-
سمینار سنت عزاداری محرم در هند آغاز به کار کرد
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۵ ساعت ۱:۱۸
خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر دهلی نو پایتخت هند به منظور شناخت هرچه بیشتر فرهنگ و پیام واقعه عاشورا و همچنین بررسی ریشهها، سیر تحول و تاثیر آن بر جامعه و فرهنگ هند روز شنبه سمینار دو روزهای با عنوان «سنت عزاداری محرم در هند» را آغاز کرد. در این سمینار که با همکاری کمیته فرهنگی دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه شهر دهلی، برگزار میشود، استادان، دانشجویان و علاقهمندان به فرهنگ عاشورا حضور دارند. پروفسور عزیزالدین حسین استاد تاریخ دانشگاه جام
خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر دهلی نو پایتخت هند به منظور شناخت هرچه بیشتر فرهنگ و پیام واقعه عاشورا و همچنین بررسی ریشهها، سیر تحول و تاثیر آن بر جامعه و فرهنگ هند روز شنبه سمینار دو روزهای با عنوان «سنت عزاداری محرم در هند» را آغاز کرد. در این سمینار که با همکاری کمیته فرهنگی دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه شهر دهلی، برگزار میشود، استادان، دانشجویان و علاقهمندان به فرهنگ عاشورا حضور دارند. پروفسور عزیزالدین حسین استاد تاریخ دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه دبیر سمینار در سخنان افتتاحیه پس از خوشامد گویی به مهمانان و شرکت کنندگان به بیان تاریخچه کوتاهی از نفوذ واقعه عاشورا در فرهنگ و ادب سرزمین هند پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود بیان داشت: از آنجایی که این اولین سمینار در مورد سنت عزاداری محرم در هند محسوب میشود، به خوبی مشخص است که محتوای مقالاتی که ارایه خواهد شد، حاوی اطلاعاتی جدید و قابل توجه خواهد بود. محمد حسین مظفری مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو به عنوان اولین سخنران، گفت: «مناسبات فرهنگی ایران و هند بسیار تاریخی و کهن است و تا جایی که تاریخ به یاد میآورد این دو ملت بزرگ بر یکدیگر تاثیرات فرهنگی زیادی داشتهاند. » مسئول خانه فرهنگ ایران در دهلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت یکی از اصول مهمی که توسط این عارفان تبلیغ شد، محبت به اهل بیت پیامبر(ص) بود و عزاداری محرم در هند به شکلی رواج و توسعه یافت که مسلمان و غیرمسلمان در این مراسم شرکت میکنند. وی یادآور شد: با آنکه جمعیت شیعیان در مقایسه با جمعیت بزرگ هند کم شمار هستند، دولت هند روز عاشورا را تعطیل اعلام کرده است. عارف نامدار خواجه معینالدین چشتی به زبان فارسی درباره امام حسین علیهالسلام این سروده را دارد: شاه است حسین و پادشاه است حسین دین است حسین و دین پناه است حسین سرداد و نداد دست در دست یزید حقا که بنای لا اله است حسین بر این اساس بود که پیام امام حسین علیهالسلام مبنی بر ظلم ستیزی و ستم ستیزی در جان و دل ملت هند جای گرفت و شعار ذلت ناپذیری آن حضرت مبنای مبارزه این ملت علیه قوای استعمار شد. مظفری افزود: به همین علت رهبر بزرگ هند مهاتما گاندی اعلان کرد: «امام حسین(ع) راه رسیدن به استقلال را از طریق عدم توسل به خشونت به ما نشان داده است.» همچنین رهبر هند در یک اقدام سمبلیک در نخستین مرحله از مبارزاتش تعداد ۷۲نفر از یارانش را در راهپیمایی به نشانه تعداد یاران امام حسین(ع) انتخاب کرد. مظفری در پایان سخنان خود بار دیگر از حضور شرکتکنندگان به ویژه افرادی که از نقاط دور دست هند برای شرکت در سمینار آمده بودند سپاسگزاری کرد. پرفسور جمنا داس اختر میهمان ویژه این سمینار و دکتر شاهد مهدی، سخنگوی شورای روابط فرهنگی هند دیگر میهمان ویژه در جلسه افتتاحیه این سمینار طی سخنرانی خود به نحوه ورود فرهنگ عاشورا در هند و گسترش آن ابتدا در حیطه ادبیات و سپس در میان توده مردم هند پرداخت. وی در بخشی از سخنرانی خود در رابطه با علت گسترش فرهنگ عاشورا در سرزمین هند اظهار داشت: غمنامه کربلا حماسهای نیست که تنها به پیروان مذهب تشییع اختصاص داشته باشد چرا که با تاثیری که این قیام روی اقوام ملتها و مذاهب مختلف گذاشته است میتوان آن را حماسهای جهانی و متعلق به نوع بشر دانست. مرتضی شکیب رایزن فرهنگی سفارت ایران در هند نیز ضمن خوشامدگویی به همه شرکتکنندگان و حاضران در سمینار و همچنین تشکر از دستاندکاران خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در دهلی، پیرامون اهداف برگزاری سمینار به سخنرانی پرداخت. وی در اینباره گفت: «هدف از برگزاری این سمینار آن است که بدانیم چرا برای امام حسین علیهالسلام و شهدای واقعه عاشورا نوحه میخوانیم و اشک میریزیم؟ معنای اصیل این عزاداری چیست؟» وی بخش پایانی سخنان خود را به شعری از مثنوی در مضمون شیوه مردن عاشق و معنای آن اختصاص داد. در بخش بعدی سمینار سخنرانان به ارایه مقالههای خود پرداختند. این سمینار که از ساعت ۱۰صبح به وقت محلی آغاز شده بود در ساعت ۱۸ به پایان رسید.
گزارش
نام منبع: ایرنا
شماره مطلب: 6989
دفعات دیده شده: ۲۰۰۹ | آخرین مشاهده: ۲ ساعت پیش