Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • کارتر: فلسطین سرزمین فلسطینی‌ها و نه اسرائیل است کارتر: فلسطین سرزمین فلسطینی‌ها و نه اسرائیل است
    چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۸۵ ساعت ۹:۳۹

    کتاب « فلسطین، صلح آپارتاید نیست» نوشته جیمی کارتر رییس جمهوری آمریکا با اعتراض اسرائیلی‌ها که آن را بمبی قوی تر از بمب اتم علیه اسرائیل قلمداد کرده‌اند، به بحثی داغ در آمریکا تبدیل شده است. این کتاب ‪ ۲۳‬آبان ماه در وین منتشر شد و اکنون با حضور کارتر در شبکه های تلویزیونی آمریکا و دفاع سرسختانه از محتویات آن، عملا آمریکایی‌ها را از خوابی ‪ ۶۰‬ساله بیدار کرده است. سلطه کامل رژیم اسرائیل بر رسانه‌های همگانی آمریکا باعث شده تا آمریکایی‌ها پیوسته

    کتاب « فلسطین، صلح آپارتاید نیست» نوشته جیمی کارتر رییس جمهوری آمریکا با اعتراض اسرائیلی‌ها که آن را بمبی قوی تر از بمب اتم علیه اسرائیل قلمداد کرده‌اند، به بحثی داغ در آمریکا تبدیل شده است. این کتاب ‪ ۲۳‬آبان ماه در وین منتشر شد و اکنون با حضور کارتر در شبکه های تلویزیونی آمریکا و دفاع سرسختانه از محتویات آن، عملا آمریکایی‌ها را از خوابی ‪ ۶۰‬ساله بیدار کرده است. سلطه کامل رژیم اسرائیل بر رسانه‌های همگانی آمریکا باعث شده تا آمریکایی‌ها پیوسته فقط آن بخشهایی را بشنوند، بخوانند و ببینند که اسرائیلی‌ها مجاز می‌دانند. اکنون کارتر می‌کوشد تا داستان تاریخ غمبار فلسطین را برای آمریکایی‌ها بازگو کند، داستانی که تنها بخشی از آن زلزله‌ای را در آمریکا ایجاد کرده است. کارتر امروز با جودی وودراف مجری شبکه پی بی‌اس آمریکا به گفت و گو نشست و به پرسش‌های او درباره کتابش پاسخ داد. مجری: عنوان این کتاب انتقاد آمریکایی‌های حامی اسرائیل را همراه داشته است. فکر نمی‌کنید که این عنوان تحریک‌آمیز باشد چرا که سرکوب سیاهپوستان آفریقای جنوبی را توسط سفیدپوستان یادآوری می‌کند. کارتر: بله. ولی واژه تحریک آمیز حتما نباید بد باشد، من قصد داشتم افکار را تحریک کنم. مجری: با کلمه آپارتاید کارتر: این عنوان را برای تحریک بحث، مجادله و تحلیلهای کنجکاوانه از قضیه فلسطین و شرایط فلسطینی‌ها انتخاب کردم که کاملا در سراسر آمریکا وجود ندارد ولی هر روز در اسرائیل و اروپا مطرح است. به نظرم لازم است که در کشور ما، مردم متوجه شوند در نوار غزه چه می گذرد. این عنوان را خیلی با دقت انتخاب کردم. فلسطین اول از همه است چرا که این سرزمین فلسطینی‌ها است و نه اسرائیل. دوم تاکید روی صلح است، سوم هم آپارتاید نیست و من مفهوم آن را نمی‌خواهم آپارتاید ببینم. در حال حاضر که روند صلح کاملا خاموش است و حتی یک روز هم ظرف شش سال گذشته برای مذاکرات صادقانه جهت صلح در اسرائیل وجود نداشته است. من می خواستم روند صلح را دوباره زنده کنم. مجری: آیا می‌گویید که روند صلح خاموش است. اما همین امروز رایس وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که اواخر هفته با محمود عباس رهبر فلسطینی ها ملاقات می‌کند، آیا این نشانه پیشرفت نیست. کارتر: این که با طرفین صحبت شود خیلی خوب است اما من صحبت از یک روز مذاکره که توسط آمریکا طراحی و ترویج شده باشد، می‌کنم. ظرف شش سال گذشته بین فلسطین و اسرائیل چنین روزی نبوده است و از نظر عملی بحث مذاکره خاموش است. منظور من این نیست که آمریکا از اسرائیل دیدار نکرده و با آنها و فلسطینی‌ها صحبت نکرده است. اما واژه آپارتاید نیز ربطی به نژادپرستی ندارد و ربطی به اسرائیل به عنوان یک ملت ندارد. این آپارتاید است که در سراسر سرزمینهای اشغالی شایع است، آزار شدید فلسطینی‌ها که توسط اقلیتی از اسرائیلی‌ها انجام می شود. صحبت از نژادپرستی نیست بلکه میل آنها به اشغال و ضبط و استعمار سرزمین فلسطین است. پس این نظام توسط نظام خشونت بار اسرائیل در سرزمین فلسطین و فلسطینی ها که می‌خواهند در سرزمین خود زندگی کنند، طراحی شده است. برای این که صلح ایجاد شود اسرائیل باید از سرزمینهای اشغالی بیرون برود، نه این که تنها از چند جایی که مایلند بیرون بروند و ‪ ۱۵۰‬قسمت دیگر از سرزمین فلسطین را رها کنند.

    اما واژه آپارتاید نیز ربطی به نژادپرستی ندارد و ربطی به اسرائیل به عنوان یک ملت ندارد. این آپارتاید است که در سراسر سرزمینهای اشغالی شایع است، آزار شدید فلسطینی‌ها که توسط اقلیتی از اسرائیلی‌ها انجام می شود. صحبت از نژادپرستی نیست بلکه میل آنها به اشغال و ضبط و استعمار سرزمین فلسطین است. پس این نظام توسط نظام خشونت بار اسرائیل در سرزمین فلسطین و فلسطینی ها که می‌خواهند در سرزمین خود زندگی کنند، طراحی شده است. برای این که صلح ایجاد شود اسرائیل باید از سرزمینهای اشغالی بیرون برود، نه این که تنها از چند جایی که مایلند بیرون بروند و ‪ ۱۵۰‬قسمت دیگر از سرزمین فلسطین را رها کنند.
    مجری: کتاب شما زمانی منتشر می‌شود که رایس قرار است با رهبر فلسطین و اولمرت نخست وزیر اسرائیل که به تازگی صحبت از پیشنهادی جدید می‌کند، ملاقات نماید. اولمرت می‌گوید: ما قسمت عمده کناره باختری را پس می‌دهیم، از قسمت عمده کناره باختری بیرون می‌رویم، زندانی‌ها را آزاد می‌کنیم، آیا این همان پیشرفتی نیست که شما به دنبال آن هستید. کارتر: این قدم کوچکی است که قسمتی از سرزمین فلسطینی‌ها را پس می‌دهند، اسرائیلی‌ها باید همه سرزمین فلسطینی‌ها را به آنها پس بدهند. مجری: آیا صحبتهای اولمرت را رد می‌کنید. کارتر: نیویورک تایمز نوشته بود که این سخنرانی بدون محتوا است و مطلب جدیدی نداشته است. من سخنرانی او را نخوانده‌ام و کاملا آن را تحلیل نکرده‌ام. ولی او در حالی صحبت از خروج از قسمتی از سرزمینی که اشغال شده می‌کند که بقیه را نگه می‌دارد و از سوی دیگر همان بخش داده شده به فلسطینی ها را هم محاصره و دیوار دورش می‌کشد. همه اینها باید تغییر کند نه این که از یک قسمت سرزمین‌ها خارج و بقیه همچنان در دست اسرائیل بماند. مجری: پس به نظر شما اصلا کافی نیست. کارتر: خیر. اصلا کافی نیست و همه این را می‌دانند. در واقع جامعه بین الملل و عمده سیاستهای دولت آمریکا از زمان تشکیل اسرائیل و موافقت نامه هایی که توسط اسرائیل امضا شده تا صلح انجام شود همه می‌گویند که اسرائیل باید از تمامی سرزمینهای اشغالی و ‪ ۱۵۰‬منطقه شهرک‌سازی بیرون برود. در واقع حماس که همه از آن انتقاد می‌کنند از ماه اوت سال ‪ ۲۰۰۴‬تاکنون حتی یک اقدام تروریستی که منجر به مرگ یک اسرائیلی شده باشد، انجام نداده است. مجری: مردم با شنیدن صحبتها و خواندن کتاب شما می‌گویند که شما اسرائیلیها را سرزنش می‌کنید و بسیاری می‌گویند که این فلسطینی‌ها هستند که با کاتیوشا به اسرائیل حمله می‌کنند و این فلسطینی‌ها هستند که سرباز اسرائیلی را ربوده و آنها هستند که دست به‌اقدامات تروریستی علیه اسرائیلی ها می‌زنند. کارتر: البته این چیزی است که شما می‌گویید و عموم مردم آمریکا فکر می‌کنند که چنین چیزی وجود دارد. واقعیت این است که فلسطینی‌ها زیر دیوار اسرائیل را از غزه حفر می‌کنند و یک سرباز را می‌گیرند. اسرائیل ‪ ۹‬هزار و ‪ ۲۰۰‬فلسطینی را در زندان دارد که شامل تقریبا ‪۳۰۰‬ کودک و به عبارتی دقیقتر ‪ ۲۹۴‬کودک که برخی از آنان زیر ‪ ۱۲‬سال هستند. دست کم ‪ ۱۰۰‬زن فلسطینی نیز در زندان‌های اسرائیلی اسیر هستند. از طرف دیگر به محض این که فلسطینیها سرباز را گرفتند اعلام کردند که آماده مبادله او با برخی از زنان و کودکان هستند ولی اسرائیل رد کرد. مجری: نکته اصلی این مورد است. کارتر: بله، درست است که فلسطینیها یک سرباز اسرائیلی را گرفتند که باید آزاد کنند ولی اسرائیل ‪ ۹‬هزار فلسطینی را آزاد نمی‌کند و شما در سوالتان به آن اشاره نمی‌کنید و عموما مردم آمریکا نیز این مساله را نمی‌دانند. مجری: ما می‌خواهیم که شما قسمت دیگر داستان را برای مردم بگویید. کارتر: به همین دلیل این کتاب را نوشتم.



    خبر
    نام منبع: Scientific - Research Quarterly on Psychological Operations
    شماره مطلب: 7267
    دفعات دیده شده: ۱۲۸۲ | آخرین مشاهده: ۲ ساعت پیش