Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • ارجاع مسأله هسته‌ای ایران به شورای امنیت، گزینه‌ای خطرناک برای اروپایی‌ها
    دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۴ ساعت ۱۲:۵۰

    سایت عملیات روانی – روزنامه هرالدتریبیون طی مقاله‌ای به قلم یان دیویس در باره مسأله برنامه هسته‌ای ایران نوشت قطعاً شورای امنیت سازمان ملل مرجع قانونی برای حل و فصل اختلافات امنیتی بین‌المللی است اما در مورد برنامه هسته‌ای ایران، تهدید سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان برارجاع موضوع ایران به این شورا می‌تواند نتایج معکوس زیانباری در پی‌داشته باشد. ایرانیان حق برخوداری از صنعت انرژی هسته‌ای و از جمله توانایی غنی‌سازی اورانیم به منظور تأمی

    سایت عملیات روانی – روزنامه هرالدتریبیون طی مقاله‌ای به قلم یان دیویس در باره مسأله برنامه هسته‌ای ایران نوشت قطعاً شورای امنیت سازمان ملل مرجع قانونی برای حل و فصل اختلافات امنیتی بین‌المللی است اما در مورد برنامه هسته‌ای ایران، تهدید سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان برارجاع موضوع ایران به این شورا می‌تواند نتایج معکوس زیانباری در پی‌داشته باشد. ایرانیان حق برخوداری از صنعت انرژی هسته‌ای و از جمله توانایی غنی‌سازی اورانیم به منظور تأمین سوخت هسته‌ای تأکید دارند. سه کشور اروپایی با آگاهی کامل از این که این فناوری برای تولید تسلیحات هسته‌ای نیز می‌تواند به کار رود و با استناد به ادعای پنهان‌کاری ایران نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، خواستار تعطیلی کامل و دایم برنامه هسته‌ای ایران است. اکنون پس از نُه ماه مذاکره دوطرف به نقطه حساسی رسیده‌اند. در این میان دولت آمریکا ادعا می‌کند که از طرح اروپاییان حمایت می‌کند اما برلغو کامل کلیه فعالیت‌های غنی سازی نیز تأکید دارد. عدم حمایت جرج بوش از گزینه اقدام نظامی و در پیش گرفتن رفتار دوگانه از سوی آمریکا، در کمک به تجهیز اتمی هند، پیشرفت مذاکرات را کند کرده است. اروپا تحت فشار آمریکا اعلام کرده است که در صورت دست برنداشتن ایران از غنی‌سازی اورانیم، پرونده آن را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع می‌کند اما در صورت عملی شدن این تهدید، اوضاع به شدت خطرناک و بحرانی خواهد شد. نخست آن که ارجاع پرونده به شورای امنیت در حیطه مسؤولیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. اما آژانس بدون در اختیار داشتن مدارک مسلم مبنی بر وجود برنامه تسلیحات اتمی ایران، بعید است از ارجاع موضوع به شورای امنیت حمایت کند. ادعای آمریکایی‌ها در مورد ممنوع بودن فعالیت‌های غنی‌سازی و ادعای تونی بلر در مورد این که ایران در صورت لغو تعلیق داوطلبانه از «مقررات و تعهدات» خود عدول کرده ست، ادعاهای بی‌اساسی از لحاظ حقوقی هستند. اما مهمتر از آن این موضوع است که حتّا اگر سه کشور اروپایی و آمریکا بتوانند در ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، آژانس انرژی اتمی را قانع کنند و قطعنامه‌ای در شورا علیه آن تصویب شود، آنها تقریباً به یقین در همراه کردن روسیه و چین برای اعمال تحریم‌هایی که ایرانیان را مجبور به سازش کند، ناکام خواهند شد. روسیه در حال ساخت نیروگاه اتمی آب سبک بوشهر است و چین سال گذشته قرار داد نفت و گازی به ارزش 70 میلیارد دلار با ایران امضا کرد. خطر ارجاع مسأله هسته‌ای ایران به شورای امنیت این است که ممکن است منجر به بن بست رسیدن سازمان ملل در این زمینه شود و این می‌تواند ایرانیان را به قطع بازرسی‌های بین‌المللی از تأسیسات هسته‌ای آن تحریک و در نهایت موضع جنگ طلبان آمریکا را که در پی‌بمباران تأسیسات اتمی ایران هستند، تقویت کند. از این‌رو، سه کشور اروپایی باید دست از تهدید ارجاع پرونده به شورای امنیت بردارند و در عین حال مشوق‌های خود را به ایران ارایه کنند که می‌تواند شامل پذیرش غنی‌سازی محدود از سوی ایران تحت بازرسی‌های دقیق آژانس انرژی اتمی باشد.

    سه کشور اروپایی باید دست از تهدید ارجاع پرونده به شورای امنیت بردارند و در عین حال مشوق‌های خود را به ایران ارایه کنند که می‌تواند شامل پذیرش غنی‌سازی محدود از سوی ایران تحت بازرسی‌های دقیق آژانس انرژی اتمی باشد.



    خبر
    نام منبع: iht
    شماره مطلب: 724
    دفعات دیده شده: ۷۲۵ | آخرین مشاهده: ۲ ساعت پیش