-
گزارش دومین همایش عملیات روانی
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۳ ساعت ۱۲:۰۳
دومین همایش عملیات روانی به همت اداره تبلیغات معاونت فرهنگی ستاد مشترک سپاه از تاریخ 20/10/83 تا 22/10/83 در مجموعه فرهنگی الغدیر برگزار گردید. این همایش با حضور مسئولین، مدیران و کارشناسان فرهنگی و عملیات روانی سپاه از سراسر کشور (نیروهای پنجگانه، دو دانشگاه، لشکرها، تیپها، مناطق، نواحی و مراکز آموزشی و تخصصی) برپا گردید. با توجه به جمع دعوت شده و اهمیت موضوع عملیات روانی، سیر برنامهها در قالب مباحث مختلف در حوزه عملیاتروانی و جنگ رسانهها تو
دومین همایش عملیات روانی به همت اداره تبلیغات معاونت فرهنگی ستاد مشترک سپاه از تاریخ 20/10/83 تا 22/10/83 در مجموعه فرهنگی الغدیر برگزار گردید. این همایش با حضور مسئولین، مدیران و کارشناسان فرهنگی و عملیات روانی سپاه از سراسر کشور (نیروهای پنجگانه، دو دانشگاه، لشکرها، تیپها، مناطق، نواحی و مراکز آموزشی و تخصصی) برپا گردید. با توجه به جمع دعوت شده و اهمیت موضوع عملیات روانی، سیر برنامهها در قالب مباحث مختلف در حوزه عملیاتروانی و جنگ رسانهها توسط اساتید مجرب در این حوزه تدوین و مجموعاً با حضور ده تن از اساتید طی سه روز به تبادل نظر و پرسش و پاسخ پرداخته شد. آنچه میتوان بعنوان هدف برگزاری این همایش عنوان نمود حجم بالای فعالیتها و اقدامات دشمن (آمریکا و اسرائیل) از طریق عملیات روانی و جنگ رسانهای علیه جهان اسلام و انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بصورت روزانه انجام پذیرفت و یا میپذیرد و از طرفی آشنا نمودن عوامل و عناصر فرهنگی با این مقوله مهم و شیوههای خنثیسازی آن نحوه مقابله با هجمه عملیات روانی دشمن بود. اولین سخنران این همایش حضرت حجتالاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن علی اکبری معاون فرهنگی ستاد مشترک سپاه بودند که ضمن افتتاح همایش بحث خود را پیرامون عملیات روانی در اسلام آغاز و در ابتدای بحث خویش به ضرورت برگزاری چنین همایشهایی اشاره و کنکاش در خصوص موضوع عملیات روانی را با توجه به وضعیت فعالیت در این حوزه را الزامی دانست و دلیل این ضرورت را فقر و خلاء موجود در کشور در این خصوص توصیف نمود. سپس به اقدامات انجام شده در حوزه عملیات روانی در سپاه اشاره نمود و اقدامات انجام شده را در کشور کم نظیر دانسته و اعلام کردند همین مقدار که کارکردیم مورد توجه مراکز علمی و دانشگاهها و دستگاهها قرار گرفته است. وی مبحث خود را در خصوص عملیات روانی در اسلام با بیان این جمله که این موضوع جای کارکردن فراوان دارد ادامه داده و به تحولات و گستره مفهوم عملیات روانی پرداخته و یادآور شدند که در اولین همایش عملیات روانی محورهایی از عملیات روانی در قرآن و احادیث را برای مخاطبین عنوان نموده و تحول در این حوزه را حرکت به طرف معنایی دانسته که از صدر اسلام مجموعه قرآن آن معنا را داشت الان این مفهوم آنقدر گسترده شده که تقریباً میتوان گفت که هیچ موضوعی از دایره مفهوم عملیات روانی خارج نیست بیان کلید واژههایی از این موضوع را بعنوان گستردگی مفاهیم عملیات روانی اعلام و سپس به ترکیب این مفاهیم در جنگ سرد، جنگ افکار، جنگ اعتقادی، جنگ فرهنگی، جنگ اعصاب، جنگ ایدئولوژیک، جنگ سیاسی، جنگ برای تسلط پرداختند و هدف از عملیات روانی را دستیابی به اراده و افکار مردم توصیف نموده و تغییر ذائقه ملت و از طریق عملیات روانی را تشریح نمودند ایشان به نمونههایی از عملیات روانی دشمن علیه جمهوری اسلامی اشاره نموده و به بحث نام خلیج فارس، سکولاریزه نمودن جامعه، قطع ید روحانیت و کم رنگ کردن نقش ائمه(ع) در زندگی مردم پرداختند. بیان شیوههایی از عملیات روانی در قرآن ادامه بحث بود که به تأثیر و تأثر در موجودات پرداختند و هزیمت روحی و روانی را بعنوان آغاز هزیمت دانسته و سیر حرکت وحی را در این خصوص اعلام و آغاز آیات قرآن را با عملیات روانی توصیف و عنوان کردند تمام وحی عملیات روانی است. ایشان حرکت و مفهوم و دائره عملیات روانی را در مسیر کمال و غنا دانسته و جهتگیری احکام الهی را در مسیر سلامت روانی برشمرده و در این خصوص اشاراتی به شیوه عملیات روانی ابلیس نموده و قرآن را بهترین منبع تبیین عملیات روانی توصیف نمودند پایان بحث جناب آقای دکتر علی اکبری به بیان ابزارهای عملیات روانی در اسلام ارتباط یافته و هدایت را بهترین شیوه مقابله با دشمن درونی و بیرونی بر شمرده و دلایلی از مقاومت بعضی از انسانها را به عنوان نمونههایی از مقابله با دشمنان تشریح نمودند. جناب آقای دکتر حسین حسینی دومین سخنران روز اول همایش بودند موضوعی که برای ایشان پیش بینی شده بود بحث عملیات روانی در اینترنت یا به تعبیری عملیات روانی در جنگ سایبری بود. ایشان جنگ سایبری را دارای مفهومی وسیع و مفصل دانسته و عنوان کردند این جنگ دارای ابعاد مختلف است که در اینجا ما جنبههای عملیات روانی آنرا توضیح خواهیم داد. ایشان جهت ورود به این بحث موضوع رفراندوم اینترنتی را بعنوان شاهد مثال عنوان و اشغال بخشهایی از روزنامهها، رسانهها در خصوص این موضوع را از نتایج عملیات روانی در اینترنت توصیف نموده و اینترنت را یک ابزار رسانهای، تبلیغاتی و عملیات روانی بر شمردند و همینطور بحث تغییر نام خلیج فارس در نقشه تهیه شده توسط مؤسسه نشنال جئوگرافی را مطرح و هجوم اینترنتی کاربران را بعنوان عملیات روانی علیه این مؤسسه ارزیابی نمودند که منجر به عقب نشینی آنان شد. بحث سیر پیدایش اینترنت موضوع بعدی بود که آقای دکتر حسینی به آن پرداخته و گفتند در دهههای 1960 وزارت دفاع آمریکا جهت مقابله با حمله احتمالی هستهای روسیه تدابیری اندیشیدند که منجر به کشف و ساخت اینترنت شد اما همین اینترنت پیامدهای خاصی دارد که میتوان به پیامدهای امنیتی آن اشاره نمود. و این در صورتی است که در پایان سال 2004 حدود 2 میلیارد نفر بعنوان کاربران اینترنت با اینترنت سرکار دارند الان میتوان گفت دشمن در خانههای تک تک شهروندان ما لانه کرده است همانطوریکه شنیدید ما از لحاظ وبلاگ نویسی سومین مقام را در دنیا داریم آقای دکتر حسینی به بحث جنگ سایبری اسرائیل با حزبالله اشاره نموده و گفتند انتفاضه بحثی از جنگ سایبری بوده و خیلی از سایتهای اسرائیلی را حک میکردند و همچنین برعکس هم بود. و قدرت و نفوذ اینترنت به اندازهای بود که حتی در ایران تعداد کاربران بسرعت افزایش پیدا کرده و طی چند سال گذشته به نقطهای رسیده که به لحاظ تعداد کاربر و وبلاگنویس پشت سر اسرائیلیها قرار گرفت در این میان آمریکا نهایت بهرهبرداری را از اینترنت بعمل میآورد. همین بحث خاورمیانه بزرگ که مدتی است آمریکا مطرح میکند و مهمترین بخش این طرح را گسترش ارتباطات اینترنتی اعلام کرده است. البته باید اعتراف کرد این سرمایهگذاری (گسترش ارتباطات اینترنتی) را از قبل با دستهای خودمان انجام دادهایم. ایشان در ادامه بحثهایشان عنوان نمودند که اینترنت رسانهای است دو سویه که هم برای ما خطراتی دارد و هم برای دشمن. اینترنت را به دنیای خیالی و واقعی تقسیم کرد که از هر بخش مواردی را عنوان نموده و سپس به گستره وسیع ارسال پیام از طریق اینترنت پرداختند که البته بحث مهم در ارسال پیام محتوای پیام است که باید با احتیاط تنظیم شود. و نحوه تبلیغات در اینترنت نیز نیاز به هدایت جدی دارد که باید مدنظر قرار گیرد. و همه این موارد زمانی بحث میشود که ارسال پیام توسط اینترنت به سرعت به طرف سهل الوصول شدن پیش میرود از اینترنت میتوان جامع ابزار عملیات روانی نام برد زیرا این ابزار و وسیله نقش تأثیرگذاری ویژه بر مخاطب دارد البته اینترنت برای ما و جهان سوم منافعی دارد که میتوان گفت قبلاً میخواستیم علیه آمریکا عملیات روانی انجام دهیم میبایست هزینه زیادی میکردیم ولی الان این اینترنت ابزاری مناسب و رایگان هست که در اختیار جهان سوم قرار گرفته است ولی این را هم نباید نادیده بگیریم که اینترنت برای جهان سوم هم به مثابه شمشیر دولبه بشمار میرود. همانطور که اطلاع دارید آمریکا در جنگ علیه عراق نیز به مقدار زیادی از اینترنت استفاده نمود و از اینترنت میتوان بعنوان تأثیرگذار در پائین یا بالا آوردن هزینهها استفاده نمود. از اینترنت در مدیریت صنفی استفاده میشود و همچنین در جهت بیثباتی جوامع مخصوصاً جهان سوم بهرهبرداری میگردد. ایشان در پایان سخنرانی خود به شیوههای برخورد با اینترنت پرداخت و به پرسش حاضرین پاسخ گفت جناب آقای دکتر حسن زورق سومین سخنران همایش در روز اول بود موضوع بحث ایشان پیرامون عملیات روانی در رسانههای انبوه ارایه گردید. آغاز بحث ایشان به ارایه نظریه سیستمها در عملیات روانی اختصاص یافته و به انواع سیستمها در قالب سیستمهای طبیعی و مصنوعی اشاره نمود. ایشان سیستمهای مصنوعی را به سیستمهای مکانیکی و اجتماعی تقسیم و سیستمهای اجتماعی در قالب سیستمهای رسمی و غیررسمی محوربندی نموده و کل جهان غیر از خدا را دارای سیستم دانست و در قالب سیستم طبیعی ارایه نموده که دارای همزاد بوده که میمیرند و ورودی دارند و خروجی، و آنکه مرکب نیست و زاده نشده و نمیزاید و همزادی ندارد خداست. سیستمهای مکانیکی را نتیجه اختراع بشر دانست که متشکل از اجزاء به هم مرتبط و متناسب متعامل در رابطه با یک هدف مشخص سیستمی را ایجاد کرده است سیستم رسمی از سیستمهای اجتماعی به سیستمهایی اطلاق میگردند که دارای شخصیت حقوقی بوده و رسماً وجود دارند و قابل مشاهدهاند و سیستم غیر رسمی به سیستمهایی که دارای مجموعهای از اجزاء متناسب، متعامل و مرتبط با هم باشند ولی فاقد شخصیت حقوقی باشند اطلاق میشود که البته کارکرد سیستمهای رسمی در خود دارند از نمونههای عملکرد جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی با رویکرد سیستمی فراوان میتوان یافت که از آنجمله نشت نفت در سال 1362 در خلیج فارس اعلام که نتیجه جنگ طلبی ایران عنوان کردند و عراق که با حمله خود خلیج فارس را آلوده نموده به دلیل جنگ طلبی ایران بوده و از روی ناچاری زده است این زمانی بود که حتی ایران وارد خاک عراق هم نشده بود و این جنگ روانی را به کشته شدن صدها جانور آبزی گسترش دادند و در این بین متأسفانه رسانههای داخلی بدلیل عدم داشتن اطلاعات کافی از رسانههای بیگانه تبعیت نموده و تصور کردند که همه اخبار آنها درست است و حتی در پارهای از موارد اخبار دریافتی را اغراق آمیز پخش کردند. این حضور سیستمی رسانهای بینالمللی فعالیت خود را بدون نام و نشان انجام میدهد در حالیکه بدون شخصیت حقوقی است و سیستم ارتباطات بین المللی بدون نام است نشانی ندارد سیستمها معمولاً دارای ورودی و خروجی هستند بعضیها ورودیشان بودجه است یا تجهیزات است یا نیروی انسانی که میتوان به آموزش، سیاست یا عملیات اشاره نمود. وقتی میخواهند سیستمها را اصلاح کنند از وروی آن شروع میکنند متأسفانه خروجی سیستمهای بینالمللی تبدیل به ورودی سیستمهای ملی ما شده است. رسانههای ما هر چه میخواهند اعلام کنند میگویند رویتر گفت آشوتیتپرس، سی ان ان، بی بی سی، و…، گفت، گاردین، تایمز نوشت. همگی اینها خروجی این سیستمهاست از بحثهای مهم و کلیدی استفاده عمومی از نظریه سیستها با استفاده از تکنولوژی ارتباطات، تکنولوژی ماهوارهای با استفاده از قواعد و روشها و شیوههای مختلف عملیات روانی است که منجر به تسخیر جهان و دنیا میشود. جناب آقای دکتر زورق در بخش دوم بحث خود به نظریه تصمیم گیری پرداخته و عنوان نمود ما تصور میکنیم تصمیم گیری یک انتخاب است در حالیکه در دنیای امروز تصمیم گیری یک اکتشاف است یک فرآیند است و دارای مراحلی شامل شناخت مسأله، سؤال و مشکل، شناخت محیط مسأله، شناخت راهکارهای ممکن و ارزشگذاری راهکارهاست. که ارزشگذاری نتیجه چهار مرحله قبلی است که ارتباطات در مراحل چهارگانه تصمیمگیری دخالت دارد. فضایی که رسانهها میتوانند بسازند از طریق القاء است شیوه القاء پیوند دهنده، پیام دهنده، پیام گیرنده است در این روش هدف ناگفته و محرمانه میماند در این روش یک محور وجود دارد که آن محور معمولاً آشکارا است برخلاف هدف. لذا برای اینکه این محور کاملاً بنشیند و مورد قبول و پذیرش واقع شود باید دارای منطق باشد و از دیگر اجزای القاء میتوان به محمل القاء اشاره نمود که شامل مجموعه استدلال است از دیگر اجزای القاء به سیکل بسته القاء میتوان پرداخت که نمونه آن در سیکل بسته ارتباطی گروهکهای ضد انقلاب در اوایل انقلاب وجود داشت در بحث محور القاء میتوان نمونههای بارز آن در جنگ علیه ایران اشاره نمود که همان بحث نشت نفت و جنگ طلب قلمداد کردن ایران بود و در این میان محور القاء جنگ طلب قراردادن ایران بود و محل القاء مجموعه استدلالهایی بود که میکردند مجموعه بحثها و استدلالها محل القاء را بوجود میآورند در این میان سوژههای القاء فراوانند که میتوان به سه دسته تقسیم کرد الف سوژههای واقعی، سوژههای اعتباری و سوژههای مجازی، سوژههای واقعی، سوژههایی هستند که واقعیت دارند اما سوژهها مجازی سوژه دروغی هستند اما سوژههای اعتباری که نه دروغند نه واقعی مثل گفتگوها، مصاحبهها. برای تغییر افکار عمومی با محور القاء از مجموعه سوژههای واقعی، مجازی و اعتباری استفاده میکنند دکتر زورق در بخش آخر سخنرانی خود به بحث نظریه شرطی سازی پرداخته و این نظریه را دارای کاربرد در تبلیغات و عملیات روانی دانست نظریه شرطی سازی همان آزمایش پاولوف است که از آن طریق مخاطبین نسبت به موضوعات شرطی میشوند در ادامه بحث این بخش به تغییر احساسات با قاعده شرطیسازی پرداخته و عنوان نمود که در آن برخلاف سیستمهای ارتباطات بینالمللی، و تصمیم سازی، و القاء کردن که با مغز مخاطب سروکار داریم در شرطیسازی با مخچه سرکار داریم که امری کاملاً غیرارادی است که بوسیله شرطیسازی تغییراتی در احساسات مخاطب ایجاد نمایند. یعنی با استفاده از قانون شرطی سازی میشود بدون اینکه حرفی زد و سخنی گفت و ادعایی کرد به احساسات عمومی شکل داد.. جناب آقای دکتر الیاسی مبحث خویش با عنوان روانشناسی نفوذ اجتماعی ارایه نموده که ابتدا به فرق کارکرد نفوذ اجتماعی با کارکرد عملیات روانی پرداخته و سپس تعریفی از نفوذ اجتماعی بشرح نفوذ اجتماعی یعنی استفاده از قدرت اجتماعی برای دستکاری نگرشها، نظرات و رفتار مخاطبان را ارایه نموده و لوازم نفوذ را قدرت، پاداش و قدرت اجتماعی، اطلاعات، قدرت حل مسأله تقسیم بندی نموده سپس به اشکال قدرت پرداخته و آنرا در بیست دسته که شامل: 1- قدرت پاداش دادن 2- قول دادن 3- تهدید 4- زورگیری 5- تنبیه 6- بحث کردن 7- درخواست 8- انتظار 9- آموزشی 10- مجاب ساز ی 11- مذاکره کردن 12- فشار آوردن 13- ادعای تخصصی 14- اصرار کردن 15- دستکاری یا فریب 16- التماس 17- خودشیرینی 18- طفره رفتن 19- کناره گیری 20- انجام بدون چون و چرای کاری محوربندی نموده و درخصوص هر محور مطالبی را ارایه نمودند ایشان بعد از تشریح اشکال قدرت شیوههای نفوذ اجتماعی را توضیح داده و شیوه نفوذ اجتماعی را بستر نفوذ خوانده و در قالب 1- حسن خلق و ساخت عاطفی مغز 2- هنجار متقابل 3-مدیون کردن یا ایجاد احساس گناه 4- ارایه دلیل متقن 5- سیاست گام به گام 6- شرمنده سازی ارایه نمودند. وی در خصوص اشکال نفوذ اجتماعی گفتند، اشکال بسیار متعددی دارد که از شکل بسیار سطحی تا شکل بسیار عمیق و پایدار در روی یک طیف قابل ترسیم است. اولین و سطحیترین شکل نفوذ اجتماعی، متعابعت است دومین سطح همرنگی است که ترس از طرد اجتماعی دلیل همنوایی انسانها است از جمله تأثیرگذاری، انسجام اقلیت و تأثیر آن بر اکثریت است ایشان سومین شکل را اطاعت عنوان نموده در این خصوص موفقیت، مخاطب شناسی دستور دهنده را مهم دانستند دکتر الیاسی نمونههایی از نفوذ را در ارتش آمریکا بعنوان اطاعت پذیری تشریح نموده و حوادث زندان ابوغریب و گوانتاناما آن نفوذ دانستند وی به نمونههایی از وابستگی زمانی و اطاعت پذیری در کشورهای مختلف پرداخته و رابطه موقعیت اجتماعی و نفوذ را بیان نمودند. ادامه بحثهای آقای دکتر الیاسی به اثر تبلیغات در متقاعد سازی اختصاص یافته و جنبههایی از نفوذ بر افکار مخاطب از جمله نظرسنجی، رابطه اطلاعات و سن با تأثیرپذیری، همانند سازی و جایگاه اجتماعی افراد در این خصوص اشاره و افزایش محبوبیت و نفوذ اجتماعی در اثر اعلام اشتباهات توسط بزرگان را مورد بررسی قرارداده و نمونههای تاریخی آن را بیان نمودند. ایشان بحثهای خود را با همانندسازی در جبهههای جنگ تحمیلی و درونی سازی پایان داده و در انتها به پرسشهای حاضرین پیرامون موضوعات مطرح شده پاسخ دادند. سردار حسین سلامی معاون عملیات ستاد مشترک سپاه اولین سخنران روز دوم همایش بود که بحث خود را تحت عنوان عملیات روانی در جنگ برای حاضرین ارایه داده و موضوع خود را با تغییر و تحولات و نتایج نبردها شروع و اساس آن را موضوعی روانی اعلام و شکست و پیروزی در جنگ را امور ذهنی عنوان نموده که بر حسب تحول در سامانه و سیستم اراده جمعی دو طرف حاصل میشود که قابل اندازهگیری میباشد. سردار سلامی عملیات روانی را بخش پنهان مخاصمات عنوان کرده و در این خصوص اعلام کرد جنگ روانی بخش روئیت ناشدنی و نامرئی و پنهان جنگها است که این بخش را حوزه تعیین کننده و اثرگذار در نتیجه نهایی جنگ دانست. ایشان قرن بیست و یکم را قرن غربی کردن فرهنگها اعلام و اینکه قرن 21 از دید آمریکا قرن فرآیند شتابدار و نزدیک شدن قارهها به یکدیگر هست که دارای عقاید یکسان خواهند بود و یک فضای ایدئولوژیک جهانی بر فضای عقاید جوامع حاکم خواهد بود. جامعهای دارای ایدههای مشترک، عقاید یکسان و یکپارچه . .که حرکتشان را نیز بر همین اساس برنامهریزی نموده و خواستار آنند که همه آدمها داشتن اطلاعات یکسان در آن واحد را جهت همسوسازی، همگراسازی و همراستاسازی تفکرات جوامع جهانی در دنیای جدید بوجود آوردند. ایشان ادامه بحث خود را به یکسان سازی ارزشها بعنوان مفهوم اصلی جهانی سازی اختصاص داده و عنوان نمود که مفهوم اصلی پدیده جهانی شدن همین است که همه انسانها، شهروندان، یک دهکده کوچک با اتصال اطلاعاتی یکسان، با شبکه مصرف یکپارچه، با ایدهها، ایدئولوژیها، آرمانها، ارزشها، و عقاید یکسان باشند. که چنین محیطی را برای تسلط همه جانبه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی باز خواهد گذاشت. جهان از نظر فرهنگی محیطی است غیرخطی و مفهوم غیرخطی یعنی اینکه از یک نقطه میتوان اثرجهانی ایجاد کرد. ادامه بحثهای سردار سلامی در موضوع جنگ نسل چهارم و پیوستگی بنیادگراها با تکنولوژی ادامه یافت و بیان نمود که آمریکائیها جنگ جدید را جنگ نسل چهارم توصیف کردهاند و مهمترین تهدید علیه آمریکا را تقاطع و به هم پیوستگی بنیادگران با تکنولوژی دانسته و اصولگراها با دستیابی به تکنولوژی به دلیل جهانی شدن، پدیده جهانی شدن و تضعیف مرزهای حاکمیت ملی در انتقال پدیدههایی مثل علم، دانش، پول، سرمایه، فرهنگ، تکنولوژی به دست اصولگراها اعلام نمود. ایشان تهدید جهانی سازی را دوسویه دانست و به گونهای که جهانی شدن فقط برای جهان سوم خطرناک نیست بلکه برای طراحان این استراتژی نیز خطرساز شده و فقط در تئوری منفعت ساز است اما در عمل نفع آفرین نیستند برشمرده و از طرفی ساختارهای متکی بر تکنولوژی را آسیبپذیر اعلام نمود که آمریکائیها به این قضیه اعتراف دارند. آمریکائیها بهرهبرداری از تکنولوژی را در طرحی بعنوان استراتژی پیشدستانه fPre m. tire strategy or priven five strateyy پیگیرند که اقدامات پیش دستانه را با استفاده راحتتر از نرمافزارهای مربوطه به اتوماسیون سازی و خودکارسازی سیستمهای برخورد و اجماع سازی جهانی در حمله به کشورهای مورد دلخواهشان پیگرند. بخش بعدی سخنرانی ایشان در خصوص عملیات روانی بود که فرمودند عملیات روانی تغییر دهند نگرشها و گزینشها است و اصل عملیات روانی برای مدیریت ادراک است و از دید غریبیها مفاهیمی چون مدیریت ادراک انفرادی و مدیریت ادراک اجتماعی جهت تغییر بر ذهنیتها، نگرشها، حق انتخابها و گزینشها طراحی میشود. ایشان جمعیت مورد هجوم عملیات روانی از دید آمریکائیها را به سه دسته تقسیم میشود: 1- جمعیتهای همسو colatefal 2- جمعیتهای خنثی New lateral 3- جمعیتهای معارض Oposition popalation تقسیم نمود و مدیریت ادراک و هویت زدایی را در عملیات روانی تحکیمی بعد از عملیات نظامی که با آن روبه رو هستیم بیان نمود که مراحل قبل از آن را پوچ سازی، تهی سازی anihilation دانست که در این مرحله انهدام، تهیسازی، هیچسازی یعنی هیچکردن، بیهویتسازی جوامع از ذهنیتهای تاریخی جمعیتها جدانموده و حافظه تاریخی جوامع را میگیرد عنوان نمود. ایشان مدرنیزم و مدرنیزم فرهنگی یعنی یک جریان سازی جدید فرهنگی را برای تغییر ذائقهها دانست و همه اتفاقات جدید را پدیده تهدید نرم اعلام نمود. ایشان به پیوستگی تاکتیک و استراتژی که تغییرات تاکتیک فرهنگی دارای پیامدهای بزرگ میباشد را نتیجه این تحول اعلام نمود. و پیامد آنرا در تسخیر ذهنها قبل از تصرف سرزمین بر شمرد و نمونههایی از تسخیر ذهن دشمن از ابتدای پیروزی انقلاب علیه ملت ایران را توصیف نمود و به ناامیدسازی، شیوههای ارعاب(پتانسیل رعب) اشاره و شکست این اقدامات در مقابل ایستادگی مردم ایران عنوان و کم اثر شدن حمله آمریکا به افغانستان و عراق و عبرت گرفتن مردم ما از آن را بینتیجه خواند و پیروزی آمریکا را بیشتر در ارایه مفاهیم که در عمل منجر به شکست برای آنان شده است اعلام نمود و گفت جنگ ما با آمریکائیها به یک الگو تبدیل شده است آمریکائیها میخواهند بگویند الگوی آنها برتر است اما عملاً شکست خوردهاند در این بین الگوی ما موفق بوده ما باید آمادگی کامل در مقابل آمریکا را داشته باشیم و روند مثبت سازی دیدگاه مردم را افزایش دهیم که این روند سیر صعودی دارد و آن قالب ذهنی سازی ثابت (ایجاد تصورات ثابت) در مردم توسط آمریکائیها شکسته شده و مردم کاملاً نسبت به آمریکا و اسرائیل بدبین هستند و این قالب ذهنی مردم ما را تشکیل داده است و الان دنیا از انقلاب ما الگوگیری میکند و عملاً قدرت برتر استراتژی ایران بر آمریکائیها کاملاً مشهود است. پایان سخنرانی سردار سلامی پاسخ به پرسشهای حاضرین اختصاص یافت. حضرت حجتالاسلام و المسلمین دکتر نبوی در دومین جلسه از روز دوم همایش بحث خود را پیرامون مؤلفههای راهبردی فرهنگی در داخل و خارج ارایه نمود و در ابتدای بحث به جنگ فرهنگی اسلام و غرب اشاره و موضوع بحث را در دو محور: الف) بنیان --- نگرشی و بینشی شامل هجمه فکری و رسانهای غرب علیه تمدن اسلامی ب) نظام هنجاری زیستن شامل نظام هنجاری آرمانهای متحقق و در همین میان به امتیاز شیعه اشاره نمود. ایشان به تبلیغات گسترده آمریکا علیه جمهوری اسلامی پرداخت و نمونههایی از هنجارشکنی دشمنان اسلام و انقلاب را بر شمرده و وظیفه ما در مقابله با تهدیدات را بیان نمود و بحث فمینیسم بعنوان هدیه غرب به جامعه زنان را از جمله مشکلات جوامع غربی عنوان نمود و در مقابل مشکلات غرب مقبولیت نظام هنجاری اسلام را نمونه بارز از حاکمیت دینی اعلام کرد. سپس به ابعاد راهبردی و کاربردی عملیات روانی پرداخت و نیاز راهبردی آن را در هدف گذاری فرهنگی و مسیرشناسی و تفاوت مسیرشناسی اسلام و غرب را از حیث ساختار نیرویی و برنامههای راهبردی را مورد بحث قرارداده و در پایان به نمونههایی از برنامهریزی فرهنگی و شیوههای علمای اسلام را برای حاضرین برشمرد. جناب آقای دکتر سرابی استاد دانشکده صدا وسیما سومین سخنران روز دوم از همایش بودند. موضوع بحثهای آقای سرابی نقش رسانهها در بحران بود. ایشان آغاز سخنرانی خود را پیرامون نیاز کنونی جامعه ما به حضور رزمندگان در حوزه عملیات روانی و بر فرماندهی جنگهای ارتباطی آغاز نموده و دلیل این تأکید را کاربرد رسانه ها در جهان امروز خواندند و القاء غیر مستقیم نظرات را از طریق رسانهها دانسته و ایشان مدیریت بحران را در عصر ارتباطات را حوزه وسیع و جدی توصیف نمودند. سپس مدیریت بحران در قالب 1- نقش رسانهها قبل از وقوع بحران 2- مراحل بحران 3- معنای بحران 4- شاخصهای بحران 5- مشکلات و معضلات بحران 6- مدیریت بحران در کم کردن هزینه و حضور نامرئی تشریح نموده و سپس به بحران و نقش ابرقدرتها بر سازمانهای جهانی پرداختند ایشان در بخشهای مهم سخنرانی خود به انواع بحران شامل (بحران سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، طبیعی، اشاره و توضیحاتی برای حاضران دادند، امپریالیسم فرهنگی و بحران هویت، بحران مشروعیت، بحران مشارکت، بحران توزیع، بحران نفوذ از جمله مباحثی بود که ایشان پیرامون آن به ایراد سخن پرداخت و تشخیص صحیح در مدیریت بحران مؤثر دانسته و پیرامون مراحل بحران، انواع بحران توضیحاتی ارایه نمودند. مهمترین بخش سخنرانی آقای دکتر سرابی به بررسی نقش رسانهها در بحران اختصاص یافت و استراتژی مدیریت بحران را تشریح و اهمیت پیشگیری از بحران، مردم داری در کنترل بحرانها، برخورد با ریشههای بحران از مباحث بود که ایشان تشریح نمودند. و در پایان سخنرانی خود به سرعت بعنوان عامل مهم در انتقال پیام و نفوذ نام برده و نقش رسانهها را در بروز و مدیریت بحران مهم تلقی نمودند و آماده شدن یا مواجه با بحران و آثار تبعات بحران پرداختند. ایشان عملکرد رسانههایی چون صداوسیما در ایجاد بحران را مهم دانستند وی بعد از سخنرانی به پرسش حاضران پاسخ گفتند. حضرت حجتالاسلام و المسلمین آقای طهماسبی آخرین سخنران روز دوم از همایش بودند که بحث بررسی عملکرد ماهوارههای فارسی زبان ضد انقلاب برای شرکت کنندگان در همایش را ارایه نمود. ایشان در ابتدای صحبتهای خود کلیات بحث خود را به ترتیب در قالب: 1- تعریف عملیات روانی 2- انواع عملیات روانی 3- تبلیغات از نظر امام(ره) و مقام معظم رهبری 4- مخاطبان عملیاتروانی 5- اهداف عملیاتروانی 6-نگاه دینی به عملیات روانی 7- ابزار عملیاتروانی 8- بحث ماهوارهها با توضیحاتی پیرامون هر موضوع ارایه و برای حاضرین ارایه نموده و وارد بحث اصلی (ماهوارهها) شدند. شروع این بحث پیرامون استقرار اولین ماهواره در فضا و اجزای ماهواره، انواع ماهوارهها و کارکرد آنها و آمار تقریبی ماهوارههای مستقر در فضا و تعداد شبکههای تلویزیونی در دنیا که برنامههای مختلف ارایه مینمایند بود. سپس به دستهبندی امواج اشاره و شیوههای ایجاد پارازیت علیه امواج ماهوارهای را توضیح داده و قوانین موجود در این خصوص را بررسی نمودند. ایشان توضیحاتی پیرامون نقش رسانهها در اقتدار حکومتها و فلسفه وجودی شبکههای ماهوارهای فارسی زبان داده و تک تک این شبکهها را معرفی و پیرامونشان توضیحات لازم را ارایه نمودند و در این مسیر به سیر صعودی راهاندازی شبکههای ضد انقلاب فارسی زبان اشاره و انتقاد به جمهوری اسلامی در عدم سرمایهگذاری در این خصوص را وارد دانسته و توضیحاتی دادند سپس منابع مالی شبکههای ضد انقلاب را تشریح نموده و به میزان اثربخشی برنامههای این شبکهها را پرداخته و رویکرد برنامههای شبکههای ضد انقلاب را توضیح دادند و این شبکهها را به دو دسته، شبکههای سیاسی و غیرسیاسی تقسیم نموده و اسامی هر یک را به همراه مجریان آن اعلام نموده و تقدس زدایی، ادعای وصایت و نبوُّت، ترویج کمونیسم از جمله برنامههای بعضی از این شبکهها اعلام و به حوزهای فعالیت شبکهها پرداخته که بیشتر در حوزه الف) فرهنگ ب) دین (یهودیت و مسیحیت) ج) حوزه سیاست فعالیت خود را ادامه میدهند پرداخت. ایشان در پایان سخنرانی خویش که همراه با نمایش بخشهایی از برنامههای ضد انقلابی و ضد دینی شبکههای فارسی زبان بود پرداخت و به نحوه مقابله با فعالیتهای این شبکهها اشاره و تولید علم و اجرای نهضت نرمافزاری که از طرف مقام معظم رهبری اعلام شده را تأکید و مورد توجه قرار دادند و پیامدهای تأثیرگذاری این شبکهها را تشریح و اعلام خطر نمودند. سخنرانی دکتر علی اکبر احمدیان جناب آقای دکتر حسین حسینی دومین سخنران روز اول همایش بودند موضوعی که برای ایشان پیش بینی شده بود بحث عملیات روانی در اینترنت یا به تعبیری عملیات روانی در جنگ سایبری بود. ایشان جنگ سایبری را دارای مفهومی وسیع و مفصل دانسته و عنوان کردند این جنگ دارای ابعاد مختلف است که در اینجا ما جنبههای عملیات روانی آنرا توضیح خواهیم داد. ایشان جهت ورود به این بحث موضوع رفراندوم اینترنتی را بعنوان شاهد مثال عنوان و اشغال بخشهایی از روزنامهها، رسانهها در خصوص این موضوع را از نتایج عملیات روانی در اینترنت توصیف نموده و اینترنت را یک ابزار رسانهای، تبلیغاتی و عملیات روانی بر شمردند و همینطور بحث تغییر نام خلیج فارس در نقشه تهیه شده توسط مؤسسه نشنال جئوگرافی را مطرح و هجوم اینترنتی کاربران را بعنوان عملیات روانی علیه این مؤسسه ارزیابی نمودند که منجر به عقب نشینی آنان شد. بحث سیر پیدایش اینترنت موضوع بعدی بود که آقای دکتر حسینی به آن پرداخته و گفتند در دهههای 1960 وزارت دفاع آمریکا جهت مقابله با حمله احتمالی هستهای روسیه تدابیری اندیشیدند که منجر به کشف و ساخت اینترنت شد اما همین اینترنت پیامدهای خاصی دارد که میتوان به پیامدهای امنیتی آن اشاره نمود. و این در صورتی است که در پایان سال 2004 حدود 2 میلیارد نفر بعنوان کاربران اینترنت با اینترنت سرکار دارند الان میتوان گفت دشمن در خانههای تک تک شهروندان ما لانه کرده است همانطوریکه شنیدید ما از لحاظ وبلاگ نویسی سومین مقام را در دنیا داریم آقای دکتر حسینی به بحث جنگ سایبری اسرائیل با حزبالله اشاره نموده و گفتند انتفاضه بحثی از جنگ سایبری بوده و خیلی از سایتهای اسرائیلی را حک میکردند و همچنین برعکس هم بود. و قدرت و نفوذ اینترنت به اندازهای بود که حتی در ایران تعداد کاربران بسرعت افزایش پیدا کرده و طی چند سال گذشته به نقطهای رسیده که به لحاظ تعداد کاربر و وبلاگنویس پشت سر اسرائیلیها قرار گرفت در این میان آمریکا نهایت بهرهبرداری را از اینترنت بعمل میآورد. همین بحث خاورمیانه بزرگ که مدتی است آمریکا مطرح میکند و مهمترین بخش این طرح را گسترش ارتباطات اینترنتی اعلام کرده است. البته باید اعتراف کرد این سرمایهگذاری (گسترش ارتباطات اینترنتی) را از قبل با دستهای خودمان انجام دادهایم. ایشان در ادامه بحثهایشان عنوان نمودند که اینترنت رسانهای است دو سویه که هم برای ما خطراتی دارد و هم برای دشمن. اینترنت را به دنیای خیالی و واقعی تقسیم کرد که از هر بخش مواردی را عنوان نموده و سپس به گستره وسیع ارسال پیام از طریق اینترنت پرداختند که البته بحث مهم در ارسال پیام محتوای پیام است که باید با احتیاط تنظیم شود. و نحوه تبلیغات در اینترنت نیز نیاز به هدایت جدی دارد که باید مدنظر قرار گیرد. و همه این موارد زمانی بحث میشود که ارسال پیام توسط اینترنت به سرعت به طرف سهل الوصول شدن پیش میرود از اینترنت میتوان جامع ابزار عملیات روانی نام برد زیرا این ابزار و وسیله نقش تأثیرگذاری ویژه بر مخاطب دارد البته اینترنت برای ما و جهان سوم منافعی دارد که میتوان گفت قبلاً میخواستیم علیه آمریکا عملیات روانی انجام دهیم میبایست هزینه زیادی میکردیم ولی الان این اینترنت ابزاری مناسب و رایگان هست که در اختیار جهان سوم قرار گرفته است ولی این را هم نباید نادیده بگیریم که اینترنت برای جهان سوم هم به مثابه شمشیر دولبه بشمار میرود. همانطور که اطلاع دارید آمریکا در جنگ علیه عراق نیز به مقدار زیادی از اینترنت استفاده نمود و از اینترنت میتوان بعنوان تأثیرگذار در پائین یا بالا آوردن هزینهها استفاده نمود. از اینترنت در مدیریت صنفی استفاده میشود و همچنین در جهت بیثباتی جوامع مخصوصاً جهان سوم بهرهبرداری میگردد. ایشان در پایان سخنرانی خود به شیوههای برخورد با اینترنت پرداخت و به پرسش حاضرین پاسخ گفت.
گزارش
نام منبع: Scientific - Research Quarterly on Psychological Operations
شماره مطلب: 36
دفعات دیده شده: ۴۰۸۲ | آخرین مشاهده: ۱ روز پیش