-
اهم محورهای پیشنویس قطعنامه پیشنهادی آلمان، فرانسهو انگلیس درباره ایران
سهشنبه ۹ آبان ۱۳۸۵ ساعت ۹:۲۷
سایت عملیات روانی _ کشورهای اروپایی پس از ناکامی های اخیر در اخذ امتیازات فراتر از قوانین و مقررات بین المللی تلاش کردند با ارائه پیش نویس قطعنامه ای جدید و با بررسی احتمالی آن درگروه 1+5 درروزهای آتی تحرکی جدید را در فضایی تحت فشار مضاعف واشنگتن برغم مخالفت دیگر رقبای حاضر در این میدان دست و پا نمایند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گروه همچنین اولین نشست خود را در این باره روز پنجشنبه گذشته برگزار کردند و جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل اعل
سایت عملیات روانی _ کشورهای اروپایی پس از ناکامی های اخیر در اخذ امتیازات فراتر از قوانین و مقررات بین المللی تلاش کردند با ارائه پیش نویس قطعنامه ای جدید و با بررسی احتمالی آن درگروه 1+5 درروزهای آتی تحرکی جدید را در فضایی تحت فشار مضاعف واشنگتن برغم مخالفت دیگر رقبای حاضر در این میدان دست و پا نمایند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گروه همچنین اولین نشست خود را در این باره روز پنجشنبه گذشته برگزار کردند و جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که نشست این هفته از روز دوشنبه از سرگرفته خواهد شد. این پیش نویس که از سوی آلمان، فرانسه و انگلیس تدوین شده از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل خواسته است که تحریمهایی بر فعالیتهای هسته ای و موشکی ایران اعمال کند. خبرگزاری ژاپنی کیودو با نقل بخش هایی از پیش نویس سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه درباره تحریم ایران به خاطر برنامه هسته ای صلح آمیز این کشور نوشت که این پیش نویس در بین اعضای شورای امنیت توزیع شده است. موس نیوز به نقل از خبرگزاری کیودو می نویسد: منابع می گویند که بر اساس پیش نویس ارائه شده از سوی سه کشور اروپایی، در صورتی که ایران به درخواست های شورای امنیت بی اعتنایی کند وغنی سازی را به حال تعلیق درنیاورد؛ بر اساس بند 41 فصل 7 منشور سازمان ملل متحد تحریم های اضافی بر ایران تحمیل خواهد شد . بر اساس بخشی از این پیش نویس، دولت ها می توانند اقدامات لازم را برای ممانعت از فراهم کردن، فروش یا انتقال مستقیم یا غیر مستقیم امکانات از خاک خود یا فروش و انتقال این امکانات با استفاده از کشتی ها و یا پرچم ملی شان و یا هواپیماهایشان که ایران بتواند از آنها برای فراهم کردن مواد هسته ای استفاده و یا بهره ببرد، ممانعت بعمل آورند. همچنین این کشورها موظفند از اینکه این مواد و اقلام شامل مواد و تجهیزات ، کالاها، تکنولوژی از خاک آنها به ایران منتقل شود و بتواند در برنامه های هسته ای و موشک های بالستیک ایران بکار برود ممانعت به عمل آورند. در پیش نویش قطعنامه آمده است : اتخاذ گامهای لازم برای ممانعت از کمک فنی یا آموزشی، مالی، دلالی در سرمایه گذاری و دیگر خدمات و انتقال منابع مالی یا خدمات مربوط به برنامه های هسته ای و یا موشک های بالستیک در ایران ضرورت دارد. رویترز گزارش داد که انگلیس، فرانسه و آلمان پیش نویس خود را توزیع کرده اند و یک دیپلمات اروپایی نیز در همین رابطه گفته است که در این پیش نویس، کمک های روسیه و همکاری مسکو- تهران در نیروگاه هسته ای بوشهر مستثنی شده است. آسوشیتدپرس از تلاش غرب برای جلب موافقت روسیه و چین برای اعمال تحریم علیه ایران در موارد ذکر شده یاد می کند. در پیش نویس همچنین خواستار توقف دارائیها مربوط به برنامه هسته ای و موشکی ایران شده و سفر دانشمندان و مقامات مربوط به این برنامه را ممنوع میسازد.این پیش نویس را اروپا درحالی منتشر کرد که آمریکا مخالفتش را با آن و مستثنی کردن کردن بوشهر اعلام کرده است. در پیش نویس طرح آمده است : - بیانیه ریاست شورای امنیت در تاریخ 29 مارس 2006 به شماره ، S/PRST/15/2006 و قطعنامه 1696 مورخ 31 ژوئیه 2006 را یادآوری می کند. - بر تعهدش بر معاهده منع تکثیر سلاحهای هسته ای بار دیگر تاکید میکند و حق کشورهای عضو ( ان پی تی ) را بر اساس بندهای یک و دو آن معاهده برای گسترش ، تحقیق، تولید و استفاده بدون تبعیض از انرژی هسته ای برای مقاصد غیر نظامی یادآور می شود. - باردیگر اعلام می شود که همچنان نسبت به بسیاری از گزارش های مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی و قطعنامههای شورای حکام آژانس درخصوص موضوع هسته ای ایران که ازسوی مدیرکل به آن گزارش شده ازجمله قطعنامه GOV/14/2006 شورای حکام تاکید می کند، نگرانی جدی وجود دارد. - همچنین در گزارش 27 فوریه 2006 مدیر کل شامل لیستی از موارد به تعویق افتاده نگرانی های جدی وجود دارد و نگرانی نسبت به موضوع هسته ای ایران موضوعاتی که می تواند ابعادی غیرصلح آمیز داشته باشد و آژانس قادر به نتیجه گیری درباره آن نیست. - در این پیش نویس مجدداً نسبت به گزارش 28 آوریل مدیر کل آژانس (GOV/27/2006) و یافتههای وی پس از سه سال تلاش در خصوص شکافهای موجود در میزان دانسته ها و اطلاعات هم چنان ابراز نگرانی شده است و بر این امر تاکید شده است که آژانس قادر نسبت به عدم وجود مواد و فعالیتهای هسته ای اعلام نشده در ایران نیست تضمینی ارائه کند. - ایران تعلیق کامل و دائمی همه فعالیتهای مربوط به غنی سازی و بازفرآوری را که در قطعنامه 1696 مطرح شده انجام نداد و دیگر موارد درخواست شورای حکام را نیزعملی نکرده است . همچنین به بندهای قطعنامه مذکور و آنچه برای اعتماد سازی ضرور ی است، پایبند نبوده است. - همچنان بر تلاشهای سیاسی و دیپلماتیک برای یافتن راه حل تاکید می کند، راه حلی که تضمین کننده این امر باشد که موضوع هسته ای ایران منحصراً برای مقاصد اهداف غیر نظامی است و اینکه چنین راه حلی به نفع معاهده منع تکثیر سلاح های هسته ای است و از تداوم تعهد گروه 1+5 با حمایت مسئول اتحادیه اروپا برای یافتن راه حل از طریق مذاکره استقبال می کند. - در پیشنویس همچنین گفته شده است که طرفها بر آن هستند تا با استفاده از پذیرش معیارهای مناسب برای متقاعد ساختن ایران به پایبندی به قطعنامهی 1696 و درخواستهای آژانس و نیز اتخاذ معیارهای مناسب برای جلوگیری از توسعه فناوری هسته ای در ایران در حمایت از فعالیت های هسته ای و موشکهای بالستیک تهران تا زمانی است که شورای امنیت تشخیص دهد اهداف این قطعنامه بر آورده شده است بر تصمیمات تاثیر بگذارند. - در اسناد S/814/2006 و S/815/2006 شورای امنیت از خطراتی که فعالیت های هسته ای ایران و ادامه قصور ایران در انجام درخواست های شورای حکام و پایبندی به بندهای قطعنامه 1696 ابراز نگرانی شده است و به ضرورت مسئولیت اولیه خود بر اساس منشور سازمان ملل برای پاسخگویی به تهدیدهای صلح و امنیت بین المللی واقف است. - بر اساس فصل 7 منشور اقدام می کند و معیارهایی را بر اساس بند 41 آن اتخاذ می کند . بندهای پیشنویس اروپا : 1- ایران باید بی درنگ گامهای درخواست شده در قطعنامهی GOV/14/2006 را از سوی شورای حکام بر دارد که برای اعتمادسازی نسبت به ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامهی هستهایش و حل پرسشهای باقی مانده ضروری است. 2- ایران باید بی درنگ شروط پروتکل الحاقی را اجرا و اقدامات و تدابیر شفاف سازی را آن گونه که مدیر کل درخواست کرده اجرا کند. 3- ایران باید همه فعالیتهای غنی سازی و بازفرآوری شامل تحقیق و توسعه را تعلیق کند بطوری که مورد راستی آزمایی آژانس قرار گیرد و آژانس تصمیم می گیرد که ایران باید کار بر روی همه پروژه های مربوط به آب سنگین از جمله ساخت یک راکتور تحقیقاتی آب سنگین را تعلیق کند. 4- همه کشورها باید با اتخاذ تدابیر و گامهای لازم از فراهم کردن ، فروش و انتقال مستقیم یا غیر مستقیم تمامی اقلام، مواد، تجهیزات، کالا و تکنولوژی که می تواند به برنامههای هسته ای یا موشک های بالستیک ایران مورد بهره برداری قرار گیرد و نیز اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها، و تکنولوژی که شورای امنیت یا کمیته مقرر شده در پاراگراف 16 زیر مشخص کند، که می تواند به برنامههای هسته ای یا موشک بالستیک ایران منتهی شود، از طریق کشورهای ثالث و یا از طریق ملتهایشان یا استفاده از کشتی ها یا هواپیماهای حامل پرچم آنکشورها به ایران یا برای استفاده و یا به نفع ایران جلوگیری کنند. 5- همه کشورها باید گامهای لازم را برای ممانعت از هر گونه کمک یا آموزش فنی، کمک مالی، سرمایه گذاری، واسطهگری و دیگرخدمات وانتقال منابع وخدمات مالی مربوط به برنامههای هسته ای وموشک بالستیک ایران یا ارائه فروش و انتقال یا ساخت اقلام مواد تجهیزات کالاها و تکنولوژی مشخص شده در پاراگراف 4 بالا به ایران جلوگیری کند. 6- مسلم است که تدابیرگفته شده درپاراگراف 4و5 بالا نباید درجایی مانند موارد غذا، کشاورزی، پزشکی ودیگر اهداف بشری اعمال شود که کمیته در ابتدا و یا بر مبنای موردی مشخص می کند. 7- کشورها باید تدابیری را از جمله در مواردی اتخاذ نمایند که برای جلوگیری از این موارد ضروری است مانند؛ ورود و یا انتقال افرادی که در ضمیمه این قطعنامه مشخص شده اند و نیز افرادی دیگر که در شورای امنیت و یا کمیته مشخص شده اند که در برنامههای هسته ای یا موشکی بالستیک ایران مشغولند یا از آن حمایت می کند، از جمله از طریق مشارکت در تهیه اقلام ، کالاها، تجهیزات، مواد یا فناوری مشخص شده تحت معیارهای پاراگراف 4 بالا مشروط بر آنکه هیچ چیز در این پاراگراف نباید کشوری را ملزم کند تا از ورود اتباع خود به قلمرواش جلوگیری کند. 8- اقدامات بند 7 نباید در جایی اعمال شود که کمیته تشخیص میدهد که چنین مسافرتی بر مبنای نیاز بشری توجیه پذیر است یا در جایی که وجود چنین استثنایی به نفع قطعنامه خواهد بود. 9 -کشورها باید بلافاصله بودجهها، سرمایههای مالی و منابع اقتصادی دیگر خود را در محدوده شان در تاریخ تصویب این قطعنامه و یا در هر زمانی پس از آن مسدود کنند. مواردی که متعلق و یا تحت نظارت اشخاص و یا شرکتهایی است که در این ضمیمه ذکر شده و نیز افراد و شرکتهایی که شورای امنیت و یا کمیته مطرح کرده در برنامههای هستهای یا موشکی بالستیک ایران مشغولند و یا مستقیماً به آن کمک می کند، و یا اشخاص و شرکتهایی که از جانب آنها و یا به دستور آنها اقدام می کنند، از جمله از طریق ابزارهای غیر قانونی و تصمیم می گیرد که همه کشورها باید تضمین کنند که از در دسترس قرار دادن هر گونه بودجه، سرمایهی مالی یا منابع اقتصادی به وسیله اتباع شان و یا هر گونه اشخاص یا شرکتهایی که در قلمروشان قرار دارند به و یا برای منفعت این اشخاص و شرکتها جلوگیری میشود. 10- تدابیر مربوط به بودجهها و دیگر سرمایههای مالی یا منابع اقتصادی در بند 9 در صورت زیر اعمال نمی شود. الف: در صورتی که کشورها تشخیص دهند که برای مخارج اساسی از جمله هزینه مواد غذایی، اجاره یا رهن، پزشکی و معالجه دارویی، مالیات، حق بیمه، مخارج خدمات عمومی یا صرفاً پرداخت اجرتهای منطقی حرفه ای و استرداد هزینه های به بارآمده مربوط به ارائه خدمات حقوقی، یا اجرتها یا هزینههای خدماتی مطابق با حقوق ملی برای حفظ بودجههای مسدود شده دیگر سرمایههای مالی و منابع اقتصادی پس از اعلام از سوی کشورهای مربوط به کمیته درباره قصد آنکه در جای مناسب اجازه دسترسی به چنین بودجهها، دیگر سرمایههای مالی و یا منابع اقتصادی و در نبود تصمیم نفی کمیته ظرف پنج روز کاری از زمان چنین اعلامیهای داده شود. ب) در صورتی که این هزینه ها برای حسابهای فوق العاده ضروری و مشروط براینکه چنین حسابهایی از سوی کشورهای مربوط به کمیته اعلام شود و از سوی کمیته تصویب شود. ج) در صورتی که موضوع حق تصرف و یا قضاوت قضایی، اجرایی قرار گرفته باشد که در آن بودجهها، دیگر اندوختههای مالی و منابع اقتصادی ممکن است برای برآوردن آن حق تصرف یا قضاوت به کار رود مشروط بر آنکه آن حق تصرف یا قضاوت پیش از تاریخ قطعنامه کنونی آغاز شده باشد و به نفع یک شخص یا شرکت که در بندهای 7 و 9 بالا مطرح شد، نباشند و ازسوی کشورهای مربوطه به کمیته اطلاع داده شده باشد. 11) کشورها ممکن است اجازه دهند به حساب هایی که متعاقب موارد ذکر شده در بند 9 بالا مسدود شده اند، سود و یا درآمد مقتضی آن حسابها و پرداختهایی مقتضی تحت قراردادها توافقات یا الزاماتی که پیش از آن تاریخ که آن حسابها هدف شروط این قطعنامه قرار گرفتند، افزوده شود مشروط بر آنکه چنین سود، درآمد و پرداختی همچنان هدف آن شروط باشد و مسدود بماند. 12- تدابیر بند 9 نباید مانع شود یک فرد یا شرکت مورد نظر ، بر اساس قراردادی به طور مقتضی پرداخت هزینه کند که این قرارداد پیش از قرار گرفتن چنین شخص یا شرکتی در فهرست اجرایی شده باشد؛ مشروط بر آنکه کشورهای مربوط تشخیص دهند که : الف ) قرارداد به هیچ اقلام ، مواد، تجهیزات، کالاها، تکنولوژی کمک ، آموزش، کمک مالی، سرمایه گذاری، واسطه گری و خدمات اشاره شده در پاراگرافهای 4 و5 بالا مربوط نمیشود. ب) این پرداخت هزینه به طور مستقیم یا غیرمستقیم به و یا برای نفع یک شخص یا شرکت که در بند 9 بالا در نظر گرفته شده نیست و پس ازاطلاع کشورهای مربوط به کمیته درباره قصد دادن اجازه، درجایی که مناسب باشد، آزاد کردن بودجهها، سرمایه های مالی دیگر و یا منابع اقتصادی این هدف و در فقدان یک تصمیم منفی از سوی کمیته ظرف پنج روز کاری از مطرح شدن چنین اطلاعیه ای صورت میگیرد 13- کمک ارائه شده به ایران از سوی آژانس و یا تحت حمایت آن باید فقط در زمینه غذا، کشاورزی، پزشکی یا دیگر اهداف بشردوستانه باشد یا درجایی باشد که برای اعمال استانداردهای ایمنی ضروری باشد به استثنای جایی که چنین همکاری به فعالیتهایی مربوط شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی یا شورای امنیت از ایران خواسته است آن را تعلیق و یا در آن تجدید نظر کند. 14 - در رابطه با ساخت فاز نخست نیروگاه بوشهر و مشروط بر آنکه فعالیتهای مطرح شده بر اساس پاراگراف های (الف) تا (د) زیر، ظرف 10 روز پس از انجام به کمیته اطلاع داده شود تصمیم میگیرد که؛ الف) تدابیر تحمیل شده در پاراگراف 4 و5 نباید برای تامین اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و تکنولوژی و یا برای فراهم کردن همکاری فنی یا آموزشی، کمک مالی، سرمایه گذاری، واسطه گری یا دیگر خدمات و انتقال منابع مالی مربوط به ساخت فاز نخست به کار رود که در آنجا اینها به طورمستقیم به وسیله روسیه فراهم می شود. ب) اقدامات و تدابیر اتخاذ شده بند 7 بالا نباید در جایی به کار رود که چنین سفرهایی مستقیماً میان ایران و روسیه انجام می گیرد که برای ساخت فاز اول بوشهر ضروری است. ج) اقدامات و تدابیر اتخاذ شده در بند 9 بالا نباید برای بودجهها دیگر سرمایههای مالی یا منابع اقتصادی که از سوی ایران به فدراسیون روسیه قابل پرداخت است و به ساخت واحد اول بوشهر مربوط میشود، اعمال شود. د) اقدامات و تدابیر اتخاذ شده در بند 13 بالا نباید برای کمک فراهم شده به ایران که فقط از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با ساخت بوشهر فراهم میشود اعمال شود. ه) تمامی دیگر فعالیتهای مربوط به واحد اول بوشهر که بر اساس تدابیر بندهای 4، 5، 7 ، 9 ، و 13 قرار دارد باید پیشاپیش و یا به صورت مورد به مورد از سوی کمیته تایید شود. 15 -همه کشورها باید آموزش و یا آموزش تخصصی ایرانیها را یا به وسیله اتباع خود و یا در رشتههایی که به برنامههای هسته ای و موشکی ایران منتهی میشود، ممنوع کنند؛ مشروط بر آنکه هیچ چیز از این پاراگراف نباید یک کشور را مجبور کند اتباعش را از چنین آموزش و یا تعلیمی محروم کند. 16- تصمیم میگیرد مطابق با قانون 28 از قوانین موقت آئیننامهایش یک کمیتهی شورای امنیت را برقرار کند که متشکل از همه اعضای شورا است تا وظایف زیر را انجام دهد: الف) ازهمه کشورها به ویژه آنهایی که در منطقه قرار دارند و آنهایی که اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فنآوری مربوط به پاراگراف 4 بالا را تولید میکنند. اطلاعاتی را در رابطه با اقداماتی که از سوی آنها برای اجرای کارآمد معیارهای تحمیل شده در پااگراف 4، 5 ، 7، 9 و 15 این قطعنامه انجام میدهند و هر اطلاعات بیشتری که ممکن است در این رابطه مفید باشد در خواست کنند. ب) از دبیرخانه آژانس بینالمللی انرژی اتمی اطلاعاتی را در رابطه با اقدامات انجام گرفته از سوی آژانس برای تحقق کارآمد معیارهای تحمیلی پاراگراف 13 این قطعنامه و هر اطلاعات بیشتری که ممکن است در این رابطه مفید باشد، درخواست کند. ج) اطلاعات مربوط به نقض های اظهار شده معیارهای تحمیلی پاراگراف 4، 5، 7، 9 و 15 این قطعنامه را بررسی و اقدام مناسبی براساس آن اتخاذ کند. د) درخواستها برای مستثنی کردن چیزی در بندهای 6، 8، 10 و 14 را بررسی و مبتنی بر آن تصمیم گیری کند. ه) اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فنآوری بیشتری را که مخصوص به هدف پاراگراف 14 بالاست مشخص کند. و) افراد و یا شرکت های بیشتری را که هدف معیارهای تحمیلی پاراگرافهای 7 و 9 بالاست، مشخص کند. ز) خط مشیهایی را ترویج دهد که ممکن است برای تسهیل اجرای معیارهای تحمیلی این قطعنامه ضروری باشد و در چنین خط مشیهایی در خواست از کشورها برای فراهم کردن اطلاعات ممکن درباره این که چرا هر فرد و یا شرکتی اعتباری که در بندهای 7 و 9 مطرح شد را دارد و یا هر گونه اطلاعات برای شناسایی را مطرح میکند. ح) دست کم هر سه ماه یک بار درباره کارش به شورای امنیت گزارش دهد و ملاحظات و توصیههایش را به ویژه درباره راههای تقویت کارایی اقدامات و تدابیر درخواست شده در بندهای 4، 5، 7 ، 9 و 15 ارائه نماید. 17- این اعتقاد را دارد که تعلیق مطرح شده در بند 3 در صورتی که کامل باشد پایبندی ایران به مطالبات مطرح شده از سوی شورای حکام را راستی آزمایی می کند و به راه حل دیپلماتیک و از طریق مذاکره منتهی میشود که تضمین می کند برنامه هسته ای ایران منحصراً دارای هدف صلح آمیز است و بر تمایل جامعه بین المللی را برای کار کردن به شکلی مثبت برای رسیدن به چنین راه حلی تاکید می کند مطابق با شروط بالا ایران را به تعامل رویارویی جامعه بینالمللی و آژانس تشویق می نماید و تاکید می کند که چنین همکاری به نفع تهران خواهد بود. 18 - ایران را به ویژه به بررسی پیشنهادات گروه شش تشویق می کند که این پیشنهاد در قطعنامه 1696 برای فراهم کردن ترتیبات جامع بلند مدتی که توسعه روابط و همکاری با ایران مبتنی بر احترام دو جانبه و ایجاد اعتماد بینالمللی نسبت به ماهیت صرفاً غیر نظامی بودن موضوع هسته ای ایران را اجازه می دهد، مورد تایید قرار گرفت. 19) بر اراده اش برای تقویت دوباره اختیار روند آژانس بار دیگر تایید می کند از نقش شورای حکام حمایت میکند. مدیر کل و دبیرخانه را به خاطر تلاش های حرفه ای و بدون جانبدارانه برای حل همه مسائل باقی مانده در ایران در چارچوب آژانس، تحسین و ترغیب ، و بر ضرورت تداوم فعالیت آژانس برای روشن ساختن مسائل باقی مانده مربوط به برنامه هسته ای ایران تاکید می کند. 20- مدیر کل باید طی یک ماه گزارشی را از اینکه آیا تهران تمام فعالیتهای ذکر شده در این قطعنامه را بطور دائمی و کامل تعلیق کرده یا خیر و روند پایبندی ایران به همه تدابیر مورد درخواست شورای حکام و پایبندی اش به همه بندهای این قطعنامه ارائه کند که این گزارش به شورای حکام و شورای امنیت ارائه می شود. 21-اقدامات ایران باید تحت بازنگری مستمر قرار گیرد و باید برای بازنگری مناسب بودن معیارهای مطرح شده در این قطعنامه از جمله تقویت، تغییر، تعلیق و یا رفع معیارها آن طور که ممکن است در راستای پایبندی ایران به شروط این قطعنامه لازم باشد، آمادگی داشته باشد. 22- در صورتی که تهران به این قطعنامه پایبند نماند براساس تحت بند 41 فصل 7 منشور تدابیر مناسب بیشتری تصویب خواهد شد تا ایران را به پایبندی به این قطعنامه و مطالبات آژانس ترغیب کند و تاکید می کند. 23- در صورتی که ایران به این قطعنامه پایبند باشد، چنین تدابیری ضرورتی نخواهد داشت. 24- موضوع همچنان پی گیری خواهد شد. لازم به یادآوری است که قطع نامه پیشنهادی مذکور بدنبال برگزاری نشست اخیر اتحادیه اروپا و بدنبال آن تشدید اختلافات کشورهای عضو این اتحادیه در قبال برنامه صلح آمیز ایران ارائه گردید که در بندهای بسیاری از این قطع نامه با عبارات احتیا ط آمیز که برخاسته از عدم اجماع می باشد، از تهران خواسته شده تا در این خصوص همکاریهای بیشتری را ارائه نماید.
خبر
نام منبع: AFP News
شماره مطلب: 6665
دفعات دیده شده: ۹۱۳ | آخرین مشاهده: ۲ ساعت پیش