Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • طرح اسرائیل برای کاهش نفوذ ایران در افغانستان
    یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۴۲

     بنابر گزارش مرکز مطالعات امنیت ملی مستقر در تل آویو، اسرائیل و آمریکا باید توجه داشته باشند که آیا اتخاذ رویکردی جدید در قبال افغانستان می تواند برای آنها امتیازات استراتژیک را در منطقه به همراه داشته باشد. کارشناسان رژیم صهیونیستی می گویند: توسعه جامعه مدنی افغانستان می تواند با نفوذ فزاینده ایران در منطقه مقابله نماید. این گزارش پس از درخواست های مکرر "میشل فلورنوی"(Michèle Flournoy) معاون سیاسی سابق وزیر دفاع آمریکا ا

     بنابر گزارش مرکز مطالعات امنیت ملی مستقر در تل آویو، اسرائیل و آمریکا باید توجه داشته باشند که آیا اتخاذ رویکردی جدید در قبال افغانستان می تواند برای آنها امتیازات استراتژیک را در منطقه به همراه داشته باشد.

    کارشناسان رژیم صهیونیستی می گویند: توسعه جامعه مدنی افغانستان می تواند با نفوذ فزاینده ایران در منطقه مقابله نماید.

    این گزارش پس از درخواست های مکرر "میشل فلورنوی"(Michèle Flournoy) معاون سیاسی سابق وزیر دفاع آمریکا از سران دو کشور منتشر گردید مبنی بر اینکه روابط خود را با رهبران غیرنظامی افغانستان و جامعه مدنی نوپای این کشور تقویت نمایند.

    "گیلعاد شر"(Gilead Sher) پژوهشگر ارشد این موسسه و رئیس دفتر سابق نخست وزیر که از نویسندگان این گزارش نیز بود، اظهار داشت که او و همکارش یعنی "اوریت پرلف"(Orit Perlov) از کارشناسان رسانه های جدید، جامعه مدنی افغانستان را مورد بررسی قرار دادند تا روشن سازند اسرائیل و آمریکا برای مقابله با تهدید ایران در آینده باید در کدام حوزه ها اتحادهای قوی برقرار نمایند.

    شر گفت از آنجائیکه تهران آشکارا تهدید کرده است که با کمک نمایندگان خود یعنی حزب الله و حماس اسرائیل را از بین خواهد برد، لذا بررسی استراتژی های مناسب برای تعامل با بازیگران منطقه ای در افغانستان جهت مقابله با نفوذ ایران در منطقه بسیار حائزاهمیت است.

    اینکه ایران نفوذ قابل ملاحظه ای بر همسایه شرقی تحت سلطه طالبان سابق دارد، تعجبی نخواهد داشت زیرا دو کشور علاوه بر روابط تاریخی، مذهبی، فرهنگی و زبانی مرز مشترک نیز با یکدیگر دارند.

    این گزارش می افزاید: پس از خلع ید طالبان از قدرت در سال 2001 ، ایران در زیرساخت های افغانستان بویژه در ایالات غربی این کشور سرمایه گذاری عظیمی نموده و به این کشور تقریباً یک میلیارد دلار کمک کرده است. در حال حاضر، همزمان با خروج نیروهای آمریکا و ناتو که از سال 2014 آغاز گردیده است، تهران نیز در حال تقویت تلاش های خود برای اعمال فشار بر دولت افغانستان است.

    بنابر اظهارات احمد خالد مجیدیار، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات سیاست خارجی و دفاعی موسسه امریکن اینترپرایز در واشنگتن، اگرچه کاخ سفید تلاش نموده است تا با کمک ایران در افغانستان ثبات را برقرار سازد اما تهران از خاک این کشور به مثابه میدان جنگ علیه آمریکا همچنان سود می برد.

    مجیدیار همچنین افزود که ایران در طول دهه گذشته با ارسال اسلحه و ارائه کمک های آموزشی و مالی "حساب شده" به نیروهای طالبان یاری رسانده است هم در راستای نمایش قدرت خویش و هم در جهت بازداشتن آمریکا از اندیشیدن به گزینه حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای تهران.

    مجیدیار گفت: با این وجود، ایران خواستار بازگشت سنی های افراطی (طالبان) به قدرت نیست که از لحاظ ایدئولوژیکی و سیاسی با ایران شیعی مخالف بوده و از متحدان رقبای منطقه ای تهران نظیر عربستان سعودی و پاکستان به شمار می روند.

    وی در ادامه چنین اظهار داشت: "تهران با کمک به شورشیان در افغانستان قصد دارد تا این پیام را به واشنگتن انتقال دهد که در صورت تهدید نظامی ایران در بحث هسته ای می تواند تلاش های کاخ سفید برای برقراری ثبات در افغانستان را تضعیف نماید."

    مجیدیار خاطرنشان ساخت: علاوه بر توسعه زیرساخت های افغانستان، جمهوری اسلامی ایران تلاش های جدی در راستای حملات تهاجمی از طریق شیوه های "قدرت نرم" بکار بسته است، از جمله پرداخت پول به سیاست مداران افغان برای تاثیر گذاشتن بر سیاست های این کشور به نفع ایران، کمک و سازماندهی گروههای شیعی و تامین بودجه موسسات خیریه طرفدار ایران نظیر کمیته امداد امام خمینی.

    وی همچنین افزود: "ایران مبالغ هنگفتی را در رسانه های نوشتاری و خبرپراکنی طرفدار ایران و مخالف آمریکا در افغانستان سرمایه گذاری نموده است."


    رویترز در گزارش ماه جاری خود ادعا کرد که تقریباً یک سوم رسانه های افغانستان از لحاظ مالی یا از طریق تامین تجهیزات از سوی دولت ایران مورد حمایت قرار می گیرند.

    مدیر امنیت ملی افغانستان در ماه آوریل اعلام کرد که چند شبکه تلویزیونی و یک خبرگزاری کمک های مالی از دولت ایران دریافت داشته اند و اینکه شبکه های تلویزیونی تمدن و نور تبلیغات طرفدار ایران پخش می نماید.

    لطف الله مشعل سخنگوی شورای امنیت ملی نیز گفت که خبرگزاری فارس و شبکه دولتی پرس تی وی در افغانستان به طور غیرقانونی فعالیت می کنند.

    تحلیل گران منطقه ای می گویند: نفوذ فزاینده ایران بر رسانه های افغانستان می تواند عواقب جدی برای آمریکا و اسرائیل به دنبال داشته باشد .

    "استیون کلاینمن"(Steven Kleinman) افسر اطلاعاتی سابق آمریکا و مدیر بخش تحقیقات استراتژیک در مرکز مشاوره امنیتی "سوفان گروپ"(Soufan Group) هشدار داد که آمریکا و اسرائیل باید نفوذ تهران بر رسانه های افغانستان را جدی بگیرند.

    کلاینمن گفت: "باوجودیکه اغلب مردم فکر می کنند جنگ فقط حول محور تسلیحات فیزیکی است، اما هدف نهایی استفاده از این ابزارها در جهان فیزیکی همواره تاثیر گذاشتن بر حوزه درک و شناخت افراد بوده است: یعنی حوزه تصمیم گیری، روحیه و باور افراد به وجود حاکمیت برای محافظت از آنها."

    وی همچنین افزود: "استفاده هوشمندانه از رسانه به مثابه بهره گیری از ابزارهای به مراتب کم هزینه و بلاواسطه تری برای تحقق اهداف موردنظر از طریق امواج رادیو و تلویزیون است که دولتها زمانی فقط در میادین جنگ به آنها دست می یافتند. و اگر افراد حاکم در درون نظام جمهوری اسلامی فقط یک مسئله یاد گرفته باشند، اینست که چگونه بر اذهان مردم آن هم در سطح گسترده تاثیر گذارند."

    ضمناً، گیلعاد شر از واشنگتن و تل آویو خواست تا به حمایت مالی تهران از رسانه های افغانستان "به عنوان منبع بروز نگرانی جدی" توجه نمایند.

    پرلف خاطرنشان ساخت که تنها راه برای اسرائیل جهت توسعه روابط خویش با افغانستان می تواند از طریق کشور هند باشد که در حال تقویت قدرت نرم خود در افغانستان است.

    " همزمان با خروج نیروهای خارجی، ایران نیز تلاش های خود را با هدف تغییر این معادله دو چندان نموده است."



    خبر
    نام منبع: مشرق نیوز
    شماره مطلب: 20603
    دفعات دیده شده: ۱۱۹۹ | آخرین مشاهده: ۳ ساعت پیش