Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • تحلیلگر صهیونیست: نباید درباره راه حل نظامی برای مسئله هسته ای ایران صحبت کرد
    چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۰۸

    رئیس مرکز موشه دایان برای مطالعات خاورمیانه در دانشگاه تل آویو در گفتگو با راشاتودی تاکید کرد نباید درباره راه حل نظامی برای مسئله هسته ای ایران صحبت کرد.به گزارش شبکه تلویزیونی راشاتودی، اوزی رابی گفت: به نظر من اجرای تحریم های سیستم بین المللی ارتباط بانکها موسوم به سوئیفت علیه ایران در چند ماه پیش موثر بوده و پیشرفت داشته است. وی افزود: به علت اینکه اسرائیل ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است، این مسئله اروپا و بویژه آمریکا را مجبو

    رئیس مرکز موشه دایان برای مطالعات خاورمیانه در دانشگاه تل آویو در گفتگو با راشاتودی تاکید کرد نباید درباره راه حل نظامی برای مسئله هسته ای ایران صحبت کرد.
    به گزارش شبکه تلویزیونی راشاتودی، اوزی رابی گفت: به نظر من اجرای تحریم های سیستم بین المللی ارتباط بانکها موسوم به سوئیفت علیه ایران در چند ماه پیش موثر بوده و پیشرفت داشته است.
    وی افزود: به علت اینکه اسرائیل ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است، این مسئله اروپا و بویژه آمریکا را مجبور کرده است تا سیاست های بسیار سختگیرانه تری علیه ایران اتخاذ کنند تا با این کار اسرائیل را راضی کنند. این برداشت اسرائیل از تحولات مربوط به ایران است. به نظر می رسد اوباما و دولت آمریکا نمی خواهند جنگ دیگری در خاورمیانه تا پیش از انتخابات نوامبر در آمریکا اتفاق بیفتد. ایران نیز مثل همیشه تلاش می کند تا میان آمریکا و اسرائیل و آمریکا و اروپا اختلاف ایجاد کند و این ویژگی سیاست ایران است.
    رابی گفت: به نظر من بعید است که حمله نظامی به ایران رخ دهد. دست کم من مطمئن هستم تا نوامبر اسرائیل نباید چنین کاری بکند. بنابراین اصلا نباید درباره راه حل نظامی برای مسئله هسته ای ایران صحبت کرد.
    رابی درباره شکاف میان دیدگاههای رهبران سیاسی و دستگاه امنیتی اسرائیل گفت: به نظر من رهبران سیاسی اسرائیل در نهایت تصمیم گیرنده هستند نه کسانی که در گذشته رئیس موساد یا ارتش یا دستگاههای دیگر بوده اند. اگر اسرائیل اصلا بخواهد به ایران حمله کند نباید این کار را به تنهایی انجام دهد. ارزیابی من این است که اسرائیل تا کنون کارهایی کرده است که غرب بویژه آمریکا را تحت فشار گذاشته درباره ایران بسیار سختگیری کنند. بنابراین ما باید منتظر باشیم و ببینیم تحریمها چه اثری دارد. به نظر من تحریمها موثر خواهد بود.
    رابی گفت: قشر متوسط در ایران از تحریمها آسیب می بیند. اصولا وقتی صحبت از طبقه متوسط می شود، این طبقه عنصر اصلی انقلابها و نقطه شروع انقلابهاست. به نظر من رهبران ایران این مسئله را متوجه هستند. بنابراین ما فقط باید منتظر باشیم و نظاره کنیم.
    مجری گفت به نظر شما اگر به ایران حمله شود واکنش ایران چگونه و تا چه حد موثر خواهد بود؟
    اوزی باری گفت: واکنش ایران نمی تواند تا آن حد موثر باشد که بتواند برای مثال اسرائیل را نابود کند اما تجربه ثابت کرده است که ایران از عوامل خود در منطقه بویژه حزب الله علیه اهداف آمریکایی و اسرائیلی بویژه پایگاه های آمریکا در خلیج فارس اسرائیل استفاده خواهد کرد.
    اوزی باری گفت: به نظر من مشکل با ایران هسته ای این نیست که ایران می خواهد با سلاح اتمی اسرائیل را نابود کند زیرا من اصلا باور ندارم که ایران بخواهد چنین کاری بکند. مشکل درباره ایران هسته ای این است که منبعی الهام بخش و دلگرمی برای بسیاری از گروههای تندرو در منطقه خواهد بود تا به گونه ای دیگر رفتار کنند زیرا احساس می کنند پشت شان به ایران مجهز به سلاح اتمی گرم است. نگران اصلی همین است.
    مجری گفت: اسرائیل درباره تحولات سوریه تقریبا سکوت اختیار کرده است. آیا این موضع به این دلیل است که گذر زمان به نفع اسرائیل است یا اینکه اسرائیل نمی خواهد رژیم سوریه تغییر کند؟
    اوزی باری گفت: به نظر من اسرائیل درباره مسئله سوریه گیج شده است. سوریه کشوری چند قومیتی و چند مذهبی و چند زبانه است. به همین علت به راحتی ممکن است به کشوری بی سامان تبدیل شود یعنی کشوری که حکومت آن دیگر نمی تواند بر همه مناطق آن تسلط داشته باشد. هم اکنون القاعده و دیگر گروههای تندرو در این منطقه فعال هستند. اگر در سوریه دیکتاتور سقوط کند، نتیجه آن حکومت مرکزی ضعیفی خواهد بود که کانون های قدرت زیادی در آن شکل می گیرد که با یکدیگر رقابت می کنند و باعث بی ثباتی و هرج و مرج می شوند.
    مجری گفت: سوریه بیشتر از آنکه درباره اسرائیل نگران باشد درباره ترکیه نگران است. به نظر شما سوریه چرا باید تا این حد مطمئن باشد که اسرائیل از ضعف دولت مرکزی در سوریه به نفع خود بهره برداری نخواهد کرد؟
    اوزی باری گفت: من فکر نمی کنم اسرائیل بخواهد از این مسئله بهره برداری کند زیرا در دهه آخر قرن بیستم ارتفاعات جولان در مرز با سوریه بسیار آرام بود. به نظر من اکنون اسرائیل بیشتر یک تماشاگر است.
    مجری گفت آیا فکر نمی کنید وقت آن رسیده است اسرائیل درباره تحولات سوریه تصمیم بگیرد؟
    اوزی باری گفت: اسرائیل باید موضع و ملاحظات خود را روشن کند. اما در عین حال اسرائیل باید بسیار انعطاف پذیر باشد زیرا امسال یا سال آینده ما شاهد تغییرات اساسی در سوریه خواهیم بود.
    مجری گفت پیامدهای بهار عرب برای اسرائیل چه بوده است؟
    اوزی باری گفت: به نظر من شرایط برای اسرائیل دست کم به لحاظ ژئو پلیتیک و جغرافیای راهبردی دشوارتر شده است. دیگر مصر مثل سابق وجود ندارد که بتواند ثبات خاورمیانه را به عنوان حامی غرب و اسرائیل تضمین کند. به همین علت اسرائیل باید به دنبال جایگزین باشد. ترکیه نیز در سالهای اخیر موضع خود را درباره اسرائیل تغییر داده است. خاورمیانه امروز طوری تغییر کرده است که دیگر همانند گذشته شرایط برای صلح جامع در منطقه وجود دارد و فقط می توان روی توافقات موقت برای صلح حساب کرد. به نظر من ما هم اکنون به شرایط سال هزار و نهصد و چهل و نه یا دهه هزار و نهصد و پنجاه باز می گردیم که در آن زمان کسی درباره صلح صحبت نمی کرد و بیشتر درباره توافقات صحبت می کرد.



    خبر
    نام منبع: واحد مرکزی خبر
    شماره مطلب: 20021
    دفعات دیده شده: ۵۲۱ | آخرین مشاهده: ۳ ساعت پیش