Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • مجلس،دو فوریت طرح الزام دولت به ‌تجدیدنظر در همکاری با آژانس ‌را تصویب ‌کرد مجلس،دو فوریت طرح الزام دولت به ‌تجدیدنظر در همکاری با آژانس ‌را تصویب ‌کرد
    یکشنبه ۳ دی ۱۳۸۵ ساعت ۱۷:۰۸

    نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی در نشست علنی روز یکشنبه مجلس دوفوریت طرح الزام‌ دولت به تجدیدنظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تصویب کردند. مجلس با با ‪ ۱۸۴‬رای موافق،‪ ۱۲‬رای مخالف و ‪ ۶‬رای ممتنع با بررسی این طرح با قید دو فوریت موافقت کرد. در مقدمه این طرح آمده است : با توجه به تصویب قطعنامه ظالمانه و غیر قانونی ‪ ۱۷۳۷‬شورای‌امنیت سازمان‌ملل متحد علیه فعالیت صلح‌آمیزهسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و با عنایت به این واقعیت که تاکنون همک

    نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی در نشست علنی روز یکشنبه مجلس دوفوریت طرح الزام‌ دولت به تجدیدنظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تصویب کردند. مجلس با با ‪ ۱۸۴‬رای موافق،‪ ۱۲‬رای مخالف و ‪ ۶‬رای ممتنع با بررسی این طرح با قید دو فوریت موافقت کرد. در مقدمه این طرح آمده است : با توجه به تصویب قطعنامه ظالمانه و غیر قانونی ‪ ۱۷۳۷‬شورای‌امنیت سازمان‌ملل متحد علیه فعالیت صلح‌آمیزهسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و با عنایت به این واقعیت که تاکنون همکاری‌های گسترده و همه جانبه‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام‌شده و بیش‌از دوهزار نفر ساعت از مراکز مختلف هسته‌ای و غیر هسته‌ای ایران بازرسی شده، ادامه این روند در شرایط کنونی دیگر منطقی به نظر نمی‌رسد و ضروری است دراین روند تجدید نظر شود. در صورت تصویب نهایی این طرح دو فوریتی، دولت موظف است در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدید نظر کند. علاء‌الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و یکی از طراحان این طرح دو فوریتی گفت: قطعنامه‪۱۷۳۷‬شورای امنیت به لحاظ مجموعه مقررات حاکم بر عرصه جهانی یعنی مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عهدنامه‌ان.پی.تی (‪ ، (NPT‬مبنی بر قرارگرفتن پرونده جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت و انتقال آن از شورای حکام آژانس بین‌المللی‌انرژی اتمی به این شورا غیرقانونی است.

    قطعنامه‪۱۷۳۷‬شورای امنیت به لحاظ مجموعه مقررات حاکم بر عرصه جهانی یعنی مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عهدنامه‌ان.پی.تی (‪ ، (NPT‬مبنی بر قرارگرفتن پرونده جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت و انتقال آن از شورای حکام آژانس بین‌المللی‌انرژی اتمی به این شورا غیرقانونی است.
    وی تاکید کرد : صدوراین قطعنامه موجب شد تا مجلس شورای اسلامی تصمیم تاریخی خود را اتخاذ و از اجرای پروتکل الحاقی توسط دولت ، جلوگیری کند. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود : در گام دوم شورای امنیت که مشخصا با فشار آمریکایی‌ها و پیروی از سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان مطرح شدو روز گذشته به‌تصویب رسید ، عملا آنها از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده‌اند که تمامی اقدامات درحال انجام را که بر مبنای مقررات بین المللی و ماده ‪ ۴‬عهدنامه ان.پی.تی درحال انجام است، متوقف کند. بروجردی اظهار داشت : در طرح دو فوریتی الزام دولت به تجدید نظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکیدشده‌که اقدام شورای امنیت غیر قابل قبول و غیر قانونی و ظالمانه است چرا که ملت ایران را از حق قانونی مندرج دریک پیمان مهم بین‌المللی مانند ان.پی.تی محروم می‌کند. وی خاطرنشان کرد : ایران در چند سال گذشته بویژه از زمانی که موضوع فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران موضوع روز جهان شد و براساس گزارشات کذبی که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شده بود ، آنها نسبت به این فعالیت دچار تردید شدند و تحت عنوان عدم اعتماد به فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ، درخواست توقف این فعالیت‌ها را کردند. نماینده بروجرد در مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی در اوج صداقت و به صورت داوطلبانه به‌مدت ‪ ۲/۵‬سال فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق در آورد و در این مدت اوج همکاری‌های جمهوری اسلامی‌ایران را با این آژانس شاهد بودیم. ایران علاوه بر مراکز هسته‌ای اجازه داد به‌صورت فوق‌العاده ، نه در چارچوب پادمان ان.پی.تی بلکه در چارچوب پروتکل الحاقی از هر مرکزی که داوطلب و علاقه‌مند بودند ، بازدید کنند. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: علاوه بر مراکز هسته‌ای به بازرسان اجازه داده شد از بیش‌از ‪ ۲۰‬مرکز نظامی هم بازدید کنند. بروجردی گفت : درهمه بازدیدها، ثابت شد که گزارش‌های داده شده علیه جمهوری اسلامی ایران نادرست بوده و تمامی فعالیت‌ها در چارچوب مقررات بین المللی بوده است. وی تصریح کرد: در نتیجه این بازدیدها که‌بیش از دوهزار نفر روز بازدید بود، "محمد البرادعی "مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در دو نوبت یعنی در نوامبر ‪ ۲۰۰۴‬و ‪ ۲۰۰۵‬در گزارش رسمی به شورای حکام این آژانس اعلام کرد که جمهوری اسلامی هیچ‌گونه تخلفی را از مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام نداده است. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باتاکید به این همکاریهای گسترده و کامل جمهوری اسلامی ایران با آژانس اظهار داشت : تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل صرفا یک حرکت سیاسی مبتنی‌بر فشار آمریکا است ، این پاسخی به همکاری‌های گسترده ایران با آژانس نبود. بروجردی خاطرنشان کرد : انتظار این بود که پس از همکاری‌های گسترده ، و پس از گزارش رسمی البرادعی به‌عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اکنون شاهد قرارگرفتن پرونده ایران در مسیر طبیعی خود باشیم و پرونده در آژانس یا حداکثر در شورای حکام پیگیری می‌شد. نماینده بروجردی درمجلس تاکیدکرد : اکنون که چنین تصمیمی سیاسی علیه ملت ایران اتخاذ شد ، مسوولیت ما به عنوان نمایندگان ملت و مدافعان حقوق ملی این است که اقدام سریعی راانجام دهیم. وی تصریح کرد: دنیا باید بداند که دستیابی به فناوری هسته‌ای ایران یک عزم ملی است که هم ارکان نظام نسبت به آن هم داستان هستند و همه طیف‌های سیاسی از آن حمایت می‌کنند. بنابر این باتوجه به فوریت امر و ضرورت اینکه دربرابر گامی که شورای امنیت سازمان ملل دیروز برداشته ما امروز این طرح را تقدیم کرده‌ایم. بروجردی‌از نمایندگان مجلس خواست‌تا به دوفوریت‌این طرح رای مثبت بدهند. سعید ابوطالب نماینده تهران در مجلس با تاکید به اینکه مجلس باید قانون محکمی در مقابله با اقدام شورای امنیت تصویب کند ، در مخالفت با دو فوریت این طرح گفت:در صحبت‌های رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هیچ تردیدی وجود ندارد ، بر اساس ماده واحده این طرح دولت موظف است در همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدیدنظر کند. وی تاکیدکرد:این درحالی است که تجدیدنظر مفهوم حقوقی ندارد و دوفوریت نیز نمی‌خواهد. ابوطالب خاطرنشان کرد: آن مطلبی که به دو فوریت نیاز دارد قطع رابطه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، اخراج بازرسان این آژانس از ایران ، بازگرداندن سفیر و نماینده‌ایران دراین آژانس،تعطیلی سفارت انگلیس، روسیه، آلمان و چین از امروز (یکشنبه) است.این‌ها دو فوریت می‌خواهد. نماینده تهران در مجلس گفت : اینکه دولت تجدید نظرکند، تجدید نظر باب حقوقی ندارد و ضمنا دولت اعلام کرده است که می‌خواهد تجدید نظر کند، پس ما می‌گوییم قانون محکمتری باید وجود داشته باشد. وی اظهارداشت: در زمان حاضر شرایط حساس است و این دو فوریت خوب است ، خروج از معاهده ان.پی.تی فوریت می‌خواهد. ابوطالب تصریح کرد: اگر ما به این فوریت رای بدهیم‌ماده واحده این طرح باید تغییر کند و تکلیف مشخص و از حقوق مردم دفاع شود. کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی مجلس در موافقت با دو فوریت طرح الزام دولت به تجدید نظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پرونده هسته‌ای تاکنون تلاش کرد که‌یک رفتار معقول و منطقی براساس حق مسلم خود در پیش بگیرد و این سیر را طی کرد. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا یک همکاری جدی‌را باآژانس شروع کرد ، دلیل این همکاری نیز این بود که چون در دکترین امنیتی ایران اصولا داشتن بمب اتمی و انحراف از فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای مطرح نیست لذا همه نوع نظارت و بازرسی را پذیرفته تا جایی که پروتکل الحاقی را امضا کردیم و فعالیت‌های خود را در دو نوبت بر اساس موافقتنامه سعدآباد و پاریس تعلیق کردیم. مخبرکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به گزارش هزار و ‪ ۳۰‬صفحه‌ای ایران که به آژانس ارائه شده ، اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بیش از دو هزار نفر روز بازرسان آژانس را در داخل کشور پذیرفتیم تا حسن نیت جمهوری اسلامی ایران را ثابت کنیم . ثابت کنیم که ایران بدنبال فعالیت انحراف‌آمیزنیست و اساس فعالیت آن بدست‌آوردن یک تکنولوژی برای مصارف صلح آمیز است. جلالی ادامه داد: ما اساسا از حاکمیت و استقلال خود دفاع می‌کنیم اما در دور بعد با رفتارهای دوگانه آژانس روبه‌رو شدیم.



    خبر
    نام منبع: Scientific - Research Quarterly on Psychological Operations
    شماره مطلب: 7944
    دفعات دیده شده: ۶۴۹ | آخرین مشاهده: ۲ ساعت پیش