Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • ازدواج ثروتمندان لیبی با دختران پناهجوی سوری؛ حمایت یا بردگی مدرن؟
    سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۳۵

    شرایط سخت زندگی برای پناهندگان سوری در لیبی برخی از خانواده ها را مجبور می کند که دختران خود را به ازدواج مردان محلی ثروتمند درآورند. احمد ماهر، خبرنگار بی بی سی عربی در بنغازی گزارش می دهد که سوری ها می گویند لیبایی ها اغلب در خانه های آنها را می زنند و می خواهند که به خصوص، دختران کم سن و سال آنها را به عقد خود در آورند. احمد اتراش یکی از صدها پناهنده سوری در بنغازی، دومین شهر بزرگ این کشور، است. او و خانواده اش از جنگ پرالتهاب در

    شرایط سخت زندگی برای پناهندگان سوری در لیبی برخی از خانواده ها را مجبور می کند که دختران خود را به ازدواج مردان محلی ثروتمند درآورند.

    احمد ماهر، خبرنگار بی بی سی عربی در بنغازی گزارش می دهد که سوری ها می گویند لیبایی ها اغلب در خانه های آنها را می زنند و می خواهند که به خصوص، دختران کم سن و سال آنها را به عقد خود در آورند.

    احمد اتراش یکی از صدها پناهنده سوری در بنغازی، دومین شهر بزرگ این کشور، است. او و خانواده اش از جنگ پرالتهاب در وطنشان، سوریه، به لیبی گریخته اند.

    آقای اتراش می گوید که ترجیح می دهد ببیند سوری ها در خیابان گدایی کنند تا اینکه به خاطر پول، با مردان پولدار لیبیایی ازدواج کنند. او می گوید که بسیاری از مردان در لیبی در پی گرفتن دختران سوری که زیر سن قانونی قرار دارند، هستند.

    او می گوید: "ما دو ماه پیش به بنغازی رسیدیم. ماه گذشته، یک مرد لیبیایی در خانه من را زد و پرسید که آیا دختر یا خواهری دارم که در قبال پول، او را به ازدواجش درآورم. من خندیدم و گفتم که بله، یک دختر دو ساله دارم."

    آقای اتراش که ۳۸ سال دارد و در دمشق طراح گرافیک بوده است، حالا در بنغازی نجاری می کند. او می گوید: "مرد عصبانی شد، بعد من به او گفتم از خدا بترس! ما در کشور شما به دنبال پناه و حمایت هستیم نه اینکه بخواهیم تحقیر شویم."

    او که پدر دو فرزند است، از اینکه خانواده های بی پول سوری مجبور به دادن دخترانشان می شود، منزجر است.

    احمد اتراش می گوید: "آنها از فشار مالی ما سوء استفاده می کنند. خیلی از خانواده ها حتی نمی توانند یک وعده غذای مناسب برای فرزندانشان فراهم کنند."

    یک فرد مطلع سوری می گوید که مردان لیبیایی، اغلب از آنها می خواهند که خانواده های سوری را معرفی کنند تا بتوانند با دختران آنها ازدواج کنند.

    او می گوید: "یک مرد لیبایی به من گفت دختران سوری زیبا هستند."

    "مرد دیگری به این نکته اشاره می کند که اگر بخواهند با یک دختر لیبایی ازدواج کند، خانواده دختر حدود ۱۹ هزار دلار مهریه می خواهند، در حالی که سوری ها تنها به چندصددلار قانع اند."

    در لیبی سوری ها نه اردوگاه پناهندگان دارند و نه هیچ طرح سازمان یافته دولتی برای میزبانی آنها در این کشور وجود دارد. خانواده های پناهجوی سوری در تعدادی از شهرهای لیبی پراکنده اند و هیچ آمار رسمی از شمار آنها در آن کشور نیست.

    شمار پناهندگان سوری در بنغازی حدود هزار نفر تخمین زده می شود.

    بردگی مدرن؟

    برخی از پیشنمازان در لیبی بر این باورند که چنین ازدواج هایی از روی مسئولیت پذیری ثروتمندان لیبی است "چرا که سوری ها در نیاز شدید به سر می برند."

    شیخ اشرف الاقربی، امام جماعت یک مسجد می گوید: "اگر مردان، چه مجرد و چه متاهل، استطاعت مالی داشته باشند، این گونه ازدواج ها هیچ اشکالی ندارد."

    به گفته او "اگر این ازدواج ها بر اساس رضایت طرفین باشد، وظیفه شرعی مردان هم به شمار می رود. ما باید لیبیایی ها را تشویق کنیم که چنین خانواده های آسیب پذیری را حمایت کنند، چرا که در غیر این صورت، آنها ممکن است به فحشاء رو بیاورند."

    ولی در مقابل، برخی می گویند اگر صرفا بحث کمک افراد ثروتمند به خانواده های نیازمند مطرح باشد، چرا آنها باید ضرورتا ازدواج کنند.

    آقای اتراش هم با سخن شیخ اشرف موافق نیست.

    او با عصبانیت می گوید: "این بردگی مدرن است. استفاده از کلمه ازدواج فقط برای این است که این کار، خوشایند به نظر برسد."

    چندین روزنامه عربی به تازگی گزارش کرده اند که در انجمن ها و اتاق های گفت و گوی آنلاین، مردانی که می خواهند با دختران سوری پناهجو به مبلغ نازلی ازدواج کنند، درخواست های متعددی می دهند.

    آقای اتراش این ازدواج ها را استثمار جنسی می داند. از نظر او این گونه رفتارها صرفا به آلام ترک وطن سوری ها اضافه می کند.

    او می گوید: "اگر آنها واقعا صادق باشند، با مادران و پدرانشان می آیند، نه به تنهایی. این راه مناسبی برای خواستگاری از خانواده های محترم در جامعه های اسلامی نیست."

    آقای اتراش تصمیم گرفته صدای اعتراض خود را در این زمینه بلند کند چون می خواهد از آبروی زنان سوری که از کشور خود خارج شده اند، حمایت کند.



    خبر
    نام منبع: موعود
    شماره مطلب: 20941
    دفعات دیده شده: ۸۲۹ | آخرین مشاهده: ۳ ساعت پیش