Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • نشریه افغانستانی: جنایت علیه انسانیت نمی‌تواند مورد عفو قرار گیرد نشریه افغانستانی: جنایت علیه انسانیت نمی‌تواند مورد عفو قرار گیرد
    چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۵ ساعت ۱۷:۵۳

    روزنامه غیردولتی آرمان ملی چاپ کابل روز چهارشنبه نوشت که جنایت علیه انسانیت و تخلف علیه حقوق بشر نمی‌تواند مورد عفو قرار گیرد. این روزنامه به نقل از" رنگین دادفر اسپنتا" وزیر امور خارجه افغانستان نوشت: حکومت نمی‌تواند تصمیم مجلس نمایندگان مبنی بر عفو جنایتکاران جنگ در سه دهه گذشته را بپذیرد. وی اضافه کرد: ما در قبال جامعه جهانی مسوولیت‌هایی داریم ، بر اساس قوانین بین‌المللی جنایت علیه انسانیت، خشونت و تخلف علیه حقوق بشر نمی- تواند مورد عفو قرار

    روزنامه غیردولتی آرمان ملی چاپ کابل روز چهارشنبه نوشت که جنایت علیه انسانیت و تخلف علیه حقوق بشر نمی‌تواند مورد عفو قرار گیرد. این روزنامه به نقل از" رنگین دادفر اسپنتا" وزیر امور خارجه افغانستان نوشت: حکومت نمی‌تواند تصمیم مجلس نمایندگان مبنی بر عفو جنایتکاران جنگ در سه دهه گذشته را بپذیرد. وی اضافه کرد: ما در قبال جامعه جهانی مسوولیت‌هایی داریم ، بر اساس قوانین بین‌المللی جنایت علیه انسانیت، خشونت و تخلف علیه حقوق بشر نمی- تواند مورد عفو قرار گیرد. اظهارات اسپنتا نخستین واکنش مقام‌های افغان نسبت به تصویب طرح معاف بودن جنایتکاران جنگی در محاکم قضایی است. روزنامه‌آرمان ملی در مورد ترکیب مجلس شورای ملی افغانستان نوشت که این نهاد متشکل از رهبران مجاهدین سابق، کمونیست‌ها و شماری از افراد طالبان است که سه هفته قبل تصمیم گرفتند تمام کسانی که متهم به جنایات جنگی شدند از جمله "ملا محمد عمر" رهبر گروه طالبان مورد عفو قرار گیرد. چندی قبل "لوئیس آربور" نماینده سازمان حقوق بشر گفته بود آنها به این ترتیب می‌خواهند کسانی را که مرتکب جنایات شده‌اند مورد عفو قرار دهند تا در قدرت باقی بمانند. سازمان مزبور" حامد کرزی " و متحدان غربی وی را متهم می‌کند که تلاش دارند تا جنایتکاران جنگ را در حکومت سهیم سازند و به این وسیله صلح و ثبات را در کشور حاکم سازند. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر در پنج سال گذشته حکومت افغانستان و جامعه بین‌المللی به رهبری آمریکا به جای اینکه جنایتکاران جنگ، کسانی که حقوق بشر را نقض کرده‌اند و قاقچاقچیان مواد مخدر را محاکمه کنند بر عکس بر آنان تکیه کرده‌اند.

    بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر در پنج سال گذشته حکومت افغانستان و جامعه بین‌المللی به رهبری آمریکا به جای اینکه جنایتکاران جنگ، کسانی که حقوق بشر را نقض کرده‌اند و قاقچاقچیان مواد مخدر را محاکمه کنند بر عکس بر آنان تکیه کرده‌اند.
    روزنامه "ویسا" در شماره امروز خود نوشت مجلس سنا روز سه شنبه یک طرح جنجالی را تصویب کرد که تعقیب قانونی جنایتکاران جنگی را رد می‌کند. به نوشته این روزنامه مجلس نمایندگان این طرح را ماه پیش تصویب کرد که اعتراض گروه‌های حقوق بشر و مخالفت اعضای مجلس را برانگیخت مبنی بر اینکه این طرح مغایر قانون اساسی است. روزنامه ویسا در ادامه نوشت که این سند باید به تصویب حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان برسد تا به عنوان یک قانون به مرحله اجرا در آید . این نشریه چاپ کابل به نقل از یک سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نوشت که بعید است کرزی این طرح را بپذیرد. بر اساس این طرح ‪ ۱۲‬ماده‌ای، جناح‌ها و افراد درگیر در جنگ‌های داخلی افغانستان از پیگیری قضایی در امان خواهند بود. تصویب این طرح با واکنش‌های مخالف و موافق قشرهای مختلف مردم رو به رو شد. در ماده دوم این طرح آمده است که تمامی جناح‌های سیاسی متخاصم در ‪۲/۵‬ دهه گذشته در جنگ‌های داخلی با هم درگیر بودند، به خاطرآشتی ملی در اقشار مختلف جامعه و نیز تحکیم صلح و ثبات در افغانستان مشمول برنامه مصالحه ملی خواهند بود و همدیگر را عفو و یکدیگر را در دستگاه قضایی تحت پیگیرد قانونی قرار نمی‌دهند. "محمد کریم رحیمی" سخنگوی دولت افغانستان گفته بود که طرح مصالحه ملی که به تصویب نمایندگان مجلس رسید، دولت آن را به حقوقدانان ارجاع داد. به گفته وی عفو جنایتکاران جنگی در صلاحیت قربانیان است و هیچ کسی در این رابطه حق تصمیم‌گیری ندارد. وی بیان کرد: حامد کرزی در صورتی این طرح را توشیح خواهد کرد که مخالف قانون اساسی کشور نباشد.



    خبر
    نام منبع: Anti War
    شماره مطلب: 9011
    دفعات دیده شده: ۹۰۵ | آخرین مشاهده: ۲ ساعت پیش