Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • وقتی چالش سلاح شیمیایی سوریه به یک برگ برنده استراتژیک تبدیل می شود/پیگیری مدل عراق باجنجال برسر سلاح شمیایی‏سوریه، به ضرر امریکا تمام شد/ ظهور تهدیدی جدید علیه امنیت اسرائیل
    چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۰۴

    بازی جدیدی که امریکا و اسرائیل درباره سلاح های شیمیایی سوریه و با هدف منفعل کردن این کشور آغاز کرده بودند، ظاهرا چندان به سود آنها به پیش نرفت و موجب شد یک تهدید جدید استراتژیک و البته غیرقابل کنترل آنهم درست بیخ گوش اسرائیل، به تهدیدهای فراوانی که این روزها ماهیت این رژیم جعلی را نشانه گرفته است اضافه شود تا از این پس رژیم صهیونیستی علاوه بر موشک های حزب الله لبنان در شمال، موشک های حماس و جهاد در جنوب و صحرای غیر قابل کنترل سینا در ای


    بازی جدیدی که امریکا و اسرائیل درباره سلاح های شیمیایی سوریه و با هدف منفعل کردن این کشور آغاز کرده بودند، ظاهرا چندان به سود آنها به پیش نرفت و موجب شد یک تهدید جدید استراتژیک و البته غیرقابل کنترل آنهم درست بیخ گوش اسرائیل، به تهدیدهای فراوانی که این روزها ماهیت این رژیم جعلی را نشانه گرفته است اضافه شود تا از این پس رژیم صهیونیستی علاوه بر موشک های حزب الله لبنان در شمال، موشک های حماس و جهاد در جنوب و صحرای غیر قابل کنترل سینا در این روزها مصر، مجبور باشد سلاح های شیمیایی که در سوریه وجود دارد را نیز به فهرست نگرانی های و تهدیدات موجودیت جعلی اش در خاورمیانه اضافه کند.

    مسئولین رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی در هفته گذشته و همزمان با تشدید فشارها بر سوریه تلاش کردند با طرح موضوع احتمال وجود سلاح شیمیایی در سوریه و انتقال آن به حزب الله لبنان و یا استفاده از آن علیه معارضین سوری، پرونده جدیدی را علیه دولت بشار اسد باز کنند و از سوی دیگر زمینه سازی هایی را نیز برای حمله به حزب الله لبنان فراهم کنند.

    در همین زمینه روزنامه الشرق الاوسط  چاپ لندن در گزارشی نوشت: «منابع نظامی در تل آویو از آماده باش ارتش اسرائیل برای جنگ با حزب الله لبنان در صورت دست یابی این گروه به اسلحه شیمایی سوریه خبر داده اند.

    این در حالی بود که ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، نیز در مصاحبه با شبکه ده تلویزیون اسرائیل گفته بود: «به ارتش دستور دادم که فعالیت سازمان اطلاعاتی خود را افزایش دهد و هرآنچه که برای یک حمله لازم است فراهم کند، برای انجام یک عملیات احتمالی آماده باشیم. ما در حال پی گیری احتمال انتقال محموله های اسلحه پیشرفته از جمله موشک های ضد هواپیما یا موشک های زمین به زمین از اسرائیل به حزب الله لبنان هستیم. با این وجود احتمال دارد که اسلحه شیمایی هم از سوریه به لبنان انتقال داده شود.»

    در همین حال تامی ویتور سخنگوی کاخ سفید نیز در کنفرانسی مطبوعاتی در واشنگتن مدعی شد: «معتقدیم که کنترل زرادخانه سلاح های شیمیایی سوریه هنوز در اختیار دولت این کشور است.با توجه به افزایش ناآرامی ها در سوریه ... درباره این سلاح ها بسیار نگران هستیم.»

    این در حالی بود که رسانه های غربی تلاش کردند با استفاده از این خط تبلیغاتی و ابهام وجود سلاح های شیمیایی در سوریه، سناریویی شبیه به سناریوی سلاح های هسته ای در عراق را رقم بزنند تا آنچنان که بواسطه آن فضاسازی رسانه ای، زمینه حمله به عراق و سرنگونی صدام را فراهم کردند، این بار نیز زمینه روانی ـ رسانه ای اقدام نظامی علیه سوریه و یا حزب الله به بهانه سلاح های شیمیایی را مطرح کنند.

    اما واکنش هوشمندانه سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه به این اتهام، باعث شد تا نه تنها موضوع سلاح های شیمیایی سوریه به یک نقطه ضعف برای این دولت تبدیل نشود بلکه این چالش بوجود آمده توسط غرب، به یک برگه برنده جدی در معادلات کنونی سوریه تبدیل شده و موجب عقب نشینی آشکار غرب از مواضع خود در قبال سوریه شود.

    «جهاد مقدسی» در کنفرانسی مطبوعاتی که به بهانه این اتهامات برپا شده بود با اذعان به در اختیار داشتن سلاح های شیمیایی از جانب سوریه گفت: «سوریه هیچگاه از سلاح شیمیایی یا میکربی در بحران کنونی استفاده نخواهد کرد. اما در صورت تجاوز بیگانه به کشور از سلاح نامتعارف استفاده می کنیم.»

    این اظهارات موجب شد تا یک بحران امنیتی جدید دیگر برای رژیم صهیونیستی رقم بخورد. چرا این اظهارات نشان داد تلاش های رسانه ای و بعضا عملیاتی هفته های اخیر اسرائیل برای حمله به سوریه با چه پاسخی مواجه خواهد شد.

    از سوی دیگر اعلام رسمی وجود یک ابزار استراتژیک نظامی در کشوری که با سرزمین های اشغالی مرز مشترک داشته و یکی از اصلی ترین محورهای مقاومت علیه اسرائیل است، نکته ای نیست که کارشناسان و مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی بی تفاوت بتوانند از کنار آن بگذرند.

    شاید احساس همین خطر و ایجاد یک بحران جدید امنیتی در اسرائیل درست در مرزهای این رژیم بود که اوباما را به واکنش واداشت تا بلافاصله و در شرایطی که در سفر کاری به سر می برد، اعلام کند: « اگر سوریه از گازهای سمی و مواد شیمیایی کشنده در جنگ استفاده کند، بشار اسد مسئول آن خواهد بود.»

    به نظر می رسد آنچنان که سوریه توانست از مدل لیبی عبور کند، اجرای مدل براندازی عراق برای این کشور نیز نه تنها به ضرر سوریه تمام نشده است بلکه برگ برنده جدیدی را در اختیار سوریه قرار داده است.



    خبر
    نام منبع: رجانیوز
    شماره مطلب: 20414
    دفعات دیده شده: ۱۰۰۲ | آخرین مشاهده: ۳ ساعت پیش