Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:

للأسف ، متصفحك قديم جدًا ولا يدعمه هذا الموقع ؛

الرجاء استخدام أحدث إصدار من المتصفحات الحديثة:



Chrome 96+ | Firefox 96+
عملیات روانی
  • پاکستان برای بازکردن گذرگاه خیبر به روی آمریکا چه امتیازی می خواهد؟
    دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۵۹

    شش ماه پیش بر اثر کشته شدن 24 پاکستانی در منطقه نظامی سلاله آتش اختلافات میان پاکستان و آمریکا شعله ور شد. اتفاقی که با گذشت زمان از شدت اهمیت بالاتری به خود گرفت و بهانه ای برای شکل گیری فاز جدید روابط میان دو کشور شد. در این میان گاه و بی گاه مقامات سیاسی دو کشور اظهاراتی که بعضا سبب شعله ورتر شدن آتش تنش ها بود، بیان می کردند.اما از آنجایی که آمریکا برای عبور کامیون های ناتو مجبور به تعامل با پاکستان بود و از سوی دیگر بخش از بودجه پا


    شش ماه پیش بر اثر کشته شدن 24 پاکستانی در منطقه نظامی سلاله آتش اختلافات میان پاکستان و آمریکا شعله ور شد. اتفاقی که با گذشت زمان از شدت اهمیت بالاتری به خود گرفت و بهانه ای برای شکل گیری فاز جدید روابط میان دو کشور شد. در این میان گاه و بی گاه مقامات سیاسی دو کشور اظهاراتی که بعضا سبب شعله ورتر شدن آتش تنش ها بود، بیان می کردند.

    اما از آنجایی که آمریکا برای عبور کامیون های ناتو مجبور به تعامل با پاکستان بود و از سوی دیگر بخش از بودجه پاکستان هم از سوی آمریکا تامین می شد، دو طرف مجبور به تعامل با یکدیگر بودند، مذاکراتی که با شرط پاکستان برای عذرخواهی رسمی آمریکا همراه بوده است. بنابراین مقامات آمریکایی شروع به مذاکره با طرف پاکستانی کردند.

    در همین راستا آصف علی زرداری، رییس جهموری پاکستان از سوی آمریکا برای اجلاس شیکاگو دعوت شد. به نظر می رسد دعوت شدن "آصف علی زرداری"  رئیس جمهور پاکستان به نشست ناتو در شیکاگو نشانه نزدیکی به توافق بر سر بازگشایی مسیر تدارکاتی ناتو است. برخی از تحلیلگران معتقدند زرداری صبر می کند تا اینکه در نشست ناتو معامله جدید با ناتو را اعلام کند.



    روز چهارشنبه جلسه کابینه "گیلانی" پیرامون بحث درباره بازگشایی مسیر تدارکاتی ناتو برگزار شد، اما نتیجه خاصی در بر نداشت جز اینکه آنها بر روی خواسته پارلمان مبنی بر اینکه محموله های ناتو نباید حاوی سلاح و تجهیزات کشنده باشد تأکید کردند.

    پس از اینکه پاکستان با وجود دعوت رسمی از گیلانی در اجلاس شیکاگو، آمریکا پشت گذرگاه خیبر نگه داشت، گمانه زنی ها برای امتیازگیری پاکستان از آمریکا بالا گرفت. پایگاه خبری واشنگتن پست در این ارتباط فاش کرد، طرف های مذاکره کننده پاکستانی در بحث بازگشایی مسیر تدارکاتی ناتو پیشنهاد کرده اند که دولت پاکستان در قبال خروج هر کامیون تدارکاتی ناتو از خاک پاکستان به سمت افغانستان، مبلغ 5000 دلار از ناتو دریافت کند.

    به گفته مقامات پاکستانی و آمریکایی، بحث پیرامون تعیین مبلغ برای عبور ناوگان تدارکاتی ناتو و مقدار این مبلغ، کلیدی ترین بحث درباره بازگشایی مسیر تدارکاتی ناتو است. یک مقام پاکستانی نیز در این زمینه گفت: چهارچوب مذاکرات و همکاری در این زمینه بین دو کشور شکل گرفته است اما ما به دنبال تعیین نرخ برای عبور تدارکات ناتو هستیم. اما یکی از مقامات آمریکایی تأکید کرده است که آمریکا با هر شکل پرداخت برای عبور کاروان های تدارکاتی ناتو مخالف است.

    به گفته چند تن از مقامات هر دو کشور که خواستند نام آن ها فاش نشود، پاکستان این هزینه را در ازای آسیب های احتمالی وارده به زیر ساخت های جاده ای این کشور و همچنین در ازای تأمین امنیت کاروان های ناتو و با توجه به تعرفه های جدید این کشور طلب کرده است.

    پاکستان اعلام کرده است که آمریکا برای عملیات های ضد تروریستی گذشته هنوز حدود 3 میلیارد دلار به پاکستان بدهکار است اما آمریکایی ها ادعا کرده اند که این مقدار در حدود 1.3 میلیارد دلار می باشد.

    پاکستان پس از حمله هوایی آمریکا به پست مرزی خود در مزر افغانستان مسیر ارسال تدارکات ناتو به افغانستان را مسدود کرد اما آمریکا در تحقیقات نظامی خود به این نتیجه رسید که در این حادثه هر دو کشور مقصر بوده و پس از آن در مورد این حادثه ابراز تأسف کرد با این حال پاکستان این حمله را حمله ای بی جهت و بی دلیل شناخته و خواستار عذرخواهی آمریکایی ها است.

    قبل از مسدود شدن این مسیر، بیش از 70 درصد از تدارکات ناتو که اغلب توسط آمریکا تأمین و مورد استفاده خود آن ها قرار می گرفت از طریق بندر کراچی به افغانستان ارسال می شد. این مسیر زمانی که مشخص شد نیروهای ائتلافی و آمریکایی باید در سال 2014 از افغانستان عقب نشینی کنند اهمیت بیشتری برای آمریکا و ناتو پیدا کرد.



    خبر
    نام منبع: شفاف نیوز
    شماره مطلب: 19615
    دفعات دیده شده: ۵۵۲ | آخرین مشاهده: ۲ ساعت پیش