از این که این رویکرد با پاسخ‌های نامتناسب و غیر عادلانه‌ای مواجه شده است، ابراز تاسف کرد.

    وی تاکید کرد که شواهد و قرائن حاکی از آن است که هدف برخی از طرفها حل و فصل ابهامات نیست بلکه محروم ساختن و بازداشتن جمهوری اسلامی ایران از پیشرفت‌های فن‌آوری از جمله در حوزه هسته‌ای است.

    وی افزود: ایران همواره تاکید داشته و دارد که مذاکره به عنوان یک راه معقول و سازنده برای تفاهم و تعامل راه سودمندی برای جلوگیری از تقابل است و هدف اساسی آن نیز باید تضمین عدم محرومیت ایران از حقوق غیر قابل انکارش بر اساس معاهده ‪ NPT‬باشد.

    سفیر ایران در آژانس در عین حال تاکید کرد که اگر طرف مقابل مدعی مذاکره است، باید صادقانه و دور از هرگونه بازی سیاسی وارد مذاکره شود.

    وی در ادامه با اشاره به پایبندی ایران بر تعهدات خود تحت موافقتنامه پادمان افزود: در همین زمینه ایران همچنان آماده است که چند مساله باقی مانده را با آژانس حل و فصل نماید.

    وی همچنین تاکید کرد که ایران آماده است برای ساز و کار تضمین عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خود در آینده با همه طرف‌های ذیربط مذاکره نماید و به نتیجه برسد.

    سلطانیه در خاتمه سخنان خود تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در نظام بین‌المللی، کشوری مسوولیت‌پذیر و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است ولی در مقابل فشار و تهدید بی‌تفاوت نخواهد ماند و اجازه پایمال شدن حقوق خویش را نخواهد داد.



    گزارش
    نام منبع: Anti War
    شماره مطلب: 9342
    دفعات دیده شده: ۲۰۴۸ | آخرین مشاهده: ۳ ساعت پیش