Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • چشم اندازی بر عملیات روانی مشترک چشم اندازی بر عملیات روانی مشترک
    پنج‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۳ ساعت ۱۲:۰۰

    چشم‌اندازی بر عملیات روانی مشترکجیمز هاوکینز آرمین امینیچکیده به کارگیری هر وسیله‌ای در راستای افزایش قدرت ملی، به ویژه در بخش نظامی، همواره از بعدی روان‌شناختی برخوردار بوده است. ادراکهای خارجی از توانمندیهای نظامی هر کشوری برپایه بازدارندگی راهبردی (استراتژیک)، شکل گرفته است. کارآمدی بازدارندگی راهبردی برای ما به گونه‌ای بوده است که اصولاً از منظر روانی، یک حیطه امنیتی مؤثر را در مقابل تهدیدهای نیروی دشمن، در راستای اهداف کلان مل

    چشم‌اندازی بر عملیات روانی مشترکجیمز هاوکینز آرمین امینیچکیده به کارگیری هر وسیله‌ای در راستای افزایش قدرت ملی، به ویژه در بخش نظامی، همواره از بعدی روان‌شناختی برخوردار بوده است. ادراکهای خارجی از توانمندیهای نظامی هر کشوری برپایه بازدارندگی راهبردی (استراتژیک)، شکل گرفته است. کارآمدی بازدارندگی راهبردی برای ما به گونه‌ای بوده است که اصولاً از منظر روانی، یک حیطه امنیتی مؤثر را در مقابل تهدیدهای نیروی دشمن، در راستای اهداف کلان ملی، ایجاد نموده است. عملیات روانی در این زمینه، از اهمیت بسزایی در جهت پیشبرد منافع و امنیت ملی برخوردار بوده است و امروزه در عرصه تعاملات نظامی، بر اثر تحولات موجود، از کارآیی به مراتب بیشتری در تأثیرگذاری بر محیط ادراکی ـ روان‌شناختی نیروی رقیب، مخاطبان و افکار عمومی پیش از آغاز نبرد یا در حین آن، بهره‌مند گشته است. کلید واژاه‌ها: عملیات روانی، عملیات مشترک، مخاطبان هدف، فریب، ستاد مشترک، محیط ادراکی و روان‌شناختی، افکار عمومی مقدمه نوبل انویل، یکی از اعضای عملیات روانی مشترک امریکا( ) در اهمیت عملیات روانی می‌گوید: «عملیات روانی، در طی عملیات نیروهای متحد در کوزوو و بالکان، نقش کلیدی داشت. عملیات روانی به بهترین نحو بر گروههای متعددی از جمله نظامیان صرب، نیروهای پلیس در کوزوو تا جمعیت غیرنظامیان صرب در بلگراد و پناهندگان آلبانیایی‌تبار در اردوگاههای آلبانی و مقدونیه تأثیر شگرف برجای گذاشت. من عمیقاً به تأثیرات عملیات روانی در عرصه چنین نبردی و دستاوردهای مهم آن، اعتقاد یافته‌ام». عملیات روانی( ) عبارت از اقدامات برنامه‌ریزی شده‌ای است که در راستای گزینش داده‌های خاص اطلاعاتی و ارائه آن به افکار عمومی داخلی یا خارجی جهت تأثیرگذاری بر افکار، هیجانات، انگیزه‌ها و کنشهای گروههای دوست، دشمن و بی‌طرف در راستای دستیابی به اهداف و امنیت ملی است. عملیات روانی هم اینک بخش گسترده‌ای از امور دیپلماتیک، اطلاعاتی، نظامی و اقتصادی در امریکا را به خود اختصاص داده است. کارکرد عملیات روانی به گونه‌ای است که هم در زمان صلح و هم در دوران جنگ، بیشترین سطح تأثیرگذاری را برجای می‌گذارد. عملیات روانی در صورت به کارگیری مناسب، می‌تواند از هزینه‌های انسانی و مالی جنگ، به میزان قابل توجهی بکاهد و در دوران ثبات با تحت تأثیر قرار دادن رقیب مقابل از طریق ابزارهای خاص اطلاعاتی ـ روانی، در محیط ادراکی ـ روان‌شناختی نیروهای معارض، گسست ایجاد نماید. تحمیل اراده و خواست نیروهای خودی بر دولت هدف یکی از اهداف و کارکردهای اساسی عملیات روانی است که به مثابه پشتوانه اهداف سیاسی و نظامی در دکترین امنیتی، به آن توجه ویژه‌ای شده است. عملیات روانی بخش اساسی عملیات نظامی را تشکیل می‌دهد و پیش از آغاز نبرد نظامی تا اقدامات پس از آتش‌بس، از عملیات روانی برای دستیابی به اهداف فرماندهان نظامی، استفاده گسترده‌ای می‌شود. تأثیرگذاری بر اقدامات رقیب و افکار عمومی در راستای حمایت از راهبرد جامع ملی و اهداف رزمی فرماندهان واحدهای نظامی در سه سطح مختلف استراتژیک،( ) عملیاتی( ) و تاکتیکی( ) جنگ، هدف اصلی عملیات روانی است. آنچه در این زمینه مهم است، عملیات روانی باید در هر عملیات نظامی در سطح گسترده‌ای به کار گرفته شود و سپس برای بیشترین سطح تأثیرگذاری باید بین تمام سطوح آن هماهنگی و انسجام وجود داشته باشد. البته در سطح ملی، دستگاههای مختلف اجرایی به طراحی و اجرای فعالیتهای اطلاعاتی ـ روانی می‌پردازند، بنابراین، برنامه‌های اطلاعاتی ـ روانی تنظیم شده، هم در سطح داخلی و هم در عرصه نبرد، به هماهنگی و انسجام نیاز دارند تا بتوان از همه منابع قدرت ملی نظیر قدرت سیاسی، نظامی، اقتصادی و اطلاعاتی، علیه تهدیدهای احتمالی، استفاده کرد. سطوح عملیات روانی در زمینه سطوح سه‌گانه عملیات روانی در قلمرو نظامی ـ دفاعی و تفاوت کارکردی آن باید تأکید کرد که عملیات روانی استراتژیک، اصولاً در خارج از حیطه نظامی و توسط بخشهای مرتبط طراحی‌کننده راهبردی در دستگاه دولتی امریکا( ) هدایت می‌شود. عملیات روانی استراتژیک با هدف تأثیرگذاری بر ادراکها، نگرشها و رفتار دشمن خارجی و برای تحقق اهداف و مقاصد اجراکنندگان آن، اجرا می‌شود. در عملیات روانی استراتژیک برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، معمولاً از امکانات وزارت دفاع( ) بهره گرفته می‌شود و پشتیبانی یگان عملیات روانی نیروهای مسلح نیز در این زمینه، نقش به‌سزایی بر عهده دارد، ضمن آنکه عملیات روانی ارتش، با توان تأثیر استراتژیک، باید با سایر امکانات و برنامه‌های ملی هماهنگ باشد. آنچه مسلم است اکنون عملیات روانی استراتژیکی نقش مهمی را در نمایش تنظیم شده همکاری امنیتی( ) بر عهده دارد. عملیات روانی عملیاتی که پیش از درگیری و یا در طی دوران نبرد انجام می‌شود، در منطقه جغرافیایی خاصی که عملیات نظامی در آن صورت می‌گیرد، در راستای افزایش تأثیرگذاری درگیریها و استراتژیهای فرماندهان نظامی، بسیار ضروری است. اصولاً عملیات روانی عملیاتی نیز کارکرد ویژه‌ای را در نمایش تنظیم شده همکاری امنیتی، برعهده دارد. عملیات روانی تاکتیکی در منطقه‌ای اجرا می‌شود که مأموریت تاکتیکی نظامی‌ای علیه نیروهای دشمن، تنظیم شود. هدف عملیات روانی تاکتیکی حمایت از آن مأموریت ویژه و تحمیل فشار روانی بر نیروهای مقابل و متقاعد کردن مردم غیرنظامی حاضر در منطقه نبرد برای همراهی با فرمانده عملیات تاکتیکی برای رسیدن هرچه سریع‌تر به اهداف از پیش تعیین شده است. راست گفتن؛ بهترین تبلیغ هنگامی که هواپیماهای بی ـ 52 در آسمان (افغانستان) ظاهر شدند، بیشتر از آنکه بعد نظامی مسئله قابل بحث باشد، عملیات روانی این هواپیماها قابل تعمق بود که سعی می‌کردند بر ذهن و روان مردم افغانستان تأثیر بگذارند و آنها را برضد اسامه بن‌لادن بشورانند. (اعلامیه‌ها در نبرد بانکرهیل، هنگامی که نیروهای انگلیسی در معرض شکست بودند، بین آنها پخش شد) ارتش، عملیات روانی را از هنگام جنگ انقلابی، [به طور اصولی] به کار گرفت و این کار به منزله مسئله‌ای حیثیتی در مقابل تبلیغات ژاپنیها و آلمان نازی، قلمداد می‌گشت، اما امروزه جنگاوران روانی بیشتر مانند شیوه تبلیغات خیابان مدیسون عمل می‌کنند، بدون آنکه لباس مخصوص نظامی بر تن نمایند و از هواپیماها پایین بپرند. برای متخصصان عملیات روانی، برای نمونه، آنهایی که در زمینه عملیات ویژه هوایی و نفوذ به خطوط طالبان در 19 اکتبر نیز نقش داشتند، انتشار اعلامیه‌هایی با تصویر یک آتش‌نشان شهر نیویورک که پرچم امریکا را به اهتزاز در آورده بود اقدام جالبی به نظر آمد. متخصصان عملیات روانی، دریافتند که گفتن حقیقت بهترین تبلیغ است؛ همان گونه که کلنل جیمز تریدول، فرماندهی شاخه چهارم عملیات روانی می‌گوید در غیر این صورت شما، اعتبار خود را از دست می‌دهید؛ اعلامیه‌ها نحوه بهره‌گیری از بسته‌های غذایی را به مردم مناطق عملیاتی آموزش می‌دهند و درباره ایمن ماندن از حملات در مناطق درگیری، به غیرنظامیان هشدارهای لازم را می‌دهند. هواپیماهای کوماندوسولو اخبار مناطق مختلف را برای مردم افغانستان پخش می‌کردند، برای نمونه، اخیراً گزارشی از کوششهای سازمان ملل متحد در راستای ساماندهی گروههای معارض طالبان و درخواست از آنان برای خاتمه جنگ و خونریزی در افغانستان، نشان داده شد. «این موارد باید به وقوع بپیوندد تا سرانجام صلح در افغانستان، حاکم شود...».1 مأموریتهای عملیات روانی بخشهای عملیات روانی می‌توانند در حمایت و پشتیبانی از فرماندهی نیروهای مشترک( ) مؤثر باشند و در تمامی عملیات مشترک از طریق مأموریتهای ذیل کارآیی داشته باشند: 1ـ جهت‌دهی و هدایت نیروهای تحت فرماندهی از طریق تمرکز بر محدودیتها و پوشش آنها به‌گونه‌ای که روند مورد نظر عملیاتی با استفاده از ابزارهای روانی ـ اطلاعاتی به موفقیت عملیات نظامی بینجامد. 2ـ تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان خارجی از طریق ارائه برخی اطلاعات گزینش شده که به بازداشتن رقیبان از هرگونه تهدید احتمالی و در نتیجه تأثیرگذاری مثبت در راستای اهداف ملی، منجر گردد. 3ـ ارائه اطلاعات عمومی به مخاطبان خارجی جهت متقاعد کردن آنها از اقدامات نیروهای خودی در راستای پشتیبانی از فعالیتهای بشردوستانه و استقرار نظم مدنی در عرصه تعاملات بین‌المللی. 4ـ عملیات روانی می‌تواند به مثابه صدای نیروهای تحت فرماندهی، به مخاطبان خارجی از طریق ارائه نیات و مقاصد نیروهای فرماندهی مشترک و اقناع‌سازی، تأثیرگذاری به‌سزایی داشته باشد. 5ـ جلوگیری از تأثیرگذاری تبلیغات دشمن از طریق ارائه اطلاعات ناقص، فرافکنی، ایجاد فضای مثبت برای نیروهای خودی، جلب افکار عمومی داخلی و خارجی در منطقه عملیاتی پیش از نبرد یا حین آن. کارکردهای مزبور به خوبی نشان می‌دهد که عملیات روانی نیروی ترکیبی چندبعدی و از مؤثرترین سلاحهای نیروهای فرماندهی مشترک است. اصول عملیات روانی مشترک «اگر شما قصد پیروزی در هر درگیری را دارید، هیچ‌گاه از یاد نبرید که عقل و نیروی روانی شما باید به نیروی بدنی‌تان جهت دهد، هیچ‌گاه نگذارید که نیروی فیزیکی شما، قدرت روانی‌تان را هدایت کند، نیروی فیزیکی تا هنگامی که ذهن خسته نشده است، کارآیی خود را از دست نمی‌دهد.» ژنرال پتن روش‌شناسی عملیات روانی( ) تا زمانی که روشهای به کارگیری عملیات روانی با توجه به سطح تأثیرگذاری مثبت بر مخاطبان هدف خارجی( ) تنظیم و از شیوه‌های منطقی استفاده شود، اصولاً عملیات روانی به گونه تعمیم‌یافته، با مشکل خاصی مواجه نمی‌گردد و به صورت اصولی موفق خواهد بود: 1ـ وظیفه اصلی عملیات روانی:( ) وظیفه اصلی عملیات روانی، به واضح‌ترین تعبیر، مطابقت دادن کارکرد خود با دیدگاه نیروهای تحت فرماندهی با هدف چگونگی پشتیبانی و پیشبرد عملیات پیش از نبرد یا حین آن می‌باشد. 2ـ فرآیند تأیید عملیات روانی:( ) فرآیند تأیید عملیات روانی باید در طراحیهای اولیه و بررسیهای بعدی با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی تنظیم شود. 3ـ طرح‌ریزی ابتدایی:( ) طرح‌ریزی و به کارگیری عملیات روانی، نقش اساسی مهمی را در شکل‌گیری ذهنیت مخاطبان هدف خارجی و متقاعدسازی آنان، دارد. 4ـ موضوعات عملیات روانی، اقدامات و نمادها:( ) موضوعات عملیات روانی، اقدامات و نمادهای به کارگرفته شده باید بر پایه تحلیل منطقی و همه‌جانبه از اهداف (نیروهای همسو یا عناصر دشمن)، کارآییهای عملیات روانی، توانمندیها و ضعفهای موجود بر داشته‌ها و امکانات، استوار باشد. 5ـ تأثیر عملیات نظامی:( ) همه نیروهای نظامی حاضر در عملیات و اقدامات آنها باید در راستای گزینش ابزارهای ضروری روانی ـ اطلاعاتی مناسب سنجیده شوند و پیامدهای مثبت یا منفی به‌کارگیری هر کدام، دقیقاً تعیین گردد. 6ـ انتخاب رسانه‌:( ) انتخاب بهینه یک رسانه برای انتقال پیام، به گونه‌ای که قابل اعتماد و در دسترس باشد و به بهترین شیوه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پیامهای مورد نظر نیروهای خودی را به مخاطبان هدف خارجی منتقل کند، بسیار اهمیت دارد. با توجه به شرایط محیط پیرامونی، انتخاب گزینه مناسب برای پیشبرد عملیات روانی، امری ضروری است. 7ـ روزآمدی:( ) یافتن بهترین شیوه‌های روزآمد برای پیشبرد و موفقیت عملیات روانی، بسیار مهم است. فرآیند عملیات روانی متعامل می‌باشد و به گونه‌ای پویا از محیط پیرامونی، اقدامات مرتبط و واکنشهای موجود، تأثیر می‌پذیرد. روند تأیید عملیات روانی از سیاستگذاری وزارت دفاع نشئت می‌گیرد و باید انعطاف‌پذیری را به منزله اصلی مسلم از ابتدا در دستور کار قرار دهد. 8ـ ارزیابی مستمر:( ) تا جایی که امکان دارد، پیامدهای عملیات روانی باید به گونه پیوسته و بدون فاصله زمانی با توجه به مأموریتها و اهداف ملی و نظامی جهت‌دهنده به آن، ارزیابی شود. در طراحیهای ابتدایی اقدامات تنظیم شده در عملیات روانی، برنامه‌های عملیاتی باید ارتباط ناگسستنی با تحلیل موشکافانه در همه زمینه‌های اطلاعاتی داشته باشند. 9ـ تعیین میزان تأثیرگذاری:( ) میزان تأثیرگذاری عملیات روانی، ابزاری ساختارمند از ارزشیابی و گزارش را نیاز دارد که با دقت درجه تأثیرگذاری عملیات روانی ـ اطلاعاتی را بر مخاطبان هدف خارجی، همچنین میزان کاهش یا افزایش سطح تأثیرگذاری را با توجه به تغییر مأموریت و شاخصه‌های تعیین کننده، نشان دهد. گرچه تعیین دقیق میزان تأثیرگذاری عملیات روانی با توجه به پیچیدگی عامل انسانی و ذهنیتهای متفاوت بسیار دشوار است و تعیین نسبی آن نیز زمان مشخصی را می‌طلبد. تأثیرگذاری روانی بعد روان‌شناختی بر فرآیندهای موجود در عرصه نبرد، رهبران و ستادهای نظامی و همچنین بر مردم غیرنظامی تأثیر می‌گذارد. با توجه به محیط پیرامونی نبرد، نیروهای نظامی مایلند هنگامی با نیروهای دشمن روبه‌رو شوند که نیروی رقیب نسبت به توانمندیها و نقاط ضعف نیروهای خودی کمترین آگاهی و حساسیت را داشته باشند، تا بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، صحنه نبرد را به سود خود نمایند. حمایت از انتظارات پشتیبانی از انتظارات برای عملیات روانی مؤثر در تصویر 1 نشان داده و توضیحات لازم نوشته شده است. تصویر 1)عملیات روانی پشتیبان تقاضاها پشتیبانی اطلاعاتی اطلاعات( ) داده‌های اطلاعاتی مناسب، از انتظارات موجود از عملیات روانی با تمرکز بر ماهیت هدف، موقعیت، آسیب‌پذیریها، قابلیت دسترسی و شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و تاریخی در محیط عملیاتی، از عملیات روانی پشتیبانی می‌کند. اطلاعات همچنین از آگاهی و تحلیل برنامه‌های نیروی دشمن در راستای اهداف ملی بهره‌ می‌گیرد. اطلاعات باید از منابع در دسترس و قابل اعتماد برای طرح‌ریزی عملیاتی، جمع‌آوری شود. ضد اطلاعات( ) ضد اطلاعات از عملیات نظامی روانی در راستای شناسایی برخی مقوله‌های مرتبط حمایت می‌کند. هرگونه تجسس، خرابکاری، بازدارندگی از وظایف ضداطلاعات است که از طرحریزیهای عملیات روانی ناشی می‌شود. ضد اطلاعات به ویژه در سطوح عملیاتی و تاکتیکی عملیات نظامی روانی کاربرد فراوان دارد. به عبارتی مسئله ضد اطلاعات و اطلاعات انسانی( ) می‌تواند تأثیرگذاری عملیات روانی را افزایش دهد. فرماندهی، کنترل، ارتباطات و سیستمهای کامپیوتری (سی4 اس):( ) بخش نظامی موسوم به سی 4 اس، در زمینه طرح‌ریزی، محاسبه و ثبات بیشتر در موفقیت عملیات روانی مشترک بسیار مؤثر است. بخشهای مختلف عملیات روانی باید با توجه به عناصر سی 4 اس که سرعت، اطمینان و دقت بیشتر را برای عملیات به همراه می‌آورد، تنظیم گردند. پشتیبانی لجستیکی( ) از محلهای عملیات روانی مشترک در راستای کمک‌رسانیهای نظامی و خطوط امدادی پشتیبانی و حمایت می‌کند. برای حمایت از ساختار عملیات روانی نیاز به پشتیبانی نظامی به گونه‌ای سامان یافته و منسجم کاملاً احساس می‌شود، در این زمینه، موقعیت مناطق عملیاتی نیز بسیار درخور توجه است. اصولاً پیش از اجرای هر طرح عملیات روانی، همه ابعاد لجستیکی حمایتی باید در نظر گرفته شود و با سایر اجزا هماهنگ گردد. همه‌گونه تجهیزات پشتیبان عملیات روانی از جمله، انتقال مطبوعات و پخش رادیو و تلویزیون را می‌توان در این زمینه ارزیابی نمود. روابط عملیات روانی رابطه عملیات روانی با امور عمومی( ) [امروزه] هیچ‌کس نمی‌تواند با توجه به شرایط و تعاملات کنونی، بدون بهره‌گیری از عامل افکار عمومی که به گونه خاصی در مطبوعات و سایر گونه‌های تبلیغاتی متجلی شده است، جنگ را به پیش ببرد. 1ـ عملیات روانی با هدف تأثیرگذاری بر جهت‌گیریها، عقاید و رفتارهای مخاطبان هدف خارجی که در راستای اهداف کشور باشد، اجراء می‌گردد. 2ـ مقوله نظامی رابطه عملیات روانی با امور عمومی در برگیرنده اطلاعات عمومی، اطلاعات داخلی/ فرماندهی و ارتباطات اجتماعی است که در هر دو سطح مخاطبان داخلی و خارجی با توجه به منافع وزارت دفاع صورت می‌گیرد. این مقوله‏، موجب فراهم گشتن داده‌های روزآمد و متناسبی، [در نخستین گام] صرف‌نظر از تلاش برای تأثیرگذاری بر مخاطبان می‌شود. به مثابه منابع بدون محدودیت( ) برای کشورهای خارجی و همچنین خود کشور، شبکه‌های ارتباطی امور عمومی می‌تواند به عنوان مقوله اطلاع‌رسانی بین‌المللی مدنظر قرار گیرد. برای حفظ کارآیی و اعتبار بعد نظامی امور عمومی، مدیریت و تنظیم شبکه‌های امور عمومی بسیار حائز اهمیت است. شبکه‌های امور عمومی به منظور تأکید بر روی پاره‌ای واقعیتهای مدنظر، به گونه‌ای که تبلیغات خارجی مقابل را تحت‌الشعاع قرار دهند و نیز برای فرافکنی و ارائه نکردن حقایق، از سوی ایالات متحده، طراحی می‌گردد. الف. عملیات امور عمومی و فعالیتهای مرتبط نباید صرفاً بر مدیریت کنشها و افکار عمومی، متمرکز شود. ب. مقوله رابطه عملیات روانی با امور عمومی و تولیدات عملیات روانی باید یک جریان روزآمد اطلاعاتی را برای مخاطبان داخلی و خارجی فراهم کند. براساس سیاستگذاری مرتبط، امور عمومی و عملیات روانی، باید به گونه مشخصی از یکدیگر متمایز و در یک سطح تعریف شده تخصصی تعامل و همکاری داشته باشند. هر عملکردی باید تلاشهای مشخصی را در راستای طرح‌ریزی، تنظیم منابع و اجرای طرح عملیات فرماندهی،( ) انجام دهد. به صورت مشخصی، هماهنگی عملیات روانی و امور عمومی با یکدیگر به گونه‌ای باشد که اعتبار و کارآیی رو به افزایشی را برای اهداف خودی در قبال مخاطبان هدف، فراهم آورد. بنابراین، عملیات روانی در افزایش سطح تأثیرگذاری خود باید با مقاصد افسران فرماندهی امور عمومی، دفتر اطلاعات مشترک( ) و نمایندگان امور عمومی که در راستای طرح‌ریزی سازماندهی شده مشترک با گروه طرح‌ریزی مشترک، گروه طرح‌ریزی عملیات یا عملیات اطلاعاتی( ) که به منزله گروههای کاری، فعالیتهای عملیاتی را برای حفظ مقاصد خود هماهنگ کنند، تنظیم گردد. ج. فرآورده‌های عملیات روانی و امور عمومی باید در طرح‌ریزی فرآیند( ) و در حین اجرا، تنظیم و تعدیل گردند، حتی با توجه به اینکه امور عمومی و تولیدات عملیات روانی، ممکن‌ است در پاره‌ای جهات متفاوت باشند، آنها نباید تضاد اساسی که به اعتبار طرح خدشه‌ای وارد کند، داشته باشند. با این تعاریف و با توجه به ماهیت خاص مخاطبان، روند اطلاع‌رسانی مدنظر، ممکن‌ است بین مخاطبان [با هرگونه تفاوتی] تسری یابد. این تسری به مسئله ابعاد ویژه‌ای می‌بخشد. بدون در نظر گرفتن هیچ گونه روندی دخیل، در یک کلام باید اذعان کرد که گروه‌ کاری و کارکردهای امور عمومی باید با عملیات روانی پیوند مستحکمی یابد و فرماندهان نهادهای متمایز و تسهیلات خاصی را برای فعالیتهای هر کدام از این دو مقوله ذکر شده، فراهم آورد و فرماندهی امور عمومی نیز باید با مطبوعات و رسانه‌های جمعی در ارتباط باشد. روابط عملیات روانی با فریب نظامی و امنیت عملیاتی( ) عملیات روانی از داده‌های اطلاعاتی، صرفاً به منظور تأثیرگذاری بر مخاطبان هدف خارجی بهره نمی‌گیرد، بلکه می‌کوشد بر دستگاههای اطلاعاتی و متقاضیان مرتبط با آنها نیز تأثیر گذارد. بنابراین، پیامهای عملیات روانی باید با طراحان و اجراکنندگان ضداطلاعات، هماهنگ باشد، به گونه‌ای که طراحان فریب نظامی و برنامه‌ریزان امنیت عملیاتی را نیز در برگیرد، عملیات ضداطلاعاتی که الزاماً مورد توافق با عملیات روانی قرار نگرفته است ممکن‌ است دستاوردهای آن به همان اندازه تأثیرگذاری برنامه‌های عملیات روانی باشد. به علاوه، عملیات روانی باید به گونه‌ای اجرا گردد که در راستای پشتیبانی از اقدامات فریب و مرتبط با آن باشد. عملیات فریب نظامی الف. عملیات روانی معمولاً برای تأثیرگذاری بر مخاطبان هدف عام اجراء می‌شود، در حالی‌که عملیات فریب نظامی افراد خاصی را هدف قرار می‌دهد، یا نخبگان تصمیم‌گیرنده دشمن را به طور ویژه‌ای مدنظر قرار می‌دهد، یک فرد هدف فریب نظامی قرار گرفته، همچنین ممکن‌ است جزئی از یک گروه مدنظر وسیع‌تر باشد. گروههایی که جهت عملیات روانی و فریب نظامی مورد هدف قرار می‌گیرند معمولاً در برگیرنده گروههای فرماندهی دشمن، ستادهای طرح‌ریزی، شاخه‌های ویژه ستادها، گروههای بهره‌مند از تأثیر سیاستگذاریهای نظامی، تصمیم‌گیریها و تحلیلگران سیستمهای اطلاعاتی است. ب. عملیات روانی، به تأثیرات و طرحهای فریب نظامی با بهره‌گیری از واقعیات گزینش شده می‌پردازد و بر این اساس اطلاعات مدنظر و انتخاب شده به مخاطبان هدف خارجی به مثابه کلید ارتباط دهنده ارائه می‌گردد. اصولاً عملیات روانی نه تنها به القای داده‌های خاص اطلاعاتی به مخاطبان هدف خارجی [اشخاص]، بلکه به سیستمهای اطلاعاتی خارجی نیز می‌پردازد و این امر، این موقعیت را برای پشتیبانی متقابل فریب نظامی و عملیات روانی فراهم می‌آورد. ج. اجرای طرح عملیات روانی و اجرای عملیات ضدتبلیغاتی که بتواند در تکمیل عملیات نظامی فریب مؤثر باشد. عملیات ضدتبلیغاتی به آن دسته از فعالیتهای عملیات روانی اطلاق می‌شود که تبلیغات دشمن را شناسایی می‌کند، آگاهی متناسب را نسبت به موقعیت موجود فراهم می‌کند و در علنی کردن و کمرنگ نمودن تلاشهای دشمن در راستای تأثیرگذاری بر جمعیتهای غیرنظامی و نیروهای نظامی [خودی] تأثیرگذار باشد. امنیت عملیات الف. عملیات روانی با امنیت عملیاتی به منظور پوشش دادن اطلاعات اساسی نیروهای خودی از دشمن، باید ارتباط منسجمی داشته باشد. ب. طرح‌ریزی، آماده‌سازی، اجرای عملیات و کنشهای روانی باید در حفظ مخفی ماندن برنامه‌های ضروری مدنظر فرماندهی و کسب و حفظ امنیت ناشی از این اقدامات نهایی که در مقوله حساس ارتباط امنیت عملیاتی با شاخه عملیات روانی نمود می‌یابد، کارآیی داشته باشد. عملیات روانی هماهنگ با عملیات اطلاعاتی عملیات اطلاعاتی( ) اقداماتی که به قصد تأثیرگذاری بر اطلاعات دشمن و سیستمهای اطلاعاتی متعلق به آن در راستای حمایت از اطلاعات نیروهای خودی و ساختارهای اطلاعاتی آن، انجام می‌پذیرد، تعریف می‌شود. عملیات اطلاعاتی باید در برجای گذاشتن بیشترین سطح تأثیرگذاری بر سیستمهای اطلاعاتی و داده‌های اطلاعاتی دشمن، نقش اصلی را ایفا کند، در این راستا، عملیات اطلاعاتی به مثابه یک گزینه بازدارنده منعطف نرم‌افزاری، می‌تواند در راستای کسب اهداف و امنیت ملی، با توجه به عامل مدیریت زمان و اطلاعات به منزله مؤثرترین سلاح پیش‌برنده نیروهای خودی، یک موقعیت جهانی را به دست آورد. در صحنه‌های نبرد، معمولاً هر نیرویی که به فناوری اطلاعاتی مؤثرتری مجهز باشد و از برتری اطلاعاتی خود در پیش از نبرد یا حین آن استفاده برد، می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان، ضربه نخست را به دشمن وارد کند. توانمندیهای اصلی عملیات اطلاعاتی( ) کارآییهای اساسی عملیات اطلاعاتی توسط بخشهای مرتبط وزارت دفاع برای تأثیرگذاری بر نخبگان تصمیم‌گیرنده خارجی یا گروههای مؤثر در فرآیند برنامه‌ریزی رقیب، صورت می‌گیرد. اصولاً عملیات روانی، فریب نظامی( ) و تبلیغات اقناعی( ) توانمندیهای اصلی عملیات اطلاعاتی محسوب می‌شوند که به گونه خاصی با مقوله تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری نخبگان هدف خارجی ارتباط می‌یابند. جنگ الکترونیکی( ) و عملیات شبکه کامپیوتری( ) برای تأثیرگذاری با طیف الکترومغناطیسی جریان می‌یابد، سیستمهای تسلیحاتی،( ) فرماندهی و کنترل( ) و واکنشهای خودکار نیز با مسئله عملیات اطلاعاتی ارتباط دارد. بر این اساس عملیات اطلاعاتی، نقش و کارکرد برجسته‌ای در مورد تأثیرگذاری بر فرآیند تصمیم‌گیری دشمن برعهده دارد. همگرایی و هماهنگی( ) همان گونه که بیان شد، عملیات روانی به منزله مهم‌ترین کارکرد عملیات اطلاعاتی باید با سایر بخشهای هدایت شده از سوی وزارت دفاع هماهنگ باشد و عملیات روانی باید در راستای اهداف ملی و ضدتبلیغات دشمن به کار گرفته شود. 1- عملیات اطلاعاتی باید با سایر بخشهای مرتبط در راستای تحلیل داده‌های اطلاعاتی و امکانات نیروی دشمن هماهنگ و همسو باشد. 2- با هدف مشروعیت( ) و اعتبار زدایی( ) از دشمن، به کار گرفته شود. 3- برای ارائه اطلاعات گزینشی به مخاطبان هدف خارجی، برنامه‌ریزی منسجم را در دستور کار قرار دهد. 4- بر روی نقاط قوت و ضعف دشمن تمرکز داشته باشد. 5- به منظور کاهش هزینه‌های رویارویی فیزیکی و در نتیجه ایجاد درگیری آمادگی داشته باشد. 6- اعتماد به نفس نیروی دشمن را تضعیف کند. 7- نیروی دشمن را منزوی کند و اراده آنها را برای هرگونه اقدام مؤثر در هم شکند. عملیات روانی همواره از ابزارهای اطلاعاتی به منزله یک تحلیل منطقی و منسجم از راهکارهای اطلاعاتی ـ راهبردی، دشمن استفاده کرده است. 1- تمامی تلاشهای تبلیغاتی دشمن باید کم‌رنگ و تضعیف گردد. 2- انگیزه هرگونه عملیات تهاجمی( ) در دشمن از بین برود. 3- انگیزه‌های همکاری اطلاعاتی و همسویی اهداف را در بین کشورهای خارجی و مردم غیرنظامی همجوار مناطق عملیاتی فراهم کند. 4- هرگونه پشتیبانی و حمایت از نیروهای دشمن را کاهش و حامیان سنتی دشمن را دست کم به موقعیت بی‌طرفی، سوق دهد. 5- مخاطبان خارجی هدف را چه در مناطق آزاد یا اشغال شده از سوی نیروهای خودی، با اهداف ملی همسو و همگرا کند. 6- از برنامه‌های اطلاعاتی صادر شده از هرم فرماندهی، پشتیبانی کند. عملیات روانی و بخش عملیات نفوذ 1ـ عملیات روانی کارکرد اصلی عملیات اطلاعاتی است. تأثیرگذاری بر ذهن مخاطبان خارجی و افکار عمومی در این راستا بسیار مهم می‌باشد. ابزارهای مدنظر در این زمینه باید بیشترین سطح تأثیرگذاری را در راستای اهداف ملی برجای گذارند. 2ـ هماهنگ کردن عناصر عملیات اطلاعاتی باید کلید موفقیت عملیات اطلاعاتی قرار گیرد. 3ـ ستاد مشترک عملیات روانی که بخش عملیات اطلاعاتی را نیز پوشش می‌دهد، باید طرحهای جهت دهنده راهبردی را که تمرکز بیشتری به اجرای عملیات می‌دهند، پشتیبانی کند، در واقع ستاد مشترک عملیات روانی باید از همه امکانات موجود برای کسب پیروزی در منطقه عملیاتی استفاده کند. وظایف عوامل ستاد عملیات روانی در بخش عملیات اطلاعاتی نمایندگانی از هربخش ستاد مشترک عملیات روانی برای اجرای منسجم‌تر طرح‌ریزیها و افزایش توانمندیهای مرتبط، در بخش عملیات اطلاعاتی حاضر می‌شوند. الف. وظایف نمایندگان عملیات روانی در هماهنگی کامل با بخش عملیات اطلاعاتی، برای نمونه در یگان مستقل عملیات روانی مشترک( ) نمود می‌یابد. ب. در بخش عملیات اطلاعاتی، باید همکاری کامل و متعادل میان استراتژی عملیات اطلاعاتی و پشتیبانی عملیات روانی، برقرار باشد. ج. در هر حال، با وجود همکاری سازنده، بخشهای عملیات روانی باید طرحهای خود را با راهبرد بخش عملیات اطلاعاتی هماهنگ دهند. د. نمایندگان عملیات روانی باید آمادگیهای لازم را برای اجرای وظایف مرتبط فراهم کنند. عملیات اطلاعاتی پشتیبان یگان مستقل عملیات روانی مشترک بخش عملیات اطلاعاتی از یگان مستقل عملیات روانی از طریق وظایف ذیل، پشتیبانی می‌کند: الف. بخش عملیات اطلاعاتی، برای پیشبرد اهداف عملیات روانی، به ارزیابی داده‌های مختلف به دست آمده در راستای اهداف ملی و به ویژه ارائه تحلیل اطلاعاتی دقیق در زمینه داده‌های انسانی می‌پردازد و در این مورد از کمکهای نرم‌افزاری ـ اطلاعاتی وزارت امورخارجه و سایر نهادهای اداری ـ اجرایی مؤثر نیز بهره‌مند می‌گردد. ب. بخش عملیات اطلاعاتی، در واقع یک سلسله تسهیلات خاص را در زمینه ارتباطات، توزیع و انتقال داده‌های راهبردی، ارائه طیفی از تحلیلهای منطقی متوالی، نظرسنجیهای افکار عمومی و مخاطبان هدف خارجی، ایجاد شناخت بیشتر از برنامه نیروهای خودی و رقیب و شکل‌دهی برنامه‌های تبلیغاتی برای یگان مستقل عملیات روانی مشترک، بر عهده دارد. ج. بخش عملیات اطلاعاتی، با هماهنگ کردن داده‌های در دسترس و همسویی با سایر بخشهای مرتبط، سعی در ارائه برنامه‌های عملیاتی منسجم و در نتیجه ارتقای اهداف ملی دارد. د. بخش اطلاعاتی در راستای ارتقای عملیات روانی از مواردی چون فریب نظامی، جنگ الکترونیکی، توجیه تبلیغاتی ـ اطلاعاتی( ) و فرم تجزیه و تحلیل مخاطبان مورد نظر،( ) (برای مطالعه بیشتر به فصلنامه شماره 2 مراجعه فرمایید) بهره‌گیری می‌کند تا به هماهنگی مقتضی و هدف‌گیری سریع در راستای اهداف ملی برسد و در پشتیبانی از مقاصد یگان مستقل عملیات روانی مشترک، مؤثر باشد. ز. اصولاً بخش اطلاعاتی، این تضمین را می‌دهد که بخش هماهنگی مشترک هدف گیرنده،( ) از پشتیبانی همه‌جانبه عملیات روانی برخوردار است. اگر نیروی بالقوه نظامی افزایش یابد، عملیات روانی و اطلاعاتی نیز باید مطابق با شرایط از راهبردها و مقاصد عملیاتی متفاوتی که مواردی مانند عملیات مشترک همسوی فراملیتی را نیز دربر می‌گیرد، بهره ببرند. تأثیر عملیات روانی میلیونها اعلامیه( ) توسط نیروهای متحد در طی عملیاتهای سپر صحرا( ) و توفان صحرا( ) برای سربازان عراقی مستقر در منطقه عملیاتی فرستاده شد که بر اساس آن به سربازان مدافع در مورد هرگونه مقاومت احتمالی هشدار داده و از آنان خواسته شده بود تا خود را نجات دهند. بسیاری از اعلامیه توسط هواپیماهای ام.سی‌ـ130، اف‌ـ16، و همین طور ام‌کا-129( ) فرو ریخته شد که به شدت بر انگیزه و ذهنیت سربازان عراقی تأثیر داشت. تفنگداران امریکایی( ) به وسیله ای‌ـ6، گونه دیگری از پیامهای تبلیغاتی را در منطقه عملیاتی در کویت، پخش ‌کردند و هواپیماهای UH-IN، از بلندگوها( ) برای شکست اراده مقاومت سربازان مدافع عراقی استفاده کردند. در یکی از اعلامیه‌های تبلیغاتی که بر مسجد و محوطه مدرسه‌ای فرود آمده بود و تانکها و تجهیزات ضدهوایی( ) و تعداد زیادی از تسلیحات و سربازان عراقی در آن مستقر بودند، به نیروهای مدافع درباره اینکه صدام‌حسین، مذهب و خانواده‌های سربازان را بازیچه خود قرار داده است، هشدار داده شده بود. تعبیر دیگری که از فروریختن بمبهای 15 هزار پوندی توسط هواپیماهای ام‌.سی-130 می‌توان داد، آن است که عملیات هوایی نیروهای متحد، به گونه‌ای عملیات روانی برای درهم شکستن باقیمانده اراده سربازان عراقی بود که در برابر نیروهای متحد مقاومت می‌کردند. یکی از فرماندهان ارشد دستگیر شده به دست نیروهای امریکایی( ) در این باره می‌گوید: «نیروهای تحت فرماندهی من به شدت از تأثیر مخرب هواپیماهای بی- 52 امریکاییها، حتی هنگامی که مایلها از آن دور بودند، در ترس و نگرانی به سر می‌بردند، چرا که با این وجود نیز صدای انفجار و حملات هولناک آن را به روشنی شاهد بودند».2 مسئولیتهای سازمانی عملیات روانی مسئولیتهای ذیل به مثابه موارد تعیین کننده عملیات روانی هستند که وزارت دفاع نیز در قبال آنها تأکید ویژه‌ای دارد. بخش وزارت دفاع 1ـ عملیات روانی در راستای سیاستگذاریهای امنیت ملی و اهداف جامع کشور تنظیم می‌گردد و بسیار مهم است. 2ـ در ارتقای نیروی جانشین و بسیج کردن آن در مواقع مقتضی تأثیرگذار است. سیاست‌گذاریهای تحت امر وزارت دفاع 1ـ عملیات روانی باید در عملیات ویژه و درگیریهای کم‌شدت کارآیی( ) مؤثری داشته باشد. 2ـ اقتدار هیئت حاکم را در مسائلی چون صلح، جنگ و آتش‌بس تأمین کند. عملیات ویژه و درگیری کم‌شدت 1ـ اقداماتی که به مثابه پشتیبانی ستاد و مشاورت وزارت دفاع می‌باشد در مقوله‌های عملیات روانی نمود بسیار دارد. 2ـ برگزاری نشستهای هماهنگی در امر سیاستگذاری، طرح‌ریزیها و برنامه‌هایی با سایر بخشهای راهبردی دست‌اندرکار در امر مسائل برون‌مرزی نظامی. 3ـ فراهم کردن راهکارهایی برای طرح‌ریزی و اقدام در راستای عملیات روانی به گونه‌ای که با سایر طرح‌ریزیهای رده‌های عملیات نظامی همخوانی و تناسب داشته باشد. 4ـ گسترش سیاستگذاری عملیات روانی در راستای سرفصلهای تنظیم شده از سوی وزارت دفاع. 5ـ مرور و تصویب برنامه‌های عملیات روانی وزارت دفاع. 6ـ ارزیابی سطح تأثیرگذاری برنامه‌های عملیات روانی. همیاری وزارت دفاع در امور امنیت بین‌المللی در این زمینه برنامه‌های عملیات روانی طراحی شده از سوی وزارت دفاع باید دوباره بررسی و مرور شود و توصیه‌های راهبردی برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر عملیات روانی با توجه به شرایط ژئواستراتژیکی درباره عملیات ویژه و درگیریهای کم‌شدت مد نظر قرار گیرد. شورای عمومی وزارت دفاع این شورا زمینه‌های قانونی و مقتضیات اجرایی مرتبط با طرحها و برنامه‌های عملیات روانی را تنظیم می‌کند. رئیس ستاد مشترک 1ـ به هنگام ضرورت به رئیس جمهور در زمینه نیروهای عملیات روانی، توانمندیها، برنامه‌ها و وظایف وزارت دفاع و شورای امنیت ملی راهنمایی می‌دهد. 2ـ فراهم کردن زمینه‌های مشترک در همکاریهای دفاعی ـ امنیتی با گروههای کاری مسئول در زمینه عملیات روانی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشستهای چندگانه نظامی. 3ـ هماهنگی و فراهم کردن طرحهای مناسب چندملیتی در زمینه عملیات روانی و مشارکت‌دادن ایالات متحده در برنامه‌های آموزشی نظامی عملیات روانی در کشورهای همگرا با راهبرد امنیتی امریکا. 4ـ ایجاد زمینه‌های مناسب بین سازمانی در زمینه اعزام گروههای همکاری عملیات روانی. 5ـ سیاست‌گذاری عمومی منسجم و تعیین اولویتهای برنامه مطالعاتی عملیات روانی. 6ـ فراهم کردن راهکارهای جهت‌دهنده به عملیات روانی نیروهای ویژه تهاجمی. 7ـ تنظیم برنامه‌های استراتژیک (راهبردی) و سیاست‌گذاری در راستای سطح تعیین کننده عملیات روانی در عملیات مختلف نظامی. 8ـ مرور برنامه‌های عملیات روانی نیروهای ضربتی با هدف تضمین کردن کارآیی مناسب، سریع و منطقی آنها در راستای خط‌مشی جامع وزارت دفاع و ستاد مشترک ارتش. 9ـ تنظیم و پیشنهاد طرحهای عملیات روانی در سطوح مختلف در چهارچوب کلی راهبردی وزارت دفاع. 10ـ بازخوانی عملیات روانی و طرحهای مرتبط در دوره صلح و هنگام عملیات ویژه پیش از نبرد کلاسیک. 11ـ فراهم کردن زمینه‌های ارتباطی میان نیروهای ویژه ایالات متحده و سایر بخشهای موازی مسئول در راستای دکترین مشترک عملیات روانی امریکا. 12ـ تنظیم دستورالعملی مشخص و طبقه‌بندی شده از تواناییهای مدنظر عملیات روانی در سطوح وزارت دفاع، رؤسای ارگانهای مرتبط، نیروهای ویژه و رؤسای ستاد مشترک. 13ـ ایجاد و تنظیم خط مشی همگرا با نیازهای آموزشی عملیات روانی که متناسب با صحنه‌های عملیاتی نبرد باشد. 14ـ به کارگیری اصولی نیروهای عملیات روانی از طریق طرح توانمندیهای مشترک استراتژیک (راهبردی)( ) در راستای ساماندهی نیروهای ویژه عملیاتی. 15ـ فراهم کردن لجستیک هماهنگ و بهره‌گیری از تمامی راهکارهای لازم در راستای توانمندیهای عملیات روانی. 16ـ ایجاد اطلاعات و ضد اطلاعات و مستلزمات آن به گونه‌ای هماهنگ و اولویت‌بندی شده که بتواند نیازهای نیروهای ویژه، ستاد مشترک و سایر نهادهای همسو را برآورده نماید. 17ـ تأمین همگرایی و هماهنگی فعالیتهای عملیات روانی در قالب برنامه‌های ستاد مشترک و طرح آزمایش چندجانبه. 18ـ مشارکت دادن ساختار عملیات روانی در برنامه‌های آموزشی ویژه نظامی مشترک. 19ـ تأمین همسویی اقدامات عملیات روانی در فعالیتهای طرح‌ریزی نظامی برای صحنه مشترک امنیتی( )برای عملیات و جنگ احتمالی. 20ـ تضمین کردن همگرایی فعالیتهای عملیات روانی و بازخوانی کارکردی طرح عملیات( ) مشترک که راهکارهای پیشنهادی رئیس‌جمهور و وزارت دفاع را پوشش دهد. نیروهای تهاجمی ویژه نیروهای تهاجمی ویژه با توجه به شرایط جغرافیایی و ژئواستراتژیکی باید مسئولیتهای ذیل را در نظر بگیرند: 1ـ طرح‌ریزی به گونه‌ای که اقدامات عملیات روانی تضمین کننده طرحهای منطقه‌ای، حمایت عملیاتی و اهداف ملی عملیات روانی باشد. 2ـ گسترش اطلاعاتی و ضداطلاعاتی لازم به منظور اجرای تحلیلی منسجم و منطقی از عملیات روانی، طرح‌ریزی و اجرا. 3ـ طرح‌ریزی، پشتیبانی و اجرای عملیات روانی در پیش‌ از درگیری و حین آن، به گونه‌ای که اهداف منطقه‌ای و ملی ایالات متحده تأمین گردد. عملیات روانی در هنگام ثبات و صلح نیز باید هماهنگ با فعالیتهای واحدهای دیپلماتیک و منطقه عملیاتی تنظیم شود. 4ـ فراهم کردن طرحهای عملیات روانی، تأیید و تنظیم عملیات روانی در پشتیبانی از اجرا و عملیات. 5ـ ارتقای عملیات روانی، طرحها، فرآیند تأیید و پشتیبانی از اجرا و عملیات، به گونه‌ای که سیاستهای مربوط به عملیات روانی با راهبرد سازمانهای امنیتی ـ نظامی منطقه‌ای و بین‌المللی هماهنگ باشد. 6ـ تضمین طرح‌ریزی پیش از جنگ برای بهره‌گیری از اطلاعات و داده‌های وزارت دفاع، خارج از آن و کاراییهای عملیات روانی وزارت دفاع. 7ـ ایجاد سیستم گزارش‌دهی در زمینه عملیات روانی با هدف به دست آوردن داده‌های اطلاعاتی مرتبط درباره فعالیت عملیات روانی دشمن، تأثیرگذاری متقابل عملیات روانی و تحولات مستمر قابل تحلیل و ارزیابی در این مقوله. 8ـ هماهنگ کردن فعالیتهای عملیات روانی با هدف ایجاد آمادگی برای بازخوانی طرح عملیات مشترک. فرماندهی نیروهای تهاجمی و عملیاتهای ویژه ـ فرماندهی عملیاتهای ویژه امریکا این بخش مسئولیتهای ذیل را بر عهده دارد: الف. تضمین اینکه ستادها و سازمانهایی که در زمینه طرح‌ریزی و اجرای عملیات روانی، فعالیت دارند، با توجه به زمان‌بندی لازم، کارآیی متناسبی داشته باشند. ب. گسترش طرحها و برنامه‌ها، با هماهنگی ستاد مشترک و فرماندهی عملیاتهای ویژه ایالات متحده، با هدف پشتیبانی از مستلزمات عملیات روانی که با توجه به شرایط منطقه عملیاتی اجراء می‌شود. ج. در هماهنگی با وزارت دفاع، نیروهای عملیات روانی در راستای پشتیبانی عملیات روانی استراتژیک (راهبردی)، تاکتیک و عملیاتی به کار گرفته شوند. پاسخگویی فرمانده نیروی ویژه و نیروهای تهاجمی فرماندهی نیروهای ویژه و نیروهای تهاجمی در موارد زیر پاسخگو هستند. 1ـ برنامه‌ها و بودجه مالی متناسب را برای تصویب و اجرای برنامه‌های عملیات روانی به کار گیرد. در راستای چنین مسئولیتی، فرماندهی با رئیس ستاد مشترک، مسئولان بخشها و فرماندهان عملیات آفندی با این هدف که عملیات روانی دقیقاً در راستای مقاصد مدنظر اجرا گردد، هماهنگ است. 2ـ ایجاد و آماده‌سازی نیروهای آموزش دیده عملیات روانی با هدف پشتیبانی از وزارت دفاع و سایر فرماندهان مرتبط در سه سطح استراتژیکی (راهبردی)، عملیاتی و تاکتیکی از مسئولیتهای فرمانده کل است. 3ـ اقدام کردن در مقام کارگزاری اجرایی (CJCS) برای برنامه‌ریزی، آموزش و تجهیز نیروهای مشترک عملیات روانی. 4ـ آماده‌سازی و ایجاد نیروهای عملیات روانی در راستای مقاصد فرماندهی و براساس خط‌مشیهای تنظیمی وزارت دفاع. 5ـ پشتیبانی از خواسته‌های سایر فرماندهان عملیات روانی. 6ـ فراهم کردن عملیات ویژه،( ) که برای حفظ کارآیی و روحیه سایر نیروها و پشتیبانی از برنامه‌ها بسیار مؤثرند. این مسئله در برگیرنده معرفی مفاهیم دیگر مرتبط با عملیات روانی مانند توسعه فناوری و کسب سیاستهای مناسب عملیات روانی است. 7ـ فراهم کردن آموزش برای نیروهای نظامی خارجی تحت فرمان. 8ـ پیشنهاد سیاستگذاری راهنمای عملیات روانی به رئیس کل ستاد مشترک، رؤسای بخشها و فرماندهی نظامی نیروهای ایالات متحده. 9ـ ایجاد اعتبار و توسعه اولویتهای آموزشی عملیات روانی، اطلاعات و خواسته‌های نظامی و انتقال آن به رئیس ستاد مشترک در راستای پشتیبانی از مجموعه مرتبط فرماندهی و مسئولیتهای ستاد مشترک با عملیات روانی است. 10ـ ایجاد عینیت برای موضوعات عملیات روانی، فعالیتها، وظایف و قابلیتهای ستاد مشترک، بخشهای مرتبط و فرماندهان سطوح مختلف نظامی. 11ـ هماهنگ کردن فرماندهی و رئیس ستاد مشترک به گونه‌ای که فعالیتهای عملیات روانی با آموزش مشترک و طرحها و برنامه‌های مدنظر، مطابق باشد. 12ـ اقدام کردن در مقام کارگزار هدایت و گسترش دکترین عملیات روانی مشترک. 13ـ گسترش مفاهیم عملیات روانی به گونه‌ای که از اهداف مندرج در امنیت ملی پشتیبانی کند، بازبینی بخش توسعه دکترین عملیات روانی با دکترین مشترک و تضمین این نکته که عملیات روانی و بخشهای مرتبط، تابع منافع ملی است. 14ـ مشارکت با نیروهای عملیات روانی در cJCS و فرماندهی نیروها به گونه‌ای که موجب توسعه تاکتیکهای مشترک، تکنیکها و رویه‌هایی برای نیروهای عملیات روانی گردد. 15ـ مدیریت و تنظیم برنامه مطالعاتی عملیات روانی و هماهنگ کردن ورودی داده‌های عملیات روانی( ) با برنامه تولید اطلاعات دفاعی وزارت دفاع. 16ـ تضمین اینکه نیروهای عملیات روانی برای طرح‌‌ریزی و اجرای عملیات روانی در مناطق مورد نیاز آموزش مناسب دیده‌اند. 17ـ آماده‌ساختن نیروهای ذخیره فرماندهی عملیات روانی برای به‌کارگیری در طرح‌ریزی، توسعه مفاهیم و مشارکت در آموزش مشترک و عملیات مداوم و مؤثر. 18ـ هماهنگی با بخشهای طرح‌ریزی، ایجاد پشتیبانی آفندی و تثبیت نیروهای عملیات روانی با سایر نیروهای آفندی در راستای اجرای عملیات روانی. بخشهای نظامی و خدمات 1ـ فراهم کردن پرسنل نظامی و شخصی برای آموزش مناسب عملیات روانی و برنامه‌ریزی مهارتهای مربوط. 2ـ ایجاد قابلیتهای ارگانیک برای اجرای عملیات روانی، آمادگی نیروها و تجهیزات. 3ـ توسعه بخش مرتبط با دکترین عملیات روانی و دیگر بخشهای مرتبط. 4ـ فراهم کردن نیروهای عملیات روانی با هدف تقویت فرماندهی آفندی در مأموریتهای برون‌مرزی و کشورهای خارجی. 5ـ ایجاد بخشهای اطلاعات و ضداطلاعات ساماندهی شده، آ‎موزش دیده و انسجام یافته برای پشتیبانی از طرح‌ریزی و اجرای عملیات روانی. 6ـ به کارگیری ساختارهای مرتبط با عملیات روانی در بخشهای آموزش و برنامه‌های درسی. رئیس ستاد ارتش امریکا، بنا به مسئولیتهای خود در ستاد مزبور، وظیفه آموزش پرسنل خارجی در زمینه عملیات روانی، به هنگام ضرورت را نیز برعهده دارد. فرماندهان یگان مستقل عملیات روانی مشترک مسئولیتهای زیر را در راستای اهداف ملی برعهده دارند: 1ـ هماهنگ کردن تمامی کوششهای یگان مستقل عملیات روانی مشترک به تناسب امنیت ملی ایالات متحده و اقتدار فراملی در منطقه عملیات مشترک و مشارکت دادن عملیات روانی در طرحهای یگان مستقل عملیات مشترک. 2ـ ایجاد ارزیابی روزآمد عملیات روانی برای طراحی مناطق عملیاتی. 3ـ نمایش و بازخوانی اجزای طرح عملیات روانی، مشتمل بر هماهنگی برای گسترش و توسعه کاراییهای متناسب نیروهای عملیات روانی. 4ـ هنگام ضرورت، پذیرش ارتباط نیروی عملیات روانی با فرماندهی نیروهای ویژه و به کارگیری آن در پیشبرد منافع ملی. وظایف مسئول بخش اطلاعاتی وزارت دفاع 1ـ ایجاد طرحی برای برآورده کردن نیازهای اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی. 2ـ همکاری در زمینه آماده‌سازی اطلاعات مربوط به عملیات روانی و ارزیابیهای ضداطلاعاتی و همچنین سنجش طراحیهای گروههای خارجی دست‌اندرکار، هماهنگی با رئیس ستاد مشترک، رؤسای بخشهای عملیاتی، فرماندهی نیروی ویژه ایالات متحده. 3ـ ایجاد آموزشهای عملیات روانی برای تحلیل‌گران اطلاعاتی برای تضمین اینکه واکنش متناسب به تولیدات اطلاعاتی در گروی حمایت از برنامه‌های عملیات روانی است. 4ـ در نظر گرفتن و بهره‌گیری از فرصتهای ناشی از عملیات روانی برای پیشبرد اهداف ملی ایالات متحده. 5ـ بررسی شاخصهای آسیب‌پذیری( ) بالقوه عملیات روانی نیروهای خودی در دستگاههای اطلاعاتی خارجی. مسئول سیستمهای اطلاعاتی نرم‌افزاری (داده‌های نرم‌افزاری) وزارت دفاع سیستمهای رایانه‌ای را با هدف پشتیبانی از ساختار خودکار عملیات روانی( ) تحت نظر دارد و مستلزمات ارتباطی و سیستمهای داده‌پردازی را برای انتقال تولیدات عملیات روانی از منطقه پیرامونی ایالات متحده( ) به نیروهای فرامرزی( ) عملیات روانی، به کار می‌گیرد. مسئول بخش امنیت ملی/ هسته مرکزی امنیتی( ) داده‌های اطلاعاتی گردآوری شده را به قصد بهره‌گیری متناسب از آنها در چالشهای امنیت ملی، در سطوح مختلف، اولویت‌بندی و پردازش موضوعی می‌کند. همه فرماندهان نظامی( ) از طرح



    مقالات مجله
    نام منبع: جیمز هاو کینز
    شماره مطلب: 2158
    دفعات دیده شده: ۲۱۱۷ | آخرین مشاهده: ۳ ساعت پیش