-
موسویان : کشورهای ۵+۱باید اشتباه استراتژیک خود را بپذیرند
چهارشنبه ۶ دی ۱۳۸۵ ساعت ۱۵:۴۲
حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکرهکننده هستهای گفت : کشورهای ۵+۱ باید اشتباه استراتژیک خود را در نقض معاهدات بینالمللی،رفتارهای دو گانه و تبعیضهایی که علیه ایران اعمال میکنند، بپذیرند. این دیپلمات با سابقه روز چهارشنبه در گفتوگو با ایرنا افزود : کشورهای ۵+۱نباید توقع داشته باشند، ملت ایران رفتارهای دوگانه و تبعیضآمیز آنها را تحمل کند . چنین توقعی از ملتی با سابقه تاریخی چند هزار ساله، توقعی غیرمنطقی است. موسویان که در دولت گذشته، سخ
حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکرهکننده هستهای گفت : کشورهای ۵+۱ باید اشتباه استراتژیک خود را در نقض معاهدات بینالمللی،رفتارهای دو گانه و تبعیضهایی که علیه ایران اعمال میکنند، بپذیرند. این دیپلمات با سابقه روز چهارشنبه در گفتوگو با ایرنا افزود : کشورهای ۵+۱نباید توقع داشته باشند، ملت ایران رفتارهای دوگانه و تبعیضآمیز آنها را تحمل کند . چنین توقعی از ملتی با سابقه تاریخی چند هزار ساله، توقعی غیرمنطقی است. موسویان که در دولت گذشته، سخنگوی تیم مذاکرهکننده هستهای بود، تصریح کرد:کشورهای ۵+۱باید اینواقعیت را بپذیرند که نمیتوانند یک عضو ان.پی.تی را از این معاهده جدا و او را از حق مشروعش در چارچوب این معاهده محروم کنند. وی اظهار داشت : کشورهای ۵+۱مسیری را طی میکنند که در این مرحله با قطعنامه ۱۷۳۷شورای امنیت،تعلیق را برای ایران ، الزامی و قانونی کردهاند و احتمال دارد در مرحله بعدی بخواهند ایران را محروم کنند. عضو سابق تیم مذاکرهکننده هستهای خاطرنشان کرد: آنها باید بدانند که این مسیر، درست نیست وجواب نمیدهد. باید حق مشروع ایران را همچنانکه برای برزیل و ژاپن به رسمیت شناختهاند ، به رسمیت بشناسند و بین ایران و سایر اعضای ان.پی.تی تبعیض قائل نشوند. موسویان با تاکید بر توقف کامل رفتار دوگانه کشورهای ۵+۱در برخورد با معاهدات خلع سلاحی، گفت: اسرائیل عضو هیچ کنوانسیون خلع سلاح نیست و معاهده ان.پی.تی، پادمان و پروتکل الحاقی را نپذیرفته و همکاری نمیکند و نخست وزیرش نیز با کمال گستاخی و وقاحت اعلام میکند که سلاح هستهای داریم ، لیکن کشورهای ۵+۱نهتنها هیچ عکسالعملی نشاننمیدهند بلکه آنرا در زمینه سلاحهای کشتار جمعی کمک میکنند. عضو سابق تیم مذاکرهکننده هستهای افزود : هند ، معاهده ان.پی.تی را نمیپذیرد و سلاح هستهای خود را نیز آزمایش میکند،در حالیکه تمام کشورها بر اساس این معاهده موظفندهیچ نوع همکاری هستهای با اینکشورها نداشته باشند، اما آمریکا با هند قرارداد استراتژیک امضا میکند. وی اظهار داشت: در همین حال کشورهای ۵+۱در قطعنامه ۱۷۳۷شورای امنیت سازمان ملل، کشورها را از همکاری با ایران منع کردهاند زیرا معتقدند که در مورد ایران " احتمال انحراف " وجود دارد. موسویان تاکید کرد: این رفتار دوگانه، موجودیت معاهدات خلع سلاح را به شدت زیر سوال برده و تضعیف میکند. شورایامنیت سازمان ملل دوم دی ماه ، با حمایت و فشار آمریکا قطعنامه غیرقانونی ۱۷۳۷را ضد برنامه صلحآمیز هستهای ایران تصویب کرد. اغلب صادرکنندگان این قطعنامه ضد ایرانی ، اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی در زمینه هستهای از جمله اعلام صریح و آشکار دستیابی این رژیم جعلی به سلاح هستهای را نادیده گرفتهاند. ** قدرتهای هستهای، بزرگترین ناقضان معاهده ان.پی.تی موسویان تصریح کرد: کشورهای ۵+۱معاهده ان.پی.تی را اجرا نمیکنند در حالیکه این معاهده،آنها را موظف به کاهشو نابودی سلاحهای هستهایکرده است. عضو سابق تیم مذاکرهکننده هستهای افزود:در طول ۳۵سالی که این معاهده اجرایی شده است هیچ کدام از قدرتهای هستهای جهان، سلاحهای هستهای خود را کاهش نداده و از بین نبرده اند. وی اظهار داشت: بزرگترینناقضان معاهده ان.پی.تیقدرتهای هستهای هستند، آنها از یک سو معاهده را اجرا نمیکنند و از سوی دیگر رفتارشان دوگانهاست. ** ارزیابی وضعیت کنونی پرونده هستهای موسویان در پاسخ به سوالی،وضعیت کنونی حقوقی،سیاسی وبینالمللی پرونده هستهای را اینگونه تقسیم بندی کرد. " در مرحله اول، شورای حکام آژانس بینالمللی انرژیاتمی درشهریور ۱۳۸۴ (سپتامبر (۲۰۰۵با شروع فعالیتهای یو.سی.اف.اصفهان، عدم پایبندی ایران به معاهده ان.پی.تی و مقررات آژانس بینالمللی انرژی اتمی را "محرز" اعلام کرد و رسیدگی به پرونده هستهای ایران را درصلاحیت شورای امنیت سازمان ملل قرار داد. وی گفت:در مرحله دوم، یعنی در زمستان ،۱۳۸۴با شروع تحقیقات و توسعه غنیسازی در نظنز، شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی،پرونده ایران را به شورای امنیت گزارش کرد و برای اولین بار ، پرونده ایران در دستور کار سازمان ملل قرار گرفت. عضو سابق تیم مذاکرهکننده هستهای تصریح کرد : در مرحله سوم ، شورای امنیت، بیانیهای صادرکرد و در آن از ایران خواست تمام فعالیتهای هستهای و مرتبط با غنیسازی را بطور کامل تعلیق کند. موسویان اضافه کرد:در مرحله چهارم، شورایامنیت قطعنامه ۱۶۹۶را تصویب کرد که تعلیق فعالیتهای هستهای ایران بر اساس آن الزامی است. وی گفت : اگر در اسناد بینالمللی که عمدتا توافقات ایران و اروپا و قطعنامههایشورای حکام آژانس بود،تعلیق بعنوان یکامر داوطلبانه، غیرحقوقی، غیرالزامی و صرفا برای اعتمادسازی و دوره مذاکره مطرح بود ، بعد از تصویب قطعنامه ،۱۶۹۶تعلیق ، الزامی و از نظر سازمان ملل و شورای امنیت، قانونی شد. این دیپلمات اظهار داشت : در مرحله پنجم، در قالب قطعنامه ۱۶۹۶موضوع پرونده هستهای در چارچوب فصل هفتم منشور قرار گرفت.یعنی فعالیتهای هستهای ایران،بعنوان تهدید صلحو امنیت جهانی تلقی شدو در مرحله ششم نیز با تصویب قطعنامه ، ۱۷۳۷ایران را وارد ماده ۴۱فصل هفتم منشور ملل متحد کردند که اعمال تحریمهای سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک را مجاز و قانونی میشمرد. عضو سابقتیم مذاکرهکننده هستهای افزود: به عبارت دیگر، در قطعنامههای آژانساز سپتامبر ۲۰۰۵به بعد و در هر دو قطعنامه شورای امنیت، بازرسیهای فراتر از پروتکل الحاقی و پادماناز ایران خواسته شدهو چارچوب مقررات جاری (ان.پی.تی و پروتکل الحاقی) کافی شمرده نشده است. موسویان به مواد ۳۹تا ۴۲فصل هفتم منشور ملل متحد اشاره کرد و گفت : ماده ۳۹منشور، مربوط به تشخیص تهدید و توصیههای لازم بهکشور مربوطهو ماده ۴۰در مورد هرگونه اقدام لازم برای جلوگیریاز وخامت اوضاع،ماده ۴۱در خصوص تحریمهای سیاسی ، اقتصادی و دیپلماتیک و ماده ۴۲در مورد حمله هوایی ، دریایی و زمینی است. وی تصریح کرد: در وضعیت فعلی،در مرحلهای هستیم که از نظر شورای امنیت سازمان ملل، تعلیق الزامی است و فعالیتهای هستهای ایران ، تهدیدی علیه صلح و امنیت جهانی محسوب میشود. حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکرهکننده هستهای در ادامه گفت وگو تاکیدکرد: مسیری که کشورهای ۵+۱در پیش گرفتهاند، مسیردرستی نیست و توجیه عقلانی ، منطقی و حقوقی ندارد. وی خاطرنشان کرد: اولا ایران پایبند به معاهده ان.پی.تی و موافقتنامه پادمان بوده و عضو آن است و در زمینه اثبات پایبندی خود همه نوع همکاری ممکن را انجام داده و آمادگی دارد. این دیپلمات باسابقه اظهار داشت:ایران هیچگاه نگفتهاست که در چارچوب ان.پی.تی وموافقتنامه پادمانهمکاری نمیکند.ایران آمادگیهمکاریهای حداکثری داشته است. موسویان تصریح کرد : ایران حداکثر همکاریهای اعتمادسازی را انجام داد. برای دورهای فعالیتهای خود را داوطلبانهتعلیق کرد تا آنها فعالیتهای هستهای ایران را از نزدیک ببینند و در مورد عدم انحراف مطمئن شوند. وی گفت : به عبارت دیگر، ایران پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفت و تا امروز، بیش از دو هزار و ۵۰۰نفر روز بازرسی از تاسیسات هستهای ایران صورت گرفته و آژانس به کرات اعلام کردهکه هیچ نشانهای از انحراف فعالیتهای هستهای ایران به سمت سلاح مشاهده نشده است. عضوسابق تیم مذاکرهکننده هستهای افزود:در عین حال، ایران آمادگی خود را برای دادن هرنوع تضمین عینیبرای اینکه دنیا مطمئن شود فعالیتهای ایران در آینده به سمت سلاح هستهای پیش نخواهد رفت، اعلام کرده است. این دیپلمات تصریح کرد:لذا هیچتوجیه منطقیوحقوقی وجود نداردکه انسان بپذیرد مسیری که شورای حکام و شورای امنیت طی میکند ، مسیر عقلانی، منطقی، حقوقی و قانونی است. موسویان وجود اهداف سیاسی در پشت پرده را ممکن دانست و خاطرنشانکرد: باید به این واقعیت نیز توجه کرد که پرونده هستهای ایران بیش از اینکه از نظر دنیا، حقوقی و فنی باشد، سیاسی و امنیتی است. ** تحریمهای محدود را آغاز کردهاند موسویان عضو سابق تیم مذاکرهکننده هستهای اظهار داشت : در قطعنامه ۱۷۳۷تحریمهای محدود در مورد ایران آغاز شده . یعنی از تحریمهای هستهای و موشکی شروعکردهاند تا بعداز مهلت ۶۰روزه، وقتی مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران فعالیتهای هستهای خود را تعلیق نکرده است، شورای امنیت سازمان ملل،مجددا موضوع ایران را در دستورکار بگذارد و ابعاد تحریمها را گسترش دهند. وی گفت: گسترش ابعاد تحریم در مرحله بعد، شامل تحریمهای مالیو تجاری است. ** منظور غربیها، داشتن چرخه سوخت هستهای نیست وی در پاسخ به این سوال که: مقامات غربیاز جمله اخیرا نیکلاس برنز معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا اعلام کردهاست که ما حق ایران را در برخورداری از فناوری صلحآمیز هستهای بهرسمیت میشناسیم.این اظهارنظرها را چگونه ارزیابی میکنید؟ گفت : وقتی میگویند فناوری صلح آمیز هستهای را حق ایران میدانیم، منظور شان "نیروگاه و انرژی و برق هستهای" است. تاکنون از آنها نشنیدهاید که بگویند ما بهره مندی ایران از چرخه سوخت هستهای را حق ایران میدانیم.در مورد چرخه سوخت هستهای میگویند بروید با روسها غنیسازی را انجام دهید. ** دیپلماسی چند وجهی برای حل پرونده هستهای عضو سابق مذاکرهکننده هستهای ، بر داشتن " دیپلماسی چند وجهی" برای احقاق حق ایران در زمینه هستهای تاکید کرد و گفت: نیازمند نوعی دیپلماسی هستیمکه اولا حق ایراندر مورد فناوری هستهایرا حفظ کند.ثانیا بتواند اجرای این حق را تضمین کند. ثالثا از وقوع بحران و تنش در روابط ایران با جامعه بینالملل جلوگیری کند و رابعا در قالب گفتوگو بتواندهم روابط ایران را با دنیا گسترش دهد و هم حق ایران در مورد فناوری هستهای و اجرای این حق را تضمین کند. وی با تاکید بر اینکه ، احتیاج به یک دیپلماسی هستهای چند وجهی واقع بینانه داریم، افزود: خط قرمز ایران در این دیپلماسی باید حق ایران برای دستیابی به فناوری هستهای و اجرای این حق باشد. موسویان در عین حال تصریح کرد: البته برای اعتمادسازی و رفع ابهامات و سوالات آژانس و مذاکره باید انعطاف داشته باشیم و متوجه این قضیه باشیم که رسیدن به این مهم، به تدبیر و صبر احتیاج دارد. این دیپلمات با بیان اینکه کشور ما از نظر نیروی انسانی ظرفیت بالایی دارد، خاطرنشان کرد: میتوان روند دیپلماسیموجود را تقویت و دیپلماسی جامع چند وجهی را طراحی کرد. وی در عین حال اظهار داشت : البته شرایط کنونی ، بسیار سخت و پیچیده شده است و برگرداندن آن، کار سادهای نیست. عضو سابق تیم مذاکرهکننده هستهای گفت : اشتباه بسیار بزرگ و تاریخی روسیه، چین و اروپا در پرونده هستهای ایران این بود که برای بردن پرونده ایران به به شورای امنیت و آنهم در قالب ماده ۴۱فصل هفتم منشور ملل متحد موافقت کردند و شرایط را به جایی رساندند که الان ریش آنها دست آمریکاست. موسویان افزود: پرونده هستهای ، پیچیدهترین پرونده سیاسی بینالمللی یکصدسال گذشته ایران استو باید ماهرترینو مجربترین افراد درعالم دیپلماسی و حقوق بینالملل برای این پرونده کارکنند تا بتوانند حقوق ایران را تضمین و از بحران جلوگیری کنند.
گزارش
نام منبع: Scientific - Research Quarterly on Psychological Operations
شماره مطلب: 8011
دفعات دیده شده: ۲۰۹۶ | آخرین مشاهده: ۲ ساعت پیش